QEC - Annual / Q - Reports

minsin
QEC 24.03.2023 kl 04:43 47807


Annual 2022 :

Operating & Financial

With three (0.75 net) wells brought on production at Kakwa Central this year, our volumes increased over the last year. The higher volumes also reflect the conversion of the Kakwa North royalty interest into a working interest in the fourth quarter. Higher prices generated adjusted funds flow from operations of $26.3 million. Net of capital investment of $11.6 million in 2022, this resulted in a working capital surplus of $24.5 million. This surplus also includes the refund of $7.7 million in restricted cash from the Quebec Government. Pending a ruling on our claim to have Bill 21 declared invalid, we are segregating these funds internally as we are responsible for reclamation costs under the pre-existing regulations in Quebec.

We only participated in one (0.25 net) of the two (0.50 net) wells drilled by the operator at Kakwa Central this winter. The expected return on our capital for the second well was challenged by lower commodity prices, inflation in well costs and their proposed completion design that might not maximize recoveries. As a result, we expect our production will experience natural declines this year prior to the commencement of the Kakwa North drilling program of up to three (1.5 net) wells late this fall.

Outlook

With our current liquidity, we are well positioned to participate in the proposed drilling at Kakwa North. If the operator drills three (1.5 net) wells, we could see our production materially increase in the second half of next year by over 1,500 boe/d.

We have redoubled our efforts in Quebec. As we follow the legal process, we have met with several European countries on how our project can provide near-zero emissions natural gas delivered through a permitted LNG export facility in Quebec to improve their energy security. We have encouraged them to engage with the Quebec Government on a path forward. We have discussed with Government of Quebec and local business and other groups how our project could be a solution to their energy crisis. Though the timeline and outcome of these initiatives is far from certain, we remain committed to crystallizing value for our discovery. We have also made significant progress with our high impact projects in the Kingdom of Jordan and Utah. Our future is now less dependent on the Quebec Utica.

Highlights
• Strong financial position with a working capital surplus of close to $25 million and an unutilized credit facility of $16 million
• Conversion of royalty interest in Kakwa North farm-in wells add 700 boe/d in the fourth quarter
• Government of Quebec enacts Bill 21 to revoke oil and gas exploration licenses
• Before tax NPV-10% of total proved and probable reserves unchanged at $270 million even with a 10% decrease in volumes to 30 MMBoe
• Average daily production of 1,714 boe/d and adjusted funds flow from operations of $26.3 million

Outlook

With our current liquidity, we are well positioned to participate in the proposed drilling at Kakwa North. If the operator drills three (1.5 net) wells, we could see our production materially increase in the second half of next year by over 1,500 boe/d.

We have redoubled our efforts in Quebec. As we follow the legal process, we have met with several European countries on how our project can provide near-zero emissions natural gas delivered through a permitted LNG export facility in Quebec to improve their energy security. We have encouraged them to engage with the Quebec Government on a path forward. We have discussed with Government of Quebec and local business and other groups how our project could be a solution to their energy crisis. Though the timeline and outcome of these initiatives is far from certain, we remain committed to crystallizing value for our discovery. We have also made significant progress with our high impact projects in the Kingdom of Jordan and Utah. Our future is now less dependent on the Quebec Utica.

https://newsweb.oslobors.no/message/586065
Redigert 10.05.2023 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
Stock Walker
24.03.2023 kl 14:45 3454

Du har har forstått det helt rett. Qec har ikke operatøransvar og er i lomma på ansvarlig operatør hva produksjon og tidspunkt angår.
tynnidioten
24.03.2023 kl 14:49 3447

Kan du utdype; «alt er ved det gamle i QEC»?

