$$$PGS$$$ "Topp 50 øker"

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
22.03.2023 kl 09:01
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 13.03.2023 kl 13:00 271700

Øker du?
Redigert 22.03.2023 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Nickhead
18.03.2023 kl 14:04 4515

Ja,men du kler den sikkert
MaxMekker
18.03.2023 kl 14:06 4498

Slapp av og nyt helgen nå folkens :)

Kos dere med denne så lenge :)

https://www.youtube.com/watch?v=VeiYrX75qso
Slettet bruker
18.03.2023 kl 14:10 4463

Sant så sant. Vi kommer lenger med ydmykhet i dette markedet. Lykke til sir
PSI- Investor
18.03.2023 kl 14:16 4460

Mange gode innlegg her nå, takk!

Synes det er morsomt å tenke på historikk, tidligere gjeld og ath-kurs osv.
Når man ser tilbake en 10 års tid til mars 2013 så lå dollaren på under 6,- kr.
Sånn sett så gjelden penere ut regnet over til norske kr.
Men inntekten var jo da som nå først og fremst i dollar, så det spiller ingen rolle.
Men
For utlendinger som kjøper aksjen med dollar men vekslet i norske kr er den jo på et vis sterkt rabbatert i forhold til den gangen bare gjennom vekslingskurs.

Og for oss norske som regner resultater og cashflow om til kroner blir det veldig mye bedre nå selv om de i dollar ev kun skulle oppnå samme resultater som den gang.
Derfor tror ikke jeg det er noen stor grunn til å begrense kursmål til gammel ath.
Jeg tenker det er riktigere å sammenligne med TGS og så legge til for alt PGS har utover TGS.
Kontur
18.03.2023 kl 14:47 4268

At PGS skal langt opp kan det nå herske liten tvil om. Refinansieringen er på plass så den kan nå alle pessimistene slutte å snakke om. Hvor mye er det verdt mtp kurs? Ikke kom å si at det er priset inn for det stemmer ikke. Det var usikkerhet som var priset inn.
PGS noteres nå på hovedlisten, flere større fond vurderer da inngang.
Driftsmessig går det bedre enn på snart ti år med stigende etterspørsel etter åresvis med underinvesteringer i olje og gassbransjen. Hele verden trenger energi, ikke tilfeldig at EU presidenten besøkte Troll feltet i går. Det vil bli en fantastisk økning i leteaktiviteten på de fleste aktuelle verdenshav. PGS vil få en rekordstor backlog fremover.
Det fundamentale er på plass. Har ingen tro på stor nedgang i oljeprisen til det er etterspørsel for stor. Kina trenger mye mer og USA kommer nå i det stille til å fylle på minst 200 mill fat i sine strategiske lagre. Det er de nødt til ihht sin beredskap nedfelt ved lov.
Om ikke verden raser helt sammen i løpet av helgen vil PGS gå rett opp på vinnerlisten mandag. Hopper opp ettpar trappetrinn og vil så bevege seg sakte men sikkert videre opp. Vi må se bevegelsene i 6-12 mnd perspektiv også videre fremover og da tror jeg de fleste vil se en betydelig oppgang innenfor perioden.
Kjøp derfor PGS aksjen og sitt med aksjene og bli stadig rikere kvartal for kvartal
Platinum365
18.03.2023 kl 14:57 4220

100% enig!

Hvis den der imot ikke går, se på det som en gyllen mulighet til å laste.

Aksjonærliste hvor MH og alle andre økte/ gikk inn, ettersom de mest sannsynlig visste at dette gikk veien, er så bullish som en får det.

