Kursdobling i sikte etter siste tids kursras?

CapitaL
VOW 03.03.2023 kl 15:38 96751

Litt oppsummering etter H2 og hva vi kan forvente oss fremover fra VOW.

-Samtlige forretningsområder går i pluss, Cruise, Aftersales og Landbasert.

-Rekordhøye inntekter på 783 mill, EBITDA på 92 mill (11,8%)

-2022 var et år med fokus på vekst og kapasitetsbygging.

-Solid ordrebok gir god visibilitet for de neste årene.

-Mye cash på vei inn vil gi positiv kontantstrøm i løpet av første halvår 23.


Cruise:

Går så det suser, 10 nye Cruiseskip skal på vannet med Vows utstyr ombord i løpet av første halvår. Noe som er rekord, normalen er 3-4 skip i en slik periode. I tillegg 4 mindre skip. Ytterligere 35+ skip er i løypa for de neste årene. I tillegg opsjoner på flere.

Det første pyrolyseanlegget for å konvertere avfall til energi på et Cruiseskip installeres i år.
Her åpner det seg et nytt forretningsområde for Vows Cruisevirksomhet. Flytende småbyer genererer mye avfall så her kan man anta at det er muligheter for
god vekst fremover.


Aftersales:

Som resultat av et stadig økende antall skip med Vows utstyr ombord vil Aftersales ha svært stor vekst fremover, bl.a de ovenfor nevnte 10 Cruiseskipene som ferdigstilles i første halvår, er eksempler på den veksten som kommer Aftersales til gode.


Landbasert:

Landbasert hadde en litt svakere vekst enn forventet i andre halvår. Tross det økte ordrereserven i segmentet og er pr 31.12 hele 441 mill.

Det er innen landbasert den største veksten i selskapet er ventet fremover, med fokus på 2 hovedområder som er forespeilet å mangedobles i årene som kommer.

Det ene av disse er som kjent biokull til metallindustrien, der det bare i Norge er behov for 100 x Follums første byggetrinn. VGM, som nå er Vows viktigste kunde har prosjekter for 600.000 tonn i pipeline, for totalt 18 forskjellige kunder i inn og utland. Her kan man anta at det vil komme noen resultater ut av dette etterhvert.

Vow er også i diskusjoner med VGM om salg av en CHE-reaktor og ytterligere et mindre biokullanlegg som nå er under oppføring på Follum. Sammenlagt prislapp på disse to anslår jeg til å være omkring 150-170 mill. Det er ikke kommunisert noen prislapp på CHE-reaktoren. Vow jobber også med en 50.000 tonns kunde innen metallindustrien uavhengig av VGM.

Minst like viktig er samarbeidet med Murfitts / Itochu. Her er det snakk om gjenvinning av Carbon Black fra utslitte dekk. Markedet er svimlende stort, og man har allerede identifisert 300 mulige lokasjoner for anlegg for gjenvinning av Carbon Black. Søknad for 3 anlegg i Storbritannia er underveis i løpet av første halvår i år, og anleggene ventes i drift til neste år. Badin fremhever at Itochu er en av de 3 største leverandørene av gummi til dekk-industrien.. så det er ikke noen lilleputt man har inngått samarbeid med. Har du Bridgestone eller Michelin-dekk på bilen din, ja da kjører du rundt med gummi fra Itochu du også.

Vi har også CHE her, som må nevnes. De opplever nå en massiv vekst grunnet industriens overgang til mer energieffektive ovner.. CHE vil trolig bli en hyggelig bidragsyter til selskapet.. alt tyder på at det var et meget vellykket oppkjøp.


I tillegg til ovenstående jobber Vow med masse annet, her nevner jeg samarbeidet med Grtgaz, og med Circular Carbon i Hamburg om fornybar gass. Repsol, AM, plast til energi, Horizon 2020.. Det blir rett og slett for mye å ta med alt.

Badin fortalte på presentasjonen, oversatt fra engelsk..

