NSKOG - Norske Skog kursmål

omans
NSKOG 09.03.2023 kl 14:45 317009

Oppdaterte kursmål etter siste rapporten lå på mellom 110 og 120.
Vil si at oppsiden herfra til det er 65-80% om disse får rett i prognosen/analysene.
I tillegg 5kr utbytte neste mnd.
Redigert 09.03.2023 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Me
25.04.2023 kl 10:00 5105

Dette temaet vart vel diskutert opp å ned andre ( 2 ) uka i Mars, men greit å få det fra ledelsen enda en gang😉
Redigert 25.04.2023 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
thomasb
25.04.2023 kl 13:31 4916

UPM sin "communication paper divisjon" leverer det de kaller et godt resultat - marginalt over Q1 22. Det fremstår som de fortsatt har gode marginer(dog selvsagt en del ned fra 2H 22, men på fortsatt lave volumer). Rimer med NSKOG forventningene om en halvering av lønnsomhet for helt år 23 mot 22, men at de Q1 mot Q1 vil klare seg bra, siden marginene jo økte utover året i fjor. https://www.upm.com/siteassets/asset/investors/2023/upm-interim-report-q1-2023-en.pdf Tror vi får en rapport fra NSKOG som fortsatt vil forsvare kursmål mot tresifret. Ser også at Stora Enso sliter tyngre som følge av prisnedgang på råvarer fra skog - som en stor leverandør av produkter innenfor NSKOG sine variable kostnader, viser det trenden om at både priser inn og ut skal ned, så får vi se hvor flinke NSKOG er til å balansere og tyne marginer - der har de vist seg gode tidligere..
Redigert 25.04.2023 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Gøte
25.04.2023 kl 14:32 4803

Ja blir interessant å se hva slags resultater selskapet kommer med. Var ikke akkurat imponert over hva Stora Enso har fått til. Mer enn en halvering av driftsresultatet i forhold til samme kvartal ifjor. Men UPM som du sier viser jo ihvertfall noe vekst hittil i år sammenliknet med samme periode året før. Men resultatet der var jo endel svakere enn forventet så ikke rart at aksjekursen faller noen prosent. I pressemeldingen til Stora er det verdt å merke seg følgende:

-Stora Ensos affärsmiljö väntas vara avsevärt mer utmanande för samtliga divisioner under året med en efterfrågan på de flesta av bolagets produkter som är svag eller håller på att försvagas samtidigt som osäkerhetsfaktorerna i marknaden kvarstår.

-Inom förpackningar visar alla slutanvändningsområden, med undantag av vätskekartong, tecken på en försvagad efterfrågan under året.

Ser man litt nærmere på kostnadsstrukturen i Norske Skog så viste fjoråret at totale materialkostnader hadde en vekst på over 30 % mens de faste kostnadene økte med omtrent 22 %, hvorav kostnadene linket til de ansatte økte med over 17 %. Dette til tross for en nedgang i salgsvolumet. Ifølge guidingen i siste kvartalsrapport forventes de faste kostnadene på å være på omtrent samme nivå som i siste kvartal gjennom hele 2023, ihvertfall i europa. I så måte mener man at omstruktureringen ikke vil få noen nevneverdig effekt på de faste kostnadene videre fremover. Vil vel kanskje tro at denne prediksjonen kan være noe optimistisk. Vi er nok nå inne i en tid hvor lønninger generelt vil gå mye i været som følge av de økte levekostnadene, så jeg har liten tro på at ikke vi også i 2023 vil få se økte faste kostnader i regnskapene per arbeidskraft brukt.

Når det gjelder dette utbytte føler jeg det har enda mer signaleffekt enn det utbytter vanligvis har, siden det skal være nye Skogens første steg på den nye veien som leder sine aksjonærer mot de vedvarende grønne beitemarker. Det skal vise vei, men for norske personlige aksjonærer innebærer jo utbytte stort sett bare det at staten tar en stor jafs av kaka. I år er utbytteskatten kommet opp i 37,84 % for personlige skattytere. Det er en økning på over 19 % på 2 år det. Samme skattesats er det på aksjegevinster hvor mottager er personlig skattyter. Aksjeeiere blir i hvertfall flådd i forhold til flertallet av de utenlandske eierne, det er sikkert nok. Vi er flinke til å harmonisere alle dritt reglene fra EU som vi kunne vært forruten samtidig som vi beholder alle de særnorske dritt reglene. Sånn sett er det nok smart av Norske Skog å ha en betydelig virksomhet utenfor Norge tross alt. Stopper man ikke denne stygge trenden med kraftig økende aksjeeier beskatning for norske aksjonærer kan det bli magert norsk eierskap igjen, men foreløpig er nok selskapet på mest norske hender.
Redigert 25.04.2023 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
PrivatInvestor
25.04.2023 kl 21:45 4542

