Eiendom i Oslo

Millennial
14.03.2023 kl 21:17 14974

Jeg starter en ny tråd for deling av nyheter, diskusjoner osv. om eiendom i Oslo.
Millennial
14.03.2023 kl 21:29 9226

Jeg synes denne her er interessant og verdt å dele.

Som kjent så har Heimstaden solgt 10 blokker like ved Aker sykehus til staten. Blokkene skal rives og tomten vil bli en del av nye Aker sykehus. Det medfører at 650 beboere må flytte fra blokkene ila. kort tid, bokstavelig talt. De ble varslet 1. mars og ble gitt en flyttefrist til 1. juli, dvs. 4 måneder.

Ikke nok med at det bygges alt for lite i Oslo så reduserer man boligtilbudet betydelig i tillegg.

https://www.ao.no/flere-hundre-beboere-ma-flytte-nar-blokkene-skal-rives-trist-og-utfordrende/s/5-128-491031?hideLimbs=1
Slettet bruker
14.03.2023 kl 21:46 9336

Jeg er ingen snobb - tror jeg - men de utleieboligene var vel av de dårligste utleie enhetene i byen ? Eller tar jeg feil ? Men helt klart at 650 enheter bort vil merkes uansett...Ellers kunne det vært artig å høre fra de som nylig har leid ut i byen - hvordan oppfatter de markedet ? Jeg har kun hatt vanlige KPI reguleringer av løpende husleier de siste 1,5 årene. Men følger jo med på tilbudssiden - spesielt bydel Grünerløkka.
Millennial
14.03.2023 kl 22:00 9289

Du har nok rett i det. Det står følgende i artikkel:

«Både medier og politikere har tidligere omtalt Sinsenveien 56–74 som «Norges første ordentlige slum». Tidligere var nabolaget preget av vold, prostitusjon og narkotika, men etter en grundig opprydning av både bydel og gårdeiere på 2010-tallet ble det bedre.»

Det reflekteres nok også i pris, de som skal ut på leiemarkedet nå må nok regne å betale en god del mer om de skal få noe tilsvarende.
Redigert 14.03.2023 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
keisam
14.03.2023 kl 22:14 9719

Alle boligblokker som ble bygd fra etter krigen og noen tiår fremover må bygges på nytt.
Mønny
14.03.2023 kl 22:16 9703

Regner med du har lest denne: https://www.finansavisen.no/bolig/2023/03/13/7992815/ny-bunnrekord-for-utleieboliger

"Særlig i Oslo er nedgangen stor. Her har andelen falt fra 16,0 til 15,4 prosent i samme periode.
– Hva gjør det med leieprisene?
– Det vil jo presse leieprisene opp. Jeg har sagt det før, men det er veldig bekymringsfullt: Nå kommer det noen tusen nye ukrainske flyktninger som skal få tak over hodet. Kommunen vet ikke hvordan de skal få det til, men noe må jo bare gjøres, sier Carl O. Geving, adm. direktør i NEF."

"– De som tror bruktmarkedet vil falle mye i år, vil bli overrasket. Jeg tror ikke det vil falle særlig mye. Rentesjokket har truffet allerede. Selv om etterspørselen tas noe ned på grunn av høyere rente og lavere kjøpekraft, forsvinner ikke den underliggende etterspørselen. Alle tilbakemeldinger vi får fra erfarne meglere rundt om i landet er at optimismen kom tilbake før jul, og at den har vedvart, sier Geving."


De som eventuelt ikke får solgt sin bolig i Oslo bør kunne leie ut for en god pris til rentesituasjonen har stabilisert seg.
china
14.03.2023 kl 22:59 9616

Hva tenker folket om dette??? Folk har knapt råd til strømmen. Kostnad på 1 million pr. bolig:

Sjokkregning

til boligeiere. Klimamål fra EU innen 2033
Millennial
15.03.2023 kl 08:37 9442

Disse klimakravene, slik jeg tolker det, gjør nybygg bare ennå mer attraktive.
Regningen kommer nok til å falle på de som har lite fra før av, men man bør kanskje ikke bekymre seg for mye for det kommer nok store subsidier fra staten.

