Oljemyggen hvor pengene renner inn. Price tarket 25kr.

Makrobaronen
PNOR 27.03.2023 kl 07:47 153329

Ticker: PNOR

Dette er ikke en råd/oppmuntring til å kjøpe PNOR. Men mine tanker om selskapet og hvor grundig underpriset det er.

Antall aksjer 142 356 855
Børsverdi 996 MNOK
Price tarket: 25kr
Risiko: Høy
Avkastning: Potensielt veldig høy.

Det siste halve året leser man: Overskrifter som: "Petronor har nådd produksjonsmål før skjema", "Mer enn doblet resultatet på driften" Pengene renner inn for dette selskapet i stor skala. De blir priset som et meget konservativt verdiselskap, når de er i stor vekst. EBIDTA på nesten en milliard og produksjonen i januar viser 5240 boed. Produksjonen øker raskt og oljeprisen holder seg fortsatt mange ganger over break even. Selskapet har en meget lavt break even og kan derfor tåle langt lavere oljepris enn mange andre. Så overskuddet kan bli vanvittig stort med oljeprisen som er estimert de neste årene. Det at dollaren er så sterk mot NOK er også gull da selskapet for utbetalt i dollar.

Det er saker som usikkert: Generelle makrobilde, krig, operasjon i en del av verden hvor korrupsjon er norm. MEN, dette mener jeg er priset inn i 2.5kr. Uten usikkerheten rundt dette så ville selskapets verdivurdering vært vesentlig høyere.

For oss aksjonærer er det viktig å vende nesen fremover nå som kursen faller, vi ser det er nedgang over hele linja om dagen. Nå sitter Pnor i en sektor som tjener bøtter med penger med en produksjon godt over 5200 fat daglig (som kan stige kraftig fremover) med lav break even.. En oljepris på 75$ så kan man bare la kalkulatoren gå varm. Her er det store underliggende verdier. Produksjonen skal også mange dobles de kommende årene og triggere venter på rekke og rad.

Tar med fra H2 report hvor den siste kan fremheves. Selskapet skal aktivt jobbe med å fremme verdi for aksjonærene.
PetroNor with the financial capacity and
flexibility to:

> Execute organic growth strategy with
re-investment into infill program fully
funded

> Execute transformational and
accretive M&A deals with Congo
production un-leveraged

> Consider other options for
shareholder value

Denne kommer.

Jeg er klar over utfordringene til selskapet, men her mener jeg det er overveiende positive.
Redigert 17.08.2023 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
E Desperados
21.04.2023 kl 12:54 5575

Det viser vel bare at det er relativt lav interesse for å kjøpe aksjer i et oljeselskap som (per idag) ikke betaler ut utbytte.
Ved
21.04.2023 kl 13:57 5620

Jeg tenker de fleste avventer, er ikke mange dagene igjen til 28 april.
Makrobaronen
21.04.2023 kl 18:34 5434

Jeg trodde kursen om omsetningen gradevis ville øke mot 28 i takt med høyere kurs. Mulig det blir rakettoppskytning i slutten av April. Spennende at et selskap skal få lov til å tjene så mye til en så billig markedsverdi. Det varer neppe lenge etter en periode ved leveranse fra ledelsen.
Fluefiskeren
21.04.2023 kl 18:51 5525

Er det ikke bare årsrapporten for 2022 som kommer da? Noe spesielt du tenker på?
Abu
21.04.2023 kl 19:00 5506

Eg er og litt forundra over at kursen møtte veggen rundt 85 øre og har handla ein del i konsolideringa.

Om Desperados sine tal stemmer om årsresultat for 2022 (eg kan iallefall ikkje finne nokon feil) på 36,6 M$, som med kurs på 10,40 burde bli mest 400MNOK og gje ein p/e på rundt eller under 3.
Dette er faktisk betre enn Equinor som har i overkant av 3. No betalar dei ut 5% utbytte og er ein tryggare lut, men 2022 var eit rekordår for gass og truleg vil Equinor få svakare resultat i 2023.

