Kursdobling i sikte etter siste tids kursras?

CapitaL
VOW 03.03.2023 kl 15:38 108192

Litt oppsummering etter H2 og hva vi kan forvente oss fremover fra VOW.

-Samtlige forretningsområder går i pluss, Cruise, Aftersales og Landbasert.

-Rekordhøye inntekter på 783 mill, EBITDA på 92 mill (11,8%)

-2022 var et år med fokus på vekst og kapasitetsbygging.

-Solid ordrebok gir god visibilitet for de neste årene.

-Mye cash på vei inn vil gi positiv kontantstrøm i løpet av første halvår 23.

Cruise:

Går så det suser, 10 nye Cruiseskip skal på vannet med Vows utstyr ombord i løpet av første halvår. Noe som er rekord, normalen er 3-4 skip i en slik periode. I tillegg 4 mindre skip. Ytterligere 35+ skip er i løypa for de neste årene. I tillegg opsjoner på flere.

Det første pyrolyseanlegget for å konvertere avfall til energi på et Cruiseskip installeres i år.
Her åpner det seg et nytt forretningsområde for Vows Cruisevirksomhet. Flytende småbyer genererer mye avfall så her kan man anta at det er muligheter for
god vekst fremover.

Aftersales:

Som resultat av et stadig økende antall skip med Vows utstyr ombord vil Aftersales ha svært stor vekst fremover, bl.a de ovenfor nevnte 10 Cruiseskipene som ferdigstilles i første halvår, er eksempler på den veksten som kommer Aftersales til gode.

Landbasert:

Landbasert hadde en litt svakere vekst enn forventet i andre halvår. Tross det økte ordrereserven i segmentet og er pr 31.12 hele 441 mill.

Det er innen landbasert den største veksten i selskapet er ventet fremover, med fokus på 2 hovedområder som er forespeilet å mangedobles i årene som kommer.

Det ene av disse er som kjent biokull til metallindustrien, der det bare i Norge er behov for 100 x Follums første byggetrinn. VGM, som nå er Vows viktigste kunde har prosjekter for 600.000 tonn i pipeline, for totalt 18 forskjellige kunder i inn og utland. Her kan man anta at det vil komme noen resultater ut av dette etterhvert.

Vow er også i diskusjoner med VGM om salg av en CHE-reaktor og ytterligere et mindre biokullanlegg som nå er under oppføring på Follum. Sammenlagt prislapp på disse to anslår jeg til å være omkring 150-170 mill. Det er ikke kommunisert noen prislapp på CHE-reaktoren. Vow jobber også med en 50.000 tonns kunde innen metallindustrien uavhengig av VGM.

Minst like viktig er samarbeidet med Murfitts / Itochu. Her er det snakk om gjenvinning av Carbon Black fra utslitte dekk. Markedet er svimlende stort, og man har allerede identifisert 300 mulige lokasjoner for anlegg for gjenvinning av Carbon Black. Søknad for 3 anlegg i Storbritannia er underveis i løpet av første halvår i år, og anleggene ventes i drift til neste år. Badin fremhever at Itochu er en av de 3 største leverandørene av gummi til dekk-industrien.. så det er ikke noen lilleputt man har inngått samarbeid med. Har du Bridgestone eller Michelin-dekk på bilen din, ja da kjører du rundt med gummi fra Itochu du også.

Vi har også CHE her, som må nevnes. De opplever nå en massiv vekst grunnet industriens overgang til mer energieffektive ovner.. CHE vil trolig bli en hyggelig bidragsyter til selskapet.. alt tyder på at det var et meget vellykket oppkjøp.

I tillegg til ovenstående jobber Vow med masse annet, her nevner jeg samarbeidet med Grtgaz, og med Circular Carbon i Hamburg om fornybar gass. Repsol, AM, plast til energi, Horizon 2020.. Det blir rett og slett for mye å ta med alt.

Badin fortalte på presentasjonen, oversatt fra engelsk..

-Vi ser at det vi jobber med vil ha en betydelig effekt på inntjening og profitt allerede i inneværende år..

