RECSI - Kina inn i USA!

MikkeMus
RECSI 14.03.2023 kl 06:49 5648

Dette er viktige nyheter!

Kina er i ferd med å fokusere på USA. ... I følge Bloomberg/Finansavisen tar nå store kinesiske solselskaper de første skritt å etablere seg i USA. Dette fordi flere kinesiske selskaper er ekskludert fra det amerikanske markedet grunnet bruk av tvangsarbeid blant uigurer og andre muslimske minoriteter i Xinjiang-provinsen. I tillegg ønsker de kinesiske selskapene å sikre seg midler fra Inflation Reduction Act (IRA)

1. Longi Green Energy Technology skal sammen med en amerikansk partner bygge en 5 GW stor solpanelfabrikk i Ohio. Forventet produksjon mot slutten av 2023
2. JA Solar skal bygge en solpanelfabrikk med en kapasitet på 2 GW i Phoenix. Forventet produksjon mot slutten av 2023.

Med den gigantiske satsingen som nå er på sol, batteri og semiconductor i USA og Kina, så tror jeg REC Silicon både har sikret seg en avtale med Hanwha som tar høyde for dette, samtidig som gigansatsingen også vil legge grunnlaget for å øke FBR-kapasiteten ved ML, eventuelt bygge «ML2» - og ikke minst øke kapasiteten i Butte

https://www.finansavisen.no/energi/2023/03/13/7993012/kinesiske-solenergiselskaper-investerer-i-usa?internal_source=sistenytt
Redigert 14.03.2023 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
MorganKane
14.03.2023 kl 15:51 5190

Ser at shorten dekket inn ca 500 000 aksjer i går. Sakte og kontrollert dekker de inn (med små salg inne i mellom). Som jeg har nevnt før; å dekke inn shorten er en kunst. Og imens lar småaksjonærene seg "loppe" for knapper og glansbilder...
Redigert 14.03.2023 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
14.03.2023 kl 17:08 5009

Jeg tenker at så lenge denne aksjen er belemret med så mange kortsiktige spekulanter - som i liten grad vet hva de kjøper - og enda mindre grad hva de selger, så vil short greie å håndtere dette greit.

Problemet med denne aksjen er de mange spekulative småaksjonærene som er inn og ut - alt utfra egen dagsform. Det er disse short vedder mot - og vi vil aldri komme oss videre før disse «råtne eplene» har valgt exit.
Redigert 14.03.2023 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
MorganKane
14.03.2023 kl 17:38 4911

Joda,

Tiden jobber for oss og imot short. Disse småaksjonærene som selger og kjøper på måfå representer maks et par-tre millioner aksjer (tror jeg). Det er kun en brøkdel av short. Ergo, gitt at markedet generelt IKKE kræsjer så skal vi opp fremover. Vi får bare vente på nyheter om obligasjonslånet. De som er nervøse for kriseemisjon bør holde seg utenfor. For oss andre er det bare å sitte og vente. Jeg tipper vi hører noe i løpet av mars, eventuelt første uke av april.
Redigert 14.03.2023 kl 18:04 Du må logge inn for å svare
polion
14.03.2023 kl 18:01 4827

Nok en gang det gjentagende gnålet/tøvet, der de «uvitende» småaksjonærene (+short) får hovedskylden for dagens lave REC-kurs. Hvis småaksjonærene/short (eller hvem i all verden det måtte være) er skyld i en «kunstig lav kurs», så hadde selvsagt de store profesjonelle investorene kjøpt med begge hender. DET GJØR DE DEFINITIVT IKKE!

Ser ikke ut til at verken Musa eller Morgan helt vet hvordan dette virker. Fakta er at det ikke finnes en bedre kjøpsmulighet enn en aksje som er «manipulert» til et «kunstig lavt nivå». Nei, det er bare å gi seg ende over.
MikkeMus
14.03.2023 kl 18:36 4719

Jeg sliter med å forstå logikken rundt obligasjoner - og hvordan obligasjonsmarkedet fungerer.

