PHLY sterkt kjøp i alle parametre !!

murpy
PHLY 27.02.2023 kl 12:10 52659

https://www.tradingview.com/symbols/OSL-PHLY/technicals/


Philly Shipyard til himmels etter analyselekkasje ?
Philly Shipyard : en ikke-publisert analyse fra Arctic Securities viser en oppside på 270 prosent.

Redigert 27.02.2023 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
trani
11.05.2023 kl 10:38 6078

Tror Aker må forholde seg til de faktiske forholdene i et evt salg.
Situasjonen for salg nå, er helt annerledes enn den gang.
Mulig dem ikke tok sjansen og solgte på nær 200kr men godtar kr.100 pga dagens forhold og fremtidige utsikter.
Garcia
11.05.2023 kl 11:22 6060

Vi kan tro ditt og datt men Aker har vel ingen som helst behov for å selge phly.
Ser en på JA flåten så begynner vel den å bli temmelig utslitt også..
Verftet i seg selv durer jo avgårde på egenhånd så å kvitte seg med det ser jeg ingen som helst grunn til...
JahMason
11.05.2023 kl 17:56 6051

Ser heller ingen grunn. Måtte i så fall være for å selge videre til enda høyere pris senere…

Får se om man rekker å allokere noe mer penger før q2 rapporten 14.Juli. Tror ikke vi ser disse lave nivåene når vi går inn i 2H 2023
JahMason
14.05.2023 kl 22:32 5888

For de som kjenner til tidligere samarbeid og transaksjoner mellom Hanwha Group og Røkke systemet er nå oppkjøpet av DSME i boks og jeg antar de fortsetter marsjen.

https://www.maritime-executive.com/article/dsme-board-accepts-takeover-to-launch-hanwha-ocean

I styret dukker plutselig «George P. Bush, nephew of former U.S. President George W. Bush and a partner in the law firm Michael Best & Friedrich, was also nominated as an independent director.»

Verftet i Philadelphia er kjent med å bruke S.Koreansk design, arbeidere og deler til skipene sine.
I fjor ble det kjøpt en blokk gjennom et finanshus med hovedkvartal i Seoul, Mirae Asset Financial Group is a financial services group headquartered in Seoul.

Trenger absolutt ikke være noen link, men er det utenkelig at det kan oppstå en transaksjon der? Hanwha - Aker ?
trani
16.05.2023 kl 11:54 5708

Er det fare for emisjon her, derfor markedet er total fraværende?
Garcia
16.05.2023 kl 12:29 5709

Nei, ganske vanlig i denne aksjen det...
Tror det blir rolig helt frem til de leverer skip 2, først da ser vi konjukturene av hvilke marginer skip 3 og 4 .
Pluss utbytte.
JahMason
19.05.2023 kl 07:39 5571

Får de levert NSMV 1 nå snarlig og ikke venter til helt i slutten av q2, så tror jeg 2H 2023 også kan bli bra.

Klart for mange milestones og bedre marginer nå :)
trani
19.05.2023 kl 13:33 5453

Hvorfor får dem ikke levert skip 1 når den er ferdig og klar?
JahMason
21.05.2023 kl 18:39 5359

Man pleier å avtale en spesifikk dato for levering og godkjenning av leveringen. Det utstedes et slags juridisk dokument om avtalt levering osv.

Så en stund tilbake at MARAD sjefen nevnte 1.juni - så følger nøye med de neste to ukene :)
JahMason
29.05.2023 kl 19:49 5059

Får vi levering av NSMV 1 i løpet av de neste 14 dagene?

Kjempe trigger på kostnadssiden, da skipet har iflg rapportene tynget voldsomt siste tre kvartalene. Så blir spørsmålet om de har bedre kontroll på resterende skip i serien…
brudda
30.05.2023 kl 21:48 4860

99,86% av aksjene eies nå av top 20. Spennende case om det kommer gode nyheter.
Mira
31.05.2023 kl 16:46 4736

Resterende aksjer eier jeg.0,17%
Noen selger på disse nivåene …hvem?
Jeg har inngang på 56 og selger ikke før 3 dobling.
Tålmodighet må til her , men det vil gi avkastning
JahMason
31.05.2023 kl 18:01 4723

Samme her, både andel og ca samme snitt, selger heller ikke her..
Tenker å laste mer når feriepengene kommer :)

