Vil Archer treffe Bullseye?

Helsko
ARCHER 23.02.2023 kl 09:07 136905

Tiden fremover:
-Økende guidinger og EBITDA
-Refinansiering
-Oppkjøp/Salg
-Reprising
-Konvertible lån
-JF sine planer

Vil Archer treffe blink i et stigende marked?
Hvor går veien?
Slettet bruker
07.03.2023 kl 15:08 4681

Utfra den infomrasjonen som kom i børsmelding i dag så vil det være svært sannsynlig basert på følgende:
Det var ca 149m registrerte aksjer i går.
ca 43m av de 149 vet vi ikke kan benytte seg av rep. emi.
Det skal være maksimalt 228,800,000 nye aksjer i rep. emi.

Jeg tror man mottar 2,2 tegningsretter for hver aksje man hadde ved børsslutt i går, og hver tegningsrett gir rett til å tegne seg for 1 aksje.
Troll_Leff
07.03.2023 kl 15:15 4647

2,2 tegningsretter til 1 krone per aksje, tror det ikke før vi får se det i en melding, høres litt for bra ut til å være sant.
Bjoeik2
07.03.2023 kl 15:22 4597

Uavhengig om man får 2 elle 2,2 (eller færre) tegningsretter, kan man prøve å tegne seg for flere enn man har fått? Hvis det er mulig, hva er i såfall worst case? At man kun får de tegningsrettene man har fått muligheten til å kjøpe? Hvis noen velger å ikke tegne seg i rep. Emi. Blir det da bare gjort ved at man utsteder færre nye aksjer, eller vil andre kunne få tegnet seg for flere enn rettene tilsier? Kun fått tilsvarende antall tegningsretter tidligere
Slettet bruker
07.03.2023 kl 15:23 4588

Du synes det høres for godt ut til være sant. Da er det vel et paradoks at du selv mente at aksjen skulle gå til 500kr og at refinansieringen ikke var problem, for det var for godt til å være sant:-)
Slettet bruker
07.03.2023 kl 15:23 4604

Jeg synes det hørtes lavt ut. Blir ikke overrasket om man ser 3 tegningsretter til 1 krone per aksje.
isbjørn
07.03.2023 kl 15:24 4608

Bortsett fra den lave emisjonskursen er vel dette et skritt i riktig retning for selskapet. Nå, i det kortsiktige bildet, er det psykologien som råder og det er lett å trå feil mht. å være smart. For øvrig var jeg helt enig i dine tidligere betraktninger, gjelden har vært en stor hemsko for selskapet i lang lang tid og det var på høy tid å rydde litt. Verdifastsettelse er noe jeg aldri blir helt klok på, men nå når gjelden blir redusert og mer kontrollerbar samtidig som sektoren er i bedring vil jeg være med.
ullebusten
07.03.2023 kl 15:26 4601

Enig, men synes det var drøyt at de endret betingelsene til det konvertible lånet: ned til 1krone og i tillegg estimerte opp pålydende til 20mUSD.
elnomi
07.03.2023 kl 15:28 4581

Det er bare å slappe av fremover. Kursen skal nok ned til kr 1 innen kort tid,
Slettet bruker
07.03.2023 kl 15:36 4510

Lånet var PIK rente, så dette var kommet opp på 16,8. Neste år, ved forfall, så hadde man nok kommet opp mot 20. Usikkert, men alternativet ville vært å tilbakebetalt kravet og rentene neste år?
Sia
07.03.2023 kl 15:46 4439

Det venter jeg også på. Bare litt tålmodighet, så for vi de for kr1 ;-)
Anywhere
07.03.2023 kl 15:48 4416

Bjoeik2. Ligger aksjekursen som i dag er det vel kanskje selvsagt at man forsøker å overtegne.
Det er også slik at jeg er enig med Kimoske at vi nok går hakket over 2 rettigheter pr aksje man eide i går. Avhengig av hvor mange av gårsdagens aksjonærer som har tegnet i emisjonen i går, så øker også den tilgjengelige tildelingspotten pr gjenværende rettihetshaver, så det kan endog gå over 2,2...Mange tegner heller ikke. Har som regel endt opp noe høyere i slike tegninger enn maks rettigheter skulle tilsi.
isbjørn
07.03.2023 kl 15:49 4400

