RECSI vs Nordic Mining

StephanDerrick
RECSI 05.03.2023 kl 22:56 4864

RECSI og Nordic Mining har en del paralleller.

Nordic Mining:
#16 jan: Firdaposten:Nordic Mining har seld opptil 100 prosent av granatproduksjonen for dei første fem driftsåra frå Engebø-prosjektet. Heile produksjonen av rutil er som tidlegare meld, også seld for fem år.
# Aksjekursen spretter opp
# Selskapet har et stort kapitalbehov
# 3 mars- Nordic mining melder om kjempeemisjon på 0,60 øre, dvs med ca 75% rabatt i forhold til sluttkursen dagen før.

RECSI:
# 1 februar: RECSI melder at de inngår kontrakt med Hanwha om salg av produksjonen ved ML de neste 10 år.
# Aksjekursen spretter opp
# Selskapet har et stort kapitalbehov ( Rec Silicon har et stort obligasjonslån som må refinansieres innen april (drøyt 1,1 milliarder kroner,))
# Spørsmålet er da: Ser vi som i Nordic Mining at RECSI først har hauset kursen med de langsiktige kontraktene de har inngått for deretter å bruke denne oppturen til å sette en emisjon med betydelig rabatt?
Rabatten kan bli stor for RECSI har sagt at de ikke vil gå ut med detaljer om Hanwha avtalen. Investorer som skal gå inn i caset vil derfor måtte forlange store risikopremier.
Skal vi tippe på at RECSI emisjonen settes på rundt NOK 12, eller noe over?
unikum
05.03.2023 kl 23:07 4816

Er du sjuk? Kan du dokumentere at du sitter med aksjer?: Når du har så lite peiling bør du ikke åpne noen ny tråd!!
StephanDerrick
05.03.2023 kl 23:20 4772

Hva er det sjuke i sammenligningen?

Tror du at en emisjon i RECSI vil bli satt på 17?
Tror du potensielle investorer vil kjøpe emisjonsaksjer i RECSI uten betydelig aksjerabatt, dersom de ikke får vite detaljene i Hanwha-avtalen, slik at de kan regne på fremtidige kontantstrømmer og neddiskontere disse ( det er jo summen av disse som gir en teoretisk verdi på aksjen)
Tror du at RECSI ikke vil måtte refinansiere det store obligasjonslånet sitt?

Forklar meg gjerne. Jeg er mer enn villig til å diskutere
elnomi
05.03.2023 kl 23:30 4732

Hvis NOM og REC har endel paralleller så bør en minnes at NOM sluttet på kr 2.44 torsdag. Fredag meldte selskapet om en emisjon til kr 0,60. En enorm rabatt og barbering av eksisterende aksjonærenes verdier. Det samme kan vel ikke skje i REC?
Er ikke REC et mer robust selskap?
StephanDerrick
05.03.2023 kl 23:50 4667

RECSI burde ha en del mindre risiko knyttet til oppstarten og fare for kostnadsoverskridelser knyttet til oppstarten, så vi burde ikke få så vanvittige rabatter som det vi så i NOM tilfellet.
Uansett så burde vi forvente en avklaring rundt refinansieringen av obligasjonen innen de neste 14 dagene ( kanskje allerede til uken) altså innen rundt 20. mars.

RECSI ledelsen begynner å få det travelt, det nærmer seg forfall og ikke minst makroforholdene og stemningen i aksjemarkedet kan raskt snu.
Kvike11
06.03.2023 kl 06:43 4432

du har en livlig fantasi, og det ser ud til du ikke har styr på fakta.
RECSI mangler ikke penge til at indfri eller finansierer nyt lån, det er allerede på plads.
Der kommer ikke en ny emi i RECSI, det skulle lige være hvis de vil bygge en ny fabrik
De har penge til opstart, som sker i næste kvartal, måske inden for 30 dage.
Hvorfor skriver du ikke at RECSI laver en emi på 10 milliarder nye aktier til 60 norske øre, nu du er igang med at sprede fantasier
Du kunne få job hos finansavisen, de har heller ikke styr på fakta.
Ingen grund til at svarer mig, jeg gider ikke bruge tid på at svare dig.
Redigert 06.03.2023 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
06.03.2023 kl 08:39 4209

"RECSI mangler ikke penge til at indfri eller finansierer nyt lån, det er allerede på plads."

