Utbytte

hans
03.03.2023 kl 09:19 1920

Er det noen her inne som har en god utbyttestrategi? Jeg er relativt fersk i gamet her..
HelpMeHilmar
03.03.2023 kl 13:41 1820

Standardsvaret her er vel at ja, shippingaksjer kan betale gode utbytter når det går bra, men når det går dårlig så tryner kursen, det blir emisjon/konkurs og du taper basically alt. Og i shipping går det før eller senere dårlig, veldig dårlig, fordi hvem som helst kan bestille nye skip, alt du trenger er kapital.

Så både kjøp og salg av shippingaksjer må times. Selv om tradene kan ha flere års tidshorisont, så er dette tradingaksjer altså, ikke aksjer for å høste stødig utbytte med en udefinert tidshorisont.
Sigsig
03.03.2023 kl 14:51 1750

Yara og Telenor
bravi
03.03.2023 kl 20:29 1651

Hans, skal du investere i shipping aksjer som har en skikkelig utbytte strategi må Nordic American Tankers (NAT) være det beste caset. NAT har nå utbetalt kvartalsvise utbytter i 102 påfølgende kvartaler, vet ikke om noen som slår den. I tillegg har kursutviklingen i det siste vært veldig hyggelig for å si det forsiktig. Selskapet skriver bla. i Q4-2022 rapporten, "Rates & and Dividends are up"
NAT er notert på NY børsen men kan handles hos de fleste nettmeglerne inkl. Nordnet.
Du kan lese mere om NAT på www.nat.bm
Lykke til
Redigert 03.03.2023 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
ks1977
03.03.2023 kl 22:09 1536

Vet ikke hva du legger i "relativt fersk i gamet her" (børs generelt, shipping spesielt, og/eller utbyttestrategi), men tror du bør spesifisere litt hva du egentlig er ute etter. Er du ute etter høyest mulig direkteavkastning (les: utbytte i% ifht kurs)? Jevnest mulig utbytte (i kroner) over tid? (i så fall kvartalsvis, månedlig, årsvis?) Hvorvidt utbytte er en strategi ifht avkastning (les: hvordan det påvirker kursutvikling)?

Ser at NAT er foreslått - etter min mening er det et av de verste valgene, både for shipping og for utbytte (med mindre du er ute etter et stabilt, men lavt, utbytte).

For øvrig så vil jeg fraråde shipping hvis du er fersk på børsen (selv om jeg personlig har 2/3 av min portefølge i shipping nå) - kursene er alt for volatile og hvis du ikke vet hva du investerer i (og enda viktigere hvorfor) så er det en stor sannsynlighet for at du ender med å selge (med tap) på feil tidspunkt når kursene svinger brutalt ned - noe som kan være ekstra fælt nå som vi (etter min mening) står ovenfor en ny supersyklus (à la Frontline 2003-2008) for flere segmenter innen shipping

Ikke ment å være vanskelig, men ikke enkelt å gi noe fornuftig svar når jeg ikke vet hva du egentlig er ute etter :)
bravi
03.03.2023 kl 22:32 1494

Ja nedsnakking av NAT er ikke noe nytt her på forumet, litt merkelig egentlig.
Les 4Q rapporten, den taler for seg selv.
omans
03.03.2023 kl 22:45 1474

Så listen med når selskapene betaler utbytte og kjøpte derfor idag 6000 aksjer i selskapet Mintra holding for en test. De betaler ut et utbytte på kr 1.75 pr aksje senere i mars, og aksjen går ex utbytte på tirsdag. Med 6000 aksjer vil jeg motta kr 10500 om under 10 dager. Jeg vil teste hvordan kursen utvikler seg fra ex utbytte dato og frem til record dato. Utbyttet pr nå er 32 5% av kursen.
PSI- Investor
03.03.2023 kl 23:26 1410

Så vidt jeg skjønner skal Mintra dele ut drøyt 4 ganger så mye i utbytte som de hadde i overskudd i 2022.
Priset til 1 milliard og overskudd på 75 mill.
Så deler de ut 325 mill i utbytte.
Hvis de vokser videre kan det sikkert være en god investering dette.