SPØRSMÅL: Med bakgrunn i siste dagers bankkollapser, så har både den amerikanske 2-åringen og 10-åringen falt relativt kraftig. Vil disse endringene i korte og lange renter være gunstig eller ugunstig i forhandlingene, som nå muligens pågår, med hensyn til rullering eller nytt obligasjonslån? … Har du (eller noen andre) peiling?
MorganKane
14.03.2023 kl 22:09 4368

Uroen skaper i utgangspunktet usikkerhet. Men jeg tror dette er under kontroll og gitt at markedet blir trygge på det samme, kan det i neste omgang være positivt i den forstand at fed blir litt forsiktigere å heve rentene videre fremover. Det vil i såfall gjøre at obligasjonslånet kanskje rulleres noe lavere enn det ellers ville gjort.

Men jeg tror dette har minimalt å si fordi 1) obligasjonslånet, viss det rulleres, blir sannsynligvis betydelig mindre enn det var og med kortere løpetid, 2) viktigere enn selve renten er påslaget/premien på toppen av renten. Denne kan være alt fra bare noen få prosent opp mot kanskje 10 % (jeg tror det havner i nedre del). Og for forhandlingene om premien, som kanskje er det du spør om, tror jeg ikke dette spiller noen trille. Da skal det mer støy til. Mer langvarig støy. Slik sett var nedskytingen av dronen over Svartehavet verre. Siden det også er storm i et vannglass så er det fortsatt gode markedsutsikter innenfor alle tre segmenter, kapitalsterk hovedeier, sikre store kontrakter og at gjenåpningen av ML fortsatt går som planlagt (utvidelsen av Butte også forsåvidt) de faktorene som betyr noe. Jeg mener det er dette som sier noe om risikoen til obligasjonseierenog som dermed er med på å bestemme premien. Ikke den kortvarige støyen vi har sett nå...
MikkeMus
15.03.2023 kl 07:04 4011

MorganKane: ... Jeg er faktisk litt usikker på hva jeg egentlig spør om - og det skyldes at jeg ikke forstår prosessene for hvordan en et obligasjonslån etableres eller rulleres - ei heller hvordan rentesettingen skjer.

MIN FORELØPIGE FORSTÅELSE ER FØLGENDE: La oss tenke oss at REC Silicon trenger en milliard kroner. Da kan de eksempelvis utstede en obligasjon, som investorer kan kjøpe, mot at REC Silicon eksempelvis garanterer investorene en rente på 15% pro anno. Investorene vil på denne måten bli garantert en årlig avkastning på 15% ved å ha en eierandel i selskapets gjeld. Hvis min forståelse foreløpig er riktig (korriger meg hvis den er feil), hvordan skjer denne prosessen?

Jeg tenker, at hvis de lange eller korte markedsrentene er høye, så antar jeg at renten på et obligasjonslån vil være relativt mye høyere, enn hvis de korte og lange rentene er lave, men HVORDAN fastsettes rentesettingen? Intuitivt så tenker jeg at fremtidsutsiktene til selskapets inntjening vil være avgjørende for hvor høy rente investorene vil kreve for å investere i obligasjonen, men hvordan skjer dette i praksis? - Og, hvordan finner REC Silicon disse investorene? ... -Dernest, hvis REC Silicon ønsker å rullere eksisterende obligasjonslån til en lavere renten, hvordan skjer denne prosessen? Må selskapet da forhandle med eksisterende investorer i obligasjonen ???

Nb. Jeg forstår heller ikke hva du mener med "påslag"-

Redigert 15.03.2023 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
MorganKane
15.03.2023 kl 07:24 3936

Jeg vet ikke nok om dette jeg heller. Er da for pokker meg ikke blåruss....😁

Men med påslag så mener jeg følgende. La oss si dem vanlige pengenarkedsrenten er 5%. Hvis da påslaget for denne type lån er 5% så blir renten til Recsi 10%. Hvis påslaget er 10% så blir renten 15%.

Detaljene har jeg ingen anelse om. Men gå tilbake til våren 2018 i børsmeldingene så får du et lite innblikk. Situasjonen da var dog mye dårligere for Recsi og påslaget ble høyere enn hva det eventuelt blir nå (tror jeg).