For nye investorer kan jo dagens inngang modnes fint inn mot jul, for de som er kortsiktige.
brudda
01.06.2023 kl 08:46 4607

Har noen tusen aksjer jeg og. Lav omsetning vs hvordan markedet reagerer når det første skipet leveres om få dager…. Tror dette kan bli spennende om det tar av.
trani
01.06.2023 kl 21:59 4543

Hva snakker vi her om kursmessig ved levering av første skip?
20-30kr?
Redigert 01.06.2023 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Garcia
02.06.2023 kl 03:34 4388

Jeg tror ikke på oppgang før etter skip 2 er levert og vi ser regnskapet derfra.
Med så få frie aksjer tilgjengelig blir det bare gjetting uansett..
trani
02.06.2023 kl 08:32 4323

En mulig scenarie kan være at det kommer et bud på rundt 60kr rett etter at skip 1 er levert, og ledelsen i selskapet anbefaler da med å ikke akseptere budet?
Mye synsing dette ble, men et legitimt utfallsrom..
Redigert 02.06.2023 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
JahMason
02.06.2023 kl 08:46 4309

Slenger meg på Garcia, utfallet frem over med så lite frie aksjer er umulig å spå..

Om man får en reaksjon ved levering av NSMV 1, kan godt være. Noe jeg selv håper på! Men den store stigningen vil nok ikke komme før nærmere levering av NSMV 2, som forøvrig bare er 5-6mnd unna. I mellomtiden skal det gjennomføres mange milestones og mye fremgang når NSMV 1 endelig er ute av shipyarden.

Et potensielt bud kan selvfølgelig komme, men lite sannsynlig før sommeren.. Pris er umulig å spå, kan vel være alt fra 50kr til 200kr ? Aker som styrer utfallet
JahMason
05.06.2023 kl 09:31 4113

Topp50 bryter vel snart opp gjennom 90% av utstedte aksjer, hvis det fortsettes å øke.

Nærmer oss noe snart kanskje? :)
Redigert 05.06.2023 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
trani
05.06.2023 kl 10:05 4157

Det må være bud på hele selskapet når det utvikler seg slik som det gjør.
JahMason
05.06.2023 kl 10:45 4248

Ville vært litt skuffende med en bud nå hvis det var under 100kr, men likevel svært god deal for mange fra dagens nivå. Tar gjerne et bud jeg :)

At Aker ønsker en transaksjon av Philly Shipyard er ikke usannsynlig, men potensiale for høyere kurs/pris ligger jo i backlogen de nå jobber seg gjennom. Aksjekurs er forøvrig en svært god valuta når det kommer til M&A, så det litt synd at vi er under 60-80kr hvis noe allerede skulle være påbegynt....
Garcia
05.06.2023 kl 12:01 4210

Hvorfor tror du Aker vil selge ?
Historisk sett har phly tjent gode penger og vært utbytte aksje nr 1 på Oslo børs..
Nå med tidenes backlog er det i mine øyne aldri vært så liten sannsynlighet for salg.
Winter
05.06.2023 kl 18:46 4100

Enig med Garcia, selv om jeg tror Aker vil selge siden det ble luftet forrige gang verftet gikk godt og tjente penger samt at kursen selvfølgelig var høyere.

Ingen tro på salg fra Aker sin side så lenge de ikke tjener penger og kursen ikke er en god del høyere, positive cashflow, utbytte mer kontrakter så salg.
I et selskap med så få aksjer kan det gå hurtig dersom Q-tallene snur.
Garcia
06.06.2023 kl 03:49 3962

Tror det ligger mye stolthet bak phly.
Husk verftet var jo konkurs før Røkke kom inn som en reddende engel, til store overskrifter.
Bill klinton kom, Erna som da var minister kom fra Norge.
Jr styrte jo styret og greide å kjøre kursen fra 2 kr til 180.
Phly går jo av seg selv og medfører lite bekymring for Aker , om kursen står i 20 eller 200 tror jeg spiller minimal rolle.
Jeg satt jo i aksjen sist de tjente penger og husker selskapet uttalte at " vi er ingen bank, vi bygger skip så det vi tjener går ut til aksjonærene "
Tror jeg på 1 år fikk 30 kr pr aksje i utbytte..
Den situasjonen kan vi fort oppleve og se igjen, da vil spesielt dagens kurs virke mer eller mindre latterlig..
Aker tegnet jo en leieavtale på phly som gjaldt i 100 år med en leiepris på hele 1 USD I året...

