Oljemyggen hvor pengene renner inn. Price tarket 25kr.

Makrobaronen
PNOR 27.03.2023 kl 07:47 153055

Ticker: PNOR

Dette er ikke en rÄd/oppmuntring til Ä kjÞpe PNOR. Men mine tanker om selskapet og hvor grundig underpriset det er.

Antall aksjer 142 356 855
BĂžrsverdi 996 MNOK
Price tarket: 25kr
Risiko: HĂžy
Avkastning: Potensielt veldig hĂžy.

Det siste halve Äret leser man: Overskrifter som: "Petronor har nÄdd produksjonsmÄl fÞr skjema", "Mer enn doblet resultatet pÄ driften" Pengene renner inn for dette selskapet i stor skala. De blir priset som et meget konservativt verdiselskap, nÄr de er i stor vekst. EBIDTA pÄ nesten en milliard og produksjonen i januar viser 5240 boed. Produksjonen Þker raskt og oljeprisen holder seg fortsatt mange ganger over break even. Selskapet har en meget lavt break even og kan derfor tÄle langt lavere oljepris enn mange andre. SÄ overskuddet kan bli vanvittig stort med oljeprisen som er estimert de neste Ärene. Det at dollaren er sÄ sterk mot NOK er ogsÄ gull da selskapet for utbetalt i dollar.

Det er saker som usikkert: Generelle makrobilde, krig, operasjon i en del av verden hvor korrupsjon er norm. MEN, dette mener jeg er priset inn i 2.5kr. Uten usikkerheten rundt dette sÄ ville selskapets verdivurdering vÊrt vesentlig hÞyere.

For oss aksjonÊrer er det viktig Ä vende nesen fremover nÄ som kursen faller, vi ser det er nedgang over hele linja om dagen. NÄ sitter Pnor i en sektor som tjener bÞtter med penger med en produksjon godt over 5200 fat daglig (som kan stige kraftig fremover) med lav break even.. En oljepris pÄ 75$ sÄ kan man bare la kalkulatoren gÄ varm. Her er det store underliggende verdier. Produksjonen skal ogsÄ mange dobles de kommende Ärene og triggere venter pÄ rekke og rad.

Tar med fra H2 report hvor den siste kan fremheves. Selskapet skal aktivt jobbe med Ă„ fremme verdi for aksjonĂŠrene.
PetroNor with the financial capacity and
flexibility to:

> Execute organic growth strategy with
re-investment into infill program fully
funded

> Execute transformational and
accretive M&A deals with Congo
production un-leveraged

> Consider other options for
shareholder value

Denne kommer.

Jeg er klar over utfordringene til selskapet, men her mener jeg det er overveiende positive.
Redigert 17.08.2023 kl 16:59 Du mÄ logge inn for Ä svare
E Desperados
11.05.2023 kl 17:03 6251

Den artikkelen er selvfÞlgelig bare tullball fra en useriÞs nettside. Det er helt utenkelig at de har fÄtt et sitat fra en Økokrim-ansatt nÄr PetroNor ikke fÄr vite noen ting om saken. De er tross alt ganske flinke pÄ Ä holde tett hos Økokrim.
Fluefiskeren
11.05.2023 kl 17:28 6234

Synes ogsÄ det virker veldig merkelig, men skulle gjerne lest hele uansett. De mÄ vel henvise til noen kilder vil jeg tro, men de er nok useriÞse de ogsÄ.
Slettet bruker
11.05.2023 kl 21:40 6051

Et selskap, en brĂžnn, men en haug av planer😁. Noen som har tenkt pĂ„ konsekvensene av nedstegning eller langvarig produksjonsstopp i selskapets eneste drivbare brĂžnn? Litt som matbutikken som kun hadde brĂžd... Men som hele tiden lover kundene at de skal fĂ„ inn bĂ„de melk og smĂžr😆
Fluefiskeren
11.05.2023 kl 21:53 6041

En brĂžnn?
klaesp
11.05.2023 kl 21:54 6037

Enig, hĂžres usannsynlig ut at Ăžkokrim har lekket..
Petonor er ett lite selskap, kan ikke se hensikten fra nettaktĂžrens side heller..
solid1
11.05.2023 kl 22:00 6121


Har vel i grunn spurt deg tidligere HT om du er tvilling?
Er forhÄpentlig ingen som kan vÊre sÄ negativ alene.

