$$$PGS$$$ "Topp 50 øker"
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
22.03.2023 kl 09:01
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
unikum
17.03.2023 kl 22:18
3817
Det er noen ganger man blir ordentlig lettet og sier til seg selv.: du tok sjansen og nå skal du få betalt. Som jeg skrev rundt kl 15 15 de som selger nå må være fullstendige hodeløse. Så får vi nå bare håpe etter så mange dager med enorm høy omsetning at det er flere shortere som må kjøpe seg inn til uka. Ikke meldepliktig under 0,49. Jeg mistenker i disse urolige tider at flere har satt en short eller 2. Jeg beholder alle mine en god stund til ! Jeg har ikke sjanse til å trade så bra som Pgs kommer til å gi de neste ukene. Her skal mange flere inn, hver du helt sikker.
billånrenter. poenget her er jo at man får ned gjelden og ikke bare pruter den ned.
unikum
17.03.2023 kl 22:21
3868
Ha ha ha håper de ikke har stengt av perrongen på mandag slik du kommer deg inn igjen
Redigert 17.03.2023 kl 22:23
Du må logge inn for å svare
Fint å drømme videre - taper!!!!!!!!!!
Spirrevippen
17.03.2023 kl 22:24
3828
Herregud Faenihelvete! For bare noen dager siden så tok du kjangsen på å kjøpe deg inn, og da var usikkerheten om i det hele tatt ble refinansiering. Nå er det i boks, og så skal du begynne å sutre fordi den ble et prosent høyere og at det plutselig skal være dommedag for PGS? Ta deg isammen!
Redigert 17.03.2023 kl 22:26
Thesistulling
17.03.2023 kl 22:24
3865
Var vel ikke akkurat det jeg mente, at jeg skulle belære deg, beklager hvis du oppfattet det slik.
Er langt bedre skribenter her inne enn meg, jeg suger, er av den typen som ser samnenhenger men er overhodet ikke noe flink til å forklare.
Ligger godt innenfor spekteret kan du si, er han som sitter på trikken og teller.......
Men, bankkollapsen er vel det som spilte mest inn denne uken, og det er vel ikke over ennå, slettes ikke bra at rentene på statsobligasjoner (de lange) synker.
Men, denne gangen går det ikke som sist, krysser fingrene og kjører på.
Er langt bedre skribenter her inne enn meg, jeg suger, er av den typen som ser samnenhenger men er overhodet ikke noe flink til å forklare.
Ligger godt innenfor spekteret kan du si, er han som sitter på trikken og teller.......
Men, bankkollapsen er vel det som spilte mest inn denne uken, og det er vel ikke over ennå, slettes ikke bra at rentene på statsobligasjoner (de lange) synker.
Men, denne gangen går det ikke som sist, krysser fingrene og kjører på.
FaeniHelvete
17.03.2023 kl 22:39
3773
Vel, med alt fjaset rundt bankene og påvirkningen på oljeprisen så tror jeg ikke det kommer til å ta av, jeg er vel mer bekymret for at vi skal ned.
Som jeg var inne på for litt siden så gikk jeg jo inn igjen når vi dupper under 9, men jeg gikk ikke inn med tilsvarende pott fordi jeg var usikker på om vi skulle lengre ned eller om vi kom til å jobbe oss opp i riktig retning. Vippet litt frem og tilbake og endte opp med å doble potten i dag, så får vi se om jeg har dummet meg ut eller ikke.r
Som jeg var inne på for litt siden så gikk jeg jo inn igjen når vi dupper under 9, men jeg gikk ikke inn med tilsvarende pott fordi jeg var usikker på om vi skulle lengre ned eller om vi kom til å jobbe oss opp i riktig retning. Vippet litt frem og tilbake og endte opp med å doble potten i dag, så får vi se om jeg har dummet meg ut eller ikke.r
Beklager selv om jeg hørtes kvass ut.
Jeg genuint mener ofte siste året Pgs har noe positivt å melde så er børsklimaet surt, rødt og negativt. Bankkollapsen er fortsatt et uro moment. Faller flere i dragsuget? Oljen er blod rød
som spiller kraftig innpå hele Oslo børs. Også disse hersens shorterene som dumper millioner av aksjer. Det ikke amatører som meg som selger unna aksjene sine. Og det ikke bare short vi ser på det skyhøye volumet og omsetningen. Der er helt tydelig delte meninger. Kortsiktig ser jeg en en aksje som skal opp og ned. Langsiktig ser jeg minst 25kr med en fing i luften.
Jeg er her for å lære. Mange flinke og mye fin info. Krysser fingre med deg.
God helg!
Jeg genuint mener ofte siste året Pgs har noe positivt å melde så er børsklimaet surt, rødt og negativt. Bankkollapsen er fortsatt et uro moment. Faller flere i dragsuget? Oljen er blod rød
som spiller kraftig innpå hele Oslo børs. Også disse hersens shorterene som dumper millioner av aksjer. Det ikke amatører som meg som selger unna aksjene sine. Og det ikke bare short vi ser på det skyhøye volumet og omsetningen. Der er helt tydelig delte meninger. Kortsiktig ser jeg en en aksje som skal opp og ned. Langsiktig ser jeg minst 25kr med en fing i luften.
Jeg er her for å lære. Mange flinke og mye fin info. Krysser fingre med deg.
God helg!
