Kursdobling i sikte etter siste tids kursras?

CapitaL
VOW 03.03.2023 kl 15:38 96758

Litt oppsummering etter H2 og hva vi kan forvente oss fremover fra VOW.

-Samtlige forretningsområder går i pluss, Cruise, Aftersales og Landbasert.

-Rekordhøye inntekter på 783 mill, EBITDA på 92 mill (11,8%)

-2022 var et år med fokus på vekst og kapasitetsbygging.

-Solid ordrebok gir god visibilitet for de neste årene.

-Mye cash på vei inn vil gi positiv kontantstrøm i løpet av første halvår 23.


Cruise:

Går så det suser, 10 nye Cruiseskip skal på vannet med Vows utstyr ombord i løpet av første halvår. Noe som er rekord, normalen er 3-4 skip i en slik periode. I tillegg 4 mindre skip. Ytterligere 35+ skip er i løypa for de neste årene. I tillegg opsjoner på flere.

Det første pyrolyseanlegget for å konvertere avfall til energi på et Cruiseskip installeres i år.
Her åpner det seg et nytt forretningsområde for Vows Cruisevirksomhet. Flytende småbyer genererer mye avfall så her kan man anta at det er muligheter for
god vekst fremover.


Aftersales:

Som resultat av et stadig økende antall skip med Vows utstyr ombord vil Aftersales ha svært stor vekst fremover, bl.a de ovenfor nevnte 10 Cruiseskipene som ferdigstilles i første halvår, er eksempler på den veksten som kommer Aftersales til gode.


Landbasert:

Landbasert hadde en litt svakere vekst enn forventet i andre halvår. Tross det økte ordrereserven i segmentet og er pr 31.12 hele 441 mill.

Det er innen landbasert den største veksten i selskapet er ventet fremover, med fokus på 2 hovedområder som er forespeilet å mangedobles i årene som kommer.

Det ene av disse er som kjent biokull til metallindustrien, der det bare i Norge er behov for 100 x Follums første byggetrinn. VGM, som nå er Vows viktigste kunde har prosjekter for 600.000 tonn i pipeline, for totalt 18 forskjellige kunder i inn og utland. Her kan man anta at det vil komme noen resultater ut av dette etterhvert.

Vow er også i diskusjoner med VGM om salg av en CHE-reaktor og ytterligere et mindre biokullanlegg som nå er under oppføring på Follum. Sammenlagt prislapp på disse to anslår jeg til å være omkring 150-170 mill. Det er ikke kommunisert noen prislapp på CHE-reaktoren. Vow jobber også med en 50.000 tonns kunde innen metallindustrien uavhengig av VGM.

Minst like viktig er samarbeidet med Murfitts / Itochu. Her er det snakk om gjenvinning av Carbon Black fra utslitte dekk. Markedet er svimlende stort, og man har allerede identifisert 300 mulige lokasjoner for anlegg for gjenvinning av Carbon Black. Søknad for 3 anlegg i Storbritannia er underveis i løpet av første halvår i år, og anleggene ventes i drift til neste år. Badin fremhever at Itochu er en av de 3 største leverandørene av gummi til dekk-industrien.. så det er ikke noen lilleputt man har inngått samarbeid med. Har du Bridgestone eller Michelin-dekk på bilen din, ja da kjører du rundt med gummi fra Itochu du også.

Vi har også CHE her, som må nevnes. De opplever nå en massiv vekst grunnet industriens overgang til mer energieffektive ovner.. CHE vil trolig bli en hyggelig bidragsyter til selskapet.. alt tyder på at det var et meget vellykket oppkjøp.


I tillegg til ovenstående jobber Vow med masse annet, her nevner jeg samarbeidet med Grtgaz, og med Circular Carbon i Hamburg om fornybar gass. Repsol, AM, plast til energi, Horizon 2020.. Det blir rett og slett for mye å ta med alt.

Badin fortalte på presentasjonen, oversatt fra engelsk..

-Vi ser at det vi jobber med vil ha en betydelig effekt på inntjening og profitt allerede i inneværende år..


Som man ser, så har jeg viet Landbasert størst oppmerksomhet. Det er ikke uten grunn. Det er sannsynligvis her det vil skje mest de neste årene, og selv om alle segmenter vokser, så er det for meg liten tvil om at det er på landbasert man har det aller største vekstpotensialet.