Som man ser, så har jeg viet Landbasert størst oppmerksomhet. Det er ikke uten grunn. Det er sannsynligvis her det vil skje mest de neste årene, og selv om alle segmenter vokser, så er det for meg liten tvil om at det er på landbasert man har det aller største vekstpotensialet.

Dagens kurs: 17,30 ned 3,24%.

Mitt kursmål etter Q1 22kr +, etter H1 25 kr + og 30kr + innen årsslutt.

Nordeas fair value gitt ståa pr i dag, er 36-41 kr.. noe jeg synes høres rimelig ut.

Risikomomenter: Ingen spesielle utover makrobildet som er en generell risiko for aksjemarkedet. Backlog har god visibilitet, behovet for Vows teknologi er stort og økende med stadig nye vekstområder som dukker opp. Jeg er heller ikke spesielt opptatt av om det kommer en mild resesjon.. Vows kunder er store og må tenke både 5 og 10 år fremover. Eks Cruiseselskapene har tidligere vist seg å være såkalt recession resilient, og med kjøpesterke kundegrupper. Og en eventuell svekkelse her pareres nok først og fremst med rabatter på billetter og seilasene fortsetter som før. Anleggene ombord må selvsagt driftes som før og vil således ha nada betydning for Aftersales.

Gitt Vows vekstmuligheter er mitt syn at det her er en begrenset nedside og en oppside iallfall opp til tidligere høyder.
Dette er ingen aksjeanbefaling, bare mitt syn på selskapet, jeg har selv aksjer her og trader også litt innimellom.

Jeg holder denne tråden låst til over helgen i første omgang, da det den siste uken har vært en stor økning i spamming av den andre tråden.
Redigert 26.04.2023 kl 08:33 Du må logge inn for å svare
Bubleslurp
30.07.2023 kl 12:41 4666

Se Karbon’s tidligere innlegg angående Arcelor Mital. De skal ikke ha noe utstyr fra Vow der det opprinnelig var vurdert.
CapitaL
30.07.2023 kl 12:24 4654

Nei, selvsagt ikke.. Det er jo derfor og på grunn av overoptimisme jeg tar tidsangivelsene fra Vow med en klype salt. Det er bare faktiske ordrer som kan løfte aksjekursen, noe den bekreftede Usa-ordren beviser. Ta f.eks Arcelor Mittal.. det anlegget skulle stå ferdig i fjor. Ender det opp i haugen av urealiserte prosjekter? Slik som Betula?

Er ikke uenig i at aksjekursen er lav.. men man skal heller ikke late som at den svake ordreinngangen det siste året ikke er medvirkende årsak til kursfallet. Den forventede milliardomsetningen lar vente på seg. Til tross for oppkjøpet av CHE.. Det burde si noe?
Record
30.07.2023 kl 11:26 4737

Det er vel ikke så enkelt å forutsi tidsperspektivet innen noe som helst der det er politiske beslutninger involvert ?
Badin holder vel i stor grad hva han lover , men det er mange som er involvert i prosessen etter intensjon før det blir kontrakt ,at verden ikke har opplevet de utfordringer som årsaket av både Covid og ikke minst denne krigen gjør vel ikke prosessene raskere .
Så lenge de genererer capital til expangsjon og videreutvikling går nok dette greit , tar bare litt lenger tid før aksjekursen går nye nivåer ,i mellomtiden kan vi jo handle på etter min mening billigsalg :-)
CapitaL
30.07.2023 kl 10:07 4818

Tenker du på USA-ordren? Den ble vel medtatt i ordrereserven i fjor?

