Triggere fremover

JosefK
AZT 03.03.2023 kl 23:24 21083


Jeg vet ikke hvordan det er med dere andre, men en av de største triggerne, nemlig oppkjøpet, forsvant. Jeg er personlig litt ambivalent til at det ikke materialiserte seg, jeg liker å ha noe nytt å studere. Men sånn ble det ikke. Og jeg aksepterer at forsøket var genuint og at de ga seg i tolvte time var korrekt. Det er positive og negative sider med det, det har kostet voldsomt mye, penger som kanskje kunne blitt brukt bedre, det er litt vanskelig å mene noe om uten å ha vært der. Men når det er sagt, det står klar en kvart milliard klar til å plukke opp distressed assets, noe jeg tror er sannsynlig gitt hvordan markedet er for tiden. Så jeg tenker det kommer en dag da man blir overrasket over et hurtig oppkjøp. Det hadde i hvert fall vært litt morsomt om det skjer. Jeg er litt ambivalent til uorganisk vekst-strategi. Men jeg tror ikke Jethro ville finne på noe sånt bare for fjas.

Det ble en litt stor blokk med mine formeninger, men det har vært en viktig brikke i mitt bilde av AZT. Å skrive den ut av tankegangen blir dermed kronglete. Men det er enda en kronglete trigger. Hold fast, her kommer enda en lang tekstblokk:

Drug Master File (DMF) er etter mitt hode den store, kjente triggeren i år. Jeg har forsøkt å forestille meg hvor viktig DMF er, men det er fullstendig umulig å si noe meningsfylt om det. Men jeg har et par ideer om det og man må nesten se på tidslinjen for å se det. Hvis man blar tilbake, så kom DMF opp som tema Q2 i fjor. På den tiden ble kundemassen oppgitt å være 100+. Hvis man flipper fram ett kvartal til Q3, så økte tallet til 180+ kunder. Jeg er nesten 100% sikker på at det ikke er tilfeldig og at det er investeringen i DMF som driver kundetilveksten og at dette er den virkelig store tingen som skjer i år. Og som kjent, M-SAN og SAN 2.0 kommer etterpå med mulighet for å jekke opp kundetilfanget. Og ikke minst er DMF nært forestående. H1 er det som har blitt antydet, hvilket betyr at mandag kan være dagen. Utsettelse er nok den største risikoen. Men jeg tror det er rimelig greit når de siste papirene har blitt sjekket gjennom prosessen.

TAQ Polymerase har jeg nevnt så mange ganger nå at jeg begynner å bl lei. Men det er en viktig komponent i tools businessen. Så jeg gir meg ikke, jeg vil ha TAQ nå. Det er månedsvis på overtid.

RNA Polymerase er første skritt ut i RNA therapeutics. Og det gleder jeg meg til å høre mer om. Sannsynligvis blir det enda en stund å vente før lansering. Men det blir en begivenhet jeg tror vil overgå introduksjonen av SAN. Jethro har loddet stemningen i ett år blant potensielle kunder og dette tror jeg kommer til å bli et rush for å prøve et nytt verktøy. Og glem ikke at det kommer en hel suite av RNA ensymer. Pfizer, Moderna, Beyontech, Sanofi… Store navn og jeg tror det blir gøy.

DNA Assembly ble overdratt fra universitetet i Tromsø før jul. Og hvis jeg forstår Darren rett, så gjenstår det å karaktrisere dette verktøysettet før det kommer i salg. Jeg er litt i villrede på hvor mye det innebærer i tid og ressurser. Potensielt er det en ny liga for AZT.

Listen over triggere kan virke kort. Men det er det jeg vet om som kommer i år og som jeg er sikker på kan gi uttelling. Ingen spekulasjon, kun fakta. Og i motsetning til aksjekursen, så har jeg rallybriller på. Tro det eller ei. For det er i hvert fall to potensielle companymakere blant disse fire punktene. Nothing less.


Dr_Eval
04.03.2023 kl 01:41 13201

Takk for alt du deler.
Bearwizard
04.03.2023 kl 11:13 13040

Ja, stor takk til deg Josef👍
Superoptimist
05.03.2023 kl 17:30 12796

Dette blir mye for uinvidde. Hva med fremtiden tror du?
bj111
06.03.2023 kl 10:23 12623

Selskapet blir kjøpt opp, når kan man ikke vite, alt fra i dag til et sted der fremme. Frem til det skjer vil det fortsette å utvikle produkt og kundeporteføljen og med det vokse videre.
Nugatti
06.03.2023 kl 13:22 12529

Hvis fremtiden er så lys, og det er flere store triggere, så burde ledelsen kjøpe aksjer. Særlig når aksjen faller.
Eller ser de at veksten uteblir?
JosefK
06.03.2023 kl 15:15 12415


Tromsø (03 February 2023) Jane Theaker, member of the board of directors has
today bought 10.044 shares in ArcticZymes Technologies at NOK 42,39 per share.

