$$$PGS$$$ "Topp 50 Ăžker"

Denne trÄden er stengt for nye innlegg.
22.03.2023 kl 09:01
Automatisk lukket grunnet trÄdens stÞrrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 13.03.2023 kl 13:00 271738

Øker du?
Redigert 22.03.2023 kl 06:51 Du mÄ logge inn for Ä svare
Normalone
17.03.2023 kl 23:30 4501

Du skriver at "forventninger prises inn" - hva tror du forventningene til refinansieringen var i markedet nÄr kursen i dag (fÞr vi fikk bÞrsmeldingen om at den var i boks) endte 18 % lavere enn 6. mars (dagen nÄr det ble meldt at en vil sette i gang prosessen med refinansieringen)? Den kan ikke vÊrt veldig hÞy - og jeg tror at det er flere som har vÊrt veldig usikker om PGS ville komme i mÄl, basert pÄ det sure bÞrsklimaet. Jeg skjÞnner derfor ikke at du kan angre pÄ at du kjÞpte deg inn i dag, nÄ som usikkerheten rundt refinansieringen er avklart -hvilke forventninger hadde du, FaeniHelvete?
Spirrevippen
17.03.2023 kl 23:31 4500

Fy faen! Er det mulig? Du snakker om langsiktig og kortsiktig; hvor stÄr du oppi det hele? For meg virker det som du er utrolig usikker pÄ hele investeringsviljen din. Kanskje du burde sette deg bedre inn i hva du kjÞper? Eller sÄ kan du jo likegjerne kjÞpe et fond og la andre gjÞre jobben for deg. En ting er iallfall jÊvli sikkert; om du kjÞper PGS eller Mikke mus aksjer i disse tider, sÄ vil fortsatt PGS vÊre en solid vinner pÄ sikt, bare ha litt perspektiv! Slutt med det kortsiktige pisset

Slettet bruker
17.03.2023 kl 23:34 4496

Vel talt.
Normalone
17.03.2023 kl 23:34 4506

Ser at vi svarte ca samtidig pÄ hverandres innlegg. Du skriver fÞlgende;

"Om en refinansiering som nok er dÄrligere enn mange sÄ for seg vil vÊre bra nok i det kortsiktige bildet til at vi fortsetter nordover er jeg mer usikker pÄ..."

Det kan godt vÊre at det er jeg som tar feil - men jeg skjÞnner ikke, basert pÄ den siste tids kursutvikling og utviklingen innen rentemarkedet/banknÊring, at markedet kan ha hatt store forventninger til refinansiering (om en i det hele tatt ville komme i mÄl) - og en skal ikke undervurdere at en stor "risiko" er borte gjennom refinansieringen.
Redigert 17.03.2023 kl 23:37 Du mÄ logge inn for Ä svare
FaeniHelvete
17.03.2023 kl 23:41 4436

Hadde jeg vÊrt usikker pÄ investeringsviljen min sÄ hadde jeg ikke investert, det jeg er usikker pÄ er om jeg har truffet pÄ inngangen eller om jeg kunne fÄtt mer aksjer.
Rull79
17.03.2023 kl 23:43 4455

Det var nok Fond etc som omplasserte eller noe sÄnt. Var samme mÞnsteret i samtlige oljeservice aksjer
FaeniHelvete
17.03.2023 kl 23:52 4383

Jeg tar gjerne feil.

Jeg tror jo markedet hele tiden har hatt forventninger til at vi ville komme i mÄl, spÞrsmÄlet var jo bare rentenivÄet. Worst case scenario fra mitt stÄsted var vel at rentenivÄet vi kunne fÄ var uakseptabelt hÞyt og at PGS ikke var interessert i en slik avtale, ikke at tilgangen pÄ kapital ikke var der.
Omnislash
17.03.2023 kl 23:52 4398

Jeg kan hilse og si at det er like mye, om ikke mer usikkerhet/anger fra min side - som fikk hÞydeskrekk pÄ kurs under 9. Har valgt Ä sitte utenfor nÄ og hÄpe pÄ at et eller annet skal skje slik at jeg fÄr en bedre inngang. Tapte mye penger denne uka, som jeg akter Ä tjene tilbake igjen, men jeg er stygt redd for at den bÄten nÄ har gÄtt - nÄ som ReFi er i boks.

