RECSI - TEKNISK - og markedssegment:

MikkeMus
RECSI 19.03.2023 kl 12:10 24631

Dette er min personlige vurdering av det tekniske vurdert opp mot det negative markedssegmentet som nå eksisterer:

TEKNISK UTVIKLING:

- LANG SIKT: Siden midten av februar 2021 har RECSI beveget seg i en tilnærmet HORISONTAL TREND med et tak rundt 23-24 kroner og et gulv rundt 12-13 kroner. I løpet av perioden har aksjen toppet og bunnet tre ganger. Volatiliteten har med andre ord vært ekstrem.

- KORT SIKT: Den 18 august 2022 nådde aksjen en ny topp på kroner 24,50. Deretter beveget aksjen seg ned til en ny bunn på kroner 12,67, som ble nådd 5 januar i år. Siden 5 januar har aksjen beveget seg i en stigende trend - og nådde en topp på kroner 18,51 den 9 mars. Detetter har aksjen falt relativt kraftig. Fredag 17 mars stengte aksjen på kroner 15,71.

- TREND OG VOLUM: Siden aksjen bunnet på 12,67 den 5 januar i år, så har aksjen (som nevnt) trendet oppover fram til 9 mars. Det er her verdt å merke seg at denne oppgangen skjedde på økende volum, mens nedgangen fra 9 mars og fram til 17 mars har skjedd på avtagende volum. Fredag 17 mars var eksempelvis aksjen ned med 3,18% mens volumet var på relativt beskjedne 2,765.000 aksjer.

- STØTTE/MOTSTAND: Aksjen nærmer seg nå gulvet i den kortsiktige stigende trenden som startet den 5 januar. Aksjen tangerer også 50 dagers glidende snitt. RSI 14=46.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MIN VURDERING (teknisk- i lys markedssegment)

JEG MENER DET ER VERDT Å MERKE SEG FØLGENDE: i dagene etter at aksjen toppet på kroner 18,51 (perioden 5 januar til 9 mars), så har vi fått alvorlige rystelser i de globale aksjemarkedene grunnet flere «bankkollapser» i USA og Europa. Frykten for en ny finanskrise har preget verdens børser. Dette har naturligvis påvirket aksjekursene til de fleste selskapene - og den 14 mars var eksempelvis RECSI ned med ca 10%, men også denne betydelige nedgangen var på relativt moderat volum (ca 10,9 millioner aksjer).

Sett i lys av at aksjen nå nærmer seg gulvet i den stigende trendlinjen som startet 5 januar, samtidig som aksjen også tangerer 50 dagers glidende snitt, så kan nye negative nyheter relatert til eksempelvis banksektoren resultere i at kursen bryter gulvet - og beveger seg videre ned. Sett i lys av at aksjen er belemret med mange kortsiktige spekulanter, så anser jeg sannsynligheten som høy for at det vil kunne skje. De relativt beskjedne volumene som inntil nå har preget nedgangen, kan imidlertid være en indikasjon på at eventuell nedgang fort kan resultere i oppgang om sentimentet blir mer positivt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

PRESISERING. Undertegnede er tungt eksponert i RECSI, og har ikke solgt eller kjøpt aksjer i selskapet siden august 2022. Undertegnede er svært positiv selskapets framtidsutsikter - og har gjentatte ganger begrunnet dette på andre tråder i dette forumet.






Redigert 20.03.2023 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Stabukk
28.03.2023 kl 11:57 7266

Takk for god tilbakemelding! Då er Rec si heimeside på etterskudd med ca 191,5 mill. Viser VPS kven som har auka eller er ny på lista?
Slettet bruker
28.03.2023 kl 13:15 7275

VPS oppdateres fortløpende. All ny info på aksjonærlistene dukker dog opp med to børsdagers etterslep.
Ta en titt på TekInvestor.
Stabukk
28.03.2023 kl 14:14 7200

Skal kikka på TekInvestor. Skulle gjerne visst kven som kjøpte over 6 mill. aksjar som Lodbrok solgte ganske nylig. Går ut frå at det mest sannsynlig var ein stor aktør som kjøpte, men er usikker. Nokon har kanskje fått det med seg?

