Kursdobling i sikte etter siste tids kursras?

CapitaL
VOW 03.03.2023 kl 15:38 97197

Litt oppsummering etter H2 og hva vi kan forvente oss fremover fra VOW.

-Samtlige forretningsområder går i pluss, Cruise, Aftersales og Landbasert.

-Rekordhøye inntekter på 783 mill, EBITDA på 92 mill (11,8%)

-2022 var et år med fokus på vekst og kapasitetsbygging.

-Solid ordrebok gir god visibilitet for de neste årene.

-Mye cash på vei inn vil gi positiv kontantstrøm i løpet av første halvår 23.


Cruise:

Går så det suser, 10 nye Cruiseskip skal på vannet med Vows utstyr ombord i løpet av første halvår. Noe som er rekord, normalen er 3-4 skip i en slik periode. I tillegg 4 mindre skip. Ytterligere 35+ skip er i løypa for de neste årene. I tillegg opsjoner på flere.

Det første pyrolyseanlegget for å konvertere avfall til energi på et Cruiseskip installeres i år.
Her åpner det seg et nytt forretningsområde for Vows Cruisevirksomhet. Flytende småbyer genererer mye avfall så her kan man anta at det er muligheter for
god vekst fremover.


Aftersales:

Som resultat av et stadig økende antall skip med Vows utstyr ombord vil Aftersales ha svært stor vekst fremover, bl.a de ovenfor nevnte 10 Cruiseskipene som ferdigstilles i første halvår, er eksempler på den veksten som kommer Aftersales til gode.


Landbasert:

Landbasert hadde en litt svakere vekst enn forventet i andre halvår. Tross det økte ordrereserven i segmentet og er pr 31.12 hele 441 mill.

Det er innen landbasert den største veksten i selskapet er ventet fremover, med fokus på 2 hovedområder som er forespeilet å mangedobles i årene som kommer.

Det ene av disse er som kjent biokull til metallindustrien, der det bare i Norge er behov for 100 x Follums første byggetrinn. VGM, som nå er Vows viktigste kunde har prosjekter for 600.000 tonn i pipeline, for totalt 18 forskjellige kunder i inn og utland. Her kan man anta at det vil komme noen resultater ut av dette etterhvert.

Vow er også i diskusjoner med VGM om salg av en CHE-reaktor og ytterligere et mindre biokullanlegg som nå er under oppføring på Follum. Sammenlagt prislapp på disse to anslår jeg til å være omkring 150-170 mill. Det er ikke kommunisert noen prislapp på CHE-reaktoren. Vow jobber også med en 50.000 tonns kunde innen metallindustrien uavhengig av VGM.

Minst like viktig er samarbeidet med Murfitts / Itochu. Her er det snakk om gjenvinning av Carbon Black fra utslitte dekk. Markedet er svimlende stort, og man har allerede identifisert 300 mulige lokasjoner for anlegg for gjenvinning av Carbon Black. Søknad for 3 anlegg i Storbritannia er underveis i løpet av første halvår i år, og anleggene ventes i drift til neste år. Badin fremhever at Itochu er en av de 3 største leverandørene av gummi til dekk-industrien.. så det er ikke noen lilleputt man har inngått samarbeid med. Har du Bridgestone eller Michelin-dekk på bilen din, ja da kjører du rundt med gummi fra Itochu du også.

Vi har også CHE her, som må nevnes. De opplever nå en massiv vekst grunnet industriens overgang til mer energieffektive ovner.. CHE vil trolig bli en hyggelig bidragsyter til selskapet.. alt tyder på at det var et meget vellykket oppkjøp.


I tillegg til ovenstående jobber Vow med masse annet, her nevner jeg samarbeidet med Grtgaz, og med Circular Carbon i Hamburg om fornybar gass. Repsol, AM, plast til energi, Horizon 2020.. Det blir rett og slett for mye å ta med alt.

Badin fortalte på presentasjonen, oversatt fra engelsk..

-Vi ser at det vi jobber med vil ha en betydelig effekt på inntjening og profitt allerede i inneværende år..


Som man ser, så har jeg viet Landbasert størst oppmerksomhet. Det er ikke uten grunn. Det er sannsynligvis her det vil skje mest de neste årene, og selv om alle segmenter vokser, så er det for meg liten tvil om at det er på landbasert man har det aller største vekstpotensialet.


Dagens kurs: 17,30 ned 3,24%.