PNOR har rekordvekst på 47%, og med ein varsam halvert vekst i 2023 på sei 20% pluss litt tilbake kjøp, vil eg klårt velje PNOR framfor Equinor.
Eg selde derfor ein post i Equinor på 304,25 i dag med marginal gevinst, og kjøpte PNOR på 0,792 og 0,795 snitt 7,93.
Eg har mange fleire å selje om berre luten går litt opp, og plasserar dei gjerne i PNOR!

Eg er truleg ute av jumboplassen på topp 20 lista pr. i dag, men vakar rett under der, og eg har trua på at denne skal gå flott opp!
Redigert 21.04.2023 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
Yenom
21.04.2023 kl 23:42 5286

Denne uken kvitter Investtech seg med PetroNor E&P etter en kursoppgang på 15,9 prosent.

Endelig ute av hold-deg-vekk-lista!!!
E Desperados
21.04.2023 kl 23:58 5300

Det er siste godkjente årsregnskap som bestemmer hva som er lov å gi av utbytte/tilbakekjøp. Pga flyttingen fra Australia har ikke norske PetroNor E&P ASA noe godkjent årsregnskap ennå og kan således ikke gi utbytte eller kjøpe tilbake aksjer før revisorgodkjent årsregnskap er klart og presenteres. Og basert på J Pace sine svar på Q4-presentasjonen og det som ble sagt på olje og energi-konferansen like etterpå er det flere, meg selv inkludert, som forventer at det kommer en beskjed om utbytte/tilbakekjøp sammen med årsrapport og godkjent regnskap. Noe må man jo tross alt gjøre med alle pengene på bok og selskapet har jo prøvd å bli litt mer aksjonærvennlig i det siste ;)
Kvike11
22.04.2023 kl 09:57 5127

Lyder fornuftigt, håber selv de vedtager tilbagekøb og dermed styrker aktiekursen.
Når deres gasprojekt er sat igang, vil kursen vel stige betydeligt, og måske indtjeningen,
derefter kan de begynde med at give dollar tilbage, i form af udbytte...
med dagens kurs, kan udbytte hurtigt bliver omkring 10 % eller mere , til den tid .
Makrobaronen
22.04.2023 kl 10:23 5106

Dette kan bli siste uke under 1 kr og kanskje høyere. En god fremleggelse av årsrapporten kombinert med noe aksjonærvennlig tiltak kan dette bli starten på en ekstrem oppgang. Håper virkelig selskapet tar tak i den pinlig lave verdsettelsen og starter business for aksjonærene også. De mestrer jo å tjene penger, da må de få frem dette også. Håpet er at 28 april snur det for de som har vært ombord i PNOR i mange år og de som har kommet nylig.

God hælj!
Redigert 22.04.2023 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
Earth
24.04.2023 kl 10:01 4397

Nå ser vi effekten av utbytte på kurs. Vår Energi fikk svakere tall (https://e24.no/energi-og-klima/i/xgwMbX/svakere-tall-fra-vaar-energi), men kursen skjøt fortsatt opp over 3% for et så enormt selskap da det ble avklart at utbytte opprettholdes. Hvis vi får noe info om potensiell tilbakekjøp av aksjer eller evt utbytte nå i nær fremtid vil nok kursen øke med langt mer enn 3% mtp størrelsen til PNOR, som allerede handles til ekstremt lave multipler ifht peers.
Fluefiskeren
24.04.2023 kl 10:13 4360

Det utbyttet har jo vært kjent i lang tid. Fra E24:

« Som tidligere lovet vil selskapet betale ut et utbytte på 270 millioner dollar til eierne for første kvartal. Vår Energi lover et tilsvarende utbytte også for andre kvartal.»

