Vil Archer treffe Bullseye?

Helsko
ARCHER 23.02.2023 kl 09:07 136915

Tiden fremover:
-Økende guidinger og EBITDA
-Refinansiering
-Oppkjøp/Salg
-Reprising
-Konvertible lån
-JF sine planer

Vil Archer treffe blink i et stigende marked?
Hvor går veien?
Anywhere
08.03.2023 kl 10:46 3150

Riktig som Troll_Leff skriver, det er betingelser som må oppfylles. Den viktigste er nok at kurs blir liggende over emi-kurs. Gør den ikke det, kan man selvsagt kjøpe i markedet og virkelig ta innersvingen på øvrige emisjonsdeltakere:)

Men så langt synes market makere å opprettholde omsetning på et tilstrekkelig høyt nivå til at eksisterende aksjonærer får solgt og frigjort midler til rep-emi for dem som trenger det, og samtidig er det attraktivt kjøpsnivå rundt 1,6 slik omsetning i går og dag tyder på:)

Det er tydeligvis ikke noe utfordring for de største at det gjøres hakket mer utvanning, det vil bare styrke EV/EBITDA, og styret vil også bifalle dette. Så man står igjen med muligheten for at kurs havner under 1 krone med nok likviditet for at rep-emi ikke skal gjennomføres. For meg er en kurs der nede et kjøps-must, og jeg tror ikke det vil skje slik fremtiden nå bygges.
SjonkelRolf
08.03.2023 kl 10:57 3101

Ifølge Molnes er det nå farlig å sitte med aksjer i Archer.
Hvor var han før aksjen falt 70%?
Anywhere
08.03.2023 kl 11:12 3030

Husk at Molnes forsøker å prate i store bokstaver.
Gjeldskost reduseres pr tid ganske betydelig i Archer. Det er ikke veldig annerledes renteregime selskapet befinner seg i nå fremover de siste kvartaler, men rentebærende gjelde er altså godt tatt ned. Det er også assets i selskapet som Molnes ikke har kontroll på, som kan materialeres på mellomlangt sikt her.
Alle må selvsagt gjøre sine vurderinger på om selskapet er liv laga, men jeg aner selv at det er gode muligheter:)
Sia
08.03.2023 kl 11:25 2946

Enig i at det er muligheter her i fremtiden, men å skrive at det er attraktivt å kjøpe til 1,6 kroner, når det kommer sjukt mange aksjer til en krone blir vel feil.
Det kommer et nytt kursras, og det vet du like godt som meg;-)
SjonkelRolf
08.03.2023 kl 11:41 2853

En vellykket refi i Archer , plasserer selskapet på toppen av taperlisten på Oslo børs for andre dag på rad.
Dette er ikke svindel….
En balansert løsning, sier Svindlo
Redigert 08.03.2023 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
ullebusten
08.03.2023 kl 11:57 2792

«Hvis man ikke forstår at Archer er en dårlig investering, ja så skal man ikke holde på med aksjer» 😂 Fra en som uttaler seg meget sterkt, basert på historie og tydelig ikke kjenner driften de senere årene.

At Archer var og er en risiko-investering, det er noe helt annet.
omans
08.03.2023 kl 12:08 2726

Hva er farlig? At selskapet vil gå konkurs og dermed en taper pengene, eller at kursen kan gå mer ned?
Farlig er et ord en kan bruke når man kan komme til skade eller dø. Molnes syntes sikkert det så bra ut rundt 5 kroner, siden det ikke så "farlig" ut da. Kahoot var "farlig" dagen etter resultatfremleggelsen, men har snart steget 25% etter det allerede.

ed, under: Var bare en kommentar til at personer som Molnes da tror at folk ikke er opplyst om at investering i aksjer medfører risiko. Personer som Molnes skal liksom hevde i artikler o.l. at for dem som ikke forstår risiko, så er det risiko å investere. Er også risiko å investere i EQNR, selv om de ikke kan gå konk.
Kurs eqnr har vært under 100 senest for 3 år siden. Slik går no syklusan.
Det går mer mellom himmel og jord en det en kan se med øyet, hvordan markedet vil utvikle seg neste året er ikke gitt, StoreUlv kan snu ting positivt. Om man setter Ulven og Molnes ved samme bordet, og de diskuterer ville vært interessant.
Redigert 08.03.2023 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
08.03.2023 kl 12:14 2700

Det må du spørre Molnes om.
Jeg synes det er påtakelig hvordan alt skal krisemaksimeres
Anywhere
08.03.2023 kl 12:22 2686

Molnes har en generell anbefaling å holde seg unna aksjemarkedet, han mener at ingen kan leve med 2-sifret rentekost....og alt skal ned i en hard landing. Han mener det er komplett uforståelig at noe beveger seg opp i disse tider.

