RECSI: Q4 2022 - og tiden fram mot Q4 2023

MikkeMus
RECSI 20.02.2023 kl 08:03 33457

Q4 forventes å bli svakt. Dette grunnet ekstraordinært høye energikostnader kombinert med store utfordringer relatert til de globale transportlinjene gjennom hele kvartalet. I tillegg så vet vi at selskapet bruker mye kapital på oppgraderingen av Moses Lake fram mot gjenåpningen i oktober-desember ... Dette er forhold som er kommunisert til markedet - og bør derfor være godt kjent for alle, inkludert Finansavisens «etterrettelige» skribent.

Aksjetrading er som kjent et 0-sum-spill - og RECSI er dessverre fortsatt belemret med SVÆRT MANGE kortsiktige tradere som i liten grad vet hva de kjøper - og i enda mindre grad hva de selger. I dette spillet er det de med mest kunnskap og kapital (de profesjonelle) som utnytter den utilstrekkelige kunnskapen og nervøsiteten blant de uprofesjonelle. Resultatet er at aksjen kjøres opp og ned som en jo-jo. Og slik går no dagan!

Når det er sagt, så råder jeg alle som kan dette caset om å stole på egen kunnskap - samt løfte blikket og se forbi kvartalsrapporten førstkommende onsdag. Prosessen med å re-starte ML er (som nevnt) godt i gang. Første produksjon forventes i Q4 i år - og 100% produksjon i løpet av Q4 2024.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Litt om potensialet:

USA fremstår dags dato som det landet i verden hvor det er mest gunstig å investere i grønn teknologi - og REC Silicon vil dra nytte av samtlige vedtak som gjort i Kongressen det siste halvåret. Følgende politiske hendelser har betydning for REC Silicon fremover:

1. Inflation Reduction Act (IRA):

• IRA var svært viktig for beslutningen om å gjenåpne Moses Lake. IRA resulterer i at REC Silicon får 3 dollar i skattelette for hver kilo polysilicon som produseres. Totalt vil dette utgjøre omtrent 48 millioner dollar pr. år ved 100% produksjon ved Moses Lake.

• Man forventet at IRA ville drive fram en robust verdikjede for solindustrien, noe vi har sett at nå materialiserer seg med eksempelvis Hanwhas Solutions store milliardsatsing av en fullintegrert verdikjede i USA

2. Chips and Science Act:

• Denne bestemmelsen er viktig for anlegget I Butte - som er en av verdens største produsenter av silangass til blant annet semiconductor industrien. Denne industrien har av sikkerhetspolitiske hensyn fått svært høy prioritet i alle land - men i særdeleshet Kina og USA.

3. Infrastructure Investment and Job Act:

* Denne bestemmelsen har stor betydning for å fremme batteriproduksjonen i USA. Her ligger det et stort uforløst potensialt i REC Silicon, da testprosjekter ved anlegget i Moses Lake viser at bruk av silangass i batterier forbedrer effektiviteten på batteriene betydelig grad (rundt 30% mer effektive batterier, mener jeg å ha lest).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Helt til slutt:

REC Silicon sin patenterte FBR teknologi er den mest kostnadseffektive teknologien - og anlegget i Moses Lake vil være best i verden på både produkskostnad, energiforbruk og karbonavtrykk. Dette er viktig i en verden hvor karbonavtrykk får stadig større relevans. Under Q4 presentasjonen i 2018 ble det sagt av daværende CEO at produksjonskostnaden ved Moses Lake ville vært et sted mellom 7 og 8 dollar pr kilo, ved 100% produksjon. I forbindelse med gjenåpningen av Moses Lake, så gjøres det betydelige investeringer for blant annet å forbedre kvaliteten.


