Kursdobling i sikte etter siste tids kursras?

CapitaL
VOW 03.03.2023 kl 15:38 97098

Litt oppsummering etter H2 og hva vi kan forvente oss fremover fra VOW.

-Samtlige forretningsområder går i pluss, Cruise, Aftersales og Landbasert.

-Rekordhøye inntekter på 783 mill, EBITDA på 92 mill (11,8%)

-2022 var et år med fokus på vekst og kapasitetsbygging.

-Solid ordrebok gir god visibilitet for de neste årene.

-Mye cash på vei inn vil gi positiv kontantstrøm i løpet av første halvår 23.


Cruise:

Går så det suser, 10 nye Cruiseskip skal på vannet med Vows utstyr ombord i løpet av første halvår. Noe som er rekord, normalen er 3-4 skip i en slik periode. I tillegg 4 mindre skip. Ytterligere 35+ skip er i løypa for de neste årene. I tillegg opsjoner på flere.

Det første pyrolyseanlegget for å konvertere avfall til energi på et Cruiseskip installeres i år.
Her åpner det seg et nytt forretningsområde for Vows Cruisevirksomhet. Flytende småbyer genererer mye avfall så her kan man anta at det er muligheter for
god vekst fremover.


Aftersales:

Som resultat av et stadig økende antall skip med Vows utstyr ombord vil Aftersales ha svært stor vekst fremover, bl.a de ovenfor nevnte 10 Cruiseskipene som ferdigstilles i første halvår, er eksempler på den veksten som kommer Aftersales til gode.


Landbasert:

Landbasert hadde en litt svakere vekst enn forventet i andre halvår. Tross det økte ordrereserven i segmentet og er pr 31.12 hele 441 mill.

Det er innen landbasert den største veksten i selskapet er ventet fremover, med fokus på 2 hovedområder som er forespeilet å mangedobles i årene som kommer.

Det ene av disse er som kjent biokull til metallindustrien, der det bare i Norge er behov for 100 x Follums første byggetrinn. VGM, som nå er Vows viktigste kunde har prosjekter for 600.000 tonn i pipeline, for totalt 18 forskjellige kunder i inn og utland. Her kan man anta at det vil komme noen resultater ut av dette etterhvert.

Vow er også i diskusjoner med VGM om salg av en CHE-reaktor og ytterligere et mindre biokullanlegg som nå er under oppføring på Follum. Sammenlagt prislapp på disse to anslår jeg til å være omkring 150-170 mill. Det er ikke kommunisert noen prislapp på CHE-reaktoren. Vow jobber også med en 50.000 tonns kunde innen metallindustrien uavhengig av VGM.

Minst like viktig er samarbeidet med Murfitts / Itochu. Her er det snakk om gjenvinning av Carbon Black fra utslitte dekk. Markedet er svimlende stort, og man har allerede identifisert 300 mulige lokasjoner for anlegg for gjenvinning av Carbon Black. Søknad for 3 anlegg i Storbritannia er underveis i løpet av første halvår i år, og anleggene ventes i drift til neste år. Badin fremhever at Itochu er en av de 3 største leverandørene av gummi til dekk-industrien.. så det er ikke noen lilleputt man har inngått samarbeid med. Har du Bridgestone eller Michelin-dekk på bilen din, ja da kjører du rundt med gummi fra Itochu du også.

Vi har også CHE her, som må nevnes. De opplever nå en massiv vekst grunnet industriens overgang til mer energieffektive ovner.. CHE vil trolig bli en hyggelig bidragsyter til selskapet.. alt tyder på at det var et meget vellykket oppkjøp.


I tillegg til ovenstående jobber Vow med masse annet, her nevner jeg samarbeidet med Grtgaz, og med Circular Carbon i Hamburg om fornybar gass. Repsol, AM, plast til energi, Horizon 2020.. Det blir rett og slett for mye å ta med alt.

Badin fortalte på presentasjonen, oversatt fra engelsk..

