geo01
19.03.2023 kl 23:49 2710

Allerede økende eiendomsavgift og økende vann og kloakk og formueavgift stopper ikke EU eller den Norske stat.
Om ikke banken eier deg vil myndigheter spise deg opp.
Snart flytter vanlige folk til skatteparadiser der de kan jobbe og leve i fred.
Kompetansen blir som den blir.

PSI- Investor
20.03.2023 kl 00:19 2642

Dette sto det om på nettavisen for noen dager siden. Da kom en politiker på banen og mente at dette slett ikke var så dyrt, det var bare å innstallere varmepumpe!
Så politikerne forstår nok denne saken omtrent like godt som de skjønte hva strømkablene ville føre til.

De kommer nok til å forte seg med å implementere forslagene fra skattekommisjonen. 2,5% av full markedsverdi i fordelsskatt for å bo i egen bolig og ytterligere 1% på full markedsverdi i formueskatt. En bolig til 5 mill vil da koste 175.000,- kr i disse to skattene til sammen. Så må man koste på sin bolig minst en mill, som selvsagt øker verdien.
Et spørsmål er vel hvem som på få år skal gjøre den nødvendige jobben. En så omfattende jobb på 65% av boligmassen det blir mange arbeidstimer!
Enkelte har stilt spørsmål om hva myndighetene liksom kan gjøre dersom folk bare gir blaffen.
Min gamle mor godt oppe i 80- åra fikk i fjor et krav om å knytte seg til offentlig kloakk 500m unna. Et eu- pålegg forbød visst fortsatt bruk av septiktank. Dette kostet ca 500.000,-
Og følgene dersom påbudet ikke ble fulgt opp var at bruksretten ville bli inndratt. Det ville altså bli forbudt å bo i huset dersom påbudet ikke ble fulgt. Så myndighetene har sine knep!
Mr Karma
20.03.2023 kl 08:14 2469

Er dette en måte å redde leiemarkedet eller lage nye strukturer i arbeidslivet?

Hvis man ikke eier bolig selv, blir det lettere for folk å flytte til dit det er behov for arbeidskraft. Husk vi er sauer som skal gjetes hit og dit.... Det blir også lettere for NAV å true deg til å flytte til en jobb de har funnet til deg en eller annen plass. I ren DDR stil.

Kan man unngå den skatten? F.eks. gjøre boligen om til AS og så inngå leieavtale? Blir den loven vedtatt, slik den framstilles for tiden, så må jeg utvandre. Jeg har ikke noe alternativ tror jeg. Kanskje bli leietaker her, men flytte den frigjorte kapitalen til utlandet, og så håpe avkastningen kan betale husleien. Mest sannsynlig flytter jeg. Så mister kongeriket en good guy. Men de liker vel å sitte igjen med likesinnede.
Mr Karma
20.03.2023 kl 09:44 2339

til PSI -Investor..
ang. den hårreisende kloakk - kravet. Et tips: Skaff deg fullstendige Eu -regler på det området. Det kan nemlig vise seg at det er både unntak og at det er kommunens ansvar å legge til rette en masse her. De seneste år har jeg på tragisk vis oppdaget at det offentlige bruker halve lover mot deg når de skal oppnå noe. I brevene fra de oppgir de loven og gjerne utdrag fra lovteksten slik at det fremstår bunnsolid ut. Jeg har senere oppdaget at i mange tilfeller så kan det være så ille at i en bisetning rett etter nevnes unntak, begrensninger o.s.v. som nettopp kan være akkurat det som er tilfelle i din sak.
Det er nærmest kriminell misbruk av loven av instanser som burde og man antar holder en høyere standard.

Jeg har til nå oppdaget det i: Skatteetaten, kommunen jeg bor i, og verstingen er NAV. Helsevesenet bruker det litt, men de pleier mest å enkelt og greit lyve så det renner til de oppnår det de ønsker.
OZZY
20.03.2023 kl 10:50 2265

middelklassen skal flås

vanlige folk skal flås. jeg husker godt at det var 22% noe som er mer korrekt. ikke rart at folk flytter ut av Norge.

