PHLY sterkt kjøp i alle parametre !!

murpy
PHLY 27.02.2023 kl 12:10 52737

https://www.tradingview.com/symbols/OSL-PHLY/technicals/


Philly Shipyard til himmels etter analyselekkasje ?
Philly Shipyard : en ikke-publisert analyse fra Arctic Securities viser en oppside på 270 prosent.

Redigert 27.02.2023 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
JahMason
07.09.2023 kl 09:55 895

Ja, Steinar har vært super bull siden november i fjor da han stilte opp i The Philadelphia Inquirer. Noterer meg at det er mer publisitet nå enn på mange år og selskapet selv ansetter (kanskje allerede begynt?) for første gang en PR and Event Specialist som bl.a skal:

- Håndtere kommunikasjon knyttet til selskapets økonomiske resultater, resultatrapporter og andre økonomiske kunngjøringer rettet mot investorer og interessenter i finansmiljøet.
- Utvikle og gjennomføre strategiske planer for å engasjere eksterne interessenter, inkludert bransjeforeninger, samfunnsledere og myndighetspersoner.
-Sørg for konsistent merkevarebudskap og posisjonering på tvers av alt PR- og eventmateriell og aktiviteter
-Utarbeide oppsummerende rapporter om PR og hendelsesresultater for interne interessenter
-Lag utkast til overbevisende pressemeldinger, medierådgivning og mediemateriell for å sikre positiv mediedekning i lokale, nasjonale og bransjespesifikke utsalgssteder
Garcia
07.09.2023 kl 03:49 982

Det kommer nok, må vel bli ferdig med de 2 første skoleskipene først tipper jeg..
Etter det bør det gå radig og problem fritt videre..

Utbyttemessig var jo det nummer 1 på Oslo børs.
Da tote måtte kansellere de container skipene som skulle gå i rute til Hawaii gikk vi jo rett i kjelleren..
Så fikk vi både covid og inflasjonen og her er vi...
Nå sier jo Steinar smilende at phly er det verftet evt kunder ringer først..

Jeg føler meg ganske trygg her på at de vil snu bunnlinjen og vise til gode resultater selv om det kan ta litt tid.
Husker før når de uttalte 'vi er ingen bank eller finansselakap så overskuddet betales ut til aksjonærene'
JahMason
06.09.2023 kl 22:12 1047

Det er investert over $650mio siden året 1997-2003 i Philly Shipyard. Usikker på hvor stor del Aker hadde, og gode utbytter har det vært tidligere. Med dagens mcap på $35mio, så skjønner man at det ikke ligger mye forventninger her. Får Philly marginene tilbake i pluss fremover og litt kontakt med finansmiljøer, så burde det bli bra.

Denne historisk høye backlogen må snart begynne å gi noe avkastning!
JahMason
05.09.2023 kl 21:54 1194

Aksjen er såpass illikvid og antall utstedte aksjer er få, hvert fall «frie aksjer», så hvis Philly får på plass et godt Sustainability/ESG program og denne PR & Event Specialist stillingen som ligger ute fylles av en med litt teft, så skal det svært lite til hvis man får et US basert investormiljø/investor/finanshus/PE e.l på kroken. Eller nordisk/europeisk. Kan bli svært gøy !
Redigert 05.09.2023 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
Garcia
05.09.2023 kl 14:21 1278

Steinar er jo super bull så blir spennende fremover...
JahMason
05.09.2023 kl 14:15 1292

"On the business side, we are in the process of implementing a Sustainability/ESG program, which we are very excited about, and I can’t wait to share more as it develops."
bravi
01.09.2023 kl 10:36 1676

Ja dårlig tegn at levering av NSMV1 trekker veldig ut i tid, nesten enda verre at vi ikke hører noe om årsaken til forsinkelsene. Skyldes forsinkelsene ekstra arbeider/ modifikasjoner som har kommet til skal jo verftet ha betalt for det, men vi hører ingenting. Vet ikke hvordan kontrakten er i dette tilfellet, men vanligvis på nybyggs kontrakter er det dagbøter ved for sen levering og går det lang nok tid er det også kansellerings grunn.
At det sies utad at sea trial gikk bra osv. behøver ikke bety så mye, Tote/ Marad kan ikke si annet, de har selv valgt å tegne kontrakt med Philly verftet.
Winter
29.08.2023 kl 22:34 1879

Synd at NSMV1 skal dra sånn ut i Q3, men når man vet at sea trail gikk bra og skipet er på vei til å bli levert så er jeg egentlig som du nevner mer opptatt at man har god/bedre fremdrift på resterende båter. Jeg håper at det de fikser på NSMV1 etter sea trail gir såpass med info at det går litt fortere på de resterende skipene.