Norske Skog har de aller laveste kostnadene i denne bransjen. Nå har også våre to norske fabrikker kjempe fordeler med lav krone.
R1234
25.04.2023 kl 22:01 4497

Mener jeg leste noe med strøm kostnad og? At de har sikret seg langtidskontrakter på billig strøm? Noen som vet?
Winter is Here
26.04.2023 kl 08:39 4247

SpareBank 1 kursmål: 110 kroner.
Gøte
26.04.2023 kl 09:25 4145

De har inngått langsiktige kraftkontrakter med Statkraft i Norge. Har vel en avtale som delvis løper til 2030 vedr. anlegget i Skogn. Hva slags priser de får kjøpt strømmen til vet jeg ikke, men ifølge siste rapport var kontraktene vurdert å ha en positiv 4.kvartalseffekt på 227 millinoer kroner, så det gir nok en viss pekepinn på hva slags prisleie de ligger på. De har også informert om at dersom regjeringens forslag til innføringen av gulv for CO2 kompensasjon blir innført vil det øke de årlige energikostnadene for fabrikkene i Norge på anslagsvis 140 millioner.
thomasb
26.04.2023 kl 09:31 4148

Stora enso har solgt seg ute av papir, bortsett fra emballasjeoppkjøp/divisjon. Altså ikke relevant sammenligning med NSKOG per nå. Emballasje er kortsiktig ned grunnet nedgang i retailetterspørsel, men er jo et område med forventet vekst fremover(i motsetning til publikasjonspapir). Stora enso er først og fremst ned grunnet nedgang i priser på skogbaserte materialer(byggvarer). En mindre del av dette(flis og avskjær) går til pulp - variabel kost for NSKOG - som er ned på pris. UPM totalen inneholder også mye annet enn det som kan sammenlignes med NSKOG - kun "communication paper" er relevant.
Gøte
26.04.2023 kl 09:45 4103

Produserte 258 tusen tonn papir i 1.kvartal selv om divisjonen papir er nedlagt. Virker som de beholder 2 av sine papir anlegg.
Gøte
26.04.2023 kl 10:35 4005

Det var imidlertid også 2 positive ting jeg bet meg i merke i Stora sin oppsummering av 1. kvartal. Den ene er at de opplyste om at prisene på papir var betydelig høyere i 1. kvartal 23 enn i 1. kvartal 22, selv om etterspørselen var betydelig svakere. De sier jo også at prisene i 1. kvartal var "stabile" i forhold til 4. kvartal 22. Og den andre positive nyheten var at de stenger den ene papirmaskinen ved sitt papir anlegg i Finland permanent, slik at deres papirproduksjon der fremover kun vil ha en maskin operativ. Lavere tilbud i europa er ikke dumt for Skogen. Men Stora har ennå ikke kastet inn håndkleet i papir. Fortsatt 2 anlegg, men de har ikke lenger divisjonsstatus, hva nå det betyr.
Winter is Here
26.04.2023 kl 16:32 3749

Jeg antar at det blir ingen utbytte i forbindelse Q1-rapport da man må vente på godkjennelsen fra långivere, og det kan ta tid før de er sikre nok at Norske skog har faktisk råd til å betale utbytte. De vil sikkert se på prestasjonen i løpet av flere kvartler, hva tenker dere ?
Redigert 26.04.2023 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Tøff
26.04.2023 kl 16:44 3709

Jo jeg tror du er inne på noe der. Selv om 1.q skulle vise seg å være tilfredsstillende, er det kanskje ikke nok. Noe dato for ex.utbytte tror jeg ikke vi får i morgen. Derimot så tror jeg på et resultat som er godt nok til at en kursoppgang kan komme. Bare gjetning, men det finnes jo relativt positive estimater, så får vi heller vente i tålmodighet på utbytte.
Gøte
26.04.2023 kl 20:27 3497

Vil tro det er helt uproblematisk for selskapet å få aksepten fra kreditorene til å utbetale det ønskede utbytte. Vil vel også nesten regne med at de har luftet dette med kreditorene før de offentliggjorde at de ville gå for det siden de i årsrapporten for 2021 uttalte at siden de har utbytte restriksjoner i lånebetingelsene har de utsatt utbytteutbetalinger fram til restriksjonene utløper i juli 2025.

