QEC - Von der Leyen said Europe is open to importing LNG

MC Axel
QEC 06.03.2023 kl 22:42 43244

EU head says Canada should focus on exporting clean hydrogen ahead of Ontario visit

Ursula Von der Leyen’s visit focused on clean energy, trade and support for Ukraine

THE CANADIAN PRESSMar. 6, 2023 11:30 a.m


“We should definitely expand our co-operation on this energy of the future.”

Ahead of that visit, von der Leyen wrote that Canada could broaden its exports of liquefied natural gas as an interim step to more hydrogen exports.

Von der Leyen said Europe is open to importing LNG directly from Canada


We should keep co-operating on LNG, knowing that some of the facilities could be repurposed for hydrogen trade afterwards,” she said.


At the end of the day, if you can produce hydrogen that has zero, or virtually zero carbon emissions, from my perspective, who cares where it comes from.”


Read it all here:


https://www.ominecaexpress.com/business/eu-head-says-canada-should-focus-on-exporting-clean-hydrogen-ahead-of-ontario-visit/
VIP001
08.03.2023 kl 11:02 3179

Er enig i at nyheter må komme fra myndighetene i Quebec, men dette kan komme når som helst. En får ikke forhåndsvarsel på det. Plutselig kommer det en uttalelse eller nyhet som forteller at Quebec er villig til å se på utvinning av gass igjen pga. diverse forhold. Da mangedobler kursen seg over natten, lenge før noen får trykt på kjøp knappen. Derfor sitter jeg i QEC og avventer, og jeg har god tålmodighet fordi jeg mener det er verdt ventetiden. Dermed spiller det ingen rolle om kursen er over eller under 2 kr. for min del.

Men det er klart jeg tolker det positivt når Questerre sier at det foregår samtaler og det er bevegelser i positiv retning. Og hvis samtalene går i vasken så er det "all in" på erstatning. Og den erstatningen vil være ekstrem, og ekspropriasjons-lovene i Canada står ekstremt sterkt og dermed har QEC en veldig god sak, og dette vet myndighetene i Quebec.

Jeg vil absolutt ikke selge meg ut før dette er 100% avklart enten i ene eller andre retningen, og r/r er uansett ganske god her i forhold til de underliggende verdier i selskapet og planlagte prosjekter i fremtiden.
Redigert 08.03.2023 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2023 kl 11:11 3147

VIP001, jeg kunne ikke skrive det bedre selv, men du rammer altså "spot on" med dit indlæg her :-).........købte selv flere aktier i QEC igår!!!!!!
minsin
08.03.2023 kl 11:20 3134

Eksport fra Alberta til Øst kysten - innebærer endring av Bill 21, da gass rørene vil nødvendigvis gå gjennom Quebec.
Rørgatene som går via US er ikke ett alternativ - delvis grunnet politiske forhold , forsynings sikkerhet og ikke minst kapasitets problemer

Quebec har ett fundamentalt pågående press på energi situasjonen, Bygging av Vannkraftverk ( 4-5 ) ligger ca 15 år frem i tid.
Den minst natur inngripende løsning Quebec har , er faktisk å stikke ett sugerør ned i Lowlands og knytte seg til Gass kraft verket som står oppe på tomta.
To kilometer med Gass rør skulle vel holde og en mindre utbygging av anlegget ;-)

https://www.tcenergy.com/siteassets/pdfs/power/becancour/transcanada-becancour-cogeneration-plant-fact-sheet-2018.pdf

Alternativt er å bygge demninger og ødelegge titusenvis av kvadrat kilometer av indianer landskap, 5 større elver går visst fyken de også..."Sitting Bull" og " pocahontas" blir neppe særlig fornøyde.

Ursula skal i dag besøke Gov. Gen. Mary Simon - hun har minoritetsbakgrunn og er fra ett folk som lever i naturen - hun vil støtte min tanke gang :-)





Redigert 08.03.2023 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
googleearth11
08.03.2023 kl 11:25 3151