Following this transaction Mrs. Theaker holds 10.044 shares in ArcticZymes
Technologies.
Andreas
06.03.2023 kl 16:34 12330

Informativt innlegg – som vanlig fra JosefK
Negativ kursutvikling siste tiden pga skuffelse ifm omsetning/resultat for 4Q22.
Utover i 2022 etablerte selskapet seg med et annet kostnadsbilde pga mange nyansettelser.
Markedet tviler på om veksten i selskapet kan gjenopprettes.
Spennende å se om den store ordren (som ikke kom i 4Q22) er tilbake i 1Q23.
Spenning mht om 1Q kommer ut med positivt resultat?
bj111
06.03.2023 kl 21:56 12173

En vanvittig omsetning i sluttauksjonen i dag. Noen som lempet ut aksjer men det var naturlig nok kjøpere og. Ser nesten ut som at aksjen eller selskapet er i spill når det blir så ekstremt.
Nugatti
07.03.2023 kl 08:31 12047

Ja, greit. Det var et lite innsidekjøp. Hvorfor kjøper ikke CEO, styreleder osv?
riskypick
07.03.2023 kl 09:24 12014

Det er ikke godt å si,noen ledere ønsker ikke eie aksjer rett og slett. Ikke bare i Azt det gjelder. Azt har vært priset på høye multipler og innfridde ikke ifjor. Noen hadde sikkert bakt inn et oppkjøp i sine regneark som ikke kommer. Kerry sitt kjøp av C-LEcta indikerer at 30-35kr kan være fair kurs for Azt,men så har vi genovis prising som burde tilsi en høyere aksjekurs.

Så man må bare spørre seg selv om man har troa på produkter og ledelse. Vi har jo også fått et høyere rentenivå som øker avkastningskrav og dermed senker aksjekurser,særlig for vekstaksjer som Azt.

Personlig syns jeg Azt kom veldig godt ut av det med den utvidede q4 presentasjon. Informativ og tillitsvekkende presentasjon. Så denne er et must å se dersom man vurderer aksjen. Dessuten likte jeg at det ikke ble noe oppkjøp,da det ville økt risikoen. Og det at det ikke ble noe oppkjøp gjør meg tryggere på at et evt fremtidig oppkjøp vil matche Azt meget bra og sannsynligvis være kursdrivende.
Bearwizard
08.03.2023 kl 15:36 11764

Vi får virkelig håpe at en eller flere av triggerne til Josef slår til i overskuelig fremtid. Aksjen er et sørgelig skue om dagen, og det ser ikke ut til at bunnen er nådd.
bj111
08.03.2023 kl 16:19 11743

Vanskelig å si hvor en bunn her befinner seg. Tenker daglig på å skulle øke beholdningen men den faller videre daglig med +/- 1 kr og da er det lite fristende å øke. Jeg har klokketro på selskapet og på aksjekursen på sikt fra dagens nivå men man vil jo helst ha så mange aksjer som mulig når man handler og skal denne til kr 20 så får jeg nesten det dobbelte i antall i forhold til i dag. Jeg har ikke tro på kr 20 men registrerer som alle andre at det er stor interesse i å komme seg ut av aksjen enn så lenge. .
Grunnpilar
08.03.2023 kl 16:38 11697

Ifra 11.Januar t.o.m 28.februar hadde akjsen en jevn linær nedgang. Men etter dette har den brutt igjennom gulvet,og begynner å vise tegn til en brattere nedgang enn tidligere. Så er enig med deg i at det er nok best å se kursen her an og at trenden her flater ut litt,før en evt kjøper. Akkurat nå virker det ikke så gunstig å gå inn, siden takten nedover har økt litt. Og stadig flere aksjonerer vil ut av selskapet, og er mer utålmodige og godtar lavere pris.
Fünke
09.03.2023 kl 09:37 11465

De annonserer på linkedin at de skal delta på RNA Leaders Europe 2023. Grei skuring, men helt til sist i innlegget er det en liten PS.

"PS: ArcticZymes are now also looking for beta-testers of several novel RNA enzymes. Please reach out if you are interested in partnering with us."