Ting tar tid men pokker NSMV1 har vært/er seig :-)
JahMason
29.08.2023 kl 07:47 2005

AIS online igjen og status Moored.

Tenker skipet nå i hår og i dag skal klargjøres og leveres til MARAD denne uken, mulig månedsskifte er en fin anledning. Da har Philly fortsatt igjen 1/3 av tredje kvartal.

Mest spent på AIS og fremgang for NSMV 2 og NSMV 3. Det kan virke som Philly har lagt inn en innsats for å hente inn tidsskjema, gitt bilder og milestones.
Både NSMV 4 og SRIV har hatt Steel Cutting og skal være i produksjons «pipen» bak de nevnte skipene.
Buyin85
28.08.2023 kl 19:18 2112

Da var AIS på igjen. Kunne trengt en leveringsmuligheter nå. Kurs har funnet seg et nytt intervall inntil ny informasjon er tilgjengelig.
JahMason
28.08.2023 kl 10:26 2200

tjaa, det kan like gjerne være MARAD som bestemmer dato for når skipet kan leveres/mottas. Men enig i at det er rart vi ikke har sett, hørt eller lest noe angående levering av NSMV 1. Klart at med media, Philly eller børsmelding om levering av skipet ville vært bedre news enn at det nå har vært stille siden starten av august..

NSMV 1 har forsvunnet fra AIS track også i snart 4-5 dager nå, så vi får se hvor skipet dukker opp når GPS går online igjen.. Burde kommer noe anyday nå !!
bravi
27.08.2023 kl 17:24 2338

Ja det er bad news at ikke Philly greier å ferdigstille og få levert NSMV-1. Stadig forsinkelse gjør at resultatet blir dårligere jo lengre tid som går. Merkelig at det skal være så store forsinkelser på et i utgangspunktet ordinært skip.
trani
22.08.2023 kl 18:03 2651

No news - is bad news?
Så fryktelig stille dem er!!
JahMason
22.08.2023 kl 12:13 1696

Stille her på forumet nå - nærmer seg vel news og noen oppdateringer snart.

Spennende å se en Aker transaksjon i dag - AMSC
JahMason
13.08.2023 kl 21:32 2168

Med Aker som største eier og Røkke (Jr) navnet på styreleder plassen, så tenker jeg det er en «krigskasse» de fleste selskap drømmer om.

Hva er poenget med en emisjon når Aker er hovedeier og selskapets egen bank ifbm kredit og økonomiske garantier? Mot en avgift selvfølgelig, som igjen Aker tjener penger på.
Buyin85
13.08.2023 kl 10:09 2386

Det er mye som tyder på at philly er en foretrukken leverandør for Navy. Forsinkelser på NSMV er marginale ift resterende navy portefølje hos konkurrerende verft. Marginer vil nok i stor grad bli en problemstilling for aksjonærer så lenge det ikke er en konkursfare. Så dette reduserer ikke behovet for at philly må opp med kvalitet/produktivitet for å kunne ta ut positive marginer.

Jeg tror selv ikke på behov for tilført kapital via lån/emisjon. Selskapet guider samtidig at det ikke er behov, men det er nok flere som føler seg usikker her iom at guiding på NSMV prosjektet gikk fra overskudd —> tap fra q1–>2.

I november når q3 blir lagt frem vil det nok være mulig estimere basert på fremgang i forhandler på claims, videre utvikling for skip/bygging nsmv2-3-4 og SRIV. Basert på dette bør det være mulig konkludere om krigskasse holder til skatterefusjon i 2024.
Redigert 13.08.2023 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
JahMason
12.08.2023 kl 21:30 2565

Meaningful work er for øvrig en formulering som gjerne brukes om verdier, interesser og moral.
Da MARAD, TOTE og Philly skriver offentlig at det er ventet at NSMV 1, skal til New York (først innom MARAD) innen de neste ukene så sier det seg selv at ingen store / tidskrevende jobber gjenstår.

Det er min tolkning hvert fall.
JahMason
12.08.2023 kl 21:25 2567

Det ligger selvfølgelig inne i kontrakten (ref. det du skriver er helt vanlig), men det er formulert som en rettighet myndigheten (kjøper/ The Government) kan benytte seg av hvis de er misfornøyde, eller prosessen skader myndighetene etc. Likevel ikke lest om noen dagbøter etter covid ble kjent.

NSMV prosjektet er omtalt av MARAD og av flere kongress medlemmer som en suksess historie, så jeg tror egentlig ikke dette er en rettighet som blir utøvd.