Ta et godt mÄltid med bÄde brÞd og smÞr fra butikken din.
đŸ˜ŠđŸ»
E Desperados
11.05.2023 kl 23:13 6103

Det er jo fire felter pĂ„ lisensen. Sannsynligheten for at det skjer noe med alle fire feltene er jo vesentlig mindre enn at du skriver noe positivt om selskapet 😊
Fluefiskeren
11.05.2023 kl 23:33 6107

Det et vel 5 eller seks avhengig av hvordan man teller. Dette skrev de da de deltok pÄ Paretokonferansen 22. september i fjor:

« 67 active producing wells across five fields»

AltsÄ 67 produserende brÞnner. Hva HT mener med at de kun har en brÞnn fÄr stÄ for hans egen regning.
polion
11.05.2023 kl 23:54 6079

Var det ikke en melding et eller annet sted om at de fem brÞnnene nÄ er slÄtt sammen til en brÞnn? AltsÄ nÄ et eneste stort borrehull som selvsagt gjÞr oss veldig sÄrbare i forhold til trykk/flow. Jeg er dog ingen oljeingeniÞr, men dette hÞres i overkant risikabelt ut (for en lekmann). HT er fÞlgelig i sin fulle rett til Ä vÊre negativ.
evetjo
12.05.2023 kl 08:59 5894

Jeg er enig i at takhÞyden skal vÊre sÄpass hÞy at negativitet, meninger og til og med konspirasjoner bÞr vÊre innafor. Et par knepp under der igjen finner man HT, nÄr han av og til sprer halvsannheter eller regelrette lÞgne, som ikke er greit. Dette vet provokatÞren HT godt, og han elsker nok oppmerksomheten det gir han. Og det gir han muligheten til Ä plukke noen billige aksjer. Ikke misforstÄ, jeg liker for det meste HT sine skrÄblikk og syrlige kommentarer, men av og til syns jeg at du (HT) trÄkker over en grense.
Kvike11
12.05.2023 kl 09:24 5827

HT sĂŠlg dog dine aktier i PNOR, for det virker som om du er godt orienteret , som finansavisen.
PNORs aktie bliver og er holdt ned i langt tid, der mÄ vÊre nogle der har en skjult agenta.
PNOR tjener som aldrig fĂžr, og fremtiden ser meget god ud.
Flere projekter er meget tÊt pÄ at vÊre pÄ plads.
toftos
12.05.2023 kl 09:31 5807

HÄper det kommer en ny pump fra Espen snart, for dette gÄr ikke, det finnes ikke en eneste kjÞper om dagen. Omsetningen er tÞrket helt bort
Slettet bruker
12.05.2023 kl 13:07 5628

Å du snakker om at jeg gjentar meg selv?
Slettet bruker
12.05.2023 kl 13:08 5621

Men fin utvikling i dag da.... Bare ned 2%.
Slettet bruker
12.05.2023 kl 13:11 5635

Jeg har nÄ hvertfall ikke gÄtt rundt og formidlet gull og grÞnne skoger og hÞy avkastning de siste Ärene som en del andre pÄ dette forumet. .
Slettet bruker
12.05.2023 kl 13:15 5624

Men aporopo agenda? At selskapet beholder MM avtalen mÄ ha en agenda Ä holde kursen nede... For oppegÄende folk i et styret kan ikke seriÞst mene at MM avtalen har en positiv effekt?
Tricky
12.05.2023 kl 13:31 5587

Virker til det er kjÞper ogsÄ sÄ, 500 KNOK + omsatt idag, et par stykker som fandt kursen interessant ?
Raknesi
12.05.2023 kl 13:38 5582

Solgte det jeg hadde her og kjĂžpte fler Iox 2 dager siden.
Fluefiskeren
12.05.2023 kl 13:48 5560

Neppe lurt pÄ litt sikt
Mdg1
12.05.2023 kl 14:08 5505

Tror heller ikke det er lurt med tanke pÄ at Iox som operatÞr kjÞper seg opp i en lisens som har gÄtt i minus de siste Ärene. Hvorfor Iox skulle gÄ veldig pÄ dette forstÄr ikke jeg. Gassprisene i Argentina er ikke mye Ä skryte av. Der er det bare inflasjon pÄ 10% pr mnd som virkelig er heftig
tuja
12.05.2023 kl 14:11 5493

Fikk sikkert noe av dine aksjer. Takker :)
evetjo
12.05.2023 kl 18:04 5289

Hyggelig melding i dag da: Vi er med i MSCI Micro Cap Index :-) ref. bĂžrsmelding
Fluefiskeren
12.05.2023 kl 18:53 5230

Hadde vĂŠrt fint om du fortalte hvor denne meldingen er Ă„ finne. Det er ikke meldt fra selskapets side som bĂžrsmelding.
Roffa1
12.05.2023 kl 18:59 5216

Finner ikke noe jeg heller, sÄ legg ved en link hadde vÊrt fint
E Desperados
12.05.2023 kl 23:06 4900

Oslo (Infront TDN Direkt): IndeksleverandÞren MSCI har gjennomfÞrt sin halvÄrlige gjennomgang av sine globale indekser, hvor det blant annet er endringer for flere norske aksjer.