Mitt kursmål etter Q1 22kr +, etter H1 25 kr + og 30kr + innen årsslutt.

Nordeas fair value gitt ståa pr i dag, er 36-41 kr.. noe jeg synes høres rimelig ut.

Risikomomenter: Ingen spesielle utover makrobildet som er en generell risiko for aksjemarkedet. Backlog har god visibilitet, behovet for Vows teknologi er stort og økende med stadig nye vekstområder som dukker opp. Jeg er heller ikke spesielt opptatt av om det kommer en mild resesjon.. Vows kunder er store og må tenke både 5 og 10 år fremover. Eks Cruiseselskapene har tidligere vist seg å være såkalt recession resilient, og med kjøpesterke kundegrupper. Og en eventuell svekkelse her pareres nok først og fremst med rabatter på billetter og seilasene fortsetter som før. Anleggene ombord må selvsagt driftes som før og vil således ha nada betydning for Aftersales.


Gitt Vows vekstmuligheter er mitt syn at det her er en begrenset nedside og en oppside iallfall opp til tidligere høyder.
Dette er ingen aksjeanbefaling, bare mitt syn på selskapet, jeg har selv aksjer her og trader også litt innimellom.


Jeg holder denne tråden låst til over helgen i første omgang, da det den siste uken har vært en stor økning i spamming av den andre tråden.
Redigert 26.04.2023 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2023 kl 19:27 4437

Syns det er vanskelig å sammenligne. Vow har cruise / aftersales som har god lønnsomhet og en satsing hvor de har utprøvd teknologi hvor utfordringen er oppskalering fra små annlegg i skip til større på land.

Vow hadde resultat etter skatt for 2022 på 22.7m + noe gevinst på valuta som gjør at attributable to owner of parents (eiere av vow) var på 31.8m i 2022. Dette er en bunnlinje.

Cash flow messig er net change in cash -99.7m i 2022, hvor det meste har gått til investeringer. (Kan jo håpe disse investeringer på sikt kaster av seg mer enn de kostet).

Men orker ikke kverulering, jeg eier mye Vow og det får tale for seg :)

Hammers
11.05.2023 kl 19:28 4424

Da husker du mer enn meg.
Jeg husker kun den ene som skaffet arbeidspenger til VGM.
Den andre må du nesten nevne for meg.

Den var rettet uten noen innbetaling fra aksjonærene.
Redigert 11.05.2023 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2023 kl 19:30 4489

Om tallene er så imponerende, hva kommer det konstante kursfallet fra 50 av ? Eller fra 22 nå nylig?
Om tallene, utsikter, fremtid, resesjon osv er så bra, hvorfor underbyr selgerne seg på slike volumer?

For vi er vel enig i at kursfall kommer av at det er flere selgere, enn kjøpere - og selgerne legger seg stadig lavere i ordreboka. Rart, om fremtiden er SÅ lys ?

Vi husker vel NEL, med grei ordrebok, men hvor det rant ut mer og mer ører, pr omsatte krone. Jo større topplinje, desto rødere bunnlinje. Dette husker nok Hammers godt, kanskje han ser digresjonen her ?

Hammers
11.05.2023 kl 19:45 4742

Fallet fra 50 er utdebattert - etter at ledelsen solgte 5,6% av egne aksjer for å betale skatt. Nei, de flyttet ikke til Sveits.
Fallet fra 22 trolig pga siste tids sterk kronesvekkelse og utlendinger som tapte kraftig på sine eierandelen i norske aksjer.
I følge pålitlige kilder stå utenlandske aktører for ca 90% av salgene. Kanskje et godt tidspunkt for inngang.

Glemmer du ikke at VOW for 2 år siden KUN besto av Maritime Solutions.
I dag også Aftersales + Industrial Solutions ... som ila de siste par årene har vokst fra 0 til 40% av VOW.
Passeres milliarden i år? Vi er på god vei.

Ekstraordinære forhold er gjennomlevd og overvunnet - av selskapet som bl.a. lever av turistnæringen.
Redigert 11.05.2023 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2023 kl 20:35 4642

Ja nå har jeg hørt det og, kronesvekkelsen gjør at man selger denne med solide tap.
En utlending har vel aldri fått med VOW aksjer for sin valuta enn nå, så dette har virkelig en logisk brist mulig bare Hammer forstår.

