Vil Archer treffe Bullseye?

Helsko
ARCHER 23.02.2023 kl 09:07 136937

Tiden fremover:
-Økende guidinger og EBITDA
-Refinansiering
-Oppkjøp/Salg
-Reprising
-Konvertible lån
-JF sine planer

Vil Archer treffe blink i et stigende marked?
Hvor går veien?
Otra
09.03.2023 kl 13:11 4244

Det er bare nytteløst å spekulere i dette når ledelsen åpenbart ønsker emisjon uansett! Alt kunne vært gjort bedre, men det var ikke ønsket. En kan vel si at dette er så åpenbart at det bør få store konsekvenser for folk som vurderer å investere på børs i Norge og som er såkalt småaksjonær. Ikke minst hold deg unna alle selskaper der JF er bakmann om de ikke allerede går med store overskudd og deler ut utbytte, men selv der vil jeg være forsiktig. Ville heller satset på Trøim som virker hakket mer redelig enn JF. En grunn til at de skilte lag.
Redigert 09.03.2023 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
Komiske
09.03.2023 kl 13:23 4186

Dersom man får tvangssalg så har man antagelig handlet for mer enn man burde, hvor man ønsker å få mer avkastning på opprinnelig kapital (grådighet). For å få lov til å handle på kreditt så må man gjennom en egenhetstest, hvor scenarioer som dette blir forklart, så det er ingen unnskyldinger her.
De som belånte Archer aksjene sine for å kjøpe mer burde aldri fått lov til å eie ett kredittkort etter min mening. Archer var/er såpass høyt gearet fra før, at en ytterligere belåning er idiotskap.
Det er tris for de som havnet i denne situasjonen, men de har seg selv å takke.

Her er det ingen som forsvarer kjeltringene, for etter min menig er det Hofa, Sjonkel, Riggsjef og Trollet. Om du referer til Archer og hovedeierne så bør du ta en realitetssjekk. Dersom man var uenig i besluttningen så kunne man kommet opp med ett bedre alternativ selv, og det tror jeg verken du eller noen av de andre skrikerne kunne gjort. Det var ikke bare tilførsel av kapital som var hovedelementet, men å stille garanti for et obligasjonslån på 2milliarder. Alternativet som nevnt før, kunne faktisk vært at långivere overtok selskapet og at aksjekapital ble støket.
suspekt
09.03.2023 kl 13:30 4145

Kan ta lang tid før vi ser kr 5 i denne nå. Mye aksjer til kr 1 som skal selges på vei oppover her.
Ren svindel dette, kan ikke forstå at noe slikt er lovlig, det er jo ran på høylys dag.
Komiske
09.03.2023 kl 13:35 4131

Nei, disse oppkjøpene er småplukk ift lånet på 5milliarder som hadde forfall Q3 23, og har i bunn og grunn kun en likviditetseffekt og ikke en soliditetseffekt
Dersom denne offshore bølgen som vi nå ser hadde kommet tidligere, og selskapet faktisk hadde tjent penger etter skatt, så ville de hatt ett annet leverage. Men sannheten er at de kun tjente penger på drift; før renter, avskrivning og nedskrivning, men tapte i perioden fra 2020 til nå nesten halvparten av egenkapitalen.


SjonkelRolf
09.03.2023 kl 13:37 4114

Har Archer siste årene noen ganger vært i brudd, eller i nærheten av brudd med sine forpliktelser?
Ellers kan jo alle vurdere hvem hva hvor osv.
Komiske
09.03.2023 kl 13:58 4072

Nei de var ikke i brudd, men lånet de fikk var kun på 3 år. Det var dette dere ikke forsto. Dere trodde også at det enkeltse i verden var å forlenge lånet, og siden archer og KLXE gikk så det grein (trodde dere), så sto alle i kø for å finanisiere Archer. Archer har enda tilgode å vise til sunn drift på bunnlinjen, noe som jeg trodde ville komme i 2020, men uheldigvis kom Covid. Så trodde jeg det ville sparke bedre i fra nede i Argentina, men der er det for mye politisk som foregår.

