RECSI legger frem tall 23 februar hvilke forventninger har vi ?

Null
RECSI 19.02.2023 kl 15:29 5484

Torsdag er dagen for Q4
Hilke frventinger har dere til det som komer da?
Både tall og fremtidsvyer?

Selv mener jeg at vi vil få tall på det normale litt penger har man nok brukt, men Butte kommer til å levere bedre enn sist pga tilnærmet full oppetid.
ML kommer de til å si er i ok fremdrift uten noe store endringer fra tidligere presentasjoner.

Men det jeg egentlig håper og kanskje tror på er at de kommer med en oppdatering på avtalen med hovedeier. og at de er konkrete med tanke på hva som skal skje med lånet som forfaller i midten av april..

Kursen i uken som kommer er jeg sikker på at vil være stigende og at vi når vi tar helg neste uke er høyere enn dagens 15,065

Håper dere får en fin uke
Skalleknarp
19.02.2023 kl 16:58 5370

Det er vel fremtiden som blir viktigst og selvsagt litt kjøtt på beina - «facts» om inngått kontrakt med HS. Det er store krefter som vil skape usikkerhet og som ønsker kursen sørover (short) Blir derfor viktig å overbevise slik at de ikke lykkes med sin plan!!!
fjellape
20.02.2023 kl 00:30 5081

I forrige uke, var det shortere som argumentere at man ville sitte short i opptil 1-2 uker, i påvente av at det kan komme melding om finansiering som vil dra kursen ned 10-20%. Er det mulig de forventer at det slippes info om finansiering under presentasjon av året og kv.4?
Jeg sliter litt med å forstå logikken til shorterene.
Det kan vel være en fordel at lånet på 110MUSD forfaller, så lenge man har tilstrekkelig med penger på bok, og man burde stå sterkt til å kunne finansiere pågående investeringer. Hvis noen gamle lån er i NOK, ville jeg betalt ned så snart som mulig. Det er mulig man trenger noe refinansiering, dersom man hadde 146Musd i kassa etter 3. kvartal, og det tæres kanskje 30 MUSD/kvartal.
Der er også budsjettert med capex på 270MUSD for gjennomoppstart av ML. Jeg antar at noe av denne investeringen er gjort allerede.
Det kan bli et år med anleggsarbeid fra den første reaktoren startes seinere i år, til den siste er i gang neste år.
Dersom man i løpet av dette året produserer 10 millioner kg, dvs en halvfull årsproduksjon, og man har en profitt på 20usd/kg, så burde man kunne tjene inn 200MUSD i anleggsperioden. Dessuten har det vært snakk om forhåndsbetaling fra kunder.
Mye av nedgangen på 10-20%, har man vel allerede tatt i forrige uke, etter at shorterene sådde tvil om refinansiering.
Ved full produksjon vil ML gi 20 millioner kg/år. Det kan vel ikke være vanskelig å få låne penger til ett sånnt prosjekt?
Redigert 20.02.2023 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Kvike11
20.02.2023 kl 03:30 4992

RECSI har penge til opstart, de har endda kunne udskifte en del af fabrikken, så produktionen bliver større.
RECSI har penge til at betale lånet ud, men hvo.for skulle de betale det ud, hvis det er er i norske lira.og indtjeningen er i dollar.
RECsi får penge fra Hanwha, måske nok til at bygge nye fabrikker.
RECSI kommer ikke til at betale skat i flere år, da de har så store tab i tidligere år og afsrkivninger.
RECSI får nok i støtte til de vil have overskud fra dag 1.
RECSI vil snart få nye analyser som vil være betydeligt højere.
Alt i alt ser det meget lyst ud, indtjeningen vil snart være i top, i milliardklassen, stort set alle produkter er solgt på forhånd.
Ser kurs 100 inden året er omme
Stabukk
21.02.2023 kl 00:12 4494