-Vi ser at det vi jobber med vil ha en betydelig effekt på inntjening og profitt allerede i inneværende år..


Som man ser, så har jeg viet Landbasert størst oppmerksomhet. Det er ikke uten grunn. Det er sannsynligvis her det vil skje mest de neste årene, og selv om alle segmenter vokser, så er det for meg liten tvil om at det er på landbasert man har det aller største vekstpotensialet.


Dagens kurs: 17,30 ned 3,24%.

Mitt kursmål etter Q1 22kr +, etter H1 25 kr + og 30kr + innen årsslutt.

Nordeas fair value gitt ståa pr i dag, er 36-41 kr.. noe jeg synes høres rimelig ut.

Risikomomenter: Ingen spesielle utover makrobildet som er en generell risiko for aksjemarkedet. Backlog har god visibilitet, behovet for Vows teknologi er stort og økende med stadig nye vekstområder som dukker opp. Jeg er heller ikke spesielt opptatt av om det kommer en mild resesjon.. Vows kunder er store og må tenke både 5 og 10 år fremover. Eks Cruiseselskapene har tidligere vist seg å være såkalt recession resilient, og med kjøpesterke kundegrupper. Og en eventuell svekkelse her pareres nok først og fremst med rabatter på billetter og seilasene fortsetter som før. Anleggene ombord må selvsagt driftes som før og vil således ha nada betydning for Aftersales.


Gitt Vows vekstmuligheter er mitt syn at det her er en begrenset nedside og en oppside iallfall opp til tidligere høyder.
Dette er ingen aksjeanbefaling, bare mitt syn på selskapet, jeg har selv aksjer her og trader også litt innimellom.


Jeg holder denne tråden låst til over helgen i første omgang, da det den siste uken har vært en stor økning i spamming av den andre tråden.
Redigert 26.04.2023 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
CapitaL
12.05.2023 kl 18:22 5208

Hegnar er en luring og vet bedre enn han ga inntrykk av.. Litt bajaseri er jo varemerket hans:)

Ellers ser det ut som kursdoblingen endelig er på gang;)
BMW_E30
12.05.2023 kl 18:24 5213

En bank som trenger likvide midler idagens bank klima :/
Hammers
12.05.2023 kl 19:25 5160

Eller en større fisk som har brutt sine forpliktelser og nå utsettes for tvangssalg?
Uansett ingen logisk årsak innad i VOW som har ført til at kursen forsvant langt under Covidbunnen.
Tiden da kun 1 av 3 underavdelinger dro lasset.

Godt å se at ikke ALT er dritdyrt i Norge.
Redigert 12.05.2023 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Commodore27
13.05.2023 kl 09:42 4617

Matvareprisene er det som irriterer meg mest i Norge. Jeg befinner meg nå i et land der matvarer koster ca 1/3 i gjennomsnitt av det de gjør hjemme
Så de som kjøper 3 aksjer i VOW i stedet for en liter melk eller ett brød har sikkert gjort en god investering ;)
Fluefiskeren
13.05.2023 kl 09:54 4591

Kanskje man i det landet også tjener tilsvarende mindre?
Slettet bruker
13.05.2023 kl 10:15 4574

Ingen som blir litt nervøse av at det er akkurat i Frankrike de har mistet troa/håpet?
Naustberget
13.05.2023 kl 10:19 4556

Jeg er og på en sånn plass 🌞🌞🌞
Redigert 13.05.2023 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Patron72
13.05.2023 kl 10:23 4550

Hvorfor irriterer du deg over matvarepriser?

Er det overhodet noen av oss som kan legge frem en kalkyle på hva en f.eks Fiskepudding fra Lofoten skal koste?

Det er så veldig enkelt å kauke ut at det er for dyrt. Så utfordring til dere er å legge frem kalkyle.

Når dette sagt registrerer jeg at betalingsviljen til mange er enorm for å gå på kafe.
Her koster gjerne kaffekoppen over 40kr og et wienerbrød det samme. Ser lite sutring på slike priser.