Nå var det slik at for å få refinanisert lån så måtte man inn med mer cash, og dette er åpent for alle. Ingen er ekskludert, men utfordringen til mange småinvestorer er at de vet så forbanna mye bedre selv, og sitter fulllastet med 1 og 2 aksjer og null cash. Husker jeg skrev til deg eller Trollet at sånne folk som dere burde heller investert i fond, og det står jeg på.
SjonkelRolf
09.03.2023 kl 14:07 4040

Husker da du drev på som verst mot GT2 også.
Noen ganger ok, men mest av alt totalt usympatisk dritt
Otra
09.03.2023 kl 14:13 4021

ja, vi vet bedre at oppgangen som står for tur desverre , det er oljeboom nå og utsiktene er formidable, fristelsen ble for stor til at det ikke skulle skje et ran på høylys dag. Det verste jeg i min tid har sett, så grovt at det fanken er helt utrolig. Ville vært enkelt med en emisjon til 4 kroner om 6 mnd tid, da kunne bankene også sett de nye rapporter og sikkert enda flere kontrakter og økt backlog. Du trenger ikke belære folk som forstår hva som skjer. Det ser ut som det blir enkelt å hente inn tapet, men desverre har de store gutta fått dekket langbord som vanlig. Fy flate for en gjeng med lystløgneren Skindlo i førersetet for dette skuespillet.
Redigert 09.03.2023 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Komiske
09.03.2023 kl 14:17 3996

At man er skuffet over at emisjonen ble satt på 1kr skjønner jeg, for det gjør jeg og. Men om man hadde tro på Archer før emisjonen, så burde man iallefall ha det nå. Da sett fra ett risikoperspektiv. Om man som investor har en balansert portefølje, så burde Archer representert representert en liten del, og da ville det vært enkelt å allokert på porteføljen for å deltatt i emisjonen. Det er nok dette både Falnes (som har vært aksjonær i mange mange år) og Christen Sveaas (som kom inn i fjor) gjør, de tar å glefser til på 1kr, og øker antall aksjer signifikant. Christen Sveaas går fra rundt 1 millioner aksjer til 51millioner aksjer. Om du som en liten aksjonær hadde ringt inn å ville tegnet deg for minimumsbeløpet så tror jeg du ville fått full tildeling gitt ditt eierskap før emisjonen. Men den fordelen som du og oss andre får, er at i mellomtiden frem til transje 1 og 2 er ferdig, og styret sammen med gf har vedtatt det formelle, har mulighten til å vente å se an situasjonen. For slik det er nå så kan den gjerne gå lavere enn 1 kr, og da kjøper du i markedet. Går den høyere så får du kjøpt 2-3 ganger mer aksjer enn hva du hadde. Om du ikke har kapital til dette, så er dette ditt problem, og ikke JF eller andre sitt.
Komiske
09.03.2023 kl 14:36 3945

Helt feil, vi hadde, slik jeg husker det, saklig diskusjoner på verdsettelse. Jeg mente han var for optimistisk, og vi utfordret hverandre.
At det noen ganger kunne virke på andre som usympatisk, får stå på deres regning. Da han solgte seg ut, så var ikke jeg en av dem som kalte han Judas slik dere gjorde:-).

Please, slutt å kaste usakeligheter mot meg, tror det er lite interessant for de andre brukerne av forumet. Ta heller å erkjenn at de feil og skader du har påført andre, og move on!
Redigert 09.03.2023 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
09.03.2023 kl 14:44 3900

Kan man bli anmeldt for å komme med usakligheter?
Alle med åpne øyer ser at dette var grisete.
Mener du da at jeg som liten aksjonær skal stå frem å beklage?
Isåfall hva?
At jeg hadde kjempetro på Archer, men det gikk til helvete.
Eller mener du at idiotene som du referer til, faktisk har klart å lure noen til å kjøpe aksjer?
Med forsett?
ullebusten
09.03.2023 kl 14:51 3877

Jeg setter pris på dine innlegg, Komiske - fortsett med det! Jeg synes også Troll_Leff har fremstått ganske nyansert i hans innlegg etter emisjonen. Bra.

Til dere andre som driver med personangrep: stopp! Vi er alle sammen tatt på sengen av 1-kroners-emisjonen. Store, små, erfarne, mindre erfarne. Alle.