Redigert 17.03.2023 kl 22:48
FaeniHelvete
17.03.2023 kl 22:46
3729
Tja, jeg mener jo fortsatt det var en relevant problemstilling. Ellers så sier jeg vel strengt tatt ikke at jeg er bekymret for at det skal være dommedag for PGS. Er jeg bekymret for det langsiktige? Nei. Er jeg bekymret for det kortsiktige? Ja. Hvis usikkerheten rundt bankene fortsetter å øke, hvis oljeprisen fortsetter å gå ned, så kommer ikke børsen til å være en hyggelig plass for oss som er fullastet i PGS. Oljeprisen vil neppe synke til det punktet at det påvirker oljeselskapenes investeringsvilje, ergo så er det jo liten grunn til å være bekymret for det langsiktige hvor PGS er utmerket posisjonert, derimot så er det usannsynlig at vi ikke blir dratt ned kursmessig over en lengre periode, og at hadde man vært på utsiden kunne man sanket flere aksjer og dermed vært godt posisjonert for når ting snur igjen.
Ellers så har jeg ingen andre forhåpninger enn at bekymringene mine blir gjort til skamme umiddelbart
Ellers så har jeg ingen andre forhåpninger enn at bekymringene mine blir gjort til skamme umiddelbart
Travis-Bickle
17.03.2023 kl 22:51
3649
for oss som er fullastet i PGS.........
Sure. Noen solgte i sluttauksjonen.....
Sure. Noen solgte i sluttauksjonen.....
PSI- Investor
17.03.2023 kl 22:55
3615
Det med banker, oljepris og eventuelle aksjedumpinger påvirker jo kun kortsiktig.
Jeg hadde vært mer bekymret for en kurs på 9- tallet hvis oljeprisen var over 100.
Skal ikke aksjen selges veldig snart uansett så vet vi jo alle at refinansieringen var positivt.
Selskapet sier at rentekostnaden går ned.
Det viktigste her er at forfall i 2024 nå er dekket, og man har enda flere år på seg. I et marked tidlig i supersyklus hvor cashflow allerede er enorm har vi ingen problemer å stri med.
Og kundene er steirike!
Jeg hadde vært mer bekymret for en kurs på 9- tallet hvis oljeprisen var over 100.
Skal ikke aksjen selges veldig snart uansett så vet vi jo alle at refinansieringen var positivt.
Selskapet sier at rentekostnaden går ned.
Det viktigste her er at forfall i 2024 nå er dekket, og man har enda flere år på seg. I et marked tidlig i supersyklus hvor cashflow allerede er enorm har vi ingen problemer å stri med.
Og kundene er steirike!
FaeniHelvete
17.03.2023 kl 22:59
3566
Travis-Bickle skrev for oss som er fullastet i PGS......... Sure. Noen solgte i sluttauksjonen.....
«Noen» er vel en underdrivelse, det var ikke få mill aksjer som gikk.
Men noen var ikke meg.
Men noen var ikke meg.
Normalone
17.03.2023 kl 22:59
3559
FaeniHelvete - hadde PGS vært noen uker tidligere ute, ville en kanskje fått 1-1.5 % lavere rente. Men jeg følger deg ikke på det du ellers skriver - hvis jeg har forstått deg riktig - i kveld gikk banksektoren i US mye ned, og hvis det går verre med den såkalte bankkrisen, vil renten bli enda høyere om enn hadde ventet (kanskje i verste fall endt med at en ikke ville fått på plass refinansieringen).
Det at PGS har fått på plass refinansieringen - og ikke minst fått avtalt en fast rente med mulighet for refinansieringen om 2 år - bør en etter mitt syn være veldig fornøyd med tatt i betraktning dagens marked. Med usikkerheten innen banksektoren vi ser nå, kan situasjonen være enda verre bare om noen dager/uker - kanskje som nevnt i verste fall resultert ikke ingen refinansiering. Jeg er faktisk enda sikker i min sak - etter at Wall street stengte i kveld - at det er utrolig bra at PGS endelig har fått dette på plass, og det ville vært et sjansespill å vente lenger i dagens usikre marked, jeg skjønner ikke at noen betviler at dette er positivt for PGS.
Det at PGS har fått på plass refinansieringen - og ikke minst fått avtalt en fast rente med mulighet for refinansieringen om 2 år - bør en etter mitt syn være veldig fornøyd med tatt i betraktning dagens marked. Med usikkerheten innen banksektoren vi ser nå, kan situasjonen være enda verre bare om noen dager/uker - kanskje som nevnt i verste fall resultert ikke ingen refinansiering. Jeg er faktisk enda sikker i min sak - etter at Wall street stengte i kveld - at det er utrolig bra at PGS endelig har fått dette på plass, og det ville vært et sjansespill å vente lenger i dagens usikre marked, jeg skjønner ikke at noen betviler at dette er positivt for PGS.
Redigert 17.03.2023 kl 23:07
Leotwin
17.03.2023 kl 23:00
3566
Jobbes hardt med løsninger for stressa banker:
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ubs-i-samtaler-om-credit-suisse-kjop/78788255
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ubs-i-samtaler-om-credit-suisse-kjop/78788255
Thesistulling
17.03.2023 kl 23:04
3514
Refinansiering ok, hovedlisten fra mandag, og forhåpentligvis litt morsommere oljepris utover uka.