For så vidt flere som mener NSMV og Philly Shipyard sin fremgang og snarlige levering av NSMV 1, til tross for covid, vaksinemandat, logistikk utfordringer etc. Covid var vel en åpenbar force majeure man kunne spilt.
bravi
12.08.2023 kl 12:47 2763

At skipet tilfredstiller kravene i spesifikasjonen er egentlig en selvfølge, det gjør det på de aller fleste nybygg. Men det gjenstår "meaningful works" som kan ta noen uker. Verftet har ikke greid å møte leveringstiden.
Er det dagbøter (som er helt vanlig) på for sen levering?
Redigert 12.08.2023 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
TiliTrali
12.08.2023 kl 12:30 2783

kilde: TOTE Service https://www.linkedin.com/company/tote-services

"American Maritime achieved another massive milestone in the construction of #NSMV EMPIRE STATE this week with the successful completion of Sea Trials. EMPIRE STATE is expected to be delivered to Maritime Administration (MARAD) in the coming weeks and then bound for the State University of New York Maritime College.
The ship performed exceedingly well, meeting all essential speed, maneuverability, and lifesaving equipment requirements.
TOTE Services appreciates the hard work and dedication by those that provided critical support to ensure that Sea Trials succeeded."

kilde: MARAD https://www.linkedin.com/company/dotmarad?trk=organization_guest_main-feed-card-text

"NSMV1 EMPIRE STATE’s sea trials were successful!
NSMV1 performed beyond expectations, and all partners involved are pleased with the results. Meaningful work remains, but all major performance risks have been mitigated following dock trials and sea trials.
Sea trials are a vital step in ensuring the seaworthiness of a vessel. Extensive tests measure a vessel’s speed, maneuverability, equipment, safety features and overall performance to ensure its safety and efficiency at sea."
JahMason
11.08.2023 kl 12:14 3108

Jeg (kun mine egen tese) tror at ved å få NSMV 1 levert, vil risikoen for endringer av design og inventar som har bidratt til forsinkelser reduseres betraktelig. Samtidig vet man at Covid / Vaksinemandatet som preget fremdrift og skapte forsinkelser samt mangel på arbeidskraft ikke lenger er en faktor. Supply chain forstyrrelser og forsinkelser med import / eksport er også en faktor som er redusert.
Fordelen ved å bygge en serie på flere skip (les 5 skip NSMV) er jo alle erfaringene og den så kalte samlebånds-effekten man får når man er ferdig med skip nr 1. Når "lederskipet" er levert så har man som Winter skriver over, satt en slags mal og synergiene (effektivitet og kostnad) justeres deretter.

De største kostnadene (tap bokført til prosjektet NSMV) har vært oppgitt å være NSMV 1 og NSMV 2. Med NSMV 1 levert i q3 og NSMV 2 nærmere 10% igjen før ferdigstilt, tror jeg de største tapene knyttet til prosjektet er over toppen og på vei ned. Kan selvfølgelig ta feil..

Tidshorisont er veldig vanskelig å si noe om siden aksjen har lite oppmerksomhet og likviditet. Man må innstille seg på å bli sittende en lengre periode hvis man først kjøper seg inn. Har ikke noe target for øyeblikket kursmessig, men tror jeg kan få mye bedre pris enn dagens prising innen 4-12mnd. Tror nok likevel den største oppturen for inntjening og marginer for selskapet ligger i Matson kontrakten, som de så vidt har begynt å oppgi revenue av. Så da vil vel peak være nærmere sent 2025 / tidlig 2026 hvis ikke det kommer store nye kontrakter eller et salg av selskapet før dette. Tror heldigvis det er langt opp (kursmessig) til peak, så kan bli en lang og fin reise oppover hvis selskapet klarer å snu trenden. Samtidig er det en del utenom faktorer som selskapet venter avgjørelser på som f.eks skatt, krav mot levrandører og støtteordninger.

Jeg kan selvfølgelig ta feil og som allerede selge eller kjøpe når det oppleves riktig for min investering.
Redigert 11.08.2023 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
Patron72
11.08.2023 kl 10:56 3165

Hei

Jeg følger med på denne og vurderer inngang.
Men blir litt skeptis når selskapet melder at de 5 NSMV skipene mest sannsynlig blir tapsprosjekt.

Jeg ser du skriver om trendskifte. Kan du utdype hvorfor du tror dette kan bli bra. Og eventuelt hvilken tidshorisont bør man ha med å investere her.

På forhånd takk
JahMason
11.08.2023 kl 09:58 3203

Forsøket ditt var vellykket.