Forøvrig ligger det en kjøpsordre på 1 mill aksjer på 1.70.
(10k åpent volum)
Redigert 24.03.2023 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Peter Sellers
24.03.2023 kl 15:01 3400

googleearth11 skrev Innlegget er slettet
@ge11, jøss ja du må jaggu poengtere alt og alle som vanlig!! Er du sånn at oppfatter alt og alle dumt ge dersom andre har en annen mening/oppfatning enn deg?? Jeg er da fullstendig klar over hva de besitter uten din belæring igjen!! Vel vel deg om det, ha en fin dag videre. Ps, selv dyktig mennesker tar også feil, bare ta en titt på banksektoren nå, var ikke mange dyktige folk som så den komme!!
Fjellbris
24.03.2023 kl 15:05 3389

Ja, du fikk rett vedr. at QEC falt nok en gang etter Q pres.👏👏 Jeg tok nok en gang feil, fornøyd da😀
Forøvrig er jeg ikke bekymret mtp kurs QEC da jeg er langsiktig, kjøpte derfor mer i dag og tror fortsatt på kurs 4-7 innen et år QEC ex Québec og Jordan, ikke minst etter tidenes beste Q4 rapport med stort overskudd, gjeldsfritt samt varsler økt produksjon og da enda større overskudd i år og årene fremover👍
tynnidioten
24.03.2023 kl 15:25 3330

googleearth11 skrev Innlegget er slettet
Min erfaring er at finansanalytikere er den yrkesgruppen som tar mest feil i forhold til lønn og honorarer.

De tar betalt for å påføre kunden tap.
Redigert 24.03.2023 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
Prewia
24.03.2023 kl 15:45 3310

Vad i rapporten gjorde att aktien faller 8 procent
tynnidioten
24.03.2023 kl 15:47 3348

Fravær av positive overraskelser.
(Som mange hadde forventet)
Redigert 24.03.2023 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
tynnidioten
24.03.2023 kl 16:00 3478

Fravær av positive overraskelser.
(Som mange hadde forventet)
Jensi
24.03.2023 kl 16:10 3452

tja , det var jo et rigtigt godt spørgsmål !
jeg synes den skulle stige men nu er vi jo i OSLO her er du tættest på det vilde vesten - bang bang !
fornuften er forsvundet for længe siden !
Jensi
24.03.2023 kl 16:13 3480

but the chair Macron is sitting on is NOT !
Fire in the streets all over France !
will be intr. to see what happens in the near future
https://www.theguardian.com/world/2023/mar/23/workers-block-paris-airport-terminal-pension-protests-continue-france
Redigert 24.03.2023 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Jensi
24.03.2023 kl 16:33 3417

sjovt at aktien hele tiden handles "lige over" et af mine bud !
bahh - algo styrrer helt vildt på OBX !
tuja
24.03.2023 kl 16:34 3453

Ned 9% på en god kv.rapport. Mye merkelig på lekeplassen Oslo børs.

God helg
Peter Sellers
24.03.2023 kl 17:11 3441

@tuja, som normalt ved fremleggelse av rapport når det gjelder Qec , egentlig ingen overraskelse, rett ned!! God helg:))
Peter Sellers
24.03.2023 kl 17:19 3436

@tuja, eller var det som Leif Juster sa: Mot normalt!! :)))
tuja
24.03.2023 kl 18:07 3410

Tar med denne fra xi. Meget interessant:

Dette var den største verdidrivende info IMO:

Plus, taking over the operatorship and 100% equity position of the niche market wax processing project in Utah has opened up an exciting opportunity.
Gjelder raffineri-prosjektet i Utah, som i tidl. skissert prospekt har en NPV (fase 1) på $900 mill, mens dagens MCAP av Qec er C$ 100 mill.
Prosjektet er kjennetegnet av lokalt monopol, samt statstøtte (IRA) og har med det eventyrlønnsomhet. Watch this space!

QEC hadde tidligere kun ca 42% andel gjennom sitt eierskap i Red Leaf, men har nå altså tatt 100% og operatørskap.

Godt jobbet av selskapet. Galemattias at kursen falt i dag.
tynnidioten
24.03.2023 kl 18:14 3446

«Galemattias at kursen falt i dag.«
Uten positiv Quebec-oppdatering var det helt som forventet.
Fjellbris
24.03.2023 kl 18:47 3348

USA i pluss nå, enig med Tuja og flere, galematias at QEC falt 9% på «lekeplassen Oslo Børs» i dag.