Enig Omans. Det er ikke farlig med Archer, selskapet er en stor aktør og særs interessant å finne sin arbeidsplass i, men finansmarkedet er risikofylt og vanskelig å unngå at det svinger av....Jeg har enda til gode å høre Molnes finne noe særlig positivt. Kanskje siden han har jobb der han har nå, så er han frarøvet muligheten for aksjehandel, og derav som den gode sunnmøringen han er ønsker alt nedenom og hjem....

Archer er ikke en no-brainer investeringsmessig, det hadde vi en del av for 3 år siden på våren, men gitt at selskapet evner stadig nedjustering av gjeld fremover på cash-flow, så er dette særs liv lage og gir ekstremt bra oppside på 1 kroner, og også på 2 kroner....
Bullen
08.03.2023 kl 13:01 2537

Molnes vurderer historikken og gjeld. Uti fra det bør man jo holde seg langt unna selskapet. Historikken er særdeles negativ og fremdeles er gjelden på 4 milliarder til11%.. Drøye 400 millioner pr år bare i rente utgifter. På den andre siden er markedet veldig sterkt og vil sannsynligvis være det i noen år.
Fredriksen er jo sterk i troen ved å investere 260 mill
Single Malt
08.03.2023 kl 13:02 2528

Skjønner ikke at folk fortsatt gambler her, er som om det er glemt at det kommer over en milliard aksjer med med kr 1,00 i pris.
xolarsen
08.03.2023 kl 13:06 2514

Tok nettopp et tap her på kr 300.000,-
SjonkelRolf
08.03.2023 kl 13:58 2322

Archer er som et omvendt dartspill.
Bullseye er 1.
Sader man skal oppleve mye krumspring i denne råtne bransjen.
Ja ja, vi får stå han av.
Det positive kan leses i siste kvartalsrapport
sjarmedes
08.03.2023 kl 14:08 2271

Først pynta røvergjengen brura for så å slakte oss totalt. Nå kommer alle slags røver eksperter og forteller oss at denne brura er helt forferdelig og at vi må holde oss vekk og gjerne dumpe alt vi har av aksjer. Så når vi har gjort det og de har fått det de skal, ja så skal vi nok få høre at brura er pyntet og er helt fantastisk. Så skal altså vi dumme amatører kjøpe i bøtter å spann. Og de rike røverene kan lene seg tilbake å le hele dagen lang. Har vært i aksje markedet som amatør i mange år å begynner å se dette lureriet. Kjedelig at noe som stort sett er spennende å holde på med skal bli så ødelagt av en gjeng grådige røvere!
Mdg1
08.03.2023 kl 14:08 2280

Jeg tror også at kursen skal ned mot 1 kr gitt alle aksjene som kommer til den kursen. Så får vi se om det blir mange år med godt marked. Det holder ikke med et eller to gode år for å redde Archer fra en ny runde med aksjetrykking. Spesielt siden rentene er raskt på vei opp fortsatt
elnomi
08.03.2023 kl 14:27 2174

Vær forsiktig for det er en emisjon til kr 1 i denne aksjen nå. Archer faller sannsynligvis ned til kr 1 og hvem ønsker å være i et selskap som belønner sine trofaste aksjonærer med å sette emisjon med 80% rabatt?
Sluttkurs kr 5,03 og emisjon på kr 1 (vanvittig)
Troll_Leff
08.03.2023 kl 14:28 2166

Det er bare å lene seg tilbake og se hvor langt ned kursen går, får vi den under en krone er det bra, må vi bruke tegningsretter er det ok også, vi får se hvor det ender, nedover går det i alle fall.
Single Malt
08.03.2023 kl 14:41 2128

Det er jo noe av problemet. over en mrd aksjer, når de er ute og aksjen mest sannsynlig ligger rundt krona er det temmelig mye aksjer å skulle tygge seg igjennom før en eventuell oppgang. Ikke bare det, skulle ikke forundre meg om aksjen og vipper under krona og holdes der en stund, og vips blir en eventuell reparasjons emi og avlyst siden kursen en gitt periode ligger under kurs 1,00,- det skjer titt og ofte på Ose.
Montana1
08.03.2023 kl 14:49 2144

