Avian flu, Marburg og AZT

JosefK
AZT 25.02.2023 kl 18:54 2567


Som aksjonær savner jeg nesten COVID. Fullstendig hysteri og penger som strømmet uanstrengt inn. Nå blir vi aldri kvitt covid, men de fleste har vel fått med seg at det var en eventyrlig overreaksjon.

Men det rører seg videre på pandemi-fronten. Marburg, som gir en sykdom som ligner Ebola. Jeg har fulgt litt med på hva som skjer i Afrika de siste ukene. Og joda, det er en del utbrudd. Det har også dukket opp ett mistenkt tilfelle i Spania. Nå var det falsk alarm, men det sitter en del helsebyråkrater og passer på dette.

Personlig tror jeg ikke på noen global pandemi av marburg siden det er en uhyre dødelig sykdom. Men det er interessant å følge med.

https://www.reuters.com/world/europe/spanish-authorities-detect-first-suspected-case-marburg-disease-2023-02-25/


Fugleinfluensa derimot er en større global trussel. Og også her er det utvikling i det siste.

https://www.bbc.co.uk/news/health-64763625.amp

https://theconversation.com/amp/what-is-spillover-bird-flu-outbreak-underscores-need-for-early-detection-to-prevent-the-next-big-pandemic-200494

Riktig hva som blir utfallet av disse er det naturlig nok vanskelig å si noe om på forhånd. Men jeg vil tro det er en lang rekke diagnostikk selskap som savner businessen COVID hysteriet.

Som investor mener jeg AZT hører hjemme som et naturlig element -om ikke annet som en hedge mot destruktive pandemier. Og om det ikke blir noe alvorlig av det så drypper det likevel inn penger fra forskning og overvåkning.

Jeg holder et lite skråblikk på hva som rører seg. Enn så lenge er det ingen grunn til hysteri. Men man vet aldri. Jeg husker en dag i mars for tre år siden. Livet har aldri blitt det samme -på godt og vondt.



JosefK
01.03.2023 kl 22:19 2267


Nature hadde en liten epistel om fugleinfluensaen i dag. Testing, vaksiner er svaret.

https://www.nature.com/articles/d41586-023-00591-3

Vi får se hva det blir til.
rufus01
01.03.2023 kl 22:56 2228

Takk for informasjonen du bringer til bordet JosefK!. Det er vel og forvente at det vil være økt fokus på forskning/utvikling av vaksiner i årene fremover, etter den kunnskapen vi fikk i forbindelse med Covid. At noe lignende vil dukke opp igjen er vel mer sannsynlig enn usannsynlig. Spørsmålet er vel bare når. Når det er sagt så kan ikke AZT guide med bakgrunn i pandemier, noe jeg mistenker at de gjorde for 2022. All den tid de vel sa at de ikke nådde målet for 2022, pågrunn av laver salg innenfor molecular tools en forventet.
JosefK
02.03.2023 kl 07:02 2137


Husk på at det er en politisk og kommersielt ønsket utvikling med disse pandemiene. De forsøkte hardt med monkey pox uten å få til tilsvarende hysteri som covid. Og med det i bakhodet kan man til en viss grad forutse hva som kommer til å skje. Sånn sett er fugleinfluensaen den man bør følge med på. For der testes det bredt for tiden. I England har det ført til at de har avlivet store deler av fjærkre besetningene og følgelig er det omtrent ikke egg å oppdrive. Og gjett om det testes heftig. Så heftig at de har begynt å lage lateral flow tester: https://amp.theguardian.com/world/2023/feb/26/lateral-flow-tests-being-prepared-for-outbreaks-of-avian-flu

Jeg tror det kommer en merkbar surge i tools segmentet denne våren som følge av fugleinfluensaen.
JosefK
03.03.2023 kl 01:55 1914


Og hvis noen finner dette å være vanskelig, ta å les hva de planlegger:

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/develop-vaccines-all-animal-influenza-strain-says-incoming-who-chief-scientist-2023-02-20/

Etter mitt syn nok et eventyrlig politisk styrt ran av offentlige midler. Ikke ulikt COVID. Men tenk å være i posisjon til å profitere på samtlige elementer i vanviddet?

AZT har en bit i hvert element av denne pro-aktive holdningen til fugleinfluensa.

👉🏻 Testing kommer til å gå gjennom taket (igjen). Noe som vil gi mer COD UNG, Ds-DNASE, ISOPOL, AZScript og Polymerase salg

👉🏻 Det må lages vaksine til et utall varianter (ingen vet på forhånd hvilken som vil smitte over på mennesker) Kanskje de trenger noe SAN i den forbindelse? Uansett må det veterinærvaksiner til. Og har man tid å vente så er RNA polymerasen ferdig til da?

👉🏻 Det hele må monitoreres (selvfølgelig) Salget av SAP går igjen gjennom taket

👉🏻 Det må lages aktive ingredienser til alle vaksinene, testene (og alt mulig rart av antigen/antistoff tester) Yey! Kanskje litt DNA Assembly må til?

Hvis ikke investorene skjønner hvilket kinder-egg AZT er i denne sammenhengen, må ha varig svekkede sjelsevner.

Vi er ikke kommet så langt at jeg hyler KJØP AKSJEN! Men vi er farlig nær. Det er som jeg er inne på mye overreaksjon og politikk i dette spillet. Men jeg ser ikke hvorfor man ikke skal være forberedt.