Jeg vil tro, riktignok basert pÄ antakelser, at pgs er noe mer beskyttet mot bankkollaps nÄ som ReFi er i havn.
Slettet bruker
17.03.2023 kl 23:59 4381

Tatt ett par skarpe Ă„ gir nu litt faen
Lykke til, kanskje selgeđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€Ł
Min svenske mentor et ikke blakk og sier stopp
Oldking
18.03.2023 kl 00:08 4311

Har vÊrt all inn siden jeg ble sikker nok pÄ at PGS kommer til Ä operere i et selgers marked i flere Är fremover. AltsÄ et marked i ubalanse der tilbudssiden ikke Þker sÄ mye som etterspÞrselssiden. De som lÄner ut penger er pÄ jakt etter selskaper som befinner seg i denne situasjonen. Derfor har jeg ikke tvilt pÄ at refien ordnet seg. Som den gjorde pÄ akseptabelt vis idag. Kommer det en haug med nye bÄter pÄ markedet i lÞpet av kort tid, vil flere mÄtte dele pÄ kaka. Det er visst ikke fare for at dette skjer de nÊrmeste Ärene. Verftene er opptatt med Ä bygge andre typer skip. SÄ alt tyder pÄ at de fÄ som var flytende da seismikkmarkedet snudde, vil mÄtte si nei til et Þkende antall etterspÞrrere. SÄnn man mÄ gjÞre nÄr det blir for mange om beinet. Og hva gjÞr selgeren da? Øker prisene. SÄ klart. I dette perspektivet er det viktigste at tvil om refi nÄ er ryddet av vegen. Et par prosenter fra eller til betyr ingen verdens ting.
Slettet bruker
18.03.2023 kl 01:06 4083

Dette blir ei gullgrue fremover om man har tid til Ă„ bli i aksjen noen uker.
Redigert 18.03.2023 kl 01:07 Du mÄ logge inn for Ä svare
Daviden
18.03.2023 kl 01:44 4002

Selskapet har kjempet seg gjennom en pandemi, gjelden er betydlig redusert, skuta er snudd, markedet er tilbake. Olje sektoren har hoppet over en hel lete syklus og har under investert i olje leting. Gamle brĂžnner produserer mindre over tid.
Scenen er satt, er i full tro at dette kan bli tidenes show.
Har selv valgt og stÄ i turbulensen og Þkt beholdningen nÄr det har stÄtt pÄ som vÊrst.

Med tanke pÄ hvor vi har vÊrt, hvor vi er og hvor vi skal videre blir det direkte klÞnete og gÄ glipp av selve hoved nummeret.

Skal man tÄle oppturen mÄ man tÄle en nedtur her og der!

God helg!
oppturen
18.03.2023 kl 02:00 3967

Beste mÄten for obligasjonseierne Ä sikre utlÄnet pÄ er Ä fÄ en stabilt hÞy pris pÄ aksjen. ( kjÞper de for noen fÄ prosent av lÄnebelÞpet er kursen sikkert raskt opp i 30 )
RFS
18.03.2023 kl 04:15 3867

PGS er en stor bedrift og opererer med store tall, alt i MUSD prognose 2023:
Inntekter ca 1 000
Driftskostnader ca 550
Kapitalinvesteringer ca 100
Multiclient investering ca 160
Finanskostnader ca 100. Om et Ärs tid gÄr finans ned fra 100 til 65.
En prosent rente utgjĂžr ca 5. Jeg lar ikke disse 5 avgjĂžre om jeg er positiv til aksjen fremover.
Det er utviklingen pÄ de 1 000 som vil avgjÞre om det blir bare 90 til utbytte eller om det blir 200. Nedgangen i finans pÄ 35 vil bidra sterkt. Vi vet det allerede nÄ, sÄ skal resten forstÄ det, deretter skal det leveres/bevises. Derfor stiger aksjen gradvis. Selv nyheten om gjennomfÞrt nedbetaling av forfallet 2024 vil bli godt mottatt, selv om alle vet det allerede nÄ. Det er psykologi.
Sommeren 2024 har vi ca 10 positive kvartaler pÄ rad, da prises PGS til himmels, som at det skal fortsette i all fremtid. Da selger jeg.
Platinum365
18.03.2023 kl 06:55 3665

Gratulerer millionĂŠrer! Da var emisjonsfaren over, og det blir en vanvittig reprising fremover. NĂ„ skal den prises som TGS +++

💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰💰
Max-Investor
18.03.2023 kl 07:26 3583

Godt beskrevet. Vi har jo ventet pÄ ro og orden rundt gjelden. Det har vi fÄtt. Det er jo bare Ä glede seg til tiden fremover som aksjonÊr i PGS.
Slettet bruker
18.03.2023 kl 07:35 3553

Vi er i starten av en supersyklus - Publisert 17. mars 2023 kl. 11.08
I fjor fikk Rasmussensgruppens Shearwater en ebitda pÄ 200 millioner dollar. Økes aktiviteten og ratene med 30 prosent vil inntjeningen nesten femdobles, ifÞlge konsernsjefen.