-Vi ser at det vi jobber med vil ha en betydelig effekt på inntjening og profitt allerede i inneværende år..


Som man ser, så har jeg viet Landbasert størst oppmerksomhet. Det er ikke uten grunn. Det er sannsynligvis her det vil skje mest de neste årene, og selv om alle segmenter vokser, så er det for meg liten tvil om at det er på landbasert man har det aller største vekstpotensialet.


Dagens kurs: 17,30 ned 3,24%.

Mitt kursmål etter Q1 22kr +, etter H1 25 kr + og 30kr + innen årsslutt.

Nordeas fair value gitt ståa pr i dag, er 36-41 kr.. noe jeg synes høres rimelig ut.

Risikomomenter: Ingen spesielle utover makrobildet som er en generell risiko for aksjemarkedet. Backlog har god visibilitet, behovet for Vows teknologi er stort og økende med stadig nye vekstområder som dukker opp. Jeg er heller ikke spesielt opptatt av om det kommer en mild resesjon.. Vows kunder er store og må tenke både 5 og 10 år fremover. Eks Cruiseselskapene har tidligere vist seg å være såkalt recession resilient, og med kjøpesterke kundegrupper. Og en eventuell svekkelse her pareres nok først og fremst med rabatter på billetter og seilasene fortsetter som før. Anleggene ombord må selvsagt driftes som før og vil således ha nada betydning for Aftersales.


Gitt Vows vekstmuligheter er mitt syn at det her er en begrenset nedside og en oppside iallfall opp til tidligere høyder.
Dette er ingen aksjeanbefaling, bare mitt syn på selskapet, jeg har selv aksjer her og trader også litt innimellom.


Jeg holder denne tråden låst til over helgen i første omgang, da det den siste uken har vært en stor økning i spamming av den andre tråden.
Redigert 26.04.2023 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
Karbon
03.03.2023 kl 21:55 37209

Takk for tilgang CapitaL. Et godt innlegg som gjør godt å lese i en tid der aksjekursen har vendt nesen nedover. Det er fort gjort å bli usikker i slike tider, men for min del er jeg rimelig sikker på at nedgangstider snart vil snu til oppgangstider, når ordrerørken er over, og de landbaserte kontraktene begynner å tikke inn. Markedet vil se kontrakter på bordet, og det har tatt lengre tid enn forventet.

Den første "sikre" kontrakten vi venter på (det kan selvsagt dukke opp andre som troll av eske) er USA-kontrakten, hvor vi bare venter på byggetillatelsen. Og den skal ifølge signaler fra selskapet være på plass tidlig i andre kvartal.
Redigert 03.03.2023 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
CapitaL
07.03.2023 kl 13:02 36724

Mer cruisetrafikk i 2022 enn ventet – ny rekord ventes i år

- Cruisemarkedet globalt har økt mellom 5–7 prosent de siste årene, med unntak av under pandemien. Norge forventes å få en jevn økning også i årene fremover fordi den globale cruiseflåten vokser.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2023/03/07/7991530/mer-cruisetrafikk-i-2022-enn-ventet-ny-rekord-ventes-i-ar?internal_source=sistenytt

CapitaL
15.03.2023 kl 09:13 36276

Dagens kurs i Vow verdsetter landbasert virksomhet til tilnærmet null kroner. Jeg ser en åpenbar sammenheng mellom kursutviklingen og uavklart finansiering av VGMs utvidelser på Follum. VGM er tross alt Vows viktigste kunde innen landbasert hittil, og Vow har en eierandel på ca 30 prosent av selskapet.

Mens vi venter på at flere kontrakter og en verdsetting av Vow utover Cruisevirksomheten, tenkte jeg å dele denne ferske nyheten om PFAS i toalettpapir..


- Ifølge en fersk studie fra University of Florida i USA, skal dopapir være en større kilde til vannforurensning enn tidligere antatt.
Det melder avisa The Guardian.
Forskerne har sett nærmere på 21 store dopapirmerker i Nord-Amerika, Vest-Europa, Afrika, Mellom-Amerika og Sør-Amerika.