Redigert 13.03.2023 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
25.02.2023 kl 09:32 6311

Om en sammenligner reportasjene i FA og E24 med filmen «Kellys Helter» fra 1970 så vil jeg plassere begge i kategorien kilder som nesten uansett kommer med «Negative waves» hva gjelder RECSI. Filmen fikk en happy ending bare slik at det er nevnt…🤩
Redigert 25.02.2023 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
MorganKane
25.02.2023 kl 11:06 6253

Poenget mitt er at jeg tror short dekker seg inn over de neste par ukene. For meg, og jeg tror også for short, er det nå krystallklart at det ikke blir noen kriseemisjon. Aksjen subber i bunden (med flere hundre mill usd i pluss i løpet av et drøyt år så er det lite håp om ytterligere nedgang). Og vil gå kraftig opp når obligasjonslånet er fornyet eller løst på annen tilfredsstillende måte. Dermed må shorterne dekke seg inn relativt raskt. Og de må dekke seg inn på gamle metoden. Nemlig kjøpe tilbake i markedet. Og det skaper kjøpepress.

Og da er det for meg en gåte at folk selger i dag når man kan få betydelig mer hvis man venter en uke eller to. Ikke la short kjøpe seg tilbake for under 20.
Redigert 25.02.2023 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
polion
25.02.2023 kl 11:33 6214

Bare ørlite balansering:
Ref. «short dekker seg inn over de neste par ukene»: Ikke alle er enig, ref. kurs kr. 15,70.
Ref. «med flere hundre mill usd i pluss i løpet av et drøyt år»: Ikke alle er enig, ref. kurs kr. 15,70.
Ref. «vil gå kraftig opp når obligasjonslånet er fornyet eller løst»: Ikke alle er enig, ref. kurs kr. 15,70.
Ref. «dermed må shorterne dekke seg inn relativt raskt»: Ikke alle er enig, ref. kurs kr. 15,70.
Ref. «krystallklart at det ikke blir noen kriseemisjon»: Ikke alle er enig, ref. kurs kr. 15,70.
Redigert 25.02.2023 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
Stabukk
25.02.2023 kl 11:52 6186

Takk for utdjupande forklaring, MK:
Litt usikker på om e24 har eit negativt utgangspunkt når det gjeld Recsi, slik Skalleknarp stiller spörsmål ved. Men ser ein kommentar med fokus på fare for emi har lagt högt oppe på nettsida dei siste dagane, med ei ikkje altfor positiv overskrift.

Litt generelt: NRK hadde nylig ein artikkel om at nordmenn og andre har eit verre inntrykk av utdanning og levestandarrd i mange land. Grunnen er at media gjennom mange år har "lært opp" hjernen til å tenka negativt gjennom negative vinklingar og overskrifter.

Konkret spurde eg e24 sine nyhetssjefar kvifor det var eit negativt fokus på Norwegian sin siste rapport, der det var masse positivt å dra fram. Har ikkje fått svar. Las denne svenske kommentaren: "Norwegian uppvisade en nästintill dubblad omsättning och ett kraftigt förbättrat rörelseresultat, även om det fortsatt var på minus. Bolaget ser även framöver en uppmuntrande bokningstrend".Aksjen löfta seg nesten 10% den dagen rapporten kom. Har sjölv ikkje aksjar i NAS, berre i RECSI!
Redigert 25.02.2023 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
MorganKane
25.02.2023 kl 12:21 6156

Da er du altså enig i at ingenting av dette er priset inn ennå. Da er vi i hvertfall enige om noe.
polion
25.02.2023 kl 12:54 6152

Å dra en sådan kjapp konklusjon, blir bra tullete. Selvsagt så er «en grad» av positiviteten i utsagnene priset inn. Det står ingen plass skrevet at nevnte ikke kan skje. Hadde markedet «visst» og vært 100% negativ til de fem utsagnene, hadde vi garantert ikke hatt en kurs på «høye» kr. 15,70. Kursen hadde ikke vært i nærheten.

