$$$PGS$$$ "Topp 50 øker"
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
22.03.2023 kl 09:01
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Vel skal vi gå i forrige tråd å finne frem at du har uttalt deg senest forrige helg om at refi er innbakt i kursen?
Du ikke mye kalibrert
Du ikke mye kalibrert
Londonmannen
17.03.2023 kl 19:45
2666
Du får håpe på det. Hva er det som har vært frykten fra mange investorer, spesielt fond? Jo, usikkerheten i hvilken grad PGS ville evne å refinansiere gjelden med forfall i 2024, uten at de ville knekke nakken pga økte finanskostnader, samt usikkerheten om hvorvidt ReFi var mulig uten en ny emisjon.
Nå er prosessen i havn, lånet er refinansier pluss at selskapet kommer ut med reduserte finanskostnader og det uten å måtte gjennomføre en ny emisjon.
Kort sagt;
- usikkerheten rundt ReFi er fjernet
- gjelden er betydelig redusert
- finanskostnadene er redusert
- sannsynligheten for utbytte fra 2024 har økt
- måten ReFi er gjort på tyder på et meget solid Q1 23
Hvordan du kan få dette til å bli negativt eller danne grunnlag for kurnedgang på mandag, det skulle jeg gjerne visst.
Nå er prosessen i havn, lånet er refinansier pluss at selskapet kommer ut med reduserte finanskostnader og det uten å måtte gjennomføre en ny emisjon.
Kort sagt;
- usikkerheten rundt ReFi er fjernet
- gjelden er betydelig redusert
- finanskostnadene er redusert
- sannsynligheten for utbytte fra 2024 har økt
- måten ReFi er gjort på tyder på et meget solid Q1 23
Hvordan du kan få dette til å bli negativt eller danne grunnlag for kurnedgang på mandag, det skulle jeg gjerne visst.
Nickhead
17.03.2023 kl 19:45
2674
Tror ikke man skal tro/høre på denne forumidioten.
Jeg kan kun følge markedet/forumet annenhver mnd,og hver gang
kan jeg lese hvordan han bommer så jævlig.
Han lever av det!!!
Reinsdyrmose til middag hele uken
Jeg kan kun følge markedet/forumet annenhver mnd,og hver gang
kan jeg lese hvordan han bommer så jævlig.
Han lever av det!!!
Reinsdyrmose til middag hele uken
oppturen
17.03.2023 kl 19:46
2694
Det viktigste er at nå går regnestykket opp. Det er ingen uavklart uhåndterlig gjeld der fremme😀
Renten er fixt også, ingen flytende rente. En Nibor + 7 kan raskt bli 13-14 på slutten av året.
Kun 2 år til ny refinansiering g og da vil nettogjelden være halvert, selskapet betaler ut utbytte, inntektene enda høyere og verdiene skrevet opp.
Renten er fixt også, ingen flytende rente. En Nibor + 7 kan raskt bli 13-14 på slutten av året.
Kun 2 år til ny refinansiering g og da vil nettogjelden være halvert, selskapet betaler ut utbytte, inntektene enda høyere og verdiene skrevet opp.
Zolly
17.03.2023 kl 19:46
2729
Fint at det er i boks. Når det er sagt så har både markedet og analytikerne allerede priset inn dette. I kursmål 13/15 er dette innbakt. Nå ble vel renten også noe høyere enn antatt, samt at oljeprisen er ned ca 10% bare siste uken. Vokser bankkrisen seg større vil oljeprisen bli ytterligere svekket.
Makrobildet er det som gjelder nå og det ser dessverre ikke bra ut. Hvorfor blir refi meldt rett etter børsslutt fredag er vel også et tankekors…
Makrobildet er det som gjelder nå og det ser dessverre ikke bra ut. Hvorfor blir refi meldt rett etter børsslutt fredag er vel også et tankekors…
Redigert 17.03.2023 kl 19:47
Du må logge inn for å svare
Londonmannen
17.03.2023 kl 19:49
2705
Skulle småinvestorer ønske seg ut på mandag, vil det gå helt greit for det vil stå flere proffe sultne investorer som trolig vil kjøpe langt flere aksjervenn småinvestorer har anledning å hoste opp. Og det vil nok ikke gi kursnedgang, men det stikk motsatte.
God helg! Det var i dag du skulle kjøpt. ;-)) Mandag må du nok snøre påbudet sprintskoene.
God helg! Det var i dag du skulle kjøpt. ;-)) Mandag må du nok snøre påbudet sprintskoene.