Dopapirmerkene har ikke blitt navngitt.
Dopapiret ble sjekket for det giftige kjemiske stoffet PFAS. PFAS er en stor gruppe syntetiske fluorerte stoffer.

De er vann-, flekk- og fettavvisende - og brukes «overalt».
Flere av dem brytes svært langsomt ned i naturen, og ender opp i kroppen gjennom blant annet mat og drikke, og kan være helseskadelige, skriver Folkehelseinstituttet (FHI).

https://dinside.dagbladet.no/fritid/slar-dopapir-alarm-farlig/78752745

Som kjent kan pyrolyse fjerne PFAS fra kloakkslam.. og ettersom toalettpapir er en atskillig større kilde til forurensning enn man tidligere har trodd, vil pyrolysering av kloakkslam nå få enda større oppmerksomhet fremover. Da er det jo kjekt å vite at pyrolyse og avfallsbehandling, ja det er noe Vow driver med.

Bare en tanke ettersom man nå (16 kr) får Vows landbaserte virksomhet tilnærmet gratis;)

CapitaL
17.03.2023 kl 20:15 35887

15,78
De røde tallene ser foraktfullt på meg fra dataskjermen.. som om de sier, DU, du er en stor tosk som har bommet fullstendig med denne aksjen..

Har jeg virkelig tatt så feil i min vurdering av Vow? Er ikke selskapet liv laget allikevel? Blir det kroken på døra, gravøl og noen visne blomster på gravsteinen?

Her hviler Vow, Esg-selskapet som ikke hadde noen forutsetninger for å overleve i det virkelige livs harde kår.. det gikk som det måtte gå, med både Cruiseskip, Pyrolyseanlegg og alle olefinene rasende utfor kanten av stupet og ned i avgrunnen.


NEI, jeg nekter å innrømme at jeg har tatt feil her;) og sover fortsatt godt med aksjene mine.
At kursen trades ned uten at noe er fundamentalt endret er om ikke annet en kjøpsmulighet. Å selge på dagens nivå eller lavere er noe jeg er ganske sikker på at man vil angre på om en stund.

Les startinnlegget en gang til og spør deg selv hva som er forandret i VOW de siste 14 dagene..

Du kommer nok opp med det samme svaret som meg, nemlig ingenting.... om noe så har vi rykket nærmere gode nyheter fra bl.a USA.

Som vanlig er dette bare min vurdering og ingen kjøpsanbefaling.. Jeg har aksjer i selskapet:)

God helg!
Karbon
17.03.2023 kl 20:28 35809

Nei, du har ikke tatt feil CapitaL. Ikke jeg heller. Men ting tar lengre tid enn hva jeg tidligere la til grunn. Men alt jeg har lagt til grunn for Vows fremtid kommer. Og mye kommer allerede i 2023.

Mvh
Karbon

Som ikke gidder å skrive noe særlig om dagen. Ikke fordi aksjekursen er på bunnivå, men fordi det er så mye søppel på Vow-trådene for tiden at det å bruke tid på innlegg anses som å kaste perler for svin.
Hammers
17.03.2023 kl 23:08 35618

I VOW snakker vi tross alt om en verdensener innen et av de heteste temaene på kloden.
AVKARBONISERING via pyrolyse! En verdensener som er priset til under 2 MRD - altså på linje med eller under sin egen backlog (inkl "options").

Som jeg tidligere har fortalt utallige ganger; Dette er tunge prosesser som tar tid å fullføre planleggingen av og forsøk på før iverksetting.
Derfor; ALT tar den tid som må til. ALT kommer uansett etter hvert. Avtaler er allerede inngått.

Operativ drift har VOW til monne. H2/22 viste "record high revenues and profits" - og omsetningen nærmer seg milliarden.
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-2022-a-year-with-record-high-revenues-and-profits

Til tross for dette falt kursen e/Q4/22. Trolig fordi markedet ikke aksepterte en forsinket innbetaling på større millionbeløp fra kunder.
Dette er i dag penger som kommer "extra" i Q1/23. Det samme forsinkelsesfenomenet opplevde jeg for 2-3 år siden (husker ikke eksakt når).

