Oljemyggen hvor pengene renner inn. Price tarket 25kr.

Makrobaronen
PNOR 27.03.2023 kl 07:47 153299

Ticker: PNOR

Dette er ikke en råd/oppmuntring til å kjøpe PNOR. Men mine tanker om selskapet og hvor grundig underpriset det er.

Antall aksjer 142 356 855
Børsverdi 996 MNOK
Price tarket: 25kr
Risiko: Høy
Avkastning: Potensielt veldig høy.

Det siste halve året leser man: Overskrifter som: "Petronor har nådd produksjonsmål før skjema", "Mer enn doblet resultatet på driften" Pengene renner inn for dette selskapet i stor skala. De blir priset som et meget konservativt verdiselskap, når de er i stor vekst. EBIDTA på nesten en milliard og produksjonen i januar viser 5240 boed. Produksjonen øker raskt og oljeprisen holder seg fortsatt mange ganger over break even. Selskapet har en meget lavt break even og kan derfor tåle langt lavere oljepris enn mange andre. Så overskuddet kan bli vanvittig stort med oljeprisen som er estimert de neste årene. Det at dollaren er så sterk mot NOK er også gull da selskapet for utbetalt i dollar.

Det er saker som usikkert: Generelle makrobilde, krig, operasjon i en del av verden hvor korrupsjon er norm. MEN, dette mener jeg er priset inn i 2.5kr. Uten usikkerheten rundt dette så ville selskapets verdivurdering vært vesentlig høyere.

For oss aksjonærer er det viktig å vende nesen fremover nå som kursen faller, vi ser det er nedgang over hele linja om dagen. Nå sitter Pnor i en sektor som tjener bøtter med penger med en produksjon godt over 5200 fat daglig (som kan stige kraftig fremover) med lav break even.. En oljepris på 75$ så kan man bare la kalkulatoren gå varm. Her er det store underliggende verdier. Produksjonen skal også mange dobles de kommende årene og triggere venter på rekke og rad.

Tar med fra H2 report hvor den siste kan fremheves. Selskapet skal aktivt jobbe med å fremme verdi for aksjonærene.
PetroNor with the financial capacity and
flexibility to:

> Execute organic growth strategy with
re-investment into infill program fully
funded

> Execute transformational and
accretive M&A deals with Congo
production un-leveraged

> Consider other options for
shareholder value

Denne kommer.

Jeg er klar over utfordringene til selskapet, men her mener jeg det er overveiende positive.
Redigert 17.08.2023 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Makrobaronen
10.04.2023 kl 21:46 5677

Blir fryktelig spennende, tror det blir viktig å posisjonere seg godt. Løpe etter bussen er aldri gøy. Spennende er å se hvor mange fat PNOR kan få hentet opp ila noen år. De er jo i en posisjon hvor de vokser og tjener penger som gress. Noe som burde trigge både vekst, men også verdi interesserte aksjonærer. Løsner det her så kan det bli en av årets aksjer. Jeg tror det kan få en runde som PEN fikk for en stund tilbake, kanskje enda kraftigere da marginene til PNOR er veldig bra.

Fluefiskeren
10.04.2023 kl 22:18 5615

Men det holder ikke med organisk vekst er jeg redd for at kursen går dit vi håper den skal gå. De hadde store ambisjoner om økende produksjon som de nærmeste årene kun kan komme fra M&A. Venter fortsatt på det samt partnere i Guinea Bissau og Gambia.

Redigert 10.04.2023 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
E Desperados
10.04.2023 kl 22:36 5569

Spørs på tidshorisonten her. Om selskapet får farmet ut både GB og Gambia til 40-50% eierandel og det blir kommersielle treff begge steder så er jo ikke 30 000 bopd nødvendigvis veldig optimistisk.
Fluefiskeren
10.04.2023 kl 22:40 5675

Joda, men de 30 000 hadde jo en MYE kortere tidshorisont. Det kan jo ikke bli noen produksjon fra disse landene før om fem år. De sier jo selv at de for å nå målet må kjøpe produserende assets.
E Desperados
11.04.2023 kl 07:26 5505

