$$$PGS$$$ "Sweet"

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
13.03.2023 kl 12:55
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 27.02.2023 kl 06:45 326970

Sweetspot

Beste måten å bli lurt? Selge ved krakk.. Ukeslutt, BULL som f!
Beste måte å bli rik på? Kjøpe ved krakk..

Beste måten å bli lurt? Selge ved krakk..

Ukeslutt, BULL som f!
Redigert 13.03.2023 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
Leotwin
03.03.2023 kl 21:08 5555

BP sjefen:

«Failing to provide enough investment in oil and gas could undermine the shift to low-carbon energy, the boss of oil giant BP has stated, according to the Times.»

https://www.carbonbrief.org/daily-brief/invest-in-oil-or-risk-the-green-future-warns-bp-boss/
Slettet bruker
03.03.2023 kl 21:15 5564

Pragmatismen vender tilbake
Geiren
03.03.2023 kl 21:45 5369

Jeg tenker 15kr til sankthans
oppturen
03.03.2023 kl 21:54 5335

Nå kaster ikke jeg bort penger på + saker men overskriften passer jo bra her.
https://e24.no/boers-og-finans/i/69WO23/ukens-investtech-disse-aksjene-kan-gjoere-det-ekstra-bra-fremover
Slettet bruker
03.03.2023 kl 21:57 5359

Herregud.....amen.
Jez
03.03.2023 kl 21:59 5347

Så lenge til! Nei. 15kr til påske.
Brensel
03.03.2023 kl 22:03 5319

Med dette tempoet og stadig flere nyheter og oljepris i vår favør skal vi langt over 15 kr til sankthans. Aksjen skal reprises og vil stabilisere seg på 20 (kanskje 30) tallet inntil nyheter om utbytte er med og løfter den videre opp! Kjøp og hold denne!
oppturen
03.03.2023 kl 22:04 5316

Er det storfisk som har regnet på det fundamentale som er på vei inn så kan det gå raskt oppover ( jeg synest handlemønsteret vitner om det)
Vi har vært preget av en periode med etterdønning etter emisjoner og trading algoritmer som har boltret seg. ( kjøp og salg kun på psykologi og % med referanse i fortid )
Siste ukers handel vitner om at trenden har snudd ( vi vet fra melding at short aktører har levert tilbake det meste av aksjer )
Om vi ikke får refi nå i Mars kan det nok komme en dipp, men om refi kommer vil deriskingen åpne for enda flere aktører som tør/vil være med på oppturen.
Slettet bruker
03.03.2023 kl 22:10 5303

WS grønt og oljen snart i 86💰

Skål for Rossen og hans menn
🚂🚋🚋🚋🚋🚋
Slettet bruker
03.03.2023 kl 22:15 5257

Innlegget er slettet
Synes denne tråden har slike topper hvert eneste døgn.
Brensel
03.03.2023 kl 22:16 5258

Er det noen som har oversikt over hvor mye bibliotek/flåte er skrevet ned de siste år med nedgang i markedet? Hva er potensialet her i forhold til økning av verdier i en positiv trend, eller en supersyklus som det snakkes om?
PSI- Investor
03.03.2023 kl 22:19 5244

Så fin uke!
Og så herlig at det ikke lenger er en eneste grunn til at PGS skal ha lavere markedsverdi enn TGS.
Noen trekker fra gjelden for å da beregne PGS- kursen. Det synes ikke jeg er riktig da PGS jo eier skip for gjelden, og skipene er ikke i nærheten av å være en ulempe, tvert i mot. Fremover vil skipene være en meget stor fordel, som vil bidra til å dra mcap godt forbi TGS- verdi.
Oljeprisen stiger igjen, straks møter vi Tolvfrid.
Så er det jo sånn at førtis er det nye fjortis, og 50 er det nye 40… så her kan det gå unna overraskende fort nå. Trur eg.
Eller håper. For å være mer ærlig
Redigert 03.03.2023 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2023 kl 22:45 5095

