$$$PGS$$$ "Topp 50 øker"

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
22.03.2023 kl 09:01
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 13.03.2023 kl 13:00 271726

Øker du?
Redigert 22.03.2023 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
oppturen
19.03.2023 kl 11:16 3818

DnB analytikeren tror ikke på vekst i hverken rater eller aktivitet, i den analysen var det vel kalkulert nedgang i 24 ?

Se til alle andre seismikk selskaper( Shearwater, TGS, Emgs, cgg etc) samtlige melder om økt interesse og økte rater og økt aktivitet. Det er ikke bare PGS som er positive.

Hvem tror du tar feil ?

Kan legge til at veldig mye av topplinje veksten vil gå rett på bunnlinja. En lineær vekst i topplinja gir eksponensiell vekst på bunnlinja.
Redigert 19.03.2023 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
PerUlv Den ene
19.03.2023 kl 11:30 3707

Tja...

DNB sin siste oppdaterte analyse er fra 06 februar.

Som alle vet er det mye vann som har rent ut i havet siden den gang. Noe av dette kildevann heter økte rater, annet kildevann heter flere kontrakter. men best av alt er dåpsvannet som er hellig og heter refinansiering. Dette dåpsvannet har medført gjenopplivning og ny fødsel av Peggy Sue... Siden det mnå snart er påske kan jo metaforen rundt tredje påskedag lett settes i bruk. Englevinger og himmelferd er et parr stikkord ...

DNB vill nok etter alle solemerker bruke refinansieringen som grunnlag for ny analyse. Hvor høyt de vil sette kursmålet er uvisst, men at 3,50 står for fall kan garanteres...
rischioso
19.03.2023 kl 11:30 3755

Det blir jo helt feil å komme med slike eksempler og det av flere grunner. For det første så kommer påstandene og endringene i påstandene ikke fra den personen det gjelder, men fra en sint og frustrert motpart noe som kan sammenlignes med at du både representerer klagersiden og dommersiden hvor innklagede ikke får mulighet til å uttale seg og slikt er jo bare absurd. Jeg her og du kan stille eventuelle spørsmål rett til meg så får du også svar rett i fra kilden du er ute etter å ta eller er du for feig til det?
Mao, du virker ikke å være ute etter å få svar på spørsmål og gjennom det søke en rettferdig behandling av en meddebattant. Du er ute etter å sverte basert på din egen feilslåtte fastlåste mening og derfor søker du støtte hos likesinnede og nå prøver å omvende andre som ikke helt følger deg.
Dette er så nærme heksejakt som det kan komme i nyere tid og ikke minst så bryter det med forumreglene og aller minst bidrar slikt til å løfte tråden - skjerpings ...
Londonmannen
19.03.2023 kl 11:31 3746

Tror nok ikke vi er så voldsomt uenige når det kommer til stykke. Hva angår eksemplet ditt, så er det vel gjerne slik mange kjøpere/selgere av hus gjerne vil opptre. Derfor har man gjerne en nøytral takstmann til å gi en korrekt vurdering av salgsobjektet.

Slik sett skulke man tro at også meglerhus/analytikere ville gi en nøytral, korrekt vurdering av et selskap som PGS. Men skjer det? DnB har kursmål 3,50 og avdrag opererer med kursmål 13-15. Hvor er etikken i slike analyser?

Jeg forsøker bare å si at i aksjemarkedet så finnes det en rekke forskjellige argumenter for hvorfor et selskap er en god investering og samtidig argumenter for hvorfor et selskap er en dårlig investeringer. Og når dette skjer blant seriøse meglerhus, hvordan skal vi da forvente at vi på et ananymt forum ikke skal oppleve det samme? Ja, enig i at dem som trader og skifter argumenter, enten de er inne eller ute, bør være bevisst på hvordan dette kan forlede uerfarne investorer til å handle galt. Men vi kan ikke underslå det faktum at der finnes ulike oppfatninger rundt ett og samme selskap, også blant proffe aktører. Så vi kan ikke understreke sterkt nok at uerfarne investorer bør ta seg tid til å søke info i flere kilder før man gjør sin beslutning om en investering.
CapitaL
19.03.2023 kl 11:45 3606

Vel, det er nok velutdannede og profesjonelle analytikere der i gården, akkurat som hos andre meglerhus. Spørsmålet går vel helst på hva de vektlegger i modellene sine. Nå som refinansieringen er på plass blir det muligens noen justeringer av estimatene, men neppe noen dramatiske endringer.

