Kursdobling i sikte etter siste tids kursras?

CapitaL
VOW 03.03.2023 kl 15:38 97218

Litt oppsummering etter H2 og hva vi kan forvente oss fremover fra VOW.

-Samtlige forretningsområder går i pluss, Cruise, Aftersales og Landbasert.

-Rekordhøye inntekter på 783 mill, EBITDA på 92 mill (11,8%)

-2022 var et år med fokus på vekst og kapasitetsbygging.

-Solid ordrebok gir god visibilitet for de neste årene.

-Mye cash på vei inn vil gi positiv kontantstrøm i løpet av første halvår 23.


Cruise:

Går så det suser, 10 nye Cruiseskip skal på vannet med Vows utstyr ombord i løpet av første halvår. Noe som er rekord, normalen er 3-4 skip i en slik periode. I tillegg 4 mindre skip. Ytterligere 35+ skip er i løypa for de neste årene. I tillegg opsjoner på flere.

Det første pyrolyseanlegget for å konvertere avfall til energi på et Cruiseskip installeres i år.
Her åpner det seg et nytt forretningsområde for Vows Cruisevirksomhet. Flytende småbyer genererer mye avfall så her kan man anta at det er muligheter for
god vekst fremover.


Aftersales:

Som resultat av et stadig økende antall skip med Vows utstyr ombord vil Aftersales ha svært stor vekst fremover, bl.a de ovenfor nevnte 10 Cruiseskipene som ferdigstilles i første halvår, er eksempler på den veksten som kommer Aftersales til gode.


Landbasert:

Landbasert hadde en litt svakere vekst enn forventet i andre halvår. Tross det økte ordrereserven i segmentet og er pr 31.12 hele 441 mill.

Det er innen landbasert den største veksten i selskapet er ventet fremover, med fokus på 2 hovedområder som er forespeilet å mangedobles i årene som kommer.

Det ene av disse er som kjent biokull til metallindustrien, der det bare i Norge er behov for 100 x Follums første byggetrinn. VGM, som nå er Vows viktigste kunde har prosjekter for 600.000 tonn i pipeline, for totalt 18 forskjellige kunder i inn og utland. Her kan man anta at det vil komme noen resultater ut av dette etterhvert.

Vow er også i diskusjoner med VGM om salg av en CHE-reaktor og ytterligere et mindre biokullanlegg som nå er under oppføring på Follum. Sammenlagt prislapp på disse to anslår jeg til å være omkring 150-170 mill. Det er ikke kommunisert noen prislapp på CHE-reaktoren. Vow jobber også med en 50.000 tonns kunde innen metallindustrien uavhengig av VGM.

Minst like viktig er samarbeidet med Murfitts / Itochu. Her er det snakk om gjenvinning av Carbon Black fra utslitte dekk. Markedet er svimlende stort, og man har allerede identifisert 300 mulige lokasjoner for anlegg for gjenvinning av Carbon Black. Søknad for 3 anlegg i Storbritannia er underveis i løpet av første halvår i år, og anleggene ventes i drift til neste år. Badin fremhever at Itochu er en av de 3 største leverandørene av gummi til dekk-industrien.. så det er ikke noen lilleputt man har inngått samarbeid med. Har du Bridgestone eller Michelin-dekk på bilen din, ja da kjører du rundt med gummi fra Itochu du også.

Vi har også CHE her, som må nevnes. De opplever nå en massiv vekst grunnet industriens overgang til mer energieffektive ovner.. CHE vil trolig bli en hyggelig bidragsyter til selskapet.. alt tyder på at det var et meget vellykket oppkjøp.


I tillegg til ovenstående jobber Vow med masse annet, her nevner jeg samarbeidet med Grtgaz, og med Circular Carbon i Hamburg om fornybar gass. Repsol, AM, plast til energi, Horizon 2020.. Det blir rett og slett for mye å ta med alt.

Badin fortalte på presentasjonen, oversatt fra engelsk..

-Vi ser at det vi jobber med vil ha en betydelig effekt på inntjening og profitt allerede i inneværende år..


Som man ser, så har jeg viet Landbasert størst oppmerksomhet. Det er ikke uten grunn. Det er sannsynligvis her det vil skje mest de neste årene, og selv om alle segmenter vokser, så er det for meg liten tvil om at det er på landbasert man har det aller største vekstpotensialet.


Dagens kurs: 17,30 ned 3,24%.

Mitt kursmål etter Q1 22kr +, etter H1 25 kr + og 30kr + innen årsslutt.

Nordeas fair value gitt ståa pr i dag, er 36-41 kr.. noe jeg synes høres rimelig ut.