Jeg er ganske sikker på at med dagens aksjekurs så vil oppkjøp av produserende assets begrense seg til hva de kan betale med cash + lån. Det var nok i selskapets plan at man skulle vake på 0,8 når man så for seg 30 000 innen 3 år. Mtp egen investering så ser jeg begrenset oppside om man skulle kjøpt seg dobbel produksjon om det hadde ført til at eierandelen i selskapet ble halvert samtidig. Så jeg er sånn sett fornøyd med at man ikke skal trykke aksjer for enhver pris bare for å nå et mål om 30 000 bopd fort.
JUICEitUP
11.04.2023 kl 11:19 5137

Det jeg savner mest fra PNOR er en oppdatering om AJE. Lenge siden de kjøpte PEN sin andel av det feltet og det har i mange år ligget i kortene at dette feltet skulle bygges kraftig ut for å hente opp de enorme gass forekomstene som ligger her og som vel Nigeria ligger an til å bli avtager av. Det ligger også tett opp til eksisterende rør-infrastruktur så det burde være lett å koble seg på der for å få fraktet gassen til land.

Likevel er det tyst som i graven og det ser ikke ut til at noe skjer. En egen presentasjon av prosjektet med timeline inkl. forventet dato på FID, forventede utbyggingskostnader og utbyggingsmodell burde man snart kunne forvente.

Ingen tvil om at PNOR forsvarer dagens kurs og mer til kun med dagens produksjon så alt annet blir bonus. Det ligger samtidig så mange bonus lodd i potten at noen burde begynne å tikke inn. Mulig at det er det som skal til for å utløse kraftig FOMO.
Fluefiskeren
11.04.2023 kl 11:49 5118

Har etterlyst det samme selv. Tok det opp i en e-post til selskapet. Tror jeg la inn svaret jeg fikk tidligere, men kan gjerne gjenta det. Ikke mye å hente.

Hei XXXXX,
>
> Takk for innspill!
>
> Interim CEO Jens Pace knyttet noen kommentarer til Aje på Pareto-konferansen i september, og du finner presentasjonen han holdt som vedlegg til børsmeldingen her: https://newsweb.oslobors.no/message/571223
>
> Kind regards,
>
> PetroNor E&P | Investor Relations
>
E Desperados
11.04.2023 kl 12:09 5075

Vi fikk nå hvertfall vite under Q&A på forrige presentasjon at kostnadsrammen for AJE-utbyggingen lå på 400 MUSD. Selvfølgelig tilsammen og ikke PetroNor sin andel. Men bortsett fra det så har det vært tynt med informasjon angående AJE.
Makrobaronen
11.04.2023 kl 18:31 4705

1.10kr er kortsiktig mål som jeg tror vi vil fyke forbi med litt bensin fra ledelsen i slutten av april.

Jeg tror kursmålet jeg satt på 2.5kr er realistisk Med litt horisont, blir å følge denne med angusøyne fremover!
okai?
11.04.2023 kl 19:50 4589

på tide med produksjonsoppdatering og fastsatt pris på forrige lifting nå. Satser på at det kommer i morgen
Fluefiskeren
11.04.2023 kl 20:30 4524

Det er spennende å se når infillprogrammet starter opp igjen.

Fra børsmelding 11. januar:

« Looking forward, the infill drilling program will be paused to allow the jack-up rig, Petrofor Dagda, to be converted to a permanent production platform. Infill drilling will resume on the Tchibeli field using the jack-up rig Axima, scheduled to start in April 2023 «

Fra halvårspresentasjonen 22. februar:

« 2023 infill target is the Tchibeli field with 4 wells planned from May «

Fra Financial Report 22. februar.

« The well infill drilling program on PNGF Sud has now been paused temporarily and is expected to resume towards the end of Q2 2023 «

Altså litt forvirrende. Spesielt når det gjelder forskjellen mellom presentasjon og rapport den 22. februar.

Klok av skade får vi vel forholde oss til slutten av Q2. Da får vi virkelig håpe vi er i gang igjen. Foreløpig ligger riggen vi skal bruke 13,3 nautiske mil fra Dagda. Lenger sør, men noenlunde på samme lengdegrad.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/index/ships/nearby/shipid:7188969/mmsi:376417000/shipname:ATWOOD%20AURORA







Nacobo
11.04.2023 kl 22:29 4325

Det gikk 9dager fra melding om lifting til melding om pris sist gang så blir nok melding på fredag+-
Redigert 11.04.2023 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.04.2023 kl 10:06 3909