Jeg også vil betale minst mulig for ting, men der blir for enkelt å si at matvareprisene er for høye fordi odd reitan er rik.

Husk marginene i norsk dagligvare er veldig lave
Commodore27
13.05.2023 kl 12:01 4471

Rimi-Hagen, Rema-Reitan og Kiwi-Burud er mangemilliadærer. I følge deg må de hatt veldig mye flaks . Men jeg tror at de har hatt marginene på sin side
Det har Staten også med moms og avgifter
Ps
Det er klart at mye annet også er dyrt, men mat er noe en trenge hver dag så he rburde det gjøres en felles innsats
Siden det rammer barnefamilier og de som har lite ekstra hardt
Redigert 13.05.2023 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Patron72
13.05.2023 kl 12:13 4597

Fortell meg heller kalkylen din på lofoten fiskepudding så kanskje du får litt troverdighet med synsingen din.

Commodore27
13.05.2023 kl 12:28 4630

Har ikke snakket om fiskepudding fra Lofoten jeg Det er vel du som er så opptatt av den som har den klar
Nå er vel fiskepudding stort sett luft så hvis den er dyr er det enda mer bekymringsfullt
Redigert 13.05.2023 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
Patron72
13.05.2023 kl 12:40 4658

Det var et eksempel

Du sier mat er for dyrt i norge. Hvordan kom du frem til det?
Vet du hva ting bør koste?

Norsk husholdning bruker forøvrig lang mindre av lønna si på dagligvarer nå enn før i tiden.
https://www.aftenposten.no/okonomi/i/zLRE4/vi-bruker-langt-mindre-av-inntekten-paa-mat


Ps!
Jeg hopper av debatten her. Har kanskje ikke så mye med vow å gjøre 😂
Redigert 13.05.2023 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
CapitaL
13.05.2023 kl 16:06 4600

De som har vett på å beholde sine aksjer i VOW vil snart ha råd til å nyte den aller beste fiskepuddingen Lofoten har å by på;)

Ikkegodkjent har forsåvidt rett i at doen på cruiseskipa snart brenner. Pyrolysering av kloakkslam er hete saker...
Slettet bruker
13.05.2023 kl 16:54 4582

Ja det er sant, mer komfortabel på 13 kroner om kursen kan roe seg på det neste uke.
Karbon
15.05.2023 kl 16:41 3969

Da er aksjonærlisten oppdatert med forsinkede VPS-data, og viser følgende i forhold til hva jeg la ut fredag når det gjelder BNP Paribas:

Aksjonærlisten tirsdag: 1 908 951 stk
Aksjonærlisten onsdag: 1 669 298 stk
Aksjonærlisten torsdag: 1 189 850 stk
Aksjonærlisten fredag: 719 523 stk
Aksjonærlisten mandag: 500 000 stk.

Så kan vi også ta med beholdningen de hadde 11.03.23 på 2 729 491 stk, ifølge mai2003s innlegg over her. Det er et nedsalg på godt over 2 millioner aksjer. Ganske heftig.

I og med at listene inneholder forsinkede data fra VPS, så må man påregne at det reelle antallet i dag er enda lavere, dvs at BNP Paribas har solgt seg ytterligere ned. Med dagens oppdatering er BNP Paribas nede på 20. plass på listen som ligger ute på Vows hjemmeside. Dvs at det ikke lenger vil være mulig å se om de har solgt seg helt ut, eller om de har igjen noen hundre tusen aksjer. Uansett så forklarer dette den uforståelige nedgangen i Vow den siste tiden, samtidig som vi ser at aksjekursen har vendt oppover igjen, nå som nedslaget trolig er over.
Framtia
15.05.2023 kl 17:07 4004

Det er fritt fram å selge med tap! Jeg er fornøyd med å kunne forsyne meg av disse aksjene til en latterlig
lav kurs! Ikke tro at BNP Paribas nødvendigvis gjør dette av en rasjonell årsak, annet enn at de realiserer tap og gjør segmentbytte...Synd for dem, men de finner sikkert annet invester i...
https://investornytt.no/ukens-aksje-uke-20-dette-selskapet-er-klar-for-takeoff/
Karbon
15.05.2023 kl 17:32 3958

Takk for link Framtia!
Karbon
15.05.2023 kl 17:37 3946

Hammers skrev helt korrekt 11.mai:

"I følge pålitlige kilder stå utenlandske aktører for ca 90% av salgene. Kanskje et godt tidspunkt for inngang."

