Nordic Mining-sjef Ivar Fossum har i den grad svigtet aktionærer

Kvike11
NOM 03.03.2023 kl 10:41 26900

Nordic Mining-sjef Ivar Fossum er en skiderik, og har igen svigtet alle de trofaste aktionærer, første gang var ved salg af Keliber - aktierne som alle fik at vide var en guldgrubbe.
Nu forærer han resten af selskabet væk for øjnene af alle trofaste aktionærer, lover dog en mindre reparations notering, hvor herre bevares, hvis han tror det kan redde noget som helst.
Forstår ikke ledelsen og forstår ikke hvordan de har kunne bilde alle aktionærer ind at det er en god investering.
Forventer ledelsen træder tilbage og Ivar Fossum, kommer med en bedre søforklaring.
Er det i hele taget lovligt at give japanerne selskabet, uden en afstemning på en ekstra ordinær generalforsamling.
Sjældent ser man en leder der har så lidt styr på finanserne og som er så kold i røven at han blæser på alle andre aktionærer
elnomi
03.03.2023 kl 10:44 14009

Ingen tvil om at det er et gedigen ran av alle aksjonærer som har vært med en årrekke og dette bør få etterspill. Aksjonærene bør kalle inn til EGF og ta et oppgjør den denne emisjonen samt Ivar Fossum som har forært NOM til skampris til noen superkapitaliser.
murpy
03.03.2023 kl 10:49 13948

Deler av dette kan vi takke miljø motstanderne for, de gliser nok i barten i dag. De har klart å skremme bort Norske investorer og fond i stor grad.
Tappeluft
03.03.2023 kl 10:50 13923

Hvor mange aksjer blir det totalt i selskapet etter emi, rep og lpnet er konvertert? Ingen tvil om at denne emien er ett ran. Men det er vell flere som har advart mot at emien skulle settes så lavt. Her Fossim har alltid hatt ett fokus på og få prosjektet opp og gå. Nå har han fått det til. Alle hinder for oppstart er nå borte(?) synd han skulle ofre trofaste småaksjonærer
Redigert 03.03.2023 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
Kvike11
03.03.2023 kl 10:50 13922

helt enig det må få et efterspil, ledelsen har aldig fået carte blanc til at forærer selskabet væk.
Ivar Fossum, viser for alvor at han ingen ledelses evner har.
En skamplet på norsk industri.
Nu mangler vi bare at finansavisens klovn kommer med en udtalelse, det kan dog snart ikke blive værre
Kvike11
03.03.2023 kl 10:53 13867

alt der bare ligner udbytte på mellem 0,60 nkr og 2 nkr er forduftet.. med mindre Fossum har lovet de nye ejere at de får pengene tilbage, dog på bekostning af alle de øvrige aktionærer, som har været trofaste hele vejen igennem
Kvike11
03.03.2023 kl 11:07 13731

der findes heller ikke en kommunikationsleder i selskabet de har søgt i januar ser ikke ud til stilling vil blive besat.
nu er der da slet ingen der have jobbet.
rischioso
03.03.2023 kl 11:11 13681

På sirkuset OSE så virker det å være kun 1 lov som gjelder - den enes død er den andres brød ....
Kvike11
03.03.2023 kl 11:14 13627

Date of investment
01/03/2022
Select date
End date of investment
03/03/2023
Select date
Amount invested
9,999,997.40
Local currency
Local Currency

Show data
X
Initial investment
01 March 2022
Value (NOK):9,999,997.40
Share Price (NOK):3.70
Shares bought:2,702,702
End value
03 March 2023
Value (NOK):2,289,188.59
Share Price (NOK):0.85
Change (NOK):-7,710,808.81
Change (%):-77.11
Annualized change (%):-76.92
ffra deres hjemmeside på 3 dages tab
Tappeluft
03.03.2023 kl 11:14 13611

Det jeg kan finne så skal totalt antall aksjer bli rett i overkant 2 milliarder. Skal vell prise nom til ca 1,45 bare på kontantbeholdning det?
Redigert 03.03.2023 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2023 kl 11:16 13579

Vel..
Det har i det siste vært mange tilfeller hvor folk har kjøpt "dritten" dyrt og sitter igjen med skjegget i postkassa.