Angående nye analyser:
Pareto har 20. febr. nedjustert sitt kursmål fra 36 til 33, og fastholder sin anbefaling om kjøp.
Da analysen ble gitt, var kursen opp 6% etter melding om Hanwha-kontrakten. Det er for lite, mener Pareto.
Synes 33 er et offensivt kursmål 5-6 mnd frem i tid. Da vil vi ha fått flere avklaringer/nyheter, mest sannsynlig positive.
Arctic har vel et kursmål på 25-26. Vanskelig å se for seg at markedet ikke vil reprise Rec når vi nærmer oss restart av ML.
Redigert 21.02.2023 kl 04:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.02.2023 kl 09:20 4181

Ja PAS justerte vel prisen litt ned, da de ser for seg litt mer poly og litt mindre silan i perioden frem til G14/Sila osv kommer i full produksjon. Akkurat nå mangler jo kursen fullstendig jording og lever sitt eget liv, basert på et bittelite volum aksjer som er i spill/fritt fall mellom tradere, shortere (og noen utslitte småaksjonærer). Dvs krefter som ikke ser hen til materielle og fundamentale verdier i selskapet, kun svingninger og variasjon i pris som de kan tjene noen kroner på. Jeg mener kursen i dag er «støy» og ikke representativ for hva «markedet» mener.
Spurs8
21.02.2023 kl 09:32 4125

Jeg forventer store underskudd på Q4, Q1, Q2, Q3 og Q4.
Begrunnelsen er at de bruker mye mer penger enn de tjener. Når det er slik vil ikke aksjen stige i mitt hode.
Slettet bruker
21.02.2023 kl 09:54 4035

Ja litt som med Tesla, Nas, Kahoot osv....
Stabukk
21.02.2023 kl 10:37 3917

Nel går vel i så fall også gjennom 2023 med store underskot. Men har fått forklart markedet at det blir overskudd i framtida, og har ein børsverdi på meir enn 4 gonger Recsi.

2023 vert neppe eit overskuddsår for Rec, men 2024 blir bedre, er mitt tips. Selskapet bør etter kvart klara å få markedet til å forstå det!
InFusa
21.02.2023 kl 13:32 3714

Man trenger ikke dele ut tips for å forstå at det går bedre for hvert år som går nå. Økonomien ble forbedret fra 2021-2022 og det samme vil man se fra 2022 - 2023. Det er bare å gå gjennom dokumentene så er det klart å tydelig.

Profittaking og protest salg er en bump i veien som REC vil klatre over ganske fort over.

Virker som det kjøles ned nå og kan allerede være på vei opp igjen. Glem ikke at generelt sett så er markedet fortsatt ustabilt pga krig og inflasjon frykt.





Stabukk
21.02.2023 kl 15:06 3551

Er det nokon på denne tråden som kan legga ut Pareto si oppdatering der kursmål blir kutta frå 36 til 33 kr. Forstår kuttet blir grunngitt med at Rec satsar for mykje på produkt som det ikkje finst eit kommersialisert marked for.

Er litt i stuss på om det er korrekt, men nokon som vil delta på torsdagens Q4, bør kanskje spørja CEO Levens om dette. Vi ser i praksis at Pareto si vurdering har nesten null tillit, men enkelte som leitar etter negative argument, brukar kanskje dette for å snakka ned kursen?

Har Arctic hatt ei oppdatering etter meldinga om Hanwha-avtalen? Inntil vidare er det vel dette meglarhuset som har den mest realistiske kursvurderinga for 6-8 mnd fram i tid, sjølv om SB1Markets har innerblink inntil vidare.
Redigert 21.02.2023 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
21.02.2023 kl 15:30 3475

Ser ut som om RECSI kruttet er rimelig tørt nå med kjappe bevegelser begge veier. Tror ikke det skal store "glipptaket" til fra de som holder igjen før RT tar litt av Nordover.... Om det ikke kommer i dag, så satser vi på i morgen - dagen før Q4. (Motto blir da i tilfelle: Tomorrow, not today).
Stabukk
21.02.2023 kl 15:50 3417