Ser vi bort i fra evt. short, er jeg mer trygg på nivået, som også støtte av den ekstremt lav emi-kurs. Fulgt litt med på NOM, ganske godt driv, men lagger etter hvert seg jeg. Dette er jo et ferskt eksempel på hva man kanskje kan forvente. Spekulasjoner rundt shorting av aksjer man ikke eier er jo også et tema som spiller inn ser det ut til.
ullebusten
07.03.2023 kl 15:50 4361

Lånebetingelsene var allerede låst, og konvertering var 2.5 aksjer pr dollar i gjeld. Paratus hadde rett til å konvertere til en hver tid, men til ca 4nok pr aksje. At betingelsene her er endret er toppen av frekkhet. Det har ikke vært reelle forhandlinger, ingen krefter som forsvarer dagens aksjonærer - kun en gjeng med nikkedukker. Lånet skulle konverteres til 50mill aksjer (20mUSD * 2.5 aksje pr dollar), nå tilføres selskapet 208 mill aksjer for samme lån!

Hopp til 36:20 og hør svaret Skinlo gir Roger: https://www.youtube.com/watch?v=uVmAPfWcFCc

Null troverdighet!
Redigert 07.03.2023 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
elnomi
07.03.2023 kl 15:58 4297

Enig, men synes det var drøyt at de endret betingelsene til det konvertible lånet: ned til 1krone og i tillegg estimerte opp pålydende til 20mUSD.

Hvorfor ble det gjort?
Stakkars aksjonærer som har trodd på Dag Skinlo og kjøp på kurser mellom kr 3-5.
Redigert 07.03.2023 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Bjoeik2
07.03.2023 kl 16:00 4275

Takk, jo flere vi får over 2 retter Per aksje jo mindre stygt blir resultatet. Gitt at guidingen fremover er basert på realistiske forventninger og ikke en overdrivelse ifm emisjon kan det bli ganske hyggelig regnestykke med litt tålmodighet og forbedrede markedsutsikter, gitt en ok+ landing av økonomien. Det er vel bare sette seg godt til rette og snitte ned ved hver gode anledning fremover.
kodenavn
07.03.2023 kl 16:15 4188

Vær forsiktige her.
I emisjonen kom det 1.040.000.000 nye aksjer, en drøy milliard nye aksjer, som folk har betalt 1.- for.
Mange vil synes det er greit å tjene fem prosent, så kursen kan lett gå mot en krone når de kommer i markedet.
Å tro at alle disse er langsiktige, er å tro på julenissen.

Det skal også utstedes mange nye gjennom rep.emi og omgjøring av konvertibelt obligasjonslån.
og med alle de nye aksjene bli oppsiden uansett bare en brøkdel av hva den ellers ville vært.
PS. Har ingen aksjer, og skal ikke ha. Dette er bare et velment tips til uerfarne spekulanter.
Slettet bruker
07.03.2023 kl 16:27 4079

Tror du tar feil, men det kan hende at feilen er hos meg, gidder ikke å sjekke.
Slik jeg forstod det så kunne lånet konverteres, og ikke skulle. Så Paratus kunne i realiteten ha ventet til neste år, hvor utestående (renter og hovedstol) hadde vært rundt 20. Uansett, dette er ei pølse i slaktetiden.
ullebusten
07.03.2023 kl 16:43 3981

Snakker muligens litt forbi hverandre. Du har rett i at lånet ikke MÅ konverteres. Poenget mitt er at de endrer kurs fra 4kroner til 1 krone. Det blir 200mill aksjer - altså ikke en pølse i slaktetiden slik jeg ser det. Nå har det seg også slik at rep-emi gjennomføres som et gode - ikke et krav fra bankene (faller kursen under 1 krone vil styret droppe rep. emi). Det betyr at de kunne tatt denne summen og satt av til eventuell tilbakebetaling av lånet ved forfall. Ergo, sagt til Paratus; vi driter i om du konverterer eller ikke. Konverterer du må du forholde deg til allerede inngått avtale. Om du ikke vil konvertere, skal vi betale deg utestående ved forfall i 2024.

