Oljemyggen hvor pengene renner inn. Price tarket 25kr.

Makrobaronen
PNOR 27.03.2023 kl 07:47 155221

Ticker: PNOR

Dette er ikke en råd/oppmuntring til å kjøpe PNOR. Men mine tanker om selskapet og hvor grundig underpriset det er.

Antall aksjer 142 356 855
Børsverdi 996 MNOK
Price tarket: 25kr
Risiko: Høy
Avkastning: Potensielt veldig høy.

Det siste halve året leser man: Overskrifter som: "Petronor har nådd produksjonsmål før skjema", "Mer enn doblet resultatet på driften" Pengene renner inn for dette selskapet i stor skala. De blir priset som et meget konservativt verdiselskap, når de er i stor vekst. EBIDTA på nesten en milliard og produksjonen i januar viser 5240 boed. Produksjonen øker raskt og oljeprisen holder seg fortsatt mange ganger over break even. Selskapet har en meget lavt break even og kan derfor tåle langt lavere oljepris enn mange andre. Så overskuddet kan bli vanvittig stort med oljeprisen som er estimert de neste årene. Det at dollaren er så sterk mot NOK er også gull da selskapet for utbetalt i dollar.

Det er saker som usikkert: Generelle makrobilde, krig, operasjon i en del av verden hvor korrupsjon er norm. MEN, dette mener jeg er priset inn i 2.5kr. Uten usikkerheten rundt dette så ville selskapets verdivurdering vært vesentlig høyere.

For oss aksjonærer er det viktig å vende nesen fremover nå som kursen faller, vi ser det er nedgang over hele linja om dagen. Nå sitter Pnor i en sektor som tjener bøtter med penger med en produksjon godt over 5200 fat daglig (som kan stige kraftig fremover) med lav break even.. En oljepris på 75$ så kan man bare la kalkulatoren gå varm. Her er det store underliggende verdier. Produksjonen skal også mange dobles de kommende årene og triggere venter på rekke og rad.

Tar med fra H2 report hvor den siste kan fremheves. Selskapet skal aktivt jobbe med å fremme verdi for aksjonærene.
PetroNor with the financial capacity and
flexibility to:

> Execute organic growth strategy with
re-investment into infill program fully
funded

> Execute transformational and
accretive M&A deals with Congo
production un-leveraged

> Consider other options for
shareholder value

Denne kommer.

Jeg er klar over utfordringene til selskapet, men her mener jeg det er overveiende positive.
Redigert 17.08.2023 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
E Desperados
11.05.2023 kl 17:03 6320

Den artikkelen er selvfølgelig bare tullball fra en useriøs nettside. Det er helt utenkelig at de har fått et sitat fra en Økokrim-ansatt når PetroNor ikke får vite noen ting om saken. De er tross alt ganske flinke på å holde tett hos Økokrim.
Fluefiskeren
11.05.2023 kl 17:28 6303

Synes også det virker veldig merkelig, men skulle gjerne lest hele uansett. De må vel henvise til noen kilder vil jeg tro, men de er nok useriøse de også.
Slettet bruker
11.05.2023 kl 21:40 6120

Et selskap, en brønn, men en haug av planer😁. Noen som har tenkt på konsekvensene av nedstegning eller langvarig produksjonsstopp i selskapets eneste drivbare brønn? Litt som matbutikken som kun hadde brød... Men som hele tiden lover kundene at de skal få inn både melk og smør😆
Fluefiskeren
11.05.2023 kl 21:53 6110

En brønn?
klaesp
11.05.2023 kl 21:54 6106

Enig, høres usannsynlig ut at økokrim har lekket..
Petonor er ett lite selskap, kan ikke se hensikten fra nettaktørens side heller..
solid1
11.05.2023 kl 22:00 6190

Har vel i grunn spurt deg tidligere HT om du er tvilling?
Er forhåpentlig ingen som kan være så negativ alene.