Ikke like imponerende var svaret som kom fra Tora rett etterpå:

"Sitter med daglige lister, og jeg er ikke enig med deg når jeg ser hvem som selger heller. Kan dessverre ikke dele de listene her."

Hvorfor noen skal benekte fakta, og late som om man sitter med informasjon som beviselig ikke stemmer kan man lure på.
Redigert 15.05.2023 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
Framtia
15.05.2023 kl 17:50 3924

Jeg tror Vow/VGM blir gull til slutt! Må bare bli kvitt de som ikke har tro på konseptet! Jeg er investeret i VOW/VGM fordi jeg virkelig tror dette blir stort! Cecilie Jonassen sa også direkte at VGM bygger ut 2×10 tusen tonn, da vet jeg ikke om trinn 'en på 2,5 tusen tonn kommer i tillegg...?
CapitaL
15.05.2023 kl 18:16 3896

Blir 22.500 tonn totalt om utvidelsen på Follum realiseres..
IvanBliminse
15.05.2023 kl 18:58 3848

Tok en kjapp titt på topp 50 lista (oppdatert 12/05/2023) på Bloomberg terminalen i dag, så kan gi litt kjapp tilleggsinfo.
Av resterende aksjonærer har 14/50 økt beholdningen med ca. 1,250,000 aksjer totalt i Q2.
Ingen andre enn BNP har redusert beholdningen, med mindre de har solgt seg helt ute av topp 50, men det ser ikke slik ut ved første øyekast.
Hammers
15.05.2023 kl 20:55 3714

Karbon.
Godt jobba ang det franske nedsalget.
Jeg vet selvsagt ikke, men kan ikke tenke meg annet enn at dette er tvangssalg fra en aktør som har misligholdt sine forpliktelser.
I så fall snakker vi om en mulig ekstraordinær lav inngang på dagens kurser. Et slags "once in a lifetime"?

- Markedsverdi; 1,45 MRD.
- Omsetning i år mot ca 1 MRD. EBITDA 26 mill i Q1. Overskudd på driften i samtlige segmenter.
- De 2 siste år har VOW satt av 2x100 mill til videreutvikling av pyrolyseteknologien. Uten dette langt høyere resultat.
- Backlog inkl options på ca 2,2 MRD.
- MINST 2 større kontraker ventes i år. rCB (end of life tyres) + Sewage sludge i Japan.
- Det jobbes med feasibility studies i 80 prosjekter med utstyrsverdi for VOW på hele 25 MRD fram mot 2030 (ref updates i q1/23).

Likevel RÅSELGER den franske banken - som snart er tom...eller kanskje ER....siden nøyaktig 500' aksjer gjenstår (annen kunde?).
Nei, dette kan neppe være annet enn tvangssalg pga mislighold/pengenød.

LØP og KJØP?

Redigert 15.05.2023 kl 20:56 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.05.2023 kl 23:54 3565

Et enkelt regnestykke:
- Når VGM produserer 1 tonn Biokarbon tas 5 tonn Co2 ut at atmosfæren (ref CJ's video i forrige innlegg).
- Hvis VGM ønsker å ta ut 500' tonn må man altså produsere 100' tonn biokarbon.
- Dette tilsvarer 10x Follum Fase 1 på 10' tonn (pris 215 mill). Total kostpris på ca 2 MRD for 100' tonn anlegg.