Button
17.03.2023 kl 19:49
2763
Takk for svar. Fikk også svar fra "dronninga".
(Queen of crude)
"Enkel forklaring: Det er 3D streamer-skip det refereres til (finnes også 2D, dem er det flere av).
Takk til dere begge. Da forstår jeg litt mer!🙂
(Queen of crude)
"Enkel forklaring: Det er 3D streamer-skip det refereres til (finnes også 2D, dem er det flere av).
Takk til dere begge. Da forstår jeg litt mer!🙂
Nickhead
17.03.2023 kl 19:50
2755
London
Jeg påpeker kun spenningen hvordan markedet reagerer på mandag.
Jeg håper selvsagt som dere,men er usikker.
Får shorterne tak,fremdeles dårlig makro,oljen faller videre
vel da ser vi fort 8
Kanskje 7 tallet
Jeg påpeker kun spenningen hvordan markedet reagerer på mandag.
Jeg håper selvsagt som dere,men er usikker.
Får shorterne tak,fremdeles dårlig makro,oljen faller videre
vel da ser vi fort 8
Kanskje 7 tallet
rischioso
17.03.2023 kl 19:52
2747
RE - Her er idioten igjen ja.
* Ris her, hyggelig å hilse på deg, beklager om jeg ikke la merke til deg første gangen .
RE - Du som er kjent som forumets klovn med salg på 7,49..deretter løpende etter for så selge under.
* Løper av prinsipp aldri etter - det overlater jeg til andre. I dag mot slutten av dagen etter siste trade så kom aksjen igjen dalende ned til meg og gjennom begge kjøpsordrene på 9,6ish og 9,5ish - mulig det var nickhead som dumpet de i fanget mitt når fingerkuttingen ikke gikk som planlagt - who knows ...
RE - Kjepphøy en fredags kveld som alle andre kvelder. Leggetid snart i Thailand nå
* Er nok blitt litt høyere med alderen noe de fleste normalt blir, men har aldri målt mot noen kjepp. Og ja, høyden er den samme hver kveld. I Thailand er det leggetid hver kveld som de fleste andre plasser ... ;)
God helg til deg også!
* Ris her, hyggelig å hilse på deg, beklager om jeg ikke la merke til deg første gangen .
RE - Du som er kjent som forumets klovn med salg på 7,49..deretter løpende etter for så selge under.
* Løper av prinsipp aldri etter - det overlater jeg til andre. I dag mot slutten av dagen etter siste trade så kom aksjen igjen dalende ned til meg og gjennom begge kjøpsordrene på 9,6ish og 9,5ish - mulig det var nickhead som dumpet de i fanget mitt når fingerkuttingen ikke gikk som planlagt - who knows ...
RE - Kjepphøy en fredags kveld som alle andre kvelder. Leggetid snart i Thailand nå
* Er nok blitt litt høyere med alderen noe de fleste normalt blir, men har aldri målt mot noen kjepp. Og ja, høyden er den samme hver kveld. I Thailand er det leggetid hver kveld som de fleste andre plasser ... ;)
God helg til deg også!
Redigert 17.03.2023 kl 19:57
Hvorfor er det tankekors ved at det børsmeldes etter stengetid? Hadde det vært lovlig å holde infoen til mandag morgen?
Dette kan ikke bety annet enn grønn mandag i et urolig marked.
Dette kan ikke bety annet enn grønn mandag i et urolig marked.
Dag Linnom
17.03.2023 kl 19:53
2830
Er vel bare å vente å se på Mandag kl 09.00. Har ventet på dette og ikke solgt. Mulig dipp eller opp. På lengre sikt tror jeg det blir bra da det stadig åpnes opp for nye leteområder. markedet bestemmer.
Dick head!!!!!!!!!!!!!
rischioso
17.03.2023 kl 19:55
2851
Da må du ta med i beregningen at når jeg skrev det s var ikke kursen på 9 tallet - en liten men viktig detalj ... ;)
Litt morsomt den skal du ha.
God helg!
God helg!
Så da tenker du en høyde på 12-13kr de kommende mnd?
VantageVolante
17.03.2023 kl 19:56
2885
" -måten ReFi er gjort på tyder på et meget solid Q1 23"
Det er korrekt. Har tidligere ikveld hintet om et rykte. Det dreier seg om late sales Q1 langt over normalen, for å si det pent.