En aksje som går 100 prosent på kort tid for så å rase 30-40 prosent kan være morsom å trade i, men sitte long?
Motargumenter mot det er f.eks at kursen var 20 kr for 3 år siden.. det sitter trolig mange med store tap i aksjen som bare venter på en passende anledning til å komme seg ut. Det vil effektivt hindre en eventyrlig kursoppgang det kommende året skulle jeg mene..

Blir interessant å høre hva ekspertene mener i morgen.
FlemmingDK
19.03.2023 kl 12:01 3469

Kære alle
Kan nogen forklare, hvorfor @Rischioso får så megen opmærksomhed?

Jo mere, der skrives om ham, jo oftere man kommenterer hans opslag, jo mere tændt bliver han.

Så lad os få saglighed ind i debatten, simpelthen ved at ignorere den stakkes fyr @Rischioso.

Alle ønskes en forrygende weekend, med håb om en god mandag.
HAS
19.03.2023 kl 12:02 3475

Det vil utvilsomt fortsatt utspille seg en del akrobatikk i handelen. Mange brikker har imidlertid falt på plass, og utviklinga i seismikkmarkedet vil etterhvert være styrende for kursen. Større aktører vil forhåpentligvis bli mer dominerende. Det vil i det minste løfte tradinga til ett nytt nivå:)
Redigert 19.03.2023 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Leotwin
19.03.2023 kl 12:06 3429

Mark my Words: DNB vil komme med nytt kursmål i løpet av 1-2 uker. Der vil de snu 180 grader i sitt syn på PGS og kanskje også generelt bli mer positive til seismikksektoren. Hvordan kan det skje? Analytikerene er «uavhengige» og «selvstendige». Bytt analytiker med ansvar for en sektor/selskap, og vips; du kan få et helt nytt syn på saken. Hvorfor vil det skje? Trist, men sant, DNB har nå fått oppdrag fra PGS, og da tenderer husene til å bli mer «vennlig» i sin behandling av børsnoterte selskap, også når det gjelder deres analyser og kursmål. Dette vil de jo selvsagt selv nekte for, men det finnes en viss empiri for at det stemmer.

Konklusjon; ikke stol for mye på husenes kursmål (positive eller negative). Gjør egne vurderinger før du går inn eller ut.
Geiren
19.03.2023 kl 12:06 3438

Problemet med DNB er at de skal ha ett 100% skille mellom analyse og kjøp/salg av aksjer men det er det ingen som tror på når analysene deres stadig vekk skiller seg veldig fra alle andre.
PSI- Investor
19.03.2023 kl 12:21 3344

Nå er det riktig nok en stund siden jeg leste dnb’s analyser for TGSog PGSfra ca samme tid i februar.
Men det som slo meg da var at de så et godt marked fremover for TGS. Mens når det kom til PGS så ikke fremtidens marked bra ut. Min oppfatning var at skribleriene var på nivå med enkelte tradere som enten er inne eller ute, og da for meg ikke så mye å legge vekt på. Så må man jo velge hva man tror på selv da.

Jeg har valgt å tro på et meget godt marked fremover.
Jeg tror også at dersom dnb fortsetter å holde på sin 3,50 analyse etter å ha vært tilrettelegger for refinansieringen så vil det være mange kunder av dnb som ser at dnb de er ikke seriøse i det hele tatt. At man rett og slett ikke kan stole på dem.
oppturen
19.03.2023 kl 12:21 3473

«Raset» sist 2 uker er utelukkende drevet av manipulasjon og aktører som profiterer på usikkerhet i makro og sårbarheten i pågående refi prosess.