Jeg er ikke så veldig bekymret for ordrereserven foreløpig. Nå ventes det jo inn store ting fra Storbritannia ( system orders will follow shortly), som kan doble ordrereserven til industrials over natta. Erfaringsmessig tar jeg Badins tidsangivelser med en klype salt, ( hva er shortly?) men velger å tro at det faktisk dukker opp noe her i løpet av høsten. En kjøper til CHE-reaktoren bør vel også dukke opp snart. Den skulle jo bygges og leveres innen utgangen av fjoråret., og kjøper var man sikker på å finne innen da;) Jeg har også tro på at MAP vil være på de miljømessig utskjelte cruiseredernes ønskeliste fremover. Det skjer iallfall mye innad i selskapet og det bør materialisere seg i faktiske ordrer etterhvert. Vi får se...
Framtia
29.07.2023 kl 14:37 5327

Tilsynelatende virker det å være ferietid, men har en anelse om at noen holder hjulene i gang...Tror vi er nærmere et gjennombrudd enn noen aner...Bare så synd at kampen om plassen i det norske miljø byråkratiet virker fortapt...De er så til de grader ensporet! Fremskritt i de rekker er ensbetydende ned å gjenta prosesser tre-fire ganger, for å kvalitetssikre at første forsøk virkelig var et bunnløst tapssluk uten framtid...
upsidedown
29.07.2023 kl 13:14 5391

Toppet ut på 21,20 sist, neste er 25,20. Man får følge med i timen. Prøver å unngå heisen når/om den snur nedover, men for øyeblikket ser alt lovende ut.
Redigert 29.07.2023 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
Framtia
29.07.2023 kl 12:23 5412

Nei var aldri der...Startet i Nel på svært lave nivåer og gjorde det veldig bra der, selv om jeg solgte meg ut på 18 før den steg til 36...😁 Har fulgt VOW siden 2 tallet, men kom meg aldri inn da...Husker Hammers begynte å snakke varmt om VOW på 3-4 tallet, mener jeg...Nå sitter jeg på like mange VOW, som VGM...Trodde aldri jeg skulle oppleve at VOW falt til 10 tallet...Men så har aksjemarkedet hatt dårlig helse en stund nå...Tech falt og dro med seg industrisegmentet, da noen( mange) ikke nødvendigvis ønsket et skille🤔Det vi har vært vitne til i VOW , mener jeg er helt uberettiget uten at det hjelper. Ifølge enkelte er VOW nedtynget i gjeld og lever på almisser uten fremtid. Dette er nok starten på en fin reise vil jeg tro..spennende 😉Lykke til😉
upsidedown
29.07.2023 kl 10:59 5463

Du har gode poenger Framtia

Var du i AKSO en periode da det gikk en kule varmt der? Eller husker jeg feil?

Framtia
29.07.2023 kl 10:13 5519

Tror nok Badin har oversikt, når han sier selskapet klarer å finansiere seg selv og løpende investeringer/ R&D etc. Selvfølgelig ikke uten at det påvirker bunnlinjen, men uten satsing, ingen gevinst i det litt lange bildet😉
Noen klarer selvfølgelig ikke å se sammenhengen...🤔
upsidedown
29.07.2023 kl 10:01 5534

Begynner å få et inntrykk av at Hammers sjekker lite utover Badins utspill på LinkedIn. Han har åpenbart ikke lest rapporten der det står svart på hvitt at VOW tæret på ordrereserven i Q1.
upsidedown
29.07.2023 kl 09:11 5632

Hvis dere leser siste rapport ber ikke styret i VOW om fullmakter til en emisjon. De har litt handlingsrom til å utstede noen få aksjer lik alle andre selskaper. Så stopp dette tullet. Det er også lagt frem en plan hvordan videre finansiering av VGM skal skje og det fikk umiddelbart en effekt på kursutviklingen i VOW. Hvorfor VGM stiger på det som er foreslått er noe forbi mitt kompetansenivå, men vi lærer trolig noe mer etterhvert som tiden går.
Record
29.07.2023 kl 08:51 5668

De er vel i ett tidlig stadie ,konkurrensen er vel foreløpig på tilgjengelig teknologi og ikke pris ,men det kommmer sikkert etterhvert som flere aktører kommer på banen .
Fantastisk med alle slike installasjoner ,finnes vel ikke bedre markedsføring .
Utviklingen til VOW har jo gått fra å rense vann til å bli en energileverandør innen ett variert utvalg av råstoff som til nå i all hovedsak har hvert ett problem (søppel),energien tas ut i ett bredt spekter alt fra spesial olje til jordforbedringsmiddel .
Alt focus på slik intervensjon er utrolig positiv reklame for en fremtidig industri som vil ha tilnærmet ubegrenset tilgang på råstoff som verden sliter med å håndtere pr i dag .
Dette er virkelig lovende for fremtiden ,konkurranse er sundt , behovet og volumene er så stort at det er plass til alle .
upsidedown
29.07.2023 kl 08:42 5690