En dag til med litt oppgang så blir det piffisnurring med kobe
Tigerberget
03.03.2023 kl 23:02 4970

Når man sitter hjemme en Fredagskveld og gleder seg til Mandag kl 09.00……

#denfølelsen
china
03.03.2023 kl 23:35 4777

Esoen Teigland i investornytt prøver seg på en negativ vinling på Twitter nå. Etter massiv krangling i Solstad gruppen er det vår tur. Det har han prøvd før, men måtte spise hatten kort etter.
Komodo
03.03.2023 kl 23:56 4702

Jeg blir med på skålen, men benytter samtidig anledningen til en skål for Olav og hans menn. En pen og pyntlig gjeng.

https://www.youtube.com/watch?v=uT9bT2hpZ1o&ab_channel=ToAndr
BioKnut
04.03.2023 kl 00:01 4741

Kronisk underinvestering i fossilt brensel vil holde tilbudssiden stram, advarer adm. direktør i Saudi Aramco, Amin Nasser, ifølge CNBC. Nasser påpeker at energiprisene vil videre opp, som følge av gjenåpningen av Kina og et comeback i flyindustrien. Dette vil drive etterspørselen videre opp, samtidig som tilbudssiden er stram. Dette vil føre til enda høyere energipriser på sikt.
Rubin
04.03.2023 kl 00:11 4689

Man trenger jo ikke mastergrad i økonomi for å regne ut at børsverdien til PGS vil være høyere enn TGS etter refinansieringen av gjelden. Det betyr vel et kurshopp til min. 25 kr. Deretter kan kursen lett hoppe til 50kr eller mer i løpet av ett år eller to…
Redigert 04.03.2023 kl 00:24 Du må logge inn for å svare
Geiren
04.03.2023 kl 00:14 4685

Det er mange oljeservice selskap som sliter med å få god cash flow ut av høyere omsetning. De har vært på sparebluss i mange år og nå øker utgiftene. Derfor tror jeg 15kr til sankthans.
Londonmannen
04.03.2023 kl 00:17 4681

Greit nok det. Men vi er nok en del som tror at du da vil få deg en gledelig overraskelse. Spesielt dersom Rune trykker på ReFi knappen. God natt.
Rubin
04.03.2023 kl 00:19 4671

Forøvrig mener jeg at såkalte analytikere er dagens sjarlataner. Det er tragisk hvis noen tror på deres spådommer som kun har som hensikt å tjene sin oppdragsgivers lommebok.
At Mafiabanken DNB har den største sjarlatanen bør ikke overraske noen med vettet i behold…
Redigert 04.03.2023 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Komodo
04.03.2023 kl 00:28 4636

Jeg tror også at 15 kr til sankthans er et realistisk mål. Tror mange glemmer den ene setningen Rune sa om at denne supersyklusen kommer langsomt, ikke eksplosivt. Den kursutviklingen vi har hatt nå siden nyttår kan umulig fortsette ut året. De fleste er vel enige om at PGS skal opp, i alle fall her på tråden. Men vi er vel også enige om at kuren vil komme til å svinge. Selskapet vil også pådra seg utgifter med de oppdragene de får, det er ikke bare gjelden som skal betjenes.
Omnislash
04.03.2023 kl 00:40 4636

50 vil i så fall være nær en dobling av all time high. Tror det er lurt å komme litt ned på jorda.