Spørsmålet er vel om de som kjøper NÅ, har gjort en bra handel, eller om Den vil falle ytterligere imot 0.6..
Redigert 03.03.2023 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
Sailor
03.03.2023 kl 11:18 13563

Hvordan kan nesten 60 millioner gamle aksjer være tilgjengelige for kjøp til denne kurser rundt 85 øre? Er det naked short som foregår, eller er det massive tvangssalg? Det er da ingen som ikke har voldsomme reelle tap om det selges til disse kursene?
Redigert 03.03.2023 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
elnomi
03.03.2023 kl 11:22 13556

Aksjonærene bør kalle inn til ekstraordinær generalforsamling og få sparket Ivar Fossum. Han bør fjernes og ny daglig leder inn. Vil ikke overraske meg om finansgribbene nå også hamstere alt av aksjer over børs for å sikre seg kontroll i selskapet?
Arne Blystad, Tor Svelland og Thomas Østerbø, sammen med Ivar Fossum, er jo de moderne "landeveisrøverne", bare forskjellen er her at gevinsten er mye større og ingen nedside eller risiko.
Longrun
03.03.2023 kl 11:30 13480

Det er nok bare å akseptere at 0,60 var det som var mulig å oppnå hos risikovillige investorer. Altså: 0,60 var markedsverdien for friske penger i denne størrelsesorden. Noe skyldes det generelt trange finansmarkedet, noe skyldes at de store institusjonene er pissredde for å bli forbundet med fjorddeponiet.
For oss som har tro på dette prosjektet er det nå bare å glede seg over at finansieringen er på plass. Og vi vet at når HR har sagt sitt, og når allmennheten og vanlige investorer forstår at motstanden mot fjorddeponiet kun var hysteri, så skal denne aksjen tilbake på gamle høyder.
Bullfight
03.03.2023 kl 11:36 13438

Tenker å kjøpe litt i sluttauksjonen, hva tenker dere avkastningskravet er for gutta boys ?
Kvike11
03.03.2023 kl 11:38 13538

De har ikke en kommuniktionschef i selskabet, det præger komminakionene tydeligt præg af.
ville det ikke være sjovere hvis kursen var 10 gange højere end den var igår.
Alle er blevet snydt her, af en ledelse som skulle varetage vores penge., fatter ikke bestyrelsen kan være så dumme
Røveri ved højlys dag
Longrun
03.03.2023 kl 11:48 13429

Jeg vil tro at alternativet til 0,60 var at det ikke ble noen finansiering i det hele tatt. Og at driften da måtte stanses, aksjekursen hadde gått til 0,00, og selskapet hadde gått konkurs. Fossum har selv en god slump aksjer, og taper vel 1-2 millioner på denne emisjonen.
rischioso
03.03.2023 kl 12:29 13217

Det kan lønne seg å vente til aksjekursen krysser emikursen som den som oftest pleier - mao, den høyst mulige nedsiden er fortsatt STOR, alternativt at man ser at det for alvor snur på oversiden ....
Redigert 03.03.2023 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
rischioso
03.03.2023 kl 12:43 13120

Ja, kapitalmarkedet er svært utfordrende for tiden toppet med blodrenter så at det må gis rabatt vil bli helt vanlig i lang tid fremover, men rabatten her var svært høy så skjønner godt at man er frustrert. Men slik er nå gamet når man må velge mellom pest og kolera - tror nok de fleste når de får tenkt seg om mener at dette var langt bedre enn alternativet som da hadde vært konkurs. Eksisterende aksjonærer blir sittende igjen med 15% + det de eventuelt tok i emisjonen noe som uansett er langt mer og bedre enn null ...

