PHLY sterkt kjøp i alle parametre !!

murpy
PHLY 27.02.2023 kl 12:10 52534

https://www.tradingview.com/symbols/OSL-PHLY/technicals/


Philly Shipyard til himmels etter analyselekkasje ?
Philly Shipyard : en ikke-publisert analyse fra Arctic Securities viser en oppside på 270 prosent.

Redigert 27.02.2023 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Garcia
27.02.2023 kl 13:53 22071

At aksjen har stor oppside tviler jeg ikke på, men teknisk analyse av phly 😅😅
JahMason
01.03.2023 kl 07:19 21674

Enorm oppside, selskapet må bare levere frem over.

NSMV 1 er som en liten propp for marginene akkurat nå. Så fort skipet er levert i April vil milestones stå i kø for å utløse betalinger og marginer. Da gjør det plass til NSMV 2 & 3 i docken og deler til NSMV 4 vil sveises og gjøre fremgang.

Nevnt det før, Q2 i 2023 tror jeg blir gjennombruddet for marginer og produksjon. Så får vi se om det blir en tjuvstart i q1. Uansett positiv til resterende backlog.

Utdrag fra ceo e-post nylig postet på XI:
“as with our other series construction projects, we expect to see a reduction in cost as we progress on the NSMV series, beginning with NSMV 2.
We expect to receive immediate operational and overhead cost savings from the AIS transaction.”
JahMason
02.03.2023 kl 18:54 21277

I kontrakten ifbm utbetalinger av milepæler gjennom konstruksjon (13 steg) utløste Philly ca 8-10stk ved NSMV 1-4 for 2022 med oppskalering fra 1100 til 1406 ansatte. Covid, krig, inflasjon og logistikk press.

I 2023 er leder skipet (NSMV 1 minst effektive skipet å bygge) straks ferdig, covid og vaksine borte, bedre tilgang på supply og logistikk, samt inflasjon på vei ned. For 2023 er det med litt flaks over 20 milepæler (steg) som blir utløst fra NSMV 1-5, + SRIV og mulig 1 steg på Matson (CV) serien. Altså vil revenu øke, effektivitet stigene, engangskostnader som rekruttering på vei ned og marginene angivelig på vei opp. Det svinger mye; f.eks i 2017 ble det $17mio pluss i q1 selv om backlogen var rimelig tynn.
Kommer også $13mio tilbake på skatt q1 24 som går rett inn på bunnlinjen, 10kr per aksje der.
Redigert 02.03.2023 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
JahMason
08.03.2023 kl 10:01 20878

NSVM 1 og NSMV 2 - Begge skip skal leveres i 2023 !

https://www.phillyshipyard.com/nsmv-program-feb-2023-photo-gallery/
JahMason
14.03.2023 kl 22:16 20539

Levering av NSMV 1, Empire State VII nærmer seg.
Skal man tippe en gang etter påske, men før 17.mai? For å gi det litt slingringsmonn
Redigert 14.03.2023 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
Garcia
15.03.2023 kl 02:53 20312

Siste jeg leste var at skip 1 leveres i Q2 og husker jeg ikke helt feil beregnet de ca 6 mnd før neste er klar til levering.
Nå er de vel også fått bemanningen på plass håper jeg.
Spennende blir det uansett fremover nå...
JahMason
16.03.2023 kl 07:13 20077

Bare å følge med på milestones og nyheter frem over. Med dagens dollarkurs så skal det ikke mange prosenter til i marginer for vi ser god avkastning per aksje.

Blir et spennende 2023 :)
trani
16.03.2023 kl 21:09 19869

Phly er blant om ikke er, den kjedeligste aksjen.
Er Apollo ferdig med nedsalget, eller bare tatt en pause?
JahMason
17.03.2023 kl 08:35 19684

Ingen vits å henge seg opp i Apollo, de selger 1-3 ganger i året på news/blokk. Daglig er det kun mindre retail som selger og topp 50 som øker.

Kommer det inn noen som tar litt større volum enn 2000-4000k så hår det fort opp mot.

