Oljemyggen hvor pengene renner inn. Price tarket 25kr.

Makrobaronen
PNOR 27.03.2023 kl 07:47 152510

Ticker: PNOR

Dette er ikke en råd/oppmuntring til å kjøpe PNOR. Men mine tanker om selskapet og hvor grundig underpriset det er.

Antall aksjer 142 356 855
Børsverdi 996 MNOK
Price tarket: 25kr
Risiko: Høy
Avkastning: Potensielt veldig høy.

Det siste halve året leser man: Overskrifter som: "Petronor har nådd produksjonsmål før skjema", "Mer enn doblet resultatet på driften" Pengene renner inn for dette selskapet i stor skala. De blir priset som et meget konservativt verdiselskap, når de er i stor vekst. EBIDTA på nesten en milliard og produksjonen i januar viser 5240 boed. Produksjonen øker raskt og oljeprisen holder seg fortsatt mange ganger over break even. Selskapet har en meget lavt break even og kan derfor tåle langt lavere oljepris enn mange andre. Så overskuddet kan bli vanvittig stort med oljeprisen som er estimert de neste årene. Det at dollaren er så sterk mot NOK er også gull da selskapet for utbetalt i dollar.

Det er saker som usikkert: Generelle makrobilde, krig, operasjon i en del av verden hvor korrupsjon er norm. MEN, dette mener jeg er priset inn i 2.5kr. Uten usikkerheten rundt dette så ville selskapets verdivurdering vært vesentlig høyere.

For oss aksjonærer er det viktig å vende nesen fremover nå som kursen faller, vi ser det er nedgang over hele linja om dagen. Nå sitter Pnor i en sektor som tjener bøtter med penger med en produksjon godt over 5200 fat daglig (som kan stige kraftig fremover) med lav break even.. En oljepris på 75$ så kan man bare la kalkulatoren gå varm. Her er det store underliggende verdier. Produksjonen skal også mange dobles de kommende årene og triggere venter på rekke og rad.

Tar med fra H2 report hvor den siste kan fremheves. Selskapet skal aktivt jobbe med å fremme verdi for aksjonærene.
PetroNor with the financial capacity and
flexibility to:

> Execute organic growth strategy with
re-investment into infill program fully
funded

> Execute transformational and
accretive M&A deals with Congo
production un-leveraged

> Consider other options for
shareholder value

Denne kommer.

Jeg er klar over utfordringene til selskapet, men her mener jeg det er overveiende positive.
Redigert 17.08.2023 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
ziggy068
24.04.2023 kl 23:00 6576

Pen produserer 1000-2000 fat mer enn Pnor. PEN har en mcap på 3,23 mrd Pnor 1,13 mrd. P
Redigert 25.04.2023 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.04.2023 kl 10:02 6240

Snittproduksjonen til PEN var 7500 bopd i 2022. PNOR hadde ved siste oppdatering 5200 bopd. Det er vel det høyeste de har vært. Sannsynligvis er de nede på 5000 bopd nå.

Men det viktigste er at PEN har startet opp produksjon fra nye felt i Gabon. Kun den ene brønnen er ferdig og startet på ca 6000 bood gross og 1050 bopd netto til PEN. Det skal altså i løpet av under ett år bores fem brønner til. Da ventes produksjonen å være på 12 500 bopd. Jeg tror de har vært forsiktige med det anslaget.

EDIT. PEN har nå økt produksjonen sin med ca 1000 bopd med oppkjøp og dermed økt eierandel i Tunisia. Disse ca 1000 bopd kommer i tillegg til det jeg nevner over.
Redigert 25.04.2023 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Broker74
25.04.2023 kl 10:39 6134

Uansett hvordan man vrir og vender på dette er nok faktum at PNOR er underpriset med dagens kurs. Hvor mye strides de lærde om :-)
omero
25.04.2023 kl 17:04 5810

Er ikke kostnadene pr produsert fat under halvparten av det PEN blir belastet
Fluefiskeren
25.04.2023 kl 17:13 5915