Skatt på aksjegevinst for privatpersoner – altså skatt på salg av aksjer – er 35,2 prosent for inntektsåret 2022, mens for 2023 er den 37,8 prosent.
Redigert 20.03.2023 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
20.03.2023 kl 18:56 1964

Takk for tips!
Denne gangen for sent, hun gjorde det i fjor.
Et artig poeng som jeg glemte: kommunen kommer altså med et pålegg, men man må søke for å få lov til å gjennomføre det.
Og søknaden skal de ha heftig gebyr for å behandle!
Dette er kommunen som har gått ut i avisen og proklamert at den sier nei når den kan og ja bare når den må.
En kommune hvor innbyggerne er til for de ansatte, ikke omvendt som man kanskje skulle kunne tro.
Mr Karma
20.03.2023 kl 20:46 1864

Uff, og jeg trodde min kommune var ganske dårlig. min kommune drive med mye kyniske og utspekulerte rutiner, vel vitende om at innbyggere kommer i en situasjon at de får bare ordne det for egen regning for de må ha det i orden. Det kan f.eks. være veier. Kommunen bare erklærer at de frasier seg vedlikehold på f.eks. en veistubb. En vei som kommunen eier. problemet at de som bruker veien lokalt kan ikke la den forfalle. Da kommer de ikke til marka si, båthus, e.l. Så de har ikke noe annet valg enn å overta vedlikeholdet selv på den kommunale veien. Noe som kommunen selvfølgelig visste de kom til å gjøre. På toppen av det hele er skjer dette gjerne i populære turområder og kommunen markedsfører de samme plassene og altså øker bruken av de.....

I tillegg er byggeavgiftene kommet helt ut av kontroll. De skal ha tusenvis for bare å se litt på noe. Naboen vil bygg på ca 15kvm på huset her. Ingen naboprotester, og ellers uproblematisk. Han er oppe i 50000 i alle slags gebyrer, og enda er ikke noe igang enda. Jeg spør folk her: Hva skal egentlig kommuneskatten dekke?

En annen mafiainntekt de skaffer seg er septiktømming til hytter. De SKAL tømmes med kommunens partner om det er noe i den eller ikke. Spiller ingen rolle om man ikke har brukt hytta eller ikke i flere år. Flere tusen hvert år, for å løfte på lokket og se at den er tom... Men det blir noen millioner av det også..

Så innførte de nylig ny eiendomskattetakster. Så nå får de inn 3-4 ganger mer enn før. De tror visst det flommer av penger blant folk.
china
20.03.2023 kl 21:33 1776

Har man ikke råd til 1 mill så har man ikke råd. Dette virker helt urealistisk !
Vikingfk
20.03.2023 kl 22:11 1671

Tviler sterkt på den 1 mill det vil koste
Hus frå 1974
Skiftet viduer og dører for 4 år siden
Trengtes uansett
2 varmepumper
Lagt ekstra isolasjon på kaldtloft

250k der vinduene var den store kost
Alt ferdig montert

Ble d med en gang
Redigert 20.03.2023 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
20.03.2023 kl 22:19 1640

Jøss
Det med vann og kloakk er vel pålagt skal skje til selvkost.
Men de kan vel kanskje ansette noen til å administrere og overvåke det og vips er det kostnader å vise til…

Det med å ikke ha råd: Hvis brukstillatelsen trekkes så kan man jo ikke bo der. Og da kan man vel ikke selge det som bolig heller. Kanskje?

Synes egentlig skatteforslaget er mye værre enn pålegg om isolasjon. Den helt ville skatten skal jo betales hvert år uansett om man har inntekt eller ikke.
Skatt på løpende inntekt går det an å betale. Skatt uavhengig av inntekt er mye værre.
Odi.1
20.03.2023 kl 22:25 1611

virker rart🤔 her gjelder vel offentligsloven?
hun skulle betalt ett ordinert påkoblingsgebyr vedtatt for alle boliger og eiere i kommunen.
Ikke Penge Dum
21.03.2023 kl 22:56 1153

Synes dette er helt vanvittig!

Nå er det på tide at vi bruker gassen og oljen våres som pressmiddel som Russland gjorde!

Hvis våres energimiks er så ren, så burde det være ett enkelt unntak for EU å gjøre i dette lovverket.

Fy flate jeg hater Brussel. Vi bør seriøst melde oss ut, og heller inngå bilaterale avtaler.
PSI- Investor
21.03.2023 kl 23:13 1123

Man må jo selv dekke kostnaden med å grave og legge rør. Det er ikke bare gebyret en skal betale.
500m unna lå den kommunale avløpesledningen.

For en tre års tid siden fikk vi brev fra kommunen angående et utleiehus. De hadde lyttet på vannrørene og mente de kunne høre at det var en lekkasje. Vi ble så pålagt å legge ny vannledning fra gata og inn i huset. Det var heldig vis ikke så langt, men asfaltering og alt kom det på ca 120.000,-
De som gjorde jobben sa at det ikke var noen tegn til lekkasje. Og at det lå solide kobberrør fra før.
Vi fikk kommunen til å komme å se på grøfta og påvise den påståtte vannlekkasjen sin.
Og de kom de. Kunne jo ikke se at det lakk.
Men siden de nå ikke lenger kunne høre den lekkasjen lenger heller tok de det som bevis på at lekkasjen var borte, og vi måtte dekke hele kostnaden selv.