$$$PGS$$$ "Topp 50 øker"
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
22.03.2023 kl 09:01
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
RE - Ikke enig i siste avsnitt, opplegget er at noen kjøper disse aksjene folk pumper ut
* Vel, det ligger vel ganske klart for dagen at det blir foretatt veldig mange trades så at veldig mange aksjer blir kjøpt og lagt i skuffen tviler jeg på. Jeg for min del har tradet for over 20m i dag totalt sett fordelt over mange mindre traders og det finnes mange som meg. Risken liger nok heller i at Nordnetkontoen vil ese ut og klatre høyt opp på listene noe som vil bety at det er tusenvis av småaksjonærer som vil eie en stor del av selskapet etter hvert og vi har mange dårlige erfaringer på børs hvor det har skjedd hvor flere store benytter anledningen og lister seg ut bakveien ...
RE - Opplegget er at regner man på den fremtidige cashflowen, så ser det rimelig vilt ut.
* Ja, om man regner etter tenk på et tall metoden så vil det nok kunne bli ville resultater, men det er fortsatt kun tenkte tall og ikke virkelige. De virkelige talla som er blitt lagt på bordet de siste 3 kvartaler har ikke vært overbevisende ei heller gode nok og i alle fall ikke gode nok til å kunne betjene 15% effektiv rente i tillegg til nyinvesteringer, oppgraderinger og vedlikehold toppet med utbytte ...
Mao, Q1 vil gi svar på veldig mye så det skal bli spennende når den tid kommer, men risken ligger i at late sales kommer lavere inn enn forventet og at resultatet også denne gangen blir greit, men ikke godt nok og da blir det en ny reprising med negativt fortegn ...
Men for all del - det er lov å håpe selv om jeg ikke er tilhenger av for mye håp for det betyr at man venter på at andre må gjøre noe og da mister man selv kontrollen...
Uansett, en ypperlig aksje å trade i om ikke annet så får tiden (be)vise det eventuelle andre... ;)
* Vel, det ligger vel ganske klart for dagen at det blir foretatt veldig mange trades så at veldig mange aksjer blir kjøpt og lagt i skuffen tviler jeg på. Jeg for min del har tradet for over 20m i dag totalt sett fordelt over mange mindre traders og det finnes mange som meg. Risken liger nok heller i at Nordnetkontoen vil ese ut og klatre høyt opp på listene noe som vil bety at det er tusenvis av småaksjonærer som vil eie en stor del av selskapet etter hvert og vi har mange dårlige erfaringer på børs hvor det har skjedd hvor flere store benytter anledningen og lister seg ut bakveien ...
RE - Opplegget er at regner man på den fremtidige cashflowen, så ser det rimelig vilt ut.
* Ja, om man regner etter tenk på et tall metoden så vil det nok kunne bli ville resultater, men det er fortsatt kun tenkte tall og ikke virkelige. De virkelige talla som er blitt lagt på bordet de siste 3 kvartaler har ikke vært overbevisende ei heller gode nok og i alle fall ikke gode nok til å kunne betjene 15% effektiv rente i tillegg til nyinvesteringer, oppgraderinger og vedlikehold toppet med utbytte ...
Mao, Q1 vil gi svar på veldig mye så det skal bli spennende når den tid kommer, men risken ligger i at late sales kommer lavere inn enn forventet og at resultatet også denne gangen blir greit, men ikke godt nok og da blir det en ny reprising med negativt fortegn ...
Men for all del - det er lov å håpe selv om jeg ikke er tilhenger av for mye håp for det betyr at man venter på at andre må gjøre noe og da mister man selv kontrollen...
Uansett, en ypperlig aksje å trade i om ikke annet så får tiden (be)vise det eventuelle andre... ;)
Redigert 20.03.2023 kl 17:38
Du må logge inn for å svare
Normalone
20.03.2023 kl 17:44
3660
Spesiell dag, der det har vært skrevet mye negativt om PGS. Fremheves ikke at PGS faktisk har klart å refinansiere selv i dette tøffe bankklima, der det heller ikke er mye som tyder på at det ikke blir enklere de neste ukene å skaffe kapital, og at PGS nedbetaler mer gjeld (og i løpet av 1 år har halvert gjelden og får totalt en del mindre rentekostnader). Ja, renter er høyere enn først antatt - men det er ikke rart, tatt i betraktning utviklingen innen banksektoren.