Finansieringen er nå på plass så skjelettet er ute av skapet og kursen vil sendes nordover igjen så snart ting får roet seg og prosjekter materialiserer seg.

https://www.finansavisen.no/ravarer/2023/03/03/7990607/den-desidert-beste-losningen-for-alle-aksjonaerer
Redigert 03.03.2023 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Crom
03.03.2023 kl 13:37 12922

Dette var en ekstrem aksjonærfientlig emisjon. Selskapet har ikke gjort noe for å bevare verdiene fra salget av Keliber for eksisterende aksjonærer. Istedet har de implisitt gitt bort største delen av disse verdiene til nye aksjonærer. Hvordan kunne de være så skjødesløse?
rischioso
03.03.2023 kl 14:29 12664

Ja, det er ille, men de virker ikke å ha hatt noe valg for alternativet var konkurs og da er det meste lov for å unngå nettopp det - men når det er sagt så er jo ingenting annet endret og i tillegg så er finansieringen på plass så kursen blir nok ikke liggende lenge her nede så slik sett helt klart et krydder å legge i portisen ... ;)
Redigert 03.03.2023 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
åneiånei
03.03.2023 kl 19:11 12213

Å sitte igjen med 15% eller null tenker jeg er hipp som happ. Egentlig hadde jeg foretrukket en konkurs fremfor et slikt ran på høylys dag.
Bullfight
03.03.2023 kl 19:36 12128

Tullprat, nå er de finansiert og fremtiden er lys, ro ned nervene nå.
ørekyta
04.03.2023 kl 09:19 11614

Så - hvor mye har hver ny stemme til SV kostet aksjonærene i NOM. Ekstrakostnadene må regnes med etterslep i all evighet. (Pluss også på tapene forbundet med Gudvangen Stein. - Den stadig krympende andelen i Keliber er en annen sak - der vet vi ikke hvor viktig Lithium blir.) Joda - stor fan av høvding "Audun dødare". Gi ham jobb i Tenketank på den ytterste Ø.
Har alltid sett på risikoen i NOM som 50/50 - så får vi se etter spleisen om høyeste historiske pris noengang viil bli passert. VSOP´en får bare øke i verdi-
Må bare beundre Ivars stamina - tilsynelatende uten bitterhet. Men det vi har opplevd er ikke enestående på børsene. Akkurat nå føler jeg meg som mannen som på veien ned lurer på om han likevel skulle kortet inn strikken enda en halvmeter.
Er der noen antydning om når Høyesteret kommer med en avgjørelse ?
Jeg er dessverre redd for at en har rikelig med tid for sikker inngang. Hilsen og lykke til fra Ø.
olje
04.03.2023 kl 09:39 11539

Hei, har ikke aksjer her enda men dette er noe av det styggeste jeg har sett på nesten 30 årene jeg har vært på børs!
Bulleys
04.03.2023 kl 10:03 11442

Jeg vil tippe rundt 30% vis dem selger nå. Jeg er alltid inn i pgs men lurer på om jeg skal selge meg litt ut å kaste inn 200k her venter med å se om den kan komme seg nærmere 0.6
lynx
04.03.2023 kl 10:12 11396

Fryktelig surt når slikt skjer, føler med eksisterende aksjonærer her. Men det kan virke som mange ikke vurderte risikoen ved å sitte i dette papiret. Det var godt kjent at selskapet trengte kapital. Det er også veldig godt kjent at det er dyrt å hente penger. Den som kommer inn ønsker jo minst mulig risiko, rentene kan stige videre og mye kan gå galt under byggingen, utsettelser og kostnadsoverskridelser er mer regelen enn unntaket. Faren for at en utvannende emisjon kunne komme var derfor overhengende, varsellampene hadde blinket rødt lenge. Det er skummelt nok å eie aksjer, men selskaper på prosjektstadiet, med null inntjening, er virkelig høyrisiko.
Bullfight
04.03.2023 kl 10:26 11355

Satser på inngang ned mot 0.65 kommende uke, kjøpte ikke i går som jeg planla.
Redigert 04.03.2023 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Sailor
04.03.2023 kl 10:27 11343

Er det noen som har regnet på hvor mange gamle NOM som gir rett til en ny repemi aksje?
Sånn cirka.
Boss 99
04.03.2023 kl 10:34 11302

Kan ikke huske det. Hva gjør dere selger alt og kjøper inn at. Eller går over til noe annet som scana. Eller beholde alt og kjøper i rep.emi. som sikkert ikke kommer, blir sikkert solgt et par aksjer under 0,60 så Ivar slipper å kjøre den.
Ivan1
04.03.2023 kl 10:35 11285