Det fremgÄr av indekslister fra MSCI datert 11. mai.


Endringene trer i kraft etter bĂžrsslutt 31. mai, ifĂžlge MSCI.


Endringer i MSCI Small Cap Index:


Inn: Belships, Kitron og BlueNord.


Ut: Volue


Endringene i MSCI Micro Cap Index:


Inn: Endur, Gigante Salmon, Ice Fish Farm, Nordic Aqua Partners, Petronor, Smartoptics, Sparebanken SĂžr og Volue.


Ut: Arctic Fish Holding, Avance Gas Holding, Belships, FrĂžy, Kitron og Nordic Nanovector.






TDN Direkt finans@tdn.no


Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
tuja
12.05.2023 kl 23:09 4954

Blir vel ett eller annet fond som kjÞper litt PNOR da, fÄr man tro.
E Desperados
13.05.2023 kl 07:53 4844

HT har jo etterspurt at fond/seriÞse aktÞrer tar posisjon i PetroNor. Har tydeligvis ikke vÊrt nok for han at DNB SMB sitter med aksjer for 1,6M per siste kvartalsoppdatering, sÄ kanskje han blir fornÞyd nÄ?
Redigert 13.05.2023 kl 07:54 Du mÄ logge inn for Ä svare
Yenom
13.05.2023 kl 12:37 4678

Hva legger du i tatt posisjon? Dette er jo kun en indeks og ikke en aksjepost. De eier kke aksjer i selskapene som ligger i indeksene.
E Desperados
13.05.2023 kl 12:44 4846

Det er ETF-er som fÞlger indeksen, fÞlgelig vil de da ogsÄ ta en (liten) posisjon i PNOR fra og med 1. juni. Spiller jo ingen rolle for aksjen selvfÞlgelig, men HT har etterlyst at fond kjÞper PNOR og siden det ikke holder for han at DNB SMB har et par millioner aksjer i PNOR sÄ fÄr vi hÄpe han nÄ blir fornÞyd nÄr det kommer et par fond ekstra som kjÞper en liten post.
Makrobaronen
14.05.2023 kl 09:47 4328

En aktiv ledelse som fremmer verdier er det eneste som mangler for at denne skal mangedoble seg. I bÞrsensmiljÞ finnes det flere titalls selskaper som prises pÄ luft og kjÊrlighet. PNOR tjener spenna og burde verdvivurderes der etter de tjener inn selkapsverdien pÄ rekordtiden. Litt markedsfÞring kombinert med en pÄskrudd ledelse sÄ har vi 100%-200% avkastning. MÄlet er Ä fÄ liv i Pnor sin ledelse alt annet er pÄ plass, ogsÄ enig at den marketmakeren gjÞr mer skade enn glede.
solid1
14.05.2023 kl 10:56 4234


Alt til sin tid. 😊
Det er bedre med en ledelse som skaper verdier i form av Þkt produksjon og fornuftige investeringer, enn en ledelse som bare blÄser opp verdien av et selskap med Ä kalle det en grÞnn investering for fremtidige generasjoner.

Mitt syn er at ledelsen i pnor er langsiktig og dyktig.
Produksjon for Q4-22 ble i hovedsak solgt i Ă„r.

PrĂžv Ă„ regne ut salget for 2023 med mulig og trolig 4 liftinger, mot de to som kom til inntekt i fjor. đŸ»
Ha en fortsatt trivelig helg.
Kvike11
14.05.2023 kl 11:23 4283

Ved ikke om Nordnet bank og Nordnet pension er seriĂžse,
de har tilsammen over 3 % af aktierne i PNOR
Ingen med lidt forstand er i tvivl om at PNOR har stor indtjening i forhold til vĂŠrdier.
Heldigvis er kursen sÄ lav sÄ man kan supplerer yderligere, men det bliver ikke ved, er min bedste overbevisning
MÄske der kommer flere store ejere ind i fremtiden, regner med det ogsÄ kan give et lÞft i kursen
ks1977
14.05.2023 kl 12:07 4264