Nei. De har hatt veldig høy OPEX i Gabon, men de har størst produksjon i Ekvatorial Guinea hvor de har langt lavere. I Gabon vil den selvsagt gå ned i takt med økende produksjon. Siste produserende asset er Tunisia hvor OPEX såvidt er over 10 USD pr. fat.
Fluefiskeren
25.04.2023 kl 17:21 5904

Forøvrig var det en flott dag for PNOR også i dag. Å ende i grønt var det virkelig bra. Tror bare VAR av oljeaksjene gjorde det samme. Brent ned 2,5 %. Var inne på det samme i går også. Synes vi er litt i gang. Bare vi får hjelp av Brent nå framover.

Joda, vi har hatt en elendig kursutvikling selv om vi er marginalt høyere enn vi var for ett år siden. Det er det vel ikke så mange oljeselskaper som er.
Redigert 25.04.2023 kl 17:22 Du må logge inn for å svare
omero
25.04.2023 kl 18:44 5773

Har “gamblet” litt på en positiv utvikling i PNOR og gjort denne til en av mine større investeringer. Benyttet lave kurser ned mot kr 0, 67 til å selge hele porteføljen og kjøpe inn igjen på ASK kontoen til omtrent samme kurs. Fikk da realisert tap og kommet meg inn i “ASK boksen” hvor jeg kan kjøpe og selge med utsatt gevinst beskatning.

Håper forøvrig at det kommer forslag til kommende GF om en omvendt splitt 10:1. Selskapet blir ikke behandlet seriøst på disse kursnivå. Virker mere “kjøpsverdig” med en kurs på kr 8 i stedet for kr 0,80. Husker at PEN opererte på disse nivåer for noen år siden før de vedtok omvendt splitt 10:1.

Har forøvrig en solid portefølje i PEN og BWE også
toftos
25.04.2023 kl 21:04 5596

Men de fleste oljeselskapene doblet seg og vel som det før de har falt litt tilbake. Pnor har kun falt tilbake, de har ikke fulgt oljeprisen opp fra 30-40 $ fatet og opp til 130 og ned til 80 igjen. Så å si at de er litt opp siste året blir bare tull
Fluefiskeren
25.04.2023 kl 21:40 5648

Er det tull å si at kursen er litt høyere enn for et år siden? Du kan jo sjekke selv. Husk også på at det ikke er lenge siden kursen var på 0,60-tallet. Du så tydeligvis ikke siste setning i innlegget mitt. Vi vet jo alle at PNOR har vært en dårlig investering hvis man ikke har tradet og hatt litt flaks.

Rart at jeg skal «arresteres» hver gang jeg prøver å være litt positiv. Å banke hodet i veggen overlater jeg til andre.
E Desperados
25.04.2023 kl 22:05 5590

Jeg tror folk føler at den posiviteten over kursen blir litt påtatt. Tross alt så er vel PNOR det eneste oljeselskapet på børsen som har samme aksjekurs idag som 1. mai 2020.
Fluefiskeren
25.04.2023 kl 22:15 5578

For et valg av starttidspunkt!

Vi vet jo alle at PNOR falt mye mindre enn andre selskaper da koronaen brøt ut. Jeg trodde ett år var en grei tidsperiode. Jeg trodde vi hadde falt betydelig, men det hadde vi altså ikke. Tenkte å overbringe det glade budskap siden sikkert andre tenkte som meg. Det er da slett ikke påtatt.

Men OK. Jeg skal aldri skrive noe positivt om kursen i det hele tatt. For all del. Det er mye kos i misnøye.
Redigert 25.04.2023 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
polion
25.04.2023 kl 23:20 5507

Jeg er også veldig positiv til PNOR, men er det «påtatt»? Ja, jeg er faktisk både påtatt positiv og ikke minst reelt positiv. Og dette til tross for at selskapet formelig oser av korrupsjon, dommedagsprofetier og en børskurs som man kan le seg skakk i hjel av. Slik er det med den saken, ferdig snakka.