De har betalt ut utbytter nå i en tid. ( vet ikke akkurat når de begynte). Kursen har falt fra 47 kroner i fjor sommer til nå under 26 kroner så vi kan jo sette spørsmålstegn ved hvilken betydning utbyttene deres har hatt for kursutviklingen.
E Desperados
24.04.2023 kl 10:27 4352

Hadde selskapet vært riktig priset kunne jeg vært enig i at utbytte ikke skulle påvirket kursen, men når selskapet er så til de grader feilpriset så vil jeg påstå at et utbytte vil være med på å bidra til en reprising til en mer korrekt pris.
Fluefiskeren
24.04.2023 kl 10:38 4379

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/sammenligne?id=btrvnm&comps=c5cyec%2Cc57sz2%2Calsyww&view=chart

Siste måned har PNOR vært sterk sammenlignet med de fleste andre oljeaksjer.

Velg gjerne ett år også.
Redigert 24.04.2023 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Earth
24.04.2023 kl 11:02 4408

Ja tenkte mer på denne delen om at de også lover et tilsvarende utbytte for andre kvartal:) Mulig mange aksjonærer fryktet redusert utbytte for andre kvartal som følge av at gassprisene har falt en del fra toppen, men at de nå fikk den risikoen fjernet! I skrivende stund er forøvrig Vår Energi opp ca 5%, sterk utvikling!
Redigert 24.04.2023 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.04.2023 kl 11:04 4413

Joda. Mulig det. Sterk i dag ja, men hjelper ikke å ha bare en bra dag. Vi får se.
Broker74
24.04.2023 kl 12:29 4235

Er vel rimelig realistisk med kurs på 1,19 -1,20 i første omgang.
Broker74
24.04.2023 kl 12:32 4228

Deretter skulle det iflg flere faktorer som PE som har vært omtalt her, gi en kurs på bortimot 2,5.også vært fair. Men tiden vil vise hvor fort det går dit. Så sant det ikke dukker opp noe uventet. Håper de kan lukke den korrupsjons anklagen, det hadde gjort mye, samt bedre policy ovenfor investorene. Da snakker vi. Satser på morgen dagen kunne gitt litt mere svar enn kun løfting av cash opp av bakken :-)
Fluefiskeren
24.04.2023 kl 12:36 4221

Det er viktig at infill - programmet starter opp igjen snart. I fravær av det og workover betyr det minkende produksjon grunnet decline.

Som jeg skrev tidligere var det snakk om april, men det nyeste er mai. I følge denne oversikten skal Perenco overta den i slutten av inneværende måned.

https://caverton-offshore.com/downloads/Offshore%20Rigs%20Tracker%20SSA%20Q1%202023.pdf
Broker74
24.04.2023 kl 12:39 4213

Hva tenker du om videre kursutvikling kort og lengre sikt.
Fluefiskeren
24.04.2023 kl 12:57 4153

Som for alle oljeselskaper er det så veldig avhengig av oljepris som gjør at det er vanskelig å spå. Petronor er vel den av oljeselskapene av en viss størrelse som har fulgt den minst slavisk riktignok, men likevel er den temmelig avgjørende. Hvis Brent blir liggende i samme område som nå synes jeg 0,95 er realistisk i løpet av Q2 når boringene av infilbrønnene har startet opp. .

Så kan vi jo håpe på en gledelig melding om oppkjøp av produserende felt til en gunstig pris. Det er det som virkelig kan sette fart på kursen. Vi har ventet lenge på det, men plutselig kan det skje. Panoro gjorde dette for to år siden og effekten var virkelig bra for kursen.

Forøvrig håper jeg på en fin melding fra Senegal. Det vil garantert gi høyere kurs. Også farmout i Guinea-Bissau. Her ligger det i såfall til rette for en rask utbygging, men farmout må skje snart. Vi har blokkene til 2. oktober. Hvis man da ikke får utsettelse her også.
Fluefiskeren
24.04.2023 kl 14:24 3997

Interessant artikkel ang. olje og gass satt i en relasjon til klimaforandringer:

«Oil & Gas In The Age Of Climate Change

By Alex Kimani - Apr 23, 2023, 4:00 PM CDT
Climate change is making it costlier for oil and gas companies to operate.

