RECSI mot NOK 20 igjen

Skalleknarp
RECSI 09.03.2023 kl 08:29 23047

22 februar var aksjen nede i NOK 14,29, mens i går var den oppe i 17,695. Det har jevt og trutt steget dag for dag. Spørsmålet er derfor når bryter vi NOK 20 igjen?
Det er vel ikke lenge før short har tapt sin fortjeneste margin, og da blir det jo spennende å se hva som skjer om de ikke lykkes å drive den ned igjen. Det som kan være "positivt" er at det er mer enn 1 short selskap som er inne. Min oppfatning er at dette fort kan skape konkurranse når snøballen begynner å rulle bratt nedover i kram snø. "Påske morgen slukker sorgen" - heter det jo så fint i sangen.... Ha en fin dag.
Redigert 09.03.2023 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Børs22
09.03.2023 kl 08:36 14078

Voleon satte ny short forrige uke når vi testet 17,7 nivået, kursen datt 0,7 øre på et jafs. Blir spennende å se hva som skjer idag. Kan gå begge veier. Krysser fingrene for at Voleon fortsetter å dekke seg inn og da ryker 17,7 fort 🚀 Tror short klør i fingrene da nyhetene rundt obligasjonslånet avventer. Tror de har skjønt at det ikke blir en grisete emisjon som Molnes mener 🤔
Redigert 09.03.2023 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
09.03.2023 kl 10:37 13892

Traden vi ser i dag gir meg en magefølelse av at RECSI rigges for emisjon. Melding om dette kan komme allerede i ettermiddag etter close på OSE.
Har lenge sagt at avklaring rundt refinansiering mest sansynligvis kommer denne uken eller neste.
Den gode stemningen som vi har hatt etter nyttår på verdens børser er i ferd med å snu.(økte renteforventninger i USA som også smitter over til Norge) Derfor er det viktig å smi mens jernet er varmt, noe vi har sett flere tilfeller av på OSE i det siste.
Null
09.03.2023 kl 11:46 13723

Og hva tror magen til Derrick a emisjonen bli rsatt på i kveld?

treffer du innen for 10% så er det ok for meg ;)

Venter på svaret
halvpris
09.03.2023 kl 11:55 13657

Ser ikke bort fra at REC tar en First Solar snart med en flerdobbling ;-))

First Solar, Inc. (FSLR)
NasdaqGS - NasdaqGS Real Time Price. Currency in USD
Follow
Quote Lookup

214.33+0.04 (+0.02%)
At close: March 8 04:00PM EST
StephanDerrick
09.03.2023 kl 12:22 13526

13,2 ( +/- 10% skulle da gi et utfallsrom på 11,88-14,52).
Blir RECSI hauset til 18,7 ved close OSE skulle det (13,2) tilsi en rabatt på ca 30%.
Såpass rabatt må man regne med mtp både den makrousikkerheten som råder og ikke minst den selskapsspesifikke risikoen som råder både mtp forventninger knytter til fall i sillicium-prisene hos svært mange av analytikrerne og usikkerheten til Hanwha-kontrakten som REC ikke vil spesifiere.

Personlig tror jeg vi havner i nedre del av intervallet som er angitt over, men sier 13,2 for å ta høyde for at eufori kan trumfe logikk slik som vi så i NELemisjonen nylig.

Så da er hodet lagt på blokken.
Hva er ditt bett? emisjon på 23?
Stabukk
09.03.2023 kl 13:12 13347

Har Null, eller andre med pen gevinst, vurdert å selge nå? Og evt gå inn igjen når «risikomomentet» ved løsning av bond23 er avklart?
Tanjiro
09.03.2023 kl 13:12 13339

13,2😂😂. Jeg tror emisjonen vil være rettet og til en overpris, ser for meg i siktet 20-25. Hvorfor vil Hanwha at andre store aktører skal få kjøpe til en pris lavere enn det de selv kjøpte for?
Null
09.03.2023 kl 13:43 13218

Derrick
Jeg har vel skrevet i en annen tråd at jeg ikke tror på en lavpris emisjon nå, jeg tror man finnansierer lånefasiliteten med forskudd og et mindre lån og at en emisjon eventuelt kommer senere mot en større aktør. ( helt fjasette skrevet men feks JUM, selv om jeg ikke tror han kommer tilbake)

Stabukk.-
Nei, jeg sitter nok til det er avklart, har jeg vert med så lenge så skal jeg ikke gå ut nå.