Da blir det en nydelig uke.
En ny kontrakt som start på hovedlisten hadde ikke vært å forakte.
Da blir det en nydelig uke.
En ny kontrakt som start på hovedlisten hadde ikke vært å forakte.
Redigert 17.03.2023 kl 23:05
FaeniHelvete
17.03.2023 kl 23:07
3493
Men jeg sier jo heller ingenting annet enn at det nettopp er det kortsiktige jeg er bekymret for.
Når det ble børsmeldt for noen uker siden at de jaktet refinansiering så poengterte jeg dette med forventninger og den potensielle nedsiden ved å levere dårligere enn forventet. Forventninger prises inn. I den forstand hadde det jo vært bedre om det ut av det blå hadde blitt børsmeldt en refinansiering. I det kortsiktige bildet så skal vi altså krangle med banker som får juling på børsen, konsekvensen det har på oljeprisen og hvorvidt markedet er fornøyd med refinansieringen som man landet på. Akkurat nå angrer jeg på at jeg doblet potten kontra å kunne snitte meg ned, fordi jeg tror svaret er at i det kortsiktige, med refinansieringen som er børsmeldt, så trekker mange på skuldrene. Så kan det godt hende jeg tar fullstendig feil her, at de virkelig tunge aktørene sitter dønn stille, noen av de har kjøpt mer aksjer, til tross for at de helt sikkert har vært fullstendig klar over rentenivået som refinansieringen lå an til å lande på, er jo selvsagt positivt.
Når det ble børsmeldt for noen uker siden at de jaktet refinansiering så poengterte jeg dette med forventninger og den potensielle nedsiden ved å levere dårligere enn forventet. Forventninger prises inn. I den forstand hadde det jo vært bedre om det ut av det blå hadde blitt børsmeldt en refinansiering. I det kortsiktige bildet så skal vi altså krangle med banker som får juling på børsen, konsekvensen det har på oljeprisen og hvorvidt markedet er fornøyd med refinansieringen som man landet på. Akkurat nå angrer jeg på at jeg doblet potten kontra å kunne snitte meg ned, fordi jeg tror svaret er at i det kortsiktige, med refinansieringen som er børsmeldt, så trekker mange på skuldrene. Så kan det godt hende jeg tar fullstendig feil her, at de virkelig tunge aktørene sitter dønn stille, noen av de har kjøpt mer aksjer, til tross for at de helt sikkert har vært fullstendig klar over rentenivået som refinansieringen lå an til å lande på, er jo selvsagt positivt.
unikum
17.03.2023 kl 23:10
3469
Så når olje prisen går opp til 80 og litt høyere da er det gode muligheter for Pgs ? Vi er vel ikke så kort tenkte vel? Å skulle du ha aksjer her så må vel du være den ene og alene som snakker ned sin portefølje... tror ikke på ett sprøyt av det du skriver
FaeniHelvete
17.03.2023 kl 23:18
3430
Hvilken del av kortsiktig vs langsiktig var det du ikke forstod?
Ellers så er det jo irrelevant om jeg er positiv eller negativ. Jeg var særdeles positiv på veien opp mot 13 og mente oppgangen var fordi noen visste mer enn de burde og at det var et godt tegn for oss alle, det endrer jo ikke på det faktum at kursen så raste med 4 kroner på kort tid.
Jeg kan godt legge ut skjermdump fra VPS hvis det gjør deg lykkelig
Ellers så er det jo irrelevant om jeg er positiv eller negativ. Jeg var særdeles positiv på veien opp mot 13 og mente oppgangen var fordi noen visste mer enn de burde og at det var et godt tegn for oss alle, det endrer jo ikke på det faktum at kursen så raste med 4 kroner på kort tid.
Jeg kan godt legge ut skjermdump fra VPS hvis det gjør deg lykkelig
FaeniHelvete
17.03.2023 kl 23:22
3399
Dette er jo kun et kortsiktig perspektiv
- Refinansiering bedre enn forventet
- Refinansiering som forventet
- Refinansiering dårligere enn forventet
- Refinansiering utsettes fordi det var langt dårligere enn man så for seg
Ja, jeg er helt enig i at ting kunne vært verre, og som jeg har skrevet før så mener jeg jo at en utsettelse ville hatt en betydelig negativ effekt på kursen, så jeg er definitivt takknemlig for at det ikke ble det jeg oppfattet som det dårligst mulige utfallet.
Om en refinansiering som nok er dårligere enn mange så for seg vil være bra nok i det kortsiktige bildet til at vi fortsetter nordover er jeg mer usikker på, men ingenting vil være bedre. Det er jo uansett supert for det langsiktige, og vi har jo lenge (siden Q4 presentasjonen) vært klar over at PGS ikke var fornøyd med dagens rentenivå og at målet ville være flere refinansieringer for å lande på et mer behagelig nivå.
- Refinansiering bedre enn forventet
- Refinansiering som forventet
- Refinansiering dårligere enn forventet
- Refinansiering utsettes fordi det var langt dårligere enn man så for seg
Ja, jeg er helt enig i at ting kunne vært verre, og som jeg har skrevet før så mener jeg jo at en utsettelse ville hatt en betydelig negativ effekt på kursen, så jeg er definitivt takknemlig for at det ikke ble det jeg oppfattet som det dårligst mulige utfallet.