Virker ganske sprek i dag også. En liten raritet er at den nå er nøyaktig der den var for et år siden. Får håpe at den får fortsette å stige nå og at ingen graver frem en artikkel om den samme saken ennå en gang og spår nulling.
markie
12.04.2023 kl 10:08 3916

For et år siden fortsatte den rett opp til 1,20.
Fluefiskeren
12.04.2023 kl 10:14 3908

Ja, men først fra midten av mai. Vi får håpe på en reprise.
E Desperados
12.04.2023 kl 10:41 3830

Det er nok en del som vil inn før årsrapporten. Om det kommer melding om utbytte/tilbakekjøp er det jo mulighet for meget raske prosenter her. Så får vi bare årsrapporten klarer å få de samme kjøperne til å sitte med videre.
Makrobaronen
12.04.2023 kl 11:06 3756

Melding om utbytte/tilbakekjøp av aksjer vil være en gamechanger
Makrobaronen
12.04.2023 kl 11:07 3772

Dra tror jeg det blir trangt i en allerede trang dør
E Desperados
12.04.2023 kl 11:19 3769

Mitt gjett er 1 cent/aksje. Så får vi se. Tilbakekjøp er nok mer gunstig for oss som er veldig langsiktige her, men omsetningen er såpass lav at det vil jo ta evigheter å få kjøpt opp et volum som monner litt. Derfor jeg heller mot utbytte. Det virker hvertfall som om selskapet har prøvd å gjøre seg mer aksjonærvennlig etter at styret ble utvidet. Nå meldes jo blant annet løfting når den har skjedd før prisen er klar. Det er jo definitivt en endring i riktig retning fra sånn det var før.
Odi.1
12.04.2023 kl 11:22 3761

eller henleggelse mot tidligere ceo? :)) ---->>>>>

" intet at finna"
Redigert 12.04.2023 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
lilleole
12.04.2023 kl 11:27 3740

Hovedaksjonærene i Petronor har vist seg å være langsiktige og har mest å tjene på tilbakekjøp av aksjer. Tror det blir fremmet på neste generalforsamling.
Odi.1
12.04.2023 kl 11:32 3717

Som liten aksjonær er jeg også for at det kjøpes tilbake aksjer av selskapet. Håper og tror dem gjør det nå, om det ikke er andre lukrative områder å se på med lisenser da?
Fluefiskeren
12.04.2023 kl 11:43 3692

Skal det gjøres noe er tilbakekjøp av aksjer å foretrekke. Tror jeg har lagt inn denne tidligere:

«Hva er best for deg?

Hvis du har stor tro på selskapet og at ledelsen er flinke kapitalforvaltere, du synes prisen er billig eller rettferdig og du ikke trenger en kontantstrøm, da er tilbakekjøp av aksjer helt klart den beste løsningen.

Du unngår gevinstskatt, eier mer av selskapet og renters rente effekten kan løpe.

Hvis du derimot mangler overbevisning om selskapets fremtid og er usikker på beslutningene fra ledelsen, eller synes prisen er høy, da kan utbytte være det beste.

Du kan allokere kapitalen som du ønsker og unngår verdiødeleggende kapitalvalg fra ledelsen.

https://investorkurs.no/tilbakekjop-av-aksjer-eller-utbytte-hva-er-best-for-deg-som-investor/

E Desperados
12.04.2023 kl 11:44 3769

Jeg ønsker meg også tilbakekjøp, men problemet er at det omsettes så lite aksjer at det vil ta ekstremt lang tid å få gjennomført et tilbakekjøp av et volum som monner. Med f.eks 500 000 aksjer om dagen på tilbakekjøp så bruker man et år på å kjøpe tilbake aksjene som ble trykket i forbindelse med AJE.

Forøvrig så kan vel selskapet si opp MM-avtalen om de selv skal kjøpe 500 000 aksjer om dagen :)
Redigert 12.04.2023 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.04.2023 kl 12:08 3711

Jeg ønsker meg egentlig ingenting av dette. Jeg blir hverken rikere eller fattigere av det.

Det jeg ønsker meg er partnere på lisenser og kjøp av produksjon. Samt oppstart av infillbrønner igjen. Ingen løper til børsen for å kjøpe PNOR på bakgrunn av et bitte lite utbytte. Jeg snakker om erfaring fra PEN hvor det også var mye snakk om utbytte.