Selskapet har jo veldig god likviditet, og hadde omtrent 2,6 milliarder i kontanter og tilsvarende ved årskifte. Påtok seg mye gjeld ifjor, men ved utgangen av 4. kvartal hadde de jo tross alt mindre gjeld enn ved utgangen av 3. kvartal, antageligvis hovedsaklig på grunn av mindre leverandørgjeld. Den nåværende finansielle situasjonen virker uansett å være betryggende for kreditorene selv om et stort utbytte blir utbetalt.
Gøte
26.04.2023 kl 20:38 3487

Men om kreditorene vil gjøre dette gratis er en annen sak. Hadde jeg vært kreditor ville jeg nok hatt noen form for kompensasjon for å akseptere et avvik fra avtalen. I utgangspunktet er det vanskelig å se hva kreditorene tjener på å gi en slik aksept uten en eller annen form for kompensasjon. Men alt avhenger av hvordan låneavtalen, låneforutsetningene og låneforholdet er.
Redigert 26.04.2023 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
26.04.2023 kl 20:41 3504

Ok, husk at rentene er høye og flere hevinger skal komme, I Norge var det snakk om 0.5 først og deretter 0.7 ?
Redigert 26.04.2023 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
Gøte
26.04.2023 kl 20:48 3484

Ja personlig hadde jeg heller sett at de fikk mindre rentebærende gjeld enn å utbetale utbytte, men skjønner også godt selskapet siden et rekordår må markeres i tråd med den vedtatte utbytte planen. Det å betale utbytte jevnlig når finansene tillater det betyr mye for også de utenlandske eierne. Mange av dem kan jo også søke om å få tilbake kildeskatten så da er det ikke sikkert at de blir belastet noen skatt på det i det hele tatt.
Tommyknocker
26.04.2023 kl 20:48 3485

Aksjen er rigget for en bra rekyl, gitt at resultatet blir greit. Får håpe makro holder, ser olja tok et dykk nå. Uansett skal jo dette være en ganske defensiv aksje i all slags vær. Utbytte kommer nok når det formelle er klart..snork.
nordnes
26.04.2023 kl 21:45 3401

« Hadde jeg vært kreditor ville jeg nok hatt noen form for kompensasjon for å akseptere et avvik fra avtalen. I utgangspunktet er det vanskelig å se hva kreditorene tjener på å gi en slik aksept uten en eller annen form for kompensasjon.»

Min oppfatning er at et kreditorene får en slags kompensasjon, ved at lånet består lenger fremover i tid.
omans
26.04.2023 kl 22:33 3311

Da har de startet med graderinger:
NORSKE SKOG: Pareto kutter kursmålet til NOK 100 (110), gjentar kjøp.
Hva de gjør neste gang vet ingen, om en sier mål 52kr er en veldig nære, ingen vet om halvt år.
geo01
26.04.2023 kl 23:57 3191

Hvorfor redusere kursmål rett før resultat q1?
Dnb gjorde det samme til 110.-
Muligens er nedgraderingene pga utbytter fremover som låses om de ikke tjener det dobbelte da.
Ingen regner vel med et res som monner ihvertfall.
store nedsalg før res volum indikerer at noen har fått nyss i noe.
Jeg ville heller avist utbytte om de fortsatt tjente penger og betalt ned istedet så de slipper og vøre avhengige av gjeldsinnhavere neste gang.
Winter is Here
27.04.2023 kl 06:22 3068

Jeg liker heller ikke når bankene/meglerhus kommer med oppdateringene rett før Q-rapporter, det skjer at de må oppdatere igjen etter presentasjonen da de får ekstra info.
Winter is Here
27.04.2023 kl 06:57 3002

JaJa, det var kanskje ikke helt bra for å si det mild, dropp utbytte of betal ned gjelden som nå har økt. Det ser ut som at vi skal ned idag. Betale ned på gjelden kan hjelpe utrolig mye, istedefor utbytte. Kreditorer bør droppe godkjenningen.Bunnlinje lidet i Q1, langt ifra det man forventet.

Som jeg skrev tidligere utrolig unødvendig å komme med kursmål rett før Q-rapport.