Jeg har selv gått fra å bo i et eldre bygg med energimerke G til et nybygg med energimerke B.
For min egen del har det ikke så mye å si.
Slettet bruker
27.03.2023 kl 15:35 9057

Nytt prosjekt i "mitt" nabolag lagt ut idag / Marstrandgata 11 på Rodeløkka. Synes det ser ut til å være dyrt / men kanskje ikke så galt i forhold til feks OBOS sine prosjekter på Ulven og Vollebekk - om man korrigerer for beliggenhet? Så på en 4-roms i 5.etasje på 92m2 som var priset til 12.500.000 (136.000 pr m2). Ingen spesielle kvaliteter så vidt jeg kan se - blant annet var balkongen bare 5 m2. Ikke garasje. Ferdigstillelse 1. kvartal 2026. Rundt 20 av totalt 73 solgt i dag hittil ser det ut til/ flere er de mest attraktive 2-romsene til + 150.000 - men også en god del større.. Vil tro det blir litt skriverier om dette prosjektet - nye nivåer på nybygg her. Fine toppleiligheter til 17-18 millioner (rundt 170.000 pr. m2..) men da får man med privat takterrasse på 45-50 m2. Ser ut til å bli trivelige fellesarealer på bakkeplan og felles takterrasser..
Redigert 27.03.2023 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Mathias2
27.03.2023 kl 18:22 8941

Har også fulgt med på den. En del leiligheter ble solgt før de ble lagt ut for USBL medlemmer. En del ble solgt i forhåndssalget også ble det lansert for alle i dag. Spreke priser og, kanskje for noen, et overraskende bra salg.
Millennial
31.03.2023 kl 00:58 8691

Det at boligprisene kommer til å eksplodere i Oslo de nærmeste årene har jeg veldig stor tro på og er enig med analysebyrået her. Det er særlig boliger innenfor ring 3 jeg har mest tro på.

Hvis det er ett område som skiller seg ut så er det Løren. Nå er det ikke mange ledige tomt igjen så bomiljøet her begynner å stabilisere seg. Det dukker også stadig nye nyhetsartikler om Løren som får kritikk for manglende barnehager, skoler, haller, park osv. - dette er et positivt tegn som viser at engasjementet her vokser - folk bryr seg om området. Det er spørsmål om tid når alt dette (barnehager, skoler osv.) er på plass. Løren har også god beliggenhet. Lite støy da trafikken fra ring 3 går i lørentunnelen, gode solforhold ettersom området ligger høyt og fritt geografisk sett, har t-banestasjon, ingen kvikkleire eller forhøyede radonnivåer. Generelt så liker jeg hele indre Oslo øst, Ensjø er også fint, men det er ikke like koselig på Ensjø torg som på Løren torg. Vi får se om NRK vil klare å løfte Ensjø.

«Boligtopper spår «eksplosjon» i boligprisene i Oslo»

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/JQLAbj/boligtopper-spaar-eksplosjon-i-boligprisene-i-oslo
Millennial
31.03.2023 kl 01:19 8667

Bare for å legge til hvilke boligobjekter på Løren som har best potensial for boligprisvekst, altså høyere boligprisvekst enn snittet for Oslo.

Det er leiligheter med hybeldel og parkeringsplass.
Hybeldelen vil være enkel å leie ut ettersom Løren tbanestasjon ligger tre stopp fra Nydalen tbanestasjon som har BI og kun 6 stopp fra Blinern tbanestasjon som har UiO. Videre så bygger man ut Aker sykehus rett ved Løren-området. Løren er mao et veldig sentralt området ift. både studiesteder og arbeidsplasser.

Parkeringsplass er en begrenset ressurs, til og med på Løren. Som oftest så følger parkeringsplasser større leiligheter, altså de med hybeldelen.

