QEC - energy future of Quebec,experts and businesspeople😁

MC Axel
QEC 18.02.2023 kl 23:52 71114

It's on time! 🤔

I guess that Questerre Energy is a small to medium size company!

""the energy future of Quebec,” which would consult experts and businesspeople from each region of the province""

Liberals want Premier Legault to remove Pierre Fitzgibbon from two files

Also call for the creation of a “national commission on the energy future of Quebec.”

Author of the article:

La Presse Canadienne

Clara Descurninges

Published Feb 18, 2023

Marc Tanguay, the interim leader of the Quebec Liberals, asked Pemier François Legault on Saturday to withdraw the files of SMEs (Small and Medium-sized Enterprise) and Energy from minister Pierre Fitzgibbon.

The Liberal Party is calling for the creation of a “national commission on the energy future of Quebec,” which would consult experts and businesspeople from each region of the province

https://www.google.com/amp/s/montrealgazette.com/news/local-news/liberals-want-premier-legault-to-remove-pierre-fitzgibbon-from-two-files/wcm/8372dd33-f044-433e-a1f5-8dcd785b3f36/amp/
Redigert 19.02.2023 kl 00:07 Du må logge inn for å svare
tynnidioten
17.07.2023 kl 11:45 6340

Men det hjelper ikke på situasjonen i Quebec - som styrer aksjekursen.
tuja
17.07.2023 kl 11:51 6353

Dagens mcap er på 650mill kr. Da får du med dagens produserende felt(som vil gi god inntjening framover),2-3 nye 50-50 b rønner i H2 2023-H1 2024, nærmere 300mill på bok, Red Leaf sin teknologi, Jordan og erstatning/endring bill21 i Quebec. Ufattelig lavt priset.
minsin
17.07.2023 kl 11:54 6344

Interessant det som skjedde med olje prisen i dag...
Kina skuffet og oljeprisen ramlet- Oljeprisen falt til 78,5
Plutselig steg oljeprisen til over 80 - noe som kan ha sammenheng med bla korn avtalen ble ikke forlenget.
Klart det skaper en viss usikkerhet for økt inflasjon, som igjen påvirker energi prisene

Uansett det forteller meg at oljeprisen er svært følsom for tiden.
Uansett virker som om risikoen er på oppsiden av oljeprisen , ser for meg oljepris i omr 85 og 90.
Ser for meg når europa panikken igjen havner i energi krise utover høsten , så ser vi 90-100 usd
Driveren for oljeprisen blir nok amerikanske lagertall og når usa skal begynne å fylle opp lagrene sine igjen.
Tidligere mente US at de kunne få kjøpt olje nede på 60 usd , til fylling av lagrene- dette kan nok avskrives og det spørs at de får kjøpt olje på 70-80 usd

Hadde vel ei utregning, tidligere ,på at 10 usd endring i oljeprisen - ville ha en effekt på rundt 50 mill nok i året for qec.
En snitt pris på 70 kontra 90 USD vil gi QEC ca 100-110 mill netto i året.

Nå som oljeprisen ligger på 79 usd , står ikke helt i forhold til aksjekursen, sammenlignet med i mai når oljeprisen var 72 usd og aksje kursen var på 1,8.
Inntektene er nå 10 pst høyere grunnet økende oljepris..
Det at prosessen ble utsatt noen mnd , kan ikke tolkes som negativt for selskapet.. utover at noen aksjonærer var skuffet over at de ikke fikk tallfeste erstatningen.
Vi får satse på at det kommer noe i forhold til pilot prosjektet kommende mnd , det er jo det ledelsen i qec håper på
Jensi
17.07.2023 kl 15:13 6169

håber det, ,mangler 165.000 qec aktier som jeg helst kun vil ghive 1.37 / stk for !
sigj2
17.07.2023 kl 15:31 6180

Nå må Binna pelle seg hjem fra ferien sin å få opp aksjekursen igjen.dette holder ikke med 300 millioner i banken ass
Redigert 17.07.2023 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
tynnidioten
17.07.2023 kl 16:08 6179

Dette er ingen "dumping" men helt ordinære salg kombinert med mangel på kjøpere.
tuja
17.07.2023 kl 16:29 6159

