$$$PGS$$$ "Topp 50 øker"

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
22.03.2023 kl 09:01
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Slettet bruker
PGS 13.03.2023 kl 13:00 269338

Øker du?
Redigert 22.03.2023 kl 06:51 Du må logge inn for å svare
WETrader
20.03.2023 kl 19:03 3828

Vet ikke hvilken utdannelse Uggedal har...men jeg vil tro at de som bare har utdannelse fra grunnskolen også vil se at PGS får lavere renteutgifter i 2023 og fremover enn de hadde i 2022...det kan se ut som at mange bare fokuserer på renten og har ikke fått med seg at gjelden blir redusert...Molnes forstår ikke hvorfor PGS bare gikk for et obligasjonslån og ingen emisjon...PGS har jo hatt 2 emisjoner (på 3,70 og 6,70)...og dette sammen med økt cash flow gjorde at PGS kunne redusere gjelden betydelig og dermed redusert årlig rentekostnader...til tross for 13,5% rente på obligasjonslånet...
Slettet bruker
20.03.2023 kl 19:04 3813

Det han mangler er den analytiske og logiske tenkningen, og det han har glemt er at alt han har sagt i det offentlige rom er godt dokumentert og alle kan spore tilbake. Det er bedre å være ren i det moralske/etiske aspektet enn å bare vise ansiktet på slike aviser med lavt hold!

Og du har fortsatt ikke fått med deg at renta ikke er 13,5, men 15% ....

Lige efter bogen.
SEB fandt sin kattelem. Nu kunne de løfte deres håbløse target og faktisk ramme dagens niveau smart.
Taktisk siger de SÆLG.

Efter Q1 og lidt inde i maj,siger de 11 og KØB.

Fuldstændig som jeg har forudset og beskrevet før.

Lige efter bogen.
SEB fandt sin kattelem. Nu kunne de løfte deres håbløse target og faktisk ramme dagens niveau smart.
Taktisk siger de SÆLG.

Efter Q1 og lidt inde i maj,siger de 11 og KØB.

Fuldstændig som jeg har forudset og beskrevet før.

God aften

Det blir vel litt søkt å skulle påstå at en analytiker ikke har analytiske evner fordi man ikke er enig med det han har analysert seg frem til. Har flere ganger vært uenig med revisoren min, men han blir jo ikke noe mindre revisor av den grunn ... ;)
WETrader
20.03.2023 kl 19:09 3803

Som sagt...Litt fakta...det er en del (inkludert Uggedal fra SEB) som sier at PGS skal betale 15% på lånet...det er ikke riktig...de skal betale 13,5%....men de fikk ikke inn 450 mill...men 98% av 450...dvs...441 mill...så da må PGS bruke litt mer (9 mill) av sin cash beholdning slik at de kan innfri gamle lån...
Hardly
20.03.2023 kl 19:09 3805

Som igjen resulterte at hovedtråden til MPCC flyttet over til et annet media.
Slettet bruker
20.03.2023 kl 19:12 3816

Hva synes du om hans analytiske evner når han har hatt kursmål 3,50,- hele veien?
oppturen
20.03.2023 kl 19:26 3613

Gebyr eller omkostning er gjerne et passende begrep.

$9 mill er hva de koker ned til !!!
At Ramform Victory er reaktivert og vil tjene penger i 6 mnd i år er det ingen som nevner, heller ikke at Sanco Swift med nyrigget utstyr vil få en hel sesong i et nytt marked med nytt utstyr som ingen andre tilbyr.
Noen som tror disse 2 klarer å sope inn mer enn $9 mill ??

Hvor mye var den Brasil avtalen til Victory på nå igjen ?

Her er for mange bleiunger som ikke klarer å se for seg så store summer som PGS opererer med. 100 millioner nok er lummerusk i omsetningen til PGS!!
Slettet bruker
20.03.2023 kl 19:30 3556

Og olja fyker opp 👍
CapitaL
20.03.2023 kl 19:31 3544

Nei, vil tro at du hadde full oversikt allerede fredag kveld....