Igjen, mitt poeng er manglende baller på ledelsen, og styret bare smiler og sier ja. Ref artikkel i FA hvore K. Fallnes sier: jeg hadde tegnet fullt på høyere kurser.
Hele driten stinker. Det er ikke det samme som at jeg ikke har planer om å tjene tilbake dagens tap i Archer - tvert imot, gode muligheter om man trår litt varsomt fremover.
Redigert 07.03.2023 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
Anywhere
07.03.2023 kl 16:57 3961

Ullebusten, det er mye som tyder på at du har et poeng:

https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/07/7991574/storaksjonaerer-hev-seg-pa-kriseemisjonen

Archer har ikke sondert terrenget veldig for å finne ut hvor kursen måtte settes. Den er mer eller mindre diktert av Hemen/Paratus antakelig der de øvrige betingelser for dem er linet opp, så har man kjørt dette til markedet så lavt at man er sikre på at man kommer i mål med egenkapitalen.
Med Archers utsikter kunne man hentet inn kapital på 4 kroner aksjen. Hemen/Paratus kunne opprettholdt samme andel som de nå får og oppsiden for alle aksjonærer ville vært bra.
Gjennomføring av rep-emi sikrer fortsatt en mulig felles god oppside.
Husk da også i dette at de fleste av de større aksjonærer som har deltatt i emisjon allerede har kommet til på kurser som ikke ligger særlig under der aksjen sluttet i går. Så man har måttet trø litt til for å forsvare sin posisjon.
hofa
07.03.2023 kl 17:20 3840

De kommer ikke i markedet før om et halvt år, som jeg har forstået det, nej dette er sket fordi fede frederiksen kan hente sit milliard tab hjem igen, så vi andre må bare hoppe på vognen og håbe på det bedste.
Troll_Leff
07.03.2023 kl 17:25 3803

En milliard nye aksjer høres enormt ut, men ikke på dette krones nivå, og ikke mye i dette selskapet med fremtiden foran seg, over 5000 ansatte, tjener penger, solide kontrakter med over 40 milliarder i ordrereserve, og nå i tillegg tilførsel av ny frisk kapital. Kanskje på tide å prise noe av kontraktene og fremtidig inntjening inn, og selskapet får en ny MC Mange sultne store ulver i dette gamet, kun noen få større aksjonærer som ser lengre enn nesetippen, går de glatt inn med 100 - 300 mill hver, så kan det fort bli kamp om en milliard "utestående" aksjer. Ser frem til å handle 2 + nye aksjer til en krone per stykk, for hver aksje jeg eide i går. Blir gull dette.
Redigert 07.03.2023 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
07.03.2023 kl 18:19 3499

Liten vits å selge her. Nå har vi jo fått inn skikkelige aksjonærer.
Må jo bare bli fart!
Nesten hele dagens tråd er med rødt kryss over.
Noen er aktive, og det er greit.
Slettet bruker
07.03.2023 kl 18:20 3578

Anywhere og Ullebusten,
Jeg er ikke uenig med synspunktene deres, og skulle gjerne sett at emisjonen ble gjort på høyere kurs. Men når det snakkes at mange ville vært med på emisjonskurs langt over 1kr, så glemmer man at ved siden av å gå inn med i emisjonen så har Slanken både garantert for emisjonen og det nye obligasjonslånet på 200MUSD. Dette vil han ha betalt for. Snakket med en i dag som ble gjort til innsider, og forsto da hvorfor han ikke tok telefonen da jeg ringte, og han kunne fortelle at det har blitt jobbet knallhardt med forhandlinger på gjelden, og det var her tiden ble brukt. Utfordringen til gjelden var som jeg påpekte tidligere i januar, at egenkapitalen i perioden fra forrige refinansiering var gått sør, og det var for lite sikkerhet (om man tok bort goodwill og andre intangable assets så var den negativt).

Det er ikke så enkelt å forstå alltid, men vi som var aksjonærer i går satt med disse fordi vi antok med edruelighet at kursen kunne forsvart en dobbling, og grunnen til at kursen ikke var dobblet var pga usikkerheten med finansieringen. Alle vi som kjenner selskapet litt mer enn amatørene var fult klar over dette scenarioet, og det som verre kunne blitt.