Dagens kurs: 17,30 ned 3,24%.

Mitt kursmål etter Q1 22kr +, etter H1 25 kr + og 30kr + innen årsslutt.

Nordeas fair value gitt ståa pr i dag, er 36-41 kr.. noe jeg synes høres rimelig ut.

Risikomomenter: Ingen spesielle utover makrobildet som er en generell risiko for aksjemarkedet. Backlog har god visibilitet, behovet for Vows teknologi er stort og økende med stadig nye vekstområder som dukker opp. Jeg er heller ikke spesielt opptatt av om det kommer en mild resesjon.. Vows kunder er store og må tenke både 5 og 10 år fremover. Eks Cruiseselskapene har tidligere vist seg å være såkalt recession resilient, og med kjøpesterke kundegrupper. Og en eventuell svekkelse her pareres nok først og fremst med rabatter på billetter og seilasene fortsetter som før. Anleggene ombord må selvsagt driftes som før og vil således ha nada betydning for Aftersales.


Gitt Vows vekstmuligheter er mitt syn at det her er en begrenset nedside og en oppside iallfall opp til tidligere høyder.
Dette er ingen aksjeanbefaling, bare mitt syn på selskapet, jeg har selv aksjer her og trader også litt innimellom.


Jeg holder denne tråden låst til over helgen i første omgang, da det den siste uken har vært en stor økning i spamming av den andre tråden.
Redigert 26.04.2023 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2023 kl 12:09 6405

Ødelagt ?

Er vi ikke på ett forum, hvor meninger kan og bør være delte ?
Det er vel delte meninger om Brann eller Lillestrøm bør vinne i dag, det samme om Vow er dyr eller billig, skal opp eller ned. Noen av oss har hevdet at den var for dyr på 50,- og 22,- gitt det fundamentale og macro i verden, samt børsenes klima. Det har jo vært en innertier så langt. Det er vel ikke en menighet å skrive på en ticker Hegnar forum ?

Sumerer du antall bull innlegg mot bear, finner du vel sikkert at 3/4 deler er hauseinnlegg, enda fasit har vist fall fra 50,- på 85% fra toppen, i favør oss som har ment at Vow er for dyr.
Redigert 20.05.2023 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
CapitaL
20.05.2023 kl 12:34 6451

Du vet selv hva du driver med.. og det er slett ikke å diskutere selskapet Vow og det fundamentale i selskapet.
Å fylle opp trådene med kursmål 5 kroner.. de med hull i... er ikke å diskutere hverken det fundamentale eller det tekniske.

Det du driver med er spamming og ødelegging av diskusjonene på Vow-trådene, og ingenting annet. At admin lar deg holde på med møkka di er for meg komplett uforståelig, men du og admin vinner.. jeg har fått nok, og har nå skrevet mitt siste innlegg på Vow-trådene.


Slettet bruker
20.05.2023 kl 12:39 6483

Ta deg sammen. Bryter VOW forige bunn vet ingen hvor bunnen er. Den er da i teknisk ukjent farvann, og da kan selvsagt 5 kr komme. Ingen umulighet det. Det skrives i dag om scenarioer på børser som ikke ser bra ut.
Bubleslurp
20.05.2023 kl 13:09 6445

Capital: lås heller tråden, så slipper vi denne usaklige støyen fra de som kun er ute etter at flere skal gjøre akkurat det du er i ferd med å gjøre - gi opp. Stå på Capital, Karbon og andre som bidrar med vettuge innlegg. God helg
Naustberget
20.05.2023 kl 13:38 6407

Helt enig, steng denne 🫡
Fjellbris
20.05.2023 kl 13:41 6409

Trist, rett og slett. Synd at Tora/Skipssjefen får holde på slik, vi flytter oss heller nå over på låst tråd, spam (kr 5, og den krona med hull i etc.) uten begrunnelse eller forklaring på hvorfor kursfall eller kursøkning for den saks skyld er bortkastet tid på et børsforum.
Slettet bruker
20.05.2023 kl 13:51 6417

Her var jo en tråd med god begrunnelse teknisk.
Begrunnelser er gitt utallige ganger, men dere overser dem jo åpenbart. Resesjon, salg som svikter, dårlig inntjening på ordrer (les bunnlinje), manglende tillit til ledelsen, i tillegg til det fundamentale i verdensbildet. Hva mer trenger en av begrunnelser? Det tekniske bildet er begrunnet flere ganger, og slo til som beskrevet.