Dette er mangel på folkeskikk. Du etterlyser anstendighet på forumet og så snubler du på tryne i grøfta gang på gang.
Redigert 29.07.2023 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Framtia
29.07.2023 kl 08:31 5718

Betyr ikke dette bare at VOW har en konkurrent med tilsvarende høytemp. pyrolyseutstyr...? Rart at anlegg av denne størrelse ikke er bundet av anbudsregelverk...Eller vil dette komme inn under en form for teknologiutvikling etc?
Synes bare det er merkelig at oppstart av slike anlegg ikke bli tilgjengelig i markedet mht. konkurranse, viss dette ikke allerede er tilfelle da?
CapitaL
29.07.2023 kl 07:08 5756

Eneste i verden?

https://www.metal-supply.dk/article/view/1040686/dall_energy_leverer_ny_pyrolyseteknologi_til_din_forsyning

Det eneste som er sikkert er at slike anlegg vil få økt etterspørsel.. og VOW vil forhåpentligvis få en del av den kaka.
Redigert 29.07.2023 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
CapitaL
29.07.2023 kl 07:00 5774

Hehe, du har iallfall humor ;)

I stedet for å prøve å time bunnen i VGM avventer jeg heller til ting er avklart der. Det er en stund siden ESG-aksjer red på den grønne bølgen.. og nå har inntjening i overskuelig fremtid blitt viktigere .. (også i VOW) og Jonassen ( VGM) har selv uttalt at disse svære prosjektene ikke blir avgjort over natta. Og de blir så kostbare at det må økonomisk samarbeid til i alle bauger og kanter, gjerne ispedd offentlige støttemidler for å realiseres. VOW derimot, kan bare sitte og vente på ordrene fra VGM, har mange flere bein å stå på og er derfor i mine øyne et mye sikrere bet. Og la meg tilføye.. VOW tjener penger i dag;)
Hammers
28.07.2023 kl 23:42 5897

Absolutt ikke uenig.
Jeg har sett en animasjon av et industriområde med en fabrikk der "VOW Biosolids" sto markert på inngangspartiet.
Tror den var publisert av VOW på Linkedin for kanskje et snaut års tid siden? Her er det nok ting på gang!

Tenke seg til; Det første selskapet i verden som har et våpen mot PFAS!
Det fant man ut da forskningssjef PJ Nilsen opprettet en liten testlab på Gardermoen flyplass - der avisingen finner sted.
Pyrolyserte jordmonnet og resultatet overrasket alle. Pyrolysen knekker PFAS, og skapt biokull i prosessen virker deretter som en sorbent mot PFAS i forurenset jord. SNAKK om å være FIRST MOVERS - der verden ellers står handlingslammet mot giftstoffene!

PS; Det ENESTE jeg lurer på; Hvorfor i alle dager legger jeg ut slik info på Muldvarpen CapitaL sin tråd?
Redigert 29.07.2023 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Karbon
28.07.2023 kl 23:21 5919

Vow Biosolids.....
Hammers
28.07.2023 kl 22:14 6008

Det har jeg da heller aldri sagt. Hvor "tung" kan man egentlig bli???
Det jeg sier er; Det blir ingen EMI med INNBETALING fra aksjonærene!
Det kan på sikt selvsagt komme noe a la da VGM ble skilt ut, men da får man aksjer i en ny aktiv vertikal i retur.

Det blir i så fall "Berre lekkert!".
Det vil i så fall være en ny vertikal som gir nye inntektsstrømmer inn i VOW-systemet.
Det kan f.eks være en vertikal innen pyrolyse av forurenset jordsmonn for å ta knekken på bl.a "evighetsstoffet" PFAS.