PS. Tenker ellers at forumet skal være såpass romslig at Fluefiskerens ørlite positive vinkling (oppi alt røret) bør "slippe gjennom".
E Desperados
26.04.2023 kl 07:14 5427

Tror du misforsto meg litt. Det finnes mange positive ting man kan si om PNOR. For eksempel har man øket produksjonen med 47% på er år. Man tjener gode penger hver eneste dag og har lave produksjonskostnader osv. Men den eneste tingen som ikke er positivt er aksjekursen (med mindre man er på kjøperen da). Så det sitter nok en del her med relativt store urealiserte tap som blir litt provosert over at det er positivt at kursen har bedret seg litt etter å ha bli rævkjørt i en måned når Espen T sine disipler hadde VM i nedsalg.
Fluefiskeren
26.04.2023 kl 11:05 5132

Jeg kan ikke med min beste vilje forstå at det at fallet har stanset og blitt reversert er noe aksjeeierne ikke burde synes er OK.

Og enda mindre forstår jeg at det skal være så provoserende at jeg nevner det. Jeg hadde som jeg skrev en liten aha opplevelsen ved å se at vi var høyere nå enn for et år siden. Det trodde jeg ikke, og jeg tror også mange andre kunne bli positivt overrasket over det. At kursutviklingen over flere år har vært elendig er vel ingen uenig i. Derfor skrev jeg også det samtidig for ikke å bli misforstått, men jommen ble jeg det allikevel gitt.

Jeg snitter på 1,09. Tipper det er rundt der de fleste ligger. Altså 25 % opp så er vi der. Det er ikke all verden. Jeg har sittet i aksjer som har blitt gruset så til de grader at det var helt uaktuelt å få innsatsen tilbake. Det synes jeg ikke det er i PNOR.

Mener forøvrig at de ikke har levert varene foreløpig, og at det dermed er mye å gå på når det gjelder oppsiden. De har ikke en produksjon på 30 000 bopd og reserver på 300 mmbbl som var målet vi skulle vært på omtrent nå. Vi er svært langt fra det. Det går bra på PNGF Sud, men æren for det har nok først og fremst Perenco. Vi kjøpte videre Aje. Det skal de ha, men jeg sitter med en følelse av at det er langt frem til oppstart og produksjon der igjen. Har ønsket meg mer info. Synes også det er veldig skuffende at de ikke klarer å hanke inn interessenter til assets i Gambia og Guinea-Bissau. Vi er hele tiden avhengig av goodwill fra landenes myndigheter for å beholde dem. Av og til tar jeg meg i tenke: Kanskje er de ikke så attraktive som selskapet har frontet de er. Da burde det jo vært farm-ins nå. Det uroer meg litt også at det har blitt helt stille ang. minilisensrunden på A1. Det er lett å ta det til inntekt for manglende interesse. Søknadsfristen var 6. september så det hadde vært naturlig med en avgjørelse nå. Det kommer absolutt ingenting fra myndighetene og de har en hjemmeside som det er null aktivitet på.

Derfor synes jeg ikke kursen er så spillvill som enkelte vil ha det til. Det snakkes som at kursen burde vært det mangedobbelte nå bare fra Kongo Brazzaville uten at jeg er enig i det, men at den burde vært høyere er vi vel alle enige om. Påstandene om at den burde vært på 2,5 kroner nå er jeg altså ikke enig i. At denne saken med CEO har vært tung å bære er også uimotsigelig. Jeg tror imidlertid mange overdriver det. Tipper vi hadde vært rundt snittet mitt uten den.
Redigert 26.04.2023 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
solid1
26.04.2023 kl 11:40 5162


Godt formulert. Selv antar jeg likevel aksjen bør dobles.

Kjenner vi til om vår ombygde borerigg er kommet i gang med produksjon? Mulig info kommer på fredag, men fru Dagma bør vel også kunne gi en liten reisning. 😊🍻
Fluefiskeren
26.04.2023 kl 11:58 5139

Nå skal jeg være forsiktig, men jeg tror produksjonen på Dagda har vært i gang lenge nå. Det basert på børsmeldinger og total produksjon. Dette er ikke første gang Perenco omgjør en jackup rigg til en wellhead plattform.