::::::::::::::::::::

Forrige innlegg

Med en stor usikkerhet så vil jeg vel si det slik
Jeg tror ikke på emisjon nå får alt er på plass i ML.
Jeg tror Lånet blir finnansiert med forskudd på avtale, eller med rullering av låneterm, helt eller delvis med det er at man kan bruke noen kontater til å betale ned deler av gjelden.

Videre tror jeg at dersom man får behov for kapitalinsprøytning så vil dette bli gjort som en rettet emisjon mot en ny stor aktør/ kunde.
Det vil også bli gitt åpning for rep, emisjon mot eksisterende aksjonærer.
Jeg tror emisjon bli gjort på kurser over 20 kr, og med en rabatt på maks 15% fra kurs på det aktuelle tidspunkt.

Nå er det skrevet og jeg har lagt hodet på blokka....
Denne kan dere sikkert ta frem å gni meg med senere eller geni forklare meg ;)

NULL

NULL
Redigert 09.03.2023 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
09.03.2023 kl 13:55 13192

De opplyste vel på Q4 presentgasjonen at de hadde god kontroll på oblikasjonslånet og ville kommunisere i god tid før utløp hva den nye løsningen blir.
Dette innebærer vel da at man fortsatt har god kontroll på hva som tar over for dagens løsning - info skulle komme snart. Forhåpentligvis er dette også bedre betingelser eller totalløsning og det klapper i tilfelle vi longere for?
Redigert 09.03.2023 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
Mulla3
09.03.2023 kl 14:52 13084

Regner med at et slikt lån kan fornyes. Må de ut i en emisjon for å dekke inn lånet så har ikke denne aksjen noen fremtidsutsikter. Da bør en selge unna fort som F.
Blir overrasket dersom det kommer en emi for å dekke inn lånet.
Skalleknarp
09.03.2023 kl 15:00 13057

Støtter deg der. Det er derfor jeg mener det blir feil å lage hakk i plata av The Baisers - "lav emi" låt og sette denne på full guffe så lenge man ikke vet noe....!!
Redigert 09.03.2023 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
Mulla3
09.03.2023 kl 15:15 13022

Det er noen som fryder seg over de som blir skremt og selger. Synd at vi er belastet med slike smålige skribenter på HO.
StephanDerrick
09.03.2023 kl 15:21 13013

Slike overkurser ser man stort sett bare i 2 tilfeller:

A: I en aksje der en hovedaksjonær A bare vil slippe inn andre dersom han får godt betalt. Røkke-systemets åpning for at Hamwha kunne komme inn som ny storaksjonær og etterhvert hovedaksjonær var et slikt tilfelle.
B: I tilfeller der det er et voldsomt trykk i selskapets underliggende virksomhet. En PGS-emisjon her for en del år siden er et godt slikt eksempel. Da var olje og oil-service i full stim oppover, og da kan man greie å sette den typen emisjoner til overkurs.

Men overkurs-emisjoner hører til sjeldenhetene.
StephanDerrick
09.03.2023 kl 15:27 12974

Spørsmålet er til hvilken rente et slikt lån kan fornyes.
Både "bunnrenten" og risikopåslaget vil i så fall bli store.
Slettet bruker
09.03.2023 kl 15:46 12929

Hvis formålet med en evt emisjon skulle være å innfri obligasjonslånet, så bør vel emisjonskursen i alle fall settes på et nivå slik at dette kan skje. I så fall vil en kurs på 19,- tilføre 150 MUSD gitt en 20% emisjon (som styret har fullmakt til i dag).
Når det er sagt, så tror jeg mer på at en prepayment vil bli brukt til å kvitte seg med lånet. 5% prepayment vil tilføre selskapet 150 MUSD, basert på den skisserte 10-års kontrakten. Eller - noe som også kan være en mulighet - at det tas opp et nytt lån, til bedre betingelser enn dagens (man må ikke glemme at REC´s fremtidsutsikter ser MYE lysere ut i dag enn de gjorde i 2018).
Uansett, en "griseemisjon" i området 13,- ser jeg på som uaktuelt.
Redigert 09.03.2023 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Null
09.03.2023 kl 15:59 12825

Litt spent på slutthandelen i dag ikke spesielt prisen men volumet.
Tror vi kan komme til å se et høyt volum og ikke store nedgangen ender kanskje over 19 men ?