Helt ordinær robothandel. Samme kjøper/selger på begge sider av handelsloggen. Ingen med litt vett i knollen selger seg ut på 1,5kr.
tuja
17.07.2023 kl 17:39 6021

Mye som taler for høyere oljepriser utover i H2:

RUSSIA ARE TO CUT OIL EXPORTS BY 2.1 MLN TONS IN Q3, IN LINE WITH CUTS OF 500,000 BPD IN AUGUST - ENERGY MINISTRY.
God of energi
17.07.2023 kl 17:52 6017

Jeg kjøpte like før oppgangen (1,540kr )så ikke bare robothandel . Kåmmer ikke til å selge på disse lave nivåene . Latterlig billig
TrumpGold
17.07.2023 kl 18:41 5913

"oppgangen" skyldes 3k i sluttauksjonen, sannsynligvis kurspleie.
Tror ikke vi har sett bunnen enda.
Carlsen73
17.07.2023 kl 18:48 5885

Ja, men det har den så i givet fald været meget længe.
Her skal simpelthen snart til at ske noget.
googleearth11
17.07.2023 kl 20:09 5785

Det samme kan en jo si om den ENE aksjen som sendte kursen NED tre øre på fredag også. Oppgang er oppgang. Nedgang er nedgang. Har selv kjøpt litt ekstra de siste dagene på disse latterlige nivåene. P/E er klart stigende nå - og har klatret over 11. Blir bra utover høsten og vinteren dette.
NA2
17.07.2023 kl 21:02 5679

Vi skal ikke se bort i fra 1,50 som Peter Sellers nevnte hvis ikke det kom noe positivt ut av høringen så han er vel i ferd med å få rett. Det er vel ganske riktig som fler med Peter Sellers mener at nøkkelen til kursoppgang må ligge i utfallet av Québec virker ganske innlysende spør du meg at det er det som styrer kursen, er enig med deg der Tynnidioten.
NA2
17.07.2023 kl 22:10 5528

Forventer du da gode nyheter rundt Québec i løpet av høsten og vinteren? Det ser ut til at verken høy oljepris eller inntjening hjelper på kursen i positiv retning.
Fjellmann
17.07.2023 kl 22:28 5474

Har sittet lenge i denne aksjen. Mye værre enn å se maling tørke på veggen😜. Utmattelsesprosess, lykke til de som orker !
tynnidioten
18.07.2023 kl 08:01 5118

Vi får håpe den fine utviklingen fortsetter i dag, G11.
tuja
18.07.2023 kl 09:54 4894

Såg denne ble hentet opp igjen på xi. Kanskje greit med en repetisjon på hvor ekstremt underpriset QEC er:

Oppdaterer mitt tidl. grove NAV-estimat etter Q4-tall (basert på kun minimum erstatning Quebec, nto cash samt andel nto cash i Red Leaf):

QEC-NAV eks Quebec:
NAV10% exist production 270
Min erst. Quebec 165
Cash Red Leaf 42% 10
NETTO-CASH Q4 24
NAV 469
NAV/aksje kr 8,34

Ingen verdi satt på Quebec-gass (kun refusjon av kostnader) eller Utah raffeneri-prosjekt, Utah oil shale, Jordan. Altså core NAV kr 8/aksje, IMO:
tynnidioten
18.07.2023 kl 17:03 4576

Jeg er nok langt mer kritisk enn deg og synes «oppgangen» virker veldig «skjør».
hgsd33
18.07.2023 kl 22:39 4274

Olja hopper og spetter som en jojo som er kjøpt på tilbud. Er nok såpass mange nervøse tradere rundt forbi at kun en liten nyhet fra en avis som ingen har hørt om, eller et lite land som vi eller ei har hørt om kan skape panikk. Dermed bør vi som minsin skriver forholde oss til de fundamentale forholdene rundt forbi. Mao. prisen på en tønne skal opp om du vil eller ei, sånn er det bare.
NA2
19.07.2023 kl 19:42 3794