Om en refinansiering som nok er dårligere enn mange så for seg vil være bra nok i det kortsiktige bildet til at vi fortsetter nordover er jeg mer usikker på, men ingenting vil være bedre. Det er jo uansett supert for det langsiktige, og vi har jo lenge (siden Q4 presentasjonen) vært klar over at PGS ikke var fornøyd med dagens rentenivå og at målet ville være flere refinansieringer for å lande på et mer behagelig nivå.
Redigert 17.03.2023 kl 23:24
Normalone
17.03.2023 kl 23:30
4911
Du skriver at "forventninger prises inn" - hva tror du forventningene til refinansieringen var i markedet når kursen i dag (før vi fikk børsmeldingen om at den var i boks) endte 18 % lavere enn 6. mars (dagen når det ble meldt at en vil sette i gang prosessen med refinansieringen)? Den kan ikke vært veldig høy - og jeg tror at det er flere som har vært veldig usikker om PGS ville komme i mål, basert på det sure børsklimaet. Jeg skjønner derfor ikke at du kan angre på at du kjøpte deg inn i dag, nå som usikkerheten rundt refinansieringen er avklart -hvilke forventninger hadde du, FaeniHelvete?
Spirrevippen
17.03.2023 kl 23:31
4910
Fy faen! Er det mulig? Du snakker om langsiktig og kortsiktig; hvor står du oppi det hele? For meg virker det som du er utrolig usikker på hele investeringsviljen din. Kanskje du burde sette deg bedre inn i hva du kjøper? Eller så kan du jo likegjerne kjøpe et fond og la andre gjøre jobben for deg. En ting er iallfall jævli sikkert; om du kjøper PGS eller Mikke mus aksjer i disse tider, så vil fortsatt PGS være en solid vinner på sikt, bare ha litt perspektiv! Slutt med det kortsiktige pisset…
Normalone
17.03.2023 kl 23:34
4916
Ser at vi svarte ca samtidig på hverandres innlegg. Du skriver følgende;
"Om en refinansiering som nok er dårligere enn mange så for seg vil være bra nok i det kortsiktige bildet til at vi fortsetter nordover er jeg mer usikker på..."
Det kan godt være at det er jeg som tar feil - men jeg skjønner ikke, basert på den siste tids kursutvikling og utviklingen innen rentemarkedet/banknæring, at markedet kan ha hatt store forventninger til refinansiering (om en i det hele tatt ville komme i mål) - og en skal ikke undervurdere at en stor "risiko" er borte gjennom refinansieringen.
"Om en refinansiering som nok er dårligere enn mange så for seg vil være bra nok i det kortsiktige bildet til at vi fortsetter nordover er jeg mer usikker på..."
Det kan godt være at det er jeg som tar feil - men jeg skjønner ikke, basert på den siste tids kursutvikling og utviklingen innen rentemarkedet/banknæring, at markedet kan ha hatt store forventninger til refinansiering (om en i det hele tatt ville komme i mål) - og en skal ikke undervurdere at en stor "risiko" er borte gjennom refinansieringen.
Redigert 17.03.2023 kl 23:37
FaeniHelvete
17.03.2023 kl 23:41
4846
Hadde jeg vært usikker på investeringsviljen min så hadde jeg ikke investert, det jeg er usikker på er om jeg har truffet på inngangen eller om jeg kunne fått mer aksjer.
Rull79
17.03.2023 kl 23:43
4865
Det var nok Fond etc som omplasserte eller noe sånt. Var samme mønsteret i samtlige oljeservice aksjer
FaeniHelvete
17.03.2023 kl 23:52
4793
Jeg tar gjerne feil.
Jeg tror jo markedet hele tiden har hatt forventninger til at vi ville komme i mål, spørsmålet var jo bare rentenivået. Worst case scenario fra mitt ståsted var vel at rentenivået vi kunne få var uakseptabelt høyt og at PGS ikke var interessert i en slik avtale, ikke at tilgangen på kapital ikke var der.
Jeg tror jo markedet hele tiden har hatt forventninger til at vi ville komme i mål, spørsmålet var jo bare rentenivået. Worst case scenario fra mitt ståsted var vel at rentenivået vi kunne få var uakseptabelt høyt og at PGS ikke var interessert i en slik avtale, ikke at tilgangen på kapital ikke var der.
Omnislash
17.03.2023 kl 23:52
4808
Jeg kan hilse og si at det er like mye, om ikke mer usikkerhet/anger fra min side - som fikk høydeskrekk på kurs under 9. Har valgt å sitte utenfor nå og håpe på at et eller annet skal skje slik at jeg får en bedre inngang. Tapte mye penger denne uka, som jeg akter å tjene tilbake igjen, men jeg er stygt redd for at den båten nå har gått - nå som ReFi er i boks.
Jeg vil tro, riktignok basert på antakelser, at pgs er noe mer beskyttet mot bankkollaps nå som ReFi er i havn.
Jeg vil tro, riktignok basert på antakelser, at pgs er noe mer beskyttet mot bankkollaps nå som ReFi er i havn.