https://www.finansavisen.no/forum/thread/151180/view

Redigert 20.05.2023 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Strauss
20.05.2023 kl 16:05 6299

Synd at du lar spamme nick presse deg ut Capital, du har gode innlegg. Når det er sagt må jeg si jeg skjønner deg. Utrolig kjedelig med de to nevnte negativene her inne...
RLB76
20.05.2023 kl 16:25 6362

Kan jo legge til at du samtidig anbefalte å gå all in i bcs da høyre skulder var i emming
royroy
20.05.2023 kl 17:56 6450

Bare å stenge her, CapitaL 🫡
Wils70
20.05.2023 kl 21:54 6686

Hva mener du med «dårlig inntjening og manglende tillit til ledelsen»? Nytt for meg!
Redigert 20.05.2023 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
nolast
21.05.2023 kl 18:09 6412

Når kontraktene med Murfitts landes så blir det nok å gjøre. 2000 fotballbaner i Norge. Så er det resten av Europa. Det beste er at vi bør, skal og vil få betalt for
å destruere all gummien og plasten.
Jeg fatter ikke at folk ikke får opp øynene for hvilke ekstreme markeder som vil dukke opp de neste årene. Klokka går jævlig fort til 2030.
Her er det bare snakk om å få landet første kontrakten i England så er vi i gang.
På en gledens dag for meg og Hammers som vant 3-1

https://www.vg.no/sport/fotball/i/APq96x/fotballklubb-rop-om-hjelp-kunstgress-problemet-ingen-snakker-om
Bubleslurp
21.05.2023 kl 19:35 6381

Badin er allerede på banen/ballen på LinkedIn ser jeg
Commodore27
22.05.2023 kl 16:25 6059

Ganske utrolig at dette svineriet har fått fortsette i årevis. Der er alternativer til gummi-granulat .Men mange idrettslag sliter økonomisk ,så det er forståelig at de velger billigste tilbud -i første omgang. Regjeringen bør ta største
ansvaret siden de ikke har lagt skikkelig til rette med tilskudd for bedre alternativer
royroy
22.05.2023 kl 17:37 6261

Er du sikker på at du tror det er et marked her? Det gjelder tross alt VOW og ikke VGM…
nolast
22.05.2023 kl 22:43 6197

Interessant med dagens generalforsamling.
Styret fikk en rekke fullmakter til å erverve egne aksjer både til eget bruk og eventuelt ved oppkjøp.
Opsjonsprogram for ansatte og til å forhøye aksjekapitalen. Kronen på verket blir mulighet for utbytte. Det hadde ikke styret med så erfarne medlemmer gjort uten at det er hold i vedtaket.
Her kommer garantert til å skje mye spennende. De neste 12 mnd blir avgjørende.
Hammers
22.05.2023 kl 23:21 6140

Alt som kommer fra selskapets indre kretser bærer for tiden preg av: "Vi er nå inne i en sterk byggefase for storskala industriell drift".
Det gjør også utfallet av GF, med forvarsel om utbytte. Hvorfor ville man gjort det hvis alt var så håpløst som det enkelte stadig maser om?

Jeg gleder meg virkelig til den første STORE ordren annonseres. Kanskje den neste følger ganske så hakk i hel?
Hvorfor ikke - nå når man ved Q1/23 meldte om 80 ulike store prosjekter over hele kloden?
Da blir det kanskje "gode gamle SSHIP igjen" mtp aksjekursen og dens utvikling?

Det var tiden før oppkjøpet av land og SSHIP ble til VOW.
Det var også før covid og 2/3 av selskapets drift i prinsippet havnet i en møllpose.
Det var de flotte dagene i H1/2019 - sist utbytte ble betalt - og FØR himmelen plutselig var full av "sorte svaner".
De som nå har flydd videre!

Ikke mange vekstselskaper som bedriver en slik aksjonærvennlig politikk som det VOW gjør - når man har muligheten til det!
Redigert 23.05.2023 kl 00:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2023 kl 12:36 6245

Om der er så vennlig, hva gjør at kursen faller 85% fra 50,- til 10,- nylig, og vaker nå på 12 tallet ?