Slettet bruker
15.03.2023 kl 07:43 3867

Dette var mange spørsmål tidlig på morran, Mikke. Det var vel folk med nødvendig og relevant kompetanse i Arctic og DNB som tok seg av dette for selskapet. Om ikke mange dagene får vi i alle fall vite hva REC gjør videre; om de ønsker et nytt obligasjonslån eller ikke, om de får det de trenger gjennom forskuddsbetaling fra Hanwha eller om de ønsker å benytte seg av emisjonsfullmakten på 20%. Kanskje du finner noen detaljer på:

https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=446184&attachmentId=8939&obsvc.item=1 og/eller generelle svar her:

https://snl.no/obligasjonslån
MikkeMus
15.03.2023 kl 08:44 3675

Ok, "påslaget" er altså det investorene får ekstra for å putte pengene i obligasjonen framfor å sette pengene i banken til vanlig markedsrente.. Så da blir spørsmålet hvor stort påslag investorene vil kreve for å putte pengene sine i et lån til REC Silicon (?)
Redigert 15.03.2023 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
15.03.2023 kl 08:57 3603

Takk for vedleggene, de kan mest sannsynlig klargjøre mye av det jeg spør om :)
Redigert 15.03.2023 kl 08:59 Du må logge inn for å svare
Stabukk
15.03.2023 kl 09:50 3458

Eit spørsmål litt på sida, men har vi ei forståing av kvifor Lodbrok halverte frå vel 12 mill. til vel 6 mill. aksjar? Ut frå tidlegare info var Lodbrok tungt inne som eigar i Rec si obligasjonsgjeld. Men har kanskje ikkje nådd fram med tilbud om eit nytt lån? Vi veit vel heller ikkje kven som kjøpte Lodbrok sine aksjar? Eller har nokon kunna lesa det av Rec sine oppdateringar av Topp 20. Der viser siste liste ca 46 prosent.

Uansett kva vi har av teoriar, må vi berre venta på ei snarlig avklaring. Hadde nokon i markedet visst meir enn andre om ei negativ løysing med fare for utvanning, ville vel det ha påvirka kursen negativt.
Redigert 15.03.2023 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
15.03.2023 kl 10:07 3397

Jeg har egentlig ikke peiling, men intuitivt så tenker jeg at grunnen til Loodbrook reduserer sin eksponering er at de forventer lavere rente om eksisterende lån rulleres. Dette skyldes igjen at usikkerheten til caset er betydelig redusert siden forrige korsvei.
Redigert 15.03.2023 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Null
15.03.2023 kl 10:24 3331

til slutt blir det bra ;)
Null
15.03.2023 kl 14:05 3079

Det var en voldsom nedgang til nå kommer vel mer i slutthandelen, nesten så jeg tror på 15,5 i dag ned to kroner fra topp og 10-12% ned i dag

Det er på slike dag man må stole på at selskapet har orden på finansene, ellers kan det bli en litt større nedtur enn vi kan komme til å like ;)
Redigert 15.03.2023 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
15.03.2023 kl 14:53 2920

Det er vel slik man må tåle om man er med på OBX leken og satser på aksjer. Fiskeboller og vann til middag i dag for å begrense tapet litt. Jeg hoppet ikke av i dag og satser derfor på at tiden leger alle sår...? (Time will tell)
Allroad18
15.03.2023 kl 15:22 2837

Opp med en hånd de som har fått kjørt psyken idag !
MikkeMus
15.03.2023 kl 15:24 2821

Med problemene i Credit Suisse, så har bankkrisen også fått fotfeste i Europa. Turbulensen på verdens børser kommer nok til å fortsette i tiden som kommer.

…. Det blir nå spennende å se hva sveitsiske myndigheter - og ikke minst, hva Den europeiske sentralbanken gjør for å gjenopprette tilliten til bankvesenet.

Vil de gjøre som Biden-administrasjonen gjorde for noen dager siden, nemlig å roe markedet ved å garantere for innskuddene til alle enkeltpersoner og bedrifter som har plassert pengene sine i sveitsiske og europeiske banker innenfor EU området?

…. Hvis ja, så vil dette koste betydelige summer - og det vil også legge en ny standard for alle banker, inkludert bankene i Norge. En annen mulig konsekvens er at de varslede rentehevingene vil bli reversert eller satt på vent, tror jeg.

