QEC - Von der Leyen said Europe is open to importing LNG

MC Axel
QEC 06.03.2023 kl 22:42 43567

EU head says Canada should focus on exporting clean hydrogen ahead of Ontario visit

Ursula Von der Leyen’s visit focused on clean energy, trade and support for Ukraine

THE CANADIAN PRESSMar. 6, 2023 11:30 a.m


“We should definitely expand our co-operation on this energy of the future.”

Ahead of that visit, von der Leyen wrote that Canada could broaden its exports of liquefied natural gas as an interim step to more hydrogen exports.

Von der Leyen said Europe is open to importing LNG directly from Canada


We should keep co-operating on LNG, knowing that some of the facilities could be repurposed for hydrogen trade afterwards,” she said.


At the end of the day, if you can produce hydrogen that has zero, or virtually zero carbon emissions, from my perspective, who cares where it comes from.”


Read it all here:


https://www.ominecaexpress.com/business/eu-head-says-canada-should-focus-on-exporting-clean-hydrogen-ahead-of-ontario-visit/
søkeren
12.03.2023 kl 21:54 4665

Det er nok sannsynlig, kanskje dette er grunnen til forbudet. Dette gassrøret har vel begrenset kapasitet. Legault og co. ønsker vel selv å ta hand om utvinning. Dette selv om dette synes vanskelig. Lisensene må jo fornyes hvert 10 år.

Conduite de gaz principale de TC vers Québec
easygo
12.03.2023 kl 22:24 4559

..".Helt Feil ! - grunnlovsstridig påstand." Det kan så være, men Questerre deler min bekymring. Hvordan vet jeg det? Fordi jeg har snakket med dem om akkurat det... og en del annet.
Politikere kan og gjør mye som er tvilsomt/ulovlig i forhold til gjeldende lover. For Quebec sitt vedkommende er det klinkende klart at Bill 21 er ulovlig. Hvorfor? Fordi den har satt et bestemt beløp som erstatning til olje/gasselskapene. Dette strider da mot lovregler om en rett og riktig kompensasjon. Hadde de nøyd seg med å bare erklære olje og gassutvinning som forbudt fra en eller annen dato ville det vært lovlig, fordi det ikke strider mot andre (gjeldende) lover.
minsin
12.03.2023 kl 22:34 4506

Du kan gå inn på Trans Canada sine web sider og lese kapasiteten i hvert rørsystem.
Mener å huske at kapasiteten er sterkt begrenset spesielt om vinteren ... derfor vil jeg tro at bygges det ut til st John . må de erstatte rørsystem fra Montreal og bygge nytt fra Quebec. samme med rørsystemet som går fra Quebec og over til US -.vintern er det ingen ledig kapasitet.

Vi vet at Ursula sa at hun ønsket å importere direkte fra canadas Øst kyst.. Saguenay er ett ferdig kapittel, da er det Bucancour port og St John igjen..

Legualt sa han skulle bygge 4-5 vannkraftverk innen 2040 , dessverre er Quebec tom for strøm lenge før den tid...og opplever nå større strøm kutt igjennom vinteren
Myndighetene har allerede gått ut til innbyggerne og sagt at de må holde 19 grader i private og offentlig bygg fremover

Bygger nok opp til en formidabel energi krise - som må løses innen 2026- 2027 , Questerre sier de er klare på å levere LNG fra Lowlands innen 2 år ... ergo i 2025.