A growing number of U.S. industry executives expect U.S. oil production to peak within the next five or six years.

Big Oil firms have started investing heavily in CCUS.»

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Oil-Gas-In-The-Age-Of-Climate-Change.html

klaesp
24.04.2023 kl 14:28 4149

Når skal voldgifsaker avgjøres ? Kursen kan påvirkes betydelig begge veier.

Awilco Drilling krakker på børs i dag etter selskapet ikke har fått medhold i den første av to voldgiftssaker mot verftet Keppel FELS. Aksjen stupte 21,1 prosent fredag og fortsetter i dag ned hele 61,7 prosent til 11,50 kroner
E Desperados
24.04.2023 kl 14:43 4114

Nå er jo ikke sakene til Awilco og PetroNor sammenlignbare hva gjelder innvirkning på aksjekurs i negativ forstand, da PetroNor sine lisenser allerede er priset til 0 med dagens aksjekurs. Nedsiden er således nokså begrenset. Hva gjelder tidsestimater på saken så vet vi bare at den er på overtid og at en avgjørelse kan komme "any day" som det ble sagt på forrige presentasjon.
klaesp
24.04.2023 kl 14:54 4107

Det kan fort bli en negativ spiral ved tap i sakene, i tillegg ulmer en eventuel siktelse fra økokrim.
Mdg1
24.04.2023 kl 14:58 4104

Trokke den saken ulmer lenger. Ingen i Kongo bryr seg om økokrim skulle sikte noen i Norge. Kanskje Søvold blir noe fattigere, men det hadde nok vært større risiko for PNOR og partnere om presidenten skulle dø og de ble en maktkamp i landet
klaesp
24.04.2023 kl 15:04 4121

Men for seriøse aktører betyr det mye, de vil selvsagt skygge unna selskapet noe som de gjør allrede pga bakteppe i aksjen..
Fluefiskeren
24.04.2023 kl 15:04 4132

Ser at Awilco vurderer å anke. Trodde ikke voldgiftsdommer kunne ankes. Kan noen mer om det?
Broker74
24.04.2023 kl 15:47 4056

Tror dette må være min første gang jeg har kjøpt på meg større beholdning de siste dagene før en presentasjon av tall :-) , så får vi se om det var lurt. Følger bare magefølelsen.
Earth
24.04.2023 kl 15:58 4046

Mulig den ikke er helt accurate da det ofte er litt delays på når siste posisjon blir meldt inn, men ser ut som riggen er rett utenfor PNGF Sud ved siste innsjekk (3 april). Da kan det vel ikke være mer enn 1-2 uker før de har fått satt opp alt og er klar til å starte opp infill-programmet, eller vet noen hvor lang tid det typisk vil ta fra ankomst av rigg til produksjon er oppe og går?

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:7188969/mmsi:376417000/imo:8769078/vessel:ATWOOD_AURORA (Ship name as reported by AIS: AXIMA)
Fluefiskeren
24.04.2023 kl 16:07 4086

Har sett det. 3. april lå den 13,3 nautiske mil fra Dagda. Da lå den stille. Var den på vei hadde den forlengst vært fremme. I følge oversikten jeg linket til tidligere i dag har den ikke noe arbeid før den skal bore for Perenco. Sånn sett skulle man tro det bare var å trykke på startknappen, men det må jo være noe de venter på. Synd det er så dårlig AIS dekning.
Fluefiskeren
24.04.2023 kl 16:58 4139

I dag er det akkurat en måned siden bunnpunktet på 0,66 kr ble nådd. Det vil si opp 24 %.

