$$$PGS$$$ "Topp 50 øker"

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
22.03.2023 kl 09:01
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 13.03.2023 kl 13:00 271674

Øker du?
Redigert 22.03.2023 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
Spirrevippen
21.03.2023 kl 18:11 4920

PHLX er opp over 3 %, oljeprisen fortsetter å stige. Tviler på Marshall & Co gjør det så jævli bra denne gangen. De leker nå russisk rulett med mer enn en kule i kammeret.
Slettet bruker
21.03.2023 kl 18:15 4872

(De vet nok at de taper denne gangen, det er jo helt åpenbart, men kanskje handler det om kickback fra samarbeidende Storhandlende ... sånn er det når noen små er så inn i hælvete redde ...)
Redigert 21.03.2023 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2023 kl 18:21 4796

SHORTNORDIC.COM

Pgs - history - Total sum: 118.86 million NOK lost in 1013 positions

Summary for all available positions (NOK):

Citadel Advisors Llc earned 33.84 million (full history)
Marshall Wace Llp lost -112.37 million (full history)

Pdt Partners, Llc earned 7.33 million (full history)
Gsa Capital Partners Llp earned 8.25 million (full history)
Sculptor Capital Management Europe Limited lost -56.08 million (full history)
Hrteu Ltd earned 3.30 million (full history)
D. E. Shaw & Co., L.p. lost -13.64 million (full history)
Capital Fund Management lost -90.17 million (full history)
Cosimo As lost -0.86 million (full history)
Whitebox Advisors Llc earned 17.31 million (full history)
Glg Partners Lp lost -4.65 million (full history)
Worldquant Llc earned 58.70 million (full history)
Millennium International Management Lp lost -0.76 million (full history)
Voleon Capital Management Lp lost -4.91 million (full history)
The Mangrove Partners Master Fund, Ltd. earned 16.82 million (full history)
Ubs Asset Management (uk) Ltd earned 4.90 million (full history)
Citadel Europe Llp earned 97.16 million (full history)
Millennium Capital Partners Llp lost -0.93 million (full history)
Sissener As earned 6.40 million (full history)
Boussard & Gavaudan Investment Management Llp earned 2.92 million (full history)
Melqart Asset Management (uk) Ltd earned 1.14 million (full history)
Kite Lake Capital Managment (uk) Llp lost -12.92 million (full history)
Och-ziff Management Europe Limited lost -10.30 million (full history)
Ahl Partners Llp earned 32.03 million (full history)
Brigade Capital Management Lp lost -10.28 million (full history)
Oxford Asset Management Llp lost -88.68 million (full history)
Connor, Clark & Lunn Investment Management Ltd. lost -74.92 million (full history)
Jpmorgan Asset Management (uk) Ltd lost -30.42 million (full history)
Menta Capital Llc lost -13.73 million (full history)
Citadel Advisors Ii Llc earned 28.16 million (full history)
Systematica Investments Limited earned 43.30 million (full history)
Oceanic Investment Management Limited earned 43.28 million (full history)
Encompass Capital Master Fund Lp earned 1.18 million (full history)
Renaissance Technologies Llc earned 0.75 million (full history)
Total sum: 118.86 million NOK lost in 1013 positions

https://shortnordic.com/history_company.php?player=x&selskapsnavn=PGS&land=norway
Redigert 21.03.2023 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
Highflow
21.03.2023 kl 19:09 4286

25 Milliarder i assets
4,5 Milliarder gjeld
=20,5 millarder
Kurs =minst 22 kr.
Så hvorfor prises PGS til 8 Milliarder ? ikke veit jeg, selv tenkt på dette lenge men skjønner ikke hvorfor,
Noen sier refin ble for dårlig, okei men de kommer fortsatt til og betale 250-300 mill mindre i rentekostnader fremover har det også blitt en dårlig ting eller ?
Slettet bruker
21.03.2023 kl 19:24 4131

Alltid kjipt når det settes en short/ vedder på nedgang. Men dette her er som å løpe naken over en sommereng med en rose i munnen. For 24 måneder satt vi med shorter på 6,5 prosent, kursen svingte opp, men som regel ned 20-30 prosent rett som det var! FA og Uggissen tapetserte forsidene sine med PGS konkurser og kommende «Norwegian» emisjoner der eksisterende eiere skulle sitte igjen med 5 prosent.