Tatt ett par skarpe å gir nu litt faen
Lykke til, kanskje selge🤣🤣🤣🤣
Min svenske mentor et ikke blakk og sier stopp
Lykke til, kanskje selge🤣🤣🤣🤣
Min svenske mentor et ikke blakk og sier stopp
Oldking
18.03.2023 kl 00:08
4721
Har vært all inn siden jeg ble sikker nok på at PGS kommer til å operere i et selgers marked i flere år fremover. Altså et marked i ubalanse der tilbudssiden ikke øker så mye som etterspørselssiden. De som låner ut penger er på jakt etter selskaper som befinner seg i denne situasjonen. Derfor har jeg ikke tvilt på at refien ordnet seg. Som den gjorde på akseptabelt vis idag. Kommer det en haug med nye båter på markedet i løpet av kort tid, vil flere måtte dele på kaka. Det er visst ikke fare for at dette skjer de nærmeste årene. Verftene er opptatt med å bygge andre typer skip. Så alt tyder på at de få som var flytende da seismikkmarkedet snudde, vil måtte si nei til et økende antall etterspørrere. Sånn man må gjøre når det blir for mange om beinet. Og hva gjør selgeren da? Øker prisene. Så klart. I dette perspektivet er det viktigste at tvil om refi nå er ryddet av vegen. Et par prosenter fra eller til betyr ingen verdens ting.
Dette blir ei gullgrue fremover om man har tid til å bli i aksjen noen uker.
Redigert 18.03.2023 kl 01:07
Daviden
18.03.2023 kl 01:44
4412
Selskapet har kjempet seg gjennom en pandemi, gjelden er betydlig redusert, skuta er snudd, markedet er tilbake. Olje sektoren har hoppet over en hel lete syklus og har under investert i olje leting. Gamle brønner produserer mindre over tid.
Scenen er satt, er i full tro at dette kan bli tidenes show.
Har selv valgt og stå i turbulensen og økt beholdningen når det har stått på som værst.
Med tanke på hvor vi har vært, hvor vi er og hvor vi skal videre blir det direkte klønete og gå glipp av selve hoved nummeret.
Skal man tåle oppturen må man tåle en nedtur her og der!
God helg!
Scenen er satt, er i full tro at dette kan bli tidenes show.
Har selv valgt og stå i turbulensen og økt beholdningen når det har stått på som værst.
Med tanke på hvor vi har vært, hvor vi er og hvor vi skal videre blir det direkte klønete og gå glipp av selve hoved nummeret.
Skal man tåle oppturen må man tåle en nedtur her og der!
God helg!
oppturen
18.03.2023 kl 02:00
4377
Beste måten for obligasjonseierne å sikre utlånet på er å få en stabilt høy pris på aksjen. ( kjøper de for noen få prosent av lånebeløpet er kursen sikkert raskt opp i 30 )
RFS
18.03.2023 kl 04:15
4277
PGS er en stor bedrift og opererer med store tall, alt i MUSD prognose 2023:
Inntekter ca 1 000
Driftskostnader ca 550
Kapitalinvesteringer ca 100
Multiclient investering ca 160
Finanskostnader ca 100. Om et års tid går finans ned fra 100 til 65.
En prosent rente utgjør ca 5. Jeg lar ikke disse 5 avgjøre om jeg er positiv til aksjen fremover.
Det er utviklingen på de 1 000 som vil avgjøre om det blir bare 90 til utbytte eller om det blir 200. Nedgangen i finans på 35 vil bidra sterkt. Vi vet det allerede nå, så skal resten forstå det, deretter skal det leveres/bevises. Derfor stiger aksjen gradvis. Selv nyheten om gjennomført nedbetaling av forfallet 2024 vil bli godt mottatt, selv om alle vet det allerede nå. Det er psykologi.
Sommeren 2024 har vi ca 10 positive kvartaler på rad, da prises PGS til himmels, som at det skal fortsette i all fremtid. Da selger jeg.
Inntekter ca 1 000
Driftskostnader ca 550
Kapitalinvesteringer ca 100
Multiclient investering ca 160
Finanskostnader ca 100. Om et års tid går finans ned fra 100 til 65.
En prosent rente utgjør ca 5. Jeg lar ikke disse 5 avgjøre om jeg er positiv til aksjen fremover.
Det er utviklingen på de 1 000 som vil avgjøre om det blir bare 90 til utbytte eller om det blir 200. Nedgangen i finans på 35 vil bidra sterkt. Vi vet det allerede nå, så skal resten forstå det, deretter skal det leveres/bevises. Derfor stiger aksjen gradvis. Selv nyheten om gjennomført nedbetaling av forfallet 2024 vil bli godt mottatt, selv om alle vet det allerede nå. Det er psykologi.
Sommeren 2024 har vi ca 10 positive kvartaler på rad, da prises PGS til himmels, som at det skal fortsette i all fremtid. Da selger jeg.
Platinum365
18.03.2023 kl 06:55
4075
Gratulerer millionærer! Da var emisjonsfaren over, og det blir en vanvittig reprising fremover. Nå skal den prises som TGS +++
💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰
💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰
Max-Investor
18.03.2023 kl 07:26
3993
Godt beskrevet. Vi har jo ventet på ro og orden rundt gjelden. Det har vi fått. Det er jo bare å glede seg til tiden fremover som aksjonær i PGS.
Vi er i starten av en supersyklus - Publisert 17. mars 2023 kl. 11.08
I fjor fikk Rasmussensgruppens Shearwater en ebitda på 200 millioner dollar. Økes aktiviteten og ratene med 30 prosent vil inntjeningen nesten femdobles, ifølge konsernsjefen.