Nei, tar ikke bølgen, men jeg synes det går i riktig retning nå.
Redigert 24.04.2023 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
Makrobaronen
24.04.2023 kl 20:25 3808

Denne aksjen har ingenting her nede å gjør. Man kan godt argumentere for at den har gått noen skarve % fra bunnen. Men den har så vanvittig mye mer å gå på og den har vært mye høyere i "nyere" tid. Som jeg skrev i hovedinnlegget og som jeg ser flere skriver så er ikke 2,5kr per aksje veldig urealistiske og aksjen er ikke dyr med disse multiplene og en kurs på 2,5kr. De tjener inn børsverdien på rekordtid med dagens kurs og de har gode utsikter til å tjene mye mer. Vi får masse gratis med høy oljepris og sterk dollar også som vil gi utrolig store inntekter. Denne er billig selvom den går 100%. Spennende tider og øynene rettes mot 28 april i første omgang men også de kommende månedene.
Fluefiskeren
24.04.2023 kl 20:52 3767

Mener du at den burde være verdt 2,5 kr nå eller først når en eller flere triggere slår til? I så fall hvilke?
E Desperados
24.04.2023 kl 21:29 3704

Antar han kun tenker ut ifra hva en fornuftig P/E burde ligget på. Om produksjon holder seg ut Q2 og infill-boringen gir 6 000 bopd i Q3/Q4 så vil 2,5 kr/aksjen gi en P/E på mellom 4,5 og 5 om dagens olje- og dollarkurs holder seg. Det er ikke nødvendigvis så dyrt mtp at utbygging av AJE og PNGF Bis kommer i årene fremover.
Fluefiskeren
24.04.2023 kl 21:38 3686

Ved en kurs på 2,5 kr er markedsverdien høyere enn for PEN. Føler at det blir feil da PEN har signifikant høyere produksjon og reserver. Produksjonen vil også øke mer enn PNOR sin utover i året hvis da ikke Petronor foretar et kjøp av produksjon. Potensialet til PNOR er meget høyt, men da må de levere varene. Prises inn i veldig liten grad nå og det er vel fornuftig.

Generelt mener jeg og mange med meg at oljeaksjer burde vært høyere priset.

EDIT: Når jeg nevner reserver ser jeg bort fra Aje. Der er det vel kun kategorisert som ressurser inntil videre for gassdelen.
Redigert 24.04.2023 kl 21:40 Du må logge inn for å svare
Yenom
24.04.2023 kl 22:06 3658

Tror ikke kursen vil påvirkes noe særlig uansett utfall i Senegal. Vinner vi så tror jeg at flere nå innser at det er vanskelig å få med partnere. Taper vi så blir det status que, det er jo ingen som har regnet inn Senegal. Eneste som kan gi noe større utslag er en eventuell erstatning ene eller andre veien.
E Desperados
24.04.2023 kl 22:19 3641

Hadde ikke hatt noe imot at PEN-aksjene mine også ble litt høyere priset ;) Men fra spøk til alvor. PEN har høyere produksjonskostnader og litt dårligere betingelser på skatt/royalty enn PNOR. Så man kan ikke bare sammenligne produserte fat. Jeg mener at diskontert cashflow verdi fra PNGF Sud er på rett under 2 kr. Så kommer alt det andre når produksjon er i gang tenker jeg. Regner med at de skal i gang med PNGF Bis så snart infill-boringen er ferdig.
Makrobaronen
24.04.2023 kl 22:24 3626

Det er eksakt hva jeg tar utgangspunkt i. Det er er ikke dyrt nei, men faktisk ganske realistiske multipler og bruke. Selskapet ønsker jo også og skalere opp produksjonen enda mer i årene som kommer. Noen som kjenner selskapet ut og inn som kan lage en triggerliste? Som drar inn hva de forventer av Guniea, Gambia, Senegal osv. Vi havner vel trolig på 6000 oljetønner dagen fra mai til desember med god pris på dollaren og oljen. Ting ser veldig lovende ut.