Men vet dere hva? PGS med Rune og CO har levert hele tiden! På ærlig og redelig arbeid, nesten litt for traust og kjedelig for min smak. Ja, noen ganger var vi fortvilt over at Rune snakket ned aksjekursen ved hvert kvartalsrapport, så ærlig var dem. Så for meg koker dette ned til at jeg har full tillit til ledelsen i PGS, når de nå snakker med store bokstaver, så tror jeg på de! Rune sier vi er i starten på en supersyklus og gjeldssituasjonen er håndtert en gang for alle. Og at verden trenger olje, det er udiskutabelt.

Så frem med hurrastemningen folkens! Vi er faktisk i mål, her er det bare å sitte seg ned å vente og se pengene gjøre jobben for deg. Så får traderne herje kursen og HO så mye de vil.

SHORT 🚜💵💵P💵💵G💵💵S💵💵💨
Redigert 21.03.2023 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
21.03.2023 kl 19:42 3910

Se der, fredag etter Påske kommer revenue update. Det kan nok bli en wake up call for en del som dømmer PGS nord og ned.

Ha en heidundrende tirsdagskveld!
Geiren
21.03.2023 kl 19:42 3917

Hva som skal til for 1 milliard USD i omsetning i år

Q1. M$ 200
Q2. M$ 220
Q3. M$ 260
Q4. M$ 320
Year. M$ 1000
Newfarmie
21.03.2023 kl 19:48 3832

Finnes det noen estimater/guiding på hva dette kommer til å bli? Altså estimert omsetning/EBIT for 2023/2024? Setter pris på svar.
jaroas50
21.03.2023 kl 19:49 3842

Kunne vel ha ventet med refi noen måneder og ganske sikkert fått bedre betingelser. Nå flater rentene ut og går ganske sikkert ned. Skjønner ikke hvorfor de har hatt så hastverk
oppturen
21.03.2023 kl 19:50 3818

Shearwater sier de vil gå på børs om ca 1 år og forventer da å vise til ebitda på $200mill og ha en netto gjeld på ca $400mill. Flere antyder at verdien bør være ca 20mrd ved børsnotering.

PGS har ebitda på over $400mill og nettogjeld på ca $600mill (langt under $500 om et år) og prises til ca 8,5 mrd

Så kan en legge til at PGS har mer effektive skip, kun 2 skip i opplag (Shearwater har 10 i opplag), pgs har bibliotek verdt minst $600mill .

Med forventet salg på $1150 millioner og ebitda på ca $500 millioner i 2023 kan vi legge til at det trekker veldig ned at de måtte ut med et gebyr på $9 mill. ( ifølge flere eksperter vil dette gebyret redusere verdiene i PGS med 4.000 til 5.000 millioner nok, ifølge kilder FA har pratet med )
Highflow
21.03.2023 kl 19:51 3813

ja kan jo hende men man veit aldri hva som kan skje, er jo litt rart at liksom 12 virket som det var greit men når ble 13,5 da ble det full krig :P
Jeg tror de fleste ønsket seg 0 prosent men det ble det ikke noe av :)
Highflow
21.03.2023 kl 19:53 3797

Kan du da med dette forklare hvorfor PGS prises til 8 Milliarder ? og tenk at noen tror at den skal enda lenger ned, hva er det som skjer ?
Highflow
21.03.2023 kl 19:55 3781

We increased our order book by 74% in 2022 and it is now at the highest level since Q3 2014. The order book reflects increasing rates and higher activity and we expect both to continue on a positive trend in 2023.”

Blir mye peng ja :D
rischioso
21.03.2023 kl 19:56 3775

25mldr i assets (skip og bibliotek) - estimert verdi i et sterkt marked med god etterspørsel og sterk inntjening. Samme assets har kun en brøkdel av verdien i et svakt marked fordi etterspørselen er lav og avkastningen er negativ.

I de 3 siste kvartaler så har etterspørselen gradvis tatt seg opp likeså har inntjening så kvartalsresultatene er kommet i kategorien gode, men ikke gode nok sett i forhold til den gjelden de hadde med et rente nivå varierende i intervallet 8-10% (median 9%). og nærstående forfall.
Nylig ble gjelden redusert med 25% (fra 6mldr til 4,5 mldr), mens renten på den nye låneobligasjonen har økt med rundt 50% og er i tillegg avtalt fast uavhengig av hvordan renten i markedet beveger seg fremover hvor det er størst sannsynlighet for at markedsrenten vil komme en del ned før de får mulighet til å refinansiere (tidligst i 2025) slik at de får en periode hvor de må betale overkurs, men det positive i denne settingen er at forfallet på avdrag ligger nå 4 år frem i tid og ikke 6mdr ...