Hydro-Québec sier i sin rapport -
2027 -The year in which we will need new energy supplies
2026–2027 The winter in which we will need new capacity supplies

https://toronto.citynews.ca/2022/12/28/about-19k-quebec-hydro-customers-still-without-power-almost-1-week-after-storm/
https://www.hydroquebec.com/data/documents-donnees/pdf/strategic-plan.pdf?v=2022-03-24
Redigert 12.03.2023 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
minsin
12.03.2023 kl 22:53 4451

Du må ta en prat med de en gang til og si til dem: At det å tilby erstatning faktisk betyr at de innrømmer erstatnings ansvar - aldeles ikke klok beslutning i det hele tatt!
Rettsvesenet, som en uavhengig part, får avgjøre hvor stor erstatningen blir - når Quebec har innrømmet erstatnings ansvar - er jo saken grei.
Bill 21 er ikke ulovlig i det hele tatt - en provins har faktisk lov å bestemme hvilken næring som skal drives i provinsen, men de må betale seg utav avgjørelsene.
Eiendoms retten er nedfelt i grunnloven i Canada og politikerne i provinsene må følge den uansett.

Energi krisen i verden og ikke minst i Quebec overskygger rettsaken - jeg tror faktisk mere på at Quebec firer flagg og lar QEC ta opp gassen
Selv Legualt er ikke helt imot LNG , for noen år siden var han og hans parti faktisk positiv..Nå henviser han til hva folket har bestemt, samtidig som han har ytret at viktige personer som Sholtz mm vil påvirke en endring av Bill 21...
Ursula forsnakket seg da hun sa " EU var klar for å motta LNG direkte fra Øst kysten av Canada"... hun fikk nok passet påskrevet av Trudeau ,at det er Canada som må kringkaste slik eksport først.
Nå har miljøvernerne vunnet sin kamp - I Saguenay, der marine parken er 4 doblet i størrelse - de holder seg sikkert i ro bla mht LNG rør fra Quebec til St John

Nå handler det bare om å finne en politisk vei for å endre Bill 21--- det er der fokuset er etter min mening
Det vil nok også bli fremlagt en " forretnings plan" fra næringslivet innen kort tid- forundrer meg ikke at REPowerEU - vil hjelpe til med finansieringen



Redigert 12.03.2023 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
gaiden
12.03.2023 kl 23:08 4417

🎯
googleearth11
13.03.2023 kl 08:30 4160

Du begynner å overbevise meg med din meget grundige dokumentasjon og argumentasjon. Er fortsatt litt skeptisk i forhold til Quebekeres særhet. Tror faktisk politikerne er interessert i å finne en løsning, der de kan redde ansikt. Men de får nok endel problemer med opinionen.
googleearth11
13.03.2023 kl 08:36 4150

Enig i den konklusjonen, selv om motstanden mot den type prosjekter er stor. Bør være mye mindre sårbar natur i Quebec.
1013
13.03.2023 kl 08:59 4063

jeg tror ikke de får lov at hente gassen, jeg tror derimod på at de får en ok erstatning, der kommer et forlig og derefter bliver Qec solgt.
mofi1
13.03.2023 kl 09:20 3975

Ja, veldig enig i at Minsin, argumenterer logisk og overbevisende, men spørsmålet er jo hele tiden hvor logisk ( ut i fra hvordan vi tenker logikk) tenkende politikerne i Québec er. Derfor er jeg litt redd vi ser dette ut i fra et europeisk perspektiv, hvor spørsmålet tilsynelatende synes opplagt. Så det gjenstår å se hva Legault og hans kumpaner finner på, han har vunnet et valg overbevisende, har all makt og er nok ingen dumskalle selv om enkelte her synes å tro det.

For øvrig sees absolutt ingen tegn til at optimismen er økende på Questerre sine vegne når det gjelder kursutvikling eller volum.
Peter Sellers
13.03.2023 kl 10:11 3821

@ge11, ja det hadde vært fint om Legault og gjengen hans kunne lytte til FN folket, det viser jo at USA ser mange fordeler med utvinning i Alaska, masse nye arbeidsplasser, skatteinntekter osv, ja så la oss håpe det kan være en tankevekker for menigheten i Quebec!
minsin
13.03.2023 kl 10:54 3760