Det er for så vidt ingenting som overrasker meg lenger - samtidig må vi tåle at det er ulike synspunkter om PGS i media - så får en selv gjøre seg opp egne betraktninger om det er tilfeldig at det er de to mest negative meglerhusene, som frem til nå har vært lengst unna med å treffe på sine kursmål, samt har bommet på sine antagelser/forutsetninger, som får mest spalteplass i FA og er først ute og oppdaterer. Uggedal/SEB mente tidligere at refinansierngsvinduet var stengt for PGS - mens DnB har uttrykt at det ville komme ny emisjon. De tok feil begge to.
Enig med FaeniHelvete at PGS kanskje burde komme på banen å gi et motsvar.
Det er for så vidt ingenting som overrasker meg lenger - samtidig må vi tåle at det er ulike synspunkter om PGS i media - så får en selv gjøre seg opp egne betraktninger om det er tilfeldig at det er de to mest negative meglerhusene, som frem til nå har vært lengst unna med å treffe på sine kursmål, samt har bommet på sine antagelser/forutsetninger, som får mest spalteplass i FA og er først ute og oppdaterer. Uggedal/SEB mente tidligere at refinansierngsvinduet var stengt for PGS - mens DnB har uttrykt at det ville komme ny emisjon. De tok feil begge to.
Enig med FaeniHelvete at PGS kanskje burde komme på banen å gi et motsvar.
Redigert 20.03.2023 kl 17:47
Alias Mr X
20.03.2023 kl 17:48
3599
Sant det riskokeren, men så takket jeg jo Gakk gakk for headsup slik at jeg fikk solgt meg ut før:-) heldig med den, forskjellen mellom deg og meg er at jeg er ærlig..
Jeg tror vegen opp til 13 kroner er banet vei for, vi er nok fortere enn vi aner på 13 tallet. Utrolig hvis Uggedal har gjennomslagskraft etter å ha feilet kontinuerlig i 24 måneder med sine analyser.
observer009
20.03.2023 kl 17:49
3569
Fa drittpakke fungerer ikke lenge, Uggedal er også ubrukelig...
Alt oljerelatert reagerte omtrent likt. Se Soff eksempelvis. Så Pgs har ikke vist styrke eller svakhet i dag. Men selve refi er ikke godt mottatt da ville Pgs trosset den store nedgangen som morgen timene bydde på.
CAVERN
20.03.2023 kl 17:59
3401
Det kan virke som om enkelte journalister bare ønsker å skrive negativt om PGS. Det fokuseres hele tiden på å finne negative ting, det er for såvidt OK at man belyser negative sider. Jeg savner da uansett at man trekker inn hele fremtidsbildet for PGS i artiklene som er skrevet i forbindelse med refinansieringen. Slik jeg ser det er ikke totalbildet så svart som de vil ha det til.
Redigert 20.03.2023 kl 18:03
Wp! Tjent helt sinnsykt med kroner i denne her siste mnd
Du kunne spart deg for den siste påstanden så hadde jeg sluppet å svare ...
Etter å ha lest tråden og setter det opp i mot det du nå skriver så er nok ærlighet noe du ikke bør snakke høyt om - nok om det, tapte penger forblir tapte uavhengig av hva man skriver i ettertid, men kanskje du vil ha mer hell i dette caset - i så fall vel unt....;)
Etter å ha lest tråden og setter det opp i mot det du nå skriver så er nok ærlighet noe du ikke bør snakke høyt om - nok om det, tapte penger forblir tapte uavhengig av hva man skriver i ettertid, men kanskje du vil ha mer hell i dette caset - i så fall vel unt....;)
Prøver å forsvare sin egen analyse .. Uggedal er old news, spytter ut på bestilling , så etter litt mer spytt, i silence periode , så kommer ledelsen og setter ham på plass, et par gode analyser i forbindelse med Q, opp igjen .. Chilled som faen her, men synes det er like usmakelig hver gang
Det er vel ikke så lett å skulle kunne finne noe positivt når man først melder i markedet en fixed rente på 13,5% som i seg selv var høy og lå i det øverste sjiktet og så viser det seg i ettertid at den faktisk er på vanvittige 15%. For det var ingen hast med refien og allikevel klarer de å binde seg til markedets desidert høyeste (kredittkort) rente når hele meningen med refien var å få en lettere gjeldsbyrde ...