De som først og fremst er ute etter utbytte velger store, stabile selskaper med høy omsetning. Mitt utbytteselskap er Yara. Det finnes mange andre.
Bullfight
12.04.2023 kl 12:28 3756

Vel, kursen er ikke 0.82 i 2024 (:
Goliaten15
12.04.2023 kl 13:34 3639

Financial calendar
Financial calendar for PetroNor E&P ASA

FINANCIAL YEAR 2022

28.04.2023 - Annual Report



FINANCIAL YEAR 2023

30.08.2023 - Half-yearly Report
25.04.2024 - Annual Report
25.05.2023 - Annual General Meeting



FINANCIAL YEAR 2024

29.05.2024 - Annual General Meeting




Interim financial statements for the half-year period 1 July 2023 to 31 December 2023 will be released on 21 February 2024.

With reference to the financial calendar advised on 9 January 2023, only the release date for the Annual Report 2022 has been amended by three days.


This information is published pursuant to the requirements set out in the Continuing obligations.
E Desperados
12.04.2023 kl 13:37 3650

Om man sier man har en intensjon om å betale ut minst 1 cent/aksje i utbytte i året så vil jo kursen stige betraktelig. Og når kursen stiger betraktelig så vil jo det åpne døren for emisjon for å betale fremtidige oppkjøp om banklån ikke er en mulighet. 14 MUSD i årlig utbytte er jo ganske beskjedent med 5 000 bopd og 80$/fatet så man vil jo uansett øke kontantbeholdningen med penger som kan brukes til investering om man går for en sånn modell.
Fluefiskeren
12.04.2023 kl 14:19 3584

Hvorfor skal kursen stige betraktelig på det? Vi får utbetalt et beløp, men samtidig synker verdien på aksjene med akkurat samme beløp. Men det er jo fint for skattefuten som tar 37,84 % av utbyttet i skatt. PEN har aldri vært så dårlig som etter vi fikk utbytte. Ikke så mye som en antydning på at det ble oppfattet positivt. Det skal sies at det var temmelig lavt, men mer er lovt uten at dette har ført til noe kjøpspress for å si det mildt.

Betaler de ut 1 cent i året blir kursen verdt også 1 cent mindre. Slik er det jo. Så kan man si at det er en psykologisk faktor som er in i tiden, men jeg tror ikke noen går inn i PNOR pga. dette. Det finnes som sagt så mange andre utbytteselskaper som betaler ut mer. Også innen oljeindustrien. Vår Energy betaler mye (uten at det hjelper dem kursmessig).

Det er nesten slutt på utbetalinger av utbytte i USA pga sjatten det nedfører. Der er det tilbakekjøp som ruler.

Jeg mener selskapet skal holde på pengene. Går det som vi håper i fremtiden vil de trenges for å redusere store emisjoner og lån.
Fluefiskeren
12.04.2023 kl 14:31 3562

Ser at også norske selskaper går over til å kjøpe tilbake egne aksjer fremfor å utbetale utbytte av skattemotiverte årsaker. Blir ikke tatt godt i mot fra alle politikere.

« SV og Rødt vil stoppe ny form for utbytte
SV og Rødt går til angrep på at børsnoterte selskaper i Norge kjøper tilbake mer og mer av egne aksjer. Onsdag varslet Equinor tilbakekjøp for 60 milliarder kroner.

Tilbakekjøp brukes ofte som en skatteeffektiv måte å overføre kapital til aksjonærene på, fremfor å utbetale utbytte (se faktaboks).

Metoden sprer stadig om seg blant børsnoterte norske selskaper. To ferske eksempler:

Onsdag varslet Equinor at de i år vil kjøpe tilbake egne aksjer for hele 60 milliarder kroner.