Jeg investerer ofte ganske radikalt med mye (relativt for meg) penger i få aksjer. Archer var/er intet unntak. Da svir det ekstra, men man må puste med magen. Investeringshorisonten i Archer øker men på sikt er risk/reward pr i dag fortsatt meget bra. Inntreffer "scenario 3" mener jeg Archer står i 3-4kroner om 1-2år.
SjonkelRolf
09.03.2023 kl 15:01 3853

Bra ullebusten.
Håper dere kan diskutere aksjen på en bra måte fremover.
Er dessverre (kanskje) ikke godt nok vant til å bli skikkelig rævkjørt.
Går sikkert litt tid før avgjørelsen skal tas. Og godt er det.
Jeg bærer ikke gnag, og gir alltid 110%.
Anywhere
09.03.2023 kl 15:12 3854

New Power, man kunne neppe det. Men merk at finansmarkedet har hardnet kraftig til bare det siste halve året, og er nå gankse tøft der ute, så det har blitt verre enn man har tenkt og trodd. Noe av oppkjøpene til Archer har innvandende effekt og bidrar positivt i balansen nå, og kan muligens bidre vesentlig positivt fremover.
Men man kan ikke vente til 20. september, en god uke før lånet forfaller og kreditorer i et veldig surt finansieringsmarked blir sittende i førersetet. Det kunne blitt krise.

Tror mange gjør lurt i å lytte mer til Komiske, meg selv inkludert. Han har god balanse i sine vurderinger. Og nei, admin vet veldig godt at komiske og jeg ikke er samme person, som jeg faktisk også ser antydet.
Redigert 09.03.2023 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
ullebusten
09.03.2023 kl 15:21 3829

Håper verken du eller andre må bli vant til å bli rævkjørt ;)

Jeg har mange ganger "sett lyset" i aksjer, hvor Archer var en av dem, og senere gått på en smell. Jeg kjøper for øvrig aldri aksjer uten å bruke tid på å analysere drift og regnskap/prognoser. Jeg undervurderte risikoen knyttet til emisjonen. Jeg tolket signalene fra selskapet dithen at dette var under kontroll uten for stor utvanning. Signalene for meg var: oppkjøp i stor stil + kraftig oppjustering av prognoser for 2023. Jeg har mistet tillitt til CEO, selv om jeg mener driften under hans ledelse stort sett har vært bra.

Alt i alt har jeg ikke gitt opp å tjene penger på Archer, selv om jeg har et tapt i aksjen på mange hundre tusen pr i dag. Har man anledning til å makse ut tegningsrettene som jeg tror vi aksjonærer får, tror jeg det er lurt. På toppen var det en gledelig melding å få i dag - at Kistefos har kjøpt seg kraftig opp.

Håper også det blir mange gode diskusjoner fremover, inkludert deg mfl.
Redigert 09.03.2023 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
elnomi
09.03.2023 kl 15:58 3743

Hvordan kunne aksjonærene akseptere denne tragiske emisjonen på kr 1? Aksjonærene burde kreve EGF og få satt på dagsorden å få sparket Skinlo?
exbroker
09.03.2023 kl 17:00 3599

Tror ikke Skindlo har mye han skulle sagt i denne sammenhengen
Rakettrally
09.03.2023 kl 17:03 3598

Har ikke noe han skulle sagt? Da bør den kødden for faen ikke messe at det ikke er noen fare for en hard refi. 80 prosent rabatt er vel en mjuk og fin refi, slik at den kødden av en CEO kan fylle på med en million aksjer
Troll_Leff
09.03.2023 kl 17:04 3585

Tror heller ikke Skindlo har så mye å skulle sagt, men styret burde vært kastet fanden i vold. Her er det bare å legge denne grise emisjonen bak seg, og nullstille seg, og se frem til tegningsrettene kommer, hvor jeg skal ta min del og vel så det. At noen fremstår som vi ikke skjønner dette råtne spillet som pågår, med Komiske i spissen, er jaggu toppen på frekkhet, vi er ikke dummere enn at vi skjønner hvordan de rike blir enda rikere. Dette er igjen et godt eksempel.
Redigert 09.03.2023 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Anywhere
09.03.2023 kl 17:28 3528