– Fantastisk operasjonell giring

Nylig holdt Irene Waage Basili en presentasjon under DNBs energi og shippingkonferanse, der hun blant annet viste frem en slide pÄ hvor sensitiv inntjeningen er overfor Þkt aktivitet og hÞyere rater.

– Vi liker Ă„ vise frem den sliden, som er en simulering av vĂ„rt cash genereringspotensial i ulike scenarioer. Hvis aktiviteten og ratene Ăžker med 10 prosent, dobler vi ebitda, mens 20 prosent Ăžkning gir oss en ebitda pĂ„ 600 millioner dollar. Hvis rater og aktivitet Ăžker med 30 prosent, som ikke er mye i vĂ„rt marked, vil ebitda bli 900 millioner dollar. Da har vi fortsatt kapasitet tilgjengelig i vĂ„r flĂ„te, som kan tas ut uten betydelige investeringer. Vi har en fantastisk operasjonell giring, sier hun.
..........
Analytikere Finansavisen har snakket med antyder en verdi opp til 16 milliarder kroner, mens Finansavisen har tidligere anslÄtt rundt 20 milliarder kroner. Til sammenligning prises TGS og PGS til henholdsvis 22 og 9 milliarder kroner.
..............
Ved utgangen av 2023 skal Shearwater etter planen ha en nettogjeld pÄ rundt 400 millioner dollar.

– Vi har redusert gjelden med rundt 100 millioner dollar i fjor og vil ligge pĂ„ cirka samme gjeldsbetjeningsnivĂ„ gjennom 2023. Vi er pĂ„ et mer komfortabelt nivĂ„ totalt sett og all gjeld lĂžper nĂ„ til utgangen av 2024 etter at vi forlenget en brofasilitet med vĂ„re relasjonsbanker ved utgangen av fjorĂ„ret, sier Basili.

https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/17/7993289/shearwater-sjefen-vi-er-i-starten-av-en-supersyklus
Tigerberget
18.03.2023 kl 07:46 3498

Oppgangen starter til Mandag kl 09.00 og vil vare i mange Ă„r.

Mark my words!!


đŸ’Č
đŸ’Č
đŸ’Č
đŸš‚đŸ’”đŸ’”đŸ’”đŸ’”đŸ’”đŸ’”đŸ’”đŸ’”đŸ’”đŸ’”. đŸƒâ€â™€ïžđŸƒđŸœđŸƒđŸŒâ€â™‚ïžđŸ‡
========================================
TonyB
18.03.2023 kl 07:58 3613

This! 👍 (men overhode ikke sikkert jeg selger da heller. Det mĂ„ jeg se an/vurdere da ift hvilke potensiale som gjenstĂ„r/har oppstĂ„tt, og som evt enda ikke er priset «riktig» av markedet
, og det kan vĂŠre mye)
Redigert 18.03.2023 kl 08:49 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
18.03.2023 kl 08:05 3560

450 x12%= $54 mill.
450 x 13,5%= $60,8 mill.

AltsĂ„ grines det over knappe $7 mill mere i rente pr.Ă„r? Med inntjeningen som forventes er vel ikke dette for penger Ă„ regne? Totalt sparer de vel $25 mill i Ă„ret pĂ„ refinansieringen👌
Cred
18.03.2023 kl 08:26 3430

Alt i alt er dette positivt. Usikkerhet er det verste aksjemarkedet vet, og nÄ er den fjernet. Og det gode her er at intervallet 13 - 13,5% rente har vÊrt kjent for markedet de siste to-tre dagene, slik at dette nivÄet er ingen overraskelse, selv om det er «ny europeisk rekord» i rente. Mange var nok litt redd for at PGS mÄtte sukre pillen med en liten emisjon for Ä tilfredstille obligasjonskjÞperne. Jeg er ihvertfall lettet - godt Ä fÄ dette i boks.
Slettet bruker
18.03.2023 kl 08:27 3424