For oss som er RECSI aksjonerer så er det mest interessant å finne ut om dette vil ha noen praktisk betydning for fremdriften av planene til REC Silicon.

Anbefaler folk om enten å selge, eller sitte stille. Personlig velger jeg å sitte stille også gjennom denne stormen.


Redigert 15.03.2023 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
15.03.2023 kl 15:51 2743

Hånden hevet - men det går faktisk helt fint. Har vært med så mange år at man klarer å ikke legge følelser i dette. For noen år siden var jeg helt shaky på slike dager, men for å være helt ærlig så går det helt OK selv om kurven stadig daler nedover.... Det eneste som tynger er at man ikke har noe cash man kunne gått inn med og kjøpt litt mer når stormen stilner, for det gjør den på et eller annet tidspunkt. Det er mange forståsegpåere som hiver besin på bålet nå ser jeg. Skal ikke dømme de for det, for kanskje får de rett..???
1. https://www.finansavisen.no/finans/2023/03/15/7993906/harald-magnus-andreassen-ser-borsfall-pa-40-prosent
2.https://www.finansavisen.no/makro/2023/03/15/7993901/kyrre-aamdal-krisegrep-kan-forsterke-uroen
3. https://www.finansavisen.no/finans/2023/03/15/7993777/karl-johan-molnes-dette-er-bare-begynnelsen
Redigert 15.03.2023 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
15.03.2023 kl 22:57 2414

Den sveitsiske sentralbanken sier i kveld at de vil hjelpe Credit Suisse om nødvendig, men dette er vel ikke tilstrekkelig hvis tilfellet Credit Suisse bare er et symptom på noe mer alvorlig og større?

https://www.dn.no/marked/den-sveitsiske-sentralbanken-sier-den-vil-gi-credit-suisse-likviditetshjelp-om-nodvendig/2-1-1420419
MorganKane
16.03.2023 kl 07:36 2254

Og hva er symptomet? Jo fallende obligasjonsverdier. Ikke tap på utlån. Det som egentlig er den eneste grunnen til at man kan få en skikkelig finanskrise. Dette er altså egentlig ikke et problem. Bankene tjener mer enn noensinne på sine vanlige tjenester. Staten kan lett gå inn og låne de bankene som er svært høyt eksponert i obligasjonsmarkedet . Det er den midlertidige verdien på obligasjonene som er redusert, ikke den reelle verdien. Og hvorfor? Jo, fordi de løpende rentene har økt og relativt sett så tjener man dermed mindre på å sette pengene i obligasjoner med lavere renter. Dermed er det ingen som vil kjøpe de nå. Og når banker da må selge obligasjonene for å bedre likviditeten så går det som det går. Men obligasjonene har jo ikke mistet verdien sin. De vil bli innløst til avtalt beløp når løpetiden er ute. Dermed er det heller ikke noe problem for sentralbanken å låne utsatte banker penger for å sikre likviditet. Hvis nødvendig. Jeg blir mer og mer sikker på at dette er en kjempekjøpsmulighet. Ikke bare i Recsi forsåvidt, men over hele linja.


Muligens ikke så bra forklart, men det er helt sikkert en blåruss her som kan forklare det bedre.
MikkeMus
16.03.2023 kl 08:10 2179

Morgan Kane, de fleste av oss sliter sikkert med å forstå obligasjonsmarkededet, men det er kult at vi nå prøver å forstå, så om formuleringene blir litt uklare, så vil de forhåpentligvis bli klarere når vi har fått større forståelse.

Svært høy eksponering mot obligasjonsmarkedet trekkes fram som hovedforklaringen, men i tilfellet Credit Suisse, så vektlegges også dårlig drift over svært lang tid. Sik jeg intuitivt forstår problemet relatert til obligasjonsmarkedet (mulig jeg tar feil), så har det du omtaler som "påslaget" gradvis blitt borte parallelt med den aggressive rentehevingen til sentralbankene. ... Når det gjelder Sveits, så lurer jeg på om de har samme regler knyttet til eksempelvis likvide midler som eksempelvis banker innenfor EU området, men siden bankvesenet er ganske komplekst og uoversiktelig, så tenker jeg at det mest sannsynlig finnes flere banker, også innenfor EU området, som har "råtne lik i skapet". På ett eller annet tidspunkt så tenker jeg derfor at den Europeiske sentralbanken må komme på banen å garantere for innskuddene til privatpersoner og bedrifter, slik vi nå har sett at Biden-administrasjonen har gjort.