Blir litt på samme måte da en del unyanserte her på forumet i sin tid påstod at intet av ML-åpningen var priset inn i aksjen, påstanden kom sågar etter at REC hadde annonsert åpning. Vi vet alle at uten ML, så kunne vi aksjonærer pr. i dag tørket oss bak med papiret. Butte isolert har over tid langt fra vært noen himmelropende høydare.

Men vi er dog enig om en ting, det er at MorganKane virker å være en smule positiv til REC-aksjen. Du får korrigere meg hvis jeg her tar feil.
MorganKane
25.02.2023 kl 16:07 5968

Hehe,

Du skjønte du hadde driti deg ut nå. Haha, jeg ler så jeg griner. Ta deg et kurs i logikk👍
Stabukk
25.02.2023 kl 16:24 6007

For meg virkar det logisk at Rec sine utsikter er langt bedre no enn for 2-3 år sidan.
Kvifor har ikkje MK löfta sitt legendariske kursmål?
Redigert 25.02.2023 kl 17:22 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
26.02.2023 kl 00:04 5780

Legendarisk? .. Jeg mener kursmålet til MK er ganske så beskjedent. ..... Mitt kursmål ligger minimum et sted mellom 70 og 100 kroner innen Q2 2024. Da er ML i 100% produksjon. Med en kurs på 70,-, så vil selskapet være priset til i underkant av 30 milliarder, noe som tilsvarer omtrentlig verdi på dagens fabrikklokaler i Moses Lake, Butte og Yulin. Jeg forventer at kursen er betydelig høyere enn 70,- Med det globale fokuset som nå er på sol, batteri og semiconductor, så blir jeg ikke overrasket om kursen er nærmere 150,- (eller høyere) når vi nærmer oss Q2 2024.
Redigert 26.02.2023 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
26.02.2023 kl 06:38 5752

... Men la meg tilføye. Innen Q2 2024, så tror jeg selskapet er godt i gang med ekspandere. Om denne ekspansjonen skjer i Moses Lake, Butte eller i en kombinasjon av flere lokasjoner gjenstår å se, men med den enorme etterspørselen som kommer innenfor disse tre megatrendene (sol, batteri og semiconductor) - i kombinasjon med de enorme støtteordningene som nå er vedtatt av Kongressen, så er jeg rimelig sikker på at ekspansjonen vil skje i USA.
Redigert 26.02.2023 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
MorganKane
26.02.2023 kl 09:44 5587

Nei,

Ja, men det var vel for et drøyt år siden at jeg satte det kursmålet. Siden da er Recsi sine utsikter er omtrent det samme. Kursmålet vil først heves når Recsi faktisk får start på turbinene. Får røyk ut av pipa. Først da har de bevist at de har kunnskapen. Først da beviser de at de har kompetansen inntakt.

På LinkedIn og Facebook ser vi jo at mange av de som ansettes nå er folk som fikk fyken i 2019. Dette sammen med at Yulin går på skinner. Samt at Hanwha følte seg trygge nok til å ta over fra Røkke skulle tyde på at kompetansen er inntakt. Men frem til de beviser det vil jeg holde kursmålet på 42,5.
.
Hør med meg igjen om 6-9 måneder. Da kan det være mulig at det heves. Og Mikke er ikke så langt ute på tur. Det som er sikkert er at Recsi er i en bransje med storhetstiden foran seg. Den er ekstremt lys.
nemi's
26.02.2023 kl 12:20 5367

Nei, det er to år siden du satte det kursmålet. Du garanterte 42.5 til Q2-21 den 12/5/2021. Det var datoen TT skulle annonsere for en hel verden at handelskrigen mellom US-Kina var slutt. For det stod helt klart i ditt forvridde hode at Kina, og verden, ikke lenger kunne klare seg uten solar polysil fra ML. TT hadde allerede fått vite denne sensasjonelle og fantastiske nyheten fra Biden-adminstrasjonen, i følge deg. Den eneste grunnen til at du siden har hatt stjernestatus, sammen med Uschi her på HO, er at dem som leser innleggene dine er enda mer inkomptent enn det du er. Med andre ord: det er like sikkert som at eneste grunnen til at Sandefjord klarte seg i Eliteserien i fjor, var fordi det fantes to lag som var enda dårligere enn dem.

