RECSI - Annual Report

MikkeMus
RECSI 24.03.2023 kl 09:51 5244

REC Silicon har i dag offentliggjort sin «Annual Report 2022» (se vedlegg)

https://recsilicon.com/news-article/?slug=rec-silicon-annual-report-2022

I «Letter from CEO» så oppsummerer Kurt Levens selskapets unike posisjon relater til amerikanske støtteordninger og de de tre store megatrendene knyttet til grønn omstilling og avansert høyteknologi (sol, batteri og semiconductor (min tolkning)) på følgende måte (sitat):

«Simply put, we have the right assets, the right products at the right time and in the right place".


Jeg gjengir hele sitatet i kontekst:

«There have been a lot of positive developments at REC Silicon this past year that have placed the company in a position to seize upon the market opportunities that exist for the company’s Signature Silane gas-based operations. These opportunities are fueled by major secular growth trends existing in Digitalization, Renewable Energy and the Energy Transition. For REC Silicon this is further enhanced by concerns around supply security and embedded competence that is driving major efforts towards re-shoring industries that where first developed and commercialized in the United States, such as Photovoltaics and Semiconductors. Along with underlying growth trends, the Investment Reduction Act, Chips Act and the Infrastructure Act all create clear pathways for us to run our current assets towards full utilization as well as expand in areas where we have strong and distinct positions. As the largest producer of Silane and High Purity Granular outside of China and the only one located in the United States, our entire production asset and product portfolio is uniquely positioned to translate these circumstances into further value for our shareholders. Simply put, we have the right assets, the right products at the right time and in the right place”.

https://storage.mfn.se/3a4bc123-6ce0-4d7e-aaa9-355936a0cceb/rec-silicon-annual-report-2022.pdf


SPØRSMÅL: Er det noen som har tanker (positive eller negative) relatert til årsrapporten?

Redigert 24.03.2023 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
thief
24.03.2023 kl 10:05 5179

De utvider jo silankapasitet BÅDE i Butte og ML.Da de ser for seg større etterspørsel.Er vel liten tvil om at det snart tikker inn kontrakter med batteriprodusentene.Det vil være stort.Som de selv hinter til ligger selskapet midt i smørøyet mtp den grønne satsningen i USA. Helt utrolig at ikke flere skjønner dette nå🙂Spesielt shorterene,som vil gå på en megasmell!
Føre var
24.03.2023 kl 10:06 5173

Den eneste tanken som slår meg er att det går rette veien i ekspressfart, med ett voksende behov i alle segmenter:)
halvpris
24.03.2023 kl 10:13 5145

Om de trenger litt "lommerusk" for oppgraderinger, så vet vi at Rec meget sannsynlig ender opp som en pengemaskin.
MikkeMus
24.03.2023 kl 10:17 5113

Du har rett, for selskapet så ser fremtiden meget lys ut, da de som nevnt har en unik produktmiks som vil dra nytte av støtteordninger knyttet til de tre store megatrendene sol, batteri og semiconductor. Det største risikomomentet for selve aksjekursen (ikke selskapet) er som jeg gjentatte ganger har poengtert, at aksjen (etter mitt skjønn) er belemret med et stort antall kortsiktige daytradere som i liten grad vet hva de kjøper - og i enda mindre grad hva de selger. Det er disse kortsiktige spekulantene som de mer profesjonelle spekulantene vedder mot ved hjelp av et bredt spekter av finansielle instrumenter. Aksjetrading er som kjent et null-sum-spil. Hvem av disse kortsiktige spekulantene som blir sittende igjen med "Svarte Per" gjenstår å se. Jeg føler meg imidlertid svært trygg på at de av oss som er langsiktige, vil kunne høste gode gevinster etterhvert som det kommer mer langsiktige og seriøse investorer inn i caset.
Redigert 24.03.2023 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
thief
24.03.2023 kl 10:30 5041