Tja , nedgangen i dag skyldes nok utelukkende markedsuro ..at bankene i usa sliter forplantes fort til andre næringer , eks oljeprisen .. ser at oljeselskaper rammes og ikke minst oljeservice og seismikk.
Tenker dagens fall har lite med qec og gjøre .. qec har penger på bok , og er ikke særlig utsatt i forhold til rentespøkelset, de jobber med å øke eksporten . I forhold til lowlands , så vil quebec fortsatt få underskudd på energi , EU må fortsatt jobbe med forsyningssikkerhet .. Canada er avgjort en foretrukket partner

Redigert 13.03.2023 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
TrumpGold
13.03.2023 kl 11:14 3687

Selvfølgelig faller ikke Qec kun pga urolig marked, dette er en fortsettelse av forrige ukes nedsalg og negative trend.
minsin
13.03.2023 kl 11:16 3679

Vanskelig å selge qec , fokus områdene er for spredt. Hvilket selskap vil kjøpe seg inn i canada og få med eks jordan på kjøpet... deler av selskapet må skilles ut .
Qec klarer seg bra og tjener greit med penger , erstatningen vil bli brukt til å utvide usa og jordan satsningen .

minsin
13.03.2023 kl 11:17 3698

.. og drar med seg hele oljenæringen ???

Nei , aksjonærene er nervøse , man frykter videre fall i oljeprisen som en konskvens av en mulig bank krise - oljeprisen vil påvirke qecs inntjening direkte.
Men sånn det ser ut nå , maler man litt fanden på veggen ..
Redigert 13.03.2023 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
TrumpGold
13.03.2023 kl 11:33 3700

Selvfølgelig er aksjonærene nervøse, de ser for ørtende gang at opptjent gevinst svinner hen.
Aksjen er inne i en negativ trend, en trend som startet rett etter Binnions presentasjon.
tynnidioten
13.03.2023 kl 11:40 3667

Kan han ikke bare holde seg hjemme ?
gaiden
13.03.2023 kl 11:42 3652

For noe tullprat. Selvfølgelig blir QEC påvirket av fall på over 2 % i olja og på OB.
TrumpGold
13.03.2023 kl 11:51 3631

Les tullpratet mitt en gang til!
Jeg responderte på påstanden om at Qec faller utelukkende pga børsuro med "selvfølgelig faller ikke Qec KUN pga..."
minsin
13.03.2023 kl 11:54 3689

Hmm Binnion hadde en bra presentsjon ... lowlands kunne bli bra ved erstatning eller veldig bra om de fikk utvinne .. de har 20 mill cad på bok og positiv cash flow - økende produksjon og gode fremtidsutsiker
googleearth11
13.03.2023 kl 11:58 3666

Hvorfor stiger kursen nå fra 1,75 til 1 80? Hva slags nedsalg er det?
tynnidioten
13.03.2023 kl 12:22 3584

QEC faller egentlig lite i dag.
njn-
13.03.2023 kl 13:12 3509

Hva er bakgrunnen og hva er Bill 21

Her er starten på Questerre`s Anmeldelse mot Quebec.

COURT SUPERIORE
(Chamber civil)
Utdrag av Questerre`s anmeldelse dokument mot Quebec