- PGS will pay a fixed coupon of 13.5% on its bond. However, the bond will
be issued at 98% of par, implying a yield north of 14%. In addition, there are ~USD8m
of fees associated with the raise, leaving cUSD433m of new debt raised out of the
USD450m outstanding amount.

181 mill NOK rett ut av vinduet.

Tallene er hentet fra DNB
Slettet bruker
20.03.2023 kl 19:32 3534

Har ikke du Rishioso fått med deg at med dette grepet og omrokering av gjeld får PGS ned renteutgiftene fra 110 millioner USD i 2022 til 61 millioner USD i året fra 3/23?

Likevel så klarer FA, Uggedal og nå selvfølgelig du få dette til å være noe negativt? Vel, PGS lå vel an til en enda bedre avtale, men gitt situasjonen som kom kastet på, synes jeg dette var vel blåst av Rune og CO.

Troverdigheten din er ikke til stede, det eneste som kommer ut av dine innlegg er at vi andre vet om du er ute eller inne. Og det er ikke interessant.
Redigert 20.03.2023 kl 19:34 Du må logge inn for å svare

Ja. Med 7 stk 3D skip i drift samtidig pluss Sanco Swift, blir det ca 22 millioner kroner.

Pr døgn.
Eller 84 mill på ei uke.
Eller ca 350 mill norske spenn på en måned.

Nei Huff og huff.

(omtrentlige tall med kjapp hoderegning, dette er selvfølgelig ikke eksakte summer, har ikke dradd på forhøyede rater)

Så ta det med en klype salt.
Redigert 20.03.2023 kl 19:41 Du må logge inn for å svare

Ikke bry deg om han. Ved 13,5 var det i helgen himmelrike.
Ved 15 er det krise

I helgen var han inne, nå er han ute. Derfor.

I morgen er det gått opp på 10 tallet igjen : )
Redigert 20.03.2023 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
HAS
20.03.2023 kl 19:44 3314

La nå pessimistene få boltre seg i negative signaler enn så lenge. Stormen er over, og vi andre kan lene oss tilbake og etterhvert ta imot meldinger som bekrefter at pengene fortsetter å renne inn i selskapet. Vil tro det finnes mer profesjonelle analytikere hos de større aktørene i markedet.
Zolly
20.03.2023 kl 19:52 3209

Utdaterte kursmål på kr 3,5-5 priser ikke inn refinansiering, men emisjon. Mao er målene uten relevans.

Slettet bruker skrev Og olja fyker opp 👍
Ser jammen meg ut som en rekyl er i emning.
😁

Så absolutt ikke - ligner ikke litt en gang ...Savner du STORE bokstaver og mange !!!!!! ???? ... ;)
Rull79
20.03.2023 kl 19:55 3186

Du er meg en fin en. Utrolig positiv til 13,5% rente, men så utrolig negativ til 14,5%. Du har null peiling på retningen på dette papiret, det har heller ikke jeg😅. Eneste som er sikkert er at om oljeprisen vender nå, så traff man bunnen i dag på under 9kr. Refi er ekstremt bull for PGS, nettopp fordi de reduserer utgiftene sine og vil kjøre ny refi om 2 år. Horisonten på de høye rentene er kort, det er det som er av betydning. Uggedal vet dette veldig godt, men i sin analyse kan kan ikke ta med faktor X. Inntjening,rater og late sale. Føler man seg overbevist av hva Sherwater, TGS og PGS beskriver, så er det bare å kjøpe på denne dippen..

I så fall supert - kjekkere å trade i et positivt terreng - så får vi bare håpe at ikke flere banker melder seg insolvent - i alle fall ikke med det første.... ;)
Redigert 20.03.2023 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
china
20.03.2023 kl 20:01 3109

Fearnley kutter i kursmålet sitt på 15 kr!!! Skulle ikke vi se litt økning her nå som usikkerheten rundt Ref er over?
Slettet bruker
20.03.2023 kl 20:09 3060

Hahahaha fy faen det er så vittig

Er folket klar?