Helsikke som jeg lurer på hva jeg skal gjøre! En kontinuerlig drakamp mellom selg alt, lær og gå videre - så kommer plutselig staheten frem og tanken om at det for f… ikke kan ende sånn. Kommer vi virkelig til å tråkke rundt krona i evigheter fremover for å spise alle de nye aksjene som er presentert til markedet? Blir et betydelig tap om jeg gjør opp kontoen nå.. Fra himmel til helvete, det som irriterer meg mest er at jeg nettopp har gjort andre søkkrike enda mer loaded..
fortius
08.03.2023 kl 14:52 2190

Vær klar over at det er en mengde tvangssalg grunnet det kraftige faller, ellers er det vel litt naivt å tro at tegnerne i den rettede emisjonen er interessert i å selge på dagens kurser da alle som ble invitert til å delta hadde mengder av aksjer fra før - til en langt høyere kurs.
Lytt heller til Falnes og Brøymer, og sikkert mange andre proffe, som benytter anledningen til å laste opp med begge henda!
fortius
08.03.2023 kl 14:53 2211

Vær klar over at det er en mengde tvangssalg grunnet det kraftige faller, ellers er det vel litt naivt å tro at tegnerne i den rettede emisjonen er interessert i å selge på dagens kurser da alle som ble invitert til å delta hadde mengder av aksjer fra før - til en langt høyere kurs.
Lytt heller til Falnes og Brøymer, og sikkert mange andre proffe, som benytter anledningen til å laste opp med begge henda!
fortius
08.03.2023 kl 14:53 2285

Vær klar over at det er en mengde tvangssalg grunnet det kraftige fallet, ellers er det vel litt naivt å tro at tegnerne i den rettede emisjonen er interessert i å selge på dagens kurser da alle som ble invitert til å delta hadde mengder av aksjer fra før - til en langt høyere kurs.
Lytt heller til Falnes og Brøymer, og sikkert mange andre proffe, som benytter anledningen til å laste opp med begge henda!
Redigert 08.03.2023 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
Troll_Leff
08.03.2023 kl 14:54 2277

Ikke til å lure på, ta tapet og få det skrevet av på skatten, og kjøp deg inn igjen, så får du ny inngangskurs, og starter liksom på nytt, eller glem hele Archer og kjøp noe annet.
Redigert 08.03.2023 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
Troll_Leff
08.03.2023 kl 14:58 2259

Svært enkelt regnestykke. Det kan også selge og ta tapet og få skrevet av 36%, de har jo allerede sikret aksjer til en krone per stykk, så for disse er det enda enklere.
Redigert 08.03.2023 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
Anywhere
08.03.2023 kl 15:01 2239

Single malt, skulle det skje at aksjen tryner under krona, så deltar man selvsagt ikke i rep-emi, men handler det man kan på børs om man har tro på selskapet. Da er man inne billigere enn de større endatil.
Men de større har for så vidt interesse i et sikrest mulig selskap, så at aksjekurs går over 1 kroner og rep-emi gjennomføres er en styrke for selskapet og en trygging for alle investorer. Jeg solgte selv en del i går som frigjorde mer kapital til rep-emi eller kjøp over børs, det er vel de som ikke har fått fingen ut og tenkt som skikkelig om som desvverre serverer aksjer vesentlig lavere nede i dag...Enn så lenge går neppe kjøpere dem særlig i møte da mange har fått seg litt aksjer i emi og mye ble omsatt også i går over børs.
Slettet bruker
08.03.2023 kl 15:11 2191