Dvs; Q1/23 blir trolig kanonbra. I tillegg til ekstrabidraget fra 22 har NOK svekker seg kraftig i perioden i forhold til $ og EUR - valutaene VOW selger i. Ikke rart HB og gjengen rundt sprudlet som champagnebobler da det nye og flotte "House og VOW" ble åpnet i Tønsberg sentrum for et par uker siden.

Hva var det ikke Harald Magnus Andreassen svarte reporteren her om dagen på spørsmål om å selge (ref børsfallet da alt styrtet):
- Generelt sett har det alltid vært mest lønnsomt å bare bli sittende.
- Er du langsiktig innen aksjer må du være det over noen års tid. Underforstått; Alt går til slutt bra!
_________________________________

Ellers enig med Karbon; Også jeg har begynt å boikotte forumet. Fullstendig useriøst siden man kan opprette så mange brukere man ønsker.
Deretter kan man styre diskusjonen i ønsket retning.

EKS; Husker dere Reserver? Fyren som var BESATT av å snakke dritt om VOW og som bl.a produserte DAGLIGE nye negative fake news i en hel uke. Jeg plukket alt av ham m/tilbakevisninger til faktiske forhold.

Deretter forsvant nicket, men det er vel INGEN som tror at slike fanatikere som har gått på SMELL etter SMELL i egne aksjer er borte av den grunn? Selvsagt ikke - når man lett kan opprette uendelige mengder nye nicks og bare fortsette i det uendelige?

Fugl Føniks steg tross alt opp fra asken!
Sier ikke mer om den saken - og ADMIN/SO HAUGEN gjør ikke noe med dette GRUNNLEGGENDE problemet på det forumet de regulerer!
Redigert 18.03.2023 kl 00:13 Du må logge inn for å svare
CapitaL
18.03.2023 kl 09:56 35396

Nettopp, Q1 ligger an til å bli kanonbra.. "Mye cash på vei inn"

Det ligger også noen triggere i løypa i tiden rundt kvartalsoppdateringen..

- Det forventede klarsignalet fra kjempeordren til USA.

- Jeg regner med at det også vil dukke opp positivt nytt rundt CHE-reaktoren og noen gode nyheter omkring byggestart på Follum.

-Ettersom sluttoppgjør for CHE 25 mill er tenkt gjort opp med 1 mill aksjer a 25 kr med oppgjørsdato 30 mai, tror jeg også at ledelsen i Vow vil ha kursutviklingen på prioriteringslisten fremover. På dagens kurs blir det jo fort et mellomlegg på 8-9 mill..

-I løpet av de 2 kommende månedene bør det også ha dukket opp litt påfyll til ordrebøkene.

Det er grunnene til at jeg har kursmål 22+ etter Q1
Redigert 18.03.2023 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
CapitaL
26.03.2023 kl 11:54 34811

Litt om Plastic2olefins prosjektet der Vow er en essensiell leverandør av teknologi og kunnskap.

https://plastics2olefins.eu/
https://www.youtube.com/watch?v=7cxyesrbxJM
BMW_E30
28.03.2023 kl 18:36 34548

Begrederlig kursutvikling den siste tiden. Men lite å gjøre med de annet en å snitte ned og holde fast ved at de fundamentale unektelig ser positivt ut. Og som Henrik påpeker så utvider de stabben for å imøtekomme den økte innteressen for deres løsninger. Kontrakter kommer, og de er positivt at de siler litt slik at de er de store kundene/kontraktene som blir prioritert.
Men eg husker når oppkjøpet av CHE ble annonsert så var de samtidig lansert ett tilbakekjøpsprogram. Vow asa kjøpte da ca. 1 mill aksjer. 30.05 skal oppgjøret gjennonføres delvis eller fulstendig til en pris på 25kr pr. Aksje. Er de dette den aksjebeholdningen skal brukes til? Vanligvis når ett selskap gjør tilbakekjøp gjennonføres så slettes jo de kjøpte aksjene for å øke verdien av hver enkelt aksje. Men ettersom at kursen er nærmest halvert kan de jo ikke forventes at 25kr pr. Aksje oppnås? 30 April skal de besluttes hvordan transaksjonen blir hvis eg forsto riktig.
Framtia
28.03.2023 kl 20:43 34373