Selskapet er på børs, har vært det lenge og de er ikke cash positive hvor det er veldig lenge siden de har vært det. og det er også hovedårsaken til det store spriket mellom estimert verdi og markedsverdi Når og hvis den dagen kommer at de blir cashpositive - altså går med overskudd så vil også markedet prise inn mer av de reelle verdiene - mao, positiv cashfloww/overskudd er den manglende brikken i den prismekanismen du etterspør... ;)
Redigert 21.03.2023 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
Leotwin
21.03.2023 kl 20:09 3615

Greit trykk over dammen. Olja opp, fryktindex ned. Hvis dette sentimentet holder seg, tror du fortsatt PGS skal teste 9-eren i morra? Spør for en venn😅
Tyrkman
21.03.2023 kl 20:10 3599

Well said!!! 100% enig. Bliver trængsel i døren når der er ro på igen og det fundamentale igen driver dagsordenen. Den vil bestemt svinge men vil gå op på sigt. Bliver en fornøjelse at se når de få herinde der forsøger at skræmme småsparer til at forlade skuden fanges af deres egen manipulation. Ikke lytte til dem men nyd i stedet at bimmeren end ikke får råd til en sølle X1’er og dickhead får ondt i sin højre hånd fordi han ikke har råd til at fodre sin sugar babe længere 🤠. Hold fast på jeres aktier og ikke lade jer skræmme. Is i maven vil lønne sig 🤑
Redigert 21.03.2023 kl 20:29 Du må logge inn for å svare
oppturen
21.03.2023 kl 20:20 3480

Det er i hovudsak 3 årsaker.
1. hedgefond shorter trolig alt de kommer over utifra makro bilde uten å se på selskap.
2. idioter av BI fjotter interpolerer tidligere års underskudd i rett linje fremover i tid og mener de ser et mønster.
3. PGS mangler en stor eier som viser at en tror på selskapet og har penger til å sette på plass punkt 1 og 2

Etter flere magre år var kapitaliseringen av PGS helt skakkjørt med for store forfall for nært i tid. Gjelden er ikke stor om vi om 2 år ser tilbake. (Derfor er ikke 1-2 % i rente noen big deal)
rischioso
21.03.2023 kl 20:26 3498

For å komme nærmere en fasit på det spørsmålet så bør vi nok ta en tur inn i hodet til shorterne. Jeg for min del tror ikke at en såkalt positiv børsdag uten annet nytt av betydning er nok til å stoppe den utviklingen shorterne ser for seg - i alle fall ikke i det korte bildet hvor ammo lageret er fullt, men en positiv dag kan bidra til at det blir en noe roligere utvikling sammenlignet med en negativ børsdag hvor de da får mer drahjelp i den retningen de ønsker.

Triggende nytt av betydning er nok nøkkelen som kan skape en sterk nok motsatt effekt det være seg kontraktsmelding og/eller sterk kvartalsrapportering, men som vi kjenner til så ligger Q talla noen uker frem i tid så da sitter vi igjen med kontraktsmelding som den eneste triggeren av betydning og som alltid trekker til seg nye kjøpere , men når den neste kommer er det ingen som vet så nei, jeg ser for meg at støtten på 9 tallet vil bli testet veldig snart om ikke i morgen så i løpet av uken om ikke noe helt ekstraordinært skulle skje og akkurat det skjer vel heller yderst sjeldent ...;)
Redigert 21.03.2023 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
PerUlv Den ene
21.03.2023 kl 20:41 3334

Tja...

Kanskje fordi de har råd til det og i denne sammenhengen betyr et parr prosent nada...
china
21.03.2023 kl 20:43 3372

Sykt hvor mye tid du bruker på å fortelle verden at man kanskje burde velge en annen aksje enn Pgs. Begynner å nærme seg en heltidsjobb. Eg vil kalle det en mani, hvertfall ikke langt unna. Utrolig irriterende å lese nonstop for oss med troen på aksje og bransjen. Sikkert det som er meningen men måte på drøyt engasjement.
Leotwin
21.03.2023 kl 20:43 3472

Takk for svar. Vi venter i spenning. Jeg har ingen planer om å selge mine aksjer uansett. Ser heller litt lenger frem (q2/3/4).