Det er korrekt. Har tidligere ikveld hintet om et rykte. Det dreier seg om late sales Q1 langt over normalen, for å si det pent.
Zolly
17.03.2023 kl 19:57
2875
oppturen skrev Det har de slettes ikke !
kongsberg1
17.03.2023 kl 19:59
2826
Det var da voldsomt til språkbruk da, er vel positivt at dette er i boks også for deg vil jeg tro.
Highflow
17.03.2023 kl 20:03
2769
Tror de er litt sure for de håpet vel på en stor emisjon eller at de ikke skulle klare å få til en Refi :)
rischioso
17.03.2023 kl 20:05
2745
Slettet brukerskrev Så da tenker du en høyde på 12-13kr de kommende mnd?
Ser for meg noen kroners oppgang frem til Q1 talla kommer på bordet . Nå har vi gjelden og rentesatsen som enkelt forteller oss hva som blir den årlige rentekostnaden og dette sammen med Q1 talla vil bestemme den videre retningen.
Highflow skrev Åpner vel på 12-13 kr og øker til 15 på mandag :)
Da spiser jeg 1000kr i klingene mynt. Jeg tipper 10,26kr ved oppstart.
PSI- Investor
17.03.2023 kl 20:07
2817
Jeg er ikke det aller minste tvil om at dette er positivt på sikt.
Selskapet drar inn godt med cash, så kursen skal langt opp.
Hva som skjer mandag er likevel umulig å si. Det kan godt hende noen klarer å presse den ned på 8- tallet nok en gang. Prisingen er allerede helt på trynet!
Men det gir jeg helt blaffen i, for kursen må opp og om det tar enda noen uker får så være.
Selskapet drar inn godt med cash, så kursen skal langt opp.
Hva som skjer mandag er likevel umulig å si. Det kan godt hende noen klarer å presse den ned på 8- tallet nok en gang. Prisingen er allerede helt på trynet!
Men det gir jeg helt blaffen i, for kursen må opp og om det tar enda noen uker får så være.
Normalone
17.03.2023 kl 20:07
2823
Zolly - helt uenig med deg i at refinansieringen allerede er innbakt i kursmålene. Markedet har derimot ansett det som veldig usikkert om PGS ville komme i mål med refinanseiering når en valgte å sende kursen ned med nesten 4 mrd I markedsverdi den siste uken.
Renten ble derimot ca 1 % høyere enn hva jeg forventet - og i løpet av 4 år utgjør ikke det mer enn totalt ca 200 mill, tar en i betraktning skatt (fradrag) blir netto kostnaden en del lavere. Dette blir faktisk småpenger tatt I betraktning inntjenning PGS vil få - og selskapet har fortsatt en stor likviditetsbeholdning etter at en større nedbetaling av gjelden enn (i alle fall jeg forventet), og gjelden skal fortsatt ned. Dette resulterer i at selskapet vil få betraktelig lavere rentekostnader enn i dag - mens, som mange nå skriver, at en er i starten av en supersyklus og ratene vil stige videre. Det er bare å regne - og ta med I betraktning at gjeldsspøkelset nå er borte (og selskapet vil snart være gjeldfri) - så får en selv finne ut av om PGS (som eier de nyeste og mest avanserte skipene) er verdt kun 9 mrd.
Det er en veldig god grunn til at meldingen kom etter børsen - tegningsperiode gikk ut kl 16.
At dette totaltsett er positivt for PGS kan jeg ikke skjønne skal betviles.
Renten ble derimot ca 1 % høyere enn hva jeg forventet - og i løpet av 4 år utgjør ikke det mer enn totalt ca 200 mill, tar en i betraktning skatt (fradrag) blir netto kostnaden en del lavere. Dette blir faktisk småpenger tatt I betraktning inntjenning PGS vil få - og selskapet har fortsatt en stor likviditetsbeholdning etter at en større nedbetaling av gjelden enn (i alle fall jeg forventet), og gjelden skal fortsatt ned. Dette resulterer i at selskapet vil få betraktelig lavere rentekostnader enn i dag - mens, som mange nå skriver, at en er i starten av en supersyklus og ratene vil stige videre. Det er bare å regne - og ta med I betraktning at gjeldsspøkelset nå er borte (og selskapet vil snart være gjeldfri) - så får en selv finne ut av om PGS (som eier de nyeste og mest avanserte skipene) er verdt kun 9 mrd.
Det er en veldig god grunn til at meldingen kom etter børsen - tegningsperiode gikk ut kl 16.