Ingen grensesprengende nyhet, men det sier noe om hvor de er i løypa og at det snakkes om flere enzymer som skal testes ut.

https://www.linkedin.com/company/arcticzymes-technolgies-asa/posts/?feedView=all
JosefK
10.03.2023 kl 00:02 11307


Jepp. Jethro lærte av SAN og fikk til en flying start med det produktet. Nå har han bearbeidet de viktigste kundene i snart to år før utviklingen er ferdig. Og med det sikret at det fyller et behov før det blir lansert.
Fünke
10.03.2023 kl 15:51 11122

Om ikke annet, så er innskuddsrenta og EURNOK/USDNOK med oss.
JosefK
11.03.2023 kl 12:32 10960


Og kraftig vekst. Ikke glem det selv om det er et lite vakuum etter covid.

xjack
16.03.2023 kl 13:25 10582

ny melding, kan være nok en trigger

https://newsweb.oslobors.no/message/585383
JosefK
16.03.2023 kl 13:50 10630


Ja, det der er helt nytt. De har aldri tidligere nevnt nucleaser i forbindelse med RNA therapeutics.

rufus01
16.03.2023 kl 14:14 10594

Kan bli ett svært viktig patent dette på litt sikt. Er vel grunn til og tro at dette er utviklet etter ønske fra en kunde, siden det ikke er noe lignende på markedet pr nå? Ikke noe kursdrivende nyhet dette ser vi :). Kjedelig tid som aksjonær dersom man fokuserer på kursutviklingen, men ser man bort fra det så virker dette å gå riktig vei synes jeg.
Dr_Eval
16.03.2023 kl 15:35 10542

Teknisk ser aksjekursen ut til å ha møtt på en bunn og støtte på 36kr. Det kan også være en trigger som gjør at det snur oppover. Jeg har ihvertfall begynt å akkumulere igjen, så får bare tiden vise om jeg får rett.
JosefK
16.03.2023 kl 18:25 10438

La oss nå ta med hele teksten for det står faktisk en hel del her om både det ene og det andre:

ArcticZymes Technologies files new patent application within RNA based therapeutics

Tromsø, Norway, 16[th] of March 2023 - ArcticZymes Technologies ASA (OSE: AZT)
has filed a new patent application within the field of RNA based therapeutics.
The patent application covers a new nuclease enzyme composition and method-of
-use in the processing and analysis of RNA for therapeutic purposes. RNA therapy
is the treatment or prevention of diseases by using modified RNA molecules.

Developing RNA for therapeutic purposes is challenging and time consuming and
requires high-end instrumentation. The new enzyme can ease and improve the
analytical processes for therapeutic RNA for both developers and manufacturers.

There is currently no similar enzyme available on the market. ArcticZymes
Technologies has initiated client testing of a prototype, gathering performance
data and feedback prior to entering product development.

ArcticZymes Technologies ASA, CSO, Darren Ellis said: "We are excited by the new
patent application and prototype and how it can help clients accelerate their
processes. This again demonstrates the innovation capabilities at ArcticZymes
bringing forward patentable enzyme technology that can aid the development of
innovative therapies."

På meg virker essensen å være: ny storselger.

Edit: meldingen sammenfaller med RNA Leaders-konferansen som foregår nå.
Redigert 16.03.2023 kl 19:12 Du må logge inn for å svare
xjack
17.03.2023 kl 09:34 10214

LaBull understreker på Twitter at gårsdagens melding i enda større grad enn tidligere fremhever og konkretiserer AZTs eksponering mot det hurtigvoksende RNA-terapimarkedet - et marked som forventas vokse med en CAGR på over 30% i perioden 2021 - 2028. Anslagsvis var dette markedet 120 mln USD i 2020 med forventning om å komme inn på USD 6.7 bln i 2028.

Lyse utsikter til blide ansikter!
bj111
22.03.2023 kl 10:34 9662

Det var synd, bare å takke for innsatsen til denne mannen som har mye av æren for at AZT har kommet dit det er i dag. Håper det ikke er noe alvorlig med hans helse for han har jo vert sykmeld en tid før dette.
https://newsweb.oslobors.no/message/585866
Fünke
22.03.2023 kl 10:51 9753

for Jethro sin del er jeg bekymret og håper det ikke er alvorlige helsemessige årsaker til oppsigelsen. For selskapet sin del så er det selvfølgelig synd, men Jethro har bygd et solid selskap som består av selvgående toppkvalitetsfolk som ikke kommer til å løpe rundt som hodeløse høns etter en slik nyhet. Vi har også en svært oppegående styreleder som kommer til å håndtere dette helt fint. Fundamentet og grunnmuren er støpt helt perfekt, slik at det som bygges videre på dette har de aller beste forutsetningene for å kunne vokse høyt uten at vi kommer i ubalanse.
skadi
22.03.2023 kl 11:19 9799