Da må man heller ikke stå frem og snakke om utbytter som man egentig bare kan glemme de neste 3-4 årene - ei heller burde man bli overrasket over at slikt blir dratt frem og snakket om. Skjønner godt at Rune ikke har vært på banen for hva skulle han ha sagt?
Da må man heller ikke stå frem og snakke om utbytter som man egentig bare kan glemme de neste 3-4 årene - ei heller burde man bli overrasket over at slikt blir dratt frem og snakket om. Skjønner godt at Rune ikke har vært på banen for hva skulle han ha sagt?
«Det er vanvittig å låne penger til 15 prosent og snakke om utbytte. Når de låner til oppimot 15 prosent stiller vi spørsmål ved verdien av dagens egenkapital,» sier Uggedal. .. 😂, det sier heller litt om forventet cash flow i selskapet sier så Rå og Co til Uggendal!!😎👍🦬
WETrader
20.03.2023 kl 18:15
3266
Litt fakta...PGS skal betale 13,5% av 450 mill...dvs rentekostnader på 60,75 mill pr år...fra Q4 rapporten kan en lese (s 3) at PGS hadde renteutgifter på 110 mill i 2022...så PGS får mindre renteutgifter i 2023 enn de hadde i 2022...forstår ikke at dette kan være negativt for fremtidig utbytte?!...
Redigert 20.03.2023 kl 18:34
Kilde Z
20.03.2023 kl 18:19
3206
I går mente jeg at PGS skulle opp, opp, opp, 13.5% rente er null stress, da forutsigbarheten og den enorme veksten de vil oppleve gjør renten høy, men langt fra uhåndterbar.
I dag derimot, mener jeg at PGS er en klar konkurskandidat, og at jeg vet - basert på de siste to kvartaler - bedre enn ledelsen at 15% rente ikke er til å leve med, siden de ikke genererer nok cash. Dette er jo innlysende. I går var utbyttet innen rekkevidde innen 12 mnd, i dag er det ren galskap å bare tenke tanken.
Ja, og så glemte jeg å nevne at jeg solgte alt på 13.15, og kjøpte i dag tidlig på 8.50, men har tjent noen millioner på trader underveis, bare se på topper og bunner, så vet du hvor jeg har solgt og kjøpt. ;) ;)
I morgen er i morgen. I natt kan det jo hende jeg blir slått i hodet av en fallende pengesekk som jeg har stablet opp ved siden av sengen. Da kan det være at jeg igjen mener at PGS er det beste caset på børsen i nåtid og fortid, gjelden er som vekslepenger å regne, og det vil drysse enorme utbytter over aksjonærene som vil gjøre alle søkkrike.
Så, for å oppsummere. Det er viktig med kritiske stemmer. Selv når jeg har feil har jeg egentlig rett, det er bare dere som ikke skjønner det ;)
;)
----
Sånn oppleves forumet nå om dagen. Ispedd andre klovner som tror noen som helst er interessert i å vite hvilken inngang og utgang de har på de innbilte tradene sine. Og ja, dette er en parodi.
I dag derimot, mener jeg at PGS er en klar konkurskandidat, og at jeg vet - basert på de siste to kvartaler - bedre enn ledelsen at 15% rente ikke er til å leve med, siden de ikke genererer nok cash. Dette er jo innlysende. I går var utbyttet innen rekkevidde innen 12 mnd, i dag er det ren galskap å bare tenke tanken.
Ja, og så glemte jeg å nevne at jeg solgte alt på 13.15, og kjøpte i dag tidlig på 8.50, men har tjent noen millioner på trader underveis, bare se på topper og bunner, så vet du hvor jeg har solgt og kjøpt. ;) ;)
I morgen er i morgen. I natt kan det jo hende jeg blir slått i hodet av en fallende pengesekk som jeg har stablet opp ved siden av sengen. Da kan det være at jeg igjen mener at PGS er det beste caset på børsen i nåtid og fortid, gjelden er som vekslepenger å regne, og det vil drysse enorme utbytter over aksjonærene som vil gjøre alle søkkrike.