Jeg har heller mere tro på flere oppdrag fra us navy (phly driver jo med flere studier sammen med de) og det kan fort ende opp i flere jobber/oppdrag.

Phly skal vel bygge og levere en 8-10 skip pdd og veien frem dit blir forhåpentligvis både spennende og svært lønnsom for oss aksjonærer.
Redigert 06.06.2023 kl 03:51 Du må logge inn for å svare
trani
07.06.2023 kl 09:25 3795

Tror man bør kjøpe her nå før oppgangen finner sted.
Denne gyllne muligheten til å kjøpe på bunn, er svært sjeldent.
JahMason
07.06.2023 kl 11:28 3842

Jeg tror tiden kanskje er moden, nettopp pga historisk høy backlog, bakteppe med geopolitisk uro, gode utsikter for mer jobb, verftet oppe å går.

Aker stiller enorme summer i garanti for prosjektene, jeg tenker kanskje Aker ønsker å realisere og utvikle seg videre. Som vi har sett de har gjort i REC og initiativene de har tatt med å ansette Converto AS.

Philly Shipyard er ikke bare en Aker stolthet, men verftet / yarden er en historisk stolthet i US. Viktig politisk stat, muligheter for utvidelse, strategisk godt plassert og priset "lavt" når man veksler over til USD. NSMV prosjektet ligger det også enorm prestisje i over dammen, dette er virkelig et program som gjør at Philly Shipyard får en stor fot innenfor US GOV jobs.

Dette må jo være attraktivt for PE, større shipyards eller utenlandske eiere som vil inn i US (les S-K / Japan). Philly Shipyard er vel eneste inngangen for øyeblikket i bransjen mtp norsk eierskap.

Men å håpe på oppkjøp som strategi for investering ville jeg ikke gjort.. Det er marginer og fremgang man må følge med på :)
Redigert 07.06.2023 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
Garcia
07.06.2023 kl 13:49 3747

Ser argumentene dine, Aker kan regne både marginer og verdier så tenk deg hvor høyt over dagens ett bud må ligge.
De gir ikke bort penger de gutta der...
Jeg tror de bare ligger rolig og venter på avkastning i form av utbytter.

Synes levering av skip 1 begynner å drøye nå, skipet skulle jo vært levert i Q2...
JahMason
07.06.2023 kl 13:56 3841

Nå er vi fortsatt i Q2, så det er noen uker igjen. Men helt enig, klar for levering nå :)

På andre siden av verden er stemningen litt annerledes, men antar US henger seg på etter hvert.

https://www.hellenicshippingnews.com/shipbuilding-stocks-rally-over-hope-for-super-cycle/

"Shipbuilding stocks are rallying on the back of anticipation for a “super cycle” ― a period of demand-driven expansion that many market observers say takes place every 30 years in the industry."
Garcia
08.06.2023 kl 05:19 3719

Det gjelder vel alle andre enn phly...
Ser jo på bildene av skip 1 og synes det ser ferdig ut, men sikkert litt finpuss igjen.
Husker jeg ikke helt feil så leverte de skip før fristen før.
Greier de det nå er det jo temmelig bra, da er det bare å få marginene på plass...
trani
08.06.2023 kl 10:39 3621

Hvorfor alt den drøyingen av levering av skip 1?
Prøver selskapet på å koordinere for nye kontrakter som kommer samtlige som melding av levering av skip 1, eller holder tilbake pga bad news?
JahMason
08.06.2023 kl 11:03 3649

Det blir nok levering nå i juni - gleder meg :)

Blir fantastisk å få levert første skip i serien !
Redigert 08.06.2023 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
trani
09.06.2023 kl 10:18 3493

Hvilket fordeler vil det gi ved at skipet blir levert?
Vil det forandre på det fundamentale?
Er det kostnader knyttet opp til at skipet idler på kaia?
Vil det utløse en form for betaling når skipet blir levert?
Eller er det bare snakk om at sentimentet blir oppløftende?
Redigert 09.06.2023 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
JahMason
09.06.2023 kl 14:48 3445

Fordeler ved levering er jo selvfølgelig frigjøring av plass, utbetalinger av milestones for NSMV 1 (nr 12 og 13 hvert fall. Kanskje nr 11 også?). Erfaringer vedr. bygging, kostnader, effektivitet er lært og det er helt klart psykisk oppløftende for både shipyard og aksjonærer.