Da kan det trolig neppe bli lekrere - for også DET segmentet er ENORMT i omfang og noe verden så langt har stått maktesløs mot!
DET har VOW svaret på - via sin pyrolyse!

https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/miljogifter/prioriterte-miljogifter/perfluorerte-stoffer-pfos-pfoa-og-andre-pfas-er/
Redigert 28.07.2023 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
spekulator
28.07.2023 kl 21:39 3928

Skjønner ikke hva dere rører rundt om. Hammers har helt rett. Begge selskapene vil tjene penger som gress de neste årene. Om du ikke ønsker rask fortjeneste, så sitt i 2 år, som meg, og du blir rik. Problemet er 37,85% skatt grunnet en inkompiitent regjering. Har selv vært med siden Scanship aksjen var i kr. 2., og fikk utbytte på kr. 2.
Hammers
28.07.2023 kl 20:28 4010

Til de/den TUNGLÆRTE.

No CapitaL:
Når Vow-systemet eier minst 67% av VGM går de selvsagt ikke inn for EMI. Sikkert behagelig å true med slikt, men dødfødt tanke!

Downsideup:
Aftersales er ikke viktig, men blir et fint tilskudd. Selskapets klart minste 1/3.
Backlog er heller ikke viktig, men fin buffer til ordrene blir effektuert. Store ordre kommer senere i år og fyller opp igjen.
Heretter vil backlog eksplodere - som alt annet i selskapet.

Commodore:
EMI (med aksjonærinnbetaling) i VOW er like dødtfødt som den i VGM. Top 4 eier over 50% og mange ledende ansatte eier store poster.
Hvorfor skal man bry seg om 300 mill når man lett betjener gjelden. Det ventes flere store kommende ordre i tiden framover.
Den største enkeltordren på 2 MRD (har du fortsatt ikke fått dette med deg fra Q1). 300 mill blir peanuts!

Mens den/de TUNGE fortsetter sine tullete gjentakelser via flere nicks fortsetter kursen på sin stigende ferd.
Slik den har gjort KONSTANT etter at vi gikk over fra H1 til H2. Det er IKKE uten grunn!

GJESP!!!
Redigert 28.07.2023 kl 20:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2023 kl 19:45 4071

Det kan tenkes at CapitaL får rett , men hvis det blir en emisjon vil den i tilfelle komme i VOW ASA som har over trehundre millioner i lån (300 000 000.- i lån kort og langsiktig)
Dette vil jo de fleste som har litt økonomiske sans synes er for mye for et selskap med såvidt dårlig nettointjening
Til samenligning har VGM 5-6 mill i lån. Ikke mer enn noen privatpersoner har
Når det gjelder 2500 tonn anlegget er det finansiert. Men naturlig nok vil fremtidige anlegg som kommer etter hvert kreve finansiering
Men dette blir i samarbeid med godt situerte kunder
Redigert 28.07.2023 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
28.07.2023 kl 19:32 4022

Det har engangseffekt og vektlegges i mindre grad normalt. Det som er viktig er at aftersales ikke skuffer i forhold til forventningene. Den siste ordren kan også tilføres backloggen og muligens snu den negative trenden. Mange ser ut til å ha glemt at ved siste Q hadde VOW tært på ordrereserven og det gir aldri gode vibber ute i markedet.
CapitaL
28.07.2023 kl 19:10 4006

Klart det blir vel mye gjentakelser når folk ikke gir seg på tørre møkka med sine feilaktige påstander.. men for min del blir jo også en diskusjon om f.eks kursutviklingen til VGM ganske meningsløs om man ikke tar hensyn til kapitalbehovet.. Hurra, snart 4kr her går det rett vei.. for så å få emisjon og kursfall midt i trynet.. om du tar poenget mitt:)

En annen ting jeg fikk en skyllebøtte for.. jo det var å mene at tidligere eiere av CHE nok valgte oppgjør i cash. For min del antar jeg at det kan virke litt negativt inn på Q2 resultatet selv om det ikke vil ha betydning i det lange løp.. Hva tenker andre om det?