Er nok en del personer som savner Durham og analysene hans, var absolutt ingenting som slo inn av TA hans så vidt jeg husker. Qec styres vel stort sett av forholdene i Québec 😎
God of energi
19.07.2023 kl 21:00 3743

Tror vi ikke skal ned til 1,518kr igjen . Fikk meg inn på 1,535kr å det loddet skal forbli stående til høringen neste år eller 5 år . Har liten tro på at vi skal ned her . Faller alt på plass så tør jeg ikke gjette hva den står i om 5 år .
MC Axel
20.07.2023 kl 10:52 3411

Thank you! 👍

QEC is underrated because people only focus on Quebec and forget that QEC is making money and quietly expanding its production

Now we wait for the Net-zero pilot drilling as well

NA2
20.07.2023 kl 11:50 3334

Ser ikke ut til at markede reagerer på at Qec tjener penger det er vel noe som vises i kursen! Hvorfor har vi da falt fra rundt 1,90 og til noe på 1,5 tallet? Vi har vel ikke fått klarsignal for pilot ennå så vi får avvente den MCA😊 iom at du nevner pilot så sier du vel indirekte at det er det vi trenger for å få et løft i kursen og at Qec er underpriset hjelper heller ikke på kursen😎
MC Axel
20.07.2023 kl 12:02 3371

What I am saying is that QEC is fundamentally sound, which is the most important thing.

The hint about the Net-zero pilot drilling, we must not forget that it is the Quebec energy minister who has encouraged QEC to apply. Therefore, I expect that we will soon hear something new about this

This is coming very soon:

From the 1st quarter report "assuming oil prices stay strong" and they have! - "We expect the operator will confirm their final plans late this summer." that's soon
Redigert 20.07.2023 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
NA2
20.07.2023 kl 12:23 3362

Ja jeg er klar over hva du skriver og med det så understreker du vel bare at inntil videre så hjelper det ikke at vi tjener penger men er avhengig av at noen trykker på knappen for pilot og utvinning. Husk en ting Axel, Qec er en oljemygg med 8 ansatte og broket fortid så at investorer hopper på denne aksjen kun for at de har bra inntjening i dag uten Québec tror jeg er en våt drøm😎
tuja
20.07.2023 kl 12:33 3342

QEC har gått til 30kr pr aksje 2 ganger før. For at det skal gjentakes en gang til, må det åpnes for utvinning i Quebec. Det er ca 25% flere aksjer i selskapet nå, kontra sist gang 30kr ble en realitet. Men da med kun 25% eierskap i Lowlands ( i dag eier de 100%). Selskapet eier også 40% av Red Leaf, som kan bli meget attraktivt mtp deres teknologi. De har også (om jeg husker rett) rundt 100mill i egenkapital. QEC prises i dag til skarve 690mill kr. For dette får du dagens produksjon som genererer godt med cash (nærmer seg 300mill i positiv cashflow), Red Leaf( teknologi samt kontantbeholdning), jokeren Jordan, samt erstatning versus utvinning i Quebec. I mitt hode er det en "no-brainer" å kjøpe på dagens kurs. I tillegg nærmer det seg økende produksjon, da flere 50-50 brønner er planlagt i løpet av høsten/vinteren 2023-2024.
Redigert 20.07.2023 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
MC Axel
20.07.2023 kl 12:45 3297

"broket fortid" I don't know what you mean by that. It's not QEC's fault that the Quebec ban came, so it's rubbish from the top drawer

QEC earns a lot of money = it's cheap

The fact that I am talking about two triggers does not change my view on the reality that QEC is far too cheap when we think about today's energy prices

P.S. It is impressive that the 8 employees can generate such a large profit, but you probably don't understand that
smoke
20.07.2023 kl 13:00 3241

de har nå 25-30 mill CAD i egenkapital, det er dobbelt av hva du tror :)
Dåsemannen
20.07.2023 kl 13:22 3309