Hvis ikke er det bare å vente på news, marginer, utbytte eller oppkjøp. Kan gå langt da, ser man historisk så skal vi langt opp. Med dagens dollarkurs trenger man ikke mange usd for å gi tilbake til aksjonærene.
trani
17.03.2023 kl 13:14 19532

Takk for svar. Slik Phly fremstår, bør jo selskapet være objekt for oppkjøp. Blir det for optimistisk å tro at et oppkjøp blir et faktum?
JahMason
18.03.2023 kl 11:57 19369

Har oppkjøp som en realistisk opsjon. Er nok noen som har Philly som en oppkjøpskandidat i løpet av 2023.
Min posisjon / investering her er basert på det fundamentale som cash, assets, workforce og historisk høy backlog (21 milliarder NOK). Som nevnt tidligere burde aksjen ligget et sted mellom 70-90kr etter min mening, før man ser marginer og utbytter. Bare på forventninger til levering av NSMV 1, marginer som skal snu til pluss, samt $13mio usd i tax receivable, inflasjon på vei ned, effektivitet på verftet snart på maks og covid + vaksine mandatet borte

Ting begynner uansett å materialisere seg og fasit kommer vel fortløpende fra 2H 2023 og utover, så det blir spennende å se om man kan få 90% - 150% på investeringen sin her eller om det blir et tap på en større posisjon
Bullmarked
18.03.2023 kl 13:35 19285

Særdeles illikvid aksje ser jeg. Tullete utslag på rene småpenger, ofte himmel og kjeller på samme dag.. Men likevel et interessant case. Følger med i sivet.
JahMason
19.03.2023 kl 21:50 19060

Ikke særlig likvid nei, men likviditet kommer gjerne til slutt.
Uansett nok volum å plukke hvis man skal kjøpe seg inn, skal du ut blir det enten himmel eller kjelleren ja.

Når caset er så bra (min menig), så passer det meg fint med en større posisjon her slik markedene er nå. Har man full jobb og ikke er trader på heltid, så passer det perfekt med et sånt case i dette klimaet.
Redigert 19.03.2023 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
trani
20.03.2023 kl 10:12 18868

Selv om TA ikke helt fungerer i Phly, så indikerer den om en stor hendelse i nær fremtid.
Mye eller alt tyder på en kraftig reaksjon. Hva kan man forvente før neste kvartal?
JahMason
20.03.2023 kl 14:32 18788

Før Q1 05.mai?

Levering av NSMV 1, launch av NSMV 2 (mai?), Keel Lay NSMV 3 (mai?), Steel Cutting SRIV vessel (mai/juni? Før??) og kanskje positive marginer som blir rapportert? Oppdatering rundt Submariner AS (x) studien?

Flowen fortsetter hele året med milestones og fremgang. Året 2023 blir vel mer spennende enn de siste 6-7 årene !
Redigert 20.03.2023 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
trani
21.03.2023 kl 12:52 18623

Hvem er det som trykker aksjer ned med en gang volumet beveger seg opp i pris? robot? Dere?
JahMason
21.03.2023 kl 21:01 18539

Følger ikke ordreboka gjennom dagen, men antar det er mindre spread-tradere eller små retail posisjoner som hives ut.

Topp 50 har økt hele veien og er vel straks på 90% av alle aksjene (89.554%). Skal kunne gå veldig fort opp hvis det først kommer noen kjøpere av aksjen eller selskapet.

Planer om å øke selv igjen snart, venter bare på levering av NSMV 1 som er kommunisert i april eller Q2. Ingen fast dato / uke er publisert så vidt jeg kan finne. Nære er vi uansett
trani
22.03.2023 kl 09:25 18440

Mulig dette ikke reelt, men er det fare for emisjon i nær fremtid mtp. stadig røde kvartaler?
JahMason
22.03.2023 kl 10:20 18413

Ikke veldig nærliggende å tro det. Men mange nok røde kvartaler så er det vel fare i alle aksjer.