Risikomomenter: Ingen spesielle utover makrobildet som er en generell risiko for aksjemarkedet. Backlog har god visibilitet, behovet for Vows teknologi er stort og økende med stadig nye vekstområder som dukker opp. Jeg er heller ikke spesielt opptatt av om det kommer en mild resesjon.. Vows kunder er store og må tenke både 5 og 10 år fremover. Eks Cruiseselskapene har tidligere vist seg å være såkalt recession resilient, og med kjøpesterke kundegrupper. Og en eventuell svekkelse her pareres nok først og fremst med rabatter på billetter og seilasene fortsetter som før. Anleggene ombord må selvsagt driftes som før og vil således ha nada betydning for Aftersales.


Gitt Vows vekstmuligheter er mitt syn at det her er en begrenset nedside og en oppside iallfall opp til tidligere høyder.
Dette er ingen aksjeanbefaling, bare mitt syn på selskapet, jeg har selv aksjer her og trader også litt innimellom.


Jeg holder denne tråden låst til over helgen i første omgang, da det den siste uken har vært en stor økning i spamming av den andre tråden.
Redigert 26.04.2023 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
Investor1_
10.05.2023 kl 09:35 3540

91% av all nettosalg de siste ukene har BNP Paribas og Caises Bank stått for.
Det ligger et stort uforløst potensiale i kursen nå - som støttes av innsidekjøp.
CapitaL
10.05.2023 kl 09:36 3532

Foreslår at du dokumenterer påstanden om dundrende underskudd... Eller er det sånn på forumet at man bare kan slenge rundt seg med falske påstander?
Commodore27
10.05.2023 kl 10:04 3471

Det er vanskelig å svare deg når admin sletter innleggene mine Så da får han svare deg ;)
Siden dere er Bros så kan dere gå igjennom regnskapet sammen ;)
Redigert 10.05.2023 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Wils70
10.05.2023 kl 10:47 3366

Holder lenge med en link
The Observer
10.05.2023 kl 11:33 3270

Det er Badin som legger opp til ville negative spekulasjoner og tvil, ved å servere ufullstendige Q rapporter. Markedet forøvrig reagerer også negativt til slike rapporter ved å kjøre kursen ned. Først blåser han opp forventningene til Q1 presentasjonen, men underbygger dette i rapporten bare med med å vise til økende regnskaplige topplinjer. Det mer proffe aksjemarkedet vil se tallene nedunder i regnskapet. Markedet tar derfor denne rapporten mest som haussing og ballongblåsing.

Slettet bruker
10.05.2023 kl 15:57 2988

Helt riktig Observe. Pinte på tall hver Q-rapport hjelper ikke lenger.
Framtia
10.05.2023 kl 16:40 2918

Pass dere for brønnpissere på forumet...De livnærer seg på negativitet og løgn! Ethvert kursfall er som å helle bensin på bålet...Husk at selskapet er på tur oppover! Det er bare kursen som har falt, noe som er uvesentlig når man har i bakhodet hvorfor kursen egentlig faller🤔..
Foggy
10.05.2023 kl 16:51 2894

En god påminnelse som helt sikkert er nyttig for noen til tider.
Slettet bruker
10.05.2023 kl 17:02 2865

Hva tenker mann når mann er så sprekk ferdig med gode nyheter at mann må annonsere på forhånd at det kommer store ting, så går det 20 timer og markede senker kursen 15% selv på en jubeldag på Nasdaq? Da forstår mann at tilliten er borte kanskje ?
Commodore27
10.05.2023 kl 17:25 2806

Jeg tror du og andre haussere kan være glade for at noen tar på seg drittjobben det er å fortelle sannheten. Dere burde være takknemlige for at vi sparer naive personer som deg fra å miste sparepengene. Utakk er verdens lønn.
At forum admin, kapitaL og du ikke klarer å forstå at ' Landbasert' for tiden går med underskudd viser nivået dere har
Redigert 10.05.2023 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
CapitaL
10.05.2023 kl 17:32 2822

Det er vanskelig å svare fordi du ikke har dekning for tøvet du gulper opp.. Ser også at denne Dado igjen dukker opp etter trading update og etterlyser tallene på bunnlinjen. Kanskje på tide å lære seg hva en trading update er?
Commodore27
10.05.2023 kl 17:36 2825