Slike ras som vi har sett i PGS er utført av aktører som sitter på «inside informasjon» vedrørende obligasjons prosessen. Dette er de profesjonelle som «lovlig ?» raner de små.
Kunne enkelt vært unngått med en liten kurtasjeavgift på handel og gjeninnføring av børsposter.
Men her er store krefter som ønsker systemet slik vi har det i dag. Systemet er spesial tilpasset slik at meglerhusene og hedgefondene skal ha fortrinn. Skal man utfordre mesteren til boksekamp er kriteriet at man stiller med høyrehånda bundet på ryggen, nekter man, får man ikke stille til kamp, det står utfordrere i kø som godtar kriteriene.

Merkelig hvor mange «proffer» som lurer på hvor verdien i PGS ligger. Regnskapene ligger tilgjengelig på PGS sine sider.
Frem til nå har vi måttet tenke endel selv for å se potensialet, men Shearwater ( trolig i opptakten til roadshow før børsnotering) har startet å gi et gløtt av guiding på fremtidsinntekter ( ta en titt 😀 )

DnB analysen må endre vesentlig på estimatene for fremtidig inntekt før de klarer å se potensialet ( hva med å bruke snitt tall fra bransjen selv, fremfor å finne på ting på eget kontor ? )
Londonmannen
19.03.2023 kl 12:22 3487

Helt sikkert skolerte og høyt betalt, og som sådan profesjonelle. Like fullt så proklamerte DnB kursmål kr 3,50 høsten 2022. 14 des 2022 proklamerer DnB at PGS må gjennomføre en emisjon på USD 50-100 mill for å betjene gjelden i 2023. Samme dag er sluttkursene på PGS kr 5,255.

Hvordan treffer så DnB med sin analyse? 8 mars, knappe tre måneder senere topper PGS foreløpig ut på kurs 13.05, altså 149% verdistigning. En gedigen skivebom. I tillegg så fikk vi melding om at ReFi var i boks fredag 17 mars, UTEN av noen emisjon var nødvendig. Nok en gedigen bom.

Joda, anslytikerne i DnB er sikkert godt betalt, skal de stå i stil sin adm dir, og som sådan å anse som proffe. Men hvorfor godt utdannede menn og kvinner ikke evner å treffe bedre med sin analyse enn det ordinære nordmenn på FA forum, altså rene amatører klarer, ja se det kan man saktens lure på.

Men jeg vil gjerne høre dine argumenter for hvorfor vi skal stole mer på slike analytikere enn enkelte dyktige profeter på FA forum. Hadde jeg lyttet til FnB i desember båville det ha kostet meg dyrt, svært dyrt.

Så får vi se hva de kommer med i en oppdatert analyse og om det er den samme proffe, skolerte og overbetalte analytikerne som skrev analysen høsten 2023 som fortsatt har tilliten i DnB systemet. Det vil overraske meg.
rischioso
19.03.2023 kl 12:28 3442

Som en avslutning på denne heller meningsløse diskusjonen så vil jeg dele følgende i en forenklet utgave som beskriver forskjellen mellom langsiktighet og kortsiktighet og hvorfor konflikter oppstår.

(1) Langsiktighet - er man langsiktig så har man en tenkt formening om aksjekursutvikling over tid basert på forskjellige faktorer som må slå inn for at det skal kunne skje. Man kjenner til at mye kan skje på veien men håper på det beste slik at målet skal nås - mao, mye usikkerhet og mye som kan gå feil over tid, men basert på tilgjengelig informasjon på et gitt tidspunkt også løpende ispedd sine egne løpende betraktninger hvor summen av tenkte positive hendelser overstiger de negative så posisjonerer man seg long.

(2) Kortsiktighet: Er man kortsiktig så søker man kortsiktige hendelser og de er det mange av på veien i et langt løp - negative som positive og for en som er kortsiktig så spiller det liten rolle om det er positive eller negative hendelser for begge deler skaper bevegelse i aksjekurs og det er nettopp denne bevegelsen de kortsiktige er ute etter. Mao, hver hendelse er en mulighet det være seg et svakt makrobide, banker som går over ende, oljepris som krakker eller usikkerhet rundt en refi så vil hver av disse negative variablene også i sammenheng skape kortsiktige muligheter noe en trader både vektlegger, snakker om og benytter seg av og i motsatt fall et sterkt makrobilde, bankutfordringer som ordner seg, rekyl i oljepris og gjennomført refi er positive variabler som hver for seg og ti sammen skaper bevegelse i aksjekurs og som en kortsiktig trader både vektlegger, snakker om og benytter seg av.