Din fortolkning er ut fra norsk kontekst. Altså en kontekst der en finansminister fra Sosialistisk Venstreparti lydig og logisk trakk gullkortet i 2008, og kjøpte opp 1 % av alle aksjer i verden - noe som har medført en 13 dobling av Statens pensjonsfond utland på 15 år. I andedammen Norge er alle enige om å trekke i samme retning til fordel for FELLESSKAPET.
Dette gjelder såvisst ikke for Quebec - som jeg så tydelig viser til. Men du må gjerne sitte i aksjen på de premissene du skisserer. Questerre sier ikke noe om erstatningen vil være ekstrem. Tvert i mot. Den er "bra" eller kan bli "svært bra". Uansett om eksporpriasjonslovene står sterkt i Canada, så står selvstyrerettighetene - og rettigheter til naturressurser i provinsene enda sterkere. Selvstyrerettigheter er til og med en del av grunnloven - The Canadian Charter of Rights and Freedom - fra 1982 - i regi av Pierre Trudeau. En vanlig lov, som ekspropriasjonsloven (så vidt jeg vet - litt usikker på om den også er en del av grunnloven) kan bli avvist hvis den står i konflikt med grunnloven. På den andre siden så er kravet sterkere, siden First Nations er en del av erstatingssaken. Deres grunnlovsrettigheter KAN være sterkere enn franskcanadiernes. Men det er juristmat.
googleearth11
08.03.2023 kl 11:28 3149

Det er mye logikk i det du skriver. Det er ikke noe i veien for at Bill21 blir endret - men kun mht rørgater f.eks. Og alt det andre er veldig logisk. Men i Quebec er ikke ting logiske. Dessverre. Og det er NULL signaler om endring. Jeg sitter uansett i Qec på bakgrunn av stigende inntjening og svært liten gjeld. Resten får bli en bonus.
MC Axel
08.03.2023 kl 11:45 3113

This is what Canada and the EU have agreed upon! and LNG is one of them


Prime Minister of Canada Justin Trudeau


Joint press release on the occasion of the visit to Canada of European Commission President Ursula von der Leyen

pm.gc.ca


Reliable, affordable, and sustainable energy and raw materials:

18. The Leaders also committed to continuing to collaborate through the Canada-EU Working Group on Energy Transition and LNG that they announced in March 2022. This Working Group is developing sustainable medium-term solutions on key resources and energy that Canada can supply to the EU like hydrogen and critical minerals, as well as the global supply of resources like LNG.


https://pm.gc.ca/en/news/news-releases/2023/03/07/joint-press-release-occasion-visit-canada-european-commission-president-ursula-von-der-leyen
Redigert 08.03.2023 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
minsin
08.03.2023 kl 11:49 3122

Ingen røyk uten ild , ikke tvil i at Legualt ser etter en riktig løsning rundt LNG. Trudeau på sin side har hatt besøk av Tyskland , Japan og Nå EU - alt dreier seg om enorme gass leveringer

"Industry sources say that when Legault met with German Chancellor Olaf Scholz last fall, the premier (who reportedly used to be pro-resource-development) told Scholz he had a public opinion problem in Quebec that could only be solved if people from outside the province (like Scholz) asked for the province’s gas. The chancellor was in Canada last August on a three-day visit to explore energy security and clean-technology options."
Redigert 08.03.2023 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
VIP001
08.03.2023 kl 11:55 3090

"Ekspropriasjon av eiendom innebærer at du som grunneier må gi fra deg hele eller deler av eiendommen din mot en erstatning. Et grunnleggende prinsipp er at avståelse av grunn skal skje mot full erstatning."

Dvs. at Quebec "tar/eksproprierer" områdene til QEC og andre eiere og er dermed pliktig til å gi full erstatning. Selvsagt tilbyr Quebec en liten erstatning, men det er retten som skal ta stilling til dette og da vil de faktiske verdier på områdene være grunnlaget for erstatningen. Dermed vil denne være ekstrem, noe myndighetene vet.

QEC sitter med gullkortet på hånden her. Og jeg vil tro at det er grunnen til at dette drøyer så lenge. Det er garantert mange møter og diskusjoner på hvordan en skal få til en løsning alle kan være fornøyd med, og jeg er sikker på at myndighetene vil på død og liv unngå en rettsak som kan føre til at de går konkurs.

En ting er sikkert er at aksjonærene vil komme godt ut av dette enten det blir åpning eller erstatning.
Redigert 08.03.2023 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
googleearth11
08.03.2023 kl 12:00 3073

Godt poeng. Men om vi skulle se det hele i et rent historisk nasjonalistisk perspektiv: Hvorfor skal fransk(canadiere) hjelpe tyskere????!!! Selv om jeg tidligere har påpekt at Quebeceres motivasjon er preget av opposisjon, mer enn det franske - så ligger det fransk-tyske hatet enda sterkere i bunnen for enhver fransktalende. Ydmykelsen ved kroningen av Keiser Vilhelm i selveste speilsalen i Versailles i 1871 etter Preussens seier i krigen mot Frankrike - fikk store konsekvenser for Versaillestrakteten i 1918 - som igjen var grobunn for Hitlers frammarsj. Dette førte igjen til store franske tap, og en dyp skepsis til tyskere. Selve ideen EU har selvsagt bøtet på mye av dette for folk i Frankrike, som har sett fordelen av samarbeid med Tyskland. Men jeg er redd for at det stikker mye dypere hos ekstremnasjonalister som i Quebec.
Men det er en interessant diskusjon. Trudeaus uttalelse viser vel i grunnen resignasjon mot stabeisene i Quebec...
googleearth11
08.03.2023 kl 12:03 3067