Ellers vet vi nå at selskapet er overkjøpt og har en RSI på 77, så det vil antakelig kunne komme en liten korreksjon til uka. Jeg tror vi får en skuffende uke neste uke, før det tar seg ordentlig opp igjen med refinansieringen (antakelig uke 11). 12,5 ved stenging fredag 17. mars meldes her!
Komodo
04.03.2023 kl 01:41 4544

Ja, greit å ha beina litt på bakken også. Men det kan være greit å skule litt til andre selskaper. Seismikk ligger langt bak i køen når syklusen snur og selskapene skal tjene penger og reprises. Først kom oljeselskapene, så rigg, så supply, og nå endelig seismikk. Hvis du tar en titt på kursen til Equinor så ser du at de var helt oppe på 400 kr/aksje i fjor, mens den høyeste prisen i 2018 var ca 190 kr. Så kan man jo si at Equinor ikke bare har hentet seg igjen etter koronaen, de har også utviklet selskapet. Men det har jo også PGS. I tillegg til at den globale seismikkflåten er redusert fra ca 60 til ca 15 skip, så kommer PGS også til å få andre bein å stå på. Også innen fornybar energi og miljø (ESG). Er det da egentlig så urealistisk at kursen kan komme opp i mer en det doble av tidligere ATH målt i mcap?

At aksjen er overkjøpt nå, og at det er sannsynlig med en korreksjon til uka er en annen ting. For at kursen vil svinge framover er det vel liten tvil om.
Normalone
04.03.2023 kl 08:21 3990

Omnislash - har tidligere sjekket ATH i PGS, og Skadi fant ut at i November 2007 var Markedscap 37 milliarder kroner (kurs 159 kroner, 233 millioner aksjer). Det vil si at kursen må stige med ca 400 %, til litt over kr 40 med dagens antall aksjer (litt over 900 mill aksjer). Tar en hensyn til kronekursen i 2007 sml med i dag - og inflasjonen - vil ATH være enda høyere. Det stemmer derfor ikke at kr 50 vil være en dobling av ATH (markedscap).

Som Komodo også poengterer - det er mange andre omjeserviceselskaper som allerede er i ATH, og det er vanlig at seismikk selskaper er de siste som drar nytte av høy oljepris. I tillegg nå en heller ikke glemme at det nå har vært en ekstrem øav oljeinvestering, vi er i en energikrise, antall skip er kraftig redusert og PGS har flere bein å stå på indam sml med 2007. Så får en selv finne ut hva potensialet til PGS er kursmessig - men for min del er det veldig konstruktivt, og en holder seg langt nede på jorda, i første omgang å ha et relativt kortsiktig mål med kurs rundt kr 30. Da vil PGS være verdt litt mer enn det TGS er i dag- og fortsatt ha en mCAP på rundt 27 mrd (langt unna ATH). Erfaringsmessig pleier kurs å stige raskt i slike sykluser - men det betyr ikke at det vil komme noen korreksjoner underveis, men trenden er tydelig!
Stones
04.03.2023 kl 08:25 3956

Flott kurve vi er inne i gitt. Godt å se meldinger, kontrakter, guiding etc omsider begynner å gjenspeiles i kursen.
Leste en her inne hadde gått inn og ut 3 ganger i løpet av gårsdagen, respekt! Jeg er selv bare en hobbyinvestor i forhold til de fleste, men jeg har ikke turt å gjøre noen ting de siste dagene. Er livredd for stadig måtte kjøpe de samme aksjene dyrere tilbake.
Flere snakker om kurser på 15 innen noen mnd. Det ser jeg som reelt. Selv tror jeg vi er mellom 15-18 til sommeren.
At kurs på 50 blir avfeid på bakgrunn av tidligere ath på 25 blir vel i beste fall defensivt. Å hevde vi går inn i en supersyklus, at båtkapasiteten er minimal, at seismikkmarkedet også skal brukes på enda flere områder (havvind, carbon lagring) for så å si man ikke skal opp og langt forbi tidligere tiders topper, ja det er mer enn jeg kan fatte. Om eller når pgs kan være i 50 vet jeg ikke, men at vi skal sette en ny toppnotering, det er iallefall en sikker sak i min lille verden.
MaxMekker
04.03.2023 kl 08:29 3969

Ganske så enig i det du sier her .
Jeg kom med et ganske enkelt spørsmål, også klarer dem og snakke om hvor mange Rune Rudberg har lagt ned av damer..