- ACC fikk i dag en ordre på 2,3 MRD for å fjerne en tilsvarende mengde Co2 (500' tonn Co2).
- Så vidt jeg vet skal karbonet lagres i fjell og ingen verdier tas ut av prosessen (korriger meg gjerne hvis feil).
- Så vidt jeg vet må det også opprettes en egen industri for å frakte karbonet til sitt lagringssted.
- ALT koster og den totale prislappen havner trolig himmelhøyt over 2,3 mrd.
- Om teknologien er vel utprøvd vet ikke jeg, men for ACC sin del håper jeg inderlig det!

VOW/VGM har ingen ønsker om å fjerne det dyrebare karbonet fra jordens overflate - snarere motsatt. Uten karbon i bakken DØR planeten.
For en billig penge tar man heller all energi ut fra pyrolysens innsatsfaktorer.

- Det verdigfulle faste stoffet biokull er som et kunstgjødsel å regne - eller erstatter fossilt kull til metallindustrien (ref VGM's område).
- Biogass (50-75 MW ved 100' tonn anlegg) produseres i prosessen. Enorme mengder energi til egen + MANGE andre kunders drift.
- Biooljer (av div slag) kommer også rennende ned i pengesekken. Høyt prisede spesialprodukter.
- Når mesteparten av energi er tatt ut gjenstår fortsatt et lavenergi kondensat. Dette selges som fjernvarme (Vardar i omr Hønefoss).
- Til slutt; Karbonkvoter for de 500' årlige tonnene selges til dem som fortsatt velger å forpeste atmosfæren. Dagens pris: EUR 91/tonn.
- Kvotene innbringer alene ca en HALV MRD med dagens priser. Dette på et 100' tonn anlegg.

Skulle tro at dette bør være et enkelt valg for industriledere som vurderer forskjellige teknologier/alternativer.
For i pyrolysen skapes ENORME VERDIER etter den opprinnelige kostprisen. I ACC's tilfelle trolig det motsatte?
Redigert 16.05.2023 kl 00:40 Du må logge inn for å svare
Framtia
16.05.2023 kl 08:42 3350

Synes slett ikke dette høres betryggende ut! I utgangspunktet burde noen blitt pisket for I det hele tatt å ta i et prosjekt som karbonfangst! Dette er ikke miljøpolitikk vi er tjent med! Det totale regnskapet for fangst, nedkjøling, frakt, prosessanlegg på land i "begge ender", samt lagring under havbunnen burde for enhver oppegående person fremstå som et luftslott! Alt for miljøet sier jeg bare!🤔
Ingen smell på Klemetsrud
https://www.finansavisen.no/politikk/2023/05/16/8008691/ingen-smell-pa-klemetsrud
gaudio
16.05.2023 kl 08:53 3304

Vil biokarbon kunne brukes i pelletsovner i private boliger , eller blir nødvendig temperatur for høy ?
Redigert 16.05.2023 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
Karbon
16.05.2023 kl 09:17 3224

Jeg har lagt ut denne på forumet tidligere, men det er greit å gjenta det i forbindelse med debatten om karbonfangst:

400,000 Pyrolysis Plants to Save the Climate

https://www.biochar-journal.org/en/ct/104


Framtia
16.05.2023 kl 09:41 3143

Hvordan ser linjalen ut Hammers, dersom vi bryter gjennom 13 kroner...Toppen i kanalen ligger på ca 12,78kr viss ser rett med min begrensa kunnskap om TA....😉
CapitaL
16.05.2023 kl 10:40 3024

Begynnelsen av Q2 har passert og fortsatt intet nytt fra US. Med dagens momentum i aksjen kunne den meldingen ha lagd vei i vellinga. Bare 14 dager igjen til oppgjørets time mht CHE. Blir det en ekstrautgift på 25 millioner eller aksjer + mellomlegg? Hva skjer med den millionen aksjer Vow sitter på?
Uansett kom nedsalget på et særdeles dårlig tidspunkt.. men det langvarige kursfallet etter Q4 i februar kan etter min mening overhodet ikke begrunnes med nedsalget til Paribas..

