Oljemyggen hvor pengene renner inn. Price tarket 25kr.

Makrobaronen
PNOR 27.03.2023 kl 07:47 153230

Ticker: PNOR

Dette er ikke en råd/oppmuntring til å kjøpe PNOR. Men mine tanker om selskapet og hvor grundig underpriset det er.

Antall aksjer 142 356 855
Børsverdi 996 MNOK
Price tarket: 25kr
Risiko: Høy
Avkastning: Potensielt veldig høy.

Det siste halve året leser man: Overskrifter som: "Petronor har nådd produksjonsmål før skjema", "Mer enn doblet resultatet på driften" Pengene renner inn for dette selskapet i stor skala. De blir priset som et meget konservativt verdiselskap, når de er i stor vekst. EBIDTA på nesten en milliard og produksjonen i januar viser 5240 boed. Produksjonen øker raskt og oljeprisen holder seg fortsatt mange ganger over break even. Selskapet har en meget lavt break even og kan derfor tåle langt lavere oljepris enn mange andre. Så overskuddet kan bli vanvittig stort med oljeprisen som er estimert de neste årene. Det at dollaren er så sterk mot NOK er også gull da selskapet for utbetalt i dollar.

Det er saker som usikkert: Generelle makrobilde, krig, operasjon i en del av verden hvor korrupsjon er norm. MEN, dette mener jeg er priset inn i 2.5kr. Uten usikkerheten rundt dette så ville selskapets verdivurdering vært vesentlig høyere.

For oss aksjonærer er det viktig å vende nesen fremover nå som kursen faller, vi ser det er nedgang over hele linja om dagen. Nå sitter Pnor i en sektor som tjener bøtter med penger med en produksjon godt over 5200 fat daglig (som kan stige kraftig fremover) med lav break even.. En oljepris på 75$ så kan man bare la kalkulatoren gå varm. Her er det store underliggende verdier. Produksjonen skal også mange dobles de kommende årene og triggere venter på rekke og rad.

Tar med fra H2 report hvor den siste kan fremheves. Selskapet skal aktivt jobbe med å fremme verdi for aksjonærene.
PetroNor with the financial capacity and
flexibility to:

> Execute organic growth strategy with
re-investment into infill program fully
funded

> Execute transformational and
accretive M&A deals with Congo
production un-leveraged

> Consider other options for
shareholder value

Denne kommer.

Jeg er klar over utfordringene til selskapet, men her mener jeg det er overveiende positive.
Redigert 17.08.2023 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.05.2023 kl 12:47 4187

FRONT CRYSTAL Ankommer Djeno terminalen om to dager.

Etter det er det foreløpig et langt opphold.

Om det er denne råoljetankeren som gjelder vet jeg ikke med sikkerhet selvsagt.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:4792763/mmsi:538007278/imo:9743186/vessel:FRONT_CRYSTAL

Mdg1
23.05.2023 kl 12:54 4166

De har vel sagt at de planlegger ny løfting rundt starten av juni. Om de har 2 mnd intervaller så er vel det ganske greit for å få en jevn flyt av kapital.
Slettet bruker
23.05.2023 kl 14:10 4073

For en reise dette har vært.. Torsdag kommer nye klipp og lim powerpoint presentasjoner og alle gode spørsmål på GF blir vel som vanlig svart opp med "vi håper" og "vi tror". med en tidshorisont herfra til evigheten.
Fluefiskeren
23.05.2023 kl 14:46 4001

Forventer meg heller ikke så mye da kursdrivende nyheter skal meldes når de foreligger og ikke ved en kvartalspresentasjon.

Produksjonen i kvartalet er meldt tidligere. Det jeg forventer er noe mer om når infillprogrammet forventes å starte opp igjen. Her har det vært litt forskjellig info. Foreløpig driver riggen og borer for Perenco et annet sted på sokkelen. Perenco har bommet voldsomt på tidsplanen for dette programmet, men resultatene har overskredet forventningene og det er det viktigste.
tuja
23.05.2023 kl 15:10 3959

DOHA, May 23 (Reuters) - Saudi Arabia's energy minister Prince Abdulaziz bin Salman said on Tuesday he would keep short sellers "ouching" and told them to "watch out", days before a planned OPEC+ meeting to decide on future oil policy.
Slettet bruker
23.05.2023 kl 18:18 3797