– Fantastisk operasjonell giring
Nylig holdt Irene Waage Basili en presentasjon under DNBs energi og shippingkonferanse, der hun blant annet viste frem en slide på hvor sensitiv inntjeningen er overfor økt aktivitet og høyere rater.
– Vi liker å vise frem den sliden, som er en simulering av vårt cash genereringspotensial i ulike scenarioer. Hvis aktiviteten og ratene øker med 10 prosent, dobler vi ebitda, mens 20 prosent økning gir oss en ebitda på 600 millioner dollar. Hvis rater og aktivitet øker med 30 prosent, som ikke er mye i vårt marked, vil ebitda bli 900 millioner dollar. Da har vi fortsatt kapasitet tilgjengelig i vår flåte, som kan tas ut uten betydelige investeringer. Vi har en fantastisk operasjonell giring, sier hun.
..........
Analytikere Finansavisen har snakket med antyder en verdi opp til 16 milliarder kroner, mens Finansavisen har tidligere anslått rundt 20 milliarder kroner. Til sammenligning prises TGS og PGS til henholdsvis 22 og 9 milliarder kroner.
..............
Ved utgangen av 2023 skal Shearwater etter planen ha en nettogjeld på rundt 400 millioner dollar.
– Vi har redusert gjelden med rundt 100 millioner dollar i fjor og vil ligge på cirka samme gjeldsbetjeningsnivå gjennom 2023. Vi er på et mer komfortabelt nivå totalt sett og all gjeld løper nå til utgangen av 2024 etter at vi forlenget en brofasilitet med våre relasjonsbanker ved utgangen av fjoråret, sier Basili.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/17/7993289/shearwater-sjefen-vi-er-i-starten-av-en-supersyklus
I fjor fikk Rasmussensgruppens Shearwater en ebitda på 200 millioner dollar. Økes aktiviteten og ratene med 30 prosent vil inntjeningen nesten femdobles, ifølge konsernsjefen.
– Fantastisk operasjonell giring
Nylig holdt Irene Waage Basili en presentasjon under DNBs energi og shippingkonferanse, der hun blant annet viste frem en slide på hvor sensitiv inntjeningen er overfor økt aktivitet og høyere rater.
– Vi liker å vise frem den sliden, som er en simulering av vårt cash genereringspotensial i ulike scenarioer. Hvis aktiviteten og ratene øker med 10 prosent, dobler vi ebitda, mens 20 prosent økning gir oss en ebitda på 600 millioner dollar. Hvis rater og aktivitet øker med 30 prosent, som ikke er mye i vårt marked, vil ebitda bli 900 millioner dollar. Da har vi fortsatt kapasitet tilgjengelig i vår flåte, som kan tas ut uten betydelige investeringer. Vi har en fantastisk operasjonell giring, sier hun.
..........
Analytikere Finansavisen har snakket med antyder en verdi opp til 16 milliarder kroner, mens Finansavisen har tidligere anslått rundt 20 milliarder kroner. Til sammenligning prises TGS og PGS til henholdsvis 22 og 9 milliarder kroner.
..............
Ved utgangen av 2023 skal Shearwater etter planen ha en nettogjeld på rundt 400 millioner dollar.
– Vi har redusert gjelden med rundt 100 millioner dollar i fjor og vil ligge på cirka samme gjeldsbetjeningsnivå gjennom 2023. Vi er på et mer komfortabelt nivå totalt sett og all gjeld løper nå til utgangen av 2024 etter at vi forlenget en brofasilitet med våre relasjonsbanker ved utgangen av fjoråret, sier Basili.
https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/17/7993289/shearwater-sjefen-vi-er-i-starten-av-en-supersyklus
Tigerberget
18.03.2023 kl 07:46
3908
Oppgangen starter til Mandag kl 09.00 og vil vare i mange år.
Mark my words!!
💲
💲
💲
🚂💵💵💵💵💵💵💵💵💵💵. 🏃♀️🏃🏽🏃🏼♂️🏇
========================================
Mark my words!!
💲
💲
💲
🚂💵💵💵💵💵💵💵💵💵💵. 🏃♀️🏃🏽🏃🏼♂️🏇
========================================
TonyB
18.03.2023 kl 07:58
4023
This! 👍 (men overhode ikke sikkert jeg selger da heller. Det må jeg se an/vurdere da ift hvilke potensiale som gjenstår/har oppstått, og som evt enda ikke er priset «riktig» av markedet…, og det kan være mye)
Redigert 18.03.2023 kl 08:49
450 x12%= $54 mill.
450 x 13,5%= $60,8 mill.
Altså grines det over knappe $7 mill mere i rente pr.år? Med inntjeningen som forventes er vel ikke dette for penger å regne? Totalt sparer de vel $25 mill i året på refinansieringen👌
450 x 13,5%= $60,8 mill.
Altså grines det over knappe $7 mill mere i rente pr.år? Med inntjeningen som forventes er vel ikke dette for penger å regne? Totalt sparer de vel $25 mill i året på refinansieringen👌
Cred
18.03.2023 kl 08:26
3840
Alt i alt er dette positivt. Usikkerhet er det verste aksjemarkedet vet, og nå er den fjernet. Og det gode her er at intervallet 13 - 13,5% rente har vært kjent for markedet de siste to-tre dagene, slik at dette nivået er ingen overraskelse, selv om det er «ny europeisk rekord» i rente. Mange var nok litt redd for at PGS måtte sukre pillen med en liten emisjon for å tilfredstille obligasjonskjøperne. Jeg er ihvertfall lettet - godt å få dette i boks.