Blir litt flisespikkeri $25 mill i Äret ogsÄ da.
At verdensbildet sÄ og kan se bra ut betyr ikke det at det er fasiten et Är frem i tid. Store forventninger til Kina comeback. Langt i fra normalen der, Russland Þker produksjonen og usa fylte godt i januar. Hva opec foretar seg blir viktig. Makro styrer og bÞrsklimaet er frynsete. Det ikke Ola nordmann med 42000 aksjer og fa digital som styrer dette enda sÄ mye vi drÞmmer. Nedsalget har vÊrt enormt. At det blir grÞnt mandag er vel bortimot garantert i mine Þyne. Short er fort tilbake nÄr festen roer seg om ikke bildet endrer seg. SÄ denne knivingen om at folk aldri mer fÄr handle pÄ 9 tallet vil vise seg.
Jeg personlig gjĂžr som sist. Salg rundt 12,4kr.
Viktige tall til uken kan ogsÄ sette en real brems. 30% mandag tviler jeg sterkt pÄ
portion
18.03.2023 kl 08:28 3448

Veldig enig med deg her👍ikke sikkert jeg heller rĂžmmer skuta i 24-25, det er utrolig mye spennende i fremtiden med tanke pĂ„ PGS.

1. CCS
2. Havvind
3. Mineraler pÄ havbunnen
4.Den grÞnne delen kan bli skilt ut som eget selskap,hvor vi da vil fÄ aksjer
5.Utbytte
6.PGS har ikke lenger et gjeldsproblem,noe som alltid har vĂŠrt et tema for PGS

HVORDAN er det mulig Ä ikke vÊre super optimist med tanke pÄ utvikling i PGS!?
Redigert 18.03.2023 kl 08:29 Du mÄ logge inn for Ä svare
oppturen
18.03.2023 kl 08:39 3379

Synest du er forsiktig pÄ inntektene. I 2022 hadde PGS 817 mill i inntekter, Q1 var da rÊva dÄrlig. Med tanke pÄ at bÄde aktivitet og rater har Þkt tror jeg vi kan si x1,15pÄ aktivitet og x1,2 pÄ inntjening = x1,38
817x1,38 = 1125 mill
Selv da med 100 mill i Þkte kostnader( streamer invistering + mer aktivitet) sÄ vil de sitte igjen med 200 mill ekstra til gjelds nedbetaling ( og det er ca hva som vil bli betalt etter betalingene nÄ i April og frem til utgangen av Mars 2024)
Redigert 18.03.2023 kl 08:52 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
18.03.2023 kl 09:02 3200

Reduserte kostnader er reduserte kostnader. Det viktigste her er at gjelden er under kontroll og at inntjeningen Þker. Hva verden bringer de neste Ärene er det ingen som kan forutse, kun gjette. BÞrsklimaet er tynget av frykt nÄ, det kan gÄ rett sÞr med kursen mandag, jeg ville ikke garantert grÞnt.. Men om det ikke blir noen ny finanskrise og dette roer seg om uker/ mÄneder kan vi vel se frem til en jevn og fin stigning fremover?
Slettet bruker
18.03.2023 kl 09:06 3165

đŸ‘đŸ»đŸ˜€ Det er det som er med Peggy og dette markedet
.. selgers marked 😊
Normalone
18.03.2023 kl 09:13 3102

Hvis markedet hadde vÊrt overbevist om at en ville komme I mÄl - hvorfor har kursen falt med 20 % siden 6. mars nÄr en meldte ar en ville sette igang med refinansieringen? Det utgjÞr i seg selv ca 2 mrd i redusert markedsverdi av PGS. Jeg skjÞnner at dette blir noe forenklet - men selv en reduksjon i renten pÄ 4 %, tilsier kun 1 mrd lavere rentekostnader over 4 Är....

Hvis en ser dette i et stÞrre bilde - PGS har i et vanskelig og usikkert marked klart Ä refinansiere uten tilfÞrsel av ny kapital (emisjon/salg av driftsmiddel). Dette betyr at selskapet nÄ har 100 % kontroll - samtidig som at en slipper Ä kvitte seg med "gullkalvene" (skipene), selge bibliotek eller hente inn mer penger via emisjon.