Det du sier inneholder mye klokt men er skrevet etter at emisjonskursen er satt, hadde det vært skrevet før emisjonen hadde jeg vært imponert. Kursen har ligget rundt 2.50 over lengre tid, dvs mange kjøpere på dette nivå som har hatt tro på selskapet og kunne ikke tenke seg en emisjonskursen på 0.60. En annen mulighet er at kjøperne har vært ekstremt risikosøkende og har hatt null peiling på økonomi. Mulig Ivar Fossum vil bli er en dyktig leder for drift av NOM men han har ikke tatt vare på gamle aksjonærer.
Boss 99
04.03.2023 kl 10:36 11293

Hvis jeg solgt så ble det vel noen andre å syntes synd på. Hehe.
John8
04.03.2023 kl 10:48 11231

«En Tegningsrett gir rett til å tegne en Tilbudsaksje».

Sitat fra børsmeldingen om EGF til godkjennelse av Rep-emisjonen.
Sitatet står i vedlegget til børsmeldingen merket «Innkalling til EGF …», agendaens pkt.4, forslaget til vedtak i EGF pkt.5.

Link til børsmeldingen:

https://newsweb.oslobors.no/message/584279

Dette er også logisk:
Før emisjon og lånekonvertering hadde NOM 232 millioner aksjer.
Rep-emisjonen for gamle aksjonærer omfatter 216 millioner aksjer, med 1 tegn rett gir 1 aksje.

Noen få gamle aksjonærer var med i den store, utvannende emisjonen (krav til prof investor status samt minstetegning over 1 million kroner). Antar det er forklaringen på differansen mellom 232 og 216.

Kvike og alle andre aksjonærer som var aksjonærer pr børsslutt 02 03 kan altså oppnå å doble sitt aksjeinnehav til en lav pris.
Før emisjonen var 1 NOM aksje verdt ca kr.2,40 (kurs den 02 03). Om Kvike tegner 1 ny NOM aksje for kr.0,60, sitter han etter rep-emisjonen med 2 NOM aksjer til kostpris kr.1,50 i snitt.

Personlig er jeg ikke i tvil om at børskursen i NOM kommer til å klatre høyere enn kr.1,50 ila 1 år eller 2.
Redigert 04.03.2023 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
kaunis
04.03.2023 kl 10:58 11171

Du er inne på en del av den hele virkeligheten, men rabatten var utenkelig stor. Men vi må ikke glemme at det koster å hente penger og det må vi ta høyde for , for å få et riktig bilde av det hele. Her ble det også innfridd et lån og renter spart samtidig som kassa har kontanter å vifte med. NOM er nok litt uheldig med markedet og lånehaiene har gode tider. Det må ikke glemmes at et stort OB lån ville gitt langsiktig gjeld med forventet høy renter i de første 2-5årene som ville vært tyngende for kursen. Det meste av usikkerhet er borte og kursen har fått en asfaltert vei å følge oppover. Det er også riktig å viktig å ta hensyn til at alt er utsolgt de første 5årene, det viser at kjøper/ene var villig til gjøre en slik handel, for de ville sikre seg metaller som det ikke bare er å kjøpe hvor som helst og til akseptabel pris. Jeg er en tidligere aksjonær i NOM og har sittet og ventet på dette tidspunktet, og selv om kursen disse karene fikk aksjene til, så kjøpte jeg med begge hender i går. Alt tilsier at jeg har gjort et godt kjøp og venter gjerne noen år på overskuddet og utbytte i laaaaaaaaaaaang tid fremover.
Investman
04.03.2023 kl 12:46 10918

Er vel bare å legge seg på kjøp ned mot 0,6 og håpe man får litt ;)
MtBlanc
04.03.2023 kl 12:48 10907