* Mao, de forskjellige variabler er i en konstant kortsiktig endring og vil derfor også kortsiktig påvirke aksjekurs og da er det jo også naturlig at den som trader snakker om disse endringene - det handler ikke om skifte mening etter som man er ute eller inne, men man snakker om kortsiktige endringer som faktisk skjer og/eler kan skje. Ikke ulikt de langsiktige som som kun har ett eneste mål langt der fremme og som da logisk nok kun ønsker å snakke om akkurat det og helst ikke om ting som kan være til hinder for at det målet nås og det er nok denne forskjellen som er kilden til konflikt, men viktig å huske at begge har like rett til å uttale seg om hendelsene som for dem er viktige og da må også de som er langsiktige forstå at kortsiktig hendelser kommer oftere, endres oftere og således endres argumentasjonen også oftere for de kortsiktige, men samtidig viktig å ikke anse kortsiktige endringer som støy eller fiendtlighet for det er gjennom de kortsiktige endringene man først kan oppdage endringer som kan ha betydning for det langsiktige målet så like viktig for en longer å følge med på kortsiktige endringer som for en kortsiktig - forskjellen er at den kortsiktige handler i det korte bildet, mens den langsiktige følger kun med for bedømme om det vil ha en langsiktig virkning - faktisk ikke mer komplisert enn dette, men forståelig om man aldri har vært en trader at man skal kunne forstå hva det innebærer. Håper dette gav enkelte noe mer forståelse mellom det å være long og det å være kortsiktig og hvorfor argumentasjonen hos en kortsiktig endres langt oftere enn en som er long og ikke minst HUSK, vi er alle like viktige for å kunne nå målene vi har satt oss - kortsiktig som langsiktig - når vi har innsett det så kommer respekten tilbake og forumet vil bli et bedre sted å være.

I morgen er det en ny og spennende dag - og det for begge parter ... ;)

Fortsatt god helg!
observer009
19.03.2023 kl 12:33 3400

dnb analytiker viste seg å ha null troverdighet, de har tatt så feil i sine analyser gang på gang, hvorfor skal man stole på dem denne gangen? de må øke kursmålet med rundt 500 % for å komme på samme nivå som andre meglerhus
Redigert 19.03.2023 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
19.03.2023 kl 12:38 3361

Du kunne jo startet med å spørre deg selv akkurat det samme spørsmålet?

Synes du det er saklig å oppfordre til å ignorere andre grunnet en litt annen tilnærming til investeringer enn det du har?

Kan være usaklig jeg også, kan godt gå inn på dere dansker og hva jeg synes om dere?
Nordens wannabee'er med skyhøy blingfaktor😂
Men, det blir vel litt usaklig?
Eller?
Redigert 19.03.2023 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
19.03.2023 kl 12:38 3366

For å utdype mitt innlegg bitte litt: hvis PGS kun er verdt 3,50 pr aksje så er totalverdien av selskapet mindre enn lånet dnb la til rette for og lokket investorer inn i.
Det kan neppe være seriøst å lure noen til å låne bort mer til et selskap enn det selskapet er verdt?
FlemmingDK
19.03.2023 kl 12:56 3231

Kære Thesistulling.
Først og fremmest synes jeg det er mærkeligt, at Du tager national hatten på og bruger det kort, så du har ret, det er usagligt.Så skriver du om wannabeer, forstår ikke din hensigt, men skidt det samme.
Læser du mit indlæg er det faktisk et rationelt spørgsmål, baseret på at der dagligt, stort set hver eneste time er debat om den ærede skribent, typisk i retning af negativt indhold herunder forundring om skribentens 360 grader's kommentarer fra dag til dag.
Du skriver også, at man kan rette det samme spørgsmål på mig. Selvklart naturligt, men mine få indlæg, har altid haft den samme retning, med andre ord, jeg har ikke hoppet fra den ene pol til den anden.