Ta et godt måltid med både brød og smør fra butikken din.
😊🍻
E Desperados
11.05.2023 kl 23:13 6172

Det er jo fire felter på lisensen. Sannsynligheten for at det skjer noe med alle fire feltene er jo vesentlig mindre enn at du skriver noe positivt om selskapet 😊
Fluefiskeren
11.05.2023 kl 23:33 6176

Det et vel 5 eller seks avhengig av hvordan man teller. Dette skrev de da de deltok på Paretokonferansen 22. september i fjor:

« 67 active producing wells across five fields»

Altså 67 produserende brønner. Hva HT mener med at de kun har en brønn får stå for hans egen regning.
polion
11.05.2023 kl 23:54 6148

Var det ikke en melding et eller annet sted om at de fem brønnene nå er slått sammen til en brønn? Altså nå et eneste stort borrehull som selvsagt gjør oss veldig sårbare i forhold til trykk/flow. Jeg er dog ingen oljeingeniør, men dette høres i overkant risikabelt ut (for en lekmann). HT er følgelig i sin fulle rett til å være negativ.
evetjo
12.05.2023 kl 08:59 5963

Jeg er enig i at takhøyden skal være såpass høy at negativitet, meninger og til og med konspirasjoner bør være innafor. Et par knepp under der igjen finner man HT, når han av og til sprer halvsannheter eller regelrette løgne, som ikke er greit. Dette vet provokatøren HT godt, og han elsker nok oppmerksomheten det gir han. Og det gir han muligheten til å plukke noen billige aksjer. Ikke misforstå, jeg liker for det meste HT sine skråblikk og syrlige kommentarer, men av og til syns jeg at du (HT) tråkker over en grense.
Kvike11
12.05.2023 kl 09:24 5896

HT sælg dog dine aktier i PNOR, for det virker som om du er godt orienteret , som finansavisen.
PNORs aktie bliver og er holdt ned i langt tid, der må være nogle der har en skjult agenta.
PNOR tjener som aldrig før, og fremtiden ser meget god ud.
Flere projekter er meget tæt på at være på plads.
toftos
12.05.2023 kl 09:31 5876

Håper det kommer en ny pump fra Espen snart, for dette går ikke, det finnes ikke en eneste kjøper om dagen. Omsetningen er tørket helt bort
Slettet bruker
12.05.2023 kl 13:07 5697

Å du snakker om at jeg gjentar meg selv?
Slettet bruker
12.05.2023 kl 13:08 5690

Men fin utvikling i dag da.... Bare ned 2%.
Slettet bruker
12.05.2023 kl 13:11 5704

Jeg har nå hvertfall ikke gått rundt og formidlet gull og grønne skoger og høy avkastning de siste årene som en del andre på dette forumet. .
Slettet bruker
12.05.2023 kl 13:15 5693

Men aporopo agenda? At selskapet beholder MM avtalen må ha en agenda å holde kursen nede... For oppegående folk i et styret kan ikke seriøst mene at MM avtalen har en positiv effekt?
Tricky
12.05.2023 kl 13:31 5656

Virker til det er kjøper også så, 500 KNOK + omsatt idag, et par stykker som fandt kursen interessant ?
Raknesi
12.05.2023 kl 13:38 5651

Solgte det jeg hadde her og kjøpte fler Iox 2 dager siden.
Fluefiskeren
12.05.2023 kl 13:48 5629

Neppe lurt på litt sikt
Mdg1
12.05.2023 kl 14:08 5574

Tror heller ikke det er lurt med tanke på at Iox som operatør kjøper seg opp i en lisens som har gått i minus de siste årene. Hvorfor Iox skulle gå veldig på dette forstår ikke jeg. Gassprisene i Argentina er ikke mye å skryte av. Der er det bare inflasjon på 10% pr mnd som virkelig er heftig
tuja
12.05.2023 kl 14:11 5562

Fikk sikkert noe av dine aksjer. Takker :)
evetjo
12.05.2023 kl 18:04 5358

Hyggelig melding i dag da: Vi er med i MSCI Micro Cap Index :-) ref. børsmelding
Fluefiskeren
12.05.2023 kl 18:53 5299

Hadde vært fint om du fortalte hvor denne meldingen er å finne. Det er ikke meldt fra selskapets side som børsmelding.
Roffa1
12.05.2023 kl 18:59 5285

Finner ikke noe jeg heller, så legg ved en link hadde vært fint
E Desperados
12.05.2023 kl 23:06 4960

Oslo (Infront TDN Direkt): Indeksleverandøren MSCI har gjennomført sin halvårlige gjennomgang av sine globale indekser, hvor det blant annet er endringer for flere norske aksjer.