Så får shorterne håpe de ikke blir overrrasket av et positivt resultatvarsel før tida da😅
VantageVolante
21.03.2023 kl 20:44 3496

At en kontrakt meldes er ikke ekstraordinært. Som f.eks 170 dager havvindsseismikk utenfor New York.
VantageVolante
21.03.2023 kl 20:47 3638

Kan da ikke være mange aksjene igjen å dumpe. Kursbildet idag tilsier ihvertfall at mye ble pøst ut. Nå vet jeg ikke om de også måkte ut igår, men det vil jeg tru.
Det kan kanskje forklare noe av den pussige reaksjonen etter refi.
Jada. Jeg er fullt klar over drittpakkene og deres påvirkning.
Men ikke faen om de svære husa i USA leste pisset i FA på mandag, eller bryr seg katta om hva ugg eller DnB måtte mene

Noen formening om dette?
Redigert 21.03.2023 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
Kontur
21.03.2023 kl 20:51 3631

PGS er nå fullfinansiert lenge. Svært positivt. Tenker her vil komme mange selskaper som skal slite mye mye mer enn PGS med å skaffe finansiering til bedre betingelser enn PGS har oppnådd eller finansiering i det hele tatt. Det er dette nivået som er den nye hverdagen og som flere enn PGS må venne seg til. Forskjellen i forhold til mange andre selskaper er at PGS går inn i et marked, en supersykel hvor de vil tjene mer og mer penger. De sitter på en ettertraktet skipsflåte som er så verdifull at dette lånet er for småpenger å regne.
Hvor tror dere investorer vil sette pengene, i et fullfinansiert PGS på vei inn i et oppturmarked eller i et såkalt vekstselskap som brenner penger, uten inntjening på flere år og som er i det samme obligasjonsmarkedet og rentemarkede.
PGS har gått opp løypa. Honnør til managment
Bare å laste opp i aksjen og slappe helt av, her blir det en voldsom opptur.
skadi
21.03.2023 kl 21:06 3448

Highflow, PGS har per nå fortsatt en total gjeld på rundt omkring 6,5 milliarder, det er 4,5 milliarder som ble re forhandlet nå til de berømte 13,5 prosent renter. Men det er dessverre ikke hele gjelden.
Hvorfor prises PGS til kun 8 milliarder i mcap? Min forklaring er en kombinasjon av tre ting. Forferdelig trakkrekord og alt for mange aktører som ikke ser hva som kommer til å skje framover, samt manipulering av aksjen av en salig blanding møkkamenn. Både blant anal tiger korpset, den såkalte finanspressen (haha) og også her på forumet.
PGS er nødt til å levere!! Ikke bare cashflow, men resultat per aksje. Det er nesten slik at PGS de siste ti år har "presentert" flere emisjoner enn positive kvartals resultater. Dette må snus og blir bekreftet, ikke et kvartal her og der. Tror jeg på at de klarer det? JA!! Jeg gjør det. Om et års tid har vi helt andre kurser enn i dag og de vil ikke være lavere, men enn så lenge vil det forgå den vanlige manipulasjon som det pleier på OB. Verdens kanskje mest korrupte markedsplass. Gutte klubben grei hilser så mye.......
Leotwin
21.03.2023 kl 21:26 3204

Jeg aner ikke hvordan shortere tenker. I går ble det minst satt 2-3 millioner short, jf shortregisteret. I dag tipper jeg det ble satt minst like mye (det får vi bekreftet i morgen). Men det forklarer ikke hele nedgangen. Sikkert noen som ble litt skuffet av refibetingelser og måten det ble kommunisert ut på. Andre blir påvirket av negative presseoppslag og lave kursmål. Hvis shorterne planla å utnytte dette, er det for dem litt skuffende at stemningen har snudd over dammen.

Jeg tror, som flere andre her, at det som virkelig betyr noe er at PGS begynner å levere på inntjening. Kvartal for kvartal. Q1 har jeg ikke enormt store forventninger til, men blir nok vesentlig bedre enn q1 2022. De store inntekshoppene venter jeg fra q2 2023 og ut året. Flere båter i drift og inntekter fra økt offshore-aktivitet i hele verden. Ting tar litt tid - desverre😅

Bare noen strøtanker. Mange som kan dette mye bedre enn meg.
Rubin
21.03.2023 kl 21:37 3195

Nå er vel riskokern uføretrygdet og bosatt i Thailand, så tid har han sikkert mer enn nok av…
Slettet bruker
21.03.2023 kl 21:37 3238

Fikk en ekkel magefølelse om att fa og short samarbeider...flere som har tenkt tanken.?😎
BIFFogBÆRNÉ
21.03.2023 kl 21:42 3183

Jeg har investert i dette selskapet. Og i en segment som har ligget nede for telling i lange tider. Papiret har hatt en meeeget god vekst det siste året.
Men TTT. Nå skal dette bygges videre sten for sten. Og utsiktene fremover ser veldig bra ut.