Utlendinger eier vel enorme andeler av OSE, men stort sett luftslott har fått merke nedgangen. Sist jeg sjekket, er OSE fremdeles rundt 1200 poeng, mot 625 da Erna stengte ned. Så her må du nok finne på noe annet for å forklare fallet. Sitter med daglige lister, og jeg er ikke enig med deg når jeg ser hvem som selger heller. Kan dessverre ikke dele de listene her.

nolast
11.05.2023 kl 20:41 4632

Her var det mye krangling. Vi som har trua blir enten fattige eller veldig rike. Tiden vil vise.
Jeg driter i Tora mm.
Har ikke fått se Badin på FA tv i dag. Var det bra! Jeg stoler på han og track recorden hans.
Vow teknologi skal redde verden!!!!!!!!
nolast
11.05.2023 kl 20:42 4625

Og nå skal jeg og Hammers se på The Iron workers!!
Hammers
11.05.2023 kl 20:50 4595

Utlendinger som deltok i den rettede emisjonen kjøpte aksjer for kr 46 pr stk. Dette mot dagens 11,30.
I tillegg har de et valutatap på ca 17-19 % ila det siste året.

Det blir ikke mye tilbake når valutatapet også tas med i regnestykket.
Pålitlige kilder sier at utlendinger står for 97% av salgene i VOW.

De som norske kjøper i dag på pressede priser kan gjøre god butikk.
Det konkluderer jeg med - akkurat som Badin på slutten av dagens sending.
Men nå er drakta på og det er fotball som gjelder!
Redigert 11.05.2023 kl 20:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2023 kl 21:13 4577

Tror kursfallet svir langt mer enn kronesvekkelse. Når man får kjøpt aksjer med NOK/EURO 11,50-12 kr med alt, til 85% rabatt fra toppen, og man har TRUA, så kjøper jeg ikke denne forklaringen. Mer ett narrativ for å forklare elendigheten.
Karbon
11.05.2023 kl 21:21 4563

Fra topp-20 listen over aksjonærer i Vow kan man lese følgende utvikling i antall aksjer for BNP Paribas siste 3 dager:

Aksjonærlisten tirsdag: 1 908 951 stk
Aksjonærlisten onsdag: 1 669 298 stk
Aksjonærlisten torsdag: 1 189 850 stk

I og med at listene inneholder forsinkede data fra VPS, så må man påregne at det reelle antallet i dag er enda lavere, dvs at BNP Paribas har solgt seg ytterligere ned.

En ganske stor andel av omsetningen de siste dager med andre ord.
Redigert 11.05.2023 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2023 kl 21:31 4524

Daglig salg siste ukene:

https://bayfiles.com/Pfb2F2qdz2/VOW_xlsx

mai2003
11.05.2023 kl 21:43 4488

BNP Paribas hadde 11.03.23 2729491 aksjer med noe forsinkelse. De har solgt seg ned jevnt og trutt og salget har eskalert siste tiden. De skal nok helt ut og er veldig nært.
Slettet bruker
11.05.2023 kl 22:42 4393

Ingolv traff godt. Bomma med kun 6 kr.
Innertier der med andre ord.

https://www.finansavisen.no/forum/thread/151180/view/4652455?legacy=0

Enda er ikke to streker satt - 6 kr er enda fullt mulig med gjeldstak problematikk og sure børser.
Redigert 11.05.2023 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2023 kl 23:09 4335

Kronekursen er nå grunnen til tapene folk opplever!!!! Utlendingene selger seg ut pga svak krone. Javel om det var slikt ett unikum av ett selskap så hadde vel utlendinger kjøpt pga de fikk mye for sin valuta mot svak krone. Mye som kan svindles rundt om her, bottom line utlendinger og Nordmenn har mistet tilliten og posisjonerer seg deretter (selger) Vi har tidligere hørt i dårligere tider hvorfor vi ikke 60/40 posisjonerer oss reelt sikkert 90/10 . Etterfulgt av rundtur i leilighet med hva gevinstsikring har gitt av ny laminat osv.
Fjellbris
11.05.2023 kl 23:13 4337

Limer inn under fra presentasjonen i forgårs, så kom det melding om styremedlem som kjøpte 40.000 aksjer a kr 11,50, og tidligere er det varslet utbetaling av utbytte fom 2024 - så får de som ønsker å selge bare selge;
……
Currently, Vow is developing around 80 industry projects, which will multiply the size and value of our company in the coming years"
Redigert 11.05.2023 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2023 kl 23:23 4616

Huff ja kjøp kjøp, hva om vanlige lønnsmottakere leser disse trådene/rådene?
Slettet bruker
11.05.2023 kl 23:46 4576

FLAUT Dette skulle de aldri møtt opp på !!!! Totalt avkledd av en godt voksen Hegnar som vet hva son gjelder. Drevet siden 90 tallet 22 millioner i pluss SKAMMELIG.
Sesam12
12.05.2023 kl 01:26 4522

Du Badin du Badin. Lite skam å finne her hos deg. Du skal vel
møte opp på Jobb igjen og ha øye kontakt med de ansatte?