Det fremgår av indekslister fra MSCI datert 11. mai.

Endringene trer i kraft etter børsslutt 31. mai, ifølge MSCI.

Endringer i MSCI Small Cap Index:

Inn: Belships, Kitron og BlueNord.

Ut: Volue

Endringene i MSCI Micro Cap Index:

Inn: Endur, Gigante Salmon, Ice Fish Farm, Nordic Aqua Partners, Petronor, Smartoptics, Sparebanken Sør og Volue.

Ut: Arctic Fish Holding, Avance Gas Holding, Belships, Frøy, Kitron og Nordic Nanovector.

TDN Direkt finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
tuja
12.05.2023 kl 23:09 5014

Blir vel ett eller annet fond som kjøper litt PNOR da, får man tro.
E Desperados
13.05.2023 kl 07:53 4904

HT har jo etterspurt at fond/seriøse aktører tar posisjon i PetroNor. Har tydeligvis ikke vært nok for han at DNB SMB sitter med aksjer for 1,6M per siste kvartalsoppdatering, så kanskje han blir fornøyd nå?
Redigert 13.05.2023 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Yenom
13.05.2023 kl 12:37 4738

Hva legger du i tatt posisjon? Dette er jo kun en indeks og ikke en aksjepost. De eier kke aksjer i selskapene som ligger i indeksene.
E Desperados
13.05.2023 kl 12:44 4906

Det er ETF-er som følger indeksen, følgelig vil de da også ta en (liten) posisjon i PNOR fra og med 1. juni. Spiller jo ingen rolle for aksjen selvfølgelig, men HT har etterlyst at fond kjøper PNOR og siden det ikke holder for han at DNB SMB har et par millioner aksjer i PNOR så får vi håpe han nå blir fornøyd når det kommer et par fond ekstra som kjøper en liten post.
Makrobaronen
14.05.2023 kl 09:47 4388

En aktiv ledelse som fremmer verdier er det eneste som mangler for at denne skal mangedoble seg. I børsensmiljø finnes det flere titalls selskaper som prises på luft og kjærlighet. PNOR tjener spenna og burde verdvivurderes der etter de tjener inn selkapsverdien på rekordtiden. Litt markedsføring kombinert med en påskrudd ledelse så har vi 100%-200% avkastning. Målet er å få liv i Pnor sin ledelse alt annet er på plass, også enig at den marketmakeren gjør mer skade enn glede.
solid1
14.05.2023 kl 10:56 4294

Alt til sin tid. 😊
Det er bedre med en ledelse som skaper verdier i form av økt produksjon og fornuftige investeringer, enn en ledelse som bare blåser opp verdien av et selskap med å kalle det en grønn investering for fremtidige generasjoner.

Mitt syn er at ledelsen i pnor er langsiktig og dyktig.
Produksjon for Q4-22 ble i hovedsak solgt i år.

Prøv å regne ut salget for 2023 med mulig og trolig 4 liftinger, mot de to som kom til inntekt i fjor. 🍻
Ha en fortsatt trivelig helg.
Kvike11
14.05.2023 kl 11:23 4343

Ved ikke om Nordnet bank og Nordnet pension er seriøse,
de har tilsammen over 3 % af aktierne i PNOR
Ingen med lidt forstand er i tvivl om at PNOR har stor indtjening i forhold til værdier.
Heldigvis er kursen så lav så man kan supplerer yderligere, men det bliver ikke ved, er min bedste overbevisning
Måske der kommer flere store ejere ind i fremtiden, regner med det også kan give et løft i kursen
ks1977
14.05.2023 kl 12:07 4324

