OCE - Ocean Energy AS - 2023

Slettet bruker
OCE 14.03.2023 kl 11:05 7299

På denne tråden kan vi diskutere og skrive om Ocean Energy AS. Oppretter herved en ny tråd for 2023, noe á la de som tidligere er blitt opprettet av "Rockall" for tidligere år.

Lenke til hjemmesiden:

https://www.ocean-energy.no/
Redigert 14.03.2023 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2023 kl 11:08 7281

Ocean Energy AS har nå publisert sin informasjonskalender for 2023. Noen tanker om denne? Min første tanke er at jeg synes det er noe spesielt at første aksjonærbrev for året først er ventet publisert medio juni i år.

kilde: https://www.ocean-energy.no/2023/03/13/ocean-energy-informasjonskalender-2023/

Hilsen

Shade7
Redigert 14.03.2023 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
TheKurgan
14.03.2023 kl 13:35 7237

Flott med all info om dette grønne energiselskapet, vært stille en liten stund nå.
Ja enig, litt lenge å vente til juni på oppdateringer. Det blir da svært lett å tenke at det er lite å melde om med mindre de jobber hardt med noe større som må sikres bedre før det kan publiseres eller tenkt offentliggjort samtidig. Er jo lov å håpe.
Kan også tenkes at de har fanget opp at behovet for slik informasjon/oppdateringer er dypt savnet og løser det på denne måten.
mimer
22.03.2023 kl 08:44 7082


Bra artikkel om Havkraft og bølgekraft i Fiskeribladet.

Det som kan være interessant å merke seg ifht OCE er det det skriver om "stor interesse".
Også interessant å merke seg at vindkraftmotstandere peker mot bølgekraft, f.eks. Motvind. OCE burde fått til et møte med de for å informere om at det finnes flere selskaper i Norge som jobber med lokalutviklet teknologi. Så kan slike organisasjoner ta det videre mot myndigheter og politikere...

Stor interesse

Interessen fra inn- og utland er stor, forteller gründeren. Noen videre markedsføring har de ikke gjort mot utenlandsmarkedet – ennå. Målet er imidlertid intet mindre en verdensdominans.

- Bølgekraftverket hans har overlevd utenfor Stad. Nå vil han erobre verden.
https://www.fiskeribladet.no/tekfisk/bolgekraftverket-hans-har-overlevd-utenfor-stad-na-vil-han-erobre-verden-/2-1-1219098
ziik
29.03.2023 kl 00:52 6950

Er det noen nyheter ang notering på børs?
mimer
01.04.2023 kl 17:00 6834

Selv om første aksjonærbrev i år kommer senere enn "tradisjonen tro", så håper / forventer jeg at OCE melder "når de har noe å melde". Siste aksjonærbrev fra i fjor høst indikerte flere nye initiativer i Malaysia. Vi hører gjerne om fremskritt og status der, håper de klarer å lande noe konkret.

Med tanke på danges marked er det nok tøft for lille OCE å hente penger via meglere til Hellas-piloten. De trenger en "rik onkel" eller noe for å hoste fram de nødvendige millionene tror jeg slik finansmarkedet er akkurat nå...
Slettet bruker
04.04.2023 kl 17:04 6719

Jeg tror ikke OCE melder nyheter, selv ikke de av stor betydning, utenom aksjonærbrevene. Det har vært tradisjon for å gjøre det slik. Men det kan gjøre at interessen for selskapet blir mindre, og at aksjonærer ikke så lett vet hva som foregår "i selskapet sitt". De har slitt med å få til gjennombrudd, men håper det kjem i løpet av året.
mimer
17.04.2023 kl 09:23 6521

Som nevnt på Havkraft-tråd her inne, så hadde FinTwitPodden intervju med daglig leder i Havkraft nylig. Mye går naturlig nok spesifikt på Havkraft, men det er også noen betraktninger av mer generell art rundt bølgekraft og markedet, som bør være interessant også for de av oss som er interesserte i Ocean Energy:

- I denne episoden snakker Leo Rundgren Olsen med CEO i Havkraft, Geir Arne Solheim. Havkraft AS er et norsk selskap som fokuserer på utvikling av teknologi for å utnytte energien i bølger og havstrømmer. Selskapet har utviklet en unik teknologi for å konvertere bølgebevegelser til elektrisitet ved hjelp av en flytende enhet som kan plasseres langt til havs. Havkraft AS ble grunnlagt i 2009 og har siden da utført omfattende testing og forskning for å optimalisere teknologien. Selskapet har som mål å bidra til en renere og mer bærekraftig fremtid ved å levere fornybar energi fra havet.

https://podcastaddict.com/episode/155629147
mimer
12.06.2023 kl 21:18 5955

Da er vi i medio juni, tidsrommet for årets første aksjonærbrev iflg informasjonskalenderen på hjemmesidene. Årsoppgjør 2022 publiseres 18. juni, så kanskje de kommer samtidig?
mimer
29.06.2023 kl 10:36 5657

Melding fra selskapet lagt ut i dag, aksjonærbrevet forsinket. Antar hovedgrunnen er grunnet forklaring i tidligere melding i vår.

Informasjon til aksjonærene
Denne gangen bare må vi beklage at det ikke har vært mulig for oss å få lagt ut det planlagte aksjonærbrevet til det tidspunktet vi tidligere har skissert og opplyst. Dette skyldes ene og alene ytre forhold som vi selv ikke har kontroll på. Vi jobber med saken, og så snart vi har fått produsert det nye aksjonærbrevet med oppdateringer om prosjektene våre, vil det legges ut på hjemmesiden vår.

I mellomtiden ønsker vi våre aksjonærer og samarbeidspartnere en riktig god ferietid!

28. juni 2023

https://www.ocean-energy.no/2023/06/28/melding-2/

Og så har de lagt ut innkalling til generalforsamling:

https://www.ocean-energy.no/2023/06/20/innkalling-til-ordinaer-generalforsamling-7/



TheKurgan
29.06.2023 kl 15:33 5595

Takk for info Mimer.
Ringte de akkurat nå. Generalforsamlingen var jo nå på tirsdag 27 juni.
De skal nå i ettertid fordele 10.000.000 opsjoner (T-retter) som må løses inn innen 5 år, da til 1,50,- /stk.
Kan jo bli en liten gullgruve om man kommer med der og kursen drar på nå fremover. Var på rundt 1 kr. sist mener jeg.
Hører jo lite fra de så veldig spennende hver gang det er informasjon fra de. Spesielt Hellas lurer jeg veldig på.
Så hadde det jo vært gøy om de ser etter en måte å få inn kapital via en notering, OTC for eksempel.
Redigert 02.07.2023 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
mimer
02.07.2023 kl 17:39 5482

Topp at du har snakket med de - sa de noe om Hellas da? Eller aktivitetene i Asia i fjor høst?

Jeg så det om tegningsretter i innkallingen til GF, men skjønte ikke helt hvordan dette er tenkt å fungere. Vil seksapet tildele disse til ønskede deltagere e.l.?
TheKurgan
02.07.2023 kl 21:37 5429

Han som svarte var egentlig ganske opptatt, så fikk ikke så mye mer ut av han.
Vet altså ikke noe mer om det du spør om. Vi får vente på neste aksjonærbrev.
mimer
20.07.2023 kl 09:01 5133

Nytt aksjonærbrev ute nå:

https://www.ocean-energy.no/wp-content/uploads/2023/07/Ocean-Energy-AS-aksjonaerbrev-IV-torsdag-18.-juni-2023.pdf

Det virker som mye status quo ifht forrige aksjonærbrev fra i fjor høst.

Jobber fortsatt med finansiering for fullskalatest i Hellas, må hente 10 MNOK. Kapitalmarkedet for selskaper som OCE er vel rimelig blytung for tiden.
Synd det skal være så vanskelig å hente relativt beskjedent beløp for uttesting av teknologi som, hvis vellykket, kan ha stort potensiale.