Ellers har alle ASA slike fullmakter, både gjenkjøp aksjer, eller å trykke. Fornyes vanligvis hver generalforsamling. Intet unikt her, helt vanlig.
Hammers
23.05.2023 kl 13:09 6476

Så vidt jeg husker var det aldri snakk om utbytte i tilfeldige selskaper som,:
NSG (gamle), ACR, NAS, PEXIP, MWTR, QFUEL, BCS, SOFTOX + et UTALL av andre "kvalitetspapirer".

De fleste andre har fått med seg at kun 1 av 3 avdelinger i VOW har dratt lasset siden Covids tid.
I dag drar 3 av 3 og veksten er igjen tilbake.
Foggy
23.05.2023 kl 13:15 6497

Tora
Det er forståelig at du ikke forstår, men her kan du neppe forvente seriøs hjelp. Spør heller øvrige aksjonærer i BCS, som vel er ned ca 77% siste året. Kan være de kan hjelpe deg på veg, slik at du selv finner mer ut av slikt på sikt - hvem vet.
Slettet bruker
23.05.2023 kl 14:52 6374

Eier bare BCS, og kun den - forstår ikke helt vinklingen. BCS blir det nye store eventyret. Når det er i gang vil VOW ikke rekke selskapet til ankelene i topp og bunnlinje. Den saken er rimelig grei.

Rart at man ikke så det tekniske rundt fall 50,- og 22,- til 10,- om man har nese for denslags. Hvorfor ble tråden skrevet en natt om diverse borte neste dag Hammers ?
Wils70
23.05.2023 kl 14:58 6362

Jeg lurer på om du tror noen her inne på forumet leser dine innlegg med stor interesse? Troll er ikke så troverdige heller. Liner best og lese nyheter og om potensialet og det fundamentale. Der er du ræva gitt!
Commodore27
23.05.2023 kl 14:58 6393

At et selskap er aksjonærvennlig kan være greit det. Men jeg husker jeg ble overrasket da de delte ut utbytte som var nesten like stort som nettoinntekten for mange år tilbake. Det kan jo være at de gjorde det for å ha penger til å betale formueskatten sin , hva vet jeg. Men sett fra et bedriftøkonomisk ståsted er dette en dårlig avgjørelse
Redigert 23.05.2023 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
Foggy
23.05.2023 kl 16:05 6332

Du forventer vel ikke svar, når du selv hopper glatt over ubehagelige spørsmål. Det eneste som er sikkert Tora, er at du og Donald Trump på et perfekt tidspunkt er ute igjen av BCS. Selv skal jeg vurdere å sette meg inn i BCS når den evt er nede på femmer'n - den med hull i vet du. Nå har du underholdt meg nok for noen uker, så jeg får finner på mer meningsfullt fremover, og ikke bidra mer til dårlig forum.
The Observer
23.05.2023 kl 16:10 6453

Vow har betingelser for å bli en topp aksje, men forventet kursoppgang lar vente på seg, vente og vente. Noen som har en formening om når disse forventede ordres kan tikke inn?
Slettet bruker
23.05.2023 kl 16:58 6390

Jeg hadde ikke vurdert VOW på 5 (den med hull i). BCS på 5,- ville gitt deg 100 gangern. Londonmannen mener denne kan regnes hjem til 500,- aksjen om alt klaffer. Det tyder også alt på. Siste melding var også at BCS er fullfinansiert.
Naustberget
23.05.2023 kl 17:11 6422

Ja det kan jeg si deg, nå de starter opp på Follum
og får justert prosessen og det kommer ut det de måtte ønske, så kommer denne til å stige et år framover
Har forøvrig hvert på Cruise og hvert maskinist på en av verdens største cruisebåter og det for noen år siden.
Var så heldig å få se det som er ombord der, helt fantastiske greier. Gleder meg til de får det igang på land ( Follum )
Kjøper og selger med 1 krone opp og ned , fått mange flere
aksjer på den måten, lykke til til oss 🫡💙⚘️
Har heldigvis aksjer i VGM også
Redigert 23.05.2023 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
Foggy
23.05.2023 kl 17:52 6380

Nå kommenterer du i hvert fall på en noe mer seriøs måte, så fortsett helst slik dersom du "må" skrive her. Londomannen kjenner jeg ikke, og han har vel vært med hele veien ned, uten at det betyr noe. Han fremstår som rimelig fornuftig da - såvidt jeg husker, men... det hjelper deg intet om han tar feil. Du må sette deg skikkelig inn i CBS selv, og gi "f..." i London... Eks Mr. "Strategi" i Quantafuel var nok overbevisende for mange, men han tok trolig med seg mange ned i avgrunnen.
Commodore27
23.05.2023 kl 17:58 6372