Marked er marked. Men pass på at de ansatte ikke mister yrkesstoltheten og respekten for deg.
Redigert 12.05.2023 kl 01:48 Du må logge inn for å svare
nolast
12.05.2023 kl 08:23 4375

Enig. Dette var dårlig av alle parter. Her skulle Badin kun konsentrert seg om Dekk, dekk og dekk. 3 nye fabrikker som planlegges og
sikrer et års omsetning på 1,2,3. Dette var bare møl med gamle Hegnar som satt der som besser visser. Hvor mye har han tapt
på Hurtigruten!! De snakket om fortid og ikke hva som kommer!
Framtia
12.05.2023 kl 08:41 4310

Husker en podkast tilbake da jeg var aksjonær i Nel...Han mente Nel hadde inngått et samarbeid med en eller annen kinesisk aktør...Nikola!!??...🤔Enten er han dum eller så spiller han.. Riktig at han serverer vås og det blir useriøst! Selv han skjønner at man svir inntekter når man bygger industri og teknologi...Skjønner ikke at Badin skulle være nødt å forsvare seg mot slik uforstand!?
Slettet bruker
12.05.2023 kl 08:53 4260

Hegnar har peiling. Han satt nok skapet på plass.
ulla
12.05.2023 kl 08:56 4250

Hegnar har blitt en gammel mann…..
RLB76
12.05.2023 kl 09:12 4258

Kverulere og prate i munnen på folk, ja det er Hegnar det.. Helt normalt
Langlang
12.05.2023 kl 09:38 4208

Holdt ut i tre min. Fy faen så slitsomt å høre Hegnars stotring og avbrytelser. Elendig tv. Gir svært lite verdi. Selv om han påpeker noen viktig poeng underveis.
Framtia
12.05.2023 kl 09:44 4249

Selvfølgelig har Hegnar peiling...på høyde med deg selv!
Framtia
12.05.2023 kl 09:54 4211

Du pakker sikkert litt av overskuddet på inntekten din inn i familie, hus, hytte, utdannelse, aksjer etc. etc...Da spiser vel du av overskuddet også, eller🤔?...Noen av investeringene dine kan sikkert gi meravkastning. Jeg investerer det meste av overskuddet i aksjer, vedlikehold, bygging av skattesubjekt etc noe som er smart og over tid gir meravkastning!
Redigert 12.05.2023 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Karbon
12.05.2023 kl 09:57 4197

Jeg har ikke sett seansen enda. Men jeg husker for en del år tilbake, da konsernsjefen i Hurtigruten, Olav Fjell, ble intervjuet av Hegnar. Olav Fjell ble stilt til veggs, og Hegnar harsellerte godt over selskapet. Noen uker senere kjøpte Hegnar Hurtigruten-aksjer med begge hender.
ferking
12.05.2023 kl 10:00 4211

Hegnar var helt håpløs å høre på, nå må den gamle grinebiteren pensjonere seg. Badin klarte å beherske seg under intervjuet, men mange hadde ikke klart det, med slik opptreden som Hegnar hadde.
Naustberget
12.05.2023 kl 10:46 4080

Helt enig, bare tull fra hans side
Har vert på Cruise og sett på anlegg, helt utrolig og
så er jeg teknisk utannet og skjønner en del av det
blir supert når de får det igang på land og justert i
forhold til hva de skal ha ut i andre enden
Kanskje Hegnar er inne når han får det forklart 🤔😁
Redigert 12.05.2023 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
12.05.2023 kl 12:13 3841

Tror de fleste som er her inne er vanlige lønnsmottakere, og er de på et børsforum bør de kunne ta egne beslutninger.
Flott opptur i dag forøvrig for de som kjøpte +/- samme nivå som styremedlem kjøpte, ref mitt innlegg du kommenterte der styremedlem kjøpte 40.000 aksjer a 11,50😉
Redigert 12.05.2023 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
AllenKlein
12.05.2023 kl 12:26 3874