Uansett burde vel også Rec si heimeside vera litt meir oppdatert.
Null
28.03.2023 kl 15:20 7141

stabukken
det er vel lenge siden det har vært så liten omsetting i RECSI
Er ikke kommet over 1 mill ennå i dag og ca kr13 mill peng så da er det vel bare å lukke boken
ikke mange dager jeg kunne solgt og hatt så stor andel av omsettinge på en dag

NULL

Sitter til jul
Stabukk
28.03.2023 kl 15:52 7093

Du har sikkert rett:
Blir sittande trulig til juli! Så kanskje til jul!
MikkeMus
30.03.2023 kl 08:18 6791

Kort oppdatering:

RECSI befinner seg fortsatt i den positive trenden som ble etablert den 5 januar i år - og aksjen befinner seg fortsatt over 50 dagers glidende snitt. 50 dagers glidende snitt beveger seg nå mot 200 dagers glidende snitt. Skulle disse snittene krysse, altså at 50 dager krysser 200 dagers glidende snitt, så vil vi få det som ofte omtales som et «Golden Cross», noe som i såfall vil være et sterkt «bullish» signal.
Som jeg tidligere har påpekt, så har omsetningen den siste tiden vært unormalt lav. I går (29 mars) ble det eksempelvis kun omsatt 934.000 aksjer. Aksjen var opp 0,37% - og stengte på kroner 16,36.

RSI 14 = 39
RSI 21 = 47


NB: Vedrørende omsetningen:

Det siste døgnet er det framkommet urovekkende informasjon relatert til det som av Finanstilsynet er blitt karakterisert som aksjemanipulering med RECSI. Finanstilsynests brev datert 20 mars i år, kan være en mulig forklaring på de unormalt lave volumene vi den siste tiden har sett i omsetningen. Se link.

https://www.finansavisen.no/forum/thread/158799/view


Redigert 30.03.2023 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2023 kl 08:28 6789

Eller - at omsetningen har vært unormalt høy tidligere, grunnet denne herjingen med aksjen. Man kan fristes til å tro at vedkommende aktør ikke har vært alene om å utøve denne type aktivitet.
Stabukk
30.03.2023 kl 10:47 6663

Opp ca 4 prosent så langt på bra omsetning. Short prøver vel å dekka seg sakte inn, utan å ha fått panikk så langt. Synlig short på litt over 14 mill aksjar og kanskje ca det samme i tillegg (under 0,5 prosent). Så er ein god del som skal dekkast inn, og mange er no tryggare på å bli sittande etter gårsdagens nyhet.
MikkeMus
31.03.2023 kl 21:19 6239

Dagens kurs toucher 200 dagers glidende snitt, men siden glidende snitt er en teknisk indikator med forsinkelse, så er det umulig å si når 50 dagers glidenden snitt vil krysse 200 dagers glidende snitt. Her er det kursutviklingen i dagene/ukene som kommer som vil avgjøre. ... MEN, trenden for øyeblikket er at 50 dages glidende snitt beveger seg mot 200 dagers glidende snitt.
Stabukk
31.03.2023 kl 21:50 6211

Tråden omfattar også «markedssegment», som ikkje var det beste då MikkeM starta tråden. Men inn i helga kan vi ta med oss ei vesentlig bedre stemning på børsane, inkludert ny oppgang på Wall Street i kveld. Mindre bank-uro og løft innan tech lovar bra for Rec utover mot restart i ML. Der går rekrutteringa av fagfolk sin gang. I tillegg er synlig short redusert frå 3,35 til 3,25% frå i går til i dag.

«We have the right assets, the right products at the right time and in the right place», oppsummerer CEO Levens i den ferske årsrapporten for 2022. Han viser naturlig nok til dei enorme støttepakkene USA har vedtatt.

Samtidig kan TDN Direkt og melda dette frå årsrapporten: «Rec sin plan om restart av Moses Lake er ambisiøs og fordrer at Rec har suksess langs flere kritiske linjer». Blei litt betenkt over denne formuleringa, men stolar på at Rec og Hanwha har kontroll og «leverer». Det gjeld blant anna på «ytterligere finansiering» ut over banklånet som erstattar Bond23. Tippar vi får fleire avklarande meldingar neste tre mnd.

Og alt tyder på at Finanstilsynet sin inngripen i ulovlig manipulasjon har løfta tilliten til aksjen fleire hakk, og vil gi meir stabil utvikling i kursen. Helst forbi 20, og gjerne i god tid før ML er i gang!

God helg!
Redigert 31.03.2023 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2023 kl 22:05 6186

Takk for svar og info folkens.
Ser veldig bra ut dette nå. Tror også inngripen har gjort susen.