Fornuftig oppsummering, tuja.
Jeg skulle akkurat til å skrive et nogenlunde identisk innlegg, men da slapp jeg det :-)
For å filosofere litt videre rundt det du skriver:
Jeg tror den psykologiske faktoren knyttet til "brokete fortid" er veldig avgjørende for den trege aksjekurs utviklingen. For 10 - 12 år siden var det mange som brant fingertuppene sine på tilsvarende "borr et hull i bakken og vent på at ufattelige verdier kommer fossende opp". Transeuro Energy, Canargo, International Gold Explorations....QEC. Kjøpte man en aksje i disse, så kjøpte man i realiteten en drøm og feberfantasi. "Kanskje, kanskje en dag...."
Da er det selvfølgelig langt mindre sexy med en liten oljeknøtt som pusler må med sitt, tjener stabilt greit med penger, trygt og godt. For det er det QEC har blitt.
Volumet i aksjen er også på et nivå hvor enhver som ønsker seg inn eller ut, egenhendig og med 30 - 40.000 kroners innsats fort kan sende aksjekursen opp eller ned 5%.
Det er sannsynligvis ikke lekegrinder som dette "de store gutta" ønsker å leke med millionene sine i.
Nå har vel også de fleste av drømme-scenariene rundt selskapet fått seg en kalddusj de siste par årene. Folk går og drømmer om grønt lys for pilot, og tror dette skal snu trenden. Men pilot betyr vel bare i realiteten at de får lov til å bore en testbrønn for å bevise at "Zero Emission" teknologien deres virker. Nå har jeg ikke inngpående teknisk kompetanse på nettopp denne teknologien selv. Men jeg vet litt om olje og gass produksjon generelt. I mine øyne burde ikke "grønt lys for pilot" gjøre oss særlig våte i trusa. Sannsynligheten for at testresultatene IKKE tilfredsstilles akseptkriteriene er høy. Jeg syns det virker litt for fantastisk at den lille gjengen der borte skal ha kommet opp med en teknologi de andre storselskapene ikke har, og at de nå sitter og "brenner inne" med den. Hvis teknologien hadde funket, så hadde de solgt pantenten til en større aktør for lenge, lenge siden. Jeg tror alt snakket om "Zero Emission" mest er pynting av bruden og noe Binnion har messet om under sin lobbyvirksomhet med politikerne. Men jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil.
Nå var ikke dette innlegget ment som noe dommedagsprofeti. For jeg tror fortsatt at QEC til 1,6 kroner fort vil kunne bli en gullkantet investering.
Med mindre Binnion er fornøyd med å sitte rolig og fylle sparegrisen til selskapet uten videre planer, så vil det på et eller annet tidspunkt skje spennende ting. Planer om nye felt og videre vekst? Oppkjøp fra andre, større selskaper? Endringer fra politisk hold med hensyn til utvinning?
Som det påpekes i andre innlegg; 680 mill for et produserende selskap uten gjeld er EKSTREMT lite, altså.
Til sammenligning bruker oljeselskapene her i Norge gjerne 10 - 15 ganger mer enn dette (8 - 12 milliarder kr) på utvikling av et olje- eller gassprosjekt. ETT prosjekt, jenter!
Det sier seg selv at det blir full fyr og flamme i teltet den dagen noe spennende skjer. Det har vel også historien vist oss (ref 30 kroners toppene).
Så med mindre man MÅ bruke pengene sine på noe annet, så syns jeg nesten det er galskap å ikke ha noen QEC aksjer liggende i nattbordskuffen.
Når denne først går, så misser man nok fort de første 3-400 prosentene av oppgangen, ref det lave volumet. Så her er det bare å handle for det man har råd til å avse kanskje 3 - 5 år. Sannsynligheten for minst tidobling av pengene innen den tid bør være ganske stor.

tuja
20.07.2023 kl 13:28 3410

Ba innlegg. Vil bare legge til at teknologien av den "lille gjengen" er/var i samarbeid med tidligere Sclumberger ( kalles vel nå SLB ). De er i mitt hode ekstremt store innen oljeservice, så det er nok ikke kun lille QEC som har utviklet clean tech metoden.
Redigert 20.07.2023 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Dåsemannen
20.07.2023 kl 13:56 3341

Ok. Takker for oppklaringen :-)
Ja, Schlumberger er blant de ledende aktørene, så jeg trekker tilbake det jeg skrev om "lille gjengen", hehe.