Hadde du fulgt med, så hadde du visst at det kommer en GF i mars (28.) som skal godkjenner fullførelsen av Tranche 2 i emisjonen. Møt opp:)
Redigert 09.03.2023 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
Otra
09.03.2023 kl 17:42 3476

Er det noen av dere som kan vise til link med innkallelse til GF ? Den 28.mars. Der dette skal godkjennes. Da får vel alle nye eiere stemme over dette, og enden på visen kan bli........
Det ligger enmlig ikke ute på newsweb.no der alt av selskapsmeldinger skal være.

men her står det 30 mars. "Settlement of Tranche 2 Shares is expected to take place on or
about 30 March 2023 on a DVP basis."

https://newsweb.oslobors.no/message/584389

Redigert 09.03.2023 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
09.03.2023 kl 17:45 3466

Har lest det en plass. Mulig det står i dødsannonsen( børsmelding om emi).
Otra
09.03.2023 kl 17:46 3462

ja det er ok, men GF skal sendes ut som eget skriv ikke nevnt i forbifarten i noe annet.
Men at fyren vet at det skal være 28.mars er interresant.
Redigert 09.03.2023 kl 17:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2023 kl 17:51 3426

Elefanten i rommet her er vel om kursen nå går til 1 krone eller til og med blir liggende under 1 krone slik at det ikke blir gjennomført rep emi. Dette kan nok være i største eieres interesse og kan vel bane vei for at de leier ut i stor skala til short .
Troll_Leff
09.03.2023 kl 18:04 3383

Dette må være den ekleste emisjonen jeg har vært borti, her kan det lett bli satt strek over, markedet har plutselig bedret seg i løpet av måneden, hvordan kan man stole på slike banditter?

the Private Placement. The Company reserves the right, in its sole discretion,
to cancel the Subsequent Offering in its entirety due to market conditions.

Hvor stor er oddsen for at vi blir tildelt disse aksjene når alle har solgt og gjort seg klar til å kjøpe i en forventet emisjon, som plutselig kan bli trukket og kansellert?
Redigert 09.03.2023 kl 18:06 Du må logge inn for å svare
GullogGråstei
09.03.2023 kl 18:08 3369

Jeg eier ikke denne aksjen, men slutter aldri å forundre meg over hvor mye konspiratorisk tøys som skrives av folk her på forumet.

Hvis aksjen omsettes på kurser som er lavere enn emisjonskursen, er det jo bare å gå på børs og kjøpe postene som er til salgs samtidig som du får en bedre deal enn storfiskene som tok emi-aksjene.

Grunnen til at aksjen faller i verdi er at man har utstedet veldig, veldig mange nye aksjer, samtidig som selskapet også har fått mye negativ presse, blant annet av Molnes i Finansavisen.

Ingen grunn til å kjøpe dyrt «Her blir det nok aksjer til alle» sa Molnes. Han sa dessuten at «de som ikke skjønner at Archer er en dårlig investering, bør holde ser unna aksjesparing». Dette samtidig med at han tegnet et langsiktig bilde av et selskap som bare taper penger og har gjort mye feil.

Kanskje overdriver Molnes. Kanskje er Archer bra. Men grunnen til at kursen presses nedover er en overflod av aksjer og for få aktører som har troen og ønsker å sitte med et lodd i denne over tid.

ullebusten
09.03.2023 kl 18:11 3355

Har eid aksjer i mange JF selskaper, ikke vært borti at de kansellerer rep.emi.

De gjorde lignende krumspring i Northern Ocean i desember 21 (50% rabatt). Jeg fikk god tildeling i rep.emi og solgte meg ut 12mnd senere med pen gevinst.

Denne emi’n var Dejavu!!
Redigert 09.03.2023 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
Otra
09.03.2023 kl 18:12 3357

Det er neppe i deres interesse om kursen er kroner 1 eller en god del over kroner 1. Men de er avkledt grundig om det ikke kommer. Men det hjelper jo ikke mye for aksjeeierne pr 06.02.23. Men kanskje det er lettere for finanstilsynet å foreta seg noe da ? Nei, de gidder nok ikke uansett. Fremdeles ingen som har funnet innkallingen til GF 28 . mars ? Enda mer merkelig at han ikke vil hovere og fortelle hvor dum vi er som ikke har lest innkallingen til GF den 28.mars.
Redigert 09.03.2023 kl 18:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2023 kl 18:17 3339

Javel, tenker 1 krone kommer til å fungere som en gigantisk magnet på denne.
ullebusten
09.03.2023 kl 18:22 3313

Henger ikke med på skriverier om GF 28.03, men limer inn referanse for de som er interessert.