Grunnen til jeg spørr hvordan du leser MA er for jeg finner 200 dagers som du påpeker ligger omtrent på dagens kurs 17,41. Mens 50 dagers er ca 16,2.
Ønsker å forstå TA bedre. Det nærmer seg et kjempe signal ja.
Forsett med den gode jobben 👍🏽
Dette blir bra.

MikkeMus
31.03.2023 kl 22:17 6156

Skulle kursen snu ned, så vil selvfølgelig også 50 dagers glidende snitt snu ned.
Slettet bruker
31.03.2023 kl 22:51 6118

👍🏽
Forhåpentligvis er kursen på vei mot 20kr og mer til. Nyttår kommer som julekvelden på kjerringa så er 2024 her
MorganKane
01.04.2023 kl 10:18 5834

Der blir svært spennende å se hvordan slutten på ASP din manipulasjon av recsi påvirker kursen videre. Vil kursen gå dit den fortjener å være eller er vi nødt til å få røyk i pipa i ML først?

Jeg tror en mellomting. Vi skal opp, men ikke på langt nær så langt Recsi fortjener. Da må pengene begynne å renne inn fra ML først.

For å ta ASP først. Det er ikke tvil om at shortere har blitt lurt og posisjonert seg i en aksje med meget store ukentlige fluktuasjoner og høy omsetning. Store, uforklarlige fluktuasjoner skremmer bort seriøse investorer og stor omsetning gjør det lett å dekke seg raskt inn.

Nå når begge ting forsvinner blir det spennende å se hvor mye det koster for short å dekke seg inn. Hvis de ønsker det. Spesielt spennende kan det bli om en litt halvstor seriøs fyr går inn og blir long samtidig.


Og jeg mener ASP nesten ene og alene har stått for kaoset i recsi handelen det siste året. Helt forferdelig. Og da inkluderer jeg den hjelpen han har fått fra sine nyttige idioter på xtrainvestor. Her snakker vi om en gjen med neper som bruker halve tiden sin om å snakke om rødvin og resten til å tilbe ASP. Større nyttige idioter skal man lete lenge etter. Tipper de til tider, sammen med ASP, har hatt godt over 50 % av handelen. Og når denne er koordinert og man selger og kjøper på signal fra ASP. Vel, da går det som det går. At de tilsynelatende ikke forstår hvor kriminelt og ikke minst etisk forkastelig dette har vært fra ASP sin side sier sitt. Kanskje noen av dem har tjent noen kroner, men desto verre. Trading er som nevnt ett nullsumspill og hvis man har tjent penger på manipulasjonen så har andre tapt.

Recsi er mer spennende enn noensinne. Short vil nok bli mer og mer klar over at det vil koste å dekke seg inn igjen. De får be til gudene at noen skikkelige nyheter dukker opp. Motsatt, hvis det kommer gode nyheter, som alt tyder på at vil komme hvis ting fortsetter å gå som planlagt, så er de virkelig kjørt. Skikkelig rævkjørt. Hold på aksjene!

Stabukk
01.04.2023 kl 10:29 5821

Interessant innlegg frå MorganK, men du meiner vel at short håpar på «skikkelige dårlige» nyhetar???
omac
01.04.2023 kl 10:47 5794

Det er jo lov å håpe at det kun var ASP som holdt aksjen nede og nå skal den prises til det gruppen mener er rettferdig pris. Jeg ser det an, jeg er ikke overbevist om at han er eneste årsak til at vi ikke har 20-30-40-40-100 i dag men det er jo lov å håpe. Forøvrig har jeg personlig gjort gode penger på svingningene men helt greit at REC blir mindre volatil da trading er stressende og tar mye fokus
MorganKane
01.04.2023 kl 11:11 5840

Omac,

Bare husk at trading er nullsumspill og hvis du har tjent så har andre tapt. Og når det er pga manipulert volatilitet så er det bare trist. Ikke engang unntak for hvis det er de store shorterne som har tapt.

Uansett, spørsmålet er vel kanskje ikke om du har tapt eller tjent, men om du ville tjent mer uten manipulasjonen. Jeg tror at de som har satt seg inn i det fundamentale vet rimelig sikkert at de hadde tjent mer hvis aksjen ikke hadde blitt manipulert. Og det er selv om de har solgt litt på "topper" og kjøpt inn igjen litt noen tiører lavere.

