Lea bank med rekordresultat!

MrLarsen
LEA 16.02.2023 kl 08:41 3117

https://leabank.no/about-us/investor-relations/stock-exchange-notices

Dette er bra!

ROE på 16,3%!
Utbytte på kr 0,74!

Høydepunkter 4. kvartal 2022:

- Resultat før skatt 71,6 MNOK sammenlignet med 37,4 MNOK i 4. kvartal 2021

- Netto renteinntekter 131,7 MNOK sammenlignet med 116,6 MNOK i 4. kvartal 2021

- Ren kjernekapitaldekning på 21,6% (etter avsatt utbytte)

- Brutto utlånsportefølje 6,3 milliarder

- Bokført verdi per aksje 13,69 NOK (14,43 NOK før utbytte)
naarge
16.02.2023 kl 19:02 3042

Ingen bryr seg.
MrLarsen
16.02.2023 kl 20:45 2995

😂
bolsa
16.02.2023 kl 22:56 2932

Jeg bryr meg og har brydd meg lenge: først som Easybank aksjonær, senere også Brabankaksjonær fra oppstart der med påfølgende sammenslåing til det som nå er Lea :)
Heldigvis ble det Easy sin strategi som bestemte veien framover, noe vi nå ser resultatet av: veldrevet bank, nøkternt håndverk med sunn og god drift som skaper verdier for eierne. Er ikke det ok da?
MrLarsen
17.02.2023 kl 00:39 2889

Det er absolutt ok. Godt skrevet!
navnkalle
21.04.2023 kl 20:23 2433

Styremedlem som plutselig vil ut 2 - to - dager etter GF. Er det bare jeg som synes det er litt spesielt?

https://newsweb.oslobors.no/message/588111

Ellers er LEA ex utbytte i forrige uke. 74 øre på en aksje som handles under 10 kr er jo greit!
Kitchen
24.04.2023 kl 19:35 2266

Det er veldig greit
Spesielt når vi husker på at 74 øre kun er 50% av årsresultatet, resten ble lagt til egenkapitalen. Så overskuddet var 1,50kr for en aksje som handles til under 10kr.
15% avkastning regnet ut fra markedsverdi er brukbart

Og nå får vi snart vite hvordan det gikk i Q1
Håper de klarer å få til høyere lønnsom vekst i Norden enn i de siste kvartalene, så kommer Spania etter hvert. Tipper de kjører en forsiktig start der med små volum til de får mer følingen med markedet.
MrLarsen
04.05.2023 kl 17:44 2070

Resultatet går inn i rekken av positive tall. Fra 2. kvartal 2017 har banken tjent nesten MNOK650, og Lea bank fortsetter å bygge sten på sten.

Jeg har vært positiv i flere år, men nå begynner jeg å bli litt lei.

Q1's ROE på 8,4% er veldig dårlig. Selv sparebankene har langt over dette, og DnB leverte ca. 17%.
Utlånsveksten for Q1 er positiv.
Det kom veldig lite informasjon om driften i Spania. Ei heller Re-domilsilering ble nevnt med mange ord, selv om dette har vært annonsert i snart et år.

Så hva vil skje fremover?
Vil Lea bank flytte ut, og etablere filial i Norge?
Vil banken bli kjøpt opp av en utenlandsk bank?
Vil de bli kjøpt opp av en bank i Norge?
Eller vil de fortsette å etablere seg i nye markeder i Europa, og fortsette å bygge sten på sten?
Kitchen
04.05.2023 kl 20:05 2031

Syns veksten var litt spinkel i forhold til konkurrentene, en del av det de rapporterte var ren valutaeffekt. I Spania har de kun 40 Mill på bok, en i overkant forsiktig start kanskje.
Nå når kapitalkravene skal harmoniseres og konkurransevilkårene blir utjevnet vis a vis utenlandske konkurrenter, så faller mye av poenget med re-domilisiering bort.

Det er nok å øke låneboken og samtidig fortsatt ha fokus på å holde kostnadene nede som vil bringe ROE opp.
En fusjon med Komp hadde også gitt mening. Kunne mer enn doblet låneboken og samtidig oppnådd masse synergieffekter ved å kutte i kostnadsbasen.
MrLarsen
04.05.2023 kl 23:12 1988

Ja, hvis låneboken/inntektene økes med de samme kostnadene, vil jo C/I bli lavere, og ROE høyere. Men Lea har nå hatt lav ROE i mange kvartaler.

Jeg har ikke noe tro på fusjon med Morrow(Komp). Bare nedskalering av 85 ansatte der, vil koste mange titalls millioner. Og jeg tror ikke det er noen god «match» heller.
Kitchen
06.05.2023 kl 10:46 1887

Lea har hatt relativt lav ROE i mange kvartaler ja, men det er nå det er mulig å virkelig tjene penger. De faste kostnadene er i hovedsak allerede tatt og vil i liten grad øke som følge av større lånebok. Så det er nå muligheten er der for å få en ROE som monner, øk størrelsen på låneboken.

Poenget med nedskalering av ansatte ved en fusjon er jo å spare penger. Kostnaden med sluttpakker og andre sosiale ordninger er peanøtter i forhold til sparte lønnskostnader. Det vil betale seg selv lenge før et år er gått. Så velger man ett av alle banksystemer man har to av og faser ut de øvrige. Blir som fusjonen mellom Easy og Mono, den sparte seg inn på rekordtid.
Nå som Morrow har ryddet ut alle skjeletter av skapet så er det en ypperlig kandidat. Ganske sikker på at aksjonærene i begge banker vil være tjent med en slik fusjon. Den sammenslåtte banken vil bli en liten Bank Norwegian og i større grad dukke opp på radaren som oppkjøpskandidat.
Problemet er vel mer eierstrukturer, mener det er noen av de samme eierne i Morrow og Insta og da er det ikke sikkert de eierne ønsker en sammenslåing med Lea.
PeterTorman
22.05.2023 kl 02:32 1666

Disse tallene kommer til å fortsette..! Jeg sjekket en rekke av "Melk og brød" låna deres på https://xn--lnekalkulator1-lib.no/ og ser at de har heftige marginer på denne typen gjeld de jobber med...
MrLarsen
22.05.2023 kl 15:17 1573

Gjør nok det.

Men hvem står bak DnB-kontoen blant de største aksjonærene? Vedkommende har kjøpt seg opp til nesten 6% i Lea.
navnkalle
01.02.2024 kl 03:31 428

Lea gjør alvor av flytteplanene sine:

https://newsweb.oslobors.no/message/609489

Noen vil si det kan øke utbyttet. Andre vil ha tro på større/raskere vekst.
Så får vi se om søknad blir godkjent, antar det er en formalitet.