QEC - Von der Leyen said Europe is open to importing LNG

MC Axel
QEC 06.03.2023 kl 22:42 43247

EU head says Canada should focus on exporting clean hydrogen ahead of Ontario visit

Ursula Von der Leyen’s visit focused on clean energy, trade and support for Ukraine

THE CANADIAN PRESSMar. 6, 2023 11:30 a.m


“We should definitely expand our co-operation on this energy of the future.”

Ahead of that visit, von der Leyen wrote that Canada could broaden its exports of liquefied natural gas as an interim step to more hydrogen exports.

Von der Leyen said Europe is open to importing LNG directly from Canada


We should keep co-operating on LNG, knowing that some of the facilities could be repurposed for hydrogen trade afterwards,” she said.


At the end of the day, if you can produce hydrogen that has zero, or virtually zero carbon emissions, from my perspective, who cares where it comes from.”


Read it all here:


https://www.ominecaexpress.com/business/eu-head-says-canada-should-focus-on-exporting-clean-hydrogen-ahead-of-ontario-visit/
minsin
07.03.2023 kl 12:24 4441

Klart gass kan komme fra Alberta - uansett mener jeg at Quebec må endre Bill 21 - dersom de legger rør over provinsen Quebec.
Hvor omfattende endringene blir , får tiden vise - tipper alikavel det vil være begrensninger i forhold til Olje
En Evt Gass levering blir gjort via Øst kysten til EU- noe som er mest naturlig, siden rørgatene vil gå tvers igjennom Quebec

"The bill amends the Petroleum Resources Act to limit its scope
to natural gas storage and natural gas and oil pipelines and,
consequently, replaces the title of the Act to take into account those
amendments"
Ref :
https://www.assnat.qc.ca/en/travaux-parlementaires/projets-loi/projet-loi-21-42-2.html

Redigert 07.03.2023 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
njn-
07.03.2023 kl 14:34 4296

Vær enkelt på chaten må ha lov og mene hva de vill, uten at du irettesetter dem.
De har kanskje den riktige definisjonen. Alle her gjetter. Også du.
googleearth11
07.03.2023 kl 15:01 4237

Nei, jeg gjetter ikke. Jeg baserer meg på fakta når det gjelder Quebecs myndigheters uttalelser i denne saken. Og jeg har sagt hvorfor jeg irettesetter folk som kommer med innlegg med null betydning og substans for aksjekursen i QEC. Det handler om kildekritikk. En feil blir ikke riktig ,uansett hvor mange ganger den gjentas.
Men folk må gjerne for meg kalle en stridsvogn for et fly. Du får den aldri til å lette likevel...
minsin
07.03.2023 kl 17:05 4105

For spesielt interreserte :
https://m.youtube.com/watch?v=VbzAM9Evsyo

Sendingen starter 1830 i dag
Redigert 07.03.2023 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
googleearth11
07.03.2023 kl 17:07 4094

Den blir interessant.
Peter Sellers
07.03.2023 kl 17:25 4059

@ge11, hvorfor finner du denne interessant og alt det de andre poster av nyheter som lite relevant?? Kommer denne Youtube sendingen til og forandre ting i Quebec, du mener jo at det ikke hjelper en tødd så lenge Legault ikke kommer på banen?
googleearth11
07.03.2023 kl 17:31 4033

Nei, men det blir interessant i forhold til ev eksport av gass fra Alberta, som jeg tidligere har påpekt. Det hadde vært fint om du klarte å trekke noen konklusjoner selv... :-) I tillegg til at van der Leyen og Trudeau har adskillig større påvikningskraft enn en antiwaxer, eller en annen tulling.
Redigert 07.03.2023 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
Jensi
07.03.2023 kl 18:47 3836

Dagens gode nyhed 👍👍👍👍
Sunrise
07.03.2023 kl 19:09 3736

Vel de er innpå LNG i spørresesjonen, men får ikke tak på hvor den canadiske statsministeren er med tanke på forsyning av LNG fra østkysten. De vil jo gjerne hjelpe. Noen andre som klarte å hente ut et tydeligere budskap?
Sunrise
07.03.2023 kl 19:17 3732

Var for rask til å trekke konklusjon for nå sier han om det er private selskaper som kommer opp med et kommersielt forslag vil de støtte det, slik de har gjort på vestkysten. Så må bety at det er åpninger. Men i den lengre tidsrammen er det hydrogen.
minsin
07.03.2023 kl 21:19 3424

I hovedtrekk så er den politiske ballen spilt mot næringslivet.
Kommer helt sikkert en eller anna avtale Statement på LNG leveringer etter hvert
Repsol har fått sin eksport lisens utvidet til 2057.
Tc Main vurderer Rørgater til NB/NS.

Questerre, sammen med mange andre aktører, har bekreftet at det er ett business case.
Dette må konkretiseres i større grad.
Legualt må overbevise befolkningen og at LNG er viktig for eksport og som energi kilde til Quebec.