Høres historien fra to år tilbake frem til nå med MK ut som en mad-story? Ja, det gjør det. Men den er ikke desto mindre sann. Bare å sjekke ut. Det klarer dere. Eller bør kunne klare, i hvert fall.
nemi's
26.02.2023 kl 12:47 5351

Jeg skrev for ei uke siden at kursmålene måtte komme ned. Så klart ble det sånn. Dere får et jævlig 2023, også.

E24 24.02.2023
Pareto venter nå en kapitalinnhenting på 120 millioner dollar, som er oppjustert fra tidligere forventning på 100 millioner dollar.

Noen skal betale. Og Q4-presentasjonen var trøstesløst begredelig, slik jeg hadde forespeilet dere. Dette stinker. Rett og slett.
Redigert 26.02.2023 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
MorganKane
26.02.2023 kl 12:55 5347

Hehe,

Så du følger med😄

Ok, nesten 2 år siden da (som egentlig ikke er så langt unna drøyt et år siden). Hva kan jeg si, timing er vanskelig. Ikke mindre så har dette vært en av de minst risikofylte investeringene mine ever. Det som var krystallklart for meg for 2år siden var et Recsi hadde unik teknologi. Samt at USA ikke ville akseptere utestengelse fra markedet. Enten den ene (Kina åpner fullt opp) eller andre (USA åpner egen verdikjede) veien. Etterhvert som tiden gikk, jo klarere ble det at USA viille velge den siste. Spør du meg så er det ikke min feil at diverse mindre begavede folk ser det seinere enn meg.

Og apropo det. Hvor mad er historien nå? Det jeg sa ville skje, nemlig oppstart av ML, utføres nå. As we speak.

Det som kunne vært spennende å høre er om du fortsatt har en krone som kursmål?
Redigert 26.02.2023 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
26.02.2023 kl 13:15 5345

Du mener ikke i fullt alvor at det er noen med vettet i behold som tar brukerprofil "sushi" seriøst på dette forumet? .... Når det er sagt, så lå alt til rette for at ML ville bli gjenåpnet da Trump og Kina signerte Fase-1 avtalen ved årsskiftet 2020, men som kjent, så slapp Kina Covid-19 løs samtidig med signeringen - og avtalen ble deretter sabotert av Kina, før den gikk inn i historiens glemmebok. I tiden etter signeringen så vet vi fra diverse kvartalsrapporteringen at ledelsen i REC Silicon prøvde å teste ut holdbarheten av avtalen ved eksempelvis å sende prøveforsendelser til Kina, men dette var midt under valgkampinnspurten i USA - og Kina gjorde (i likhet med veslige ledere og media) alt de kunne for å diskreditere Trump. Siden så har nesten all kontakt vært brutt - og REC Silicon har i tillegg hatt store problemer med å ivareta sine eierinteresser ved anlegget i Yulin.

SAGT PÅ EN ANNEN MÅTE: Hadde Fase-1-avtalen blitt gjennomført, ja da hadde mest sannsynligvis beslutning om oppstart av ML skjedd i løpet av 2020 - og kusmålet til MK ville muligens vært en realitet i løpet av våren 2021.

Redigert 26.02.2023 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
nemi's
26.02.2023 kl 13:22 5336

Så klart følger jeg med. Jeg er der det er penger å tjene. Men det er ikke i REC. I REC går det i stein, i år også. Kursmålet du refererer ble oppfylt til gangs da 64mill aksjer ble omsatt til 1.325,- på én og samme dag. Det er trolig det mest berømte, spenstigste, mest innsiktsfulle og omtalte kursmålet noen HO-skribent har truffet med EVER. Skjønt jeg selv ikke har gjort noe stort nummer av akkurat den knallperlen. Men siden den gang har selskapet blitt rekapitalisert, og kan da prises annerledes. Sånt betyr noe, skjønner du. Eller mest sannsynlig ikke.