spekulator
16.05.2023 kl 12:13 2872

Og hvor mye utslipp det går med for all denne galskapen, er det ingen som tør å regne på. Det kreves enorme mengder energi, og hvor skal man ta kraften fra? Importere miljøvennlig kullkraft fra Tyskland når vi har tømt våre bassenger?
Idiotien lenge leve. Og, våre politikere skjønner absolutt ingenting. Skulle tro ingen av dem har lært grunnleggende fysikk på skolen.
Commodore27
16.05.2023 kl 16:11 2629

Ser ut som oppgangen i Vow ender opp i is og brus- i hvert fall i denne omgang
I hvert fall ikke mye å rope Hurra for.
Det kunne vært interessant å vært flue på veggen under Generalforsamlingen
Slettet bruker
16.05.2023 kl 21:24 2304

Du får ikke svar. Det er svarte natta teknisk. Blir 10 brutt - sier bare hjelpes. Da får vi håpe den 5 kroningen (med hull i ) holder. Hammers vet dette godt, og deler ikke elendigheten han selv ser i chartene. Jeg har delt siden 50,- og 22,-
Fjellbris
16.05.2023 kl 21:34 2298

Lite vi hørte til Commodore og Tora når VoW gikk fra kr 11, men så snart vi får en korreksjon og litt gevinst sikring dukker baiserne opp igjen, null substans i innleggene selvfølgelig. Bare å blokkere slike og kose seg med en flott Q rapport, intervju med Badin på HO samt ikke minst styremedlem sitt innsidekjøp a 40000 aksjer på kurs 11,50, det kommer til å bli en brutal re prising når nedsalget nå er over.
Foggy
16.05.2023 kl 21:42 2283

Jeg vet ikke hvem du prøver å overbevise Tora, men slik jeg har forstått det så synes du Hammers har vært "slem" mot deg. De/vi som har vært på børs noen år, synes trolig du bare er støy...
Jeg tok meg tid til for ca 3 uker siden å lese de fleste kommentarer i Quantafuel og BCS - fra ca 2-3 år tilbake i tid og fremover... Alle vet jo hvordan det gikk med Quantafuel. Det som gikk igjen i begge selskaper var tilsynelatende "alle amatører var blitt forskere, spesialister/eksperter", osv... Kan nok være verdt en gjennomlesning for de som blir "forvirret" her inne. Hvordan det går helt sikkert med eks BCS vet jeg ikke - ikke Tora heller. Jeg har ikke aksjer i det selskapet, og har ingen planer om å lese meg opp der. En fin 17. mai ønskes alle, inkludert deg Tora.
Slettet bruker
16.05.2023 kl 21:56 2257

Nå er det slik at jeg ikke har noen historik med Hammern.
Ei heller i QFUEL.

BCS har man i min periode fått fra 7-11 kr. Så jeg ser ikke sammenligningen du tegner opp her. At du sluker rått Hammers angagelser - vel du om det. Han og du tar feil der.

Konstaterer nesten 90% fall i VOW fra 50,- til 10 tallet. Jeg sa selg 50,- og 22,- med TA og fundamental begrunnelse. Innertier og kranser i mønet.
Redigert 16.05.2023 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
Foggy
16.05.2023 kl 22:12 2310

Bare måten du skriver på/formulerer deg på, gir mye info i seg selv. Her inne er "ingen dine venner" som vil deg vel - tenker det er et greit utgangspunkt om ikke annet. Man kan lyve om det meste, og bry seg døyten om andres vel. Jaja, da avslutter jeg for denne gang:-).
Slettet bruker
16.05.2023 kl 22:25 2240

Snodig tolkning.
Hilsen Tora som advarte mot fall 50 og 22, og to emisjoner en H nektet for, fordi ledelsen hadde nok aksjer. En rekke bommerter der, og snart kommer den tredje emisjon, som nylig også ble nektet for av samme grunn.

Rørende begrunnelser om valuta relaterte salg, tvangssalg etc…. Man skal høre mye før ørene faller av……..!