Ja,ingen tvil om at dette går veien.Årsrapporten var jo et tydelig bevis på det. Alt har gått REC sin vei siden Hanwha kom inn og markedsutsiktene har heller aldri sett bedre ut.Her vil man få klekkelig betalt for å sitte long!Og som vi så ved løsningen av BOND,Hanwha gjør det beste for REC og aksjonærene.Fantastisk med en slik eier, i disse tider. Nå er det bare å vente på flere gode nyheter tikke inn. Vil tro at kontrakter med batteriprodusentene ikke er langt unna. De er jo i gang med å etablere seg i ML.Er vel ingen tvil om at det er REC som skal stå for silan.Så den sikre årlige ebitda på 100-300musd,skal nok økes endel fremover.Vi er altså sikret store overskudd pga kontrakten med hanwha i 10år.Så kommer det andre i tillegg.Er vel ikke mange selskaper,som har en så sterk forutsigbarhet. Så er jo bare tidsspørsmål før short må dekke inn,dette har de tapt
MikkeMus
24.03.2023 kl 11:16 4893

Som allerede nevnt på en annen tråd, så mener jeg at de av oss som er langsiktige investorer i selskapet ikke bør la oss distrahere av en aksjekurs som kjøres opp og ned som en jo-jo.

Dette turbulente "jo-jo-spillet" oppstod som en konsekvens av selskapets noe dramatiske historikk - og domineres (som nevnt ovenfor) av kortsiktige spekulanter (uprofesjonelle og profesjonelle). Disse kortsiktige spekulantene vil på ett eller annet tidspunkt psyke hverandre ut - og en av dem vil bli sittende igjen med "Svarte Per". Jeg tror at de som ikke lar seg styre av øyeblikkets frykt og grådighet vil vinne spillet. Når «jo-jo-spillet» avtar, så vil vi gradvis få en aksjekurs som i større grad reflekterer det som faktisk utgjør status presens for selskapet, tenker jeg.

.... Jeg tenker at vi innen relativ kort tid vil se en reprising av selskapet, men la meg tilføye, at dette er noe jeg har ment de siste 2 årene. :)
Stabukk
24.03.2023 kl 13:20 4700

På kort sikt er det vel dette frå årsrapporten markedet legg vekt på?

«Oslo (Infront TDN Direkt): Rec Silicons plan om å starte opp Moses Lake på nytt mot slutten av 2023 er ambisiøs og fordrer at REC Silicon har suksess langs flere kritiske linjer. Det skriver selskapet i årsrapporten fredag.

Rec Silicon trekker frem fire forhold:

• Et betydelig investeringsbudsjett og komplekse operasjoner er involvert i å omstarte et anlegg som har vært nedstengt siden 2019

• Tilstrekkelig produktkvalitet må oppnås og opprettholdes

• Det må være tilstrekkelig markedsetterspørsel etter produktet og langsiktige avtakskontrakter må sikres

• REC Silicon må sikre betydelig finansiering for omstartsprosjektet

Videre skriver selskapet at i tillegg til gjeldsfinansieringen på 110 millioner selskapet nylig har meldt om, har selskapet på kort sikt behov for å skaffe ytterligere finansiering for å møte likviditetskrav i 2023, spesielt knyttet til pågående omstartsaktiviteter Moses Lake-fabrikken og kapasitetsinvesteringer i Butte.

"Selskapet jobber for tiden med ulike finansieringsparter, og vi er trygge på at vi nærmer oss en endelig løsning som dekker hele finansieringsbeløpet som er nødvendig for de neste 12 månedene", heter det i årsrapporten.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt»
thief
24.03.2023 kl 13:31 4652

Dette skrev de for noen dager siden,i forbindelse med bondløsning:REC Silicon is in the process of exploring all funding options, including debt financing and pre-payments from offtake contracts, and the company is confident that funds will be raised well in advance of such capital needs. REC Silicon will update the market as financing plans are concluded.