Er det den canadiske lovtolkningen du siterer, eller den norske? Er det en del av Canadisk grunnlov, eller er det en vanlig lov? Det er ganske avgjørende, siden selvstendighet og rettigheter til naturressurser er en del av Canadas grunnlov, som igjen trumfer vanlige lover. Binnion går definitivt ikke høyt ut og lover ekstrem erstatning. Så dette får kun være DIN egen tolkning. Erstatningen kan bli på ressurser som er lagt ned til nå. Eller også framtidige inntekter. Sistnevnte er overhodet ikke gitt. Da ville saken vært klar for lenge siden.
Redigert 08.03.2023 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
søkeren
08.03.2023 kl 12:05 3160

Hvor fransk er Quebec? (det er velg ordningen som ligner mest på Frankrike)
French is the first official language spoken for 22.8% of the population. The majority of Francophones (85.4%) live in Quebec and over 1 million live in other regions of the country.
Redigert 08.03.2023 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
MC Axel
08.03.2023 kl 12:12 3166

This is from Prime Minister Justin Trudeau's official site and I think he knows more than stev, PU, googl...etc
VIP001
08.03.2023 kl 12:15 3186

Loven i Canada: The Expropriations Act provides that the compensation payable to any "owner" of expropriated land shall be based upon: (a) the market value of the land; (b) damages attributable to disturbance; (c) damages for injurious affection; and (d) any special difficulties in relocation.

Quebec: Section 952 of the Civil Code of Quebec represents the most fundamental principle of expropriation in stating that: No owner may be compelled to transfer his ownership except by expropriation according to law for public utility and in return for a just and prior indemnity.

Uavhengig av grunn til å "ta" eiendom så skal eier kompenseres for den faktiske verdien på området/jorden + utgifter. Det er her det er uenighet om erstatning da Quebec vil kompensere for utgiftene. Men som sagt, de må også kompensere for verdiene og da har de et ufattelig stort problem hvis de taper, noe de etter mitt syn vil gjøre da loven er klar på dette punktet.
Redigert 08.03.2023 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
minsin
08.03.2023 kl 12:50 3112

EU har tatt overordnet ansvar for gass handelen i EU. Dette fordi EU ikke ønsker at landene innenfor EU skal konkurere innbyrdes om kjøp av gass , noe som de har erfart vil drive gassprisen oppover .
Mye av importen i tyskland vil derfor bli fordelt i EU
Legualt har tidligere ytret at de vil hjelpe "fransk talende land' i første rekke.

Avtalen om gasseksport vil bli mellom canada/den enkelte provins og EU , tyskland blir ikke part i denne handelen

Redigert 08.03.2023 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
googleearth11
08.03.2023 kl 13:07 3068

Jeg vet det. Spørsmålet er hvordan Quebec OPPFATTER at en tysk kansler kommer og spør om gass. Ikke hva som er rasjonelt og korrekt.
googleearth11
08.03.2023 kl 13:11 3055

Igjen: Er The Expropriations Act en del av grunnloven?
Hvis ikke så vil denne loven vike. Og hadde det vært så enkelt som du sier, så ville saken vært avgjort for lengst.
Tror ikke før jeg ser det. Men du har gode poeng.
minsin
08.03.2023 kl 13:15 3048

En fra Quebec vil til syvende og sist tenke - nå kan vi endelig heve den myndighets pålagte hjemme temperaturen fra 19 til 23 grader, grunnet endring av bill21 - Provinsen får økte skatte inntekter , flere i arbeid og tilførsel av egen energi ( kortreist energi fra gass kraft verk )

Tror nok ukraina krigen og dens konsekvenser , legger følelser rundt 2 verdenskrig i skyggen . Ingen vil ha en ny verdeskrig


Redigert 08.03.2023 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
minsin
08.03.2023 kl 13:21 3012

Eiendomsretten er regulert inn i grunnloven i canada .
Mye lesing og sette seg inn i . Ett godt forslag - bruk 'Open Al / chat gpt" - den sorterer ut det du trenger i forhold til ekspropiering i canada / quebec
Redigert 08.03.2023 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
googleearth11
08.03.2023 kl 13:32 2958