Jeg anbefaler folk flest å holde seg vekk fra aksjer. Det vil jeg selv gjøre fremover. Er med på rep.emi og tror jeg vil gå i null, men da er det ut og aldri mer. Gidder ikke finansiere kjeltringer som får holde på med akkurat det de ønsker. Fredriksen som låner ut aksjer til shorting for selv å kjøpe billigere samt at han legger tilrette for ran på høylys dag bør faktisk gjøre at folk ikke gidder kjøpe dyrt i hans selskaper mer. så kan investeringsbankene sitter og lempe aksjer frem og tilbake over bordet. Den dagen det kommer anbefaling om Archer så vil dere alle se og skjønne hvordan lystløgnerne holder på. Sjefen i Archer burde hatt noen kraftige ballespark og JF bør jeg avstå fra og kommentere. En skikkelig skurk er han. Han er stort sett blitt rik på å rævpule andre så fyren liker gutter regner jeg med. Er det en god aksje med potensiale så klarer rikingene stort sett å stjele det lovlig uansett, så hva er vitsen å være på OSE ? 80 % ran er ikke hverdagskost i et selskap med milliarder i backlog og økt guiding på 35 % fra møkkamannen som sitter som leder der.
Redigert 08.03.2023 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
elnomi
08.03.2023 kl 15:17 2139

Archer har noe å lære av PGS mht aksjonærbehandling og skape aksjonær verdier. Just saying.
Slettet bruker
08.03.2023 kl 15:25 2079

"Det positive kan leses i siste kvartalsrapport" Det skal du ha du er flinkere enn meg til å være positiv, jeg føler bare avsky for hele OSE. Den følelsen vil aldri endre seg. Jeg orker ikke engang prøve tjene penger mer i en så råtten bransje som dette. At FLYR fikk kriseemisjon det kunne de fleste skjønne samme med en drøss av andre selskaper, men når en hører hvor bra det går og fremtiden er lys og arbeid i overflod der en må ansette nye folk. Betales raskt ned på lån etc. Så får du en 80 % kursras i en emisjon der alle andre enn deg som aksjeeier får delta bare de er store nok ? Ja, det er en rikingklubb og den har jeg faen meg ikke tenkt å være med på å finansiere. Jeg er kritisk og forsiktig mener jeg, men det er ikke nok på bordelstedet OSE. Uansett hva positivt som står i rapporter etter dette vil jeg ikke tro på det. Så hvorfor i det hele ttt gidde lese rapport og følge med mer. Nei, blir bingolokalet om jeg vil ha spenning. Den tid kommer nok når en blir pensjonist og har for mye tid til overs.
xolarsen
08.03.2023 kl 15:26 2077

Jeg tror kursen kommer til å gå under kronen og rep.emi blir avlyst. Jeg tok tapet mitt i dag og holder meg langt unna aksjer nå.
Antitax
08.03.2023 kl 15:30 2052

Var jo et par advarsler i starten av denne tråden her, men de ble jo ikke tatt godt imot. Med tanke på kursen nå er det jo rene komedien å lese Side 2 og 3 i denne tråden. ...
SjonkelRolf
08.03.2023 kl 15:32 2069

Vet ikke om det er erfaringen jeg fikk med Pgs som holder meg flytende…….
Prøver så godt det lar seg gjøre å tenke rasjonelt.
Riggmann
08.03.2023 kl 15:32 2073

Hvorfor maser dere så mye om Rep.Emi. Aldri i livet om selskapet kommer til å melde dette.
Anywhere
08.03.2023 kl 15:32 2074

PGS lyktes i å hente egenkapital på rundt 2,3 milliarder i fjor uten tryning av kurs og skal nå refinansiere lån på over 4 milliarder. De hadde ikke positivt resultat i 2022, så litt i samme båt kapitaliseringsmessig, sykel-messig og for så vidt også bransjerelatert. PGS sa at kapitalinnhentingen går delvis til gjeldsnedbetaling i 2022, men også for å betjene renter i 2023....Det er ikke veldig positivt fokus. Arhcers egenkapital har utelukkende gjeldsnedbetaling som fokus og er direkte bytting av styrking i sin helhet av balansen.
Heller ikke PGS er noe man har hatt god avkastning på de siste 5 år...Men mye tyder på at Archers inntjening over nest 5-års-periode er langt mer robust og sikker.
Jeg ser ikke at inntjening fremover ikke skal kunne deale greit med kapitalkost og etterhvert trekke obligasjon ned slik at totalbelåning blir relativt edruelig.
Aksjen fortoner seg i mitt langtidsbilde særs attraktiv på 1 krone, svært attraktiv på 1,3 attraktiv på 1,7 og foreløpig balansert på 2-2,2.
Redigert 08.03.2023 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
Anywhere
08.03.2023 kl 15:33 2084

Hvorfor, Riggmann!? De har sagt de vil gjøre det gitt de betingelser som foreligger...
Redigert 08.03.2023 kl 15:34 Du må logge inn for å svare