Slettet bruker
09.03.2023 kl 16:05 12786

Nå ser det jo unektelig ut til at Voleon og GSA har begynt å liste seg ut døra. De dekket inn nesten 1 mill aksjer i går. Hvis de trodde det samme som deg, Derrick, så ville de vel heller valgt å øke sin short...?
Null
09.03.2023 kl 17:17 12438

da får vi se da Derrick
OM det blir emisjon i kveld før åpning i morgen, jeg tor ikekd et men kanskje det kommer noen nyheter i løpet av jelgen før åpning mandag

NUll
StephanDerrick
09.03.2023 kl 18:29 12181

Det gjør det nok ikke, en emisjon i dag ville nok ha blitt kunngjort rett etter at børsen stengte 16:25.

Jeg hadde trodd det, for vi ser flere og flere tegn på at børsoppgangen og euforien siden starten av januar nå er i ferd med å ebbe ut, gitt at vi nå ser videre renteoppganger både i Norge, USA og stort sett over hele fjøla. Man har nå et vindu der man lett kan kjøre emisjoner, derfor har flere nå gjort dette bare denne uken og så sent som etter børsslutt i dag så kungjorde Everfuel at de skal hente inn 300 millioner kroner.

Men som jeg skrev tidligere. Det bør skje denne uken ( noe det nå ikke gjør ( man kjører ikke emisjoner etter børsslutt på fredager) eller neste uke.
Børsklimaet kan nå veldig fort snu og REC har det uansett travelt dersom de skal innfri på at refinansieringen skal være klar i god tid før forfallet i april.
Null
09.03.2023 kl 21:58 11751

Da ble det ikke noe denne uken da
det som er er vel at RECI ote har meldt på mandag morgen så vi kan komme til å se det da tidlig i neste uke
Stabukk
09.03.2023 kl 22:17 11718

Blir litt rart med tippekonkurranse om kor tid meldinga kjem! I løpet av mars er vel fremdeles i god tid før forfallet 14.. april. Går det litt ut i neste mnd, begynnar jo tida å bli litt knapp. I morgen ettermiddag får vi svar på om shortinndekkinga held fram. I så fall eit bra tegn for dei som held på aksjane sine.
Mulla3
09.03.2023 kl 22:46 11651

Siden du never rente oppgang.
Hvordan kan det ha seg at en renteoppgang demper prisveksten. jeg ser den med at folk handler mindre. hva med ekstra skatt for alle som tjener 700000 10% og 20% på inntekt over millionen.
Det ville rammet befolkningen mer balansert. Ønsker rec en emisjon tror jeg ikke den kommer før 20 tallet i kurs.
StephanDerrick
10.03.2023 kl 16:52 11137

Grunnen til at jeg regnet med at REC hadde kjørt emisjon i går, er primært risikoen for nye negative makrotall og at mye tyder på at rallyet siden januar er i ferd med å ebbe ut.

I dag fikk vi arbeidsmarkedstall som på nytt var verre enn forventet ( kom 14.30) og til tirsdagen kommer det nye inflasjonstall for USA.
De burde som mange andre, ha kjørt emisjonen/refinansieringen før nye rekker med negativ makro tikker inn.
Null
10.03.2023 kl 20:55 10900

Så da Derrick
Kan vi anta det ikke blir noen emisjon i denne omgang da?
Så da er vi nermere en løsning med forhåndsbetaling og rullering av lånet.
Det er vel snart bare en måned igjen og side de da ikke brukte det du så på som en god anleding til å hente pengene så er det vel sikkert ikke behov for de.
Eller er det slilk at ledelsen ikke er så lure ???

Jeg har jo selv forklart at jeg ikke tror de henter penger nå før lånet skal rulleres nå i april..... jeg mener at skulle de hentet penger så burde det vært gjort
Dersom de MÅ hente penger dagen før forfall ... ja da blir det jo GRISETE

Null
Stabukk
11.03.2023 kl 20:24 10546

Dumpen fredag gav nedgang på over 5 prosent etter ein periode med pen oppgang. Folk får berre posisjonera seg etter egen kunnskap og magefølelse, framfor den neste store nyheten: Melding «i god tid» om finansiering av obligasjonslånet med forfall 14. april.

Minner berre om utviklinga etter den første viktige meldinga i år: 30 mrd kr avtalen med Hanwha over 10 år. Den har faktisk gitt ein kursoppgang på ca. 25 prosent, frå 14 blank før avtale til 17,565 fredag. Blir etter mitt syn feil å påstå at det er for sterk oppgang på kort tid, med ordretilgang på i snitt 3 mrd kr per år. Som «will hjelp jumpstart» produksjonen ved anlegget i Moses Lake.