…… trommevirvel 🥁
«PGS PRODUSERER IKKE OLJE»🎺 sitat rischioso og deretter spilte ikke en nedgående oljepris noe rolle. Nå er det positivt den stiger…😂

De som ikke flirer nå de er blottet for humor og har lite innsyn i hva rischioso lirer av seg på innsiden og utsiden

Jeg ler!
Redigert 20.03.2023 kl 20:34 Du må logge inn for å svare

Jeg også!
Tenk å tro at oljeprisen IKKE spiller inn på Oslo Børs!
🤣

Tror alle her vet at PGS ikke produserer olje mister😉
Redigert 20.03.2023 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
vende
20.03.2023 kl 20:15 3115

La oss slippe dette gnålet om rente ditt og rente datt. Kan da umulig være så vanskelig å sette et tall på det.

Obligasjon USD 450 mill med kupongrente 13,500%. Utstedt til 98% av pari, dvs. da spratt "kupongrente" opp til 13,776%. Husk, det skal fortsatt betales USD 60,75 mill. i renter. Omkostninger ved obligasjonen hadde vel kommet uansett om renten ble 12%, 13%, 14% eller 15%? Med omkostninger på ca. USD 8 mill. utgjør dette under under 2%. Altså obligasjon + under pari + omkostninger = rente på 14,030%.

Eller har jeg misforstått helt siden dn m.fl snakker om 15%.
Redigert 20.03.2023 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
kntfn
20.03.2023 kl 20:15 3106

Nei, men de er oljerelatert og er pinned til oljeprisen. Og da har det ikke noe å si om de ikke produserer olje. Om de hadde vært pinned til kilosprisen på smågodt hadde de fulgt den og.

Neimen, hva i alle dager, se på olja da..
Hvalross, hvor er du? Vi trenger ny overskrift.. 😄
Eller venter du til vi er i tosifra igjen i morgen tidlig?
Fischer
20.03.2023 kl 20:28 2900

Jeg forstår ut fra forumet i dag at det er store forvirringer hva refinansieringen i selskapet faktisk medfører i forhold til rentekostnader, og da spesielt innholdet i børsmeldingen fra fredag som gjelder flg.:
“The total interest costs for the Company will be reduced following the Transaction as the Company will have significantly less debt”

Jeg skal prøve å utdype det litt mer, gjennom talleksempel som kanskje er mer forståelig.
PGS har fra starten av 2022 og frem til utgangen av 2022 redusert sin netto gjeld med 34 % (fra 936 mill USD til 617 mill USD). Dette er gjort mulig pga 2 forhold. 1. Kontantstrøm fra løpende drift samt 2. Emisjoner/innbetalinger fra eierne.

Rentekostnader (interest expenses) var i 2022 110,3 mill USD (opp fra 99,4 mill USD i 2021). Økningen skyldes i hovedsak at rentenivået økte i 2022.

Hva vil rentekostnadene så bli de neste 12 mnd ?
Etter at refinansieringen er på plass vil selskapet ha en nettogjeld på på ca. 638 mill USD. Dette er fordelt på den nye obligasjonen (450 mill USD), Term Loan B (138 mill USD) og Senior Bond (50 mill USD). Totalt ca. 638 mill USD.
Overnevnte 450 mill obligasjon er kjent og har en fast rente på 13,5 % . Term Loan B har rente på LIBOR + 600 – 700 pkt (vil iflg. børsmelding gå ned med ca 1 % pga. bedret rating) pt. vil dette gi en rente på ca. 10,5 %, Senior Bond har en lignende rentesats – ca 10,5 %.