Tipper vi gir dette 2-3 mnd - så er det meste i boks og kursen staket ut - tror for øvrig det er viktig at de får startet opp til våren/sommeren

Litt lese stoff for den interesserte,
https://newpathway.ca/canadas-east-coast-lng-saga-continues-conflicting-signals-as-to-whether-canada-will-help-europe-phaseout-russian-gas-for-good/

Ps
David Yager er en ringrev og vet mye om hva som skjer







Redigert 07.03.2023 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
d12m
07.03.2023 kl 23:31 3136

2-3 mnd for mnd for en så omfattende politisk prosess? Det virker veldig optimistisk
minsin
08.03.2023 kl 00:09 3084

Hmm tror faktisk prosessene var godt i gang
etter august -22.

Tror det er ett visst press på prosjektet og oppstart vil være " etter at telen e gått utav bakken ".
Tipper selv export fra St.John vil være i 2026-27, men at de sikter seg inn med midlertidig løsninng fra 2025..









MC Axel
08.03.2023 kl 02:02 2998

QEC will go right up at the slightest hint of them getting a permit in Quebec
Slettet bruker
08.03.2023 kl 06:48 2835

Innlegget er slettet
😂🫵
googleearth11
08.03.2023 kl 06:51 2825

Thats the dangerous part. It Will fell as a sack again when the hint is not real. And that again Will make qec Even more uneatable for serious investors.
Slettet bruker
08.03.2023 kl 07:30 2737

Spennende å se hvor mye ned den går i dag
googleearth11
08.03.2023 kl 07:31 2733

Det er vel meldt nedgang over hele linja Olja er ned 3 dollars fra i går. USA er ned, Asia er ned. Da ville det være svært oppsiktsvekkende om qec gikk opp. Fin dag for å spe på med flere billige aksjer i QEC.
googleearth11
08.03.2023 kl 07:33 2710

Ser ut til å være ganske gode konklusjoner, Minsin. Men fortsatt svært ullent i forhold til Quebec. Mye lysere for eksport over østkysten fra Alberta. Så alt i alt er det jo klar fordel for Qec, selv om indrefilleten fortsatt sitter godt plassert i okseskrotten.
Slettet bruker
08.03.2023 kl 07:37 2696

Hvorfor er det spændende, når du ikke ejer aktier i QEC? Dit indlæg beviser bare, hvor sygelig besat du er af dette forum omkring QEC 😉
Slettet bruker
08.03.2023 kl 08:52 2454

https://pm.gc.ca/en/news/news-releases/2023/03/07/joint-press-release-occasion-visit-canada-european-commission-president-ursula-von-der-leyen

The Leaders also committed to continuing to collaborate through the Canada-EU Working Group on Energy Transition and LNG that they announced in March 2022. This Working Group is developing sustainable medium-term solutions on key resources and energy that Canada can supply to the EU like hydrogen and critical minerals, as well as the global supply of resources like LNG.
googleearth11
08.03.2023 kl 09:00 2407

Da bør det ikke være hinder for eksport fra Alberta. Det er en god nyhet for qec. Selv om det selvsagt ville vært mye enklere fra Quebec - men som vi alle vet så er den leveransekilden effektivt stengt. Franskcanadiernes særstilling som minoritet kan faktisk bli provinsens bane.
Pressemeldinga er stort sett det sedvanlige blabla fra et slikt møte. Som det nødvendigvis må bli.
Redigert 08.03.2023 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
08.03.2023 kl 09:15 2316

Hvorfor det? Er du short eller bare ute etter billigere QEC aksjer?
TrumpGold
08.03.2023 kl 09:17 2323

Ingen tegn til rekyl, kan bli videre dumping idag.
d12m
08.03.2023 kl 09:27 2258

En på Xtrainvestor hevder å ha fått følgende svar fra CFO
« We are keeping the door open to any discussions with the Government. That having been said, we are still moving forward with our claim at the same time. We are keeping all options open.

The purpose of the claim amount relates solely to our lawsuit. It would hopefully substantiate that this discovery has value and will motivate the Government to action.»
https://chat.xtrainvestor.com/channel/qec
googleearth11
08.03.2023 kl 09:37 2210