Husk, en aksje som Recsi, som ikke går i pluss (ennå) og har en stor eier som i teorien kan tilsnike seg for gode avtaler på bekostning av andre aksjeeiere, åpenbart er aksje som er lettere å manipulere. Og hvor volatilitet gjør at til og med profesjonelle aktører blir usikre og da heller holder seg unna/kun lytteposter. Det er det som gjør manipulasjonen til ASP spesielt kynisk og forkastelig. De neste månedene vil vise om short kaster kortene eller ikke. Jeg tror det. Og de har ikke all verdens av tid før de første antydninger til røyk i ML pipa dukker opp i horisonten. Og da tror jeg de kan glemme å få kjøpt aksjen for under 20. Det tror jeg også de selv nå vet. Og at den usikkerheten som de trodde var der, pga de enorme svingningene i kursen, faktisk ikke er der. Husk at mange av de avgjørelse som de fleste store shorterne tar bygger på teknisk analyse etc. Som har absolutt null verdi når en aksje er manipulert.

Stabukk; ja, sorry, du har helt rett. De håper selvfølgelig på dårlige nyheter. Noe jeg tviler på kommer.

Stabukk
01.04.2023 kl 12:57 5765

Trur også det er viktig å vera realistisk framover. Oppfattar at også MorganK er litt meir nøktern enn tidligare! Samtidig er mange tydeligvis letta over at ASP blei «tatt», så vi har utsikter til ein meir stabil kurs.

Så er det også greitt å ta utgangspunkt i at kursen i går var «markedet sin dom» før vi går inn i april. E24 informerer om at Rec Silicon, er inne «på topplisten over de mest solgte aksjene i mars» hjå Nordnet. Kursen er opp berre 1,88% siste mnd, men opp ca. 24% første kvartal. Derfor naturlig at ein god del har valgt å ta gevinst. Andre kan ha «gått lei» og går inn i aksjar dei har meir tru på.

Ser sjølv ein klar mulighet for reprising oppover i Recsi. Minner om at 10. november ikkje er så veldig langt tilbake i tid. Då var sluttkursen 21,06. Etter den tid har vi fått fleire gode nyhetar. Og har sannsynligvis fleire positive meldingar i sikte. (Mitt utgangspunkt for å bli sittande er kostpris på 17,45).
MorganKane
01.04.2023 kl 14:36 5818

Slett ikke Stabukk,

Kursmål er fortsatt 42,5. Men det må komme skikkelig røyk i pipa før vi kommer dit. Dvs ca 12 måneder. Også får vi se om 12 måneders målet mitt øker etterhvert som vi får mer info om fremdriften, både i Butte, ML og Yulin. Hvis det går slik jeg tror så er ikke 42,5 toppen for å si det sånn ..
Takeoff'
01.04.2023 kl 16:20 5866

Blir ikke noen bombe om denne når 42,5 om 1 års tid. Tror du vil øke ditt kursmål betraktelig etter årene som kommer.
Slettet bruker
01.04.2023 kl 17:25 5970

Er særdeles spennende tider! Som du belyser i enda et godt innlegg her i Recsi trådene har short hatt det lettere enn de ville hatt ved normal handel. Noe som gjør at Rec har vært infisert av shortere med voleon som største gnagsår.
Kan hende de som svetter først nå er short under grensen som ikke har samme finansielle muskler og deretter baler det på seg til 20 tallet
Sa2ri
01.04.2023 kl 21:21 5760

"...hvis du har tjent så har andre tapt."

@MorganKane: den greier jeg ikke helt å se rasjonalet bak. Fint derfor om du underbygger dette, for faktum er jo at "noen" kan ha kjøpt aksjer til en pris langt lavere enn de selger for, og den som eventuelt kjøper kan også selge disse aksjene dyrere, enten den samme dagen og/eller senere. Dette er følgelig ikke et "nullsumspill" slik du påstår. At noen selger og andre kjøper samme antall, betyr ikke at inngangsverdiene gjør at dette er et nullsumspill, men jeg er åpen for en forklaring som kan endre mitt syn på dette :-)
Stabukk
01.04.2023 kl 22:40 5697

Ser fram til MorganK si forklaring på trading som eit «nullsumspill». Når Sa2ri er innom forumet, tar eg sjansen på eit spørsmål rundt vurdering av kurspotensiale/mcap:

Med kurs 42,50 ville Rec nå ein mcap på ca. 17,9 mrd kr mot 7,3 i dag.
Synest det høyrest litt høgt ut ved å sammenligna med blant anna Elkem, som i 2022 hadde inntekter på nær 46 mrd og EBITDA (brutto driftsresultat) på 12,9 mrd.
Rec hadde inntekter på ca. 1,5 mrd og eit større underskudd i 2022. (Men ved restart av ML vil Rec sine inntekter naturlig nok stiga).