Nordnet er et meglerfirma. Aksjene som står registrert på Nordnet Livsforsikring AS er det kundene til Nordnet som eier (vel, rent teknisk er det Nordnet Livsforsikring som "eier" de da den kontotypen er en forsikringskonto, men Nordnet Livsforsikring AS bestemmer ikke hvor mange aksjer "de" skal ha i PetroNor, det er det kundene som gjør gjennom sine kjøp og salg). Vil tro at det samme gjelder Nordnet Bank AB?
okai?
14.05.2023 kl 12:08 4403

I dag passerer vel PNOR 260000 fat på lager. Kan ikke være lenge til neste lifting nå. Vi får håpe på en oppsving i oljeprisen de neste ukene
Redigert 14.05.2023 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Makrobaronen
14.05.2023 kl 15:32 4233

Helt enig med deg! Men må nevnes at ingen andre enn noen få tradere har tjent noe særlig til nå, selv så godt caset er! Målet må jo være å gi igjen til aksjonærene, selskapet går jo så det suser. Må jo være mulig å få til noe som gjør alle happy. Som nevnt så er det jo få som tjener børsverdien inn raskere. Dette kan bli gullgruve så det holder. Men tror og sette igang med litt tiltak kan være en løsning. Jeg er meget bull misforstå meg rett.
solid1
14.05.2023 kl 21:07 4018

Jeg mener at de tiltak de med den turbulens vi har, allerede er gjort. Et av flere tiltak var nok å flytte siste leveranse fra Q4-22 til Q1-23.
En leveranse som mulig kommer i juni vil gi et godt halvår.

😊🍻
E Desperados
14.05.2023 kl 21:47 3974

Det mest aksjonærvennlige selskapet kan gjøre er jo å få borret den brønnen i GB. Men utover det så er jeg enig i at jevnlige løftinger som sikrer en stabil cashflow er noe av det mest aksjonærvennlige de kan finne på.
JUICEitUP
15.05.2023 kl 10:15 3692

Jeg mener at det som virkelig kan skape vei i vellinga her er at det kommer en FID på Aje. Med dette på plass med oppstart et halvår etter FID vil stort sett all fokus flyttes mot dette feltet. Oppstart her vil bli en gigantisk mulighet for Petronor. Feltet ligger tett opp til eksisterende infrastruktur, Nigeria trenger gassen så offtaker er vel tilnærmet garantert og produksjonen kunne økt flere 100%.

Andre brønner er fint, men det er AJE som er gull kalven i dette selskapet.
solid1
15.05.2023 kl 12:00 3563

Absolutt enig, og AJE arbeides nok med.😊

Min antagelse av hvorfor man flyttet en leveranse (lifting) fra Q4-22 til Q1-23 er som følger:
Året 2022 var det god produksjon, men utenforliggende årsaker skapte negativitet. Om vi liftet i Q4, og vi fikk noen titalls millioner i bedre inntekter for 2022, ville trolig kursen likevel stå still.

Ved å flytte inntektene til Q1-23 vil vi dette halvåret ha inntekter som mulig tangerer hele året 2022.
En «oppfatning» av 100 % økning i inntekter gir nok utslag på kurs.
Et signal om AJE kommer nok også.

I tillegg får vi en oppdatering om produksjon hvor man mulig tar med litt info om vår «kastrerte» borerigg, som nå er blitt «fru», og allerede i produksjon.
Ny borerigg er bestemt og på plass i Q2.

Som E Desperados skriver er også jevnlige inntekter viktig, og jeg antar man fremdeles arbeider med å få på plass månedlige produksjonsinntekter.

For oss aksjonærer er nok ledelsen dyktig selv om mange av oss, mulig i mangel av kunnskap kritiserer.
Det var en genihandel med AJE, og min oppfatning også en liten aksjonær-vennlig geni-strek å «flytte» inntekt fra 2022 til 2023.
Selskapet går så det suser, og fremtiden ser unektelig lys ut.

Lykke til 🍻, man kan godt feire på forskudd.
Da går man uansett ikke glipp av en fest. 😊