Hadde jo vært gøy med enda høyere kurs nå. Men jeg må bare le. når jeg ser "håndbak kamper" her inne fra time til time hahaha! God natt
observer009
21.03.2023 kl 21:47 3140

Shorterne vil brenne seg voldsomt her. Kan faktisk komme en skikkelig shortskvis ... Blir spennende å se hvordan de skal takle dagen i morgen.
Redigert 21.03.2023 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
21.03.2023 kl 21:49 3120

TTT helt korrekt tiden jobber for oss, det er jo ikke alle som har tatt plass før refi var i boks, de får nå hjelp av venner. Trenger ikke si hvem 😇😇😇.
Veldig bra å ha Hvalross tilbake, så vi får litt ryddighet å positivitet inn igjen her. Håper du har hatt noen fine dage kompis. Da er vi snart klar for tosifret igjen 🚀🚀🚀🚀💲💲💲
Slettet bruker
21.03.2023 kl 21:52 3117

https://www.norskbulls.com/m/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=PGS.OL

Norskbulls anbefaler shorting.
Det er flere måter å tjene penger på. Her i tråden er det tilsynelatende bare lov via long posisjon
unikum
21.03.2023 kl 21:58 3018

Den er nok litt i det drøyeste laget men at Fa ikke har noe til overs for Pgs er innlysende. Slike dager som dette forstår alle at det brukes aksjer som må handles inn igjen. 13 mill aksjer er i disse dager ikke mye så hvor stort utslag disse shortere får til er jeg usikker på. De må nok ha litt hjelp av folk med harehjerter (som ris) og andre
Normalone
21.03.2023 kl 22:02 2964

Nå vet jeg ikke hvor mye Citidal og Marshall hadde i short under 0.5 % grensen, men tilsammen må disse to samlet minst shortet ca 4.5 millioner aksjer i går (20.3) - gitt at de begge lå rett under 0.5 % grensen - sannsynligvis ble en del flere aksjer shortet. Det forklarer mye av gårsdagens mønster - der PGS falt nesten 12 % i starten før en til slutt gikk i pluss. Opplevde tilsvarende handelsmønster i dag - så shorten er sikkert enda høyere når vi ser på listen i morgen.

Det er etter mitt syn et godt tegn at kursen, til tross for at en i løpet av de to siste dagene muligens i netto har shortet rundt 10 mill - har holdt seg såpass bra. Jeg personlig synes at det er betryggende at bakgrunnen for kursutviklingen de siste to dagene nettopp i stor grad skyldes kraftig shorting - for nå er vi sikker på at med dagens handel kan være at det nærmer seg 20 millioner i synlig short. En kan lure på hvor kursen hadde vært dersom det ikke ble satt/økt short i går/dag - jeg tror den ville vært godt i pluss.

Det er helt sikkert noen som lar seg påvirke spesifikt av at det er shortet - og ev. velger å selge/venter med å kjøpe - og at shortene gjennom det mer psykologiske får en "fordel"/enklere når en skal kjøpe aksjene tilbake. Jeg tenker egentlig motsatt - dette bør gi en god grunn til å gjøre det vanskelig for dem, siden vi vet at de uansett på et tidspunkt er nødt til å kjøpe aksjene tilbake.

Det er noen som nevnte at Marshall fikk en enkel jobb med å kjøpe tilbake short forrige runde. En må ikke glemme at de fikk "hjelp" av bankkrisen - og i sum har de så langt tapt over 100 millioner på short i PGS.
skadi
21.03.2023 kl 22:02 2956

Come on Mr_Y, sett en short. Og ikke sånn pingleshort som er ute å gå nå, short minst 50 millioner aksjer. Så ser vi hva som skjer.........
rischioso
21.03.2023 kl 22:05 2897

Jeg tror du er inne på flere riktige ting og ikke minst viktigheten når det kommer til inntjening og overskudd. Jeg har selv en mistanke om at Q1 ikke blir det helt store - ja, bedre enn de 3 foregående kvartaler og en del bedre enn det samme Q i fjor (Q1-22), men allikevel ikke det helt store hvor risken ligger i at ting går som du sier litt sent som vi har sett av både Q2-22, Q3-22 og Q4-22 og den negative jokeren kan være at late sales kommer for lavt inn i dette kvartalet noe som også kan forklare de nylig etablerte short-posisjonene så nært opp til at Q1 talla kommer på bordet. Topper vi dette med nye og lave kursmål så ligger det meste til rette for en negativ kursutvikling fremover i det korte bildet hvor jeg i likhet med deg og flere andre tror at vendepunktet og det etterlengtede skyvet først kommer når Q2 talla kommer på bordet ...