Nå er problemet at selv ledelsen i Vow syns selskapet er overpriset! Hadde VOW vært et røverkjøp, hadde det selvfølgelig vært innsidekjøp på disse kursnivåer, dersom de på toppen ikke er stokk dumme!🤔
CapitaL
28.03.2023 kl 21:13 34288

Kursen var nede i 12 for 3 år siden.. var ikke innsidekjøp da heller. 11 måneder senere var kursen over 50 kroner!
De største aksjonærene er godt forsynt med aksjer og ser vel ikke behov for flere. Det ville dessuten bety en svimlende formueskatt til neste år;)
CapitaL
28.03.2023 kl 21:25 34236

Ja det er det aksjeposten skal brukes til. Hva det ender opp med blir bare spekulasjoner gitt dagens kurs. Utsettelse, aksjer+ mellomlegg eller cash? Fundamentalt har det dog aldri sett bedre ut. Vow har aldri vært bedre stilt og posisjonert enn i dag.. Det er iallfall mitt syn.
BMW_E30
28.03.2023 kl 21:47 34175

Er enig i det du skriver. De skader heller ikke at cruise gjør de bra :)
Ledelsen har levert på alt de har sagt og styrer skuta bra.
Redigert 28.03.2023 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
BMW_E30
28.03.2023 kl 22:20 34080

Kan vell kanskje slå positivt ut at krona er svak. Såvidt eg vet tar VOW betalt i euro. Men mye betales antaglivis også i eur så er ikke sikkert de betyr noe.
CapitaL
29.03.2023 kl 07:50 33878

Vow ASA: Vow appoints Tina Tønnessen as new CFO
Vow ASA's (OSE: VOW) has appointed Tina Tønnessen Chief Financial Officer (CFO)
effective as of 1 May 2023, following current CFO Erik Magelssen's decision to
leave the company to pursue new opportunities.

https://newsweb.oslobors.no/message/586446

Da har CFO i begge selskap VOW/ VGM sagt opp stillingene sine.. hva er grunnen til det?
Redigert 29.03.2023 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Karbon
30.03.2023 kl 09:39 33592

Det er muligens et tegn på at bunnen er inne når ingen engang gidder å kommenterte de to kontraktene som ble annonsert i går. Etter en lang periode med vedvarende kursnedgang endte aksjen opp over 3 % i går, og er så langt opp over 3 % i dag. De to kontraktene som ble annonsert i går var for øvrig som musepiss å regne, i forhold til verdien av de STORE landbaserte kontraktene som er underveis - kontrakter som i størrelsesorden vil kunne overstige hele backloggen for cruisekontraktene som er opparbeidet gjennom mange mange år. Det er først når disse kontraktene annonseres at vi vil se en reprising av dimensjoner i Vow.
CapitaL
02.04.2023 kl 09:39 33290

Bare å utnytte kursnedgangen.. ingenting fundamentalt er endret, og nå nærmer det seg ordrer fra USA og spadestikk i jorda på Follum. Har forøvrig lagt merke til den vedvarende kjøpsordren på 2,05 i VGMs ordrebok. Lukter litt av kurspleie der synes jeg.

Vow har fått 3 Safesteril kontrakter og noen kontrakter til CHE i år.. Så foreløpig lagger det på ordrene som skal til før reprisingen av aksjen starter.