APPLICATION TO INSTITUTE PROCEEDINGS
(Art. 141 and 142 C.C.P.)
I Introduksjon
1. Saksøker Questerre Energy Corporation ("Questerre/Saksøker") gjelder retten for erstatning fra regjeringen i Quebec ("regjering") og energiministeren og naturressursene ("minister"), tiltalte i saksgangen (" Tiltalte "), for den ulovlige ekspropriasjonen den har li
8. Saksøker har også blitt fratatt monetære investeringer som er gjort for å utforske ressursen, som utgjør hundrevis av millioner av dollar, som alle skal perfeksjoneres etter produksjon av ekspertrapporter i løpet av saksgangen;
9. Saksøker anfører at kontinuumet av urettferdige handlinger fra de tiltalte fra 2010 -tallet til i dag, inkludert forskriftene som implementerer HTA og de tiltaltes siste kunngjøringer, strider mot de grunnleggende prinsippene for Civil Code of Québec, Charter of Rights og Freedoms, R.L.R.Q. c. C-12, og ekspropriasjonsloven, R. L. R. Q., E-24, som forbyr ekspropriasjon av staten som ikke er berettiget av en årsak til offentlig nytteverdi og forut for en rettferdig kompensasjon;
10. Følgelig har saksøker rett til rettferdig kompensasjon for forkledd ekspropriasjon av eiendommen og eiendelene, inkludert det enorme naturgasspotensialet til disse territoriene; rettferdig kompensasjon for forbudet mot utforskning og produksjon av hydrokarboner i Quebec; skader for de mange skadene som følge av tiltaltes ulovlige opptreden og brudd på kravene til god tro; og straffskader for tap av sine rettigheter til en rettferdig markedspris; Skader for de mange fordommer som følge av de tiltalte ulovlige opptreden, samt deres manglende opptreden i god tro, og straffskader for forsettlig overtredelse av eiendomsrettighetene garantert av seksjoner 6 og 49 i Charter of Human Rights and Freedoms
njn-
13.03.2023 kl 13:27 3432

Du har nok registrert at lover som blir vedtatt og ratifisert er/kan være lovstridige.
Det er derfor vi har ett lovverk og en domstol.

Du har nok vært litt het på grøten.
njn-
13.03.2023 kl 13:35 3441

Så hvit jeg vet har Canada (da implisitt Quebec) ratifisert de internasjonale lovene, så vi kan hjemføre de europeiske lover.
Så når vi leser de Canadiske og Quebec`s lover er de faktisk like med våre lover.
Men viss Quebec tilsidesetter sine lover og blir en BANANREPUBLIKK, men det vil ikke Canada tillate.
Redigert 13.03.2023 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
sigj2
13.03.2023 kl 14:08 3333

Wow
Gåsa letter seg bra idag,gleder meg til rettsaken.
Fjellbris
13.03.2023 kl 15:16 3265

Aldri noe hyggelig med slike børsfall der alt stuper, men fin dag å fylle på med QEC i påvente av Q4 presentasjon 22. mars samt ikke minst avklaring erstatning / endring Bill21 som skjer i løpet vår / tidlig sommer tror jeg.

QEC leverer produksjon samt overskudd hver dag og er tilnærmet gjeldsfritt og har 20 mill Cad på bok, så jeg laster trygt mer i QEC på 1,7 nivået👍
minsin
13.03.2023 kl 15:18 3272

Ikke stort nedsalg nei

Dagens handel med 2,5 mill aksjer omsatt er på nivå med en vanlig dag.
Faktisk så mener jeg aksjen viser relativ styrke - trodde faktisk "panikken" i markedet ville gi større utslag i omsetning.
Visse ting tyder på at kjøperne kan komme tilbake før stengetid.
Biden har roet litt markedene , og markedet begynner å ane at myndighetene ikke kan sette opp rentene i samme tempo og er nødt til å nedjustere litt




minsin
13.03.2023 kl 15:20 3281

hmm sant nok.

Omsetningen tyder ikke akkurat på noe massivt nedsalg, virker som om eksisterende aksjonærer i grove trekk tar det med ro og har valgt å snitte ned eller fylle på litt...
Fjellbris
13.03.2023 kl 15:35 3238

Ja tror også fallet er styrt av mindre aksjonærer som panikk selger på disse lave nivåene. Et nytt innsidekjøp og gjerne av MB igjen hadde gjort seg nå😉 Sitter bare rolig videre og laster det jeg kan, trodde ikke muligheten kom igjen her nede så bare og takke og bukke for billige aksjer👍
Fjellbris
13.03.2023 kl 15:40 3217