Jeg bruker deff OpenAI. :-) I tillegg: Jeg betviler ikke at QEC har legale krav. Men Binnion var relativt lunken i intervjuet med Finansavisen. Han proklamerte definitivt ikke store erstatningssummer. Og: Hvorfor har ikke QEC lagt fram sine krav, hvis det er så åpenbart at de vil bli innfridd? Jeg sier ikke på noen måte at kravene IKKE vil bli innfridd. Jeg stiller kun spørsmål ved hvor enkelt det er å få penga. Når det er snakk om juss, så skal lover tolkes opp mot hverandre, tidligere dommer, skal tas i betraktning, rimelighet for resten av befolkningen osv. Dette kan ta veldig lang tid. Forstå meg rett: Jeg vil svært gjerne tjene masse penger på min investering i QEC. Jeg er bare sterkt motstan av oppgang basert på rykter og synsing. Vil ha noe håndfast. Slik som f.eks dine meget gode økonomiske analyser om inntjening på eksisterende produksjon osv. Det vil styrke selskapet adskillig, i forkant av en eventuell gigantisk rikdom. Forøvrig synes jeg dette er en mye mer fruktbar diskusjon, enn drittslenging i alle retninger (meg selv inkludert). Så jeg skal i alle fall forsøke å senke den delen av min argumentasjon mange hakk.
Vi vil jo alle (de fleste) best mulig for aksjen.
Redigert 08.03.2023 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
VIP001
08.03.2023 kl 13:34 2985

Jeg har tenkt at så lenge de skal gjennomføre en ekspropriasjon og det skal overtas et verdifullt område så måtte de følge de retningslinjer som følger ved en ekspropriasjon, men om noe trumfer det så har jeg misforstått. Det er ingen garantier mot at det kan komme nytt styre i Quebec om 5-10 år som da vil hente opp gassen. Da vil de tidligere eierne sitte igjen som svarteper, og det er blant annet dette denne loven skal forhindre.

Og det er vel dette rettssaken vil handle om. Skal det gis full kompensasjon for verdier + utlegg eller skal det gis kompensasjon kun for utlegg.
Redigert 08.03.2023 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
googleearth11
08.03.2023 kl 13:34 2987

Kanskje. Men det forutsetter at Quebekerne får servert akkurat DET perspektivet. Og gjentatt det mange nok ganger. Det andre narrativet har tross alt fått gro seg ganske godt fast gjennom 150 år.
minsin
08.03.2023 kl 13:43 2940

QEC opptrer ikke som "utica resourses" der de saksøker quebec for 18 mrd Cad.
Qec ønsker primært å utvinne gassen og bruker dialog som ett verktøy for å finn ett bra kompromiss for å nå sine mål.
Å trå Quebec/politikerne på tærne kan være problematisk iforhold til å utvinne
Dersom Qec satser på erstatning slipper de å ta slike hensyn , saken avgjøres da allikavek gjennom rettsapparatet
googleearth11
08.03.2023 kl 13:46 2983

Veldig gode poeng. Like måten ledelsen i selskapet kjører saken på. Forøvrig liker jeg også QEC i dag. Litt opp på ekstremt lavt volum, samtidig som olja og OB er i minus. Hadde det vært sell off, ville dagen vært i dag... Her er det avventende.
mofi1
08.03.2023 kl 13:53 2961

Slik tolker jeg også MB, han vil tydeligvis aller helst komme fram til en ordning om utvinning med Québec, og gjentar så ofte han kan hvor logisk og rasjonelt det er mht økonomien for Québec. Men bakom ligger trusselen om erstatning, som andre tilfeldigvis fronter, noe som nok passer MB godt.
minsin
08.03.2023 kl 13:54 2978

Må korrigere deg litt - det er tapte fremtidige inntekter qec kan søke erstatning for , ikke verdiene i bakken.
I tillegg til dekning av investert kapital og kostnader til avslutting av brønnene.
Bla var Michael Binnion veldig klar under forrige ukes presentasjon at verdiene i bakken tilhører quebec.
Mener også ha lest om dette i ekspropieringsloven dersom det "fin leses " litt
Redigert 08.03.2023 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
minsin
08.03.2023 kl 14:05 2925

Qec trenger ikke komme med trusler .. trusselen er allerede servert av " utica resourses" med sitt 18 mrd cad krav ...