Elkem har pr i dag ein mcap på 22,6 mrd, altså vel 4 mrd meir enn Rec ville nå med kurs 42,5.

Så har vil fornybar-selskapet Nel innan hydrogen, med dagens mcap på 23,7 mrd. Nel hadde i fjor inntekter på under 1 mrd og eit stort underskudd, men framtidsutsiktene er så lyse at selskapet alt i dag har ein høgare markedsverdi enn Elkem.

Så berre å håpa at også Rec sine utsikter dreg kursen oppover. Har Sa2ri ei formeining om Rec sitt kurs-potensiale 6-12 mnd fram i tid. Går ut frå at Sa2ri er investert i Rec sjølv, eller i alle fall har god kunnskap om selskapet.

MorganKane
02.04.2023 kl 05:54 5532

Poenget var at Omac sa han hadde tjent gode penger på volaliteten. Da må noen ha tapt. Et tenkt eksempel er som følgende. La oss si at verdien til en aksje er 20 kroner (la oss si dette gir en selskapsverdi på 10 milliarder) på dag 1. La oss si at det er 10 000 aksjonærer som har aksjer for en million hver. Og du er en av disse. Mellom dag 1 og dag 100 så varierer kursen mellom 10 og 30 kroner. En rekke ganger. Kursen går hele tiden fra topp til bunn og tilbake til topp pga manipulasjon. Altså uten noen fundamental grunn. Kursen blir dyttet opp for så å rase nedover pga en fyr kjøper og selger til seg selv (samtidig som en relativt pengesterk gjeng med idioter hopper etter når han sier hopp). Hele tiden støttet opp av folk som sprer rykter om korrupte eiere og dårlig ledelse. Hvis du da på dag 100, når kursen er tilbake på 20, har tjent 2 millioner siden du har kjøpt og solgt en rekke ganger så må andre ha tapt. Totalt må de andre 9 999 aksjonærene tilsammen ha tapt 2 millioner. Det er enkelt matematikk. Når kursen fortsatt er 20 så er den totale selskapsverdien fortsatt 10 milliarder. Ikke 10 milliarder og 2 millioner. Og det er trist når årsaken til den store volaliteten er manipulasjon. Uansett om man bevisst eller ubevisst har støttet opp om dette.
MikkeMus
02.04.2023 kl 09:17 5412

Fin illustrasjon :)
MikkeMus
02.04.2023 kl 09:18 5471

Vd. aksjetrading - og teorien om null-sum-spill:

I mitt hode, så er det ingen tvil om at kortsiktig aksjetrading er et null-sum-spill - og oftest vil det kunne fortone seg som et negativt-sum-spill, fordi det ikke bare er aksjekursen som definerer gevinst/tap, men også kurtasjekostnader og andre kostnader relatert til det å drive med trading. Jeg har tidligere prøvd å klargjøre mine tanker rundt dette på andre tråder, men la meg prøve igjen:

• I mitt hode så fremstår majoriteten av de uprofesjonelle traderne seg som en «sueflokk» som driver med «pilkasting». De vet i liten grad hva de kjøper - og i enda mindre grad hva de selger. De har en atferd som styres av øyeblikkets eufori og fortvilelse. De bruker liten tid på å forstå hva selskapet driver med, teknologien, ledelsen, sektoren eller den globale konteksten som setter muligheter og begrensninger (rammer for) selskapets fremtidige muligheter og inntjening. De uprofesjonelle daytradere vil oftest løpe i samme retning - og de vil oftest kjøpe eller selge en aksje utfra følelser som frykt og ekstrem grådighet. Av denne grunn vil de ofte kaste seg på en aksje som allerede har nådd en topp- og selge når tapet oppleves som svært smertefullt. Liten/ingen risikostyring resulterer i at muligheten for gevinst oftest vil være et resultat av flaks.

• Det er videre min teori at det er disse uprofesjonelle traderne, som de profesjonelle traderne bruker som sin motpart når de tar sine kortsiktige posisjoner. I tillegg til mye kapital og kunnskap om selskapet, sektoren og markedet generelt, så behersker de profesjonelle traderne et stort spekter av finansielle instrumenter som de kan bruke til å «styre» en aksjekurs i ønsket retning.