For akkurat 1 Är siden uttrykte Pedersen at en ville slite med forfallene i 2022 (som er peanuts sml med forfallene nÄ i 2024), og en hadde pÄ det tidspunkt langt over dobbelt sÄ mye gjeld. PGS har klart Ä redusere den til 450 mUSD, ved hjelp av cash flow og to emisjoner pÄ til sammen 2.3 mrd, fÄtt en fast rente i dette usikre markedet (sÄnn sett betalt en liten forsikring) og har mulighet til Ä refinansiere om 2 Är - og pÄ den mÄten redusert de totale rentekostnadene med relativt mye. Og det viktigste - en har full kontroll pÄ forfallene og har fortsatt mye likviditet - uten Ä mÄtte kvitte seg med skip/selge bibliotek eller hente inn kapital gjennom emisjon.

Borr mÄtte i fjor ifm refinansieringen av deler av gjelden, selv i et mye mye bedre bankmarked, selge unna rigger/hente inn penger. Solstad selger nÄ skip - fÄr inn kun 6 mrd som tilsvarer ca 25 % av gjelden. Dette gjÞr at de fremtidige inntektene blir lavere. Det unngÄr PGS - og det er i oppgangstidene en virkelig bÞr eie skipene (de vil ogsÄ stige i verdi)

Jeg er ikke uenig i at renten pÄ obligasjonen er noe hÞy - men i det store bildet utgjÞr den Þkte renten smÄpenger. Det er ihvertfall mye bedre Ä beholde alle skipene/biblioteket og dra nytte av de Þkte ratene fremover (snakkes om 20-30 % bare i 2023) - enn at en solgte et skip/hentet penger gjennom emisjon for Ä fÄ en mindre rentekostnad pÄ 200 mill NOK i lÞpet av 4 Är. En mÄ heller ikke glemme at PGS kommer til Ä betale ned pÄ pbligssjonslÄnet relativt raskt...

For Ä trekke en metafor - det er mange som velger Ä fokusere pÄ de smÄ ugressene i plenen, i stedet for Ä heve blikket og se at hele plenen ellers er veldig pent klippet.

Det er faktisk etter mitt syn helt genialt og utrolig hva PGS har fÄtt til i lÞpet av det siste Äret - gjeldsspÞkelset er borte og nÄ kan en hÞste fruktene ved flere oppdrag og hÞyere rater. PGS er/blir en pengemaskin - og snart er de gjeldsfri.
Redigert 18.03.2023 kl 09:59 Du mÄ logge inn for Ä svare
HAS
18.03.2023 kl 09:16 3049

Noen har vÊrt modige, optimistiske, lojale og muligens litt naive og har sittet i ro i turbulente tider. De har mÄttet betale med dÄrlig nattesÞvn. Andre har solgt seg ut og valgt Ä sitte utenfor i pÄvente av mer trygghet. De mÄ nÄ betale for tryggheten med penger. Vanskeligere er det ikke. De som fortsatt er avventende og sÞker ennÄ mer trygghet vil sannsynligvis som rett og rimelig mÄtte betale ennÄ mer for denne tryggheten. Velg det som passer for deg:)
Slettet bruker
18.03.2023 kl 09:17 3090

TonyB: Det er mange ting som kommer til under eis og som kan bygge Peggy enda mer solid. Portion nevner flere av disse faktorene og vekst i nye markeder/tjenester. SĂ„ da kan nok Peggy vĂŠre en fin aksje Ă„ sitte flere Ă„r i 😍 Spennende tider er det fremover nĂ„ og sĂŠrlig fint Ă„ fĂ„ synligjordt videre potensiale med fremlegget fra Shearwater đŸ€‘
Go Helg 💹💹🚱🚱🩅🩅
Slettet bruker
18.03.2023 kl 09:18 3089

Jeg hĂ„per pĂ„ at tigerberget har rett.đŸ’„đŸ‘
VantageVolante
18.03.2023 kl 09:19 3087

AvgjĂžrende faktorer fremover:

-Hva de ulike husene, og i sÊrdeleshet DnB, legger seg pÄ i kursmÄl
-Oljeprisutvikling
-Innvirkning av Ä komme pÄ hovedindeksen
-Kontrakter. Havvind New York er i boks, og den vil gi positive aomtaler. HÄper finanspressen fÄr med seg at seismikk ikke bare brukes for Ä finne olje. Den er utgÄtt.

Det signifikante for markedet og husa er nÄ at usikkerheten omkring det finansielle inkl evnt emisjon er borte. Det er dette som er hovedtriggeren, og viser at PGS i langt stÞrre grad er en sikker case.