Men lad os droppe national hatten og i stedet fokusere på målet, som er en objektiv saglig vurdering af PGS. Det tror jeg, vi alle er bedst tjent med.
Thesistulling
19.03.2023 kl 13:06 3150

Jeg skrev da at jeg var usaklig 😉
Personlig trekker jeg ut det jeg synes er av interesse fra enhver skribent her inne, resten bryr jeg meg ikke med.
Å diskutere anser jeg som bortkastet tid, saklig kort info ispedd litt humor, ironi, pisspreik og vær.

Dette er mere interessant:

Storbanken UBS tilbyr 1 milliard dollar for kriserammede Credit Suisse, melder Financial Times. (NTB)
Leotwin
19.03.2023 kl 13:10 3145

Tro det eller ei; hele neste uke kommer til å handle om bankkrisen (som forhåpentligvis unngås), og ikke Ris! 😅
rischioso
19.03.2023 kl 13:11 3158

1 milliard dollar - slettes ikke verst tatt i betraktning av at Silicon Valley UK branch nettopp ble solgt til HSBC for kun ett pund ...;)

https://www.businessinsider.com/silicon-valley-bank-uk-unit-sale-hsbc-svb-svb-sivb-2023-3
Redigert 19.03.2023 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
VantageVolante
19.03.2023 kl 13:13 3134

Nettopp.
Der var du så spot on det går an til å komme.

Enklere og mer presist kan det ikke sies.
Jeg er av den oppfatning at Pedersen er særdeles dyktig, kalkulerende og fremtidsrettet hva gjelder hans ledelse av PGS.
Intet er tilfeldig, og det gjelder også valget av DnB.

Selvsagt var en god del av grunnen tilgjengeligheten til DnB sine kunder.

Men, det er et men her.

PGS var neppe avhengig av DnB sine kunder og kontakter for å gjennomføre refinansieringen.

Jeg trur de ville ha med DnB også for å få arbeidsro u etterkant av refi.
Det får de lettere om DnB Markets er med på laget

Dere må ikke glemme Pedersens egne ord i etterkant av CMD, der han sier at han håper han skal slippe måtte svare på spørsmål om de finansielle problemene til PGS.
Hvis de får med den mest kritiske av alle husa, på refinansieringen og blir en kunde av DnB, forteller min logiske sans meg at det blir fordelaktig for arbeidsroen til Pedersen.
Dette i form av positive analyser, og mindre trøkk fra aksjonærer.
Hvordan får man til dette? Jo, en av metodene oppnås ved bedret guiding fra en aktør som aktivt har bidratt til at nettopp guidingen blir forbedret.

Og hva heter denne aktøren? Jo, den heter DnB Markets.
Jeg er av den oppfatning at refi i seg selv ikke alene bringer oss til 13-tallet til uka
Men jeg er derimot av den oppfatning at nytt høyt kursmål fra Spesielt Pareto, og i særdeleshet fra DnB vil gi en større kursoppgang enn selve refinansieringen.

Refi er grunnlaget for hva som kommer, og det er nå dette jeg venter på i minst like stor grad som jeg ventet på selve refinansieringen.

Legg på kontrakt New York havvindpark oppå dette, som i seg selv er et gigantisk prestisjeprosjekt i USA, så tenker jeg at også det kortsiktige har triggere som langt overgår kurs 13 som jeg antar er Ris sitt potensielle salgsnivå.

Med litt flaks, har vi også oljeoppgang fra dagens lave nivå som den gearede bidragsyter. Isåfall kan kurs gjerne gå mye mer ETTER mandag og frem til påske nettopp pga effekten refinansieringen gir i etterkant.

Dette er på det kortsiktige plan.

Deretter kommer noe jeg tror vil vise lyse tider på de neste kvartalsrapporten. Men det får vi ta seinere.

CapitaL
19.03.2023 kl 13:21 3092

Nå har jeg ikke argumentert for eller i mot DNBs analyse.. Jeg har lest litt på denne tråden som har vært temmelig aktiv i helgen og det meste som skrives høres rosenrødt ut.. Hvilket er særdeles usannsynlig om man ser litt på PGS historiske kursutvikling. Jeg sitter selv long i en aksje der DNBs kursmål er det halve av mitt eget.. Jeg mistenker ikke meglerhuset for å ha en "skummel agenda" av den grunn.. Det er bare forskjellige ting som vektlegges. Og som påpekt, nedturen har vært lang for PGS aksjonærer og argumentet om at mange vil ut etter et kursløft tror jeg vil stå seg en god stund fremover..