Du er ikke den første som har funnet ut at ML skulle restartes. REC annonserte sin ML-restart allerede ett år senere, da de stengte ned juni 2019. Fascinerende at du siden den gang virkelig tror at du har outsmartet markedet. Det gjør du visst i dag også. As we speak. He he.
MikkeMus
26.02.2023 kl 13:28 5322

Selvfølgelig kommer det en emisjon, men man må være både naiv og kunnskapsløs - om man tror at det vil bli en emisjon under dagens kurs. Selskapet er sterkt posisjonert i forhold til 3 viktige megatrender som vil forsterkes i årene som kommer (sol, batteri og semiconductor). Jeg tipper at man her får inn en eller flere andre kapitalsterke aktører - og at en eventuell emisjon vil skje i intervallet 30-40 kroner.
nemi's
26.02.2023 kl 13:48 5286

For ett år siden du som DonaldDuck. Da hadde du kritisk sans, til stor irritasjon mange her inne. Siden den gang har du, i følge deg selv, gått all in på 22 kroner. Det er noen måneder siden nå, så klart. Siden deg gang har du sittet døgnet rundt og voktet REC-trådene mot alle som skriver noe som ikke er virkelighetsfjernt om RECSI. Og til stor begeistring her inne. Det er akkurat samme begeistring som emisjonskursen din nå skaper. Den som du nå nettopp trakk frem, godt gjemt der den lå, ett eller annet sted bak fiskepinnene i fryseren.
Carrera
26.02.2023 kl 13:57 5257

Jeg liker at nemi`s og polion balanserer innleggene til hausserne,kursen er der den er tross alt som er kommet av "gode"nyheter - hva skal til liksom?
Må vi vente til oppstart av ML og noen år med tilsynelatende gode tall?
polion
26.02.2023 kl 14:19 5230

Ref MorganKane: «Du skjønte du hadde driti deg ut nå. Haha, jeg ler så jeg griner. Ta deg et kurs i logikk».
Dine lettbeinte konklusjoner er lite å bli imponert over. Var du full da du skrev tilsvaret, så er selvsagt det en formildende omstendighet. Oppsummert:

• Du kom med en hel haug med utsagn, og jeg strødde litt sand på (den vanlige og unyanserte) euforien.
• Så vil du jeg skal være enig med deg i at intet av det positive du nevner er priset inn i dagens kurs.
• Jeg parerer med at SELVSAGT så er en grad allerede priset inn, vi hadde aldri hatt en kurs på 15,70 hvis markedet mente at dine utsagn var 100% utopi.
• Jeg trekker videre parallell til alle de unyanserte forumtåpene som i sin tid påstod at intet av ML-åpningen var priset inn i aksjen, påstand sågar etter at REC hadde annonsert åpning. Og videre hvor dårlig Butte isolert har prestert over tid.

Ref. «Driti meg ut» og «kurs i logikk»??? Jeg har en stygg mistanke om at du kanskje ikke er den renspikkede tullingen som du her gir deg ut for å være. Ser derfor ut som du til enhver tid sitter med piggene ute, og da klar til å sable ned/latterliggjøre resonnementer som ikke passer deg/unyansert storhausser delux. Hvis du derimot ikke evner å klare ta nyansene i det som skrives, vil jeg råde deg til å være adskillig mer forsiktig når du poster noe.
Denne type voksenopplæring er noe slitsomt, men dog så til de grader nødvendig – SKJERPINGS!
MikkeMus
26.02.2023 kl 14:28 5214