Mer tro på utbytte enn emisjon, det sier vel sitt :)
trani
22.03.2023 kl 10:24 18418

Å tro hjelper jo svært lite når faktumet viser det motsatte?
Alle kan tro på det enne og det andre, men fasiten bør vel alle forholde seg til?
JahMason
22.03.2023 kl 10:34 18396

Finnes vel ingen fasit om et selskap vil trenge penger i fremtiden eller ikke? Gjelder alle selskaper.

Iflg cashbeholdning, net cash siden 2019 så trenger ikke Philly penger. Med dagens backlog tror jeg mer på utbytte frem over :)
JahMason
26.03.2023 kl 12:42 18234

Nå er det fem dager igjen av Q1, som er det siste kvartalet uten noen høye forventninger om gode marginer.

Fra 1.april - Q2 forventer jeg at Philly Shipyard leverer pluss regnskap og gode marginer på skipsbygging programmene sine, kvartal-over-kvartal og man vil se potensiale både for utbytter og mer riktig prising av selskapet.

NSMV 1 er slik jeg tolker det straks i de siste to milestones utbetalingene. Mener det er eier/kjøper av skipet som skal betale dock trails og levering. Begge punkter i milestones utbetalinger! Dock trails / Sea trails starter vel «når som helst» nå og så vil vi se første skipet i prosjektet endelig levert!
Frodon
26.03.2023 kl 16:06 18165

I utgangspunktet håpet jeg på emisjon for utvidelse av verftet, slik at de kunne tatt langt flere oppdrag samtidig og fått mer effektiv bruk av de dyre arbeiderne. Lønnskostnaden til selskapet har blitt høy. Men eneste måte å utvide verftet på pr dags dato, er flyte elementer som er ganske kostbart. Tallknuserne i Aker har sannsynligvis regnet på antall ekstra oppdrag de måtte fått for å forsvare utvidelsen. Og til nå har det ikke resultert i kontrakter og utvidelse.

Om Phly trenger emisjon til drift, får vi kanskje svar på når kvartalstallene kommer ut for kvartalet det første skipet blir levert. Vanligvis vil marginen være lavest på første skip i serien, men nå er det så mye usikkerhet rundt inflasjon og står priser, så ikke godt å vite hva slags marginer de forskjellige skipene får. Det kommer mye an på når Phly bestilte ting, og om de bommet på priser ved innkjøp. De kunne godt vært mer åpne rundt slikt, når det tar så lang tid å bygge opp dette
JahMason
26.03.2023 kl 20:27 18057

Er ikke nok arbeidere for øyeblikket for å tenke på noe utvidelse. Det er heller ikke en investering Aker er interessert i å gjøre slik jeg tolker det. Converto mandatet er vel for å synliggjøre og skape verdier gjennom salg fremfor investering IMO

Ved oppkjøp er det er veldig fin mulighet en potensiell kjøper kan utnytte. F.eks bygge skip + vedlikehold og reparere. Selskaper som HII og General Dyn. Som har tunge US Navy kontrakter og samarbeid ville Philly Shipyard vært et svært fin mulighet under en lengre oppsving/opptur i bransjen.

Emisjon pga egenkapital er sånn jeg tolker det bare tull å diskutere.
Q3.: “This alternative performance measure is no longer considered a relevant earnings indicator for Philly Shipyard now that it is operating at full capacity for the NSMV program and expects to fully cover its overhead costs for the foreseeable future.”

Q4 : “No third-party financing is needed, and Philly Shipyard has furnished all bonds and security that are required, to support its active shipbuilding programs.”

- Philly Shipyard had no external debt (!!)
Redigert 26.03.2023 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.03.2023 kl 21:29 18020

Det skal bli spennende å se om anbudene fra 2018 på de 5 NSMV skipene med fastpris, tok høyde for pandemi, inflasjon, stålprisene, dollar osv 😉

Aker vurderte utvidelse av verftet, minnes det sto i Q4 2020 rapporten.
JahMason
26.03.2023 kl 22:04 17994

Tror ingen anbud i 2018 tok høyde for covid pandemien.
Stålpriser er en kostnad som Philly legger over på eier/kjøper. NSMV 1 kostet ca $2mio i stål vs NSMV 3 sine $10mio. MARAD som må dekke utgiften utover fastprisen.
Lønninger (økte nå i 2023) er vel eneste de ikke har fått inn i NSMV prosjektet, men er absolutt lagt inn i Matson prisen gitt prislappen.