Men jeg kan jo spørre igjen.
Er det noen som har en oversikt over kursmål fra meglere på PGS ?
elnomi
04.03.2023 kl 08:52 3827

PGS er fortsatt i startgropen på en ellevill reprising som kommer. Blir ikke overrasket om kursen er rundt kr 20 innen sommeren.

Det vil si at kursen må stige med ca 400 %, til litt over kr 40 med dagens antall aksjer (litt over 900 mill aksjer). Tar en hensyn til kronekursen i 2007 sml med i dag - og inflasjonen - vil ATH være enda høyere. Det stemmer derfor ikke at kr 50 vil være en dobling av ATH (markedscap).

Kronisk underinvestering i fossilt brensel vil holde tilbudssiden stram, advarer adm. direktør i Saudi Aramco, Amin Nasser, ifølge CNBC. Nasser påpeker at energiprisene vil videre opp, som følge av gjenåpningen av Kina og et comeback i flyindustrien. Dette vil drive etterspørselen videre opp, samtidig som tilbudssiden er stram. Dette vil føre til enda høyere energipriser på sikt.
TonyB
04.03.2023 kl 09:19 3659

Fint å starte dagen med kaffekopp på senga og se Normalone servere morgenens første innlegg (med kvalitet som vanlig)

En kan tenke litt på dette med ATH…, hva er det som tilsierer at PGS ikke skal nå nye høyder? Markedet er tilbake til gangs, mens tilbyderne er ekstremt konsolidert. PGS har ekstrem prisingsmakt etterhvert som det vil kriges enda hardere for å sikre seg den knappe kapasiteten som finnes. Dette skal teoretisk gi enormt økt press på ratene (Mr Pedersen ber oss jo også om å «keep an eye on the rates»). Selskapet har denne makten først og fremst fordi de eier utstyrte båter. I motsetning til tidligere tror heller ikke PGS at det er automatikk i at andre enkelt vil kaste seg på med båtbygging (selv om rater og inntjening skulle være forlokkende). Les Pedersens seneste kommentarer om hvorfor de mener dette. Om han har rett i dette, vil PGS og Shearwater i praksis være alene som eiere av fullutstyrte 3D-båter i markedet i overskuelig fremtid. Dette er jo motsatt av en generell «normal» hvor det som regel poppes opp nye aktører når butikken er god og langsiktig nok til at flere vil kaste seg på om de klarer regne hjem investeringene. At tilbudssiden ikke ekspanderes, vil selvfølgelig pushe rater så lenge etterspørselen er høy. Ikke mye tilsier at det skal avta med det første. Snarere tvert imot. Det er stadige varsler (senest nå fra Aramco-sjefen) om underinvesteringer i oljen. Dette vil selvsagt presse oljepriser oppover da det blir knapphet på det, så lenge grønn energi eller lignende ikke står klar til kompensere behovet. Verden kan ikke se på dette og investeringer må gjøres. Til syvende og sist vil også dette gå opp for «oljehatende» nasjoners politikere og kanskje dempe uttalelser om at «oljen skal bort over natta» / «vi skal skatte dem ihjel» / «vi skal bort fra den skitne olja», som evt dreper investeringsviljen eller at det skapes stor usikkerhet ved å for eksempel å ikke tillate leting. Svart energi må gå hånd i hånd med grønn., ikke enten/eller. Uansett, PGS er fremsynt og har uansett bein innenfor den grønne satsingen også. Det er det som er så fantastisk. Vi snakker ikke bare seismikk knyttet til olje lenger. Det er seismikk knyttet til CCS (merk med samme rater). Dette markedet forventes å ta av etter hvert. Seismikk knyttet til havbunnmineraler, havvind etc også «on the up»…I tillegg selger altså PGS on-demand tilganger til biblioteket sitt.