Torsdag fortalte DNB at de vil kjøpe tilbake en halv prosent av alle utestående aksjer. På dagens kurser betyr det kjøp av egne bankaksjer for 1,5 milliarder kroner.«

https://e24.no/boers-og-finans/i/bgqmQg/sv-og-roedt-vil-stoppe-ny-form-for-utbytte


Slettet bruker
12.04.2023 kl 15:01 3559

Ja og hva ville det ført til? En kraftig økning i kursen... Men du var kanskje ikke så interessert i det du? Vært bedre med en liten ekstra bonus til sommerferien og en aksjekurs fortsatt under krona...
E Desperados
12.04.2023 kl 15:41 3637

Jeg er rimelig sikker på at om selskapet melder at de kjøper tilbake alle aksjer under 1kr så vil kursen legge seg opp på ca 1kr, men neppe gå noe høyere. Jeg tror helt seriøst at man får kursen høyere ved å annonsere er fast utbytte. Det eliminerer jo risikoen for nulling som noen har snakket om da man faktisk får en helt grei direkteavkastning på dagens kurs og sånn sett aldri går i null på investeringen samt at det gjør det lettere å regne på fremtidig cash flow for hobbyinvestorer. Men for all del, om selskapet får kjøpt tilbake 200M aksjer til 1 kr så sier jeg kjør på.
JUICEitUP
12.04.2023 kl 15:48 3626

Nå må dere slutte å fjase om nulling av selskapet. Selskaper som tjener penger og spesielt så mye penger som PNOR blir aldri nullet. Hvor får dere dette våset fra.

Tilbakekjøp av aksjer er det eneste som fungerer her. Man må ha en million aksjer for at utbytte skal monne litt og etter skatt sitter man bare igjen med 60K hvis det betales ut et utbytte på 1 cent. Tilbakekjøp hadde raskt dratt oss over krona. Da hadde vi kanskje sluppet en spleis også.

Redigert 12.04.2023 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.04.2023 kl 16:50 3490

Ja må si jeg er imponert av at folk her inne mener å betale ut 40% av kapitalen til skatteetaten er et bedre alterbativ enn å investere i et selskap som vil skape merverdi i form av økt kurs både for selskapet og aksjonærer...
ks1977
12.04.2023 kl 17:10 3475

På generelt basis så er jeg tilhenger av utbytte da et generøst utbytte er en beskyttelse for hva Mr Market finner på av sprell - helt ok at Mr Market tisser i buksa og kjører kursen ned til PE på 2 dersom selskapet deler mesteparten av pengene som utbytte (da kan jeg jo velge å reinvestere det). Ikke så stas om Mr market kjører PE til 2 dersom selskapet ruger på pengene og man aldri vet om man får tatt ut potensialet i selskapet.

For PNor sin del så tenker jeg derimot at tilbakekjøp er gunstig. Ikke voks for enhver pris, men benytt anledningen til å kjøpe tilbake aksjer så lenge de er latterlig lave (som andre har vært inne på, start med å kjøp tilbake "Aje-aksjene"). Det er utfordringer ifht likviditet i så måte, men det finnes jo måter å omgå det på dersom man virkelig vil.

Ellers så er det vel ingen grunn til å ha PNor-aksjer på en vanlig aksje- og fondskonto. Jeg har mine på investeringskonto/aksjesparekonto, så da er det - skattemessig - ingen forskjell på om evt. gevinst kommer i form av utbytte ellers kursstigning.
polion
12.04.2023 kl 17:16 3460

Ja, dessverre stor sjanse for at selskapet kan bli nullet, og dette kan faktisk skje allerede i morgen. Økokrim Norge har i denne sammenheng en meget stor avdeling i Kongo som de kan trekke på, følgelig en lett jobb å «fengsle» selskapet. For øvrig så går ryktene allerede om at både presidenten og presidentdattera har sagt seg villig til å vitne mot PNOR, og da for å få en såkalt strafferabatt.

Bli nullet ut er en ting, men det jeg frykter mest er at vi aksjonærer kan ha en form for solidaritetsansvar oppi alt dette, og at Økokrim vil kreve ekstraordinær innbetaling fra oss alle. Beløpet er selvsagt avhengig av antall aksje man har, men maksansvaret/grensa ligger vel på NOK 2,5 mill. for en enkeltaksjonær (tror jeg).
Nei, det er bare å gi seg ende over, dette går på første klasse rett til helv.... (noe siste tids kursutvikling også tyder på).
play4funn.
12.04.2023 kl 17:30 3415

Kanskje litt vel mye ironi 😂
Ved
12.04.2023 kl 17:30 3414

Min teori er at en stor andel av aksjespekulanter ubevisst liker ideen om nulling, hvordan ellers kan man forklare mengden av spekulanter som fortsatt velger å sitte i SAS. Jeg er absolutt ingen psykologi ekspert, men ideen om nulling fremstår mer og mer som en fetish når jeg betrakter fenomenet fra utsiden.