Nå er malen satt ja, så burde se samlebånd - effekt frem over nå. Ut i fra bildene ser det ut som både NSMV 2 og NSVM 3 har god fremdrift. Blir spennende å følge med ut over høsten. Claims mot underleverandører, søknader om tildeling/støtte (41millioner dollar), tilbakebetaling av skattepenger og selvfølgelig at marginene bedres.
Winter
10.08.2023 kl 18:14 3373

Ja jeg renget med det, var bare et lite forsøk på humor siden du satte en dato i et annet innlegg. Godt å vite a sea trial gikk meget fint så nå er det bare å få det siste på plass før skipet seiler videre til sine eiere.

Viktig med god sea trial på første skip i serien, uten store problemer, så nå har de malen på de fire siste.
JahMason
10.08.2023 kl 09:50 3509

Usikker på om NSMV 1, Empire State blir levert før den 15.aug mtp søknad / godkjennelse av levering og overtagelse (formell prosess i bransjen), men nå er det vel bekreftet av både MARAD og TOTE at NSMV 1 har hatt vellykket seatrail og møtt alle krav som kreves for å levere skipet,

Kun snakk om formaliteter før levering og da holder jeg selvfølgelig beholdningen (mulig øker) selv om det skulle bli levering noen dager etter 15.aug.

Svært positivt med levering av NSMV 1 og tror vi vil se et trendskifte i rapportene frem over
JahMason
09.08.2023 kl 07:41 3864

Sea trials for NSMV1 EMPIRE STATE were a success!

Sea trials ensure the safety of a vessel through extensive tests measuring a vessel’s speed, maneuverability, equipment and safety features.
Winter
08.08.2023 kl 17:54 4047

Veldig spent på Q-3 tallene, blir å vente til november på de, men fortsetter de å kutte underskuddet slik som fra Q1 til Q2 så er de på rett vei.

Snur de innen Q2 neste år og går i pluss samtidig med tax return samt forhåpentligvis noe fra claims og PIDP så snakker man, da med gradvis forbedring i kvartalene imellom, men jeg håper de unngår at forsinkelser forplanter seg inn i Matson kontrakten.

Håper avklaring på PIDP kommer før Q3, ifjor tror jeg tildelingene var klar i oktober, i 2021 noe senere på året men det var sikkert relatert til covid. Så holder de samme tidsbruk som ifjor så kan man forvente avklaring før Q3.

NOE må jo forplante seg positivt fremover med levering av første skip.

En uke til 15 august :-P
JahMason
08.08.2023 kl 06:28 4216

En uke med seatrail er unnagjort, og levering av NSMV 1 burde være innen 1-2 uker nå. Endelig!

Skipet med størst tap knyttet til prosjektet er på vei ut av yarden, claims mot underleverandører har pågått i 1-2mnd, søknad om $40mio (større enn mcap) støtte fra PIDP fortsatt uavklart og fremdriften virker endelig løsne nå. Med covid, vaksinemandat, inflasjon og NSMV 1 ute av regnskapet, kan dette ha vært bunnen og man kan se lysere på rapportering og utsiktene frem over.

Tror Philly Shipyard overrasker de neste 6-12mnd
JahMason
31.07.2023 kl 22:16 4721

Fantastisk å se NSMV 1 ute på Seatrail. Levering neste og samlebåndet med NSMV serien kan endelig skru opp tempoet.

At Philly har en mcap på $35mio forstår jeg ikke. Skyene borte og solen skinner igjen for Philly Shipyard!
Buyin85
31.07.2023 kl 11:21 4953

Ja, la oss se. Det virker litt merkelig med alle oppdateringene som har vært gjennom helgen. Nå er det også et halvt døgn siden forrige oppdatering fra ais. Intet nytt fra Twitter gjengen som pleier være tidlig ute heller. En børsmelding med levering ville være kjærkomment 👌
JahMason
30.07.2023 kl 07:22 5176

Så lenge Empire State (NSMV 1) blir levert før 15.aug så holder jeg videre. Da tror jeg q3 blir «vendepunktet» for verftet og vi vil se bedre resultat kvartal for kvartal.

Nå så vi også en forbedring i Q2, selv om det ikke var et bra kvartal.

Blir en høst og vinter full av aktivitet for Philly Shipyard også får vi legge til grunn at Aker og Philly klarer å tjene penger over tid.
Buyin85
29.07.2023 kl 20:37 5303

Fikk oppdatert status 20:10 —> Underway using Engine 😊
JahMason
29.07.2023 kl 08:08 5462

Kan være at NSMV 1 endelig er på Sea trail og skal bli levert nå, herlig!
Buyin85
28.07.2023 kl 19:39 5590

20t siden siste oppdatering på ais for ES VII her. Samme hos dere?