Ketchupeffekten kommer, sikkert som Amen i kirka;)
Redigert 02.04.2023 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
CapitaL
06.04.2023 kl 09:57 32872

Kursutviklingen i Vow etter årets foreløpige topp på 21,18 kr har vært et mer eller mindre sammenhengende fall ned til 13 kroner. Et fall vi ikke har sett maken til siden pandemiens start i 2020. Fallet startet etter fremleggelsen av H2 den 23 februar. Les trådstartens oppsummering av H2-rapporten og spør deg selv om du synes den rapporten var så dårlig at det rettferdiggjør et kursfall på 40 prosent...

Dagens kurs på ca 13 kroner tilsvarer som nevnt pandemiprising da alt av Cruiseskip gikk i opplag.. Selskapet er et helt annet sted i dag, ikke minst innen landbasert og mitt syn er at aksjen har falt alt for mye og er svært billig på dagens nivåer.

Kan aksjen falle videre fra dagens nivå?
Ja, det kan den selvsagt. Det er imidlertid flere tegn på at aksjen nå har funnet sin bunn på 13 kroner, der det er etablert et støttenivå.

- Det kontinuerlige fallet over en måneds tid stoppet opp på 12,99 kr den 28 mars. Aksjen har vært oppe og snust på 14 kr..
- RSI bunnet ut på 13 og har snudd opp.. den ligger i dag på 27 med høyere og høyere bunner. (Oversolgt)
- MACD er i ferd med å krysse opp.

Og så har vi det faktum at det fundamentale alltid vinner i lengden uansett;)

God Påske til alle Vowere:)
Redigert 06.04.2023 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
upsidedown
21.04.2023 kl 15:13 31824

Det er en del short i VOW som skal dekkes inn og uten solide meldinger på Newsweb vil den sige videre nedover. Det bør også komme en avklaring hva selskapet gjør i forholdt til VGM.

VGM trenger mer penger og det bør klargjøres hvordan dette skal skje rimelig raskt.

Badins «partyfaktor» på LinkedIn bør reduseres da den åpenbart over tid er belastende på kursutviklingen når optimismen ikke følges opp med seriøse meldinger.

Kvartalsvis rapportering bør også iverksettes snarest. Tror markedet har mer interesse av det enn festbilder fra VOW på LinkedIn fra åpningen av nytt hovedkvarter.
Record
21.04.2023 kl 19:59 31496

Kansje ikke så tilfeldig at det har gått bare en vei med aksjekursen i VOW den siste tiden ?

Ingerø Reiten Investment Company AS, a related party of chairman Narve Reiten and board member Bård Brath Ingerø of Vow ASA, has today pledged 11 145 000 shares in Vow ASA, in favour of DnB in connection with an existing facility.
Hammers
21.04.2023 kl 20:41 31421

- Hvilke shortposisjoner tenker du på? Jeg har ALDRI registrert at noen har shortet VOW!
- Hvorfor skal VOW komme med avklaring vedr VGM. Sistnevnte er et selvstendig selskap og VOW er aksjonær.
- Dine flåsete kommentarer ang "partyfactor" kan du holde for deg selv, men hvorfor er det belastende for kursen?
- Det skulle da bare mangle at man ikke skal kunne heve et glass med alkoholfri drikke når man åpner et gedigent nybygg!
Hammers
21.04.2023 kl 20:44 31405

Hva mener du egentlig vedr din kommentar om aksjekurs og denne pantsettingen av aksjer?
Skjønner ikke umiddelbart hva kursnedgang har med dette å gjøre!
Dvs - jeg har gjort meg noen egne tanker. Hvis de er riktige bør man nå kjøpe VOW.
BMW_E30
21.04.2023 kl 20:44 31392

Styreformann benytter ca. 1/3 av aksjene sine som sikkerhet for en lånefasilitet i dnb.
upsidedown
21.04.2023 kl 20:47 31381

Noen som vet hva som er på gang?