Viktig at dere får med dere at vi er Bermuda-registrert. Allmennaksjeloven er ikke fullt ut gjeldende. Det et selskapets bye-laws som styrer mesteparten. Har ikke lest Archer sine men antar at rent flertall et tilstrekkelig for emisjonen (i Norge ville det vært krav til 2/3flertall).

Merk også at de ikke har forskuttert flertall på generalforsamlingen, da alternativt kun transje 1 benyttes til nedbetaling av lån:

«The issuance of Offer Shares in Tranche 2 will be subject to approval by a special general meeting of the Company to be held on or about 28 March 2023 (the "SGM"). Hemen has agreed to a six month lock up on shares held in Archer, including the Offer Shares allocated in the Private Placement.

The net proceeds from the Private Placement will be used to retire existing debt. In the event that approval by the SGM is not obtained to issue the Offer Shares in Tranche 2, the net proceeds from Tranche 1 will be used to retire part of the Company's current debt arrangements.»
Redigert 09.03.2023 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
09.03.2023 kl 18:23 3319

Enig. Kommer nok rep emi dersom kursen ligger over 1kr.
Om markedet mener vi ikke fortjener dette, eller helst at markedet ikke er tjent med dette vil vi kunne kjøpe under1kr. Og emi kanseleres.
Slettet bruker
09.03.2023 kl 18:37 3281

Det er riktig at dersom aksjen går under 1 krone og rep emi kanselleres så er det mulig å kjøpe aksjer i markedet men forskjellen er at det ikke blir trykket opp aksjer og gitt til småaksjonærene. Grådigheten fungerer jo også slik at om aksjen går til 0,90 så er det mange som tenker de skal kjøpe på 0,70.
SjonkelRolf
09.03.2023 kl 18:45 3212

Fantasien mener du vel?
Otra
09.03.2023 kl 18:46 3236

Ser ikke ut som de er helt stødig på datoen ditt skriv sier 28 mars , jeg fant den 30 mars.

"Settlement of Tranche 2 Shares is expected to take place on or
about 30 March 2023 on a DVP basis."

https://newsweb.oslobors.no/message/584389
Slettet bruker
09.03.2023 kl 18:53 3210

SjonkelRolf skrev Fantasien mener du vel?
Kanskje det, kjenner ikke aksjen bare har sett før at lønns mottakere står med lua i handa og gir pengene sine til stor kapitalen.
Otra
09.03.2023 kl 18:56 3188

Det er vel stort sett det de fleste gjør på OSE, svindelens mekka. Archer er på langt nær verst til å lage økonomiske tap, men kanskje grovest på å stjele fremtidige vekstprognoser. Da setter jeg som forutseting av rep.emi blir noe av. Blir det ikke noe er det verst på Alt.
SjonkelRolf
09.03.2023 kl 19:41 3061

Vil ikke si jeg gamblet, heller regnet med at gulvet på 1,3 skulle holde. Kjøpte like under, og solgte hele tradingpotten.
Som de sier her inne ‘20øre er peng det også’-)
Otra
09.03.2023 kl 20:01 2994

Da har du lært å være trader du også, gratulerer. Har ikke samme interessen så for meg passer vel bingo mest(det vil si om 20 år når jeg har jobbet meg ferdig)
Det er slik de helst vil ha børsen så nå er du utlært, og om du samtidig forteller andre hvor dumme de er som ikke gjør det samme , så er du snart blant de fornemme du også :)
SjonkelRolf
09.03.2023 kl 20:17 2936

He he nei. Er stort sett ingen drittsekk.
Liker bare ikke å bli herjet med.
Har forøvrig ingen intensjon om å bli innlemmet blant de fornemme.
SjonkelRolf
10.03.2023 kl 07:28 2580

Ble den andre tråden slettet?
Ble plutselig borte