Det siste tøvet til Hammers gidder jeg ikke kommentere engang..
royroy
28.07.2023 kl 18:21 3857

Hammers skrev Innlegget er slettet
Jeg tror ikke CapitaL er Skipssjefen/Tora
Hammers
28.07.2023 kl 17:28 3928

I mine charts er det ingen motstand ved kr 20.
Ser du syner - eller kan du ikke TA likevel?
Du må nok høyere opp!

Akkurat den veien kursen skal - på sikt!
Redigert 28.07.2023 kl 17:30 Du må logge inn for å svare
Foggy
28.07.2023 kl 17:27 3912

Hallo CapitaL
Vi er forskjellige alle og enhver, vurder samme info forskjellig, blir trigget av annens ordvalg, osv... Poenget mitt var at når man aldri blir enige uansett, så kan det bli i overkant mye frem-og-tilbake (gjentakelser), og jeg er ikke så sikker på at det er av stor interesse for så mange. Selv ser jeg mer på "det store bildet" - historikk, kvalitet, fremtidsutsikter... med all den info som finnes, osv.. Du kjøper eks ikke VGM før... Jeg kjøpte mye "der nede", fordi jeg mente/mener å forstå nok. Jeg bryr meg egentlig ikke om du og Hammers vil fortsette med uenigheter, ei heller hvem som hevder å har rett. Tvi tvi med det du/dere bidrar med av god info & god helg.
CapitaL
28.07.2023 kl 16:29 3986

Å påtale grove og totalt misvisende feil har fint lite med "støy" og hvem som har rett å gjøre.. Det har med å få fastslått fakta å gjøre, enkelt og greit. Støyen oppstår da når de som slenger ut feilaktige påstander nekter å korrigere seg når de får servert sannheten på sølvfat og i stedet bare kjører i vei med våset sitt.

Jeg vurderer og tar avgjørelser om mine investeringer etter de fakta som finnes.. bl.a i selskapsrapporter og børsmeldinger.. det anbefaler jeg alle andre å gjøre også;)

Ellers, som nevnt for noen dager siden så er det teknisk motstand i overkant av 17 kroner. Motstanden holder foreløpig, men ved brudd opp er det først ved 20 kroner det igjen er motstand av betydning.

RLB76
27.07.2023 kl 21:40 4473

Ikke rart tora er negativ til vow, hen proklamerte jo her for ikke så mange ukene siden at hen ville shortselge vow aksjer på rundt 12 kr for.. var det 1,5 mill??
Slettet bruker
27.07.2023 kl 18:34 4740

Er det Derick’ ene som slår til? Får ikke håpe megleren får rett.
Bubleslurp
27.07.2023 kl 18:06 4808

Jøss, har du sluppet inn nok en gang.. må da snart gå tom for ideer til nye nick. Skjønner at det gjør vondt å se Vow stige, men du må bare venne deg til det.

Foggy, du er kjappere i avtrekkeren enn meg 😂
Redigert 27.07.2023 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
Foggy
27.07.2023 kl 18:05 4793

Jøss! - har du klart å lure deg inn igjen Tora. Blir vel samme røret igjen nå da, til du blir fjernet igjen. Klarer å oppføre deg litt bedre i BCS da ser jeg.
Slettet bruker
27.07.2023 kl 17:18 4861

Er det ikke nok tråder ? Co2 i havbunn løser probelemer, ikke det Vow driver med.