Angående Malaysia så ser det som er nytt ut til å være samarbeid med Petronas og UNITEN, som er eid av TNB (nevnt i tidl. brev). Dette høres mer interessant ut enn tidligere forsøk med YTL etc...Tvi-tvi til det, vi trenger litt medvind nå etter lang periode med stillstand og venting.
Hoarder1
08.10.2023 kl 08:43 3993

OCE jobber visstnok med sluttfasen nå, med å ferdigstille "Det Balanserte System", noe som skal fortsette ut(over) 2023. De skrev jo at de har påbegynt "road show" for å begynne å selge inn bølgekraftparker World Wide allerede no. Men samtidig skrev de jo at dei fortsatt trenger å teste ut DBS gjennom en hel vintersesong? Eller har jeg misforstått? Uansett, som nevnt før, det burde ikke være umulig å skaffe pengene inn for å slutt-teste DBS gjennom ein vintersesong. OCE fra kr. 1,35 per aksje, no ned til at dei selger for kr. 0,40? Det går feil vei. Håper den nye, yngre ansatte tar mer grep.
TheKurgan
08.10.2023 kl 17:28 3921

Takk for alt av engasjement her i gruppa, er jo en veldig slille periode nå.
Hvorfor står det egentlig «Slettet bruker» her oppe, hvem har laget den?
Slik situasjoen er for tiden burde denne tråden heller ligget under Energi vel?
Hoarder1
08.10.2023 kl 21:10 3881

Det er jeg som har laget denne tråden, før jeg slettet brukeren/brukerne min (Hoarder og Hoarders), og tok en pause. Ja, burde vel ligget under "Energi", kanskje, men er jo også å rekne for en "grønn aksje". Jeg har vært aksjonær i OCE i mange år og føler det går for sakte fremover, jeg hadde trodd og håpet de skulle ha kommet lengre nå. Er det ikke tre år siden Hellas-avtalen med Terna ble signert? Dét ble jo ikkje noko av. Slutt-test av DBS har jo også tatt tid. Har jo nevnt utallige ganger; hvor vanskelig kan det egentlig være å skaffe rundt 20 mill. NOK til ein slik testing..? Håper de snart får gjennombrudd, bare de kan få ferdig produktet DBS.
Redigert 08.10.2023 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.10.2023 kl 21:33 3863

Her er en av grunnene for at de sliter:

« Bølgekraften regnes som et supplement til blant annet vannkraft, i likhet med vindkraft. I drift er den uten tvil konkurransedyktig på alle områder, også når det gjelder prisen per produsert kilowattime.

Det er en kjensgjerning at de ansvarlige politikere og myndigheter i Norge avslår bølgekraft som energikilde, og «kaster på dør» alle henvendelser i saken. Ikke engang støtteapparatet ENOVA eller Forskningsrådet viser interesse.»

https://www.nettavisen.no/okonomi/hvorfor-er-bolgekraft-bannlyst-i-norge/s/12-95-3423918790

OBS Artikkelen er tre år gammel, men tror ikke det betyr så mye.

Vi skal altså fra politisk hold ikke utvikle bølgekraft. Da er det ikke lett å hevde seg. Onde tunger vil også ha det til at vindkraftindustriens lobbyvirksomhet er aktive for å hindre bølgekraftverk. Der er det jo som kjent mye rart og tvilsomt.
Hoarder1
08.10.2023 kl 22:27 3846

Olje- og gasslobbyen samt vindkraftlobbyen i Norge har virkelig taket på politikerne, så i Norge er nok bølgekraft vanskelig å få til, selv om det virker litt som "vinden har snudd" no. Virker som det er meir politisk vilje, også her til lands, for å se på bølgekraftteknologien. Likevel er det EU og Malaysia som nå kan se ut til å være mest aktuelle for OCE å selge seg inn hos.
Fluefiskeren
08.10.2023 kl 22:59 3831

Det er synd for Norge er jo som skapt for bølgekraft. Merkelig at bølgekraft og kjernekraft ikke er diskusjonstema her hjemme.
Hoarder1
09.10.2023 kl 12:54 3762

Havkraft har i dag publisert samarbeid med Equinor om Havkrafts bølgekraft-teknologi, så dette kan kanskje gi ringvirkninger også til OCE- Ocean Energy AS? Hva tenker dere?