Jeg vet ikke om det kan være mulig å komme noe videre med utbytte eller tilbakekjøp.... Men tror ærlig talt markedet driter i om PNOR skulle betalt utbytte. På samme måte som det driter i alle nyheter som kommer fra den kanten. Banannytt uansett hva de melder... Eneste som kan bevege denne aksjen er om de fjerner MM avtalen og inntar rollen som kursmanipulator gjennom tilbakekjøp av egne aksjer men klok av skade regner jeg at dette igjen blir en bi-setning som igjen dytter det frem i udefinerbar fremtiden og at PNOR kun styrker sin posisjon som usexy og lite aksjonærvennlig selskap. Kanskje betimelig å spørre på torsdag om selskapet gjennom blant annet lite markedsvennlig approach og MM avtale har en skjult agenda for å holde kursen så lav som mulig?
toftos
23.05.2023 kl 23:05 3463

Tror utbytte eller tilbakekjøp vil øke kursen, spesielt tilbakekjøp da det egentlig ikke er så mange selgere her nede, men mangel på kjøpere. Med utbytte så får man jo tilbake noe av det man har investert, så det og bør være kursdrivende. Visst ikke så får man på et tidspunkt tilbake det man har spyttet inn
E Desperados
24.05.2023 kl 07:41 3219

Utbytte er ikke nevnt i sakslisten til GF, så det blir det ikke noe av før man evt har gjennomført en ekstraordinær GF på et senere tidspunkt. Men tilbakekjøp er et punkt på lista, så det er vel det man går for i første omgang om selskapet finner ut at de har for mye penger på konto.
pelo
24.05.2023 kl 10:39 3103

Som mange andre langsigtede investorer er jeg ikke umiddelbart voldsomt interesseret i hverken tilbagekøb eller udbytte. Skulle det være, så eventuelt tilbagekøb. Men eftersom vi står overfor store investeringer i Aje samt forhåbentligt både GB og A4, så ser jeg langt hellere pengene anvendt til at skabe fremtidig værdi i selskabet. Jeg erkender, at lykkeriddere og andre kortsigtede investorer ikke nødvendigvis er enige i denne strategi, og løbende vil kaste kortene, hvorved kursen i nogen tid måske ikke vil finde sit "rette leje" - men, helt ærligt, hvis PNOR i år lander et resultat med en PE på under 2, så gør de altså et eller andet rigtigt 😊
Slettet bruker
24.05.2023 kl 11:00 3044

Men om de skal investere for fremtiden er de også avhengig av høyere aksjekurs ved eventuelle emisjoner, aksjer til bruk av kjøp av produksjon etc... Pr.nå er ikke dette et alternativ med dagens aksjekurs så selskapet har absolutt nytte av å investere penger i eget selskap for å kunne få på plass finansieringsfasiliteter i fremtiden.... Ikke sikkert banklån er det mest gunstige med stigende renter og selskapet og dets nærmestes frynsete rykte...
Fluefiskeren
24.05.2023 kl 11:04 3041

Bra fart oppover for Brent Oil nå.
Mdg1
24.05.2023 kl 11:06 3078

Trenger ikke emisjoner med dagens inntekter. Man kan låne bra med penger når man har over 5000 boed produksjon
Tricky
24.05.2023 kl 11:13 3067

Ikke helt enig i det!, Som langsiktig investor er man også interessert i kursen avspeiler de unnliggende verdier. Å mener styret den er unnerpriset, så bør man benytte tilbakekjøp av aksjer for å få det frem, når man har midler til det. Å det har PNOR. Mener det både er plass til tilbakejøp av aksjer på et moderat nivå, samt oppsparing til investeringer.
E Desperados
24.05.2023 kl 11:17 3051

Dersom selskapet har planer om å finansiere oppkjøp ved trykking av nye aksjer så må de gjøre noe med aksjekursen ja. Det er ingen tvil om at med dagens aksjekurs så er det en dårlig deal å kjøpe produksjon ved hjelp av nye aksjer. Selskapet fikk et lån i desember 2022 til en rente på 11 %. Panoro som ofte blir trukket frem som et sammenlignbart selskap har ifølge siste rapport et RBL-lån på SOFR + 7,5 %. Det er faktisk høyere enn 11 %, så sånn sett er det ikke gitt at PetroNor får lån til så veldig mye dårligere betingelser enn hva andre aktører gjør. Men det er uansett liten tvil om at det er dyrt å låne penger til 11 % rente de 400 MUSD på Aje (total estimert kostnad og ikke PNOR sin del). Og sånn sett så er det kanskje ikke så rart at man beholder mest mulig cash selv for å låne minst mulig til utbyggingen.
tuja
24.05.2023 kl 11:58 2967

Noen som absolutt ikke vil ha stigning i kursen. Hver gang den får ett løft intradag, så selges den ned igjen med mikrovolum. Underlige greier. Men det nærmer seg løfting, og olja er i bull modus. En gang løsner det.
Roffa1
24.05.2023 kl 12:17 2934

Ja enig det er ganske spesielt det som skjer med kursen på denne. Også enig at en dag så løsner det, men når er jo da spørsmålet
Fresh Prince
24.05.2023 kl 12:36 2880