Proof of the pudding vinner til slutt, når menigheten og analytikere får studert tidenes Q4 / QEC år med tidenes overskudd, og der pengene renner inn hver dag enda mer i år, blir det rekyl opp igjen over helgen🚀
Redigert 24.03.2023 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
tynnidioten
24.03.2023 kl 22:15 3050

QEC falt fordi det er noe feil med Oslo Børs ?
tynnidioten
24.03.2023 kl 22:44 2964

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Det er aldri pga selskapet (QEC)
googleearth11
25.03.2023 kl 07:23 2795

Nei, den falt fordi fordi olja stupte, som resten av Oslo Børs.
Peter Sellers
25.03.2023 kl 07:46 2782

@Fjellbris, God morgen, jeg vet jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige men jeg mener at aksjen er styrt ut fra forventninger til hva som skjer i Quebec utvinning/erstatning! Det har jo vist seg gang på gang at selv med knallresultater så går aksjen i rødt ved framleggelse av Q rapporter- årsoppgjør! Ut fra mitt perspektiv når oppdateringer uteblir om hvor vi står i forhold til Bill21 og eventuelt utvinning eller erstatning så går det rett ned selv med knalltall og masse penger på bok1 Jeg tror at Qec ikke er i nærheten av 4-7kr ilp av året bare med gode resultater og flere brønner, jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil men en økning på over 100 til 350% ilp av 9 mnd som er igjen av 2023 selv uten Quebec som er nedskrevet til 0 anser jeg som ikke sannsynlig! Dersom det skulle skje skal jeg være den første til å si Sorry jeg tok feil!! Vi må ikke glemme at Qec er en liten oljemygg med en litt broket historikk og med ikke alt for god troverdighet med en del lovnader og kommentarer i media som har slått uheldig ut for selskapet! Vedr gårsdagens artikkel i Finansavisen med den headline hvor de skriver at ledelsen blir nedringt av bekymrete aksjonærer om ståa i Quebec er kanskje et lite stikk tilbake fra journalister etter hva Jason gikk ut med her fjor at aksjen kan gå bananas!! Uansett jeg sitter rolig og håper vi alle kan smile en dag over en kraftig og varig kursoppgang og gjerne med gode resultater og flere brønner så får Quebec være Lotto kupongen , tvi tvi og god helg Fjellbris :))
tynnidioten
25.03.2023 kl 08:09 2729

Det er godt jeg ikke er alene om disse synspunktene.

Uansett - det er Durham som sitter med fasiten for den videre utviklingen.
Redigert 25.03.2023 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Peter Sellers
25.03.2023 kl 08:48 2692

@tynnidioten, god morgen! Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke er over 4 kr allerede iflg tallknuserene iom at Qec tjente gode penger igjennom hele 2022? Hvorfor skal den plutselig begynne å gå nordover nå uten Quebec? Det blir hintet om at når de rette folkene er ferdig med å lese rapporten ja så kommer den til å gå nordover! Nei jeg mener det helt andre krefter som styrer aksjen og det er det jeg har nevnt til Fjellbris i forrige innlegg, god helg :))
thoran
25.03.2023 kl 09:15 2622

Det er mange momenter som påvirker en aksjekurs. Hvorfor den går ned nå er det generelt sure klima i aksjemarkedet. Det er også psykologi, tro, håp og spekulasjon om ekstra gode nyheter i rapporten som ikke slo til. Så er det oljeprisen som flyr opp og ikke minst ned den siste tiden.
Hvis man tror på aksjen sitter man bare stille i båten. Men noen ganger brister tålmodigheten, og man selger, slik er det bare.
fervex
25.03.2023 kl 09:34 2577

« Over the last 3 years on average, earnings per share has increased by 40% per year but the company’s share price has only increased by 32% per year, which means it is significantly lagging earnings growth.»