Ment til mofi1 s innlegg
Redigert 08.03.2023 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Sfh
08.03.2023 kl 14:36 2919

googleearth11 skrev Helt enig!
Her er ein liten generell introduksjonstekst for dei som måtte vere interessert.
https://www.fasken.com/en/knowledge/2020/12/15-introduction-droit-expropriation-quebec
I den norske grunnlova er rett til full erstatning (marknadsverdi) ved ekspropriasjon av eigedom nedfelt i § 105. Medan lov om Oreigning er vår ekspropriasjonslov.
I Quebec vil grunnlova som beskyttar eigedomsretten tilsvare Quebec Charter of Human Rights and Freedoms artikkel 6:
6. Every person has a right to the peaceful enjoyment and free disposition of his property, except to the extent provided by law.
Og "Civil Code of Québec, which restrictively sets out the only cases in which the owner of an immovable may be deprived of his property:
952. No owner may be compelled to transfer his ownership except by expropriation according to law for public utility and in return for a just and prior indemnity.
Den norske lova om ekspropriasjon (Oreigning) vil som nevnt i denne tråden tilsvare EA ) "Expropriation Act" både skjult ekspropriasjon og de facto. Interessant å lese om zoning som skjult ekspropriering.
Det ser ikkje ut til at omsynet til eigedomsretten er noko svakare i Quebec enn her i landet. Og vi må ikkje blande den provinsielle styringsretten over naturressursane med det juridiske vernet eigedomsretten har gjennom Sivil code/EA
googleearth11
08.03.2023 kl 14:40 2902

Ingen tvil om at QEC har en god sak. Spørsmålet er bare hvordan ting tolkes osv. Slik som Minsin også presiserer. Men som sagt: Jeg selger ikke skinnet før bjørnen er skutt. Inntil videre så gleder jeg meg over økt inntjening og lav gjeld. :-)
njn-
08.03.2023 kl 14:47 2897

Hei
Spurte Jason ifjor om bakgrunnen for denne loven og den totale motvilje Quebec hadde når qec fant gassen.
Svar: "You are absolutely correct. The Government of Quebec is essentially ‘nationalizing’ the discovery we made. They can at any time in the future at their choice decide to produce it.

We are working the legal avenue to try and keep this bill from taking effect."

Så bakgrunnen er at de vil stjele all gassen fra ALLE som har konsesjon.
Men de skjønte IKKE at dette gjaldt helle Quebec, med gruver etc......
Redigert 08.03.2023 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
googleearth11
08.03.2023 kl 14:59 2850

Det ante meg, ja. Og understreker min tolkning av Quebec'ere...
minsin
08.03.2023 kl 15:16 2780

Iflg ekspropieringslovgivingen har helt Jason feil.

Quebec kan ekspropiere for "samfunnets beste" - skal det produseres etter ekspropieringen må quebec gi feltet tilbake til tidligere eiere.

Dersom quebec ønsker større andel av feltet , kan de jo bare øke skattesatsene fra 12,5/8 pst .

Redigert 08.03.2023 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
njn-
08.03.2023 kl 17:28 2473

Det er riktig, men spørsmålet var vis loven ble ratifisert (rettskraftig).
Det er det Questerre har godt til sak på.

De ønsker total kontroll.
Som en Bananstat.
minsin
08.03.2023 kl 18:13 2351

Bare å vente her noe vil skje snart tipper jeg
"She pushed back on the idea that Canada would be unable to help Europeans wean themselves off Russian gas due to a lack of East Coast export capacity for liquefied natural gas (LNG)."

https://beta.ctvnews.ca/national/politics/2023/3/7/1_6302031.html

googleearth11
08.03.2023 kl 18:29 2293

Slik jeg ser dette, så er det fortsatt mye som er uklart i fht. lovtolkninger. Vi får bare krysse fingrene og håpe på det beste. Pen oppgang ventes okke som, pga økt inntjening og mindre gjeld.
tynnidioten
08.03.2023 kl 19:17 2114

«Pen oppgang ventes okke som, pga økt inntjening og mindre gjeld.»
sier han som er imot hausing.
Opp+
08.03.2023 kl 19:30 2060

Er det haussing å forvente oppgang pga. utvikling i selskapet. Høyere produksjon, høyere inntekter, lavere gjeld og et par jokere som ser bedre ut enn på lenge.
mofi1
08.03.2023 kl 19:54 1975

Jeg synes du blir veldig streng og pirkete av og til, Tynnidioten.

De fleste av oss som eier aksjer i Questerre gjør det jo fordi vi har tro på selskapet, vi har tro på at produksjonen og inntjeningen vil øke. Mange av oss tror også at selskapet kan vente seg en erstatning etter hvert fra Québec. Derfor tror vi jo også på at kursen vil stige uten at det kan betegnes som haussing.

Samtidig følger vi med på hva som skjer rundt forbudet, selv om de færreste av oss har den store troa på endringer, kan man jo likevel håpe, noe som heller ikke kan betegnes som haussing.