OBS! Mulig jeg leser dette feil, men ser ut som Aurora Atwood har ankommet PNGF SUD for bare et par timer siden, så mulig det kommer en melding fra selskapet straks! Dette kan potensielt være svært bull og kurstriggende:)

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:11.6/centery:-4.9/zoom:11
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:7188969/mmsi:376417000/imo:8769078/vessel:ATWOOD_AURORA

okai?
24.05.2023 kl 12:45 2862

Ser sånn ut ja :)
Fluefiskeren
24.05.2023 kl 12:48 2850

Det er korrekt. Den har flyttet seg. Er 1,59 nautiske mil sørvest for Dagda mo tidligere 13. Det passer bra med Tchibeli som er neste felt i programmet.

Det tar vel noen dager før spud, men da er vi i gang og det er godt. Mulig de melder spud, og stor sjanse for at de opplyser om dette allerede i morgen
Redigert 24.05.2023 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
24.05.2023 kl 13:06 2805

Får håpe på det, så vi får sett kursen gå over 0,9kr igjen:)
tuja
24.05.2023 kl 13:07 2800

Håper det stemmer. På tide at PNOR kommer ut av rennesteinen.
Slettet bruker
24.05.2023 kl 14:01 2664

Ser vel ingen grunn til at vi skal komme ut av med den med det første. Lurer på hva Equinor hadde stått i om policyen hadde vært "Vi er ikke så opptatt av hva markedet mener og utbytte det er ikke så farlig. Markedet er mest opptatt av fremtidige planer... Ikke så mye avkastning". Men igjen. Markedet har vel gitt en ganske klar tilbakemelding om hva de mener... Så sånn sett ser jeg vel ingen grunn til at kursen snur før tilnærmingen til markedet, som faktisk bestemmer verdien på selskapet snur.... Jeg synest hvertfall ikke en sånn politikk fremstår som veldig lukrativ så jeg ser etter en mulig utgang for å sette pengene i noe som kanskje gir avkastning i min levetid og ikke den dagen olje og gass er faset ut og all EK er investert støvsamlere og uomsettelige verdier... Det er desverre den veien ting går. Men kan jo være greit og fornekte det så lenge man vet man kun får lønningsdag om vinden i fremtiden skulle snu....
Slettet bruker
24.05.2023 kl 14:04 2648

Men noen kan jo prøve å forklare meg grunnen til at eneste dagen denne har omsetning på over 1 mill er dagen før GF. Da selges aksjen ned... Viser vel ikke enorm tro på selskapet?
toftos
24.05.2023 kl 14:09 2637

Her er eg helt enig HT, virker veldig rart. No har vi mange dager der vi har omsetning langt under millionen, og i dag får vi plutselig omsetning på 2-3 mill med fallende kurs på en dag der oljeprisen er på vei opp og det er GF i mrg. Det er noe merkelig med dette. Hvorfor skal det alltid selges ned
Slettet bruker
24.05.2023 kl 14:15 2683

Mange holdninger her inne minner meg mer og mer om mennesker i en livbåt langt til sjøs. Eneste som holder oss i livet er håpet selv om at vissheten om at redningen kommer er relativt fjern...
sunshine007
24.05.2023 kl 14:16 2669

Tror dere glemmer et vesentlig element her.
Mange har ventet til det siste med frigjøring av midler for innbetaling av
skatt med frist 30.05.
Slettet bruker
24.05.2023 kl 14:20 2660

Tja. Om du er PNOR aksjonær vil jeg høyst sannsynlig tro at du høyst sannsynlig er av typen som får igjen på skatten men alltid artig med nye unnskyldninger i dette papiret:)
tuja
24.05.2023 kl 14:24 2639

Nå er det potensielt både spud og lifting innefor kort tidshorisont, om det stemmer det som er antydet litt lenger oppe i tråden. Da er det rimelig å tro det skaper en positiv effekt på kursen.
Slettet bruker
24.05.2023 kl 14:30 2606

Rykter i positiv retning pleier vel å dra kursen i positiv retning. Men igjen... PNOR er ikke som andre aksjer:)
E Desperados
24.05.2023 kl 14:32 2597

Infill drillingen koster jo penger. Tar ca et år før man har tjent inn de pengene det koster å få ekstra produksjon. Så det er klart at om man har like lang tidshorisont på aksjen som HT så bør jo kursen gå ned når meldingen om spud kommer...
Slettet bruker
24.05.2023 kl 14:33 2591

Tidshorisont? Hva var tidshorisonten din for 18 mnd siden? Jeg hadde kanskje en forventning om at investeringen ikke skulle halveres....
evetjo
24.05.2023 kl 14:47 2546

Ang MM: "Why do firms pay for liquidity provision in limit order markets?"