"October 9 2023
Equinor, as a leading global energy company, is eager to explore the potential of wave power as a sustainable energy source for the industry. Therefore, Equinor has engaged Havkraft to conduct a study that will investigate the feasibility of integrating Havkraft wave energy converters (H-WEC) on MODUs, with the goal of significantly reducing operational CO2 emissions and promoting sustainable development within the industry."

Kilde: https://havkraft.no/thenews/
MrInvest
28.10.2023 kl 14:00 3353

Du glemmer å nevne at disse aksjene enten skulle slettes eller KUN bli tilbudt eksisterende aksjonærer til en svært gunstig pris på 0,45 pr. aksje. Sist "emisjon" åpen for alle var på 1,35 pr. aksje.

Den nye ansatte: Andreas Økland, har absolutt faglig tyngde, men siste ordet ligge nok fremdeles hos daglig leder: Asbjørn Skotte. Sånn som jeg forstår det, så har ikke Ocean Energy noen form for markedsføring eller planlegging. Om Ocean Energy kunne ha ansatt noen for kartlegging, planlegging og publisering for å nå ut til større publikum og plassere OCE på kartet så kunne det ha hjulpet mye for en evt. ny emisjon og få inne disse pengene. Men jeg mener og ha lest at den gangen Ocean Energy gikk på en folkeemisjon med Folkeinvest.no var det labert med interesse som gjorde at Ocean Energy ble et brent barn.

Diskusjon om emisjonen på Folkeinvest.no (Det var vel kanskje du Hoarder1 som laget denne?): https://www.finansavisen.no/forum/thread/5542/view/0/0?page=1

Nå har Ocean Energy kommet ganske mye lengre siden 2018, heldigvis. Og jeg håper at neste aksjonærbrev bærer på noe bra, selv om det føles som at hver gang det kommer noe nytt, så er det 2 steg frem og 1 tilbake... Jeg ser også at det er kommet ett nytt firma under Ocean Energy paraplyen - MuliNor AS som skal fokusere på vertikale turbiner. Selv om det er kjempeflott at Ocean Energy AS får flere bein og stå på (Nå er vi oppe i 4..), så skulle jeg skulle ønske at Asbjørn og Co. kunne ha fokusert på hovedprosjektet med "det balanserte system". Når man balanserer flere prosjekter får man bare fordelt fokuset over disse, og dermed går ting mye truttere enn om man bare hadde fokusert på det ene og fått f.eks start på denne fullskala testingen. Deretter kunne man ansatt noen til å ta over driften, prosjektering og salg, og Asbjørn's utviklingsavdeling kunne kost seg videre med nye patenter og idéer.

Også kan man gjerne sammenligne et firma som også driver med fornybar energi til havs: Havkraft. Havkraft ble stiftet i 2009 mens Ocean Energy ble stiftet i 2007. Havkraft kjørte igang en emisjon via folkeinvest.no i 2022 som ble avsluttet og fulltegnet den 26.10.22 på 15 000 064 kr. Allerede nå den 9. oktober publiserte Havkraft et samarbeid med Equinor og et av Havkraft's bølgekraft konverterer (H-WEC) som ikke bare bekrefter mye, men gir også Havkraft GODT med reklame både her til lands og internasjonalt.