Er vel liten tvil om at de har kontroll.Og her nevnes ingen emisjon!Så markedet burde ikke være skeptiske
Stabukk
24.03.2023 kl 15:09 4479

Synest sjøl Rec og Hanwha har bra kontroll, men meiner selskapet kunne vore flinkare å overtyda markedet om dette. For nokså nøyaktig 1 år sidan var kursen rundt 16,40 og Hanwha kjøpte resten av Aker sine aksjar for 20 kr stykket (22 prosent premie). Med langt fleire gode kort på hånd er det litt skuffande at kursen er på dagens nivå.

Frå mi side blir det vurdert eit delvis nedsalg i mai/juni, helst på kurs over 17. Plan B blir å sitta vidare med håp om høgare kurs ved restart ML eller i 2024.
Redigert 24.03.2023 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
24.03.2023 kl 15:19 4446

Det er vel det kall det "frynsede" ryktet til RECSI som man ikke så lett blir kvitt. Bare noen sier "bø" så er det nok til at kursen raser... Gode nyheter likeså. Det snakkes ofte om truseskvettere, men når det gjelder RECSI så er vel nesten alle blitt det, selv om troen på caset hos veldig mange er på plass så..... For å si det på denne måtgen - Rekk opp hånden de som ikke har solgt og kjøpt seg inn igjen på senere tidspunkt !! ("hånden er oppe her")
Redigert 24.03.2023 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
Ariks
24.03.2023 kl 17:57 4219

Aksjekurser reflekterer risikojustert kontantstrøm for selskapet Hanwa har gjort mye for å berolige markedet på at fremtidig produksjon blir solgt og finansiering er sikret, begge beskrevet av selskapet som under markedsmessig akseptable vilkår. Alt dette er informasjon som man kan legge inn i ett regneark med øvre og nedre grenser for hva man tror blir forventede finansieringskostnader og inntekter.

Herfra slår risikojusteringen inn:

Årsrapporten beskriver at selskapet mener de er i en god strategisk posisjon i et voksende marked med mye konkurranse/prispress.
Hanwa er et Chaebol, en type konglomerat som har et frynsete rykte for å berike seg selv på bekostning av de utenfor konglomeratet, og bruk av uetisk forretningspraksis (jf. vestlig). (Sistnevnte tror jeg er den u-utalte årsaken til negativt norsk pressedekning)
Til syvende og sist vil Rec være en veldig volatil aksje frem til finans- og salgsvilkår blir offentliggjort.
Stabukk
24.03.2023 kl 19:05 4050

Interessant innspel, Ariks. Det med frynsete rykte og uetisk forretningsmoral kan gjerne andre meir om, men Rec har ikkje noko valg i forhold til å ha Hanwha som største kunde. Og eigar. Ser for meg at Rec vil scora økonomisk på å levera til ein aktør som driv godt, litt fordi Rec også har og får andre aktørar på kundelista (silangass).

I kor stor grad BLIR finans- og salgsvilkår offentliggjort? Er litt i stuss på det. Håpar sjølv restart av ML vil medvirka til at den ekstreme volatiliteten i aksjen dempar seg.
Ariks
24.03.2023 kl 19:43 3992

Vi får kanskje aldri vite terskelverdiene i salgsvilkårene, hvis prisene holder deg innenfor for dem, men vil lett utlede gjennomsnittlig pris pr kvartal fra kvartalsrapporter. På finans skjønner jeg ikke ståheien på e24 og i tråder der de vil ha vilkår nå. Dette annonseres når de er klare. Hvis avtalen f.eks. er "Nibor +1" så kunne de ha sagt vilkår nå. Hvis vilkår er "Nibor den 1. april + 3% i tre år " så må man vente til 1. april. Dette vil bli offentliggjort, da det er meningsløst å holde det hemmelig. Det kommer frem i finansregnskapet til Rec og til de som låner ut. Jeg tror rec sine investor relations folk har skjønt at det er smart å ha flere nyheter for å drive kursen. En om at en avtale foreligger, og en om vilkårene (begge positive).
smb invest
25.03.2023 kl 00:49 3737

Dette var absolutteen positiv og fremoverlent årsrapport for 2022. Vi fikk ingen oppskrivning av balanseverdiene i Moses Lake (argumentasjonen på hvorfor dette ikke gjøres er at 10 års avtalen med Hanwa og endelige betingelser foreløpig ikke er sluttført). Ledelsen har søkelyset på fremtiden og mulighetene som selskapet nå er i ferd med å etablere med leveranser inne 3 megatrender: Sol, Semicondutor og batterier.