Hvem som er dyktige profeter er vel også vanskelig å vurdere på forumet. Er f.eks haussingen til Hvalross å anse som dyktig profeti? eller er det bare et helv.... mas?
rischioso
19.03.2023 kl 13:23 3118

Spørsmålet blir vel da hvor mye markedet vil vektlegge DNB sin analyse om de plutselig snur 180 grader basert på dette samarbeidet - er det ikke nettopp det mange longere nettopp har uttalt at slikt ikke skaper tillit eller det slik at en 180 graders vending er helt ok allikevel om den gagner en selv ...?....jeg bare spør for dette minner ikke om den konsekventheten en longer mener å besitte ;)
Leotwin
19.03.2023 kl 13:23 3153

Olja (opp eller ned) henger tett sammen med urolighetene i finanssektoren. Hvorfor?

1) En bankkrise kan utløse en resesjon og vil medføre redusert etterspørsel (mer enn Kinas gjenåpning står for)

2) Trading av olje i papirmarkedet er avhengig av store mengder likviditet. Når bankene blir redd for sine balanser, tørker denne likviditeten raskt opp.

Oljeprisen vil derfor fremover bli veldig volatil, og opp/ned må ses i sammenheng med tilliten til banksektoren.
oivindl
19.03.2023 kl 13:26 3231

"Og vi mennesker vil alltid argumentere for det som tjener meg selv best. Derfor har jeg ingen forventninger omnar en trader skal fortsette å være positiv i det han velger å selge."

Heldigvis er det ikke slik. Ikke alle er kyniske, heller ikke når det gjelder penger.
Jeg har lest mange gode begrunnelser for at folk kjøper eller selger, hvor de også er edruelige i argumentasjon og ikke snur caset på hode hver gang de selv skifter posisjon.
Leotwin
19.03.2023 kl 13:28 3213

Prisen er elendig, men alternativet er konkurs. Spent på hvordan avtalen blir mottatt i markedet.
oivindl
19.03.2023 kl 13:28 3223

"for det er dessverre veldig misforstått av mange og dermed anser man tradere og andre kortsiktige som fiender når de i realiteten er en nødvendighet for at markedet skal fungere"

Jeg har ikke registrert at du kritiseres for å være kortsiktig. Det er innholdet i innleggene dine som kritiseres og bør ettergås.
VantageVolante
19.03.2023 kl 13:28 3304

Jeg begrunner det med at kursen tidligere har gått mye ned ved negative kursmål fra DnB.

Det viser meg at deres posisjon er sterk, og påvirker markedet.

Derfor ser jeg på en potensiell oppløftende DnB analyse som kurstrigger.

Hva JEG måtte mene om DnB er irrelevant i denne sammenheng.
oivindl
19.03.2023 kl 13:33 3337

"Enig at det til tider diskuteres for mye person."

Det er viktig å skille mellom personangrep og sunn skepsis og kritikk av det som skrives. At mange finner innlegg av samme person kritikkverdige, betyr ikke at det dreier seg om person.
For min del har jeg ingen formening om hvem personen Rischioso er, men jeg har en del synspunkter på det han skriver, noe jeg fra tid til annen kommenterer og stiller spørsmål ved.
rischioso
19.03.2023 kl 13:34 3344

Ja, det er helt riktig og det henger naturlig sammen - et sykt finansielt marked med mindre tilgang til kapital som igjen vil trigge flere konkurser og økt arbeidsledighet vil til syvende og sist skape lavere etterspørsel etter det meste inkludert olje så oljeprisen blir som et termometer hvor vi i det korte bildet kan lese av hvor sykt eller friskt marked er forventet å bli, men det er først i det lange bildet vi får svaret på hvor sykt eller friskt markedet faktisk ble.
Bennyfyfasan
19.03.2023 kl 13:34 3342

Jeg støtter mye av det du skriver her. Bank vil holde det meste tilbake inntil ting stabiliseres....så det er ikke bare PGS.