Til info: Jeg prøver å være åpen om min posisjonering og agenda. Jeg har vært aksjonær i REC Silicon i mer enn 10 år - og jeg har fulgt prosessen relatert til selskapet - og det geopolitiske spillet mellom USA og Kina helt siden straffetollen ble innført. Jeg har vært mer eller mindre "all-in" siden Røkke gikk inn i aksjen for noen år siden - og for tiden er min kostpris rundt kroner 22,-. Jeg verdsetter kritiske, men veloverveide kommentarer, uavhengig om de er positive eller negative. Jeg evner selv å være kritisk, men min eksponering synliggjør i aller høyeste grad min langsiktige tro på dette selskapet. Monomane brukerprofiler, som ikke gir etter for observerbare fakta og kraften i de bedre argumenter, har jeg liten sansen for - uavhengig om de defineres som "baisere" eller "hausere"
MikkeMus
26.02.2023 kl 14:35 5275

Det som trengs er en kraftig "utskylling" av de mange kortsiktige traderne som fortsatt herjer i aksjen, så sånn sett er mitt drømmescenario at disse blir skremt ut på fallende kurser, før vi får en nyhet som får kursen til å doble seg i løpet av noen timer.
Redigert 26.02.2023 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
MorganKane
26.02.2023 kl 14:52 5222

Parrerer..... Trekker videre paralleller.....

Sorry, når du prøver å være mer intellektuell enn du åpenbart er så blir det fort latter😂
polion
26.02.2023 kl 15:09 5156

Ja, der fikk du enda en gang røpet dine evner. Men hva i all verden skulle du egentlig forsvart deg med? Noen ror seg såpass langt utpå, at de aldri vil komme i land.
PS. ref. "så blir det fort latter": Tror nok det fortrinnsvis er deg som besitter denne type humoristisk sans. En storhausser med mye humoristisk sans, da er vel kanskje også innleggene ment mer humoristisk enn seriøst, eller?
kallnok
26.02.2023 kl 15:48 5056

Hadde det enkelte innleggs tyngde økt hvis det i høyere grad i seg selv hadde vært balansert/analytisk?
(Unødvendig drittkasting bidrar ikke til å gi innlegg større tyngde.)
Skalleknarp
26.02.2023 kl 16:24 4954

Støttes. Om jeg mener noe så behøver ikke X eller Y være en idiot - amøbe - hauser - beiser - dumpapp mm om de skulle mene noe annet. Det holder å være uenig i sak og ikke at man nødvendigvis på død og liv må kaste inn noen kraftige karaktistikker om personen(e) vi ikke vet hvem er. Kan jo teoretisk være din beste venn🤠
MorganKane
26.02.2023 kl 17:21 4882

Rekapitalisering ble gjort til kurser laaaaaaaangt over 1 krone. De aksjene jeg hadde når den ble tradet til 1,32 eller hva du nå mener det ble tradet på har gått litt over 1000% siden den gang. Var vel rimelig greit at jeg ikke hørte på deg og solgte da...

Men ett fett. Det er gammelt nytt og ikke av interesse. Det som er av interesse er hva kursmålet ditt er per i dag. Det svarte du ikke på. Og basert på hvilket ebitda, ebit eller what ever i 2025?

polion
26.02.2023 kl 17:41 4892

Støttes 100%, men da synes jeg at man kanskje kan begynner med å ta tak i MorganKane som innledningsvis på fullstendig tomt grunnlag serverte denne: "Du skjønte du hadde driti deg ut nå. Haha, jeg ler så jeg griner. Ta deg et kurs i logikk". Han kan umulig ha forstått essensen i opprinnelig innlegg, for dårligere blir det faktisk ikke. Ellers så er vi jo alle klar over det vanlige reaksjonsmønsteret til de fleste storhaussere, uten at dette dog kan unnskyldes.
Redigert 26.02.2023 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
MorganKane
26.02.2023 kl 17:42 4970