Det er vel litt skuffande at vi ikkje har fleire kjøparar på kurs godt under 15? Men det kan jo håpa det er mange nok som har lagt sine aksjar i skuffa før Q4.
nad.oslo
21.02.2023 kl 16:01 3363

Man kan snu på det og si at det ikke er mange nok som selger slik at de store ikke får ønsket volum på lavere kurs?
mk-invest
21.02.2023 kl 19:43 3057

Til Stabukk m/fler

RECSI: PARETO NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 33 (36), GJENTAR KJØP
20.2.2023 09:18 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities nedjusterer kursmålet på Rec Silicon til 33 kroner pr aksje, fra 36 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling.
Det opplyses i en rapport mandag.

Aksjen er kun opp rundt seks prosent etter avtaksavtalen med Hanwha ble annonsert, som meglerhuset mener er for lite. Meglerhuset forblir positive til aksjen, men tar ned kursmålet ettersom 2025-volumene forventes å bli mer vridd mot polysilisium, ettersom kommersialiteten av silangass med høyere marginer har utviklet seg langsommere.

TDN
bare meg
21.02.2023 kl 20:11 2975

Tror dette kommer til å stige videre imorgen da folk begynner å bli redd for å selge og ikke komme inn i båten igjen 🙂
Stabukk
22.02.2023 kl 23:21 2387

Håpar mest på ein offensiv og optimistisk tone frå CEO Levens! Sikkert nok røde tall også i Q4, men på rett vei i forhold til eit veldig svakt Q3.

Er redd vi må venta litt på signal om endelig Hanwha-avtale, mulig retta emi, sikkert også hint om obligasjonslån med forfall i april. Gjerne servering av ein «godbit» om nærmare tidspunlkt for restart av ML. Men i alle fall ei viss guiding om eit selskap på veg mot langt bedre tider økonomisk.

Sov godt og tvi-tvi!
Redigert 22.02.2023 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
Lollen
23.02.2023 kl 07:26 2143

Å herregud for en kvartalsrapport, intet positivt nytt at all. Ingenting.
Ariks
23.02.2023 kl 07:32 2050

Ja, dette var nok akkurat så negativt som analytikere og shortere hadde regnet med.
Skalleknarp
23.02.2023 kl 07:51 1891

Se på forsiden til FA da... De skriver om løsning på obligasjonslånet...https://www.finansavisen.no/industri/2023/02/23/7987938/tapene-okte-for-rec-silicon-fikk-ebitda-pa-minus-23-6-millioner-dollar-i-fjerde-kvartal
(POSITIVT) RECSI Q4 kan sammenlignes med lutefisk. Lukter ikke så bra, men smaker godt - selv om den selvsagt kunne vært litt "fastere":) Ha en fin dag alle RECSI aksjeeiere uansett hvordan det går med RT. Foreløpig bare papirtap...
Redigert 23.02.2023 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Null
23.02.2023 kl 10:45 1566

Jeg ser bort fra tallene som var gitt for Q4 de kom vel inn på estimat Butte skuffet litt, men ok

Presentasjonen og svarene vi fikk synes jeg var oppløftende, så stor sett er jeg ok fornøyd med det som skjer i selkapet, de kom ikke med noe som sier meg at jeg må ut før det er OK og ML er i drift.

Jeg ser frem til avklaringene som de mer enn antyder de har kontroll på. de uttaler også at de har kontroll på lånet som forfaller i april og at finansierinskostnadene fremover blir lavere .

Håper flere med meg ble mer sikker på det å sitte med akjene fremover vil gi en bra avkasting med tanken på dagens kurs.

MR Molnes var også litt mer opptimist i dag synes jeg, ikke positiv, men heller ikke slaktende ;)

NULL