"We show that a contributing factor in this decision is the likelihood that the firm will interact with the capital markets in the near future, either because they have capital needs, or that they are planning to repurchase shares. We also find some evidence of agency costs associated with the initiation of a market maker agreement as the probability of observing insider trades increases when liquidity improves."

https://www.norges-bank.no/en/news-events/news-publications/Papers/Working-Papers/2010/WP-201012/
Slettet bruker
24.05.2023 kl 14:49 2542

Men det er klart. Skal vi starte hver dag i denne aksjen med blanke ark så kan du snakke om tidshorisont... Aksjekursen gjenspeiler selskapets verdi. Eller hva markedet anser at selskapet er verdt. Når dette avviker så mye nå... Hvorfor skal dette plutselig snu? Siste tiden har vist at høy intjening ikke snur det. Meldinger om økt produksjon ikke gjør det. Ingen meldinger selskapet har kommet med siste året har evnet å heve aksjen. Kun at Teigland i Investtech mener noe om den. Og hva sier det oss Desperados? Jeg er ikke så opptatt av tidshorisont men mer at selskapet skal evne gjenspeile verdiene. Når de ikke makter det så har jeg litt problemer med å hive meg på vekkelsebølgen din E Desperados.....
Makrobaronen
24.05.2023 kl 14:50 2543

Nå kan nesten kursen holdes ned 3-4 uker til sånn at feriepengene kan få ned snittet litt.

Jeg står på mitt at denne vil bli ordentlig "morro" når er spørsmålet. Kommer ledelsen med noe håndfast som gjør at verdiene i selskapet kommer frem så er det tut og kjør
toftos
24.05.2023 kl 14:56 2492

Veldig merkelig at alle skal betale restskatten sin med Pnor aksjer som er ned 20% siste året
E Desperados
24.05.2023 kl 14:58 2505

Min tidshorisont for 18 måneder siden var over 10 år. Og det er den fortsatt. Jeg har kjøpt pga fremtidig cashflow. Så har jeg åpenbart litt mer tro på at oljen er nødvendig og still going strong i både 2030 og 2040, hvilket ikke virker å være tilfellet med deg. Jeg er her for fremtidige utbytter, så jeg får hverken grå hår eller redusert nattesøvn som følge at min investering per nå har et urealisert papirtap på et par hundre tusen.
Slettet bruker
24.05.2023 kl 15:03 2467

Så du er litt "penger i madrassen" type. Kontanter kommer tilbake som det foretrukne betalingsmiddel...:). Nei da skjønner jeg...
Tricky
24.05.2023 kl 15:04 2474

Noen som vet om det kun er innfill av brønne eller de også har planer om å bygge videre på deres Tchibeli NE and its pre-salt discovery ?. Nye brønne finner jeg mest spennende :)., Selvom Infill programmet operatøren har kjørt har vært ganske vellykket..
Kvike11
24.05.2023 kl 15:16 2418

Har også en længere tidshorisont, som vil lønne sig.
Der er for mange herinde der vil skabe tvivl til selskabets evne til at generere penge,
og indtil videre har de fejlet.
Indtjeningen har aldrig været højere, de har tjent mere i første halvår i år end hele sidste år, og de arbejder på livet løs med fler løsninger,
bl a et mega stort gasprojekt, som jeg er sikker på vil lykkes for dem.
Gassen er der, nu skal de finde samarbejdspartner der vil transporterer det i land .
Derefter vil indtjeningen stige yderligere.
Afrika er ikke Norge, heldigvis, ting tager tid.
Nemt for de/det selskab der holder kursen nede, små handle hverdag, og sælge til lav kurs, det er meningen med bl.a. robothandel.
Jeg håber de har penge nok til at starte mindre tilbagekøb af aktier og til deres projekter.
Når kassen så er fuld , kan de begynde med udbytte, jeg venter gerne på nkr ,0,10 pr aktie,
som er ca 15 % forrentning på dagens kurs.
Vi er mange som dig E. Desperados, der gerne venter på udbytte,
Redigert 24.05.2023 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
E Desperados
24.05.2023 kl 15:20 2403

Hvis min tro på oljebransjen i årene fremover gjør meg til en "penger i madrassen"-type så lever jeg fint med den beskrivelsen :)

"According to the International Energy Agency’s (IEA) 2020 Sustainable Development Scenario, in 2040, still 46 percent of the global energy demand will be met by oil and gas (compared to 56 percent in 2019). To meet this demand, significant investments in existing and new fields are required."
"While the energy transition is undoubtedly underway, the EIA believes oil and gas will continue to dominate the U.S. energy mix in 2050 as population and economic growth boost energy demand."