Nå får vi bare håpe at det er rom for alle ytringer, slik vi unngår at noen få koker suppe på spiker, tvi tvi.
nafa
07.03.2023 kl 18:23 3560

Må bare få si at etterhvert når det kommer fram at det gis muligheter for repemi for oss små med ca 2,2 aksje pr gammelaksje så er vel ikke dette så ille likevel.
Så må da vel bare beklage noe av ordbruken i går etter
emisjokket som nok en del andre også følte.
En del utvanning ble det nok, men ikke så ille som tenkt igår. Sjansen for å få lettet kursen blir nok bedre etter dette.
Blir nok å bruke emimuligheten Max.
Anywhere
07.03.2023 kl 18:32 3489

Forstår det er satt krav, Komiske. Takk for kommentaren.
Man ville nok garantere utover enhver tvil at kapital kom inn. Nå kan det kanskje komme noe mer enn tenkt ved repemi....alt bidrar til å ta ned kapitaldrenerende gjeld🙂
Redigert 07.03.2023 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
07.03.2023 kl 18:32 3509

Gårdagen var helsvart. Litt bedre idag. Er jo mange som vil kjøpe til 1kr. Ikke alle som får.
Men vi får.-)
Helsko
07.03.2023 kl 18:37 3476

Jeg har ikke kommentert noe tidligere etter det som har vært et brutalt døgn. Jeg var vel heller sjokket i går da emisjon prisen ble satt til 1 kr, at emisjonen skulle komme var mer ventet. Fikk notert meg for 220% og angrer i ettertid på jeg var drøyere og tok det doble, men mye å hoste opp med. Ender vel omtrent som andre i rep.emien. Det som var et et sjokk har roet seg når nåværende aksjonærer dro avgårde med mesteparten og eksterne kun ble allokert ca 1% av ønsket i emisjonen. Blir spennende å se utviklingen videre og antar DNB har forpliktet seg til tettere oppfølging av aksjen.
Slettet bruker
07.03.2023 kl 18:47 3386

Alt annet likt, så har du rett. I de fleste tilfeller så faller en aksje ned mot emisjonskurs, og mange av de som tegnet seg i går er korte penger (gribber).
Nå vil vel rundt 40% av disse aksjene være låst i 6mnd, da begge hovedeierne har en lock (nå så vi i Vår Energi at denne fint kunne bli brutt, men det tror jeg ikke skjer en gang til). Hemen tok 250m aksjer og Paratus tok etter det jeg vet sin proratarisk andel.

Leste at Hofa mente at aksjene fra emisjonen først ville komme i omløp om 6 mnd, men tror nok han igjen har misforstått og blandet dette med lock-perioden til hovedeiere. Aksjene fra dagens emisjon kommer i markedet neste uke, og da blir det spennende å se om det selges ned mot 1, og reprasjonsemisjonen blir avblåst, eller om det fundamentale i selskapet er nok til å holde kursen opp mot dagens nivåer.

Emisjonen i NAS ble i 2021 satt til 70% rabatt (6kr fra ca 20kr), den holdt seg godt over 9kr og var vel over 14 en periode. Likheten med den emisjonen er mange.
Fasit kommer i fremtiden, og den kan vi bare spå.
Redigert 07.03.2023 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Anywhere
07.03.2023 kl 18:54 3389

Har også fått opplyst at det fort kan være mange mer langsiktige eiere som kom inn. Eksempel på det finner vi endog i FA med Falnes og Brøymer i dag, begge av den typen.
Helsko
07.03.2023 kl 18:58 3386

DNB sa til meg idag at Topp20 tok 80% i transe 1, så det skulle tilsi stabilitet.
Rakettrally
07.03.2023 kl 19:02 3383

Nafa, samme her. Men er fortsatt skuffet over at emi ble på en krone. Uansett, nå er det rep emi som gjelder. Håper at det blir fortgang her, slik at vi får benyttet denne muligheten og gå videre
Slettet bruker
07.03.2023 kl 19:08 3315

Om det stemmer så er alle disse ekskludert fra rep.emi, og spørsmålet er da om de maksimalt tiltenkte aksjen i rep.emi blir tilgjegelig for oss andre?
Winter is Here
07.03.2023 kl 19:20 3241

Så man hentet lønn til 5000 ansatte for de neste 2-3 åren og penger til lånet eller pengene hentet kun til lånet ?
Helsko
07.03.2023 kl 19:36 3154

Ja, blir mye til resterende om det stemmer at at omtrent 200 millioner blir gjort tilgjengelig. Hvis de da ikke opprettholder en maksgrense på 2,2.
Redigert 07.03.2023 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2023 kl 20:03 3017