Nei, jeg klarer ikke se hvorfor selskapet ikke skal til ny ATH fremover and beyond, når en også ser det «bedriftsfundamentale» er uproblematisk, og sterkt forbedrende day by day. Får ta med refi også da, dog tror jeg en del av denne allerede er innpriset, iallefall tror jeg ikke på de mest euforiske kommentarer om at kurs dobles på refi-melding alene. Men, det jeg tror på er at selskapet skal til ATH. Hvor kjapt det går, kan ingen vite. Men så lenge jeg selv er overbevist, tar jeg bare tiden til hjelp, så belønner markedet kursen med det den fortjener når de er overbevist eller prognosene er innfridd.

In the meantime it is buy and hold for me 😊

Ha en super lørdag alle
Redigert 04.03.2023 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2023 kl 09:25 3627

Tidsperspektivet og forutsigbarhet er vel det som er viktig for en lang og varig kursoppgang. Slik politikken er i dag skifter det fort og det som var i går skal nå byttes ut.. Green new deal osv.. Politikere styres mye av hysterikere som igjen følges opp av media og det utøves press. Dette får de veike lederne til å snu kappa rimelig fort.
BioKnut
04.03.2023 kl 09:34 3550

Veldig bra innlegg, noe av det beste jeg har lest på lenge. Usikkerheten fremover ligger i skiftet fra fossil til fornybar energi, og dette gjelder også nye skip. PGS har mye gammel tonnasje som ikke vil innfri fremtidens utslippskrav. Her må det derfor gjøres store investeringer. Alt er med andre ord ikke rosenrødt.

Samtidig vil underinvestering i fossilt brensel holde tilbudssiden stram, og dette vil sende energiprisene videre opp de kommende årene, spesielt som følge av gjenåpningen av Kina og et comeback for flyindustrien. Dette vil drive etterspørselen videre opp, samtidig som tilbudssiden er stram.
Redigert 04.03.2023 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
GullHårAllOve
04.03.2023 kl 09:38 3510

Morsomt du sir det. Har tenkt det mange ganger selv. Teigland er hvert fall en kvalm kar......
Londonmannen
04.03.2023 kl 09:40 3479

Er ikke dette Teigland fra Investornytt? Dette kan i utgangspunktet se ut som et forum med god innsikt i det som presenteres og at det er proffe aktører som står bak. Muligens proffe, men ikke på den måten du som investor ønsker.

I aksjen Bergen Carbon Solution har nicket Tora avslørt at Espen Teigland fredag 24 februar lovpriset BCS i en analyse i Investorforum og han mente at investorene burde sitte til slutten av mars, når ledelsen skal ha en presentasjon/oppdatering av selskapet. Med dette stuntet klart Investornytt å pumpe opp kursen med kr 1-1,5. Men mandag 27 feb selger Teigland selv ca 50% av sine aksjer og enda flere senere i uken. ( Les Investornytt fra fredag 24 feb og se aksjelistene fra forrige uke då ser du med egne øyne at Tora har rett).

https://investornytt.no/ukens-aksje-en-sjelden-mulighet-for-posisjonering-for-triggere/?fbclid=IwAR0VGbXoi_MFIgo-7i0EN_IOaG0qFxAJ-qM8T0xf4vKjk5Tbb_keWtD75lw

Dette er intet annet enn et forsøk på å lure naive småinvestorer som søker info der info er å finne. Gjør som dere vil men jeg vil aldri stole verken på Teigland eller det han skriver i Investornytt eller i andre fora.

Tora sammenligner metodene til Teigland med ØSS og jeg er tilbøyelig til å støtte det synet.

GullHårAllOve
04.03.2023 kl 09:43 3464

Veldig bra innlegg. Jeg er ganske sikker på at når vi snakker/skriver her om 1 år så er det på helt andre kurser enn i dag, men med samme bilde av behov og utbud og etterspørsel. Det er jeg faktisk ganske trygg på. Jeg er utrolig komfortabel med at denne investeringen blir helt utrolig bra, også mye bedre enn jeg og de fleste hadde trodd!