Ps USA vingler (pt i pluss nå), og oljepris er snart på 82 igjen. Kina skal uansett åpne opp etter 3 år med nedstenging og strenge restriksjoner, vil nok løfte både oljepris og OB frem mot sommeren / høsten igjen, der energikrise som Putin har påført verden kommer til å være utfordrende i lang, lang tid fremover!
Norske banker er også bunnsolide, og jeg tror heller ikke vi ser en bankkrise igjen i USA på nivå med finanskrisen.
Redigert 13.03.2023 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
tuja
13.03.2023 kl 15:47 3209

Olja grønn og lækker.
googleearth11
13.03.2023 kl 16:33 3064

Grønn er vel å ta i. Men langt bedre enn midt på dagen. :-)
Stock Walker
13.03.2023 kl 17:55 2922

Mmm. LNG eksport fra Canada er nok en trygg og fornuftig løsning for Europa hvis den lar seg gjennomføre. Men det ligger ingen automatikk i at Quebec som hittil har vist null interesse, må stå for denne eksporten. Alberta derimot som er Canadas største produsent av naturgass, har i motsetning til Quebec allerede tatt initiativ og markedsført seg over for Europa.

Alberta Government promoting Alberta energy to Europe
Written by Tommy Osborne Monday, Feb 13 2023, 2:00 PM

Alberta's Energy Minister Peter Guthrie is in Europe to promote Alberta's energy sector.

Minister Guthrie is attending the Oslo Energy Forum in Norway from February 14-16. He will be attending meetings with a focus on the future of the energy sector and addressing energy security, sustainability, and affordability. The minister will also be participating in a panel discussion and highlighting Alberta’s global leadership in carbon capture utilization and storage.

From Oslo, Gurthrie will head to Germany to promote Alberta natural gas products including hydrogen.

“Alberta is the best solution to the global energy crisis. We are strengthening relationships with international partners while promoting our energy sector as the affordable, reliable and responsible supplier. The world needs more Alberta energy – not less,” he said, prior to leaving.

With the mission of meeting and building international relations, Guthrie looks to drive future growth and investment in Alberta.

Mission expenses will be posted on the government’s travel and expense disclosure page.

Send your news tips, story ideas, pictures, and videos to news@strathmorenow.com
minsin
13.03.2023 kl 18:23 2824

Joda Alberta satser offensivt de.
Quebec holder på sin offisielle uttalelser , men selv der ser jeg at Legualt er på gli.. faktisk så kan ting tyde på at Legualt holder på å finne en vei utav uføret de har havnet i..
Quebec har kjempe problem både i forhold til eksport og ikke minst egen manglende energi...
Samlet så mener jeg helt klart at Quebec - må endre Bill 21

Blir det eksport så vil jeg absolutt tro at TC main Pipe forlenges til St John og at Becancour port blir en midlertidig løsning
Denne løsning involverer alle provinsene - så jo også Alberta vil bli en del av denne løsningen...

Ref :
"Industry sources say that when Legault met with German Chancellor Olaf Scholz last fall, the premier (who reportedly used to be pro-resource-development) told Scholz he had a public opinion problem in Quebec that could only be solved if people from outside the province (like Scholz) asked for the province’s gas. The chancellor was in Canada last August on a three-day visit to explore energy security and clean-technology options."

https://www.saltwire.com/nova-scotia/opinion/john-ivison-quebecs-ban-on-fossil-fuels-could-be-fracturing-100823687/

Redigert 13.03.2023 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Stock Walker
13.03.2023 kl 20:42 2516

Her er Legaults Twitter melding om møtet.

François Legault
@francoislegault
Excellente rencontre avec le chancelier d'Allemagne, Olaf Scholz (
@Bundeskanzler
), en compagnie de
@MinFitzgibbon
.

Nous avons discuté d’éventuels partenariats dans les secteurs de l’hydrogène vert, des batteries, des minéraux stratégiques, de l’aluminium vert et de l’acier vert.
Fjellbris
13.03.2023 kl 20:56 2545

Ikke noe sell of så langt i kveld i Canada ivertfall, der er QEC pt. opp 4,35%
https://finance.yahoo.com/quote/qec.to/