"Svakere enn ventet fra Norske Skog
Norske Skog fikk en EBITDA på 675 millioner kroner i første kvartal 2023. Det var 60 millioner kroner dårligere enn ventet."

https://www.finansavisen.no/industri/2023/04/27/8003781/svakere-enn-ventet-fra-norske-skog?internal_source=sistenytt

Redigert 27.04.2023 kl 07:06 Du må logge inn for å svare
Tøff
27.04.2023 kl 07:14 3009

Ja det må være riktig å droppe utbytte og betale gjeld i stedet. Ganske skuffende resultat.
Winter is Here
27.04.2023 kl 07:17 2992

Når jeg tenker meg så var det kanskje en "red flag" da styret ba krediterer om å godkjenne utbytte, noe som er mindre vanlig. Styret hadde sikkert innsyn i hva som skulle komme.
R1234
27.04.2023 kl 07:20 2990

Det er det ikke. Dette er vedtatt for lenge siden at utbytte skal godkjennes av lånebanker..
Tøff
27.04.2023 kl 07:31 2907

Norske Skog-sjefen går av i følge FA
Winter is Here
27.04.2023 kl 07:39 2872

Jeg trodde vi skulle ned, men neida vi skal langt ned ... Markedet vil kanskje oppfatte dette som krise
geo01
27.04.2023 kl 07:40 2861

Ebitda var knallbra og cash er sterkere enn noen gang.
Det var engangseffekter og valuta og energie som var ned noe som ventet fra et knallsterkt q4.
Nyetableringer fra avis papir går som budsjettert og investeringer i ander fabrikker er som budsjettert effektene ventes bedre lønnsomhet og grønn bærekraft bio.
Ingen negative kontant effekter og papirpenger er ikke cash i likviditet .
ek er på svimlende 43% fortsatt.
Med Nkr på dette valutanivået er res faktisk bedre enn det ser ut som.
Nettogjelden er opp 300 mill usd men det er ikke pga tap av drift/penger men energie priser og annet.
Jeg synes de kan levere utbyttett og de får sikkert godkjent dette.
Lwc og anene magasinproduksjon blir sikkert nedstengt hos konkurenter da etterspørselen er lav og de har et høyere kostnader mot produksjon,Nsg blir med bio gas skogn en vinner og investeringen er tatt i q1 .
Burde ikke frykte så mye fremover tror jeg,godkjent og bedre enn hva jeg hadde forventet.

Redigert 27.04.2023 kl 07:41 Du må logge inn for å svare
Triggly
27.04.2023 kl 07:47 2827

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8J7zRG/bygning-har-rast-sammen-paa-papirfabrikk-i-halden

Norske skog fabrikk i halden delvis kollapset etter ras.
Her kommer dårlige nyheter på rekke og rad
Winter is Here
27.04.2023 kl 07:48 2827

Si hei til 30-tallet igjen
geo01
27.04.2023 kl 08:03 2686

Ombudstveit sparkes,ja her skal det ikke gis ved dørene.
BM nye storeier vil ha nye kluter i sjefstolen.
Jeg selger ikke idag,men venter utbyttet og satsingen de gjør vil levere Nskog sterkere.
Markedet ser vel positivt på ny Ceo og alle kostnadene de tar q1,baner vei for nye Nskog skal gjøre det sterkt fremover.
PrivatInvestor
27.04.2023 kl 08:04 2671

Kan jo være bra med ny sjef
aspeløv angi
27.04.2023 kl 08:05 2679

Det er en bra resultat og en bra og ny CEO. Markedet kommer å like det.
Winter is Here
27.04.2023 kl 08:14 2598

Det som skjer med aksjeprisen idag og i nærmeste fremtid er bare midlertidig (forhåpentligvis). Det er altfor tidlig avskrive dem. De har tjent mye penger og ingenting er veien for at de ikke skal gjøre det igjen ;)
thomasb
27.04.2023 kl 08:31 2489

Den nye kapteinen på dekk er vel først og fremst Drangsland. Mitt inntrykk av han er at han har stålkontroll på det han driver med. I motsetning til avgående CEO, har han en plettfri CV og gjør kun gode investeringer(over tid). Han jobber grundig og systematisk steg for steg, og tar grep om alt som er viktig. Etter noen uker i stolen fant han ut at CEO må gå - sikkert en god beslutning. Er overbevist om at NSKOG blir en topp investering for Drangsland og øvrige eiere, selv om Drangsland kjøpte med begge henda på 71.
PrivatInvestor
27.04.2023 kl 08:32 2493

Snart ser vi effektene av Drangsland sin inntreden i styret. Ny sjef er bare bra .
nolast
27.04.2023 kl 08:38 2436

Flott med ny sjef som kommer inn. Det gir et løft. Stengt maskin på grunn av ras gir høyere priser. Forsikring dekker driftstap. Vinn,vinn
Me
27.04.2023 kl 08:43 2424

Det var på tide at han fikk sparken.
Har vært løpegutt for Oceanwood i alt for lang tid, og kortsiktig støy får vi bare godta, langsiktig veldig bra.