Selv for en som står utenfor, må dette føles som en av de mest brutale emisjoner på lenge, og jeg føler med aksjonærene. Ivar Fossum har tilsynelatende prøvd å markedsføre dette prosjektet den siste tiden. Likevel har han ikke klart å finne nok investorer som har vært villige til å gå inn i prosjektet, uten altså å kjøre en til de grader dumpingsemisjon. Det er tankevekkende! Selvfølgelig er kredittmarkedet stramt, og det er stigende renter både i Norge og globalt, men verden er fortsatt overinvestert, og det er fortsatt mange folk med mye penger som investerer i høybeta-aksjer uten inntjening. Det må altså ha vært svært dårlig interesse for prosjektet, når man gir en hårreisende 75% rabatt og nesten gir bort hele selskapet til finanshaier . Trist!
Redigert 04.03.2023 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
04.03.2023 kl 15:51 10519

Tja, vi skal vel ikke lengre tilbake enn rundt november i fjor for å finne en langt mer brutal emisjon. Flyr-kursen lå vel godt over 50 øre da de annonserte en kjempeemisjon på 1 øre. Etter at de nye aksjene var på konto stupte den raskt videre til rundt 0,7 øre.
Antitax
04.03.2023 kl 23:21 9913

Med dagens regjering og trusler om å innføre deponiskatt er det kanskje ikke rart det er vanskelig å finne investorer. Jeg ser ikke bort fra at regjeringen plutselig kommer med en enorm deponiskatt, av overskuddet, den dagen de begynner å tjene penger.
https://www.firda.no/vereide-om-ny-deponiskatt-vi-onsker-a-gjere-det-dyrt-a-dumpe-masse/s/5-15-1304545

Jeg tror også økt utbytteskatt (opp to år på rad fra 30% til 38%) har bidratt til at det nå er vanskeligere å finne investorer. Investorer tar med pengene og forlater landet, vrir investeringer over til andre aktivaklasser med mindre skatt f.eks. eiendomsutleie eller rett og slett putter pengene i banken (22% vs 38% skatt på fortjeneste). Sikkert mange som svir av en del penger også, for å få ned formuen. Dyre ferier, tull og tøys fremfor å investere i næringsliv og verdiskapning. Regjeringen ser ikke ut til å forstå at rikdom er noe som skapes … Ikke rart det blir monsterrabatt for å finne noen som gidder å satse pengene sine …
https://mc.linkedin.com/posts/kjell-erik-eilertsen-254b3823_formuesskatt-i-kombinasjon-med-utbytteskatt-activity-7017139363201323008-NJwG

Det er jo også stadig bråk og en rettsak 19. september som kan gjøre investorer skeptiske https://www.firda.no/no-er-datoen-for-rettssaka-mellom-naturvernarane-og-staten-sett/s/5-15-1511083 (Til tross for at forskning de siste årene viser at fjord-deponi i mange tilfeller kan være det beste for naturen, så gir ikke Naturvernforbundet seg. Hva om de heller kunne bruke energien på å slåss mot alle de tonnevis med plastikk som blir dumpet i sjøen? Snart blir det vel forbudt å bygge veier også, da man må kutte ned trær og dreper masse små kryp i bakken. Ikke skal man bygge ut vannkraft, ikke vindkraft, ingenting er bra nok for Naturvernforbundet).

For øvrig tror jeg selskapet har tenkt på aksjonærene, men dessverre ikke hatt så mye valg.
Fra Finansavisen: “Dette var en vanskelig balanse og valg for styret, og vi skulle selvfølgelig vært foruten en såpass stor rabatt, sier Fossum"
Kvike11
05.03.2023 kl 03:29 9701

selskabet NOM og ledelsen har ikke engang gidet ulejlige sig med at spørge de eksisterende aktionærer, men forøret selskabet væk til udenlandske investorer som er ligeglad med norsk beskatning af udbytte, som kan modregnes i hjemland.
Skatte ændringer på deponering, tvivler jeg på kommer nogensinde .
Naturvernforbundet er der snart ingen der regner for noget mere, de er bare støj på linien, det har de selv ødelagt for sig selv.
NOM har alle tilladelser og der bliver ingen ændringer.
CEO og ledelsen har svigtet ejerne i den grad, at det burde være strafbart, som tidligere skrevet har de ikke engang gidet spørge os, om vi ville skyde flere penge ind, for derefter finde eksterne.
Nu har deres grådighed for succes, gjort dem til skrupelløse ledere, som alle vil have væk.