I værste fall kommer vi til at alt av fly-aksjer nok en gang får hard landing, cruise aksjene går i opplag og svenskehandelen går i stå. AZT, derimot kommer til å få teste 200 i et bull scenario.

Vi er farlig nær den feelingen jeg hadde i Mars 2020. Det som er synd er at det er enkle midler som kan stoppe denne karusellen. Men det er sterke krefter sparke igang nok en runde med fear and loathing for et influensa virus.

Poenget er imidlertid kort og greit: AZT er undervurdert med stor U. Det er nemlig ikke store utslaget som skal til for at en ny pandemi situasjon jekker opp topplinjen igjen.

Tenk dere om. Les. Og prøv å forestill dere at det plutselig dukker opp ikke bare en men ti covid-scenarier.

For økonomien sin del, håper jeg jeg tar grundig feil. Men det er ufattelig lett å hedge med å la en del av porteføljen være AZT.
rufus01
03.03.2023 kl 11:46 1756

Tusen takk for ett litt dystert, men dog optimistisk innlegg for den som er aksjonær i Arcticzymes! :). Greit med ett innlegg som belyser litt av potensiale som ligger i dette selskapet, i en tid der aksjekursen gjør ett dypdykk. Tror ikke det er mye som skal til før den negative trenden er snudd i en positiv rettning.
Redigert 03.03.2023 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
03.03.2023 kl 13:08 1690

Takker for info JosefK. Mener du at AZT er i førersetet med å finne en vaksine mot all type influensa som eksisterer i dyreriket? Ser på aksjen som svært spennende selv om risikoen fortsatt er stor. Sitter med fingeren på kjøpsknappen, men skulle gjerne hatt litt bedre magefølelse. At kursen ble slaktet så kraftig fra 90 til 50 på bakgrunn av Q4 gjør meg skeptisk. JosefK, har du noen betryggende triggere å kommer med?
bj111
03.03.2023 kl 15:43 1598

JosefK mener nok ikke at ATZ er selskapet som utvikler vaksiner men de er i en god posisjon når det gjelder leveranser av enzymer som det er behov for i utviklingen av vaksinene. Det er det geniale med AZT, så lenge det er forsking/utvikling innen et felt der det er behov for enzymer så er de en leverandør. Dersom det blir et produkt ut av forskningen vil de være leverandør til det produktet for det er ikke lett å bytte ingredienser i et ferdig produkt. Baksiden er det tar tid å få de store kundene.
JosefK
03.03.2023 kl 16:11 1556


Nei. Men: En stadig økende del av produktporteføljen vil kunne være eksponert mot dette (og en haug andre ting). SAN er det nærliggende å trekke frem. Men det stopper ikke der. DNA assembly og RNA polymerase kommer på markedet om litt.

Det jeg derimot sier klart og tydelig er at i dette scenariet så er aksjen et Kinderegg ift alt som har med et pandemi scenario å gjøre -inklusiv vaksiner. Hadde jeg visst konkret, hadde jeg pekt på det og vist til det. Dette er ditt tidlig-varsel med hilsen fra meg. Vurder det som du vil.

I forhold til nervøsitet og sånt, så husk nå en ting: UAVHENGIG av hva som skjer, så går AZT som ei klokke. Jeg tror jeg har vist det et par ganger. Null gjeld, 100% vekst i tools og 600% vekst i biomanufacturing siden 2019.

Den dagen jeg har KONKRETE ting så skal jeg hyle KJØP. Inntil videre, så ser jeg mest på hvordan dette scenariet blir dandert og solgt inn til beslutningstakere. Dette er helsebyråkratenes elitederby, omtrent som covid.


Redigert 03.03.2023 kl 16:32 Du må logge inn for å svare
JosefK
15.03.2023 kl 12:32 1254


Se her ja. Testing, overvåkning og vaksiner:

https://www.cdc.gov/flu/avianflu/spotlights/2022-2023/experts-prepare-avian-flu.htm

Tre av inntektsstrømmene til AZT. Hvor mye er vel spørsmålet. Jeg leste en plass at det er 8 milliarder kyllinger som prosesseres hvert år i USA. Hvis hver enkelt skal testes så blir dette en ny COVID bare på testing.

De vil ha denne pandemien og legger store ressurser i at det skal bli den nye tingen. Litt rart for en sykdom som nesten uten unntak ikke angår mennesker.




JosefK
21.03.2023 kl 21:58 1009


Enda en oppfordring til mer testing. https://www.nature.com/articles/s41577-023-00868-8

JosefK
26.03.2023 kl 20:19 789


Vaksiner:

I følge Reuters, har to vaksiner blitt funnet gode nok for fjærkre. Og den ene av dem kommer fra våre venner i Boehringer Ingelheim:

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/two-new-vaccines-against-bird-flu-effective-dutch-lab-govt-2023-03-17/

Hvorvidt det impliserer at AZT leverer komponenter, vet jeg ikke. Jeg har forsøkt å finne ut av det i dag, men resultatløst.
rufus01
26.03.2023 kl 22:32 670

Spennende dette! Blir det massevaksinering av kyllinger, så blir det fort volum. Ikke noe som indikerer at produkter fra AZT er involvert her sålangt. Men siden det her er snakk om ett selskap AZT har ett samarbeid med i andre sammenhenger. Så må det jo være lov å håpe.
Redigert 26.03.2023 kl 22:33 Du må logge inn for å svare