Dump and pump og short sine trekk får berre gå sin gang og påvirka kursen. Har problem med å sjå tegn til at løysinga for lånet skal påvirka negativt. Restart som nærmar seg for ML nærmar seg veke for veke, kan fort stabilisera kursen eit par hakk høgare enn i dag.

Skalleknarp sin fokus på oppgang mot 20 vil bli stadig meir aktuell for dei med is nok i magen til å sitta i ro nokre månader. Men lykke til også for dei som tradar på kort sikt!
Redigert 11.03.2023 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
15.03.2023 kl 23:44 10062

"Investment grade"- renter ligger i størrelsesorden 5-6 % slik ting har dradd seg til nå.
I tilfeller som Archer og PGS snakker man om renter i størrelsesorden +/- 13
Skulle RECSI gå for en obligasjonsløsning for å refinansiere ( helt eller delvis) så tror jeg man med det risikobildet som er knyttet til caset og den stemningen som nå råder på børsene verden rundt at RECSI fort havner opp i størrelsesorden som Archer og PGS.

Alternativet med å kjøre aksjeemisjon er neppe særlig bedre gitt børsklimaet som råder.
REC ledelsen begynner å få farlig dårlig tid, forfallet er uken etter påske og emisjonsmarkedet er for alle praktiske formål stengt i en 14 dagers periode rundt høytiden.
Redigert 15.03.2023 kl 23:45 Du må logge inn for å svare
Stabukk
16.03.2023 kl 07:09 9851

Veldig kort: Statlige (føderale) LÅN er også del av IRA. Om mulig kan Rec vera posisjonert for det som ei «mellomløsning». Virkar nokså uvirkelig at Hanwha først inngår avtale på ca 30 mrd (var først feil) kr over 10 år, og så som største eigar godtar at selakapet må slita i fleire år med ein ny obligasjon på høgare rente enn i dag (11,5 pst).

Det fornuftige vil vera ei kontant-innbetaling for å redusera lånet, og eit mulig kortare lånetid for resten. Då kan Rec vera i bedre posisjon for ein retta emi på høgare kurs seinare i år eller i 2024.

Er nokså sikker på at Hanwha vil sikra grunnlaget for restart i ML etter planen, som største kunde. Då kan ein ny større eigar få bidra med kapital, til samme eller høgare kurs som Hanwha er inne på.
Redigert 16.03.2023 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
16.03.2023 kl 10:25 9666

Skulle Hanwha bidra ytterligere med midler for å få til en refinansiering, så vil dette heller ikke være gratis. På en eller annen måte vil de da kreve en høy kompensasjon for risikoen de tar, og den kompensasjonen vil gå utover aksjonærverdiene i RECSI.

Det suverent viktigste jungelordet i børsverdenen: "There`s no such thing as a free lunch ! "
MarvelUni
16.03.2023 kl 10:48 9609

Her var det mye svada på en gang. Dersom du har satt deg inn i caset så har du muligens fått med deg at Hanwha ved kontrakt vil sørge for positive tall i regnskapet til REC de neste 10 årene. Ergo er risikoen for Hanwha minimal.

Det vil med andre ord IKKE være behov for høy kompensasjon da riskornene er fraværende da Hanwha selv garanterer for REC gjennom oppkjøp av hele produksjonen av poly de neste 10 årene.
Redigert 16.03.2023 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
16.03.2023 kl 11:08 9573

Tror du virkelig at Hanwha gir bort penger?

Hanwha skal selfølgelig ha betalt på en eller annen måte dersom de nå bidrar stort til refinansieringen. Dette kan som jeg tidligere har skrevet muligens skje ved at de kutter stort i oppside-potensiale gjennom 10-årskontrakten.

Som jeg skrev: Gratis-luncher finnes ikke i børsverdenen !