Største eier pantsetter over 30 % av beholdningen som sikkerhet for eksisterende lån slik jeg forstår meldingen. Betyr det at DnB kan trade med posten?
BMW_E30
21.04.2023 kl 20:50 31348

Nei de er ikkje pantsatte aksjer. De er benyttet som sikkerhet slik eg forstår de.
upsidedown
21.04.2023 kl 21:51 31269

Nordnet rapporterer at VOW har vært blant ti på topp over utlånte aksjer gjennom 2022 og også i Q1 2023. Tror ikke det er mye short, men ved svak kjøperside har de lett match.

Som aksjonær er det av interesse om VOW skal opprettholde sin eierposisjon i VGM når det skal hentes inn kapital, og ikke minst hva VGM skal betale for minianlegget som akkurat nå er under bygging.

Sistnevnte gir trolig direkte utslag på bunnlinja når VOW leverer rapporten for første halvår 2023.

Når vi ser hvor alle LinkedIn-utspillene har ført kursen er «partyfactor» en mild beskrivelse på en forfeilet informasjonsstrategi!




Hammers
21.04.2023 kl 22:05 31227

Fint hvis du kopierer inn et troverdig innlegg fra Nordnet som viser det du her påstår.
Siden VOW-systemet eier ca 53% av aksjene kan det vel ikke være de som låner ut disse aksjene uten å børsmelde dette.
Hammers
21.04.2023 kl 23:02 31112

Takk for fin info.
Uansett tror jeg at dagens børsmelding kanskje/trolig markerer slutten på den utrolige nedgangen som kom e/Q4.
Mulig jeg skriver om dette på egen låst tråd ila helga.
Record
22.04.2023 kl 04:52 31028

Den "tjenesten" er vel nærmeste du kommer svindel som du går inn i med årene øyne,helt utrolig at slikt er lovlig .Ikke mye poeng med registre for short og andre instrumenter når slike ligger parralelt i markedene ?
At det er så lukurativt som det fremstår kan en vel spørre de som fikk sine VGM aksjer på slike konti ved opprettelsen av selskapet ,de fikk vel ikke handle "egne "aksjer før flere dager etter oss andre ,slik kursen falt ville de tapt ganske mye i forhold til de av oss som hadde de tilgjengelig ved opprettelse av selskapet .
Mener å huske vi hadde en diskusjon ang dette i forbindelse med VGM etableringen .
Record
22.04.2023 kl 05:08 31011

Ikke enkelt i markedene for oss små , de få instrumentene som kunne fortelle oss hvem,hva ,hvor har blitt fjernet med grunnlag om EU tilpasninger ,samtidig popper det opp masse variasjoner for de profesjonelle som handles utenfor børsene.
Det eneste som fungerer er investeringer i papirer som har tillit i markedene de opererer teknologi som fungerer samt en ledelse som ikke lar seg kjøpe .
Så må en handle ut fra egene forutsetninger og ikke la seg påvirke av denne støyen fra de aktørene som kanskje har en annen strategi og derved agenda i de samme papirene .
Ang handel i VOW nå ville jeg i hvertfall ikke solgt :-)
CapitaL
22.04.2023 kl 07:35 30943

Var mange jallaselskap på den listen der.. Nel, Recsi, Qfuel, BCS og Flyr for å nevne noen.. Er det egentlig noen av selskapene på listen unntatt Vow som tjener penger?

Uansett, lett match å senke kursen på Vow når det er nyhetstørke og liten omsetning. Mitt syn er fortsatt at fallet er en kjøpsmulighet så lenge det fundamentale ikke tilsier noe annet.. og det gjør det jo ikke;)

Det er lagt ut en filmsnutt på LinkedIn om 2.500 tonns anlegget som monteres opp på Follum. Fortsatt uavklart om/hvordan VGM skal betale for det anlegget.. eller om det skal leases.. eller bare stilles til disposisjon av Vow som et testanlegg.. Litt irriterende at vi mangler informasjon om det. Mangel på info bidrar bare til ekstra usikkerhet.
Vi får se om det blir andre boller med ny CFO fra 1. mai.
Fjellbris
22.04.2023 kl 08:55 30845

Takk for tilgang, limer inn hele meldingen fra i går ettermiddag / kveld, der altså Ingerø Reitan Investment Company AS låner ut over 11 mill. aksjer til DNB.
……..
21.04.2023 18:31:51
Vow ASA: Notification of transaction by Primary Insiders

Ingerø Reiten Investment Company AS, a related party of chairman Narve Reiten and board member Bård Brath Ingerø of Vow ASA, has today pledged 11 145 000 shares in Vow ASA, in favour of DnB in connection with an existing facility.
upsidedown
22.04.2023 kl 10:50 30719

Nordnet forsikring har ikke flust opp av aksjer i VOW, så det er begrenset hvor mye de kan låne ut.