Det er som kjent Axima (som også lyder navnet ATWOOD AURORA) som nå skal ta over etter Dagda hva gjelder boring av Infill-brønner. Det er neppe lenge til.

EDIT: Det har ikke vært AIS dekning på Axima siden 3.april. Så for å vite med sikkerhet hvor den er må man ha satelittposisjonering som koster en del penger å abonnere på.

Tipper den fortsatt ligger der den har ligget. Kun 13 nautiske mil fra Dagda og noe tilsvarende til neste brønn.
Redigert 26.04.2023 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
Yenom
26.04.2023 kl 12:14 5092

God oppsummering, selv om vi ikke er 100 på alt. Mange kommentarer hvis noen skriver negativt, men ingen når det pumpes andre veien. Vi trenger nyanser fra andre enn HT som skriver at kursen skal ned uten mål og mening.
solid1
26.04.2023 kl 12:26 5081


Vil tro at vi får en rimelig grei oppdatering på fredag. Forhåpentlig også om Aje.

Vet at vi ligger (langt) etter en produksjonsdrøm av 30 000, men vi ligger vel an til å kunne doble produksjon de neste par år selv uten nye oppkjøp.
Tror ledelsen fremdeles holder 30 000 målet oppe, men bruker nok noen flere år enn opprinnelig plan.

Forhåpentlig en kraftig reisning på freddan. 😇🍻
Fluefiskeren
26.04.2023 kl 12:28 5071

Det var helt greit de satte seg et hårete mål, men de burde kun ha brukt det internt synes jeg.
Nybegynner2
26.04.2023 kl 12:31 5100

Tror nok ikke vi skal forvente altfor mye spennende nytt i årsregnskapet. Det som imidlertid jeg er spent på er punktene som er angitt i innkallelsen til Generalforsamling som kommer om et par uker.
E Desperados
27.04.2023 kl 07:55 4671

Siste børsdag før årsrapporten kommer imorgen. Dersom styrer har vedtatt tilbakekjøp av aksjer kan det begynne allerede kl 9 imorgen da det foreligger GF-vedtak på tilbakekjøp på inntil 132M aksjer. Har styrer vedtatt utbytte må det godkjennes på kommende GF. Om man har bestemt seg for å beholde alle pengene selv til videre drift så har morgendagen ingen praktisk betydning annet enn at vi får en lengre blekke å lese i 😊
Ved
27.04.2023 kl 08:13 4636

Krysser fingrene! 😁
Redigert 27.04.2023 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
toftos
27.04.2023 kl 09:33 4582

Fryktelig lav omsetning, så de som vil ut senker kursen bare ved å selge et par hundre tusen aksjer, får håpe det tar seg opp ila dagen.
play4funn.
27.04.2023 kl 09:37 4610

Supert! Trenger ikke å flytte til Sveits når man kan sette pengene i pnor
Kvike11
27.04.2023 kl 11:07 4518

Er overbevist om at ledelsen og CEO er skuffet over kursudviklingen, de havde alle forventet en kurs over 1,00, men den store indtjening de har.
Derfor kan dagen imorgen være anledning til at komme med gode nyheder, evt meddelelse om tilbagekøb.
Kan også være der er andre nyheder de gerne vil lufte for marked.
Indtjeningen er i top, olie prisen er på vej op, efter et lille bump igår
at købe til den lave kurs i dag er er scoop
kursen burde være betydeligt højere
Gunnars
27.04.2023 kl 11:21 4567

Spennende dag imorgen, men regner med at det ikke kommer positive nyheter hverken på den ene eller andre måten.
Selvfølgelig har det gjort seg med et skifte, men dette styret virker ikke mye handlingskraft.
Men vi kan håpe, en plan måtte de jo ha når de snudde så , i mine øyne dramatisk, når det gjaldt splitten. Oppdatering imorgen.
E Desperados
27.04.2023 kl 11:26 4675