Hva har jeg ikke dekning for? De har ikke fått ordrer fra Landbasert. Omtrent det eneste de har er ordre fra VGM, og der er ikke prisen fastsatt og oppgjøret foretatt. Du har selv gnålet om at VGM ikke har finansieringen i orden . Så VOW har ikke fått noe enda
Det sier seg vel da selv at Landbasert går med underskudd pr.dags dato
Redigert 10.05.2023 kl 17:41 Du må logge inn for å svare
Wils70
10.05.2023 kl 17:49 2798

Hvor har du det i fra? Underskudd i landbasert altså?
Commodore27
10.05.2023 kl 17:56 2779

Hehehe... ja! Som sagt bare Cruise ved Scanship som gir et rimelig overskudd ;)
Wils70
10.05.2023 kl 19:02 2696

Setter stor pris på om du gidder å dokumentere påstandene dine. Litt mere troverdige da…
Commodore27
10.05.2023 kl 19:19 2677

Da må du be VOW ASA sette opp et spesifisert regnskap Men du forstår vel at når de ikke har solgt noe så blir det heller ikke noe overskudd
Karbon
10.05.2023 kl 19:38 2658

Jeg skal ikke prøve å påvirke verken deg Commodore, eller noen andre til å endre mening. Men jeg hadde satt pris på om du hadde vært sannferdig i dine innlegg. Når du sier de ikke har solgt noe i q1, så er det ren løgn.

Total omsetning for landbasert virksomhet i q1 var på kr 82,4 millioner, og med en ordrereserve på kr 516 millioner. Til din opplysning så inngikk Vow flerfoldige kontrakter i q1, blant annet relatert til C H Evensen-løsninger og Safestril-løsninger.
Framtia
10.05.2023 kl 20:36 2654

Hvorfor skal jeg bry meg med hva som foregår "for tiden" hva angår aksjekursen!? Det foregår svært mye i VOW/VGM "for tiden"!, Dette burde du også skjønne, viss du forsto at aksjer ikke handler om nåtid! Nåtid betyr kjøp, avkastning kommer i framtid! Skulle man aldri prise inn fremtidsestimater er det like greit å selge! Nordea oppdaterte nettopp markedet med en ny analyse der de setter " fair value" til 36-41kr! De stilker også spørsmål ved siste tids fall på 30 % og et åfølgende urettmessig fall etter Q1 presentasjon ! Ikke svartmale situasjonen mer enn nødvendig, da ting ikke bestandig er som de ser ut...🤔
Klimanytt
10.05.2023 kl 21:18 2605

Jeg er takknemlig for at jeg fikk muligheten til å kjøpe aksjer på dette nivået igjen. Du har helt rett Framtia, om noen år så blir dette en god investering. Utrolig at folk sitter og kommenterer kursen her fra dag til dag… Lykke til her for de tålmodige:)
Slettet bruker
10.05.2023 kl 22:28 2508

Kan bli solid utvanning på veien som gir samme pris pr aksje om noen år.
Redigert 10.05.2023 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.05.2023 kl 22:29 2500

Hva betyr det du nå sier?
Jeg skjønner ikke noe som helst av det.
Klimanytt
10.05.2023 kl 23:07 2434

Hei igjen! Hvordan går det i kystvakten? Er det stor utvanning der? Jeg kjøper ikke for mer enn jeg har råd til å tape, men takk for advarselen!
Commodore27
11.05.2023 kl 08:45 2140

At jeg skrev de ikke har solgt noe var kanskje å dra det litt langt . Men hvis de har solgt 84.2 mill brutto er bare smuler og har gått upåaktet hen . Det er mulig jeg har sett det og glemt det Men du henviser ikke spesifikt til det du heller. Vil vel utgjøre 7øre/aksje tenker jeg . Jeg har selvsagt tatt med bare det som er betalt for. Så hvis du mener Landbasert går med overskudd er det du som er løgneren
Commodore27
11.05.2023 kl 08:51 2137

Du har nok ikke fulgt med i tiden.. Og jeg er ikke interessert i hva VOW får til når jeg ligger på Gamlehjemmet. Håper du er en yngre person med din innstilling
Wils70
11.05.2023 kl 09:56 2048

Merkelig du ikke har fått med deg børsmeldingene fra VOW! Du er da jævlig på’n, men er vel kanskje bare med shortbrillene på du leser dem?
Karbon
11.05.2023 kl 10:23 2017

Jeg klarer ikke å la meg provosere av slike innlegg. Det er god underholdning det du driver med, det skal du ha.
Slettet bruker
11.05.2023 kl 17:40 1737

Utvanning = trykke flere aksjer.
Som følge av minustall, eller vekstemisjoner som aldri blir pengemaskin, men trolig luftslott.