Utlån av aksjer til short er ikke meldepliktig. Man må følge postene kontinuerlig for å se om det er bevegelse. Ved utlån kan man også passere flaggegrensene uten melding, så det er komplisert å følge med før låneren overstiger 0,5 prosent og kravet om rapportering inntrer.

PS!
Personlig kjører jeg alle dagshandlene gjennom regneark når jeg får mistanke om short aktivitet. Da kan man raskt lese ut hvor stor del av aktiviteten som er knyttet til småposter som drar ned kursen.

Det er også effektivt for å finne ut om større aktører er på vei ut. Da dras kursen opp med småkjøp for å holde igjen kursfallet.




Redigert 22.04.2023 kl 11:22 Du må logge inn for å svare
Karbon
22.04.2023 kl 14:40 30567

Skal jeg tippe, så er meldingen i går et ledd i et kommende terminkjøp av Vow-aksjer fra Reiten. Dvs at han inngår en avtale om kjøp av 11 millioner Vow-aksjer på et senere tidspunkt, med pant i samme antall Vow-aksjer som han besitter fra før.

Jeg antar han finner dagens aksjekurs såpass attraktiv at det kan være et optimalt tidspunkt å inngå et terminkjøp på. Det som da skjer på et senere tidspunkt er at han gjennomfører terminkjøpet, med oppgjør i de aksjene han har stilt som sikkerhet.

Dvs at hvis aksjekursen f.eks. et år fram i tid er langt høyere enn den avtalte kursen for terminkjøpet, så vil differansen være ren gevinst, samtidig som han opprettholder samme eierandel i Vow.

Han har gjort lignende transaksjoner tidligere. Her en en melding fra 2021 for et lignende tilfelle:

https://newsweb.oslobors.no/message/529156

Dersom dette er tilfelle, så er det et gedigent kjøpssignal.
Redigert 22.04.2023 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
22.04.2023 kl 15:51 30501

Karbon - det var betryggende å lese, stor takk for info, håper og tror du har rett, ref. det er ikke første gang han gjør dette👍😀
Redigert 22.04.2023 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
BMW_E30
22.04.2023 kl 18:21 30370

Takk for nyttig info som vanlig Karbon!
Framtia
22.04.2023 kl 22:13 30219

Enig i at Karbon graver seriøst! Dog fantastisk hvor mange "nye" nick som dukker opp og sår rundt seg med dommedagsprofetier, med en gang de øyner noe som kan tolkes negativt...
Snur vel opp igjen, som alltid tidligere...Skampris nå, så skulle gjerne sett en ledelse som støttekjøpte på disse nivåene...Viser bare at aksjer ender opp der siden største pessimisten ønsker den...Spesielt med ett år med mer eller mindre avtale tørke, i alle fall i noe som gir kroner og ører i kassa...
Framtia
22.04.2023 kl 22:14 30223

Enig i at Karbon graver seriøst! Dog fantastisk hvor mange "nye" nick som dukker opp og sår rundt seg med dommedagsprofetier, med en gang de øyner noe som kan tolkes negativt...
Snur vel opp igjen, som alltid tidligere...Skampris nå, så skulle gjerne sett en ledelse som støttekjøpte på disse nivåene...Viser bare at aksjer ender opp der siden største pessimisten ønsker den...Spesielt med ett år med mer eller mindre avtale tørke, i alle fall i noe som gir kroner og ører i kassa...