Fra Simply Wall streets sammendrag i dag morges
1013
25.03.2023 kl 10:35 2511

De har også fair value på 2,37 CAD
Peter Sellers
25.03.2023 kl 12:00 2398

@thoran, nei jeg tror ikke det er mange momenter som påvirker kursen det er slike unnskyldninger vi har hatt noen år nå! Til tross for surt klima i aksjemarkedet om dagen så er det fortsatt mange verdipapirer som går så det suser og Qec burde jo definitivt vært en av dem for olje og gass er fortsatt attraktivt og investere i! Jeg respekterer at du har din teori på dette, men jeg mener at hva som skjer i Quebec er nøkkelen! Ta f.eks et selskap som Pnor de har en produksjon på 5000 boe og tjener meget gode penger om dagen samt at de har sagt at innen 2025 så skal produksjonen ligge på rundt 30.000 boe daglig, i går avsluttet aksjen på 0,66...det har seg sånn at 2 personer i ledelsen er under etterforskning av Økokrim for korrupsjon og det er nok bremsen for at aksjen ligger langt under hva den burde være til tross for at Økokrim har sagt at saken ikke har noe med selve selskapet å gjøre! I det øyeblikket saken er avsluttet så tror jeg den aksjen vil gå så det suser så for meg beviser det at enkelte aksjer må innfri på andre kriterier enn bare oljepris, inntjening som Qec som etter mitt syn er avhengig av Quebec for og få et realt kursløft, meg om det! ha en fin helg :)
googleearth11
25.03.2023 kl 12:16 2358

Ja, det er kjedsommelig - og fullstendig feil. Hvis QEC var styrt etter forventninger til Quebec, hvorfor ble da kun 1/50 del av aksjene omsatt i går da? Det ville vel vært naturlig at det hadde kommet et major selloff, der 10-80 % av aksjene ble omsatt? Nå var det kun noen få truseskvettere som solgte, i tråd med det generelle børsklimaet i går. Samt ikke minst oljeprisfallet. Hadde resultatet blitt lagt fram på onsdag, ville QEC gått 5 % opp. Mandag er det opp igjen, hvis olja fortsetter opp.
googleearth11
25.03.2023 kl 12:18 2346

Da tolker jeg deg til at du mener kortsiktig i henhold til kursløft? For du kan vel ikke på alvor mene at QEC vil holde seg på disse nivåer om f.eks 2 år, med fortsatt økt inntjening og økt produksjon? Vi snakker da om et selskap med mellom 500 millioner og 1 milliard på bok om et par år. Kanskje enda mer. Altså helt utenom Quebec-utopien.
minsin
25.03.2023 kl 12:34 2305

Vel -- fredagens fall skyldes nok helt andre faktorer.. Bank krisen - og diskusjoner rundt mulig resesjon - vil også påvirke fremtiden for de fleste selskap i større eller mindre grad.Selskap med mye gjeld vil være spesielt mye utsatt. Qec er følsom i markedet og svært volatil
Så tilbake til tallene
Det pussige er at svært mange hær inne på forumet fortsatt tror dagens produksjon er 1,714 boed , dette er faktisk gjennomsnitt for året det er snakk om.
Dagens produksjon er faktisk 20 pst høyere - dagens produksjon er faktisk 2,023 boed.

Utifra det selskapet meldte i q3 skulle produksjonen være 1,363 + 700 = 2063 boed
Selv trodde jeg nok den ville være over det og antok at produksjonen ville være rundt 2250 (minimum 2150) gr kompressor stopp mm
i forhold til regnskapet virker det som om de fikk litt bedre priser - dette utlignet avviket mitt og mener mine beregninger i forhold til annual har truffet bra

I Q4 skriver selskapet.
Outlook
"With our current liquidity, we are well positioned to participate in the proposed drilling at Kakwa North.
If the operator drills three (1.5 net) wells, we could see our production materially increase in the
second half of next year by over 1,500 boe/d"

Dette betyr at i andre halvår er det en viss sannsynlighet for at selskapet vil øke produksjonen fra 2,023 boed til oppmot 3,523 boed.
I Q4-23 vil vi sannsynligvis se en "full effekt av dette" - der inntektene øker med 75 pst - energiprisen og andre kostnader vil påvirke netto resultatet
Dette er en økning på rundt 75 prosent i produksjonen, i mine beregninger basert på q3-22 ,så jeg for meg en produksjonsøkning på rundt 7-800 boed etter Q2-23
Redleaf ser ut til å være forran mitt skjema - da jeg tvilte på at vi høre særlig spesifikt om dette.
Ang Jordan vil jeg tro det er gjort bilaterale avtaler som påvirker QEC positivt - etter "Kong Jordans" besøk i Canada.
Virker slik , når man leser Q4