Inflasjonen har man ikke mulighet til å gjøre noe med, men den er godt på vei ned i US. Samtidig er den sterke dollaren bra for Philly da de kjøper det meste i US dollar og importer i US dollar. Evt. Utbytte går vel fra USD -> NOK som igjen gir norske aksjonærer glede av en sterk dollar. I 2018 var vel usd 7.3kr vs 10.50 NOK nå, nesten 40% å hente på den utviklingen der, skulle marginene gå veien :)

Løsningen på covid ble jo denne «Covid relief Act» som ga selskaper tilbake skattepenger fra tidligere år med tap. Der har Philly Shipyard fått tilbake over $30mio siste to årene. Så det har kompensert ufattelig bra. Rett under breakeven på orginal cashbeholdning på rundt $45mio.

Link meg gjerne til hvor «Aker vurderte det i q4 20 rapporten»?
De nevner forøvrig alltid «at det kreves betydelige kapital investeringer for å utvide yarden». Dette tenker jeg en ny eier vil få gleden av.
Redigert 26.03.2023 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Mira
26.03.2023 kl 22:14 17989

Glem dollar mot Nok
Økning av stålpriser henger isammen med inflasjon.
Klart Philly indeksregulerer prisen
Dette blir bra, men hvor bra ????
Stokk Dum
26.03.2023 kl 23:12 17927

Man extremely critical after falling from scissor lift at Philadelphia shipyard, police say
https://www.fox29.com/news/man-extremely-critical-after-falling-from-scissor-lift-at-philadelphia-shipyard-police-say

...
The Jones Act’s unintended harms even extend to the U.S. shippers and shipbuilders it’s supposed to protect.
The law encourages American shipyards to turn away from the competitive international market and toward a captive, but much smaller, domestic one.
Their reduced output (averaging just three oceangoing ships a year), in turn, means that high fixed costs are spread across fewer vessels, and that economies of scale, volume discounts from suppliers, and specialization are extremely limited.
The result is a vicious cycle where prices go up and the quantity demanded goes down, placing further upward pressure on prices.
Rinse and repeat until you have the zombie industry we see today.
The Philly Shipyard offers a troubling example of this cost death spiral.
In 2013, the shipping company Matson ordered two container ships from the shipyard for $209 million each; last year, Matson ordered three of the same ships from the same company for roughly $333 million each.
Even accounting for inflation and some technological upgrades, this deterioration in competitiveness was so notable that it prompted a Danish maritime magazine to wonder whether the ships were going to be built with gold plates.
...

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2023/03/jones-act-ship-american-1920-law-industrial-policy-joe-biden/673433/
https://twitter.com/cpgrabow/status/1589616536985427971

mvh
Redigert 26.03.2023 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
27.03.2023 kl 04:26 17857

Hvor har du fått det ifra at Phly ikke må dekke økte stålpriser på det meste, når de har fastkontrakt på NSMV og kun stålplatene er dekket for prisjusteringer?

«The steel cost escalation risk is
reduced by price adjustment clauses, with coverage for steel plates under the NSMV contract and all structural
steel under the SRIV contract»

Hvis du ser på marginene på NSMV programmet, har den gått ned hvert kvartal.

Selvfølgelig kunne Phly sikret seg mot inflasjonen, men det har de ikke gjort. Det har garantert gått utover marginene.
JahMason
27.03.2023 kl 09:10 17774

Egen antagelse er at ståplatene er den største stål utgiften, derfor er det en klausul der i NSMV prosjektet.
At all strukturell stål er inkludert i SRIV er kjempe bra, enda bedre grunnlag for å levere bedre marginer :)

Fulgt NSMV og rapportene veldig tett. Frem til q3 22 så rapporterte de adjustet ebidta og marginene svinger veldig. Iflg rapportene så har maginer de siste to kvartalene preget av NSMV 1. Men er enig i at prosjektet sitt opprinnelige margin / avkastningsmål må være redusert av inflasjon og div. andre faktorer som nå er på vei bort. Eks. Budsjettert med 10-15% marginer har nå evt. blitt 3-5% totalt.