Gratulerer folkens! Nå blir det helt vilt!
Slettet bruker
18.03.2023 kl 15:39 3923

100% enig?Du hadde dine vrangforestillinger for at kursen skulle oppover og hev deg ut på 10kr. Flaks er kjekt å ha. Hovmod som nå oppstår fra flere av dere som stod med store brente klovneneser ikke bra.
Blir litt hyklerisk hele opplegget på flere av deltagerne i denne tråden.
Den leses av mange men ikke så mange aktive skribenter. Dybden i diskusjonene og analysene er ikke av særlig høy kvalitet. Og skal det være godtatt må man mene aksjen skal minst 20X dagens kurs og 30% på mandag. Det fremstår useriøst og mange investorer i andre fora ler av det som skjer her inne, dessverre. Altså tråden er på godt og vondt.
Mandag Max 7%. Der ble nok en god del investert igår fredag mtp der ble satt en frist til 16.00 å tegne seg til obligasjoner. Mao er det godt innbakt i kursen. Gevinstsikring er nok begynt av de store. At vi skal ned å teste 7,8 fra oversiden er veldig sannsynlig. Dette faller ikke i god jord nå for rischioso før han har fått slengt seg ut. Vi vil nok bli enig snart…
Redigert 18.03.2023 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Platinum365
18.03.2023 kl 15:46 3872

Ta deg en pølse!

Jeg gevinstsikring på 9kr, det betyr ikke at jeg gikk ut av aksjen, jeg tok gevinsten mellom der jeg gikk inn, og det som var tjent.

Utover det gikk jeg inn i tank, og hadde bra treff der, når så PGS gikk ned på nivået nå, og adskillig mer enn tank, så gevinstsikring jeg der og gikk med det mer inn i PGS.

Stå med ris å veive med pølser.

Lykke til med investeringene
kongsberg1
18.03.2023 kl 15:49 3845

Hva som skjer med kursen i morgen er vel ikke så nøye, men at den skal opp er nok ganske spikret, om ikke verden går rett vest innen kort tid. Verden trenger at det blir skaffet mere energi. Der er nok PGS veldig viktig i verdikjeden for å finne mere og billigst mulig komme til energien. Derfor vil dette bli en himmelferd du kommer til å snakke om. Det trenger ikke skje i morgen. Ta på deg long brillene så ser du det nok.
Normalone
18.03.2023 kl 15:59 3764

Uglesett - jeg er helt enig i dine generelle betraktninger, og jeg har tidligere gitt uttrykk for hva jeg mener ift. vinklingen av skribenter, det gir liten troverdighet.

Når det er sagt, stiller jeg også spørsmålstegn ved kvaliteten på det du bidrar med. Du savner dybden på diskusjoene - og flere analyser. Det er flere av oss som har kommet med våre begrunnelser for hvorfor vi er positive til PGS- ved hjelp av beregninger/tall/fundamentale forhold/kjennskap til bransjen/historikk (se f.eks Queen og Crude sine siste innlegg) - og jeg har ikke sett at du har gått inn i dype diskusjoner, gjort dine egne beregninger og argumentert for ditt syn. Dette er det du kom med i ditt siste innlegg;

"Mandag Max 7%. Der ble nok en god del investert igår fredag mtp der ble satt en frist til 16.00 å tegne seg til obligasjoner. Mao er det godt innbakt i kursen. Gevinstsikring er nok begynt av de store. At vi skal ned å teste 7,8 fra oversiden er veldig sannsynlig."

Er det dette du anser for å være dype diskusjoner/analyser - så ligger tydeligvis ikke listen høyt. Regner med at du kan dokumentere/underbygge dine påstander - f.eks ved å vise til at topp 50 har begynt å selge seg ned? Sist jeg sjekket har de kjøpt seg opp. Tenker du at alle, fra kl 16 til kl 1625 (før børsmeldingen kom) visste at refinansieringen var i boks - og handlet deretter? Hvorfor mener du at de store nå skal starte gevinstsikringen, når refinansieringen er I boks og PGS endelig har full kontroll på det finansielle og er på vei inn i et meget godt marked, der PGS også har flere bein å stå på inn mot det grønne segmentet også? Hvordan har du beregnet deg frem til at det er "veldig sannsynlig" at vi vil teste kr 7.8?