Alle andre kursdrivende nyheter må jo børsmeldes umiddelbart. Så vi kommer ikke til å få noen slike nyheter imorgen. Utbytte og tilbakekjøp derimot kan kun gjøres i henhold til siste godkjente og fremlagte årsregnskap. Det norske PetroNor E&P ASA har ikke noe godkjent og fremlagt årsregnskap før imorgen tidlig, så informasjon om tilbakekjøp eller utbytte kan de faktisk ikke komme med før i morgen. Så det er jo lov å håpe. Tilbakekjøp av aksjer på 0,8 er jo et scoop, så håper det blir tilfelle.
Kvike11
27.04.2023 kl 11:30 4688

Ved ikke hvor du i din fantasi har fået den opfattelse at styret ikke har handlekraft.
De arbejder døgnet rundt på at få lavet aftaler i forbindelse med GAS leverancer og opstart, og flere af de andre sager de har kørende, er jeg overbevist om de presser på for at få en afgørelse, som de ikke selv er herre over, da det er en tvist.
En mærkelig måde du skriver på først så dur ledelsen ikke, derefter opdatering imorgen.
Hold venligst den positive linje,
som opstarter af indlægget Makrobaronen,
som fremhæver mange gode punkter i PNORs plan.
Indtjeningen overgår alles forventninger,
håber snart der kommer en analytiker der kan se hvad der er ved at ske
Jeg tror på en kurs over 2 senest ved fremlæggelse af 2 kvartal.
Redigert 27.04.2023 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
markie
27.04.2023 kl 12:35 4542

Du mener vel aksje spleis?? To blir til en. Neppe behov å splitte ytterligere her..🤣
Slettet bruker
27.04.2023 kl 16:43 4242

Da er det snart den forløsende dagen som alle har ventet på som høyst sannsynlig ikke gir oss noen ting utenom at folk her inne begynner å snakke om: "Q2. Da skjer det. Da er bunnen nådd. Da skal vi langt over krona".🙂
siddis
28.04.2023 kl 06:47 3698

Håper å høre mer om AJE i dag... men tviler.

Eneste sikre er pengene renner inn, analytikere tør ikke se på aksjen. Om aksje skal spleises betyr null, om en betaler utbytte er det fint, om en kjøper tilbake 100 mil aksjer er det strålende...
klaesp
28.04.2023 kl 07:01 3706

Ja, det er kortsiktige løsninger.. Bakteppe med rettsaker rundt lisenser, og økokrim som puster nøkkel personer i nakken, gjør at meglerhus og seriøse aktører skyr Aksjen.
E Desperados
28.04.2023 kl 07:24 3650

Godt mulig du kaller det kortsiktige løsninger, men selskapet har da ingen kontroll på om Økokrim skal bruke 18 eller 36 måneder på å lukke saken. Så da må man jo bare forholde seg til realitetene som er der og kjøre opp kursen forhåpentligvis via tilbakekjøp til en sterkt rabattert pris.
Slettet bruker
28.04.2023 kl 07:41 3627

Tror hvertfall de som har troen på store kursutslag i dag blir skuffet..... Blir nok bare et nytt delmål til avkastningen som aldri kommer... Ønsker alle velkommen tilbake til 5 års jubileumet for "Nå skjer det!" neste år😆
E Desperados
28.04.2023 kl 08:02 3528

Ser hvertfall ut som om de har tenkt å publisere årsrapporten etter at børsen har stengt idag. Ifjor kom den 22:30. Så blir ingen store utslag idag, det er hvertfall sikkert.
Slettet bruker
28.04.2023 kl 08:12 3464

Ja publiseres årsrapporten kl 2230 en fredags kveld sæ forsvarer det dagens kurs alene.... Da jobber de knallhardt for mist mulig fokus på selskapet...
E Desperados
28.04.2023 kl 08:33 3420

Den kom nå hvertfall ikke før åpning, så kommer nok ikveld. Da har man jo tre dager på å lese den før børsen åpner igjen.
toftos
28.04.2023 kl 08:41 3360

Håpløst å slippe årsrapporten etter børsslutt en fredag
ziggy068
28.04.2023 kl 08:43 3399

Hvorfor?