PS!
RECSI begynner nå å få det alvorlig travelt med å få på plass refinansieringen, noe også Molnes var inne på i morgensendingen på HegnarTV i går.
De burde absolutt få dette på plass i kveld. Neste uke er absolutt siste fornuftige deadline før vi går inn i Påsken.
REC-ledelsen lovte å få refinansieringen på plass i god tid før forfallet i April. Da kan de ikke holde på som de gjør nå.
Redigert 16.03.2023 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2023 kl 12:21 9443

"Da kan de ikke holde på som de gjør nå."
Vet ikke helt hva du mener med dette Derrick. Hvordan mener du de skulle "holdt på" da? Selskapet har jo sagt at dette lånet har de kontroll på, dette ordner seg. Kanskje REC har sine grunner, som vi på utsiden ikke skal kjenne til. Ennå. Selv Molnes vet trolig ikke hvilke grunner REC har til å ta de valg de tar. At han er en kommentator i Finansavisen gjør ham ikke til en spåmann med bedre kaffegrut enn oss andre.
Selvsagt ønsker Hanwha å tjene penger, men det ønsker da virkelig REC også. At Hanwha eier 33% av aksjene betyr ikke at de kan bestemme alt mht hvilke valg REC skal ta. Det er fortsatt 66,6% aksjer som Hanwha ikke eier. Tror for øvrig REC kan betale sin egen lunch.
StephanDerrick
16.03.2023 kl 22:23 9264

At 66.6% av aksjene eies av andre enn Hanwha betyr ingenting i denne sammenheng. For uten Hanwha, ingen oppstart av ML-fabrikken. De sitter med enormt gode forhandlingskort, fordi RECSI ikke har noen andre som de kan spille opp mot Hanwha som alternativ.

For hver dollar som RECSI får "for mye" så får Hanwha bare tilbake 33%.

Mye har endret seg siden kvartalstallene sist ble sluppet. De har neppe like god kontroll nå. For rentene har gått kraftig opp dersom nyutstedelser av obligasjoner skulle være aktuelt, aksjeemisjoner er også vanskeligere å kjøre pga økt usikkerhet. Å satse på at Hanwha er snille og løser dette problemet gratis går det jo an å håpe på, men gratis-luncher finnes som sagt ikke i børsverdenen.
Småplukker
16.03.2023 kl 22:52 9200

Så Rec har ikke andre interessenter enn Hanwha? Du aner jo ikke hva som foregår innen sol, wafer og batteri tydeligvis. Ta bare denne infoen som Nocco
delte på discord: Silikonbatterimarkedet vil øke fra 55 mill $ i 2023, til ca 415 mill $ allerede i 2028. Vi snakker om en revolusjonerende utvikling. Og det altså innen noe SB1M i sin "analyse" avfeide som "trolig ikke av særlig betydning" for Rec og deres inntekter fremover.
https://finance.yahoo.com/news/silicon-battery-market-worth-414-160000319.html
Du er med andre ord ikke alene om å ikke ha snøring på hvilke muligheter selskapet har fremover.
Redigert 16.03.2023 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
17.03.2023 kl 08:14 8904

Det er jo freddddag i dag så kanskje RECSI tar et jafs mot NOK 20.. Vi får se. Taco og Pære Cider blir det vel på kvelden lell. Ha en fin dag. 🤠

******

12:25 Litt merkelig kjøpsmønsyter: Aksjen stod i da i NOK16,29:

VOLUM KJØP ORDREDYBDE SELG VOLUM
357 16,405 ---------------------16,335 1 980
3 000 16,40 -------------------- 16,355 1 202
1 113 16,375 -------------------- 16,36 4 014
633 16,28 ------------------- 16,385 3 512
398 16,275 ------------------- 16,39 5 529

Når noen vil kjøpe for NOK16,40 og det ligger salg på NOK16,33 hvorfor blir ikke salget gjennomført?
Redigert 17.03.2023 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
Null
17.03.2023 kl 15:14 8557

En uke til
Like stille fra selskapent om finansene, det er ikke helt betryggende eller skal vi bare tro de på at det er ok

Kan komme til å bli en tøff påske om det ikke kommer noe før dagen før betalingstermin

Det jeg lurer på er hvorfor det ikke kommer noen endelig avklaringer hvor henger det ?
Hva er status er vel det vi alle lurer på som vi sitter å venter på

slik er det og ikke mer å si om det
Stabukk
17.03.2023 kl 15:18 8547

Ser i grunn liten logikk i kursutviklinga i Rec. Har sikkert å gjera med usikkerhet rundt finansiering av obligasjonslånet som har forfall i april.
Blir sittande i håp om kurs 20 i juni, men er kanskje for optimistisk med det børsklimaet vi er inne i.
Null
17.03.2023 kl 16:33 8398

Avslutting LOD og ukeslav er velikke den beste starten for oss
Håper det er mulig med en avklaring før påske ellers blir den vel lang ;)
Optimismen er her ennå så det er ikke noe å si på


NULL