Selskapet fikk (som forventet med en fabrikk som ligger brakk) et stort underskudd i 2022 på -$87 millioner. Dette til tross for at personalkostnadene (som vanligvis alltid er største enkelte kostnadspost i et selskapsregnskap) ikke økte med mer enn 5,8 % i 2022 selv om antall ansatte økte med 25 % (forberedelse oppstart i ML). Dette skyldes faktisk i stor grad at ledelsen og Mr. Levens tar ut lavere lønn enn tidligere ledelse og TT gjorde i tidligere år.

Elefanten i rommet som fører til det dårlige resultatet i 2022 er derfor økningen i strøm og vannkostnader fra 34 til 55 mill $, dvs. en økning på 62 %. Den kostnaden er selvsagt helt uholdbar over tid og er vel defacto den posten som har kommet alle shorterne til unnsetning så langt i år (i tillegg til elendig makro).
Strømkostnadene har imidlertid Mr. Levens adressert tidligere i år med prisøkninger og tiltak (sikkert prissikring / fastpriskontrakter) for å redusere strømkostnadene. Folk som ikke kjenner selskapet overvurderer hvor mye RECSI kan få til på uker / måneder men undervurderer veldig hva som kommer til dette selskapet i løpet av det kommende året eller 2. Når produksjonen øker i 2024 og 2025 (og selskapet får kontroll på strømkostnadene) så sitter vi på en juvel her, folkens! 😊 . Ha en riktig god helg!

MikkeMus
25.03.2023 kl 07:39 3575

Ja, her skjer det mye spennende - og utsiktene for selskapet har etter mitt skjønn aldri vært lysere, MEN, fredagens nedgang på 7,56 % på relativt tynt volum (under 4 millioner aksjer ble omsatt) - illustrerer (etter mitt skjønn) at de profesjonelle shorterne mest sannsynlig vil vinne over de uprofesjonelle spekulantene i det korte bildet. ... De uprofesjonelle kjøper og selger utfra egen dagsform fra time til time, mens de profesjonelle har disiplin og holder seg til egen strategi.
Redigert 25.03.2023 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
Stabukk
26.03.2023 kl 23:24 2729

Ny veke, nye mulighetar! Har ikkje funne ei veldig god forklaring på siste vekes jojo-utvikling i Recsi, etter gladnyhet om gunstig lån for å innløysa bond 23. La oss håpa at Ariks har rett: At investor relations folka prøver med fleire fortløpande nyhetar for å løfta kursen. 31. jan. blei vil lova meir info om Hanwha-avtalen i løpet av få mnd. Kommande veke er det to mnd sidan, så størrelsen på forhåndsbetaling, evt. detaljar om vilkår, kan fort bli neste positive melding.

Og la oss håpa den meldinga skubbar kursen litt meir opp enn forrige positive nyhet! Kansje uroa på børsane dempar seg litt? Men store svingningar i kursen ser det ut til at vi må leva med. Inntil vidare.
MikkeMus
26.03.2023 kl 23:53 2672

Tror vi får en skikkelig kursmassakre i løpet av uka som kommer. Blir ikke overrasket om kursen skal ned til 12-13 kroner. Tviler på at vi vil se kurser over 20 kroner før vi nærmer oss Q4.
Redigert 26.03.2023 kl 23:56 Du må logge inn for å svare
Stabukk
27.03.2023 kl 00:28 2612

Synest du skiftar meining veldig fort, MikkeM!
Viser til din egen tråd «RECSI - kan vi stole på Hanwha?», der du skriv dette 21. mars:
«Min spådom nå, er at vi i dagene og ukene som kommer, gradvis vil bevege oss opp mot - og deretter forbi Pareto kursmål på kroner 27,-«.