Så, for å oppsummere. Det er viktig med kritiske stemmer. Selv når jeg har feil har jeg egentlig rett, det er bare dere som ikke skjønner det ;)
;)
----
Sånn oppleves forumet nå om dagen. Ispedd andre klovner som tror noen som helst er interessert i å vite hvilken inngang og utgang de har på de innbilte tradene sine. Og ja, dette er en parodi.
Det kan jo ikke si noe om det ukjente, men det det faktisk sier noe om er at de ikke hadde noe valg - mao, take it or leave it og så må man krysse fingrene for at inntjeningen blir god nok raskt nok - og akkurat det gjenstår og se, men utbytte er det bare å glemme på veldig lenge ... ;)
Redigert 20.03.2023 kl 18:24
jaroas50
20.03.2023 kl 18:23
3141
Enig, kan bare glemme å sitte long i denne når dette er det beste de kunne få til. Pussig også at det var så hast med å iverksette dette. Markedet tok det dårlig imot, men det bedret seg jo etterhvert. 15kr kan man bare glemme på laaang tid, men denne er jo en drøm for oss tradere så hva er vitsen med å ønske den høyere enn, la oss si en tier
Redigert 20.03.2023 kl 18:24
Hehe nettopp! Helt bakmål
Ja, for oss kortsiktige så spiller det jo keine rolle hvilket nivå kursen befinner seg på for vi trader like godt om den står i 5, 10 eller 15 ...
Og det at jeg i disse urolige tider ønsker å gå ut hver dag og kanskje mister noen ører ved start neste dag så er det langt bedre enn å sitte inne over natta og møte en kræsj på morgenen for at det finnes flere banker med problemer enn disse 3 som nå er avdekket er svært sannsynlig og om det ikke gjorde det så vil det allikevel kunne bli ved at folk nå springer til banken og tømmer kontoene sine i frykt for at det skal kunne skje - og da skjer det ... ;)
Og det at jeg i disse urolige tider ønsker å gå ut hver dag og kanskje mister noen ører ved start neste dag så er det langt bedre enn å sitte inne over natta og møte en kræsj på morgenen for at det finnes flere banker med problemer enn disse 3 som nå er avdekket er svært sannsynlig og om det ikke gjorde det så vil det allikevel kunne bli ved at folk nå springer til banken og tømmer kontoene sine i frykt for at det skal kunne skje - og da skjer det ... ;)
Tigerberget
20.03.2023 kl 18:31
3080
Jeg ligger all in med en snittkurs på rett under 6kr.
Hvis jeg ikke hadde sjekket kursen på 3mnd og heller ikke lest på Hegnar Tivoli så hadde jeg hoppet i stolen av pur glede over å se 9,70 i dag.
Altså, den dårlige stemningen i disse trådene er påvirket av de kortsiktige, for hvis samtlige logget av og logget på igjen etter Q2 resultatene så hadde partytråden til Hvalross blinket som en discokule mot oss alle sammen.
Altså jo mer man følger med jo mer blir man eksponert for støy.
Skjønner godt dem som dropper ut her og heller ser frem mot sommer og høst.
Det er jo det som er hele poenget med å være i starten av en supersyklus.
Hvis jeg ikke hadde sjekket kursen på 3mnd og heller ikke lest på Hegnar Tivoli så hadde jeg hoppet i stolen av pur glede over å se 9,70 i dag.
Altså, den dårlige stemningen i disse trådene er påvirket av de kortsiktige, for hvis samtlige logget av og logget på igjen etter Q2 resultatene så hadde partytråden til Hvalross blinket som en discokule mot oss alle sammen.
Altså jo mer man følger med jo mer blir man eksponert for støy.
Skjønner godt dem som dropper ut her og heller ser frem mot sommer og høst.
Det er jo det som er hele poenget med å være i starten av en supersyklus.