Jeg tror at sammenligning mot TGS ang. bĂžrsverdi vil fremtvinge seg.

Inntil fredag er PGS lenge sett pÄ som syreutgaven av rock-n roll party girls and boys.

Etter fredag vil plutselig PGS bli sett pÄ som den litt eldre sologitaristen i bandet, som er blitt mer edruelig men som varter opp med de rÄeste riffa.

Ikke den erkekjedelige bassisten, men heller ikke lenger som den fĂžrste kategorien girls and boys.

Det vil fortsatt vÊre trÞkk i denne aksjen, pÄ godt og vondt.

Men forskjellen fra tidligere er at gitaristen kommer hjem fra konserten hel og fin, og ikke som fĂžr der syre-girls and boysa ikke alltid kom hjem til mor, de havna i kasjotten.

Det er dette som er forskjellen fra nÄ og tidligere, PGS-bandet begynner Ä bli voksne og mindre huggÊrne. Men ikke rolige. Det er kjedelig. MÄ ha litt gearing og trÞkk, ikke akkurat Orkla dette.
Redigert 18.03.2023 kl 09:22 Du mÄ logge inn for Ä svare
Queen of Crude
18.03.2023 kl 09:19 3092

Se pÄ gjeldsutviklingen til PGS:
2010: USD 286,4 mill
2011: USD 394,2 mill
2012: USD 435,6 mill
2013: USD 666,7 mill
2014: USD 1048,0 mill
2015: USD 994,2 mill
2016: USD 1029,7 mill
2017: USD 1139,4 mill
2018: USD 1109,6 mill
2019: USD 1007,5 mill
2020: USD 937,6 mill
2021: USD 936,4 mill

Den lave gjelden nÄ (USD 450 mill) tilsier at vi i fÞrste omgang skal tilbake pÄ tidligere markedsverdi fra perioden 2011-2013 pÄ rundt 16-18 mrd NOK. Det tilsvarer en aksjekurs pÄ rundt NOK 17-19. Dette bÞr skje pÄ kort sikt.

Deretter skal vi videre opp pÄ mellomlang sikt, for siden 2013 har selskapet:
* KjĂžpt (og snart nedbetalt) 4 nye Ramform-skip
* Mer enn doblet dekningen til biblioteket (mÄlt i kvadratkilometer scannet)
* Blitt 1 av totalt 2 skipseiere i seismikkbransjen, i forhold til i 2013 da de hadde konkurranse fra: TGS, Fugro, CGG, Schlumberger, Polarcus, Dolphin og Spectrum.
* Blitt verdensledende pÄ CCS-monitorering (som alle oljeselskaper & vestlige regjeringer skal bruke hundrevis av milliarder pÄ hvert Är fremover)

FÞrst nÄr kursen blir sÄ hÞy at andre/nye aktÞrer investerer i moderne seismikkskip bÞr hÞydeskrekken komme snikende. Inntil da vil PGS vÊre konge pÄ havet, bÄde fossilt og fornybart. Jeg gleder meg til Shearwater IPO. Da fÄr vi nok mer diskusjon i media (og blant blÄrussen) om de fundamentale utsiktene i seismikkbransjen. Det kommer til Ä gagne PGS. Gjennom de tunge Ärene har de lÄnt, investert og gamblet pÄ at "Fremtiden er seismisk". NÄ har de vunnet veddemÄlet, og det er pÄ tide Ä ta seg GODT betalt for risikoen de har tatt.
Londonmannen
18.03.2023 kl 09:20 3080

Kan det ogsÄ vÊre en mulighet for at PGS blir notert i USA? For de fleste selskaper er dette ofte et kostnadsspÞrsmÄl. Men i den grad PGS nÄ gÄr inn i en supersyklus der ratene for seismikkskip blir historisk hÞye pga mangel pÄ slike ressurser,,samt at aftersales vil overgÄ alt av tidligere inntekter, sÄ kan inntektene bli sÄpass overveldende at en notering i USA burde vÊre interessant. Spesielt dersom det viser seg at investorene pÄ OSE ikke evner Ä prise selskapet slik det bÞr prises.
rischioso
18.03.2023 kl 09:21 3100

Ærlig talt vinglepetter - nĂ„ er du virkelig ute og sykler. Du kan da bedre enn dette for dĂ„rligere baissing skal man lete lenge etter og er verken caset eller trĂ„den verdig. For hvem er du ute etter Ă„ lure i et case som blir omsatt for 3-500mnok pr dag? Det er i alle fall ingen av de store som har gjort sin DD og da sitter vi igjen med noen smĂ„ usikre investorer som kanskje vil hive kortene basert pĂ„ denne tulle-baissingen noe som ikke er annet enn musepiss i havet og derfor nada og si for aksjekursen sĂ„ spar oss for all denne unĂždvendige stĂžyen som det ikke finnes belegg for - skjerpings ...