Nordnet er et meglerfirma. Aksjene som stÄr registrert pÄ Nordnet Livsforsikring AS er det kundene til Nordnet som eier (vel, rent teknisk er det Nordnet Livsforsikring som "eier" de da den kontotypen er en forsikringskonto, men Nordnet Livsforsikring AS bestemmer ikke hvor mange aksjer "de" skal ha i PetroNor, det er det kundene som gjÞr gjennom sine kjÞp og salg). Vil tro at det samme gjelder Nordnet Bank AB?
okai?
14.05.2023 kl 12:08 4343

I dag passerer vel PNOR 260000 fat pÄ lager. Kan ikke vÊre lenge til neste lifting nÄ. Vi fÄr hÄpe pÄ en oppsving i oljeprisen de neste ukene
Redigert 14.05.2023 kl 12:15 Du mÄ logge inn for Ä svare
Makrobaronen
14.05.2023 kl 15:32 4173

Helt enig med deg! Men mÄ nevnes at ingen andre enn noen fÄ tradere har tjent noe sÊrlig til nÄ, selv sÄ godt caset er! MÄlet mÄ jo vÊre Ä gi igjen til aksjonÊrene, selskapet gÄr jo sÄ det suser. MÄ jo vÊre mulig Ä fÄ til noe som gjÞr alle happy. Som nevnt sÄ er det jo fÄ som tjener bÞrsverdien inn raskere. Dette kan bli gullgruve sÄ det holder. Men tror og sette igang med litt tiltak kan vÊre en lÞsning. Jeg er meget bull misforstÄ meg rett.
solid1
14.05.2023 kl 21:07 3958


Jeg mener at de tiltak de med den turbulens vi har, allerede er gjort. Et av flere tiltak var nok Ă„ flytte siste leveranse fra Q4-22 til Q1-23.
En leveranse som mulig kommer i juni vil gi et godt halvÄr.

đŸ˜ŠđŸ»
E Desperados
14.05.2023 kl 21:47 3914

Det mest aksjonÊrvennlige selskapet kan gjÞre er jo Ä fÄ borret den brÞnnen i GB. Men utover det sÄ er jeg enig i at jevnlige lÞftinger som sikrer en stabil cashflow er noe av det mest aksjonÊrvennlige de kan finne pÄ.
JUICEitUP
15.05.2023 kl 10:15 3632

Jeg mener at det som virkelig kan skape vei i vellinga her er at det kommer en FID pÄ Aje. Med dette pÄ plass med oppstart et halvÄr etter FID vil stort sett all fokus flyttes mot dette feltet. Oppstart her vil bli en gigantisk mulighet for Petronor. Feltet ligger tett opp til eksisterende infrastruktur, Nigeria trenger gassen sÄ offtaker er vel tilnÊrmet garantert og produksjonen kunne Þkt flere 100%.

Andre brĂžnner er fint, men det er AJE som er gull kalven i dette selskapet.
solid1
15.05.2023 kl 12:00 3503


Absolutt enig, og AJE arbeides nok med.😊

Min antagelse av hvorfor man flyttet en leveranse (lifting) fra Q4-22 til Q1-23 er som fĂžlger:
Året 2022 var det god produksjon, men utenforliggende Ă„rsaker skapte negativitet. Om vi liftet i Q4, og vi fikk noen titalls millioner i bedre inntekter for 2022, ville trolig kursen likevel stĂ„ still.

Ved Ä flytte inntektene til Q1-23 vil vi dette halvÄret ha inntekter som mulig tangerer hele Äret 2022.
En «oppfatning» av 100 % Þkning i inntekter gir nok utslag pÄ kurs.
Et signal om AJE kommer nok ogsÄ.

I tillegg fÄr vi en oppdatering om produksjon hvor man mulig tar med litt info om vÄr «kastrerte» borerigg, som nÄ er blitt «fru», og allerede i produksjon.
Ny borerigg er bestemt og pÄ plass i Q2.

Som E Desperados skriver er ogsÄ jevnlige inntekter viktig, og jeg antar man fremdeles arbeider med Ä fÄ pÄ plass mÄnedlige produksjonsinntekter.

For oss aksjonĂŠrer er nok ledelsen dyktig selv om mange av oss, mulig i mangel av kunnskap kritiserer.
Det var en genihandel med AJE, og min oppfatning ogsÄ en liten aksjonÊr-vennlig geni-strek Ä «flytte» inntekt fra 2022 til 2023.
Selskapet gÄr sÄ det suser, og fremtiden ser unektelig lys ut.

Lykke til đŸ», man kan godt feire pĂ„ forskudd.
Da gĂ„r man uansett ikke glipp av en fest. 😊