Hvir mange prosent utgjør topp20 ekskl hemen og paratus? 25% eller noe slikt? Hemen og paratus utgjorde 27%. Også er det tross alt en del utenfor topp 20 som har sikret seg litt, la oss si f.eks 8%... Da gjenstår 40%, eller ca 60 mill aksjer (kanskje litt over). 220 mill aksjer fordelt på 60 mill er omtrentlig 3.5 tegningsrettigheter per aksje man eide. Det gir i så fall et snitt på 1.88 (om man kjøpte på 5), som ikke er skrekkelig langt unna dagens kurs. Hvis man i tillegg kan overtegne seg og få tegningsretter fra de som ikke har kapital til å tegne seg, så begynner det å se bra ut!
omans
07.03.2023 kl 20:05 3035

Om denne soådommen slår til, kan en nå være ved rock bottom og re-test av pandemi bunn for denne Archer aksjen.
https://www.finansavisen.no/nyheter/olje/2022/08/05/7909925/trond-omdal-star-overfor-en-tiarig-supersyklus-i-oljemarkedet

Nå er gjelds byllen ordnet/under kontroll selv om d opplevdes som litt brutal fremgangsmåte. Det gjelder å få nok aksjer på 1 kr, og foreløpig legge alt på kistebunn i et par år i første omgang.
Redigert 07.03.2023 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
ullebusten
07.03.2023 kl 20:19 2954

Helsko, Komiske, Any.,

Takk for nyanserte og gode innlegg. Greit å vite at det har foregått litt i kulissene for at løsningen skulle ende på lave 1 krone. Jeg er fortsatt misfornøyd med at de surret inn obligasjonslånet men skal nok komme over det. At trofaste/eksisterende aksjonærer prioriteres er også godt å høre. En selvfølge i en rettferdig verden, men ikke en selvfølge i den «virkelige» verden. At JF stilte opp med obligasjonslånet hadde jeg ikke tenkt nøye nok over, men forstår at han da også stiller krav til løsningen - det ville nok de fleste gjort.

Det jeg sitter igjen med er at «advarselen» fra pareto, ved gjentatte ganger - om at gjelden hadde skiftet hender, og at de fryktet en hard refin., viste seg å stemme, ja det synes jeg egentlig tilfører troverdighet til pareto. Litt dumt at jeg ikke tok det enda mer innover meg. Men skal ikke klage, hadde heldigvis vektet meg ned i påvente av en mulig emisjon - klarte bare ikke forestille meg en så lav kurs (antok 3-4 som worst case).

Nå høres det for øvrig ut som vi kanskje kan ha en fin periode som aksjonærer fremover, med mer solid balanse og gode utsikter. Vi får glede oss over det (selv om jeg kortsiktig står uten aksjer —> frem til rep. emi’n er gjennomført).
klassisk
07.03.2023 kl 20:28 2879

Gøy å se hvordan man forsøker å argumentere for at vi ble svindlet skal være noe bra! Emisjon til 1kr som tar gjeld fra 500 til 400 (hurra)Hadde det Skindlo sa vært sant hadde de enten landet dette uten en emisjon eller gjennomført den til langt høyere kurs. De store har fått økt eierandel og samtidig lånt bort egne penger til skyhøy rente. Hva skjer når de 400 skal refinansieres? Samme svindel på nytt?
Nå springer vi og kjøper til 1kr. Det neste som skjer er at de kjører ned kursen til under 1 kr for å skremme ut de som allerede har tapt. De store vil da kjøpe opp disse aksjene billig og deretter synliggjøre verdiene om d passer dem. Når bukken er sjef, styreleder, eier havren og havresekken og leier den ut, samt bestemmer hvem som får kjøpe havren og snakke om kvaliteten på havren så er vi vanlige amatører uten en mulighet :)
Tenk dere om 2 eller 2,2 ganger for dere deltar i emisjonen. Du bør kunne sitte med aksjene i en lengre periode om du slår til på denne supre muligheten. Det hjelper ikke kjøpe billig til 1 kr om man blir skremt og selger til 85 øre når drittsekkene tar neste manøver :) lykke til!
Slettet bruker
07.03.2023 kl 20:48 2793

Hvis Fredriksen skal tjene penger, så må kursen over 1. Da kjøper man på 1.