Leier man ut hybelen (+/- 15 kvm) og parkeringsplassen så har man 12-13K i skattefrie leieinntekter. Boligmassen er også ny slik at det er lite sannsynlig for uforutsette økninger i felleskostnader. Jeg har ila. de siste 6 mnd. sett til de grader gode objekter.
DividendYield
31.03.2023 kl 02:27 8638

Ser ikke ut som om forskerne er helt enig med deg. De mener Løren er Oslos verste plass å bo etter visse kriterier.

https://www.ao.no/hans-erik-bor-i-nabolaget-der-forskerne-mener-det-er-verst-a-bo-se-hele-listen/s/5-128-504086

-Forsker Zander Venter i NINA forteller det ikke er tilfeldig at Løren har den største fortettingstrenden. Disse leilighetene og næringsbyggene har svært lite vegetasjon.
- Nabolaget ligger også veldig langt unna fjord, innsjøer og fra land.
-– Det her er det verste stedet – arkitekturmessig. Det er jo så tett! Jeg jobber jo i barnehage. Hvor skal barna leke hen?
Millennial
31.03.2023 kl 09:15 8555

Forskerne? Eller forskeren? Jeg ser at uttalelsen kommer fra én person.
Videre så ser jeg at vedkommende har doktorgrad i agroøkologi - det er som å være tannlege og uttale seg om økonomi.
Den uttalelsen knyttet til at Løren ligger VELDIG langt unna fjorden gjør jo hele innlegget hans useriøst.
Han får bare flytte til Kværnerbyen, i en skyggelagt dump, med kort vei til fjorden.

Hvis du er interessert i Løren-området så foreligger det 1 stor avhandling knyttet til utviklingen av Løren fra 2002 til 2019.
Hvis du googler "LÆRDOM FRA LØREN En tverrfaglig evaluering av utviklingen fra 2002 til 2019." så finner du den. Den er på 134 sider og det tas både positive og negative aspekter ved Løren.
Redigert 31.03.2023 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Springer
31.03.2023 kl 09:23 8549

Løren har Oslos mest uforståelige og upraktiske T-baneløsning.
Millennial
31.03.2023 kl 09:28 8548

Bedre med en uforståelig og upraktisk T-baneløsning enn ingen T-bane.
Traktor94
31.03.2023 kl 09:42 8561

Helt enig. Man må jo reise halve Oslo rundt for å komme til sentrum. Hva tenkte de når de bygde dette?
Millennial
31.03.2023 kl 09:54 8558

Nå er jo Løren-området stort så det er store lokale variasjon på hvor lang tid det tar for å komme seg til Oslo S. Bor man rett ved Økern Portal så kan man bruke Økern T-banestasjon, reisetid til Oslo S er 10 min. Bor man ved Sinsen så er reisetiden fra Sinsen T til Oslo S på 9 min.
velkjent
31.03.2023 kl 10:31 8509

Løren eller ei, det er lite interessant. For oslofolk flest vil det være boutgiftene som blir avgjørende for om du vil bo i byen eller flytte. Det er bare å se på regningen for vann-kloakk og eiendomsskatt. Den er æ
øket med 100% for i år, så strømprisene blir nærmest en parantes for de med verdifulle eiendommer. Mitt tips er at det vil bli utflytting av pensjonister.Hvordan boligprisene vil utvikkle seg er ikke lett å mene noe om, men mest sannsynlig vil de falle, for prisnivået har vært "kunstig" høyt lenge. Folk i Oslo, og særlig pensjonister, har ikke høyere inntekt enn folk flest i landet, så boutgiftene i Oslo kveler deres levstandard.
Millennial
03.04.2023 kl 22:57 8182

Som alle sikkert kjenner til så har vi en spennende dag i vente, boligtallene for mars fra Eiendom Norge blir kunngjort nå på onsdag.