VOW vil nok stige når det startes opp på Follum, men VGM vil naturlig nok stige vesentlig mer siden nærmere 2/3 av fortjenesten vil havne i VGM
At de skilte ut VGM fra VOW var et krumspring som kun ivaretok de største aksjonærene i VOW.
De sikret seg ca 80% av aksjene i VGM
Så får vi se da hvordan de vil ordne betalingen for leveranser fra VOW til denne fabrikken. Siden fordelingen av aksjer ved utskilllelse ble som den ble tror jeg neppe VGM behøver å betale altfor mye. Taperne her blir de som har kvittet seg med VGM aksjene
Slettet bruker
23.05.2023 kl 18:34 6359

Nå er det slik at BCS blir ett eventyr. Om ikke får man 38,5% skattefradrag på tapet, det er vel mer aktuelt i VOW enn BCS pr tiden.
Wils70
23.05.2023 kl 18:37 6353

Dust!!
Slettet bruker
23.05.2023 kl 20:24 6234

Var ikke hyggelig kommentar til en dame. Er dette brudd på regelverk på forum ?
nolast
23.05.2023 kl 21:41 6120

Commodore, Må bare få si at det er utrolig hva du greier å lire ut av deg. Rett og slett masse vås!
Kan ikke Carbon,CapitaL og Hammers osv LÅSE en tråd! Pleeeasee!
Karbon
23.05.2023 kl 22:32 6040

For snart to år siden leste jeg denne artikkelen om planene for storsatsingen Viken Park:

https://www.mtlogistikk.no/borg-havn-eiendom-fredrikstad/fra-tomtemanko-til-stor-naeringspark/575908

Med nærhet til havn, jernbane og vei tenkte jeg i mitt stille sinn at dette burde være et utmerket sted å etablere et biokullanlegg. Hvem skulle vel trodd at tankene mine faktisk skulle bli en realitet? Vel, det er ingen realitet riktig enda, endelig investeringsbeslutning skal tas neste år.

Men dersom finansieringen går greit, og Vow Green Metals bestemmer seg for å sette spaden i jorden, ja da snakker vi om bestilling av utstyr fra Vow på ca 6-7 hundre millioner kroner vil jeg tro. Utstyr til 10 000-tonns-anlegget på Follum hadde en prislapp på 215 millioner kroner. Her planlegges det et 30.000-tonns-anlegg i første omgang. Enkel matematikk skulle da tilsi minst en 3-dobling av prisen for Follumutstyret.

https://assets.ctfassets.net/7jb2xn8k4rjw/6MDhMPcnryxI2jmv3odGQG/fe65fdb36ef04b335fc610dea35ee665/Market_update_Q1_2023_final_no_video.pdf
Hammers
23.05.2023 kl 23:03 5966

FID i Fredrikstad er satt til august 2024 og det er snakk om anlegg på 30' tonn.
Det har siden vært en viss prisstigning etter Follums 215 mill - så kanskje utstyrsbestillen fra VOW på 750' for et slikt anlegg - hvis besluttet?
Fadbamsen
23.05.2023 kl 23:26 5907

Kan se på LinkedIn at Badin og Geoff Lindsay har liked et opslag fra Alex England... Jo jo og hvad så??
Der interessante er at Alex repræsenterer Tokai Carbon, som er den 4. største carbon black producer i verden.
Der er åbenbart en connection på et eller andet plan.. mandeflirt eller muligt samarbejde?
Resten må vi drømme os til .
Hammers
23.05.2023 kl 23:53 5873

Carbon black er det man utvinner av utgåtte bildekk.
Dette er kun ETT av alle de store områdene som etter hvert dukker opp i VOW-systemet.
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-and-etel-team-up-for-recycling-of-end-of-life-tyres
Commodore27
24.05.2023 kl 20:26 5429

Jeg klarer greit å lire av meg sannheten. At du ikke vet det er VGM som har fabrikken på Follum er helt utrolig
nolast
25.05.2023 kl 23:49 4830

Det skjer i allefall ting selv om noe går ned. Stein på stein. En dag blir det et slott!!
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7066478959261102081/