Kom gjerne med konstruktive motforestillinger - men så langt virker det for meg som at du kun kaster stein i glasshus.
Redigert 18.03.2023 kl 17:22 Du må logge inn for å svare
c
18.03.2023 kl 16:04 3726

Välkomstdrinken smakar alltid bäst efter en turbulent flygning, det vet alla. För en som är long är givetvis gårdagens nyheter guld värt. Det är fantastiskt att se 12-14 månader tillbaka och ha det i åtanke inför kommande år. Från all osäkerhet till detta. Hur den korta bilden ser ut? Fyll på varje dipp, inte svårare än så. Om man suttit i PGS tidigare och inte gör det nu förstår jag verkligen inte argumentationen. God helg vidare!
Myra2
18.03.2023 kl 16:34 3556

Satser på 10 ern på mandag
oppturen
18.03.2023 kl 16:58 3416

Litt heftig med 10 opp på en dag, men absolutt fundamentalt riktig nå med en kurs over 20
Highflow
18.03.2023 kl 17:15 3330

Deilig å ha fått fylt på mer så kan de 300k aksjene stå og kose seg :)
rischioso
18.03.2023 kl 17:16 3330

Fint å se at du er tilbake - du forsvant som du alltid gjør når det går den gale veien så jeg regner med at du også denne gang var opptatt med å gjøre noen korrigeringer....;)

Finner det også svært merkelig at Rossen ikke har gjort mer ut av seg nå som målet om refi er nådd noe som har vært hovedfokuset i tråden over tid - har en mistanke om at han som sjelden eller aldri trader begynte litt med det nå når kursen krakket 30% og uheldigvis ble værende ute på fredag sammen med siste innlegg og kurstopp rundt samme tidspunkt og da ønsker han naturligvis ikke å bidra til noen halleluja stemning før han er inne igjen - naturlig nok, men vi må nok ikke vente lenge - mandagen er han nok tilbake i lokfører sete ... ;)
Max-Investor
18.03.2023 kl 17:21 3305

Mener på at Hvalross sa at han måtte beklage at han ikke fikk tid til forumet de neste dagene, men at han kom sterkt tilbake på tirsdag.
TonyB
18.03.2023 kl 17:28 3243

Jeg liker grønn kortsiktig utvikling. La det være sagt, men for meg er det egentlig likegyldig om den går på mandag eller ei. Er «in for the long run». Dette var siste store usikkerhetsmomentet for meg. Som en sier, caset er de-risket, samtidig som den er sterkt underpriset ift mine (våre?) forventninger om kommende inntekter, rateutvikling og cashflow-generering. Den er også sterkt underpriset målt etter reelle skipsverdier og multibibliotek (altså at faktiske verdier er av langt høyere verdi enn bokført)

Der en tidligere kanskje kunne få litt ubehag og ilinger i mageregionen på dager med kraftige korreksjoner og dager med makrohelvete, vil jeg nå tro at iallefall jeg utelukkende vil se på slike korreksjoner som bare kjøpsmuligheter og kun det. Snevet av tvil «are long gone». Da er også diskusjonenen om 1% +/- rente relativt uinteressant for meg. Jjada, det blir noen rentemillioner mer, men det er langt viktigere å få på plass lån med fleksibilitet og langsiktighet nok til at det enkelt håndteres og med en tilbakebetalingsplan selskapet er komfortabel med tilpasset kommende cashflow.

Som jeg har nevnt noen ganger i flere forum…, å forklare en kursutvikling i kort bilde er utfordrende og uforutsigbart i mange tilfeller, også her i PGS. Men over tid, skal denne aksjen bygge legg på legg (jo, det skal fortsatt korrigeres og falle), men hvert legg vil raskt by på nye topper. Og når vi zoomer dette ut, blir disse små diskusjonene om hva kurs blir i morgen kanskje litt banale, men dog så gøyale (snakker her utfra longer-perspektiv).