Tja,

Poenget mitt er at det er svært lite innhold i baiserne dine innlegg. De referer til kursen for å "støtte" sine påstander. Det er sjeldent noe konkret i kritikken av selskapet. Noe konkret som er mer en bare udokumenterbare påstander. Eventuelt referer de til Molnes uten å egentlig peke på hvor han har rett. Alle som har fulgt med vet at det Molnes kommer med er enten direkte feil, eventuelt så er det spekulasjoner som nesten er konspirasjonsteoretiske. Det er lite poeng å diskutere videre om Recsi burde ha røpet detaljer rundt avtalen. Vi vet at ingen selskaper røper detaljer rundt slike avtaler. Enten så tror du Hanwha rævkjører deg eller så gjør du det ikke. Vi får vite dette før april. Det lille vi har sett av short etter q4 tyder på at de har endret mening om dette. Også får vi se videre fremover hva som skjer de neste ukene. Mine aksjer får de i hvertfall ikke på disse nivåene.

Det som kan være av interesse å diskutere er om Recsi faktisk klarer å åpne ML og hva greit pris er ved Ebidta på mellom 100-300 mill usd. Og om det er vekstpotensiale i batterier etc. Og hvilken verdi Yulin kan gi i tillegg (Yulin kan ikke være inkludert i estimatet på 100-300 mill usd siden det er verdsatt til null). Det kan være av interesse å snakke om q1 og q2 2023 også, men i mine øyne så er dette mindre relevant. Vi vet at disse blir betydelig bedre da salgsprisene ut til kunder har blitt skrudd kraftig opp så havner i pluss igjen (tror jeg) uten at det tar helt av før energiprisene kommer ned og etterspørselen kommer skikkelig tilbake i H2, men det er ML som er nøkkelen her. Og veien videre fra q1 2024. Da er Butte sannsynligvis tilbake på topp og ML langt på vei. Tror jeg. Og før det skjer vil ikke bare short ha dekket seg inn for lengst, men langsiktige større aktører vil ha posisjonert seg. Forhåpentligvis skjer det siste igjennom en større emisjon før obligasjonslånet forfaller. Til langt høyere kurser enn vi ser i dag. Hvis ikke vil de komme utover våren og sommeren etterhvert som vi nærmer oss Q4.
Redigert 26.02.2023 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
26.02.2023 kl 19:09 4824

Hvordan blir stemningen i RECSI neste uke da - Skal vi opp eller ned? Begynner vel litt forsiktig i morgen men håper det tar seg opp utover uken.
MikkeMus
26.02.2023 kl 19:20 4797

Ja, Morgan Kane, du setter her ord på det som er det vesentligste skillet mellom de såkalte «hauserne» og «baiserne» .

Dernest, så er jeg enig med deg Q1 og Q 2 er av liten interesse, så lenge energiprisene er unormalt høye. Anlegget i Butte er basert på Siemens-teknologi, noe som resulterer i 80-90% høyere energikostnader enn selskapets patenterte FBR teknologi. Det som er viktig - og som bør være hovedfokus for potensielle investorer er anlegget i Moses Lake.
MorganKane
26.02.2023 kl 19:31 4809

Vi får se. Men hvis jeg var dere så hadde jeg begynt å vurdere hva Recsi vil være verdt ved en Ebitda på 100-300 mill usd.

Den gjennomsnittlige verdien for selskaper i grønn fornybar næring er på 12,7 x ebitda (semiconductors er omtrent det samme). Hvis det er riktig så burde Recsi, hvis det er på nederste grense for hva selskapet sa nå i forrige uke, altså 100 mill usd i årlig ebitda, ha en verdi på omtrent dobbelt av dagens kurs. Hvis den havner på øvre grense, altså 300 usd, så snakker vi 6 dobbelt kurs. Altså, i følge bransjenormen (se link nederst) så vil Recsi verdsettes mellom 31-95 kroner etterhvert. Hvis de faktisk klarer å åpne ML (og gitt at man stoler på anslagene som Recsi selv kommer med). I tillegg kommer altså Yulin. Og videre vekst. Det er dette vi bør diskutere, ikke hva kursen er neste uke.