Glimrende av Badin. Fikk intervjuerne til å framstå grinete..uten at jeg tror det var hans intensjon.
Fjellbris
12.05.2023 kl 12:30 3957

Helt enig, synes også Badin fremsto positiv, kunnskapsrik samt stor tro på eget selskap der han og øvrig ledelse også er tungt investert. Hegnar henger seg opp i lav lønnsomhet vs omsetning og vekst, men VOW er faktisk en av de grønne selskapene som allerede tjener penger, det i seg selv er imponerende og det vet også Hegnar, ikke minst også fordi utvikling koster på den grønne reisen for en ny industri.
Redigert 12.05.2023 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.05.2023 kl 14:58 3566

Sikkert mye bedre å kjøre den ene utvannende emisjonen etter den andre for å finansiere både drift og vekst? Slik som Nel, Qfuel og andre « veldrevne» innovative vekstselskap?

Å finansiere vekst og innovasjon med hjelp av løpende inntekter er å foretrekke fra mitt ståsted iallfall.
Hammers
12.05.2023 kl 15:34 3467

Godt mulig at Hegnar var provoserende for å få fart og "action" i programmet. Jeg har tidligere sett ham opptre tilsvarende mot "grønne".
Trygve H var vel på sitt laveste da han skulle sammenligne "plastposesmelterne fra QFUEL" med VOW.
Lett match å besvare for "Henrik den 1" - som parerte alle kordestøt fra Trygve på meget elegant vis.

Dessuten fikk han smettet inn flere gode opplysninger om VOW:
- 42 nye cruiseskip + 16 opsjonsskip med VOW's teknologi kommer på vannet ila de nærmeste årene (4-5).
- 2 nye selskaper er kjøpt og betalt uten å be aksjonærene om penger (ETIA+CHE). Selskapene som ledet til Ind Solutions/storskala drift.
- Vi har valgt å prioritere forskning framfor å levere ekstra gode tall, og har investert 200 mill de siste årene.

- Mitt syn; En glimrende prioritering.
- Forskning som bl.a. har knekket koden for bekjempelse av "evighetsstoffet" PFAS. Det var det VOW som gjorde.
- Bare innen PFAS ligger det ENORME muligheter over hele kloden. Google f.eks. "pfas court cases" og søke videre derfra.

- Japansk konsern har allerede kommet langt i egne planer for å få kjøpt utstyr/tjenester fra VOW.
- I følge de skissene som ble vist under Q1/23 antydes det at flere nye vertikaler kan bli vekket til live pga forskningen.
- Konklusjon; De virkelig store tallene kommer ikke så tidlig som et par år etter at man har krøpet på land, men de kommer. Fordi;

- VOW er i dag verdsatt til ca 1,4 MRD.
- Plansjene i Q1/23 viste påbegynte prosjekter som kunne gi utstyrsbestillinger på 23 MRD fram mot 2030.
- Dette bare innen Industrial Solutions.
- SAY NO MORE!
Redigert 12.05.2023 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
Karbon
12.05.2023 kl 17:10 3196

Da er aksjonærlisten oppdatert med forsinkede VPS-data, og viser følgende i forhold til hva jeg la ut i går når det gjelder BNP Paribas:

Aksjonærlisten tirsdag: 1 908 951 stk
Aksjonærlisten onsdag: 1 669 298 stk
Aksjonærlisten torsdag: 1 189 850 stk
Aksjonærlisten fredag: 719 523 stk

Så kan vi også ta med beholdningen de hadde 11.03.23 på 2 729 491 stk, ifølge mai2003s innlegg over her. Det er et nedsalg på over 2 millioner aksjer. Ganske heftig.

I og med at listene inneholder forsinkede data fra VPS, så må man påregne at det reelle antallet i dag er enda lavere, dvs at BNP Paribas har solgt seg ytterligere ned.

Vi kan vel dermed konkludere med at det var BNP Paribas som torpederte aksjekursen etter presentasjonen på tirsdag med sitt aggressive nedsalg.
Redigert 12.05.2023 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
12.05.2023 kl 17:36 3106

Hva kan være årsaken til at de lemper ut nå på nesten all time low, etter flott presentasjon / Q1 rapport + innsidekjøp onsdag av styremedlem? Er jo litt merkelig, men kan jo være så enkelt som at de trenger penger + har gått lei og bare «skal» ut?
Bubleslurp
12.05.2023 kl 17:45 3073

Tipper de tok «Tora» på alvor. Skal aldri kimse av ekspertene,