Ingen tegn til dumping i dag.
googleearth11
08.03.2023 kl 09:39 2197

For å utdype litt det siste jeg skrev – for de som måtte være interessert… 😊
Allerede i 1984 beskrev Richard Handler i sin bok «Nationalism and Cultural Objectification in Quebec» likhetene mellom militante språkfanatikere i Bretagne og Quebecs nasjonalister. Bretagne-fanatikerne er travelt opptatt med å markere sin avstand til Paris. Akkurat på samme måte som Quebecs nasjonalister er ekstremt opptatt av å markere total avstand til det britiskpåvirkede Canada. Quebecernes nasjonalistiske motivasjon er altså ikke preget av å bevare det franske - som i parentes bemerket ikke er spesielt behov for å vernes. I stedet fastslår Handlers studie at Quebecs franske nasjonalisme er videreutviklet fra det franske og tilpasset en nord-amerikansk kontekst, der opposisjonen er viktigere enn bevaringen av det franske.
Ellen Badone tar for seg Handler og McDonald (Bretagne-franskmenn) i denne analysen, som kan leses fritt:
https://www.jstor.org/stable/644920?read-now=1&seq=6#page_scan_tab_contents
For å forklare litt hvor sære Quebecerne er så kan jeg ta for meg Erling Kiellands masteroppgave fra 2006: «Skal minoriteter ha rettigheter? Debatten om multikulturalisme og minoritetsrettigheter innenfor nyere politisk teori», blant annet om hvilke tiltak som gjøres overfor innflyttere til provinsen: «Enten du er tradisjonell fransktalende beboer av Quebec, eller innvandrer til provinsen, forlanges det at dine barn skal utdannes i fransktalende skoler. Innenfor forretningslivet forlanges det at alle firmaer med flere enn 50 ansatte skal benytte fransk som forretningsspråk.»
https://www.duo.uio.no/handle/10852/25068
Thomas Hylland Eriksens pamflett fra 1993 (som han selv understreker ikke er noen forskningsoppgave!!!) «Kulturterrorismen» - beskriver også Quebecs merkelige form for nasjonalisme.
https://www.bokkilden.no/sosial-diskriminering-og-likestilling/kulturterrorismen-thomas-hylland-eriksen/produkt.do?produktId=104983
Blant annet på bakgrunn av disse seriøse kildene, så er jeg svært skeptisk til at Quebecs myndigheter er villige til å gjøre noe som helst som på noe tidspunkt kan være til fordel for den britisktalende befolkningen i resten av Canada. Selv om det skulle føre til selvdestruksjon.
For å trekke tilbake til gårsdagens møte, så er ikke Quebec nevnt med en eneste setning eller noe annet i noen av tekstene som er gjengitt etter møtet mellom Trudeau og van der Leyen. Så da vil jeg fortsette å ignorere Quebec som forretningspotensial for Qec inntil videre (unntatt erstatning, da).

PS! Finnes selvsagt massevis av andre seriøse forskningsrapporter omkring Quebecs særstilling i Canada.
Redigert 08.03.2023 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Boei
08.03.2023 kl 09:51 2134

Det kan være du får rett googleearth11 men jeg tenker, hvorfor tillot de å lete etter forekomster i første omgang?
googleearth11
08.03.2023 kl 09:55 2183

Godt spørsmål. Aner egentlig ikke. Ren gjetning kan være at de kanskje i første omgang så en gedigen fordel i det, for så å kaste seg på den grønne bølgen for å understreke sin særhet. Husk at det gikk mange år (nesten en generasjon) fra tillatelse til letevirksomhet ble gitt til Bill21 kom. Mye endrer seg med tiden.
Jeg håper jo selvsagt at jeg tar feil. Har ikke noe i mot full utbygging i Lowlands og rakettkurs på QEC. Men tviler altså svært sterkt INNTIL det kommer klare meldinger fra Francois Legault & de styrende myndigheter i Quebec om at de vil tillate utvinning av gass.
Redigert 08.03.2023 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
mofi1
08.03.2023 kl 10:41 2086

Flott innspill, googleearth11, det understreker det du og noen av oss andre har sagt, dersom det skulle komme noen lovendring må det komme fra de sentrale delstatsmyndighetene i Québec!

Hva Questerre eller sentrale myndigheter i Toronto tror og håper har ingen betydning så lenge Legault holder på sitt.
Redigert 08.03.2023 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
Boei
08.03.2023 kl 10:43 2080

Jeg tror og de kastet seg på den grønne bølgen og ville gå foran som et godt eksempel, slå seg litt på brystet. Dessverre har verden har endret seg drastisk etter deres beslutning, politikerene vender seg den vei vinden blåser....at det kan komme endringer er fullt mulig. Det vi venter på er signaler fra myndighetene i Quebec om hvilken vei dette tar.
googleearth11
08.03.2023 kl 10:47 2096

Dette understreker jo også Binnion i intervjuet med Finansavisen fredag. Naturressurser er underlagt provinsene, ikke sentralregjeringen.
googleearth11
08.03.2023 kl 10:52 2080

Normalt gjør politikerne det, ja. Men ikke i Quebec... Dessverre. Det er selvsagt mulig, men svært lite sannsynlig.
Redigert 08.03.2023 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
mofi1
08.03.2023 kl 10:59 2063

Ja, han var veldig tydelig på det!

Det lille håpet vi har er jo hvis advokatene antyder at erstatningskravene kan bli svært store, samtidig som inntektene ved eksport til Europa blir desto større og behov for egen energi kan dekkes ved en forsiktig lovjustering, vil dette bli gjort. Men, som du antyder, intet er sikkert eller helt rasjonelt i Québec:-).