• For at en profesjonell trader skal lykkes i sitt spill mot de mange uprofesjonelle traderne, så må caset som man setter i spill, være av begrenset størrelse, selskapet må tillegg ha en historikk som har medført at det har tiltrukket seg en stor mengde uprofesjonelle tradere, uten tilstrekkelig kunnskap om selskapet, sektoren og markedet generelt.

• I henhold til teorien jeg har redegjort for ovenfor, så vil den profesjonelle aktøren gjennom sin riskostyring - og ved å bruke de uprofesjonelle traderne som motpart, ha stor grad av kontroll over retningen på kursen, og dermed vil de også kunne selge og kjøpe på de mest optimale tidspunktene.

• DEN EKSTREME, MEN ULOVLIGE VARIANTEN AV OVERSTÅENDE SPILL, kommer godt til uttrykk ved siste dagers avsløringer, hvor en profesjonell aktør har brukt milliardbeløp til å manipulere kursen til RECSI over svært lang tid. Dette har (som nevnt i innledningen til denne tråden) resultert i EKSTREM volatilitet, hvor RECSI (på tross av en strøm av gode nyheter de siste årene) har beveget seg mellom ca 24 og 12 kroner hele tre ganger de siste 2 årene. Denne ekstreme volatilten, har (som nevnt) skjedd på tross av en lang rekke av gode nyheter som har medført at framtidsutsiktene til selskapet neppe har vært lysere.

SÅ TIL POENGET: Hvorvidt kjøp og salg av aksjer er å betrakte som et null-sum-spill, så kan det være hensiktsmessig å skille mellom de som er langsiktige investorer og de som driver med kortsiktig aksjetrading. Det er viktig å huske at det til enhver tid vil være et bestemt antall aksjer tilgjengelig i markedet. Det er dette definerte antallet som også definerer resultatet av spillet innenfor en bestemt tidsperiode.

Det er altså min teori at en langsiktig uprofesjonell investor (som både kan og forstår selskapet og sektoren) har større sannsynlighet for å oppnå suksess en de mange uprofesjonelle traderne som driver med «pilkasting» - og lar seg styre av øyeblikkets aufori og ekstrem frykt - fra minutt til minutt, fra time til time og dag til dag. Det er videre min teori at for det store flertall av uprofesjonelle traderre - så vil dette spillet resultere i et negativ-sum-spill, når motparten er en kortsiktig profesjonell aktør.
Redigert 02.04.2023 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
omac
02.04.2023 kl 10:43 5375

Ingen har støttet opp om noe, det er frivillig å kjøpe og selge aksjer og hva andre gjør i markedet kan ikke jeg stå ansvarlig for. Vi får nå se om dette blir en rakett eller om REC vaker rundt 14-18 kroner frem til neste år. Makro blir svaret på det.
MikkeMus
02.04.2023 kl 10:59 5417

Uavhengig av det generelle makrobildet for markedet generelt, så er det (etter mitt skjønn) så mange unike forhold relatert til akkurat dette selskapet, når det eksempelvis gjelder produktmiks, kabonavtrykk og produksjonskostnader som isolert sett gjør dette caset svært interessant. Selskapets produktmiks har stor relevans innenfor flere megatrender i årene som kommer, som eksempelvis Parisavtalens målsettinger fram mot 2030 og 2050- og ikke minst den geopolitiske sikkerhetssituasjonen relatert til det høyteknologiske kappløpet som nå skjer mellom verdens supermakter. Stikkordene er sol, batteri og semiconductor. Detaljene rundt dette har jeg (og mange andre) redegjort for på mange andre tråder, gjennom svært lang tid, så jeg skal ikke gjenta meg selv her.

RECSI er etter mitt skjønn et av de mest interessante casene på Oslo Børs, men dette er no noe jeg har hevdet over flere år - uten at kursen er høyere nå, enn hva den var for 2,5 år siden. Jeg mener det er god grunn til å anta at den ekstreme kursmanipulasjonen vi nå har fått avdekket, er en sterk medvirkende årsak til at kursen er lavere i dag, enn hva den var for 2 år siden.
Redigert 02.04.2023 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Stabukk
02.04.2023 kl 11:05 5425

Oppfattar dette som ei god forklaring frå MikkeM.

I det siste avsnittet om langsiktig investor (som både kan og forstår selskapet og sektoren), ville eg rekna denne som profesjonell, ikkje uprofesjonell.
Men det er berre mi meining.

