Helt grei første tale av den nye sentralbanksjefen

-sannheten-
NBANK 16.02.2023 kl 20:29 118

Jeg vil nærmest gi den karakteren S - særdeles godt.

Norges Bank vil komme til å avveie riktig fremover.

Jeg er glad for at Norges Bank ser ut til å ville vektlegge hensynet til kronekursen og faren for import av inflasjon gjennom den.
Og avveie dette mot bl.a. boligfinansiering.
Det virker som NB har lest her på forumet.

En for svak krone er ikke bra, den må ikke få lov til å lage for mye negativt utslag i norsk økonomi. Derfor må renten muligens
noe mer opp enn tidligere antatt.

Det eneste lille merknad jeg har er utsagnet om at energiprisene kunne ikke Norges Bank gjøre noe med.
Forsiktig riktig, men NORGE kan gjøre noe med innenlandske energipriser. De utenlandske drivstoffkjedene som fullstendig
dominerer i Norge, har for mye avanse på sin detaljistdistribusjon. Dette KAN norske myndigheter gjøre noe. Det er vilje det
står på. Norge utvinner og raffinerer dessuten olje selv.
Mht. strømpriser i Norge er det også vilje det står. Myndighetene kunne si maks 3500 kWh pr. måned pr. husholdning istedenfor
5000 kWh. Og gi strømpriskompensasjon til eierne av kraftproduksjonen og strømnettet på f.eks. 95 % av alt over 60 øre.
Og at de som brukte mellom 3500 og 5000 kWh i måneden, fikk dekket f.eks. 70 % av dette over 70 øre e.lign. (Dette fikk man
regne ut mer nøyaktig. Men noe i denne dur). Heri ville det ligge litt strømsparing ved økt forsiktighet. Og vi kan eksportere
overskuddet med kanskje 15 - 25 mrd. kr. i ekstra inntekter.
Det burde bli mer fokus på hvordan boligbygninger utformes og bygges. Her ligger det mye oppvarmingsbehov å spare.
Og varmeovner burde få større fonter og reguleringsbrytere. Slik at det er lettere å regulere og forstå hvordan oppvarming
og strømforbruk faktisk fungerer. Og kanskje plassere ovner slik at det er lettere å få nærkontakt med termostaten.
Teknikk for å redusere strømforbruket om natten kan også være et poeng.

Dernest må bedriftene i Norge få billigere strøm altså. Hvordan kan f.eks. Tyskland subsidiere sitt næringsliv med billigere
energi, men ikke vi ? Her må Norge stå mye tøffere på kravene vis a vis EØS.