Nå rapporteres resultatet samlet for hele prosjektet og med SRIV snart over 5% progres. og Matson kontrakten kommer etter hvert, vil Philly samlet sett kunne tjene penger forløpende selv med lavere marginer på NSMV prosjektet.

Jones Act er jeg ingen forkjemper for og blir det subsidiert for å bedre konkurranse globalt så gjerne for meg. Men Jones Act står sterkt i US så tenker ikke stort på det.. Som nevnt tidligere er den Matson kontrakten rekord høy og gullkantet at klarer de ikke tjene minst 8-15% marginer på den (så langt frem i tid) så burde verftet legges ned.
Frodon
27.03.2023 kl 10:41 17711

Bra for SRIV ja, de lærte av NSMV feilen i kontrakten. Hvis du trodde stål platene var det eneste stålet ombord, må du nok lese mer 😉

Jeg elsker Jones Act. Tenk om Asia/Kina skulle bygget alle skip for USA, ink militærskipene…da hadde nok Kina visst alt om alle skipene
JahMason
27.03.2023 kl 11:05 17711

Skrev vel at stål platene var den største utgiften, ikke eneste stålet ombord :)

Men ja, vi er hvert fall forbi den tøffeste tiden (2019-2022) og verftet er oppe å går på full maskin. Så får vi se hvor raskt de klarer å hente inn ekstra kostnader og pandemi utfordringen. Tror ting løsner nå, men kan selvfølgelig ta feil.

Frodon
27.03.2023 kl 11:39 17742

Da burde du kanskje oppdatere regnestykket ditt, siden stål prisene økte mye ;) Men, som sagt, jeg synes det er virkelig utfordrende å regne på, da jeg ikke vet på hvilke tidspunkt Phly bestilte stålet. Jeg satt opp et regnestykke hvor jeg tok høyde for at de bestilte stål innen 1 uke etter kontrakt inngåelse, men mye har skjedd siden den tid

"JahMason
I går kl 22:04
Stålpriser er en kostnad som Philly legger over på eier/kjøper. NSMV 1 kostet ca $2mio i stål vs NSMV 3 sine $10mio. MARAD som må dekke utgiften utover fastprisen"
trani
04.04.2023 kl 10:43 17277

Nå lukter det godmelding rett rundt hjørnet.
Mulig vi får det rett over påsken? Første skip er klar for levering?
JahMason
09.04.2023 kl 20:46 17052

Burde absolutt nærme seg noe nå! Sea trail(s) er i gang og Philly leverer nok NSMV 1 ved månedsskifte. Blir fantastisk.

Da står NSMV 2 klar til launch og NSMV 3 skal ha Keel Lay seremoni. Q2 burde bli en skikkelig opptur både på news og resultat i regnskapet. Så er det plutselig Steel Cutting for havvind skipet SRIV.

2023 burde bli året for en ordentlig opptur, etter min mening.
trani
11.04.2023 kl 13:55 16806

Helt stille i Phly. Ingen handler.
Hva kan dette bety?
JahMason
12.04.2023 kl 14:23 16630

Ikke unormalt det, men håpet er at likviditeten tar seg opp når marginer og utbytter blir en realitet.

Hadde vært gøy med litt kjøpere noen dager, kommet seg over 50-60kr før oppturen virkelig starter.
kentove
13.04.2023 kl 02:02 16526

Var vel første halvdel første er ferdig, så nærmer seg levering, og nr 2 i andre del av året 😂, blir spennende å se halvårsrapport, og spesielt q3/q4 hvordan tallene ser ut 🤞🙂
JahMason
13.04.2023 kl 09:18 16408

De tallene tror jeg blir bedre enn de siste kvartalene. Plutselig løsner proppen og de bokfører større beløp som netto på bunnlinjen.

Aksjen trenger et etablert brudd over 46-47kr skal den opp uten noen større news. Som aksjonær håper man jo på mer bevegelse nå som ting materialiserer seg :)