Her er OBOS-tallene for Oslo så langt:
+ 7 prosent i januar 2023
+ 2,1 prosent i februar 2023
+ 1,4 prosent i mars 2023
Dette tilsvarer + 10,5 prosent så langt i år.
Redigert 04.04.2023 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Millennial
04.04.2023 kl 18:48 7967

Tomt innenfor ring 3 er dessverre en begrenset ressurs, det er bare spørsmål om tid før det er virkelighet.

«– Frykter Oslo skal bli stengt for vanlige mennesker»

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/P4algJ/frykter-oslo-skal-bli-stengt-for-vanlige-mennesker
Millennial
05.04.2023 kl 10:58 7806

Det går godt for utleiere i Oslo.

"Leieprisene i Oslo har økt med nesten ni prosent: – Kamp om leilighet til 25.000 kroner i måneden"

"Husleieindeksen viser at prisene for å leie bolig i Oslo har økt med 8,9 prosent sammenlignet med samme tid i fjor."

https://www.ao.no/leieprisene-i-oslo-har-okt-med-nesten-ni-prosent-kamp-om-leilighet-til-25-000-kroner-i-maneden/s/5-128-509336
Krækknissen
07.04.2023 kl 18:23 7572

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/BWmjze/slik-vil-de-redde-boligmarkedet-i-oslo

Man er ganske fjerna fra virkeligheten når man ikke ser sammenhengen mellom for lav regulering/ bygging og prisvekst over tid. Bare å sammenligne prisutvikling i Kristiansand, der det er bygd nok, og oslo siste tiår.

Raymond Johansen gikk jo til valg på 100 000 regulerte boliger før han tok over, så han skjønte det tydeligvis da. Leverte heldigvis ikke på det heller. For oss som eier bolig er det bare håpe de rødgrønne vinner for da fortsetter himmelferden
Fljo
07.04.2023 kl 19:15 7522

Jeg sitter med en klar følelse av at noe av det smarteste man kan gjøre med boliginvestering i Oslo nå er å kjøpe eneboliger, spes på Oslo Vest. Dette av 2 grunner:
1. Leilighetsmarket har steget mer enn for eneboliger i de siste år
2. Restriksjoner på tomteutnyttelse gjør at det blir bygget færre nye eneboliger fremover enn i de siste år.

For de som gjerne vil ha en enebolig blir konkurransen sterkere ==> høyere priser..
DividendYield
07.04.2023 kl 19:31 7493

Det var ikke noe bedre da høyre styret byen, ble nesten ikke bygget noe mot slutten , selv om de styrte i en halv evighet. Dessuten innførte de normen på 35 kvm som de nå ønsker å bli kvitt. Blir nok vinn vinn for huseierne uansett politisk styring.
Krækknissen
07.04.2023 kl 19:56 7459

Enig i at de heller ikke regulerte nok, men de satt blant annet i gang Ensjø og Bjørvika. Den gjengen som sitter nå har ingen ambisjoner, i motsetning til hva de sa før de ble valgt.

Har du enebolig i Oslo har du skutt gullfuglen
direktør1
08.04.2023 kl 18:31 7298

Du tar T-banen fra Løren til sinsen så er det alltid 1-2 minuttert til t-banen går rett til sentrum. Er på Oslo S på et blunk
Bullmarked
08.04.2023 kl 18:56 7306

Blunk og blunk, korteste fra Sinsen er 13 minutter og korteste fra Løren er 23 minutter, litt som å bo i en annen by enn Oslo nesten : )
sondresb
08.04.2023 kl 22:38 7189

Dersom du skal bo der selv for ca. samme sum (eksempelvis sammenligner Frognerleilighet med enebolig i vest) så kan det godt hende du har rett, men utleiemarked med fornuftig yield for enebolig eksisterer vel i praksis ikke? Jeg sjekket litt på Finn med utleie av enebolig ifm. grovregning på å kjøpe en enebolig med utleiedel (men ikke bo i hoveddelen selv) og det var i alle fall min konklusjon da.
Paragrafen
08.04.2023 kl 23:23 7210