At dette totaltsett er positivt for PGS kan jeg ikke skjønne skal betviles.
oppturen
17.03.2023 kl 20:10
2796
Kan du lese ?
« Vi tror den resterende gjelden kan bli refinansiert i inneværende halvår, og at det vil bli gjort uten ny egenkapital.»
Vi TROR ,KAN derfor settes kurs.
Viss vi VET, VILL blir kursen en helt annen.
Jeg TROR Silkesvarten KAN vinne i fjerde løp og satser 100 nok på odds 4,5.
Jeg VET Silkesvarten VIL vinne i fjerde løp og satser 1000 nok på odds 1,5.
Ser DU forskjellen ??
« Vi tror den resterende gjelden kan bli refinansiert i inneværende halvår, og at det vil bli gjort uten ny egenkapital.»
Vi TROR ,KAN derfor settes kurs.
Viss vi VET, VILL blir kursen en helt annen.
Jeg TROR Silkesvarten KAN vinne i fjerde løp og satser 100 nok på odds 4,5.
Jeg VET Silkesvarten VIL vinne i fjerde løp og satser 1000 nok på odds 1,5.
Ser DU forskjellen ??
Du er blåst og har ikke peiling. Måtte innom forumet å sjekke reaksjoner. Kos dere🍾
verdensmester
17.03.2023 kl 20:14
2744
Det er egentlig veldig enkelt, aksjemarkedet hater usikkerhet, hva er nå borte, jo usikkerheten
PerUlv Den ene
2753
Tja...
Du burde kanskje bli ferdig med "læretiden" før du skriver her... Men når det er sagt er det jo ganske mange andre og dette gjelder for...
Et lite stikkord er dagens sluttauksjon... Og ja... PGS mf. melder alltid utenom børstid. Læreregel 1 i kveld. Læreregel nr. 2 er å aldri drikke "for mye XO" når du trader olja i USA. Da går du fort glipp av en flaske eller et dusin, hehe..
Og for dere andre som så "Dagens trade" i olja er denne allerede gevinstsikret, hehe..
Du burde kanskje bli ferdig med "læretiden" før du skriver her... Men når det er sagt er det jo ganske mange andre og dette gjelder for...
Et lite stikkord er dagens sluttauksjon... Og ja... PGS mf. melder alltid utenom børstid. Læreregel 1 i kveld. Læreregel nr. 2 er å aldri drikke "for mye XO" når du trader olja i USA. Da går du fort glipp av en flaske eller et dusin, hehe..
Og for dere andre som så "Dagens trade" i olja er denne allerede gevinstsikret, hehe..
Redigert 17.03.2023 kl 20:16
Londonmannen
2760
La du merke til atcshorterne dekket seg i i løpet av denne uken? Da meldingen kom ibdag skjønte du sikkert hvorfor. Enhver som måtte tenke på å shorte PGS etter dagens melding på 9-tallet bør underkastes mental undersøkelse samt bli fratatt enhver tillatelse til å shorte.
Tror det er godt resonert. Kan bli den viktigste Q presentasjonen dette post covid. Tall er blitt håndfaste og nå må inntektene stå i stil. Spennende tider. Jeg har troen!
HAS
17.03.2023 kl 20:20
2703
De som har interesse av å skape usikkerhet har stadig tynnere halmmstrå å gripe fatt i. Litt høy rente, javel, men det kompenseres. Avtalen preges av sikkerhet, men har samtidig stor grad av fleksibilitet og kan justeres underveis. Tatt i betraktning lånemarkedet er dette håndverk av ypperste kvalitet. Bare å glede seg til nye analyser:)
rischioso
17.03.2023 kl 20:22
2666
For all del la kamikaze shorterne alltid få lov til å shorte - det er slikt det blir squeeze av og Marshallen er nok ikke helt ute - ja, under den synlige grensen på 0,5%, men kan fortsatt sitte igjen med usynlig rest på opptil 0,49% noe som tilsvarer opp til 4,5m aksjer som da mest sannsynlig vil måtte dekkes inn mandag morgen så det blir nok kamp om aksjene både for nickhead og andre ...;)
Redigert 17.03.2023 kl 20:23
Nickhead
17.03.2023 kl 20:28
2640
Elgen
Du skrev sikkert noe lignende rett før den stupte fra 13 til under 9
Deg om det.
God bedring,men slutt og drikk
Jeg må være avhold hvis interessant
Du skrev sikkert noe lignende rett før den stupte fra 13 til under 9
Deg om det.