Som følge av flere aksjer, så vil jo totalt antall aksjer x kurspris pr aksje danne selskapets verdi. Ergo er det ikke sikkert dagens aksjonærer med inngang 50-20 kr vil få igjen pengene sine, særlig ikke om de lar seg utvanne. Trodde ikke jeg skulle drive med voksenopplæring på noe så elementært.

Styggere blir det jo om Fredly, Spetalen & Co må spørres, da snakker vi jo enorme mengder aksjer, og lav trykkekurs.....!

Så skal det legges til at denne Hammers to ganger tidligere har sagt at han ikke tror på emisjon, pga da må ledelsen enten spytte inn mer for å beholde samme prosent eierandel, eller la seg utvanne. Sistnevnte var jo ikke tema, ifølge Hammers. To ganger har han bomma der, og han gjentar fremdeles dette argument. Alle gode ting er tre.......!

Hilsen Tora som er glad hun ikke eier aksjer her, men i andre kvalitetsselskaper...............!
Redigert 11.05.2023 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
Bubleslurp
11.05.2023 kl 17:53 1778

Hva gjør du på denne tråden da? Hva er din agenda? Og hvorfor late som du er en ´hun`. Meget sært
Redigert 11.05.2023 kl 17:54 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
11.05.2023 kl 18:05 1849

Så, enig så enig👍 Har bare en ting å si, skjønner veldig godt at seriøse skribenter og bidragsyter ikke gidder bidra og/eller låser trådene!
Wils70
11.05.2023 kl 18:06 1860

Ser ingen grunn til en emisjon nå. En vekstemisjon er i utgangspunktet en bra ting, men en emisjon som må på plass for å betale regninger og lønn, er ikke bra! Men hvorfor er du så sikker på en emisjon?
Slettet bruker
11.05.2023 kl 18:09 1849

Enig med Wils70, de har 42m NOK på bok og har ca det samme nå fortsatt (ref Q1 trading update presentasjonen). I fjor økte cash med 2m på årsbasis ref H2 rapporten som kom tidligere.

Samtidig har de fått ordre på 2.9M EUR, og Cruise/AfterSales går på fulle mugger.
Fluefiskeren
11.05.2023 kl 18:09 2030

Hvis alle blokkerer dem eller lar være å kommentere på det trollene skriver blir det fort slutt på dette.
Redigert 11.05.2023 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2023 kl 18:11 2046

Hvorfor skjønner du det, når samme skribenter har benektet emisjon to ganger før, enda slike som meg har sagt at det ville komme, og det kom. Hva er da galt med slike påstander ? Vil aktører som låser tråder istedenfor være ekkokammer og høre seg selv, eller likesinnede meninger ? Er ikke dette ett diskusjonsforum for alle sider av en aksje ?

Minner om at Tora har fått rett om emisjoner, og kursfall 50,- og 22 til 10 kroner. Enda vil man lytte på de som ikke får rett i noen ting ?
Hvordan går kursen om republikanerne faktisk låser gjeldstaket mot slutten av mnd ? De som hørte Dagsnytt i dag tidlig, fikk høre Jannet Yellen fra sin tale i Japan hvordan det kan gå......skrekk og gru......!
Slettet bruker
11.05.2023 kl 18:12 2151

I NEL tapte man mer pr omsatte krone, så å vise til ordrer viser ikke akkurat bunnlinje.......!
Hammers
11.05.2023 kl 19:10 2072

Jeg registrerer at "Mannen som hater Hammers" fortsetter å spre usannheter. Ikke første gangen, det!
En løgn blir ikke sannere om den gjentas flere ganger!

Jeg snakket om en EMI med kontantinnbetaling fra aksjonærene (eller mente i hvert fall å si dette).
Årsaken er helt åpenbar når VOW's ledelse sitter med over 30% av aksjene og måtte deltatt tilsv uten å bli vannet ut.

I stedet kom det en genial "rettet emi" mot institusjonelle investorer for å skaffe arbeidspenger til VGM (som skulle fisjoneres).
Aksjonærene ble utvannet med 5,6 % (tror jeg var).
Som erstatning fikk man tilsvarende mengder aksjer i VGM som det de eide i VOW.

Merkelig at enkelte skal fortsette å gnåle på gamle utdebatterte saker flere år senere.
Redigert 11.05.2023 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2023 kl 19:16 2067

Viktig å huske historien, så feil (ved å lytte på deg) ikke gjentas i fremtiden. To ganger før har du sagt NEI til emisjon, pga ledelesens eierandel, begge gangene kom emisjonene. Det er ikke lenge siden du igjen brukte samme arguemt mot emisjon, så får vi se når den kommer.