Blir litt flisespikkeri $25 mill i året også da.
At verdensbildet så og kan se bra ut betyr ikke det at det er fasiten et år frem i tid. Store forventninger til Kina comeback. Langt i fra normalen der, Russland øker produksjonen og usa fylte godt i januar. Hva opec foretar seg blir viktig. Makro styrer og børsklimaet er frynsete. Det ikke Ola nordmann med 42000 aksjer og fa digital som styrer dette enda så mye vi drømmer. Nedsalget har vært enormt. At det blir grønt mandag er vel bortimot garantert i mine øyne. Short er fort tilbake når festen roer seg om ikke bildet endrer seg. Så denne knivingen om at folk aldri mer får handle på 9 tallet vil vise seg.
Jeg personlig gjør som sist. Salg rundt 12,4kr.
Viktige tall til uken kan også sette en real brems. 30% mandag tviler jeg sterkt på
At verdensbildet så og kan se bra ut betyr ikke det at det er fasiten et år frem i tid. Store forventninger til Kina comeback. Langt i fra normalen der, Russland øker produksjonen og usa fylte godt i januar. Hva opec foretar seg blir viktig. Makro styrer og børsklimaet er frynsete. Det ikke Ola nordmann med 42000 aksjer og fa digital som styrer dette enda så mye vi drømmer. Nedsalget har vært enormt. At det blir grønt mandag er vel bortimot garantert i mine øyne. Short er fort tilbake når festen roer seg om ikke bildet endrer seg. Så denne knivingen om at folk aldri mer får handle på 9 tallet vil vise seg.
Jeg personlig gjør som sist. Salg rundt 12,4kr.
Viktige tall til uken kan også sette en real brems. 30% mandag tviler jeg sterkt på
portion
18.03.2023 kl 08:28
3858
Veldig enig med deg her👍ikke sikkert jeg heller rømmer skuta i 24-25, det er utrolig mye spennende i fremtiden med tanke på PGS.
1. CCS
2. Havvind
3. Mineraler på havbunnen
4.Den grønne delen kan bli skilt ut som eget selskap,hvor vi da vil få aksjer
5.Utbytte
6.PGS har ikke lenger et gjeldsproblem,noe som alltid har vært et tema for PGS
HVORDAN er det mulig å ikke være super optimist med tanke på utvikling i PGS!?
1. CCS
2. Havvind
3. Mineraler på havbunnen
4.Den grønne delen kan bli skilt ut som eget selskap,hvor vi da vil få aksjer
5.Utbytte
6.PGS har ikke lenger et gjeldsproblem,noe som alltid har vært et tema for PGS
HVORDAN er det mulig å ikke være super optimist med tanke på utvikling i PGS!?
Redigert 18.03.2023 kl 08:29
oppturen
18.03.2023 kl 08:39
3789
Synest du er forsiktig på inntektene. I 2022 hadde PGS 817 mill i inntekter, Q1 var da ræva dårlig. Med tanke på at både aktivitet og rater har økt tror jeg vi kan si x1,15på aktivitet og x1,2 på inntjening = x1,38
817x1,38 = 1125 mill
Selv da med 100 mill i økte kostnader( streamer invistering + mer aktivitet) så vil de sitte igjen med 200 mill ekstra til gjelds nedbetaling ( og det er ca hva som vil bli betalt etter betalingene nå i April og frem til utgangen av Mars 2024)
817x1,38 = 1125 mill
Selv da med 100 mill i økte kostnader( streamer invistering + mer aktivitet) så vil de sitte igjen med 200 mill ekstra til gjelds nedbetaling ( og det er ca hva som vil bli betalt etter betalingene nå i April og frem til utgangen av Mars 2024)
Redigert 18.03.2023 kl 08:52
Reduserte kostnader er reduserte kostnader. Det viktigste her er at gjelden er under kontroll og at inntjeningen øker. Hva verden bringer de neste årene er det ingen som kan forutse, kun gjette. Børsklimaet er tynget av frykt nå, det kan gå rett sør med kursen mandag, jeg ville ikke garantert grønt.. Men om det ikke blir noen ny finanskrise og dette roer seg om uker/ måneder kan vi vel se frem til en jevn og fin stigning fremover?
👍🏻😀 Det er det som er med Peggy og dette markedet….. selgers marked 😊
Normalone
18.03.2023 kl 09:13
3512
Hvis markedet hadde vært overbevist om at en ville komme I mål - hvorfor har kursen falt med 20 % siden 6. mars når en meldte ar en ville sette igang med refinansieringen? Det utgjør i seg selv ca 2 mrd i redusert markedsverdi av PGS. Jeg skjønner at dette blir noe forenklet - men selv en reduksjon i renten på 4 %, tilsier kun 1 mrd lavere rentekostnader over 4 år....
Hvis en ser dette i et større bilde - PGS har i et vanskelig og usikkert marked klart å refinansiere uten tilførsel av ny kapital (emisjon/salg av driftsmiddel). Dette betyr at selskapet nå har 100 % kontroll - samtidig som at en slipper å kvitte seg med "gullkalvene" (skipene), selge bibliotek eller hente inn mer penger via emisjon.