For min del ser jeg synes rapporten var veldig bra og hever kursmålet til 5-7 kr : 6 - 12 mnd , mye usikkerhet er borte i forhold til Qec.
Produksjonen ventes å øke betydelig utover høsten

Dagens kurs er lav,1,71 - med en selskaps verdi på ca 730 mill NOK(1,71 nok) - som har en netto inntjening på 107 mill( Net income (loss))er intet mindre enn fantastisk bra
Tallene i regnskapet fra 2022 har en effekt i forhold til aksjonærene på 0,25 øre pr aksje. (Basic net income (loss) per share )

I praksis ga 2022 regnskapet deg en "rente" på 15 pst på din investering . "rente marginen" vil øke betydelig for inneværende år og vil ende på rundt 21 pst, for året i sin helhet.
Dersom aksjekursen er 5 kr ( selskaps verdi på 2,15 mrd) vil "renten" være på 6 pst - som faktisk er bra i med dagens inflasjons frykt.
Faktorer som Olje- og Gasspris utvikling har stor effekt på avkastningskravet selvfølgelig.

Så jo flytter mitt kursmål fra 4-7 til 5-7 på 6-12 mnd sikt , dette hovedsaklig pga økt produksjon i Q4
Dette er uten Redleaf , denne delen vil i såfall komme i tilegg -
Redigert 25.03.2023 kl 21:53 Du må logge inn for å svare
fervex
25.03.2023 kl 12:44 2288

God analyse!

Jeg tror også at det er den generelle frykten i markedet som får enkelte til å selge nå. Kanskje noen dessuten hadde bestemt seg lang tid i forvegen, for å selge på ved resultatfremleggelse.

Frykt er vanligvis ikke særlig rasjonelt og i dette tilfellet blir det ekstra feil, ettersom vi snakker om et nesten helt gjeldfritt selskap som vil kunne overleve med god margin selvom oljeprisen skulle halveres og rentene gå skyhøyt.
Peter Sellers
25.03.2023 kl 12:44 2312

@ge11, jeg respekterer at du mener noe helt annet enn meg, jeg er ikke ute etter og si at jeg har mer rett enn deg ! Kan du fortelle oss hvorfor vi fortsatt ligger på 1,70 og ikke over 4kr hvor den burde ligge pt uten en hel masse unnskyldninger om atte dersom atte ? Disse hypotesene (spådommer)om at dersom rapporten hadde kommet på onsdag så hadde vi vært opp 5% forholder jeg meg ikke til, fakta er at vi gikk ned med et brak! Hva kursen er om 2 år skal ikke jeg påta meg og SPÅ (det er jo Finansanalytikere flinkere til enn meg disse med Master Grad som roper løp og kjøp, 2 dager etterpå varsles emisjon) :)) jeg skal mer enn klappe for deg dersom du skulle få rett i at vi ligger ett sted mellom 4-7kr ilp 2023 uten noen som helst påvirkning av et utfall av erstatningskrav eller utvinning, altså Quebec isolert ut fra dine prognoser, ser gjerne at du får rett men jeg tror ikke vi er i nærheten men håper jeg tar feil, jeg sitter longl!! god helg:))
Peter Sellers
25.03.2023 kl 12:56 2356

@minsin, takk for fint innlegg og forklaring og ikke belæring så ja jeg har respekt for dine innlegg! Hvis vi tar utgangspunkt at det er svært lav risiko å investere i Qec og utsiktene er vel så lyse med tallene så tror jeg fortsatt at vi er avhengig av et positivt utfall i Quebec for å nå 5-7kr. (men da går vi nok laaaangt høyere) Som sagt til ge11 jeg skal mer enn gjerne klappe for dere og samtidig belkage at jeg tok feil men håper selvfølgelig at dere for rett time will show, ha en fin helg minsin:))