NSMV 2 får sin launch sent juni / tidlig juli, NSMV 3 får bedre plass i tørr docken, er vel allerede full prod. for NSMV 4. Steel cut for SRIV havvind snart(?) og bestillinger for NSMV 5 er vel på vei inn i lagerbygget. MATSON sine long leads er vel også begynt å lage ordre på kanskje..

Det burde absolutt være en enormt trigger at NSMV 1 blir levert, men om markedet følger Philly Shipyard like tett som topp50 aksjonærene virker det ikke som på likviditeten eller aksjekursen akkurat nå. Kanskje ingen q2 trigger ifbm rapporten og marginer, men absolutt forløsende for prosjektet videre.
Redigert 09.06.2023 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
Garcia
09.06.2023 kl 18:59 3357

Helt riktig det over her, bortsett fra marginene er minst på skip 1(hvis noen) og derfra øker de etterhvert.
En må huske at phly har minst 5 doblet bemanningen nå.
Jeg tenker at ved levering av skip 2 så vil vi se konjukturene av hva disse kontraktene vil gi...
Buyin85
11.06.2023 kl 13:18 3131

Ok volum fredag på høy 30-tall. Ser vi 40,- kommende uke?

Levering av NSMV1 bør være rett rundt hjørnet. Fin milepæl, da den ikke kan bidra med kostpådrag lenger. Potensielt bør selskapet også kunne gi en status på kommentar rundt at de forfølger alle muligheter for å få refundert ekstra kost knyttet til oppbemanning (vaksinemandat) og forsinkelser i logistikk kjeden.

Posisjon vil vurderes i forkant av 14 juli dersom det ikke er kommet noe oppdatering fra selskapet Ila juni.
Redigert 11.06.2023 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
JahMason
12.06.2023 kl 09:19 2991

Tror alle Philly aksjonærer og verftet selv ser frem til levering av NSMV 1 nå i juni.. De er veldig tilbakeholden på informasjon, så om dåp og levering skjer denne uken eller neste uke er vanskelig å spå, men at det blir levering i juni måned er nå svært viktig for at prosjektet ikke skal falle mer etter kalenderen.

Blir nok sittende med posisjonen uansett, så sant det ikke kommer noe bud i løpet av sommeren (haha)..

Det som kanskje er mest spennende i q2 rapporten er å se om Philly fikk tildeling fra PIDP søknaden. Der var det søkt om 41mio usd som tilsvarer dagens MCAP vekslet over i NOK. Nå bygger dem NSMV prosjektet for MARAD og skulle tro det lå noe godvilje for tildeling der mtp at Philly har levert nok så bra på NSMV prosjektet vs andre GOV program som har slitt veldig gjennom covid og supply chain hikups.

Tror uansett sommeren er fylt med milestones og som aksjonær tror jeg man vil se marginer snu til positivt terreng i q3 og klarer Philly levere NSMV 2 i desember/januar, tenker jeg det kan bli en fin juleferie. Når marginene først snur, så gjelder det vel å klare å holde på aksjene. Kan potensielt bli veldig gøy når de begynner å trekke revenue fra MATSON kontrakten
Garcia
12.06.2023 kl 09:37 3024

Følg de på facebook folkens, der ligger det bilder av både skip 1 og skip 2...
Ser jo veldig bra ut på bildene..
trani
12.06.2023 kl 13:28 2996

Nå er det like før her folkens..
Fest sete beltet, og hold på hatten.
Her skal man være godt posisjonert før takeoff!
Gleder meg som ei unge!
Redigert 12.06.2023 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
JahMason
12.06.2023 kl 14:54 2992

Litt mix før q2 og levering, men gleder meg til det endelig løsner i Philly !

For de som har fulgt verftet over lengre tid, så blir det endelig masse milestones og aktivitet å se frem mot nå.

NSMV 1 er nok levert innen 14 dager - Det er min take
kentove
13.06.2023 kl 17:02 2845

Usikker på hvor god info han sitter på, mens ifølge en kommentar på instagram skal den døpes og overleveres 26 juni, spiller vel forsåvidt ikke såååå stor rolle, litt bedre q2 men siden denne er på ørkenvandring så blir det fort q4 før eventuelle analyser eller bevegelse her, satser på utbytter neste år, økende til gamle høyder 😊