Tov Westby og Asbjørn Skotte møtte hverandre for første gang på 1980-tallet og det sies at det var da det hele startet.. og det er vel ikke til å stikke under en stol at Asbjørn Skotte ikke blir noe yngre om man har håp for ting skal bli realisert i en nær fremtid... 🐢

Ansvarsfraskrivelse: Jeg eier aksjer i Ocean Energy.
Fluefiskeren
02.11.2023 kl 11:47 3163

« November 2, 2023, by Amir Garanovic
Swedish company CorPower Ocean has successfully verified the survival mode of its C4 wave energy device, weathering through two major storms along the Portuguese coast which unleashed waves of up to 13 meters.»


https://www.offshore-energy.biz/corpower-oceans-wave-energy-device-weathers-through-two-major-storms-offshore-portugal/
mimer
03.11.2023 kl 18:24 3089


Interessante betraktninger. Skotte har nok fått hendene fulle nå etter hans mangeårige partners bortgang. Mon tro hvordan det går med initiativene i Malaysia i fjor som har blitt beskrevet i aksjonærbrev. Klarer de å drive de framover nå?

Havkraft har helt klart fått endel oppmerksomhet, og kanskje kunne det vært en tanke for Ocean Energy å komme i dialog med de for å se på mulige synergier. Bølgekraft er et mikroområde enn så lenge, så kanskje en forening av krefter og kompetanse kunne vært en fordel...
Hoarder1
09.11.2023 kl 11:56 2924

Takk for utdypende og interessant svar. Nei, det var ikke jeg som opprettet den tråden. Men jeg har jo lest og diskutert tidligere, angående emisjonene OCE har ført, inkludert den på FolkeInvest.

Det er korrekt, siste offentlig emisjon var på kr. 1,35.

Jeg har vært aksjonær i rundt sju år og hatt troen på gjennombrudd, men har de siste årene mistet litt av troen, at noe nå må gjøres i arbeidet, især dette med fremskaffing av penger for å få fullført slutt-testing av D.B.S. Tror det må gåes frem annerledes, gjerne få markedsført selskapet og produktene under utvikling bedre, og så få kjørt en emisjon. Fått inn pengene og begynt bygging og slutt-testingen. Er jo ikke snakk om store beløpene, relativt sett.

Hellas-sporet ble det jo ikke noe av, slik som Grand Canaria-sporet. Står på dette med innhenting av "egne penger" og der tror jeg jobben må gjøres bedre. Blir i altfor stor grad lagt vekt på og innsats mot Innovasjon Norge. Norske politikere er jo også vanskelige å få med på bølgekraftanlegg-idéen, kan det virke som. Når det tydeligvis ikke fungerer, bør man rette mer fokus mot EU/EØS, men kanskje aller helst mot MOU/LOI med større energiselskaper i verden! Slik som Havkraft har fått til en flott avtale med Equinor.

Jokeren her nå er kontaktene i Malaysia. Men jeg frykter det fort kan endre opp, slik som det ble i Hellas.. Kanskje man bør engasjere nye mennesker, slik du hintet frempå, slik at OCE bedre blir synliggjort og fått mer fokus på OCE og deres løsninger?

Skriver november nå, og fortsatt intet aksjonærbrev er publisert. Sist aksjonærbrev publisert i juli. Noen som har hatt noe kontakt med selskapet i det siste?
Redigert 09.11.2023 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Hoarder1
17.11.2023 kl 11:10 2716

Flere nyheter fra OCE de siste dagene. Ny emisjon på kr. 1,45! Det er jo supert at kursen stadig jekkes oppover, da må jo ledelsen ha formening om at selskapet er verdt tilsvarende.

Ny styreformann er jo greit, få inn yngre krefter.

Hva tenker dere om kontakten i Malaysia? Eg synes det var litt vanskelig å tyde på slutten der, om de nå bare tar en teoretisk testing, eller legger opp til å prøve på dét, kontra en fysisk test utti havet?
TheKurgan
17.11.2023 kl 15:38 2669

Flott å se at de fortsatt slipper til nye aksjonærer som har troen på dette.
Malaysia har stor kystlinje og utforsker nå å senke sitt karbon avtrykk og supplere sin eksisterende energimiks ved å utnytte sin omfattende kystlinje på 4.800 km som er et ideelt miljø for å utnytte bølgeenergi.
Det er anslått anslås at Malasias kystområder optimalt kan generere opptil fire ganger sine strømbehov!
mimer
19.11.2023 kl 18:49 2562