En på meglerkontoret sa i går da jeg spurte om denne aksjen at kursen nok var kjørt opp før misjon. Trenger dem penger ?
Redigert 27.07.2023 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
upsidedown
27.07.2023 kl 17:03 4887

Det går faktisk an å lese seg opp på emnet om du har interesse. Hvis du er her for «idiotkverulering» åpner du egen tråd om VOW.
Slettet bruker
27.07.2023 kl 16:43 4934

Mao ingen innvirkning på noe som helst. Som jeg antar.
upsidedown
27.07.2023 kl 15:57 4992

Superforenklet forklart: VOW produserer energi uten å tilføre kretsløpet ny CO2. VGM vil i sin produksjon binde opp CO2 tilsvarende det som går ut ved forbrenningen. Altså et nullsumspill som alle ønsker for fremtiden. Fangst av CO2 i gigantiske mengder er en mellomstasjon alle vil bort fra, men vi snakker fort om noen generasjoner før sirkulærøkonomien er modnet fullt ut. Så i mellomtiden bør vi si ja takk til begge deler.
royroy
27.07.2023 kl 15:05 5061

Håper ingen kaster bort tid på å svare på dette spørsmålet.

Mest sannsynlig et ekstra nick.
Slettet bruker
27.07.2023 kl 15:02 5040

Kan noen forklare meg hvordan VOW bidrar til å fjerne karboner fra «kretsløpet» slik som co2 ned i havbunnen bidrar med ? Forstår ikke hvordan noen kan fremheve VOW i ett karbon/klima perspektiv som bra.
Redigert 27.07.2023 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
Karbon
27.07.2023 kl 13:50 5101

Hehe, jeg avviser alle som ringer og tilbyr meg "investeringsprosjekter" og garantier om at de skal maksimere avkastningen min.
Bubleslurp
27.07.2023 kl 13:46 4978

Ja, fruen ble oppringt av en kar som ble mildt sagt surpomp da han ble avvist.
upsidedown
27.07.2023 kl 13:38 4937

Tiltredels Karbon!

Det er åpenbart at da VOW/VGM la ut melding om hvordan de tenker finansiere videre vekst i VGM mistet shorterne grepet de har holdt VOW i gjennom måneder. Håper at enkelte på forumet blir litt mindre «høy og mørk» og tar til seg at andres synspunkter kan ha verdi.

Noen andre som er blitt oppringt og tilbudt «investeringsprosjekt» med henvisning at de visste at om mine aksjer i VOW?
Redigert 27.07.2023 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
Karbon
27.07.2023 kl 13:37 4924

https://www.industryweek.com/technology-and-iiot/systems-integration/article/21269823/masterful-use-of-data-is-manufacturings-future-whos-ready

Noen utdrag fra artikkelen:

"An environmental technology company that’s seeing great value from its integration of accessible data is Vow ASA. The company works in both the maritime industry and verticals such as metallurgy to replace fossil-derived components with biological alternatives."

"By collecting, centralizing, and analyzing data from its many systems and business processes, ranging from designs in CAD to ERP, CRM, risk assessment and quality management tools, Scanship reduced engineering time on project variants from 2-3 days to 1-2 hours, and saw a similar acceleration in new product time-to-market."

"Data-powered improvements contributed to Vow group’s recently announced 72% increase in revenue this year, doubling of profits, and 65% market share for all new cruise ship builds. Developing a truly holistic view of its business processes and supply chain by consolidating disparate data in the cloud, then analyzing that connected data collaboratively across teams and subsidiaries, has been key to Scanship’s success."

Det første som slo meg da jeg skummet gjennom artikkelen var at det nye selskapet, Vow Automation AS, plutselig ga mer mening.

Redigert 27.07.2023 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
oivindl
27.07.2023 kl 12:11 5035

Absolutt greit å tenke stort, men greit om de store tankene bygger på korrekt informasjon.
Slettet bruker
27.07.2023 kl 11:25 5082

Avkarbonisering ? Forsvinner karbonet ut av kretsløpet for godt ? Det vil jeg gjerne høre mer om.
Hammers
27.07.2023 kl 11:03 5114

Foggy.
Jeg kan trøste deg med at det er like uinteressant for min del.
Her har vi med et petimeter å gjøre. En som ikke klarer å heve blikket og se hva som skjer rundt oss på kloden.

VOW/VGM er inne i det desidert viktigste segmentet (avkarbonisering) - og er der en verdensener!
Så sitter det en kar her som slenger ut småligheter og bagateller (i det store bildet).

Finansiering ordner seg så legg ballen død. HEV BLIKKET og tenk stort - CapitaL.