Vi vil nok svinge litt sammen med oljepris, men krigen og energiavhengigheten med Russland er ikke glemt. Både stater og selskap vil lete og utvikle felt frem i tid - jeg tror derfor ikke det vil slå stort ut på den reelle oppdragsmengden. Dermed - kursdriver nr 1 vil bli kontrakter, og nr 2 vil bli Q-resultater
FaeniHelvete
19.03.2023 kl 13:35 3357

I samme periode så har TGS falt nesten 13%, Borr 10%. Hvor mye av fallet til PGS kan tildeles frykt for at refinansieringen glipper aner jeg ikke, vanskelig å spekulere. Hvor mye er et resultat av short

Jeg er jo på ingen som helst uenig i det langsiktige, akkurat nå tenker jeg kun på det kortsiktige bildet og hvordan den umiddelbare utviklingen kommer til å bli, og det er jo bare et resultat av min utgang og påfølgende inngang, hvorvidt jeg har bommet på timingen eller om jeg har hatt flaks som gikk inn med resten av potten på fredag før refinansieringen ble børsmeldt. '

rischioso
19.03.2023 kl 13:41 3288

Den siste uken har du hatt 6 innlegg på denne tråden og alle 6 har handlet om meg - men hva kan man forvente av en uhelbredelig kverulant som sjelden til aldri deler meninger om annet enn andre debattanter. At du fortsatt får logget inn på forumet er jo en prestasjon i seg selv - så lenge det varer ... ;)
TonyB
19.03.2023 kl 13:50 3220

Bevares, nå er det en del som bør gå i seg selv før alle som har i intensjon og motivasjon om å dele, lære og bidra til felleskapet forsvinner for godt
Slettet bruker
19.03.2023 kl 13:53 3221

Mange på forumet med varig svekkede sjelsevner.
Elverhøi16
19.03.2023 kl 13:56 3238

Halvparten er vel under 16 år
Leotwin
19.03.2023 kl 13:57 3388

Ja, ingen kjenner fasiten på forhånd. Jeg er fortsatt optimist (økte PGS-beholdningen med over 50% forrige uke).

Men til uka (kortsiktig - hvis det er av betydning for deg? 😅), er det særlig to forhold som vil styre kursutviklingen:

1) hvor positivt synes markedet det er at refi er i boks? (Jeg tipper bull)
2) hvor mye uro blir det i finanssektoren (kan slå begge veier, men jeg håper det også blir bull)

Volatilt i olje, aksjer og PGS? Nesten garantert
Max-Investor
19.03.2023 kl 13:57 3400

Har hatt samme tanken TonyB. Det hadde vært fint om stridsøksen kunne legges ned. Kjenner at motivasjon for å lese og skrive her holder på å forsvinne.
rischioso
19.03.2023 kl 13:58 3399

RE - Jeg begrunner det med at kursen tidligere har gått mye ned ved negative kursmål fra DnB. Det viser meg at deres posisjon er sterk, og påvirker markedet. Derfor ser jeg på en potensiell oppløftende DnB analyse som kurstrigger.

* Har vi egentlig bevis for at DNB sin analyse har vært negativ for kursen når deres siste opphøyde kursmål fra den kanten var 3,5 og kursen nylig var oppe i over 13? Svaret blir da logisk nok nei og dermed faller både den påstanden og påstanden om at deres posisjon er sterk og en eventuell kurstrigger på sin egen urimelighet ...


RE - Hva JEG måtte mene om DnB er irrelevant i denne sammenheng.

* Det er jo så absolutt relevant for når markedet beviselig ikke har tillitt til analysene de har kommet med frem til nå og senest oppdatert for knappe 6 uker siden hvor de la på en ussel 50 øring opp fra 3 til 3,5 - hvorfor skulle man så tillegge en ny analyse mer troverdighet fra den samme aktøren om analysen forteller om en forventet kursutvikling vi er enige i etter at vi kjenner til at de stod for refien og selv har lastet opp 6 uker senere - vennligst forklar?

Jeg holder derfor heller en knapp på flere av de andre meglerhusa som har kommet med oppdaterte analyser i takt med den faktiske markedsutviklingen og som forteller om 2 sifret aksjekurs (13 og 15) og som markedet virker å ha hatt mer tiltro til enn DNB ...;)
Redigert 19.03.2023 kl 14:12 Du må logge inn for å svare