PGS skal operere i et marked som skal hente inn igjen årevis med manglende investeringer. PGS skal i tillegg operere i relativt nye CCS-, havvind- og mineralmarkeder og hvor ratene stort sett er de samme. Nå løftes i tillegg ideen om tvungen CCS for oljeselskapene. Forestill deg mengden av seismikk dette vil måtte føre til.. Alt dette uten at det enkelt og over natten kommer nye tilbydere på banen. Wow, dette skal bli gøy dere 😊
Max-Investor
18.03.2023 kl 17:30 3230

Forresten skulle jeg ønsket at ordvekslingen her var litt hyggeligere. Jeg opplevde meldingen på fredag som svært hyggelig. Mange hadde vel dette som skremselpropoganda i dagene før om at det ikke kom til å bli refi og svært lite trolig uten emi. Nå er refi i box og rentekostnadene blir små i det store bildet. Viktigste er på plass….

Skulle børsene åpne uten noe nevneverdig støy på mandag, så kan jeg ikke skjønne annet enn at dette må bli godt mottatt.
Kontur
18.03.2023 kl 17:32 3245

De tålmodige får lønn for strevet. PGS aksjonærene går en flott og spennende tid i møte.
Og for de som ikke allerede er inne så er det selvsagt ikke for sent. Aksjen vil stige lenge så plenty tid.
rischioso
18.03.2023 kl 17:58 3033

Det er aldri likegyldig om kursen går den gale veien og spesielt ikke når store milepæler er nådd som nå med refien. Jeg mente at når kursen var oppe i over 13nok at mye av forventningene til refien var priset inn og det virker å ha stemt for så kom bankkollapsen ut av intet hvor nettopp finansiering ville kunne by på utfordringer og markedet ble redd for at selskapet skulle sette ting på vent noe som naturligvis ville ha ført til økt usikkerhet med tilhørende kurspress og dermed ble det en betydelig overreaksjon. Da er det også naturlig at refien skal prises inn igjen nå som den er i box noe som da er å forvente vil skje på mandag ... ;)
Redigert 18.03.2023 kl 18:00 Du må logge inn for å svare
VantageVolante
18.03.2023 kl 17:59 3113

Hvalross har en særdeles god grunn til at han ikke er her før på tirsdag utpå dagen.
Det er fordi han er utenfor dekning frem til da. Ikke mer dramatisk enn som så, og jeg kan love dere alle at rossen IKKE har solgt seg ut.

På tirsdag er han tilbake igjen.
Platinum365
18.03.2023 kl 18:00 3118

Marketcap på 8.5 mrd er latterlig nå som alt er i boks.

Løp og kjøp, eller kjøp obx bear x5 hvis dere tenker vi skal ned nå som alle, absolutt alle, ALLE brikker er på plass.

👀
Normalone
18.03.2023 kl 18:02 3106

Veldig bra TonyB - vi er helt klart i en positiv trend:) Det kan være verdt å se denne videoen (en på FB som la den ut);

https://m.youtube.com/watch?v=xvAOaKJ8Meo&feature=youtu.be
rischioso
18.03.2023 kl 18:03 3108

Om så var hadde det ikke vært noe galt i det etter siste dagers jordskjelv for å justere beholdningen, men uansett fint å høre at han vil være tilbake på tirsdag så får vi andre holde fortet så lenge ... ;)
Redigert 18.03.2023 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
TonyB
18.03.2023 kl 18:20 3031

Jeg sier ikke at det er likegyldig for Hvermannsen, jeg sier det er relativt likegyldig for MEG. Jeg trenger ikke kortsiktig forklare/rettferdiggjøre en daglig kursutvikling. Vi har nok av daglige tilfeller der kurs faller til tross for kjemperesultater, positive nyheter and so on. Det er svært mye som kan påvirke dette og jeg gidder ikke gå inn i diskusjon på det. Jeg tror dog kurs vil gå mandag, men igjen, jeg er ikke investert i selskapet på grunn av hva kursen måtte være mandag, see? Om kursen går ned mandag, er selskapet like attraktivt for meg
Redigert 18.03.2023 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.03.2023 kl 18:26 2997