Angående lister med utbytteselskap, man bør nok sjekke litt selv. Hørte at Nordnett? Hadde en liste med Hunter på topp med 995% direkteavkastning he he, det er jo på en måte riktig regnet kanskje men samtidig 100% missvisende
Redigert 03.03.2023 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
ks1977
04.03.2023 kl 17:12 1133

Når du så bombastisk sier at NAT må være det beste, så må du nesten tåle at andre lufter sin mening - NATere her på forumet tåler ikke det dessverre, litt merkelig egentlig.

Siden du sa at NAT måtte være det beste på en tråd som handler om utbyttestrategi, så kan vi jo se på utbyttehistorikken.
For 2020-2022 så har NAT delt ut totalt 0,62$. Dette kan vi sammenligne med kursen NAT hadde 30.12.19 (5,05$) hvilket gir en akkumulert direkteavkastning på 12,8% for disse tre årene.

Siden du også snakker om kursutvikling så kan vi sammenligne med kursen 02.01.2023 (2,95$) hvor du, inkl utbytter, ville hatt 3,57$, eller MINUS 30% totalavkastning over disse tre årene.

Sammenligner du med kursen i går (4,54$) så ville du vært oppe i totalt 5,16$ hvilket ville gitt en total avkastning på 2,2% over disse tre årene.

Og dette anbefaler du (som om det må være det beste) til en som selv benevner seg relativt ferskt i gamet?

Vi kan jo også gløtte litt til konkurrentene:
I samme periode har FRO delt ut 1,35$ mot en kurs på 13,18$ 30.12.2019, eller 10,2% direkteavkastning. Litt bak NAT, men ikke medtatt det forsinkede utbyttet (pga euronav-fusjon-fadesen) på 1,07$ noe som bringer utbytte for 2020-2022 opp i 2,42$ eller 18,4% total direkteavkastning (mot NAT sin 12,8%).

Ser vi på kursutviklingen så var FRO sin kurs 02.01.2023 11,13$. Inkludert utbyttene (og de forsinkede) så ville du da hatt 13,55$ eller 2,8%. Ikke akkurat noe å skryte av, med mindre du sammenligner med NAT sin -30%.

Ser vi på kursen i går (18,98$) så ville du vært oppe i totalt 21,4$ hvilket ville gitt en total avkastning på 62,4% over disse tre årene, hvilket er ganske bra (i motsetning til NAT sin 2,2%).

På alle disse tre parametrene så ville FRO gjort det bedre (eller vesentlig bedre) enn NAT (ikke at jeg holder FRO selv, jeg har valgt et annet selskap). Skulle nesten tro at nedsnakkingen av NAT de siste tre årene jeg har vært på forumet her var berettiget :o

Må dog innrømme at jeg ikke har følgt NAT mye i senere tid (de passer ikke investeringscaset mitt), så jeg må nesten spørre: Er de nå omsider åpen på hva de har i CBE? Og har de nå en offisiell utbyttepolitikk? (ser at de for Q4 har vært rundhåndet)
omans
04.03.2023 kl 20:02 1007

Er en grunn for at det ble kun 6000k. Overkant av 30000 investert, med 10500 sikret tilbake snart. Vil si at kurs må være over 3.63 etter record date for fortsatt å gå i overskudd på investert kortsiktig. Om man skal vite når selskaper betaler utbytte, hvilke selskaper, som betaler og annen relevant info, så er det praktisk med en oversikt i en liste. Av annet sitter en med faste aksjer og kvartalavise utbytter, det gjelder å komme inn tidlig i selskaper som kommer til å betale utbytter i fremtiden og få både kursoppgang og så hanke inn utbytter kvartalsvis.
Redigert 04.03.2023 kl 20:05 Du må logge inn for å svare