Hold deg unna disse tre aksjene

Grunnpilar
AZT 01.03.2023 kl 20:06 1514

Ser AZT er videre ned i dag, og nå publiseres det ifra Investtech følgende:

"ArcticZymes Technologies lå lenge i en fallende trendkanal, men ga salgssignal fra en rektangelformasjon for to måneder siden. Etter dette akselererte nedgangen, og kursen brøt gulvet i den fallende trendkanalen. Dette signalisere videre nedgang, med økende falltakt. Det er ingen støtte under dagens nivå."

Lover ikke godt for 2023 dette, men kanskje noen positive nyheter kan snu trenden.

bj111
01.03.2023 kl 20:32 1458

Støtten ligger vel i at de tjener penger? Som du sier kanskje noen positive nyheter kan snu trenden men det viktigste er at de viser vekst for det er liten tvil om at rapporterte tall dømmer hardt når det glipper.
Jeg syntes det begynner å se ut som et riktig godt kjøp men så sitter jeg med mye aksjer her fra før og da er det kanskje naturlig at jeg syntes det. Liten tvil om at jeg har klokketro på AZT på sikt.
elnomi
01.03.2023 kl 20:43 1428

Det er ikke så rart. Veksten har stoppet opp i forhold til forvetningene. Kursen må kanskje ned på 20 tallet igjen innen sommeren?
Grunnpilar
01.03.2023 kl 21:11 1353

Ja, de tjener penger. Men de må vokse, ellers brukes det P/E istedet for P/S., man kan like godt kjøpe Elkem da. mhp på P/S begynner de å bli billig nå, men ikke helt der ,mhp på P/E. Jeg solgte meg kraftig ned på 70-60 tallet og følte det var en dårlig deal på det tidspunktet. Men måtte vekte meg ned pga trenden og tallene som begynte. Vekter meg nok opp igjen etterhvert, foreløpig holder jeg øye med dem pga er fortsatt inne. Så kommer an på neste Q eller evt nyheter som tilsier vekst. Problemet med dette selskapet er at de ikke melder avtaler.
Redigert 01.03.2023 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
bj111
01.03.2023 kl 23:46 1192

Ja de må vokse det er helt åpenbart, tror man ikke på det så bør man holde seg unna og kanskje kjøpe Elkem eller noe annet.

Det å melde avtaler er fint nok men allikevel av begrenset verdi så lenge det ikke meldes om estimert verdi på avtale som meldes. At det meldes kun hva som er meldepliktig etter lovens strengeste tolkning har vert selskapets policy så lenge jeg har fulgt det (2010). Det kommer stort sett flagg meldinger eller inside transaksjon meldinger mellom kvartalene. Noen ganger nye produkter og avtaler men det er unntaket. Husker kun S&N og Reithera som er børsmeldt. Ingen med noe estimert verdi og slik sett ikke noe å regne på. Resultatvarsel håper jeg vi aldri ser igjen for det er kun meldepliktig hvis resultatet er dårlig etter det jeg har skjønt.

Selskapet må nok vise sin vekst for at kursen skal skyte fart, de guidet godt på kostnadene og dersom de leverer i forhold til tidligere guiding så kommer den seg med tiden.

Pr nå er situasjonen at svensker og andre utenlandske aksjonærer kjøper mens nordmenn selger ser det ut til. De har vel større tro på selskapet men de har og en mulig valutafordel for det er vel begrenset hvor verdiløse norske kroner kan bli.
riskypick
02.03.2023 kl 05:31 1080

Hei bj111
Med tanke på hvem som kjøper og selger aksjen,så tror jeg det du sier muligens ikke stemmer. For svenskenes del virker det rimelig uforandret fra jul og frem til idag. Der kjøper to SEB konti omtrent det samme som nordnet AB selger,avansa selger også bittelitt. State street tok 240k ca akkurat rundt PW tider. Jeg ser RBC investor SA har vært selger en stund og lemper ut mye nå,samme med JPM SE. Når det gjelder nordmenn ser det ut som de på topp 50 totalt sett øker en god del. Særlig siste uka,men også fra nyttår.
Så hvis man ser på topp 50,ser det hvertfall ut som norske investorer netto kjøper og litt reduksjon fra utenlandske siste måned. Hvis man går tilbake og ser endring fra nyttår er det totalt sett en grei økning for topp 50 totalt, med økning blant både norske og utenlandske da det ble plukket opp 120k hos en state street konti og 240k hos en annen.
Redigert 02.03.2023 kl 05:50 Du må logge inn for å svare
bj111
02.03.2023 kl 10:01 890

Hei. Det er fint med oppklaringer. Jeg har ikke sett så nøye på de siste listene (i annen tråd) siste måned. Det gleder meg om den norske % eierandelen holder seg for sist jeg regnet på det så det ut som eierskapet var på vei ut av landet. Ikke at det egentlig betyr så mye.
State street er etter det jeg har forstått utenlandsk og på topp listen må man vel ned på 6 plass for å finne første norske selskap.
Nordnet AB trodde jeg var de som har handle konto via Nordnet dvs privatpersoner i Norge, Sverige, Danmark og Finland?
riskypick
02.03.2023 kl 11:17 815

Nordnet AB er nok svensker og nordnet livsforsikring nordmenn. Så norske små-/mellomstore aksjonærer øker i Azt gjennom nordnet livsforsikring.