Joda, ikke uenig i det og skjønte vel hva du mente på generelt grunnlag, men for meg så vil det ikke være naturlig med en nedgang etter at refi milepælen er nådd og spesielt ikke etter at kursen overreagerte dippen betydelig pga usikkerheten rundt den for den har vært et anker for kursutviklingen og nå som den er på plass så fjernes all finansiell usikkerhet - nå er det hovedsakelig inntjeningen selskapet må levere på fremover og som vi kjenner til så vil den være økende i lange tide fremover - mao fredagens PGS uten refien på plass kan ikke sammenlignes med mandagens PGS med refien på plass - og akkurat det bør gjenspeiles i nettopp kursen... ;)
Redigert 18.03.2023 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
18.03.2023 kl 18:27 3016

Skal vel uansett mye til om markedet ikke belønner fjerning av usikkerhet.
Slettet bruker
18.03.2023 kl 18:29 3004

👍🏻😇🤑💨💨🚢🚢🦅🦅 Pensjonen ja 😃
oppturen
18.03.2023 kl 18:33 2970

Er det for tidlig å ta ut pensjon når man er 50 ? ( fortsatt noen år til )
Eller blir det litt stusslig ?
TonyB
18.03.2023 kl 18:34 2962

Dette er jeg helt enig i Ris. All logikk tilsier utvikling mandag som du påpeker. Noe annet ville være veldig rart. Jeg tror og håper det samme. Poenget mitt var egentlig at om det mot formodning ikke skulle skje, så er caset det samme for meg. Kursen kommer isåfall når den kommer. Det var mer det som var poenget 😊
rischioso
18.03.2023 kl 18:38 3041

Ikke for tidlig, men en bør ha en hobby av noe slag som holder en gående. Blir kjedelig om eneste gleden blir å ringe opp kontofonen da gjerne på høyttaler for å påse at alle andre i polkøen også får med seg saldoen .... ;)
rischioso
18.03.2023 kl 18:43 3029

Ja, man skal ikke se bort i fra at det kan bli turbulent for det er nok sterke krefter som vil ha en interesse av en inngang og da rimeligst mulig og det muligens sammen med Marshallen som vil dekke inn en eventuell siste rest rimeligst mulig toppet med mange andre som vil inn så ja - turbulent er nok det rette ordet ... ;)
Slettet bruker
18.03.2023 kl 18:59 2888

👍🏻😀💨💨🚢🚢🦅🦅 Godt innlegg det C 👍🏻
Opp eller ned 10 eller 13 ? Betyr Nada for meg som har hatt et lengre perspektiv på Peggy eierskapet. På tur inn i vekst ut av asken og ruiner. Veksten er startet og den vil øke fremover. Så hva som nå skjer på mandag ekler til uka det har mindre betydning. Leting, overvåking,havvind,CCS lagring, biblioteket. Det vlir en god pensjon. Mistet jo nervene litt på onsdag. Så solgte omsdag og så kjøpte jeg inn på fredag igjen. Det er det jeg har «tradet» 😅 Eller gevinssikret. Men har jo hele tiden tenkt lenge og derfor gikk jeg inn igjen på torsdaagen igjen 😊
Mange fine innlegg her, særlig på det med inntekt vs lån osv. Go helg flotte skribenter😊
Redigert 18.03.2023 kl 19:12 Du må logge inn for å svare
Max-Investor
18.03.2023 kl 19:05 2876

Hehe. Er vel ikke feil å gå ut i pensjon når du er 50. Kjenner en som skal dette neste år. Du vi jo ha tid til å følge med på børsen da. Personlig kunne jeg ha tenkt meg å gjøre dette om noen år og at jeg blir 55.