Men alt i alt er avgangen til Holter vel heller en anti trigger enn noe annet for AZT som selskap?
bj111
22.03.2023 kl 11:28 9810

Er nok som Funke skriver. Kjedelig men ingen krise eller trigger ettersom selskapet er solid bygget opp.
Lordstock
22.03.2023 kl 16:08 9641

Det er åbentlyst at Holter var en god forsker og produkt-mand.
Men han var ingen supersælger og manglede kommerciel excellence.
Jeg ser nu frem til at vi får en CEO med kommerciel baggrund som kan sætte skub i væksten. Når det sker tænker jeg også at vi skal have ny VP business development også (inden længe). At Hahneiser på Q call står og griner fordi han ikke vidste hvad SEO er, WFT !! en business developer som ikke ved hvad SEO er skal ikke være i Arcticzymes.
Redigert 22.03.2023 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
xjack
27.03.2023 kl 14:27 9273

Dagens kursbilde virker som om her er et snev av våryrhet å spore. Kan DMF være i emming? Enten det dreier seg om en europeisk DMF eller US DMF er vel dette en type hendelse som når ting er i boks, krever en børsmelding?
rufus01
27.03.2023 kl 15:50 9162

Det nærmer seg Q1 med stormskritt. Det kan jo være grunn god nok til å kjøpe seg inn eller øke. Vi har flere "svake" kvartaler på rad, så en bedring av resultatet er vel å forvente. Men det vil bli målt mot ett sterkt Q1 for 2022. Når det gjelder DMF, så vil det nok komme en børsmelding når denne er på plass.
Fünke
29.03.2023 kl 10:35 8991

En annen trigger er eksponering i større grad mot det asiatiske og spesielt det kinesiske markedet. Dirk nevnte jo flere ganger under sin presentasjon at han arbeidet mot en avtale som forhåpentligvis åpner døren enda mer mot Kina. Han kunne ikke si så mye annet enn vi fikk vite mer i relativt nær fremtid.

Fritt etter hukommelsen mener jeg det har vært flere avtaler tidligere mot Kina. Det har jo gitt noe uttelling, men det er så mye mer om man trår rett og klarer å få en fot innenfor.
De meldte jo denne kina-kunden for litt over 2 år siden. https://newsweb.oslobors.no/message/515159
Virket jo lovende, og har sikkert gitt resultater, men må jo si at Kina-oppsiden fortsatt er betydelig.
Fünke
30.03.2023 kl 12:05 8765

Nok en forskningsartikkel av nyere dato som peker på SAN sin overlegenhet over konkurrentene, Benzonase og Denarase. Nå håper jeg DMF åpner enda flere dører for AZT. Alt tyder på at DMF var en døråpner for C-Lecta som selger Denarase.

https://aiche.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/btpr.3342

Utdrag:
Salt-tolerant endonucleases (SAN and M-SAN) showed a better performance in the removal of host cell DNA and chromatin in MV DSP when directly applied to the cell culture supernatant after clarification. When compared with non-salt-tolerant endonucleases (Benzonase® and DENARASE®), salt-tolerant endonucleases have better performance at the salt concentrations and pH naturally present in the cell culture supernatant, allowing its direct application without further processing. In addition to that, salt-tolerant endonucleases allowed the removal of chromatin, one of the most critical impurities and often overlooked in enveloped virus DSP. M-SAN's performance and its ability to digest DNA and chromatin were also shown without the addition of extra salt to cell culture supernatant. This makes the DSP process faster and more efficient.
Frozen
30.03.2023 kl 12:52 8698

Takk for at du deler, Fünke.

Dette var svært oppløftende lesning, i alle fall for AZT-aksjonærer.
xjack
30.03.2023 kl 13:14 8667

Veldig bra, Fünke! Hadde egentlig satt diopteren inn mot over påsken nå, men med gode drypp som du presenterer her, så kan la semana santa også by på noe hopp og sprett! Supert!
Fünke
30.03.2023 kl 13:19 8655

En liten detalj: En av medforfatterne er ansatt Themis Bioscience GmbH som ble kjøpt opp av Merck i 2020. Betyr muligens ikke all verden, men det er nå en fact.
JosefK
30.03.2023 kl 14:43 8553


Se der, ja! Bedre enn konkurrentene også under like forhold. Men mye bedre med høyere salt konsentrasjon.

Hallo!!!!
31.03.2023 kl 15:27 8299

Hvem skulle tro at man skulle kjenne på en liten lettelse når vi er tilbake på 40-tallet igjen…..