Veldig gode poenger. De som sitter long bør egentlig ligge unna alt dette som heter karusell og sukkerspinn. Ha et mål og sjekke fra tid til annen
Klovnen er vel han som ikke klarer å gjengi hva som faktisk blir sagt, utelater viktige poenger og legger til sine egne usanne - ja, da blir det som det blir ... ;)
Om man sitter i dette super volatile papiret - kortsiktig eller langsiktig - så er det i alle fall pri 1 å følge med på kursutviklingen for ellers så risikerer man at man aldri kommer opp av stolen etter sjekking .... ;)
Hahahahaha vinglepetter..
Snakk om å drite seg ut. Hahahaha du er en komedie av det helt sjeldne. Snakk om tåpe
Snakk om å drite seg ut. Hahahaha du er en komedie av det helt sjeldne. Snakk om tåpe
WETrader
20.03.2023 kl 18:41
2949
https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/20/7995018/knuser-utbyttedrom
Litt fakta...PGS skal betale 13,5% av 450 mill...dvs rentekostnader på 60,75 mill pr år...fra Q4 rapporten kan en lese (s 3) at PGS hadde renteutgifter på 110 mill i 2022...så PGS får mindre renteutgifter i 2023 enn de hadde i 2022...forstår ikke at dette kan være negativt for fremtidig utbytte?!...
Var det dette som var morsomt?
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/panikk-i-sosiale-medier-bidro-til-bankkollaps/ar-AA18JxK5?li=BBr5PkQ
https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/panikk-i-sosiale-medier-bidro-til-bankkollaps/ar-AA18JxK5?li=BBr5PkQ
unikum
20.03.2023 kl 18:46
2962
Sendte faktisk mail til Fa avd tips om nyheter, der jeg informerte de om at Pgs gikk i pluss selv den dritt pakka de nok en gang serverte markedet. Samtid spurte jeg om de kunne vinkle inn ett nøytral syn på Pgs en gang og kanskje spørre noen andre analytikere med ett annet syn på caset. Videre så spurte jeg om de kunne gå litt i dybden hvorfor Pgs har reist seg fra nesten å være konkurs. Venter på svar.
CapitaL
20.03.2023 kl 18:48
2915
Nye kursmål oppdatert i dag:
SEB 8 kr SELG
Danske bank 5 kr SELG
DNB 3,5 kr SELG
Kepler Cheuvreux 15,5 kr KJØP
Fearnley 13,5 kr KJØP
Gjennomsnittet av disse mener altså at det er null oppside fra dagens sluttkurs.
Tipper allikevel at flertallet på tråden mener at gutta i Kepler Cheuvreux er de eneste som har forstått caset...
Forresten så fikk den utskjelte DNB analytikeren fullstendig rett i at refinansieringen allerede var innbakt i kursen.
Liten oppside etter dagens renteoverraskelse synes jeg, 11-12 kr kanskje? men desto større sannsynlighet for å bli et nervevrak?
SEB 8 kr SELG
Danske bank 5 kr SELG
DNB 3,5 kr SELG
Kepler Cheuvreux 15,5 kr KJØP
Fearnley 13,5 kr KJØP
Gjennomsnittet av disse mener altså at det er null oppside fra dagens sluttkurs.
Tipper allikevel at flertallet på tråden mener at gutta i Kepler Cheuvreux er de eneste som har forstått caset...
Forresten så fikk den utskjelte DNB analytikeren fullstendig rett i at refinansieringen allerede var innbakt i kursen.
Liten oppside etter dagens renteoverraskelse synes jeg, 11-12 kr kanskje? men desto større sannsynlighet for å bli et nervevrak?
Noen som vet at Kim André Uggedal bare er utdannet analytiker fra grunnskolen?
oppturen
20.03.2023 kl 18:53
2924
CapitaL skrev Nye kursmål oppdatert i dag: SEB 8 kr SELG ..
Renteoverraskelse ? Noe jeg ikke har fått med neg ?