Kva får deg få dagar seinare til å tvila på at vi ikkje ser kursar over 20 før vi nærmar oss Q4? For få dagar sidan var du langt meir optimistisk.
Tanjiro
27.03.2023 kl 01:15 2563

Personen lagde også en helt tråd der hen snakket ned aksjen, noen dager senere var det bare positive omtaler. Tydelig at det snakkes ut ifra egen selvinteresse her.
MikkeMus
27.03.2023 kl 01:19 2548

Nei, jeg skifter ikke mening. Jeg har vært (og er fortsatt) svært konsistent i forhold til mine meninger om både aksjen og selskapet.
Redigert 27.03.2023 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
27.03.2023 kl 01:23 2541

Tøv, jeg snakker ikke ned selskapet, selv om jeg i det korte bildet har liten tro på aksjen. Dette har jeg redegjort grundig for en rekke ganger, så jeg skal ikke gjenta den her.
smb invest
28.03.2023 kl 09:51 1938

Denne lenken er fin og er nok deler av det RECSI håper på i forbindelse med eventuelle fremtidige investeringer i Butte.

Nødvendige investeringer innen Chips og Semiconductor industrien ser ut til å være kvalifisert for inntil 25 % investeringsstøtte (tax credits). Selskapene kan få utbetalt støtten i investeringsåret.

«The Chips and Science Act of 2022 (CHIPS Act) added Section 48D to the Internal Revenue Code to incentivize the manufacture of semiconductors and semiconductor manufacturing equipment in the United States. The credit is equal to 25 percent of the "qualified investment" for such taxable year with respect to any "advanced manufacturing facility" (the primary purpose of which is manufacturing semiconductors or semiconductor manufacturing equipment) of an "eligible taxpayer." At election, the credit can be directly paid to the taxpayer.»

Det passer i hvert fall veldig bra med det som ble presentert på side 22 i Q4 presentasjonen til RECSI 23. februar.

«In Late Spring, the Department Plans to Release Another Funding Announcement Focused on Material Suppliers and Equipment Manufacturers”
Vedtaket fra Treasury ser ut til å være endelig etter 22. mai 2023.

https://www.hklaw.com/en/insights/publications/2023/03/treasury-department-issues-section-48d-guidance-on-chi
Stabukk
28.03.2023 kl 11:07 1769

Kanskje dumt spørsmål, men Rec vil vel då få etterbetalt opp til 25 prosent støtte for investeringar som alt ER utført, etter at Chips Act blei vedtatt?
smb invest
28.03.2023 kl 11:35 1694

Dette er for fremtidige investeringer, det er derfor selskapet foreløpig venter med å ta investeringsbeslutningene sine. Med dette kommer de jo et skritt videre. Alle andre selskaper ville helt sikkert også ventet hvis man kunne få 25 % av kostnaden dekket at staten. Dette er jo en helt strålende greie - i hvilke andre land får man 25 % statsstøtte til investeringer i det som USA definerer som et kritiske samfunnsområde, ref. Chips Act?
Stabukk
28.03.2023 kl 13:05 1566

Takk for tilbakemelding, smb invest. Men visse mindre investeringar gjer vel Rec fortlöpande?
Ser i Q4-22 at det blir meldt om Cash Balance of $ 105.3M og "Cash Outflows From Investing Activities" på $ 22.7M. Ca. 220 mill kr er også ein bra sum. Også i tidlegare kvartal blir det meldt om "investing activities". Men dette er kanskje berre nödvendig vedlikehald eller mindre investeringar.
Redigert 28.03.2023 kl 13:07 Du må logge inn for å svare
smb invest
28.03.2023 kl 13:12 1529

Det du nevner er nok i hovedsak oppstart av M L samt generell oppgradering av silankapasitet (til fremtidige battereleveranser). Støtte til investeringene / tax credits som er nevnt i lenken under må man søke om og kvalifisere seg til spesifikt.