Takk for oppdatering, hadde ikke fått med meg noen av de siste meldingene fra november. Veldig bra at de nå legger opp til å sende ut meldinger når ting skjer, ala "børsmeldinger", det har vi etterlyst her inne tidligere. Bra med aksjonærbrev slik de har sendt ut, nå kanskje disse kan komme i litt kortere versjon, siden de ikke trenger å finformere detaljert om alt som har skjedd siden sist. Aksjonærbrevene kan bli ala "kvartalsrapport ligth" eller noe kanskje...

Angående Malaysia så er det veldig positivt at de har vært der tidligere i høst, og tydeligvis fått nye kontakter. Synes også det er litt vanskelig å tolke det de skriver om videre progresjon, men forstår det som at istedet for å kjøre en fullskala test av DBS, så vil de prøve å ta det i flere steg, og delvis digitalt. Det kan jo være en fornuftig framgangsmåte, mindre risiko og kostnad høres det ut som...

- Tilbakemeldingen fra TNB er at de ønsker et alternativt, faseinndelt prosjektforslag med lavere teknologirisiko, hvor det prosjekteres, modelleres og digitalt tester komponentene i «Det Balanserte system» og «Stormbøyen».
Klimaks
20.11.2023 kl 10:04 2472

Gleder med til fortsettelsen. Virker som det er "litt mer driv" i ting nå
.Også positivt med aksjekursen som stadigvis jekkes oppover
Håper de får inn det de skal i emisjonen nå før jul for å få fullført uttestingen og fortsatt jobbe mot Malaysia som framstår som det mest spennende markedet per nå : )
Redigert 20.11.2023 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Ikke Penge Dum
18.12.2023 kl 11:16 1668

Hva skjer her nå? Skal de ha emisjon på 1,45kr eller ikke? Selger de egne aksjer for 0,45kr eller ikke?
Jeg får ekstremt lite informasjon fra dem :(
Ikke Penge Dum
18.12.2023 kl 11:21 1652

Jeg selger 150.000 aksjer for 0,44kr hvis det er noe interesse på det. Send email til salgogkjopavaksjer@gmail.com (den er opprettet pga dette er offentlig forum, men gir fra meg telefonnummer gladelig og annen email hvis noen tar kontakt der først).
Hoarder1
18.12.2023 kl 16:18 1609

Hei. Jeg selger mine 120 000 aksjer i Ocean Energy AS for kr. 0,30 pr. aksje. Totalt kr. 36 000 (begge parter dekker sine egne omkostninger). Ta kontakt med meg på aksjehandel.oce@outlook.com ved interesse. Så tar vi det videre derfra.

Med vennlig helsning

Hoarder1
Redigert 18.12.2023 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
hbhold
18.12.2023 kl 20:15 1562

Ønsker å selge aksjebeholdningen min i Ocean Energy (48 500stk) godt under emisjonskurs. Ta gjerne kontakt på kristian8@live.no så tar vi det videre derfra.
Ikke Penge Dum
19.12.2023 kl 08:51 1482

Reduserer også min pris her nå til 0,30kr for 150.000 aksjer.
Hoarder1
25.12.2023 kl 13:07 1267

Hei. Melding om redusert pris;
Jeg selger mine 120 000 aksjer i Ocean Energy AS for kr. 0,27 pr. aksje, pluss kr. 100 i transaksjonskostnad. Totalt kr. 32 500. Ta kontakt med meg på aksjehandel.oce@outlook.com ved interesse. Så tar vi det videre derfra. Jeg selger aksjene grunnet andre prosjekter.

Med vennlig hilsen

Hoarder1
Ikke Penge Dum
25.12.2023 kl 19:10 1193

Matcher dette og har også 120.000 til salgs for 0,27 øre. 100kr i transaksjonskostnad. Har solgt ikke-børs notert aksjer tidligere. Send email til salgogkjopavaksjer@gmail.com