Når skjedde dette?
Under kvartalspresentasjonen for noen uker siden fremkom følgende:

Rec Silicon har et stort obligasjonslån som må refinansieres i april, men venter en løsning lenge før forfall.
https://www.finansavisen.no/industri/2023/02/23/7987938/tapene-okte-for-rec-silicon-fikk-ebitda-pa-minus-23-6-millioner-dollar-i-fjerde-kvartal

"I 2018 hentet 110 millioner dollar, drøyt 1,1 milliarder kroner, i et obligasjonslån som må refinansieres i april i år. I tredjekvartalsrapporten opplyste selskapet at det aktivt jobbet med å få det til. Nå mener ledelsen og styret at det vil klare å få inn nødvendig kapital for å møte gjeldsforfallene."

Når RECSI ledelsen under kvartalspresentasjonen sa at de skulle ha refinansieringen av gigant-obligasjonen ( 1.1 milliarder NOK) på plass i god tid før forfallet i April, ja så burde vi forvente at dette kommer på plass i løpet av de neste 14 dagene.
De har nok blant annet ventet på at meldingen om kontraktsinngåelsen med Hanwha skulle få spille seg ut fullt og helt i aksjekursen, før de kjører refinansieringen.
StephanDerrick
06.03.2023 kl 18:22 3819

Flere bruker nå det positive momentumet i aksjemarkedet til å få kjørt emisjoner.

Nå i ettermiddag melder NEL at de skal hente inn hele 1.6 milliarder i løpet av kvelden.

RECSI bør snart få på plass refinansieringen av 2018-obligasjonen på vel 1,1 milliarder som forfaller i april. At mange andre nå kjører emisjoner gjør også til at det kan bli vanskeligere å hente kapital dersom man ikke snart får dette på plass.
StephanDerrick
06.03.2023 kl 23:14 3455

Archer-emisjonen som er kjørt nå i ettermiddag er vel så interessant som sammenlingning for RECSI.

Archer som driver med drilling-tjenester, har hatt en fin opptur i det siste sammen med resten av oil-service, men de har slitt med stort refinansiseringsbehov.
Aksjen slutten dagen i dag litt over 5 kroner.
Emisjonen ble satt på NOK 1, altså til 80% rabatt. Det var det som var mulig å få til var tilbakemeldingene fra meglerhusene.

I lys av de siste emisjonene på OSE og kanskje spesielt Archer-emisjonen i dag, skal det bli veldig interessant og spennende og se hvor RECSI lander med refinansieringen av obligasjonsforfallet i April på vel 1,1 milliarder NOK.
Gottmos
06.03.2023 kl 23:32 3389

Måste vara sämsta tråden på detta forum.
Men fortsätt gärna din monolog.
Över och ut från söta bror.
StephanDerrick
06.03.2023 kl 23:44 3351

Vi får se om du har samme mening etter at RECSI nå i løpet av kort tid har lagt frem sin løsning på refinansieringsproblematikken.
Redigert 06.03.2023 kl 23:45 Du må logge inn for å svare
fjellape
06.03.2023 kl 23:52 3321

Emisjoner i Recsi har en tendens til å være i forbindelse med oppkjøp som drar kursen oppover.
Så jeg kan ikke se hvorfor en emisjon skulle dra kursen ned.
Selskapet hadde 105 MUSD i kontanter 31. des.
StephanDerrick
07.03.2023 kl 08:29 3069

Emisjoner til overkurs var mulig da:
A: Røkke satt med kontrollen og Hanwha ville inn
B: Vi hadde lave renter og en ESG-hype uten sidestykke.

I dag er situasjonen helt annerledes.
Null
07.03.2023 kl 09:35 2934

NEL satt som emisjon på 1,6 miliarder på - 8%
Så ikke alle som setter på 0,2- 0,25 Jeg er sikker på at REC SI vil ligger mer på NEL nivå så er ikke redd for emi på 5 kr ;)

Emisjon i Nel
Hydrogenselskapet Nel har hentet 1,6 milliarder kroner i en rettet emisjon, og vil bruke pengene på den planlagte gigafabrikken i USA.