Ser at 80-årige Erik Must framleis er inne med 2 mill. aksjar på Topp20. Reknar han som profesjonell, og han kom inn på eit tidspunkt som gjer at han har ein grei gevinst. Det samme har ein annan 80-åring dersom han ikkje har solgt sine 200.000 aksjar, Jens Ulltveit-Moe, som kjent tidligare største eigar og styreformann.
MorganKane
02.04.2023 kl 12:32 5356

Der meste her i livet er frivillig. Men jeg håper du forstår hva som ligger i ordene "ulovlig manipulasjon". Og hva det innebærer. Det er og blir forkastelig. Uavhengig av om du har tjent på det eller ikke. Der håper jeg du er enig i.

Og jeg tror at mange er som meg. De ønsker å tjene penger i aksjemarkedet. De ønsker å se vinnere før andre ser vinnere og se tapere før andre ser tapere. Men å si at en aksje er en taper for så i kjøpe med begge henda og deretter snu på flisa og si at den er en vinner mens man selger med begge henda mener jeg åpenbart er manipulativt og ikke innenfor. Slik har ikke jeg lyst til å tjene penger i hvertfall.

Nå var det ikke dette ASP gjorde, men han manipulerte også. I en helt annen liga. Og hensikten var den samme. Å skape falske kjøps- og salgssignaler. Og da gå mot strømmen ved å kjøpe/selge til seg selv. Og du har ikke noe ansvar i denne saken kanskje, men jeg hadde ikke skrytt av at jeg hadde tjent penger pga andre har manipulert aksjen. At du var med og forsterket effekten. Bevisst eller ubevisst. Igjen, at du tjente betyr at andre tapte. På feil premisser. Mener jeg bare er trist. Det er ikke slik et velfungerende aksjemarked skal fungere.

Men glem dette. Se fremover. Jeg tror at flere små seriøse investorer, til og med noen store, vil åpne øynene for Recsi fremover hvis denne volaliteten reduseres (som jeg tror den nå vil gjøre). Også kan som nevnt short se at ting ikke var som de trodde. Det blir spennende å se om det får noen følger for dem i forhold til eksponering i aksjen. Jeg tror det. Time will show.
Redigert 02.04.2023 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
Stabukk
02.04.2023 kl 13:59 5361

Enig med at makro spelar inn på REC sitt kursvindu resten av året, men trur ein faktor blir viktigare: Hanwha si etter mi meining altoverskyggande satsing på at REC skal lykkast. Først har Korea-selskapet gått inn med ca 2,8 mrd. kr for å bli største eigar. Deretter inn med ein ordre på ca. 10 mrd kr over 10 år, for å sikra råstoff til ei gigantisk vidare satsing på wafer/solpanel i USA (staten Georgia).

Med så stor tillit til REC er det mikroskopiske sjansar for at innspurten fram til restart i ML ikkje skal gå i boks. Utlysing av nye stillingar går sin gang, så spenninga ligg i fullfinansiering av restart/utviding av produksjon ved anlegget i Butte. Sannsynligvis får vi den meldinga innan sommaren eller tidlig høst. Den meldinga og ordrar frå batteri-produsentar kan fort påvirka kursen meir enn makro. Og så langt har største eigar ikkje oppført seg dårleg overfor norske småaksjonærar.

Tålmodighet svarer seg som oftast.
omac
02.04.2023 kl 15:38 5568

Bare forvent det kommer melding om utsettelser, tar tid å få dette i gang og få ansatt de som trengs. REC har jo selv sagt det er ambisiøst å starte opp i år, spørs hvordan markedet tar det. Vi får se
MorganKane
02.04.2023 kl 16:19 5482

Helt enig. Det er dette vi bør diskutere. Som jeg har nevnt kan det være slik at en større emisjon på Hanwha/våre premisser ikke vil kunne skje før det er litt røyk i pipa i ML. Hvis det er slik jeg tror og det blir emisjon på godt over dagens kurs, for eksempel 30 kroner (og at Hanwha, i den samme prosessen, vil "ta en Røkke" og selge seg litt ned), så vil det være å forvente at dette først skjer når det er krystallklart at ML starter opp. Noen måneder endringer, enten den ene eller andre veien, har null å si, men en større aktør vil være helt sikker at bedriften fortsatt har kjernekompetansen inntakt. Og da må man sannsynligvis ha kommet litt lenger i gjenåpningsprosesssen enn hvor man er i dag.

Recsi sa vel selv at den fysiske arbeidet startet i slutten av q1/starten av q2. Vi bør med andre ord få litt mer kjøtt på beinet på q1 presentasjon iforhold til dette i mai. Det er først da, tidligst da, vi får vite om eventuelle problemer.

