ahra
22.02.2023 kl 20:04 1897

Tull, eiendom faller aldri i verdi over tid.

Det er boligmangel i Norge.
Hassan77
22.02.2023 kl 20:18 1856

Professor OG boligEKSPERT :)

Må bare lytte da. Markedet har da gått ned 38,5% siden rentestigningen og så snart vi runder 7,12% så deles boliger ut gratis i steinrøysa, bare å glede seg.

Burde kanskje vært opprettet en tråd for diskusjon hva kravet til å kalle seg ekspert ligger på. Er jo ingen beskyttet tittel akkurat, så blir litt subjektiv oppfatning.
Onkel_S
23.02.2023 kl 11:45 1640

Det er nok ikke en helt lineær sammenheng i modellen. Ved meget lave renter betyr 1%-poengs endring mer enn når renten er høyere. Uansett om endringen er opp eller ned.

Jeg har ikke sett modellen, men dette ser faktisk nok så greit ut i forhold til egne mye simplere analyser hvor bare boligpris rente og leien tas med:

"10 prosent overprising
- Vi har kontroll på mye av det som skjer. En liten stund nå på slutten har boligprisene vært overvurdert, og modellen viser 10 prosent overprising, sa Røed Larsen. Han tror likevel at prisene på sentralt beliggende boliger vil stige."

Selv vil jeg påstå ca 20% overprising for hovedstaden og at markedet ble overpriset rundt sommer 2022 (pga renteøkningen), så ikke helt uenig der.
Redigert 23.02.2023 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Investman
26.02.2023 kl 12:54 1418

Er man jevnt over enig at renten skal opp minst 4 ganger til slik det ser ut nå (til 3,75%)?
Onkel_S
26.02.2023 kl 13:27 1378

Markedet priser vel inn 3,5% som 'sikkert' og 3,75 som godt mulig eller noe i den stil.
landis
26.02.2023 kl 14:45 1304

Hvis en ser litt på rentemarginene til bankene på innskudd og utlån (bolig) så vil det være rimelig å anta at effektiv rente til forbruker skal opp 1 til 1.5%
Gitt at styringsrenten settes opp 0.75 og bankene øker sine marginer til "normale" nivåer.
De 0.75 økning i styringsrenten blir effektuert fortløpende mens økning i marginen tar en del lengre tid, hvis det i hele tatt inntreffer.
På næringslån har bankene økt sine marginer relativt hurtig.

En rentetopp innenfor boliglån til forbruker inntreffer neppe i løpet av de neste 12 mnd, gitt at styringsrenten blir økt 3-4ggr på rad.
Investman
26.02.2023 kl 14:54 1287

Ja utlånsrenten til bankene ville ligge en del over dette. Kan vel regne 3,75 + 1,5 til 2 % oppå dette igjen ;)
Slettet bruker
26.02.2023 kl 16:15 1200

Har interesser i at både bankmarginene skal opp og at boligverdiene - over tid skal opp - men kanskje aller mest at leieprisene stiger..... Har drøye 6 millioner i bankaksjer og lån på tilsammen 17 millioner. Så et ben i begge leire vil jeg si i forhold til om marginene i bankene skal opp. Jeg tror at konkurransen om gode boliglån vil bli enda sterkere når renten flater ut engang. Veldig mange flere vil shoppe rundt etter de beste lånetilbudene da - nå er de fleste nesten blitt litt renteblinde pga av de stadige renteøkningsbrevene. Jeg tror også at konkurransen om innskuddskundene blir tøffere da - men før vi kommer dit vil vi trolig ha et klima kanskje 6-12 måneder til hvor bankmarginene øker - mest fordi kundene er sløve i forhold til å presse prisen på både lån og innskudd. Spesielt innskudd. Hørte forresten her om dagen en bankanalytiker anslå at 0-prosent innskudd på lønnskonto og tilsvarende utgjør 250 milliarder i norske banker - dette er faktisk en viktig del av bankenes funding (ca 10% av totale innskudd). Ellers vil jeg anbefale alle som har boliglån og innskudd å være mer på hugget i forhold til hva banken gir deg av renter. Selv gjorde jeg nylig en ganske grundig refinansierings jobb som endte med at jeg fikk boliglånsrente på 3,75% på primærbolig og 3,84% på de 4 sekundær boligene jeg har - sparte noe over 100.000 på det i forhold til hva jeg hadde. God timelønn det.
Redigert 26.02.2023 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
Investman
26.02.2023 kl 16:30 1176

Viktig å følge med ja
landis
26.02.2023 kl 18:47 1072

Har nesten samme oppfatning som deg, men jeg registrerer at boliglånsrentene stadig kryper oppover der hvor jeg følger med, og innskuddsrenter har begynt å løfte seg betydelig i det siste.
Lage boliglånsrenter har vært finansiert over enda lavere innskuddsrenter, men nå begynner folk å få opp øynene for at en må ha grei rente på innskudd. Det er i alle fall begynt å komme en mengde høyrenteavtaler rundt 3 % på innskudd. Beste boliglånsrente har krøpet opp ca 0.25% siste mnd selv uten bevegelser i styringsrenten. Og ser en litt lenger ned på listen ser en at det er mye større sprik enn for bare 1 mnd siden.
At renten på nye boliglån passerer 5% før sommeren et nesten helt sikkert, gitt at styringsrenten blir satt opp 2 ganger
Slettet bruker
26.02.2023 kl 19:08 1037

Ja - enig - viktig å følge med på innskuddssiden også...Jeg har en flott sønn som jeg driver litt økonomi opplæring med...I tillegg til å fylle opp BSU som nå gir rente over 5% har jeg fått han til å ha konto i Næringsbanken som gir 3,14% hvis man har minst 100.000 innestående. Ingen binding eller begrensning på uttak.

Ser at standard lånetilbudet i mange banker ligger opp under 4,5% allerede så du har helt sikkert rett i at standardtilbudet kryper over 5%. MEN man må alltid følge med - det er blitt ganske enkelt å skifte bank nå...og man får ingen ting igjen for lojalitet mot banken hvis du er noe som ligner på "standardkunde". Men er du en som trenger mer tett kontakt (feks kjøp/salg/utvikling osv) så er det noe annet - da kan det være greit å betale noen tiendeler ekstra for en super kundebehandler. Jeg betaler ikke 5% eller mer til sommeren - det er jeg 100% sikker på....
Redigert 26.02.2023 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Nilson
26.02.2023 kl 19:35 991

Boligprisene har steget med gjelden, så nå når det igjen koster å låne penger vil nok boligprisen falle til rentene igjen faller. Husk belåning til bolig har gått fra 2x inntekt til 5 x på 15-20 år