For akkurat 1 år siden uttrykte Pedersen at en ville slite med forfallene i 2022 (som er peanuts sml med forfallene nå i 2024), og en hadde på det tidspunkt langt over dobbelt så mye gjeld. PGS har klart å redusere den til 450 mUSD, ved hjelp av cash flow og to emisjoner på til sammen 2.3 mrd, fått en fast rente i dette usikre markedet (sånn sett betalt en liten forsikring) og har mulighet til å refinansiere om 2 år - og på den måten redusert de totale rentekostnadene med relativt mye. Og det viktigste - en har full kontroll på forfallene og har fortsatt mye likviditet - uten å måtte kvitte seg med skip/selge bibliotek eller hente inn kapital gjennom emisjon.
Borr måtte i fjor ifm refinansieringen av deler av gjelden, selv i et mye mye bedre bankmarked, selge unna rigger/hente inn penger. Solstad selger nå skip - får inn kun 6 mrd som tilsvarer ca 25 % av gjelden. Dette gjør at de fremtidige inntektene blir lavere. Det unngår PGS - og det er i oppgangstidene en virkelig bør eie skipene (de vil også stige i verdi)
Jeg er ikke uenig i at renten på obligasjonen er noe høy - men i det store bildet utgjør den økte renten småpenger. Det er ihvertfall mye bedre å beholde alle skipene/biblioteket og dra nytte av de økte ratene fremover (snakkes om 20-30 % bare i 2023) - enn at en solgte et skip/hentet penger gjennom emisjon for å få en mindre rentekostnad på 200 mill NOK i løpet av 4 år. En må heller ikke glemme at PGS kommer til å betale ned på pbligssjonslånet relativt raskt...
For å trekke en metafor - det er mange som velger å fokusere på de små ugressene i plenen, i stedet for å heve blikket og se at hele plenen ellers er veldig pent klippet.
Det er faktisk etter mitt syn helt genialt og utrolig hva PGS har fått til i løpet av det siste året - gjeldsspøkelset er borte og nå kan en høste fruktene ved flere oppdrag og høyere rater. PGS er/blir en pengemaskin - og snart er de gjeldsfri.
Hvis en ser dette i et større bilde - PGS har i et vanskelig og usikkert marked klart å refinansiere uten tilførsel av ny kapital (emisjon/salg av driftsmiddel). Dette betyr at selskapet nå har 100 % kontroll - samtidig som at en slipper å kvitte seg med "gullkalvene" (skipene), selge bibliotek eller hente inn mer penger via emisjon.
For akkurat 1 år siden uttrykte Pedersen at en ville slite med forfallene i 2022 (som er peanuts sml med forfallene nå i 2024), og en hadde på det tidspunkt langt over dobbelt så mye gjeld. PGS har klart å redusere den til 450 mUSD, ved hjelp av cash flow og to emisjoner på til sammen 2.3 mrd, fått en fast rente i dette usikre markedet (sånn sett betalt en liten forsikring) og har mulighet til å refinansiere om 2 år - og på den måten redusert de totale rentekostnadene med relativt mye. Og det viktigste - en har full kontroll på forfallene og har fortsatt mye likviditet - uten å måtte kvitte seg med skip/selge bibliotek eller hente inn kapital gjennom emisjon.
Borr måtte i fjor ifm refinansieringen av deler av gjelden, selv i et mye mye bedre bankmarked, selge unna rigger/hente inn penger. Solstad selger nå skip - får inn kun 6 mrd som tilsvarer ca 25 % av gjelden. Dette gjør at de fremtidige inntektene blir lavere. Det unngår PGS - og det er i oppgangstidene en virkelig bør eie skipene (de vil også stige i verdi)
Jeg er ikke uenig i at renten på obligasjonen er noe høy - men i det store bildet utgjør den økte renten småpenger. Det er ihvertfall mye bedre å beholde alle skipene/biblioteket og dra nytte av de økte ratene fremover (snakkes om 20-30 % bare i 2023) - enn at en solgte et skip/hentet penger gjennom emisjon for å få en mindre rentekostnad på 200 mill NOK i løpet av 4 år. En må heller ikke glemme at PGS kommer til å betale ned på pbligssjonslånet relativt raskt...
For å trekke en metafor - det er mange som velger å fokusere på de små ugressene i plenen, i stedet for å heve blikket og se at hele plenen ellers er veldig pent klippet.
Det er faktisk etter mitt syn helt genialt og utrolig hva PGS har fått til i løpet av det siste året - gjeldsspøkelset er borte og nå kan en høste fruktene ved flere oppdrag og høyere rater. PGS er/blir en pengemaskin - og snart er de gjeldsfri.
Redigert 18.03.2023 kl 09:59
HAS
18.03.2023 kl 09:16
3459
Noen har vært modige, optimistiske, lojale og muligens litt naive og har sittet i ro i turbulente tider. De har måttet betale med dårlig nattesøvn. Andre har solgt seg ut og valgt å sitte utenfor i påvente av mer trygghet. De må nå betale for tryggheten med penger. Vanskeligere er det ikke. De som fortsatt er avventende og søker ennå mer trygghet vil sannsynligvis som rett og rimelig måtte betale ennå mer for denne tryggheten. Velg det som passer for deg:)