MisforstÄ meg rett, alltid nyttig med kritiske stemmer men da mÄ ogsÄ kritikken ha et reelt feste noe din vinkling dessverre mangler - nedenfor forklarer jeg hvorfor.

---------------------------

Fakta om og rundt REFI'en

Hva var utfordringen til caset i disse supersyklus tider? Jo, det var stÞrrelsen pÄ gjelden og nÊrstÄende store forfall - dette i kombinasjon med at inntjeningen har Þkt, men ikke mye nok raskt nok (noe jeg har repetert til det kjedsommelige de siste 3 kvartaler til mye motstand og drittslenging ogsÄ fra deg) og av samme grunn sÄ har selskapet meldt at de skulle gjennomfÞre en REFI, ikke fordi de var nÞdt for med dagens inntjening og cash situasjon sÄ ville de kunne betjene gjelden fremover, men det ville kunne blitt trangt og det sammen med usikkerheten om inntektsutviklingen fremover (om den Þker mye nok raskt nok) sett opp i mot betydelige vedlikeholdskostnader og ikke minst klargjÞrings-/oppgraderingskostnader sÄ var en REFI den beste lÞsningen selv med en rente i det Þvre sjiktet.
I disse turbulente tider sÄ ligger renten for denne type finansiering i intervallet 12-14% hvor det er credit ratingen som avgjÞr hvor den enkelte lander og bare det Ä fÄ dette pÄ plass uten i kombo med en utvannende emi og med flere fordelaktige betingelser er en bragd i seg selv og forteller mye bÄde om ledelsen og ikke minst om casets soliditet og markedsutsikter noe som resulterte i fÞlgende:

(1) Den totale Ärlige rentekostnaden har gÄtt ned
(2) Store forfall ligger langt frem i tid (4 Ă„r)
(3) Det er inngÄtt avtale om Ä kunne refinansiere igjen allerede om 2 Är
(4) De er pÄlagt Ä redusere gjelden ytterligere fremover noe som igjen vil redusere den Ärlige rentekostnaden
(5) De fÄr med denne refinansieringen oppgradert credit ratingen sÄ nye gjeldsforpliktelser vil fÄ bedre rentebetingelser - noe man fÄr glede av allerede ved neste REFI - jfr pkt 3.

* Oppsummert: refien har fÞrt til at selskapet reduserer gjelden fra 600musd til 450musd, de fÄr en lavere Ärlig rentekostnad kontra dagens og det i en tid med Þkende inntjening noe som gir mulighet til ytterligere nedbet av gjelden, de vil gjennom dette fÄ en bedre credit rating som igjen vil gi bedre lÄnebetingelser ved neste korsvei, de kan refinansiere igjen allerede om 24 mÄneder og ikke minst sÄ sitter de igjen med en solid cashkasse.

* Mao summen av dette er bull for nÄ er gjelden transparent og hÄndterbar i uoverskuelig fremtid samtidig som cashbalansen er solid og dermed er usikkerheten fjernet - dette verken kan eller vil tolkes av markedet annerledes enn BULL uavhengig av hva visse skribenter pÄ HO prÞver Ä forklare annerledes....;)

Fortsatt god helg og til de som befinner seg helt eller delvis ute - lykke til med inngangen pÄ mandag!
Redigert 18.03.2023 kl 09:41 Du mÄ logge inn for Ä svare
TonyB
18.03.2023 kl 09:26 3052

PGS vil vĂŠre konge i mange Ă„r og Queen of Crude vil vĂŠre dronninga 😁. Bra innlegg
VantageVolante
18.03.2023 kl 09:28 3103

SÄnn skal det lÄte, hr Ris. Kanskje jeg fÄr trua pÄ deg tilbake igjen, dette innlegget viste ihvertfall innsikt.
TonyB
18.03.2023 kl 09:31 3086

👍, skal bli spennende Ă„ se hva topplinja kan bli og ikke minst hvor hĂžyt ratene gĂ„r.