John Fredriksen har kun 7 år på skolebenken for å sette verdien av vinklingen din i perspektiv...;)
Spot on!👌😂😂😂😂😂
;-)
;-)
Billyjojimbob
20.03.2023 kl 18:55
3023
Timing&volum er alt i alle aksjer,nervevrak er ikke i dette markedet,de sitter på gjerdet og smutter👍
Highflow
20.03.2023 kl 18:56
3113
Altså de som er negative hadde vært negative selv om renta hadde vært 0, PGS blir helt fantastisk fremover husker også godt hvor mye dritt mpcc fikk, hadde man fulgt rådene der så hadde det blitt dårlig med penger på konto :)
Mao:
(1) 3 salgsanbefalinger
(2) 2 kjøpsanbefalinger
(3) Gjennomsnittlig kursmål - 9,1nok
Dagens sluttkurs - 9,7nok
Tja, da ligger kursen på et nivå som er forventet - faktisk litt over ... ;)
(1) 3 salgsanbefalinger
(2) 2 kjøpsanbefalinger
(3) Gjennomsnittlig kursmål - 9,1nok
Dagens sluttkurs - 9,7nok
Tja, da ligger kursen på et nivå som er forventet - faktisk litt over ... ;)
Redigert 20.03.2023 kl 19:01
PSI- Investor
20.03.2023 kl 19:01
3057
Bra jobba!
Men vær forsiktig
I sommer var det noen på MPCC-tråd som sendte en sinna mail etter tilsvarende episoder.
Da begynte de å følge med på tråden og den ene etter den andre ble kastet ut av forumet.
I tillegg slettet de en hel masse innlegg som de ikke likte.
Men vær forsiktig
I sommer var det noen på MPCC-tråd som sendte en sinna mail etter tilsvarende episoder.
Da begynte de å følge med på tråden og den ene etter den andre ble kastet ut av forumet.
I tillegg slettet de en hel masse innlegg som de ikke likte.
WETrader
20.03.2023 kl 19:03
4267
Vet ikke hvilken utdannelse Uggedal har...men jeg vil tro at de som bare har utdannelse fra grunnskolen også vil se at PGS får lavere renteutgifter i 2023 og fremover enn de hadde i 2022...det kan se ut som at mange bare fokuserer på renten og har ikke fått med seg at gjelden blir redusert...Molnes forstår ikke hvorfor PGS bare gikk for et obligasjonslån og ingen emisjon...PGS har jo hatt 2 emisjoner (på 3,70 og 6,70)...og dette sammen med økt cash flow gjorde at PGS kunne redusere gjelden betydelig og dermed redusert årlig rentekostnader...til tross for 13,5% rente på obligasjonslånet...
oppturen skrev Har han fullført grunnskolen ??
Det han mangler er den analytiske og logiske tenkningen, og det han har glemt er at alt han har sagt i det offentlige rom er godt dokumentert og alle kan spore tilbake. Det er bedre å være ren i det moralske/etiske aspektet enn å bare vise ansiktet på slike aviser med lavt hold!
Og du har fortsatt ikke fått med deg at renta ikke er 13,5, men 15% ....
FlemmingDK
20.03.2023 kl 19:06
4261
Lige efter bogen.
SEB fandt sin kattelem. Nu kunne de løfte deres håbløse target og faktisk ramme dagens niveau smart.
Taktisk siger de SÆLG.
Efter Q1 og lidt inde i maj,siger de 11 og KØB.
Fuldstændig som jeg har forudset og beskrevet før.
SEB fandt sin kattelem. Nu kunne de løfte deres håbløse target og faktisk ramme dagens niveau smart.
Taktisk siger de SÆLG.
FlemmingDK
20.03.2023 kl 19:06
4297
Lige efter bogen.
Taktisk siger de SÆLG.
God aften
Taktisk siger de SÆLG.
God aften
Det blir vel litt søkt å skulle påstå at en analytiker ikke har analytiske evner fordi man ikke er enig med det han har analysert seg frem til. Har flere ganger vært uenig med revisoren min, men han blir jo ikke noe mindre revisor av den grunn ... ;)
WETrader
20.03.2023 kl 19:09
4242
Som sagt...Litt fakta...det er en del (inkludert Uggedal fra SEB) som sier at PGS skal betale 15% på lånet...det er ikke riktig...de skal betale 13,5%....men de fikk ikke inn 450 mill...men 98% av 450...dvs...441 mill...så da må PGS bruke litt mer (9 mill) av sin cash beholdning slik at de kan innfri gamle lån...
Hardly
20.03.2023 kl 19:09
4244
Som igjen resulterte at hovedtråden til MPCC flyttet over til et annet media.
Hva synes du om hans analytiske evner når han har hatt kursmål 3,50,- hele veien?