SPØRSMÅLET nå er om bankkrisen vi nå ser utspinne seg i vil ha betydning for REC Silicon, hvis de velger å rullere eller etablere et nytt obligasjonslån før midten av april ??? ... Hva tenker du, eller noen andre, om dette ?? .... Er spørsmålet overhode relevant ??

Redigert 16.03.2023 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.03.2023 kl 08:47 2048

Mikke, om noen dager får vi fasit. Det finnes sikkert flere alternative muligheter for veien videre, men vi må nesten stole på at ledelsen i REC velger den beste for selskapet (og oss aksjeeiere).
Om noen dager vet også Group14 (stammer navnet fra det periodiske system, tro…?;) mer om deres planer for gigafabrikken i Moses Lake blir godkjent eller ikke. Er det sammenheng mellom REC’s valg mht obligasjonslånet og Group14’s planer? Det vet vi ikke, men hvis det er/blir en sammenheng får vi snart svaret på det også. Tålmodighet er en vanskelig øvelse…😉
MikkeMus
16.03.2023 kl 08:50 2024

La meg presisere: Det er statsobligasjonsmakredet disse bankene har vært eksponert mot, noe som vi vet, anses som svært trygge obigasjoner, men som er satt under stort press grunnet de aggressive renteøkningene. Den sveitsiske sentralbanken går nå inn med store beløp for å redde Credit Suisse. Noen mener dette kan forsvares, da det som nevnt er statsobligasjoner som har fått de nevnte bankene til å slite.
MorganKane
16.03.2023 kl 09:03 1952

Jeg vil ikke si at de er under stort press, men de verdsettes lavere per nå. Dette fordi renten i disse er lavere enn de løpende rentene (pga rentehevingene). Dermed er det ingen som vil ta over disse (kjøpe) til pålydende verdier. Dette til tross for at det går ikke ann å få sikrere steder.

Når da kunder får panikk og begynner å hente ut penger virkelig store kvanta fra banken må banker med lav likviditet og høy eksponering mot obligasjonsmarkedet selge obligasjoner. Og siden renten på disse er betydelig lavere enn på "konkurrerende" papirer så får de kun solgt de for betydelig lavere summer enn pålydende.

Men dette er ikke råtne lån. Dette er ikke tapte penger i den forstand. De pålydende verdier er der. Det er bare det at de ikke får ut pålydende før obligasjonen går ut (slik jeg har skjønt det). Dermed er det ingen risiko for staten å garantere for likviditeten slik at bankene som er utsatt slipper å selge obligasjonene på billigsalg.

Dette mener jeg er forsvarbart. Hvis markedet blir beroliget så løser dette seg selv.
MorganKane
16.03.2023 kl 09:10 1906

Når det gjelder Recsi sitt obligasjonslån spiller dette ingen trille. Det er mange mulige veier for Recsi å innløse dette. Hvilken de velger får vi vite i løpet av noen uker.

La oss tenke oss er scenario hvor de, pga. bråket som har vært, får en rente som er ett par prosentpoeng høyere enn de ellers ville fått (jeg tror ikke noe på det, men la oss likevel si det). Hva betyr dette? La oss si at de rullerer hele lånet på 110 mill usd. 2% høyere betyr da 2.2 mill usd i året. Med en Ebitda på 100-300 mill usd/år pluss pluss så betyr det lite og absolutt ingenting i forhold til hvor kursen er i dag.
Null
16.03.2023 kl 12:41 1704

Det blir vel litt spennde å se hva som komemr denne uken og neste uke
holder 16 i dag?

eller dupper vi mot kvelde, frem til nå kl 1230 er jeg godt fornøyd med dagen i dag litt i plus mens ose er noe ned
Null
16.03.2023 kl 16:33 1539

Da var fasiten her
vi holdt oss over 16 endte på 16,22 må si det er en god dag..... etter fallet i går men likeveld
10 % ned i går og 2.5
opp i dag så er det litt igjen