Ny fremtidig rentekostnad blir da på årsbasis:
450 mill USD x 13,5 % = 60,75 mill USD
138 mill USD x 10,5 % = 14,5 mill USD
50 mill USD x 10,5 % = 5,25 mill USD
Totalt vil forventet rentekostnader de neste måneder bli innenfor intervallet 80 – 85 mill USD

Konklusjonen er at PGS nå vil få en rentekostnad som er 25 – 30 mill USD lavere på årsbasis enn hva selskapet hadde før 2022 (før gjeldsreduksjonen) ! (fom. Mars 2024 vil det bli ytterligere redusert når Term Loan B lånet nedbetales)

Og det er dette selskapet prøvde å få frem i børsmeldingen etter refi var på plass – ref “The total interest costs for the Company will be reduced following the Transaction as the Company will have significantly less debt”

Det er opplagt at ledelsen helst hadde sett at renten på obligasjonen ble lavere enn 13,5 % nominell/14,5 efffektiv, men i lys av bedret marked, økte priser, skip ut av opplag +++ har nok ledelsen valgt å svelge denne kamelen da de så at makrobildet ble så rufsete som det ble. Uansett var det utfra ratingen på gjelden (som også er påvirket av tidligere historikk) helt opplagt at selskapet ikke kunne få en pris i nærheten av 10 tallet.

For meg er det utrolig at det kan bli så mye støy knyttet til prisen og «utelatt informasjon» rundt obligasjonen, når hovednyheten vedr. refinansiering og nedbetaling av den høye gjelden er det markedet har etterlyst i flere år. Nå er begge forhold på plass, og viktigheten av dette druknet jo helt tidlig på dagen i dag.

Til slutt kan jeg bare nevne at jeg tegnet meg for minstebeløp i obligasjonen. Å motta årlig rente på tett på 15 % årlig med de sikkerheter som ligger til grunn i denne obligasjonen (skip og bibliotek ++) vurderer jeg ikke til «high risk». Det er rett og slett et tilbud man ikke kan si nei til. Og er en grei vekting mht. risiko ifht. aksjebeholdingen.

Ha en fortsatt fin kveld 😊

Please!! Igår varslet Volante at kursen ville "gå over 15 i løpet av morgendagen".

Hvorfor sitte å fremstille et tomt håp som en eller annen informert påstand?
Redigert 20.03.2023 kl 20:36 Du må logge inn for å svare

Takk. Bare takk!

At man kan få til mye støy er fordi man VIL!

FA vil nettopp det. Dette innlegget kan ingen misforstå.... eller 🤔🙄
Slettet bruker
20.03.2023 kl 20:35 2885

Jeg vet. rischioso er ikke klar over det til en hver tid. Mannen esser på leggen flere ganger uka
Redigert 20.03.2023 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
KommersK
20.03.2023 kl 20:40 2804

'' I morgen er det gått opp på 10 tallet igjen : )''

Please!! Igår varslet Volante at kursen ville "gå over 15 i løpet av morgendagen".
Hvorfor sitte å fremstille et tomt håp som en eller annen informert påstand?

Helt enig. Haussingen her inne er endeløs. Men ingen kan vel feste lit til en skapning som ikke vet forskjell på ordene ''gått'' og ''godt''.

Fin oppstilling! Så i løpet av 4 år har PGS spart litt over 2 kr per aksje på kun rentekostnader.
2023 * 30m$
2024 * 45-50m$
2025 minimum 45-50m$ (Kan refinansieres etter 2 år)
2026 minimum 45-50m$

Noe å tygge på.

Takk!
Stadig noen gull inlegg her inne, de drukner bare litt i mengden! 😄
Slettet bruker
20.03.2023 kl 20:51 2665

De kritiske røster i helgen som ble utstyrt med klovneneser og ble kalt usaklige av flere medlemmer mens de tok imot rischioso med åpne armer mens han talte for og hausset har idag holdt stort sett godt munn.

Idag har Pgs fulgt samme vei som alt oljerelatert. Equinor, Soff, Dno, Siem etc. ingenting som tilsier 10kr imorgen pga oppgangen fra midten av dagen. Det meste av oljerelatert vendte nord med samme graf i forskjellig volum. Refi ble ikke tatt imot godt. Da hadde kursen gått stikk motsatt av Oslo børs i åpningstimene. Kan være lurt å sikre litt imorgen. Det er kun ment som et godt råd!
Dette skal svinge fremover og muligens ned på 7 tallet, dessverre.
Redigert 20.03.2023 kl 21:17 Du må logge inn for å svare