Emisjonen ble gjort ved å utstede 108 millioner nye aksjer til en tegningskurs på 14,9 kroner per stykk, ifølge en børsmelding sendt ut sent mandag kveld.
Stabukk
07.03.2023 kl 10:12 2816

Er Null og andre sikker på at det blir emi i Recsi? At Hanwha vil ta ein større bit?
Eller kan vi få inn ein ny større aktør, kanskje på kurs 20 som Hanwha har betalt?
(Hanwha betalte 22% premie, som på dagens kurs blir over 21 kr)
Eller kanskje berre Rec vil rullera lånet med ein ny obligasjon? Og venta med emi.
Kursen i dag tyder vel ikkje på stor frykt i markedet for ein «grisete» emi…
Blir i alle fall nokre spennande veker til vi får ei avklaring.
Skalleknarp
07.03.2023 kl 12:49 2589

Det er vel de som skriver mest om emi som er mest Short eller tar jeg feil ..? Det som kommer det kommer. Vi er alle døende enten vi vil eller ikke, men man behøver ikke å snakke om begravelsen sin i dag om denne statistisk er 1-40 år frem i tid.... Mitt håp i dag er at RECSI kommer med gode meldinger rimelig snart ("I god tid før forfall") om Obligasjonslånet sitt med en fantastisk løsning og at dette bringer så pass bevegelse i kursen at man en stund glemmer alt emi snakket og at Short heller må konentrere seg å løse inn før det blir for mye av det gode !!! Joda, dette kommer til å bli som polkøen på lille juleaftenen skal dere se. Alle skal ha litt drikke til jul, men maaaange venter likevel til siste dag før man skal kjøpe og da blir det laaaaange køer og trangt inn døra. Slik er det bare...
Redigert 07.03.2023 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Stabukk
07.03.2023 kl 13:12 2532

Ei kort takk for optimimistisk tilbakemelding! Har tenkt å venta på ei «god løysing».
StephanDerrick
07.03.2023 kl 13:32 2468

Enig i den.

NELs emisjon ble satt til overraskende lav rabatt.
Drawbacket synes dog å være at aksjekursen da faller til denne emikursen og at den fortsetter ned under, slik tilfellet i skrivende stund er for NEL.
unikum
07.03.2023 kl 14:12 2363

Hvilke nivå satt du shorten din ? 16- 16,50 greit å vite hvor mye i % du taper når du slutter med disse tåpelige innleggene. Det å sammenligne pærer og epler gjorde vi på barneskolen.
Null
07.03.2023 kl 14:50 2259

Stabukk
Med en stor usikkerhet så vil jeg vel si det slik
Jeg tror ikke på emisjon nå får alt er på plass i ML.
Jeg tror Lånet blir finnansiert med forskudd på avtale, eller med rullering av låneterm, helt eller delvis med det er at man kan bruke noen kontater til å betale ned deler av gjelden.

Videre tror jeg at dersom man får behov for kapitalinsprøytning så vil dette bli gjort som en rettet emisjon mot en ny stor aktør/ kunde.
Det vil også bli gitt åpning for rep, emisjon mot eksisterende aksjonærer.
Jeg tror emisjon bli gjort på kurser over 20 kr, og med en rabatt på maks 15% fra kurs på det aktuelle tidspunkt.

Nå er det skrevet og jeg har lagt hodet på blokka....
Denne kan dere sikkert ta frem å gni meg med senere eller geni forklare meg ;)

NULL
Stabukk
07.03.2023 kl 15:46 2138

Takkar Null for tilbakemelding. Ser for meg mykje det samme, så då ligg det eit ekstra hode på blokka!
StephanDerrick
15.03.2023 kl 16:37 1391

Molnes tok for seg RECSI på morgensendingen i dag, og sa at de begynte å få det alvorlig travelt med å få plassert refinansieringen. Husk sa han, emisjonsvinduet er lukket i et intervall på ca 14 dager rundt påske, og RECSI har deadline uken etter påske.

Som jeg skrev på denne tråden i forrige uke så er det forunderlig at RECSI ikke har brukt det gode sentimentet som vi har hatt til å få plassert denne refinansieringen. Uansett om det nå blir emisjon eller obligasjonsutstedelse eller en kombinasjon, så risikerer de å få svært dårlige betingelser. Se bare på obligasjoner som er utstedt nylig /som det fremdeles jobbes med så er ofte renten i størrelesesorden +/- 13%. ( Archer og PGS er gode eksempler).