Jeg er imidlertid posisjonert som at dette går mer eller mindre som planlagt. Dette først og fremst fordi de har vært igjennom slike oppstarter og nedstengninger tidligere (hele tiden stor variasjon i utnyttelsesgraden ved ML de siste årene den var i drift). De beholdt kjernen i kjernekompetansen igjennom nedleggelsesperioden til ML. Dessuten var det svært betryggende å høre at Yulin går som hakka møkk. Full produksjon og lavere kost enn forventet. At dette ble presentert på q4 var neppe tilfeldig. Det er svært svært positivt med tanke på gjennomføringsevnene for oppgradering/modernisering/åpning av ML. Jeg tror flere vil tenke det samme fremover. I hvertfall ikke selge seg ut nå når ting faktisk endelig begynner å nærme seg. Det gir ikke mening. Da gjenstår det om short tørr å vente før de dekker inn. Den store volaliteten det siste året kunne tilsi at det var stor usikkerhet hos aksjonærene. Og at en short dermed var verdt risikoen. Når mye av denne volaliteten var pga manipulasjon så er jeg svært spent på å se hvordan dette endrer handelsmønster et fremover. På ultrakort sikt er ting selvfølgelig fortsatt uforutsigbart, men ikke så uforutsigbart som det pleide å være. Det er svært positivt. Vi får se hvor vi står før Q1 i mai.

Dessuten føler jeg meg mer trygg med Levin bak roret enn hva jeg gjorde med May. May var dyktig økonom, men blåruss er og blir blåruss.
MikkeMus
02.04.2023 kl 23:46 5058

Jeg har sagt det før - og gjentar igjen: .... Den dagen det "ryker av pipene" i Moses Lake, altså om omtrent 6 måneder, den dagen er jeg overbevist om at selskapet minimum vil bli priset til det som utgjøre et realistisk estimat av verdiene på fabrikkene i Mosers Lake, Butte og Yulin (ervetuelt pluss noe "goodwill"). Jeg tenker at 29 milliarder er en realistisk- og nøktern verdsettelse, noe som da vil utgjøre en aksjekurs på omtrent 69,50.

Stabukk
03.04.2023 kl 01:15 4978

Oppside på 400 prosent blir litt for optimistisk for meg på 6 mnd sikt. Er beskjeden nok til å ta bølgen hvis vi når MorganK sitt gamle kursmål på 42,50!

Må som før vedgå litt kort tidshorisont i forhold til å vurdera salg.
Sa2ri
03.04.2023 kl 07:51 4808

"Poenget var at Omac sa han hadde tjent gode penger på volaliteten. Da må noen ha tapt."

@MorganKane:
Det stemmer nok ikke, og det er her du mister meg. At noen kjøper aksjer og så tjener på disse, betyr ikke at noen andre taper. Det betyr heller ikke at den som kjøper selger billigere enn hva man kjøpte for. Man kan lage ulike scenarier som passer ditt narrativ, men dersom det hadde vært slik ville det ikke vært noen som daytradet aksjer i det hele tatt. Greier man å utnytte svingninger i en aksje, så kan man fint tjene penger på dette - begge veier.
MorganKane
03.04.2023 kl 16:43 4426

Hva mener du da? At alle kan tjene på daytrading, selv om selskapet ikke øker i verdi? Tenk deg om. Hvis du tjener på svingningene må andre tape på dem. Its that simple. Enig? Netto går det i null. Punktum. Les eksempelet mitt og si hva som konkret er feil med det.

Uansett, dette gidder ikke jeg å diskutere. Mulig vi snakker forbi hverandre. For eksempel, aksjemarkedet øker jo i gjennomsnitt i verdi over tid. Da vil daytradere tjene like mye som andre aksjeinvestorer. De gode vil tjene mer, mens de dårlige vil tjene mindre. Men i snitt tjener de verken mer eller mindre enn andre. Da hadde alle vært daytradere.
Redigert 03.04.2023 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.04.2023 kl 08:45 3864

Golden cross nærmer seg med stormskritt. Er det best å vente til 50 dagers er 3% over 200 dagers? Er vel en meget trygg inngang/plass å øke man sjelden taper peng på?

Har allerede truffet godt på 14,8kr og begynner virkelig å få troen på dette. Mye godt og spennende nytt siste tiden

Ydmyk for innspill. Suger gjerne til meg lærdom
Redigert 06.04.2023 kl 08:48 Du må logge inn for å svare