Enig! jeg hadde heller satt penga på sentralt beliggende leilighet. Eneboliglivet kan man kjøpe i Ski og snart Moss med 11-30 min reisetid til Oslo S....
Redigert 08.04.2023 kl 23:33 Du må logge inn for å svare
Traktor94
08.04.2023 kl 23:33 7193

Og med tanke på den kommende eldrebølgen, vil vi vel se en økt etterspørsel etter sentrale leiligheter? Få barnefamilier vil vel uansett ha råd til eneboliger på Oslo vest?
Paragrafen
08.04.2023 kl 23:39 7254

Godt poeng! De som skal leve eneboliglivet må uansett litt ut fra Oslo, gir jo også mening i forhold til barn,oppvekst etc...
Millennial
09.04.2023 kl 00:48 7203

Det er derfor man går for leiligheten mellom Økern T og Løren T.

Fra Økern T er det blunk blunk så er man på Jernbanetorget T, nøyaktig 10 min.
Fra Løren T er det blink blunk så er man på Nydalen T (BI), nøyaktig 5 min.
Fra Løren T er det blunk blunk så er man på Blindern T (Universitet i Oslo), nøyaktig 10 min.

Det er også positivt at det går flybuss fra området så man slipper å ta seg gjennom narkokarteller på Grønland T og Jernbanetorget T når man skal ut og reise.

Mens i store deler av Oslo så må man ty til buss og trikk som stamper i kø eller ikke går som følge av feilparkerte biler eller glatt føre.
Slettet bruker
09.04.2023 kl 09:00 7136

Ingen konkurranse i T Bane kjennskap dette / men du har et 3. stopp Hasle - hvor det faktisk bare tar 8 minutter til Jernbanetorget T. Jeg har en leilighet i Krydderhagen - derfra tar det 5 min å gå til Hasle T-Bane. 3 T Bane stopp alternativer innenfor gangavstand er meget bra.

Ellers er min vurdering at Løren er blitt gjennomgående ganske fint, men synd med de blokkene som er bygget for tett nederst i Lørenveien. Oppe "på toppen" synes jeg det er riktig så trivelig. Og selv om jeg har egeninteresse synes jeg Krydderhagen (området rundt det gamle hovedkontoret til Vinmonopolet) har blitt meget bra. Blir spennende å følge naboprosjektet LPO har tegnet i Haslevangen 14. Kanskje et prosjekt å følge med på om man tenker ny leilighet i området? (bo eller sekundær)....avhengig av prisingen selvfølgelig. I motsetning til mange av eierne i Krydderhagen tror jeg dette prosjektet vil løfte området ytterligere - selv om de høyeste byggene i prosjektet burde vært 1 etasje eller 2 lavere. Har vært mange naboprotester, men tipper at det kommer for salg senhøstes eller våren 2024.
Redigert 09.04.2023 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
Millennial
13.04.2023 kl 00:30 6625

Du har helt rett. Det viser bare hvor stort området «Løren» egentlig omfavner. På Løren kan man finne mye bra, men også mye dårlig.

Jeg personlig er tilhenger av karrébebyggelsen, altså kvadraturstrukturen, helst lavblokk. Jeg trekker ofte fram Gartnerløkka boligprosjektet som et eksempel på hva man burde ha bygd mer av på Løren og ellers i Oslo. Boligprisjektet der er bygd basert på inspirasjon fra Torshovbyen og Lindern Hageby. Så har man en stor bakgård og parkering under bygget med direkte heisadkomst. Hva mer kan man ønske? Det eneste som gjenstår å se er hva som kommer til å dukke opp på de uregulerte tomtene som ligger rundt.
Onkel_S
14.04.2023 kl 11:00 6278

Et søk på størrelse under 45 kvm og pris over 9 millioner gir denne

287993907
Millennial
14.04.2023 kl 11:59 6250

Takk!😊
Traktor94
14.04.2023 kl 12:01 6247

Obos står virkelig på for å sikre flest mulig innpass på boligmarkedet!
DividendYield
14.04.2023 kl 23:01 6141

Du kan kjøpe på ulven, rimeligere der. OBOS