Men hvis man skal diskutere hva kursen blir neste uke, så spør dere selv om dette; Hvis Hanwha ville rævkjøre oss, hvorfor komme med slike estimater rett før obligasjonslånet forfaller? Hvorfor i det hele tatt komme frem til en avtale om offtake før obligasjonslånet forfaller? Hvorfor presentere tall og estimater, som bygger på reelle avtaler som Hanhwa selv har inngått med Recsi, som vil gjøre en "kriseemisjon" rett og slett mer eller mindre ulovlig? Det er jo bare tull. Personlig tror jeg at Hanwha ønsker å selge seg litt ned og få med en annen større aktør på laget. Enten et større grønt fond eller en større aktør i batterindustrien. Og da vil det selge seg dyrt. Spekulativt? Ja, men det blir ihvertfall ingen kriseemisjon. Det tror jeg faktisk vil være ulovlig med den presentasjonen som ble gitt. Og dermed er det ingen utvei for short annet enn å begynne å dekke seg inn. På gamlemåten, dvs via børs. Og det bør skje raskt. I worst case (for dem) så har jeg rett i spekulasjonene mine og de går på en ekstrem smell... Det er bare å holde på aksjene og krysse fingra.

https://pages.stern.nyu.edu/~adamodar/New_Home_Page/datafile/vebitda.html
Redigert 26.02.2023 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Stabukk
26.02.2023 kl 21:55 4545

Denne kommande veka kjem eg faktisk til å følga like mykje med på Q4 i Nel! Talla kjem på tirsdag. Nel har meir cash enn Rec, men har mindre omsetning. Og går med underskudd, som etter planen skal snuast til overskudd! Det flotte med Nel er at børsverdien er høgare enn både Elkem og Akso, som driv med solide overskudd og betaler utbytte.

Nel har også ca 4 gonger så høg børsverdi som Recsi. Så kanskje ledelsen i «vår» favoritt bør følga med også, og suga til seg litt tips og kunnskap om å driva PR?

Berre halve børsverdien av Nel ville gitt oss ein kurs på ca 30. Meir enn nok for meg, i første omgang!
Redigert 26.02.2023 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
MorganKane
27.02.2023 kl 09:01 4040

Det er rart hvor stille det blir fra baiserne med en gang man stiller konkrete spørsmål.

Spørsmålene man bør stille seg er hvilken pris er fair i slutten av 2024 med en Ebitda på 100-300 mill (ex Yulin). Og hvilken rabatt på dette prisen bør man få i dag, ca 1,5 år før ebitda inntreffer.

Disse to spørsmålene avhenger av både sannsynlighet for at Recsi klarer å starte opp og hvor innenfor ebitda estimatet du tror de lander. Og ikke minst videre vekst. Ingen av disse spørsmålene tørr baiserne ta tak i.

På kort sikt, hva ville du gjort hvis du var short? Jeg ville ha dekket meg inn. Det kan gi en relativt rask opptur i det korte bildet.
Skalleknarp
27.02.2023 kl 11:42 3847

Jeg tror svaret ville blitt veeeeelidig god Eeeeeee-Golf reklame for å si det på den måten. Ser at Artic har regnet litt på RECSI verdier nå etter inngått kontrakt.. :)
thief
27.02.2023 kl 12:02 3830

Og da har de ikke med Yulin og eventuelle utvidelser,som vil tilføre enda mer verdier.Nedsiden nå må vel sies å være borte mtp at kontrakten med hanwha sikrer Rec på nedsiden i forhold til polypriser.Butikken vil gå med solid overskudd uansett, spørsmålet er bare hvor mye. Så shorterene tapte dette veddemålet, så får vi se når de dekker inn.Da går det fort opp,mye som må kjøpes tilbake🙂Og de begynner vel å få dårlig tid,da løsningen på obligasjonslånet kan tikke inn når som helst nå.
Redigert 27.02.2023 kl 12:02 Du må logge inn for å svare